Moraalista

Onko ihmisellä _itsellään_ moraalia, jos hän ulkoistaa ajattelunsa jumalalle, ja esimerkiksi vastailee kiperiin kysymyksiin loputtomilla muunnelmilla teemasta "ei ole väliä mitä minä ajattelen, Jumala rankaisee, Kristus pelastaa, Jumala vihaa syntiä, Jumala on armollinen..."?

7

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilkimyksen isomummi

Missä päivystävä jessuksen lähettiläs viipyy?

• karvainen kaniini

*** Onko ihmisellä _itsellään_ moraalia, jos hän ulkoistaa ajattelunsa jumalalle, ***

Ei ole. Minun nähdäkseni tuollainen kertoo ihmisestä joka ei uskalla ajatella itse. On surullista jos tuollainen oman ajattelun pelko on lapsena istutettu mieleen kovalla kasvatuksella, sellaistakin tapahtuu, mutta ikävä kyllä osa hurahtaa aikuisena uskomaan olevansa jumalan lähettiläitä, ja silloin saavat kyytiä sekä terve järki että oma moraalintaju.

• sama kaniini

Ja oma suhteellisuudentaju.

• Up.

Up.

• Thronos

Minun mielestäni ei.

Jos hän ulkoistaa ajattelunsa Jumalalle ja tekee kaiken mitä "hänen Jumalansa" määrää niin hänellä on kyky noudattaa käskyjä, ja mielestäni se on erittäin vaarallinen ominaisuus jos siihen ei liity kyky harkita milloin käskyjen noudattaminen on järkevää ja milloin ei.

Moraali vaatii kypsyyttä, vastuunottoa ja harkintaa, konemainen käskyjen noudattaminen ei mielestäni voi olla moraalia.

• ateistix

Eikä niiden vanhan testamentin käskyjen noudattaminen edes onnistu.

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

- Minkäs minä sille voin, ettei minulla ole yhtään jumalaa?

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

- Eikä niitä ole vieläkään.

3. Pyhitä lepopäivä.

- Niitä on tavallisesti kaksi viikottain, plus vuosilomat ja muut palkalliset vapaat. Ne ovat juurikin lepopäiviä, ei niitä tarvitse "pyhittää".

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

- Kaikki vanhemmat eivät kunnioitusta ansaitse.

5. Älä tapa.

- Mitä mieltä kenttäpiispa ja papit tuosta ovat?

6. Älä tee aviorikosta.

- Sellaista ei Suomen lainsäädäntö tunne.

7. Älä varasta.

- Tuo lienee useimmille selvää ilman jumaliakin. Ei tosin isolle joukolle kristittyjä ja kirkolle.

8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

- Tulkintakysymys.

9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

- Mites se kaupankäynti, enkä kirkon keräämät verot?

10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

- Ei puolisoa omisteta.

• Tuon moraalin noudattamisen suhteen olemme luultavasti hiukan heikoilla jäillä jos nämä moraalikäsitykset tuodaan meille valmiiksi pureskeltuna, ota tai jätä, kaikki tai mitään periaatteella.

Aika pian nimittäin luultavasti huomaamme, että tämä meille "annettu" moraali ei olekaan se omamme?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava

Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I
      Maailman menoa
      153
      3440
    2. Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa

Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk
      Maailman menoa
      84
      2986
    3. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      61
      2454
    4. Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista

Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro
      Maailman menoa
      41
      2350
    5. Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen

ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?
      Maailman menoa
      53
      2270
    6. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      115
      2245
    7. Kyllä nämä nyky autonakut ja autotki on heikloja

Vuoden vanha akku, eikä inahdakaan.... Pistin vara-akun just lataukseen ja lähen sillä antamaan apuvirtaa Jos ei toimi,
      Ikävä
      17
      2227
    8. Mikä aate kaiken pahan takana?

Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.
      Maailman menoa
      151
      2159
    9. Muistan vuosikymmenten takaa

Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.
      Ikävä
      12
      1586
    10. Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!

Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1584
    Aihe