Hormonikierukka synnyttämättömälle, kokemuksia?

H-kierukka pelottaa

Hei!

Pohdin hormonikierukan ottoa mutta kaikki netistä löytämäni kauhutarinat mietityttävät. Onko kuinka hyviä kokemuksia nuorilla ei synnyttäneillä naisilla hormonikierukka Mirenasta? Plussat ja miinukset?

Itse olen 26 vuotias ja käyttänyt lähes koko nuoruuteni hormonaalista ehkäisyä, 16 vuotiaasta lähtien eli noin 10 vuotta. Kahden vuoden tauon pidin viitisen vuotta sitten kun vakituista kumppania ei silloin ollut ja koin pillerit sun muut turhiksi.
Eli e-pillerit (Diane Nova) ja rengas (Nuva ring) kokeiltu, ei mitään suurempia ongelmia näiden kanssa ole ollut.

Aknea teini-iässä oli jonka vuoksi Diane Novaa söinkin pitkään, nykyisin ei ole ollut suuria ongelmia eikä muistaakseni tuon kahden vuoden tauonkaan aikana naama kukkinut kovin pahasti, toki muutos aina vähäksi aikaa saa kehon sekoilemaan. Joten toivon ettei h-kierukka aikaansaa mitään totaalista/lopullista katastrofia aknen suhteen.

Eilen kävin ehkäisykontrollissa ja sain Mirenalle reseptin ja miettimisaikaa on vuoden verran ennen kuin resepti vanhenee.

16

12276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyt..

Itse asennutin ensimmäisen hormonikierukan 17 vuotiaana, pelkkää hyvää sanottavaa, kolmas menossa. Ei mitään negatiivista sanottavaa. Vuotoa oli ensim. kierukan as. jälkeen pari viikkoa, sen jälkeen vuotoja ei ole ollut laisinkaan.

• maanantai95

Mä oon kanssa synnyttämätön nainen ja mielelläni kuulisin kokemuksia hkierukasta. Mulle ollaan asettamassa reilun viikon päästä ja kamala stressi aiheesta :(

• Mites elämä on sujunut asennuksen jälkeen? Minulle laitetaan pian se uusi pikkuinen hkierukka.Onko kenelläkään siitä kokemuksia?

• Melkein pulassa

Terve, olen synnyttämätön nainen kanssa, 22v, minulle laitettiin tuo mirena 4kk sitten ja siitä asti vuodellut ja tiputellut varmaan 3kk. Välillä taukoa tiputtelussa. Asetuspäivän kivut olivat hurjat mutta sitten helpotti. Nyt ollut kipukramppeja vuotojen aikana sekä aina liikunnan jälkeen tulee kovat kivut. Tänään ultrasivat ja sanoivat että kirukka on kohdillaan eikä mitään outoa näy, katsotaan 2kk eteenpäin ja jos kivut jatkuu niin otetaan pois. Lääkäri sanoi etei pitäisi kipuilla ollenkaan laiton jälkeisinä kuukausina..

Ymmärrän hyvin että se on vierasesine kuitenkin kehossa ja kestää ennenkuin keho sen joko hyväksyy tai sitten ei. Toivon että kivut loppuisivat ja vuoto loppuisi vaikka kokonaan niin ei olisi mennyt rahat kankkulan kaivoon.

Itse laitto ei sattunut yhtään, lähinnä tuntui epämukavalta, kunhan muistaa olla rentona ja hengittää.

toivottavasti oli jollekin jotain hyötyä, onneksi useimmilla naisilla mirena toimii hyvin eikä tule kipuja/ylimääräistä vuotoa mutta kaikki ollaan erilaisia..

• Alkuun taistelua

Itselleni laitettiin kierukka melkein 3 vuotta sitten. Jatkuvaa kipuilua kesti noin vuoden laitosta ja tiputtelua noin 6 kk. Päätin etten luovuta vaikka alkuun kivut oli todella kovat ja maha turposi niin ettei farkkuja voinut pitää välillä. Menkat loppui oikeestaan kokonaan 2,5 vuotta asennuksesta. Ja nyt on paras vaihtoehto milestäni koskaan kun kroppa tottunut. Joku muu olisi varmasti poistanut jo noilla oireilla, mutta onneksi en poistattanut.

• minä

Olen syntymätön nainen. Sain hormoonikierukkani viikko sitten. Laitto sattui hirveästi, mutta onneksi kestii max 5 minuutta. Sitten oli illalla ja yöllä viellä sellaisia kuukautismaisia kipuja ja sen jälkeen ne loppui kokonaan eikä mitään vuotoa ollut. Mutta sitten mul alkoi kuukautiset ja kipua on jatkunut jo kolme päivää, semmosta aaltoileva ja välillä aikaa pahaakin. Vuotoa on tosi niukasti. Nyt vaan odottelen että miten täs tulee käymään, jatkuuko miten sitä vuotoa ja kipuja.

• Nnnainennnnnnnnnn

Syntymätön???

• fesfe

minulla on nyt mietinnässä ottaisinko hormonikierukan. Kuparikierukka oli tätä ennen, mutta se oli lopulta liian iso (olen synnyttämätön) ja aiheutti aina välillä kipua ja ylimääräisiä vuotoja. Tämä kuparikierukka oli 5 vuotta ja muuten olin siihen todella tyytyväinen. nyt on markkinoille tullut pienempikokoinen hormonikierukka ja gynekologin mielestä sitä voisi kokeilla (normaalikokoinen ei kävisi, koska kuparikierukkakin oli sitten lopulta liian iso).

sinulle aloittaja sanoisin vielä sen verran, että älä lue netistä kierukan kauhukokemuksia. Ne, jotka ovat kierukkaansa tyytyväisiä, eivät näe tarpeelliseksi kirjoittaa siitä joka paikkaan, he vain ovat tyytyväisiä. Siksi nettiä lukiessa tuntuu siltä, että hormonikierukka on suurinpiirtein joku maailmankaikkeuden pahin vitsaus. Objektiivisesti ajatellen on itsestäänselvää, että toisille se käy, toisille ei ;)

itte en ole vielä tehnyt päätöstä hormonikierukasta. lähinnä pohdiskelen aionko lainkaan tehdä lapsia, kun ei innosta sekään ajatus, että tekisin tähän maahan lapsia kärsimään. Että pohdin tosissani myös sterilisaatiota. mieskin on alkanu nyt pohtia jospa hän kävisi steriloinnissa, kun hän on minua varmempi että mieluummin jättäisi lapset hankkimatta kokonaan.

Ymmärtääkseni hormonikierukassa ne ensimmäiset kuukaudet ovat pahimmat. mitä todennäköisimmin tulee välivuotoja ja finnejä ja kaikkea kivaa, mutta sitten se tasoittuu.jos ei tasoitu, sen näkee sitten sen muutaman kuukauden jälkeen ja sitten vasta kannattaa tehdä päätös poistamisesta, jos ei oireita kestä. Sitten on heitäkin, joille ei ole tullut minkäänlaista oiretta hormonikierukasta.

• Worth it?

Olen 24-vuotias synnyttämätön ja olen ollut pääosin tyytyväinen.

Hyvät puolet:
      Kuukautisvuoto jäi 6kk tiputtelun jälkeen kokonaan pois
      Ei pillereiden moodswing -oireita, vain vähän turvotusta
      Ei tarvitse muistaa tai miettiä mitään, ei laskea päiviä, et huomaa ehkäiseväsi
      Kotikuntani (Helsinki) kustantaa ensimmäisen
      Hedelmällisyys palaa heti poistamisen jälkeen, jos haluat alkaa yrittää lasta

Huonot puolet:
      - iho kukkii aknemaisesti (itsellä alkoi vasta 1v asentamisesta ja on pahenemaan päin)
      - kuukautiskrampit kovia, kun estrogeenivaikutusta ei ole
      - seksissä tietyt asennot ovat kivuliaita, penis voi tökätä kierukkaan
      - asentaminen oli tosi kivuliasta, itse menin kipushokkiin (pahin kesti onneksi vain n. 2 minuuttia, ja ihana sairaanhoitaja piti kädestä)

• ………….

Mulle laitettiin Mirena muutamia kuukausia sitten, ja toistaiseksi on mennyt oikein hyvin. Laittaminen ei sattunut, tiputtelua oli ehkä pari päivää. Vuodot niukkenivat ja ovat nyt olleet kokonaan pois. Mikä parasta, myös kuukautiskivut loppuivat. Välillä on kyllä mahtava huomata, että olisi kuukautisten aika, mutta mun ei tarvitse maata sängynpohjalla särkylääkkeiden kanssa.

Painoa on tullut pari kiloa lisää ja suolan käytön kanssa pitää olla kohtuullinen, jos ei halua turvota palloksi - mutta suolarajoitus ei ole lainkaan huono asia. Myös makeanhimo on välillä aika kiivasta, joten on helpompi olla kokonaan ilman makeita herkkuja kuin yrittää syödä niitä vain kohtuullisesti.

Toistaiseksi kaikki aika hyvin, siis.

• hkgjfs

Minulla on ollut "vanhaan aikaan" sekä hormonikierukka että kuparikierukka. Hormonikierukka poistui, kuparikierukkaan totuin ajan kanssa. Kumpikin kierukka oli minulle liian suuri, olen hyvin pienikohtuinen. Nykyiset pienemmät kierukat ovat taatusti synnyttämättömän etu! Eli sikäli vanhoihin kauhutarinoihin ei kannata liikaa samastua. Selvitä etukäteen myös, mitä kipulääkitystä voit ottaa ennakkoon. Itse sain kuparikierukkaa poistettaessa myös kohdunsuuta pehmentävää lääkettä (pelkäsin poistoa yhtä paljon kuin laittoa, ja langat olivat kokonaa kohdunkanavassa).

• 20V

Näitä kauhutarinoita on netti täynnä ja reilu 2 vuotta sitten kun minulla oli asennus edessä luin niitä, toki pelästyneenä mutta ajattelin että ei minun kohdalle kuitenkaan mitään satu.. No toisin kävi.. En oman kokemukseni perusteella suosittelisi synnyttämättömille kierukkaa! Kävin 2 vuotta sitten syksyllä asentamassa kierukan, laitto itsessään ei ollut kovin paha, toki kivulias mutta se oli nopeasti ohi. Sen jälkeen tulevat supistukset olivat itselläni niin voimakkaita että oksensin koko loppu päivän. Vielä puoli vuotta asennuksen jälkeen oli päivittäistä kipua ja olin varma että kierukka ei ole paikoillaan, menin takaisin lääkäriin jossa lääkäri katsoi ja sanoi että nauhat näkyy, paikoillaan se on. Tässä Buranaa kipuihin.. Noh kuukautiset minulta eivät loppuneet ollenkaan ja vahvoja kipuja tuli aina välillä tämän 2 vuoden aikana kun kierukka oli. Nyt kuitenkin hetki sitten selvisi runsaan vuodon ja kovien kipujen takia lääkärille mennessä että kierukka on väärässä paikkaa ja se pitäisi asentaa uudelleen. Jätin soittopyynnön ehkäisyneuvolaan ja jäin odottamaan soittoa, sitä ei kerennyt kuulumaan ennen kuin yhtäkkiä kivut paheni voimakkaasti, sain lähetteen Kätilöopiston sairaalaan ja siellä todettiin kohtutulehdus :/ kierukka poistettiin samantien, onneksi! Enkä toista ota ainakaan ennen lapsia :/

• 130611

Mulla on Jaydess hormonikierukka. Se laitettiin kuukausi sitten ja se asennus oli kyllä yhtä helvettiä. Eikä se missään viidessä minuutissa ollut ohi, puoli tuntia siinä meni kun lääkärin täytyi aukaista ja venyttää kohdunkaulaa. Siinä vaiheessa minä jo ajattelin että nyt riitti, kipu oli aivan sietämätön. Mutta sinne se sitten meni. Ensimmäisenä päivänä oli verenvuotoa ja kipua, mutta se loppui ja sen jälkeen koko kierukka on ollut aivan huomaamaton. Niin huomaamaton että luulin jo että se on tullut itsekseen pois. Ei minkäänlaista kipua, ei minkäänlaista vuotoa paitsi kuukautiset jotka tulivat päivälleen oikealla ajalla ja kestivät niukin naukin 4 päivää, ei mitään muitakaan sivuvaikutuksia. Miksi minä en hommannut tätä ennemmin...?

• H-kierukkapelottaa

Kappas, löysin oman aloitukseni vielä! :)

Aloittaja siis tässä. Kohta vuosi kierukkan kanssa mennyt ja kesällä tarkastukseen. Hyvin on siis mennyt. Kokemukseni alla.

Laitto sattui ihan hirveästi, kesti onneksi vain noin 5 sekuntia. Laiton jälkeen oli aika itkuinen ja epämääräinen olo pari päivää. Kävin laittamassa julkisella ehkäisyneuvolassa.

Keho yritti synnyttää kierukkaa ulos noin kuukauden tai kaksi, jonka jälkeen tottui siihen. Kuukautiset luppuivat kokonaan, tuona aikanakin oli vain sellaista pientä mitäänsanomatonta vuotoa.

Nyt tilanne:
      Ehkäisy on toiminut, ei kuukautisia. Välillä saattaa tuntua vähän tukalalle/turvonneelle, mutten koe harmiksi kun ei tosiaan ole mitään muuta vikaa ollut. Halut parantuneet huomattavasti. Paino nousi alkuun noin 5 kg, nyt on laskenut takaisin saman verran. Painonnousuun on voinut vaikuttaa ihan mikä tahansa muukin asia. Aknekaan ei ole pahentunut, välillä toki muistuttelee olemassaolostaan, mutta minkäs sille voi. Menee selvästi stressin mukaan. Pieni paha kuitenkin on, ei ole yltynyt tällä iällä enää samaan kuin silloin teininä. Langat "imeytyvät" välillä sisään ja aiheuttavat säikähtelyä, mutta päät tulevat aina ilmoille pienen odottelun jälkeen sen verran, että voi turvallisesti niiden olemassaolon todeta. Alkuun tuntuivat miehelle, nyt kun ovat sisemmällä, eivät haittaa enää.

Kauhutarinoista ei onneksi mikään pitänyt paikkaansa meikäläisen kohdalla. Suosittelen. :)

• Kierukkaako

Mietin hormonikierukkaa. Söin aiemmin kahdeksan vuotta pillereitä, mutta sitten kyllästyin ajatukseen estrogeenistä. Nyt menty pari vuotta kondomilla, mutta ajatus seksistä ilman houkuttaa... Ikää on jo yli 40, joten monta ehkäisyvuotta ei ole enää jäljellä... Kohtuani on gynekologi pitänyt pienenä, siksi ajatus kierukasta mietityttää... sitä ei ole koskaan mainittu vaihtoehtona ehkäisystä keskusteltaessa... Nyt mietin, josko itse ehdottaisin hormonikierukkaa,,,

• tyytessurelainen

Miksei miehesi mene vasektomiaan? Tai sinä steriin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe