Onko ihmisellä _itsellään_ moraalia, jos hän ulkoistaa ajattelunsa jumalalle, ja esimerkiksi vastailee kiperiin kysymyksiin loputtomilla muunnelmilla teemasta "ei ole väliä mitä minä ajattelen, Jumala rankaisee, Kristus pelastaa, Jumala vihaa syntiä, Jumala on armollinen..."?
Moraalista
7
153
Vastaukset
- ilkimyksen isomummi
Missä päivystävä jessuksen lähettiläs viipyy?
- karvainen kaniini
*** Onko ihmisellä _itsellään_ moraalia, jos hän ulkoistaa ajattelunsa jumalalle, ***
Ei ole. Minun nähdäkseni tuollainen kertoo ihmisestä joka ei uskalla ajatella itse. On surullista jos tuollainen oman ajattelun pelko on lapsena istutettu mieleen kovalla kasvatuksella, sellaistakin tapahtuu, mutta ikävä kyllä osa hurahtaa aikuisena uskomaan olevansa jumalan lähettiläitä, ja silloin saavat kyytiä sekä terve järki että oma moraalintaju.- sama kaniini
Ja oma suhteellisuudentaju.
- Up.
Up.
- Thronos
Minun mielestäni ei.
Jos hän ulkoistaa ajattelunsa Jumalalle ja tekee kaiken mitä "hänen Jumalansa" määrää niin hänellä on kyky noudattaa käskyjä, ja mielestäni se on erittäin vaarallinen ominaisuus jos siihen ei liity kyky harkita milloin käskyjen noudattaminen on järkevää ja milloin ei.
Moraali vaatii kypsyyttä, vastuunottoa ja harkintaa, konemainen käskyjen noudattaminen ei mielestäni voi olla moraalia.- ateistix
Eikä niiden vanhan testamentin käskyjen noudattaminen edes onnistu.
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
- Minkäs minä sille voin, ettei minulla ole yhtään jumalaa?
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
- Eikä niitä ole vieläkään.
3. Pyhitä lepopäivä.
- Niitä on tavallisesti kaksi viikottain, plus vuosilomat ja muut palkalliset vapaat. Ne ovat juurikin lepopäiviä, ei niitä tarvitse "pyhittää".
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
- Kaikki vanhemmat eivät kunnioitusta ansaitse.
5. Älä tapa.
- Mitä mieltä kenttäpiispa ja papit tuosta ovat?
6. Älä tee aviorikosta.
- Sellaista ei Suomen lainsäädäntö tunne.
7. Älä varasta.
- Tuo lienee useimmille selvää ilman jumaliakin. Ei tosin isolle joukolle kristittyjä ja kirkolle.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
- Tulkintakysymys.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
- Mites se kaupankäynti, enkä kirkon keräämät verot?
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
- Ei puolisoa omisteta.
Tuon moraalin noudattamisen suhteen olemme luultavasti hiukan heikoilla jäillä jos nämä moraalikäsitykset tuodaan meille valmiiksi pureskeltuna, ota tai jätä, kaikki tai mitään periaatteella.
Aika pian nimittäin luultavasti huomaamme, että tämä meille "annettu" moraali ei olekaan se omamme?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.745009Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.153398Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j242700Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571747- 471576
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441346- 941342
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2321213Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.711025IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra54912