Moraalista

Onko ihmisellä _itsellään_ moraalia, jos hän ulkoistaa ajattelunsa jumalalle, ja esimerkiksi vastailee kiperiin kysymyksiin loputtomilla muunnelmilla teemasta "ei ole väliä mitä minä ajattelen, Jumala rankaisee, Kristus pelastaa, Jumala vihaa syntiä, Jumala on armollinen..."?

7

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilkimyksen isomummi

Missä päivystävä jessuksen lähettiläs viipyy?

• karvainen kaniini

*** Onko ihmisellä _itsellään_ moraalia, jos hän ulkoistaa ajattelunsa jumalalle, ***

Ei ole. Minun nähdäkseni tuollainen kertoo ihmisestä joka ei uskalla ajatella itse. On surullista jos tuollainen oman ajattelun pelko on lapsena istutettu mieleen kovalla kasvatuksella, sellaistakin tapahtuu, mutta ikävä kyllä osa hurahtaa aikuisena uskomaan olevansa jumalan lähettiläitä, ja silloin saavat kyytiä sekä terve järki että oma moraalintaju.

• sama kaniini

Ja oma suhteellisuudentaju.

• Up.

Up.

• Thronos

Minun mielestäni ei.

Jos hän ulkoistaa ajattelunsa Jumalalle ja tekee kaiken mitä "hänen Jumalansa" määrää niin hänellä on kyky noudattaa käskyjä, ja mielestäni se on erittäin vaarallinen ominaisuus jos siihen ei liity kyky harkita milloin käskyjen noudattaminen on järkevää ja milloin ei.

Moraali vaatii kypsyyttä, vastuunottoa ja harkintaa, konemainen käskyjen noudattaminen ei mielestäni voi olla moraalia.

• ateistix

Eikä niiden vanhan testamentin käskyjen noudattaminen edes onnistu.

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

- Minkäs minä sille voin, ettei minulla ole yhtään jumalaa?

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

- Eikä niitä ole vieläkään.

3. Pyhitä lepopäivä.

- Niitä on tavallisesti kaksi viikottain, plus vuosilomat ja muut palkalliset vapaat. Ne ovat juurikin lepopäiviä, ei niitä tarvitse "pyhittää".

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

- Kaikki vanhemmat eivät kunnioitusta ansaitse.

5. Älä tapa.

- Mitä mieltä kenttäpiispa ja papit tuosta ovat?

6. Älä tee aviorikosta.

- Sellaista ei Suomen lainsäädäntö tunne.

7. Älä varasta.

- Tuo lienee useimmille selvää ilman jumaliakin. Ei tosin isolle joukolle kristittyjä ja kirkolle.

8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

- Tulkintakysymys.

9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

- Mites se kaupankäynti, enkä kirkon keräämät verot?

10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

- Ei puolisoa omisteta.

• Tuon moraalin noudattamisen suhteen olemme luultavasti hiukan heikoilla jäillä jos nämä moraalikäsitykset tuodaan meille valmiiksi pureskeltuna, ota tai jätä, kaikki tai mitään periaatteella.

Aika pian nimittäin luultavasti huomaamme, että tämä meille "annettu" moraali ei olekaan se omamme?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      58
      10103
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      14
      6855
    3. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      72
      6332
    4. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      85
      6154
    5. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      28
      4295
    6. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      11
      4292
    7. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      65
      4225
    8. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      46
      4150
    9. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      44
      3868
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      287
      3282
    Aihe