Auton pitäminen tolkuttoman kallista, ilman autoa elämä halpaa!

pyörällä ilmaiseksi

http://saituri.org/kuluttaminen/tasta-syysta-valtan-auton-hankintaa-viimeiseen-asti/

Auton omistaminen ja sillä ajaminen maksaa vuodessa poskettoman paljon, keskimäärin, jopa näin:

Mitä auto tulisi sitten kaikkineen vuosittain maksamaan?

Kaikki kulut huomioiden, 15000 kilometrin vuosiajolla autoilu tulisi maksamaan noin 4496 € vuodessa. Työmatkoihin uppoaisi 1439 € ja muuhun ajoon 3057 €. Polttoaineveroon menisi vähennykset huomioiden 703 €. Autoilun kustannuksista veroa olisi siis 15,6 %.

Pertti Palkansaajan tuloista, 2200 € kuukausitulo-olettamalla söisi auto 17 % bruttotuloista. Autoilun kulujen jälkeen menisi vielä vuokra, ruoka, sähkö yms. Sillä summalla ei hirveästi juhlita.

Autoilun kulut vs. Julkinen liikenne

Julkinen liikenne vastaan velaton autoilu edellämainituin kriteerein tuottaa tulokseksi, että julkinen liikenne on laskennallisesti omalta kohdaltani 2 876 € halvempaa.

Julkinen liikenne vastaan VELALLA höystetty autoilu edellämainituin kriteerein, korkokulut ja arvonalennus mukaanlukien ensimmäisenä autoiluvuonna vuonna tuottaa tulokseksi sen, että julkinen liikenne on noin 11 380 euroa halvempaa kuin auton omistaminen.

-Näistä syistä olen itsekin tehnyt sen ratkaisun, että en tule koskaan autoa ostamaan. Pärjään kaupungissa polkupyörällä TÄYSIN ILMAISEKSI! koko vuoden ja hurjimmat pakkaspäivät menen töihin bussilla.

Polkupyörän kulut vuodessa tässä:

-ketjuöljy 6,90 euroa purkki, ei joka vuotinen kulu edes
-vararengas 7, 00 euroa ja tarvitaan vain jos kumi puhkeaa
-vuosihuolto: 0 euroa kun oma työ ei maksa mitään
-Polkupyörän verot: 0 euroa, ei mitään käyttömaksuja eikä polttoaineveroja

Itse säästän velattoman auton vuosikustannuksiin verrattuna 4496 euroa joka vuosi, eli sen verran jätän maksamatta veroluonteisia maksuja valtion kassaan.

Te autolijat maksatte sen, että poljen pyörällä ilmaiseksi ja te ette pääse hyötymään siitä yhtään mitään.

58

5341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapauskohtaista

      Pitää paikkansa että autoilu kustantaa, mutta kaikki on suhteellista ja kunkin henkilökohtaisista tarpeista kiinni, eli yleistykset ovat jälleen kerran kyseenalaisia.

      Toisaalta autoa tarvitseva ja käyttötarpeista riippuen voi hankkia myös hyväkuntoisen käytetyn auton.

      Mutta jos ( yksinäinen henkilö tai lapseton pariskunta) vaikkapa Helsingissä asuu ja työmatkat ym. toimivat bussilla ja fillarilla sopivasti, eikä muutoin autoa tarvitse, niin aina parempi, vähempi harmia, huollettavaa ja kuluja. Lisäksi hyötypyöräilyllä pitää hienosti huolta kunnostaan ja terveydestään ja vieläkin enempi jos on savuton.

      Osalla on pääkaupunkiseudullakin kodin ja työpaikan sijanti ja mahdollisesti vielä työajatkin sellaisia, että julkinen liikenne on erityisen tuskaista tai jopa mahdotonta. Tapauskohtaista.

      >> Kaikki kulut huomioiden, 15000 kilometrin vuosiajolla autoilu tulisi maksamaan noin 4496 € vuodessa.

      Ps. Ihan mielenkiinnosta. Liikutko vuodessa bussilla ja polkupyörällä tuon esimerkkisi 15 000 km ?

      Kaiken kaikkiaan auto on taloudellisesti huono "sijoituskohde" mutta kuitenkin monille erityisen hyödyllinen ja mukavuuttakin lisäävä.

      • nännimän

        " autoilu kustantaa, mutta kaikki on suhteellista "

        Ja valtaosa nielaisee tämän autoilun hinnan. Samoin ruuan ja asumisen yms. kulut.

        Ja samoin hyväksytään julkinen sektori, palkintovirat ja niiden johdannaiset ylisuuret eläkkeet jne. Eu-tukipaketit ja kehitysavut.

        Tiet on paskassa kunnossa ja ajetaan vanhoilla autoilla. Polttoaine on kallista.

        Jos täällä ymmärrettäsiin oikeasti, että veronmaksajan selkänahasta kaikki em. kulut kustannetaan. Autoilu saattaisi olla jopa halvempaa, ilman näitä iilimatoja ja yhteiskunnan syöpäläisiä.


      • nännimän
        nännimän kirjoitti:

        " autoilu kustantaa, mutta kaikki on suhteellista "

        Ja valtaosa nielaisee tämän autoilun hinnan. Samoin ruuan ja asumisen yms. kulut.

        Ja samoin hyväksytään julkinen sektori, palkintovirat ja niiden johdannaiset ylisuuret eläkkeet jne. Eu-tukipaketit ja kehitysavut.

        Tiet on paskassa kunnossa ja ajetaan vanhoilla autoilla. Polttoaine on kallista.

        Jos täällä ymmärrettäsiin oikeasti, että veronmaksajan selkänahasta kaikki em. kulut kustannetaan. Autoilu saattaisi olla jopa halvempaa, ilman näitä iilimatoja ja yhteiskunnan syöpäläisiä.

        Lisäys: Omistan silti auton. Viiden tähden * * * * * eroncap sertifioidun ja ison sellaisen. Koska haluan kuljettaa perhettäni turvallisesti.

        Silti myös lisäksi pyöräilen ja mopoilen, koska se on vielä suht edukasta yksin liikkuessa.


      • pyörällä ilmaiseksi

        Pyörällä tulee vähintään 10 000 kilsaa vuodessa helposti kun kaikki ajamiseni on sitä pyöräilyä ja vain muutamina hyvin kylminä päivinä menen bussilla töihin tai muuten asioille. Siksi toiseksi ajan maastossakin harrastepeliksi ostamallani maastopyörällä ja teen maantielenkkejä, eli täyttyy 15 000 km sekin helposti.


      • lkvjhgvhbknljhvhkbbv
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Pyörällä tulee vähintään 10 000 kilsaa vuodessa helposti kun kaikki ajamiseni on sitä pyöräilyä ja vain muutamina hyvin kylminä päivinä menen bussilla töihin tai muuten asioille. Siksi toiseksi ajan maastossakin harrastepeliksi ostamallani maastopyörällä ja teen maantielenkkejä, eli täyttyy 15 000 km sekin helposti.

        "Polkupyörän kulut vuodessa tässä:

        -ketjuöljy 6,90 euroa purkki, ei joka vuotinen kulu edes
        -vararengas 7, 00 euroa ja tarvitaan vain jos kumi puhkeaa
        -vuosihuolto: 0 euroa kun oma työ ei maksa mitään
        -Polkupyörän verot: 0 euroa, ei mitään käyttömaksuja eikä polttoaineveroja"

        ja sitten:

        "ajan maastossakin harrastepeliksi ostamallani maastopyörällä ja teen maantielenkkejä, eli täyttyy 15 000 km sekin helposti."

        Ei ihan tuo rahallinen yhtälö nyt ihan täsmää.... Ja itsekin olen sen verran fillarilla ajanut, että jos oikeasti sen 41km polkaset joka päivä, niin ruokalasku nousee kyllä jonkun verran. Ilman lisäravintoa, paino laskee tuolla 32MJ viikottaisella energiankulutuksella noin 1,2kg viikossa.

        Jos oletetaan että normaali ruokalasku on noin 150 euroa kuukaudessa, niin tuosta tulee sellainen 50% korotus siihen, eli 75 euroa kuukaudessa. Vuodessahan tuosta tulee jo 900 euroa. Ei siis aivan ilmaista, sittenkään.


      • The Köle
        lkvjhgvhbknljhvhkbbv kirjoitti:

        "Polkupyörän kulut vuodessa tässä:

        -ketjuöljy 6,90 euroa purkki, ei joka vuotinen kulu edes
        -vararengas 7, 00 euroa ja tarvitaan vain jos kumi puhkeaa
        -vuosihuolto: 0 euroa kun oma työ ei maksa mitään
        -Polkupyörän verot: 0 euroa, ei mitään käyttömaksuja eikä polttoaineveroja"

        ja sitten:

        "ajan maastossakin harrastepeliksi ostamallani maastopyörällä ja teen maantielenkkejä, eli täyttyy 15 000 km sekin helposti."

        Ei ihan tuo rahallinen yhtälö nyt ihan täsmää.... Ja itsekin olen sen verran fillarilla ajanut, että jos oikeasti sen 41km polkaset joka päivä, niin ruokalasku nousee kyllä jonkun verran. Ilman lisäravintoa, paino laskee tuolla 32MJ viikottaisella energiankulutuksella noin 1,2kg viikossa.

        Jos oletetaan että normaali ruokalasku on noin 150 euroa kuukaudessa, niin tuosta tulee sellainen 50% korotus siihen, eli 75 euroa kuukaudessa. Vuodessahan tuosta tulee jo 900 euroa. Ei siis aivan ilmaista, sittenkään.

        Jos oikeasti ajaa pyörällä 10tkm/v, polkupyörällä, niin tuossa vuosihuolossa ei ole mitään NOLLIA.....


      • huollon hinta
        The Köle kirjoitti:

        Jos oikeasti ajaa pyörällä 10tkm/v, polkupyörällä, niin tuossa vuosihuolossa ei ole mitään NOLLIA.....

        Jos työn tekee itse niin ainoastaan mahdolliset vaihto-osat (jarrupalat, vaijerit, ketjut, rattaat) maksavat. Lasku jää huomattavan pieneksi kun ei teetä työtä kalliissa pyöräliikkeessä ja elätä samalla loisivaa yrittäjää, vaan kun tekee työn itse niin työn hinnaksi muodostuu 0 euroa.


      • The Köle
        huollon hinta kirjoitti:

        Jos työn tekee itse niin ainoastaan mahdolliset vaihto-osat (jarrupalat, vaijerit, ketjut, rattaat) maksavat. Lasku jää huomattavan pieneksi kun ei teetä työtä kalliissa pyöräliikkeessä ja elätä samalla loisivaa yrittäjää, vaan kun tekee työn itse niin työn hinnaksi muodostuu 0 euroa.

        -jos työn tekee itse autoon, huollon hinta jää huomattasti halvemmaksi, työn hinnaksi muodostuu siis tässäkin tapauksessa 0 euroa.....

        Totta helvelvetissä polkupyörä tulee autoa halvemmaksi, mutta pilata aloitus käyttäen toiselle sitä kalleinta vaihtoehtoa ja toisen kuluja vähätellä?


      • montreal234
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Pyörällä tulee vähintään 10 000 kilsaa vuodessa helposti kun kaikki ajamiseni on sitä pyöräilyä ja vain muutamina hyvin kylminä päivinä menen bussilla töihin tai muuten asioille. Siksi toiseksi ajan maastossakin harrastepeliksi ostamallani maastopyörällä ja teen maantielenkkejä, eli täyttyy 15 000 km sekin helposti.

        möin autoni pois 3,5 vuotta sitten.olen omistanut elämäni aikana noin 20 autoa.tein reissuhommia ,missä tarvitsin autoa.lopetin ne hommat.nykyään omistan 4 pyörää eri tarkoitukseen.ihmettelen tätä nyky menoa.nuorilla 25-45v.naisilla pääsääntöisesti hienot uudet velka autot perseen alla.naurettavaa touhua.itse ajanut pyörällä kaikki matkat näinä vuosina.nautin suunnattomasti pyöräilystä.halpaa ajoa,pakkasella lähtee hyvin käyntiin!!,kunto ja roppa huippu kunnossa.ihmisistä on tullut laiskoja ,muutaman kilometrin kauppa,harrastematkat autolla.ei ole ihme kun ollaan ylilihavia ja tressi,sairastetaan jatkuvasti ja ollaan suurissa veloissa ja parisuhde kärsii.omistakaa vähemmän ja nauttikaa elämästä.mitään ei saa mukaansa kun aika koittaa.mitä vaatimattomampaa elämä on sitä parempaa.


    • pyörällä ilmaiseksi

      Autoilu on muutenkin nuorilla aikuisilla katoavaa perinnettä jo, yhä harvempi nuori ajaa enää edes ajokortin:

      http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaleva--paakaupunkilaisnuorista-yha-harvempi-ajaa-ajokortin/1911668

      Pääkaupunkiseudulla yhä harvempi nuori hankkii ajokortin, kertoo sanomalehti Kaleva.

      Kun vielä kymmenen vuotta sitten vähän yli puolet pääkaupunkiseutulaisnuorista ajoi kortin, tänä vuonna luvun arvioidaan olevan vain vajaa kolmannes. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan sama ilmiö näkyy muissakin yliopistokaupungeissa.

      Trafin johtaja Sami Mynttinen kertoo Kalevalle, että kortittomuuteen on monia syitä. Autokoulu voi jäädä käymättä heikon taloudellisen tilanteen, kortin kalleuden, kasvavan ympäristötietoisuuden tai hyvän joukkoliikenteen vuoksi.

      Kortittomien nuorten lisäksi ajokorttien kokonaismäärä vähenee hitaasti. Mynttisen mukaan ilmiö voi vähentää myös autojen myyntiä.

      -Jutussa unohdetaan todennäköisesti tahallaan mainita auton pitämisen kalleus yhtenä syynä siihen miksi yhä harvempi suorittaa ajokortin. Sekin nimittäin on syy siihen miksi ajokortti ei enää kiinnosta nuorta aikuista.

      Omassakin ystäväpiirissäni ajokorttia ei taida olla paljon kellään äijistä jotka ovat 30-35-vuotiaita ja jos jollakulla kortti sattuu taskussa olemaan niin autoa ei ole. Yhdellä kaverilla on auto ja sekin seisonnassa. Suurin osa tuntemistani saman ikäluokan ihmisistä ei ole joko koskaan ajokorttia viitsinyt ajaa tai sitten se on menetetty eikä sitä ole enää vaivauduttu hakemaan takaisin ja autot on myyty tarpeettomina pois. Jätkät liikkuvat bussilla ja polkupyörillä. Kellään ei ole missään keskustelussa ollut mitään valittamista sen suhteen, että autoa ei ole. Ilmankin pärjää hienosti.

    • Black and white

      Aivan loistavaa mustavalkoista vastakkainasettelua, taas kerran. Meillä Suomessa on jossain määrin ihmisillä vapaus valita mitä puuhastelevat ansaitsemillaan rahoilla ja vapailla. Tiedän mitä autoiluni maksaa. Tiedän myös sen että osa maksamastani autoilun kuluista antaa sinulle mahdollisuuden pyöräillä maksutta. Mutta niin voin tehdä myös minä.

    • mustavalkoista

      niin, elämä on valintoja täynnä. Aloittajan malli esittää melko yksipuolisen näkökulman asiaan. Tärkeää olisi myös huomioida mitä säästetyllä rahalla tekee, vai palaako se johonkin typerään ja turhaan. Jos vielä lasketaan pyöräilyyn muita kuluja kuten erikoisvaatetusta kaikkiin mahdollisiin keleihin ja huoltoahan pyöräkin vaatii jos se on päivittäisessä käytössä. Riippuu myös täysin elämän tilanteesta, asuinpaikasta ja monesta muusta asiasta on pyöräily mahdollista tai edes järkevää.
      Eli ihan turhaa esittää tuollaisia näkäkantoja, kyllä jokainen osaa ihan itsekkin miettiä ja valita sopivan tavan liikkua. Raha ei ole elämän tärkein asia.

    • siipeilijät kuriin

      Siis nämä siipeilijät, trikooperseiset pyöräilijät nauttivat autoilijoilta perityillä veroilla ja maksuilla tehdyistä ja kunnossapidetyistä pyöräteistä.

      Pyöräilijöille tuntuva käyttövero ja vakuutusmaksu. Sekä edellytys liikennesääntöjen tuntemuksesta, siis autokoulua vastaava pyöräkoulu, sen läpäistyään vasta pyöräilylupa. Uusittava vuoden välein.

      • Fakta on tämä

        "iis nämä siipeilijät, trikooperseiset pyöräilijät nauttivat autoilijoilta perityillä veroilla ja maksuilla tehdyistä ja kunnossapidetyistä pyöräteistä."

        Älä puhu pehmosia. Autoilusta perittävistä veroista ja veroluonteisista maksuista ei käytetä kevyenliikenteen väyliin kuntien ja kaupunkien alueilla. Ne verot ja maksut menevät valtion kukkaroon, ei kuntien ja kaupunkien.

        "Kunnat ja kaupungit vastaavat oman alueensa katuverkosta ja sen kunnosta. Niiden ylläpito ja investoinnit rahoitetaan kunnallisverolla."

        http://www.lvm.fi/liikenneverkko


      • ei toimisi

        Pyöriltä perittävä vero tappaisi pyöräilyn. Ei tule toimimaan, eikä tuollaista onneksi ole edes ehdotettu. Totta kai pyöräilijöillä on saasteettomina tien käyttäjnä oikeus siipeillä ilmaiseksi, autoilijat maksakoot kulut kiltisti ja nurisematta.


      • FAKTA ON TÄMÄ_
        Fakta on tämä kirjoitti:

        "iis nämä siipeilijät, trikooperseiset pyöräilijät nauttivat autoilijoilta perityillä veroilla ja maksuilla tehdyistä ja kunnossapidetyistä pyöräteistä."

        Älä puhu pehmosia. Autoilusta perittävistä veroista ja veroluonteisista maksuista ei käytetä kevyenliikenteen väyliin kuntien ja kaupunkien alueilla. Ne verot ja maksut menevät valtion kukkaroon, ei kuntien ja kaupunkien.

        "Kunnat ja kaupungit vastaavat oman alueensa katuverkosta ja sen kunnosta. Niiden ylläpito ja investoinnit rahoitetaan kunnallisverolla."

        http://www.lvm.fi/liikenneverkko

        Uudestaan, siis rakentamis ja ylläpitokustannukset (auraukset talvisin ja paikkaukset kesäisin) kaatuu autoilijoilta perittäviin veroihin ja maksuhin.

        Joten trikooperseiset verolle ja maksumiehiksi. Sotkevathan ne autoille varatulla ajoradallakin. Perse pystyssä ja nenä etupyörän laakerissa.


      • onko_tilanne_sama
        Fakta on tämä kirjoitti:

        "iis nämä siipeilijät, trikooperseiset pyöräilijät nauttivat autoilijoilta perityillä veroilla ja maksuilla tehdyistä ja kunnossapidetyistä pyöräteistä."

        Älä puhu pehmosia. Autoilusta perittävistä veroista ja veroluonteisista maksuista ei käytetä kevyenliikenteen väyliin kuntien ja kaupunkien alueilla. Ne verot ja maksut menevät valtion kukkaroon, ei kuntien ja kaupunkien.

        "Kunnat ja kaupungit vastaavat oman alueensa katuverkosta ja sen kunnosta. Niiden ylläpito ja investoinnit rahoitetaan kunnallisverolla."

        http://www.lvm.fi/liikenneverkko

        Tuo "www.lvm.fi/liikenneverkko" sivu on näköjään poistunut. Löytyykö nyt mistä tuo fakta että "Kunnat ja kaupungit vastaavat oman alueensa katuverkosta ja sen kunnosta"?


    • Valitettavasti.

      Autoa tarvitse silti vaikka pyörällä kuljen työmatkat. Autolla pitää tehdä kauppareissut koska kaupat ovat nykyään poistuneet keskustasta ja tilalle tulleet isot "automarketit".

    • jhuybgt

      Niillä autoilusta perityillä veroilla ja maksuilla ei ainoastaan mahdollisteta sinun pyöräilysi vaan mm. terveydenhuoltosi, koko sairaalajärjestelmä ja paljon muuta.

      Yhteiskunnan kannalta tuottoisa yksilö on se, joka ajaa autoa, polttaa tupakkaa ja juo viinaa. Se, joka vain käy työssä ja pyöräilee, on tämän rinnalla nolla.
      Tästä nollasta pahempi on se pyöräilijä, joka kuluttaa varansa ulkomaanmatkoihin ja ulkomailla.

      • pyöräillen ilmaiseks

        Mitäs se sinulle kuuluu jos joku käytää rahansa mieluummin maailmalla reissaamiseen kuin Suomen yhteiskunnan ylläpitämiseen? Elämässä on mukavampaa nähdä ja kokea kuin elättää yhteiskuntaa.

        Pyöräilemällä säästämilläni rahoilla pääsen pari kertaa vuodessa pidemmälle ulkomaanreissulle helposti. Venäjää, Eurooppaa, Aasiaa, Afrikkaa.

        Enkä polta muuten tupakkaa ja käytän alkoholia hyvin harkitusti.


      • Elätit verolle Ry.
        pyöräillen ilmaiseks kirjoitti:

        Mitäs se sinulle kuuluu jos joku käytää rahansa mieluummin maailmalla reissaamiseen kuin Suomen yhteiskunnan ylläpitämiseen? Elämässä on mukavampaa nähdä ja kokea kuin elättää yhteiskuntaa.

        Pyöräilemällä säästämilläni rahoilla pääsen pari kertaa vuodessa pidemmälle ulkomaanreissulle helposti. Venäjää, Eurooppaa, Aasiaa, Afrikkaa.

        Enkä polta muuten tupakkaa ja käytän alkoholia hyvin harkitusti.

        Eli olet yhteiskunnan elätti, mamuun verrattava hylkiö, kaikki ilmaista, en kulkisi sinun trikoissa.

        Elätit verolle Ry.


      • jhuybgt
        pyöräillen ilmaiseks kirjoitti:

        Mitäs se sinulle kuuluu jos joku käytää rahansa mieluummin maailmalla reissaamiseen kuin Suomen yhteiskunnan ylläpitämiseen? Elämässä on mukavampaa nähdä ja kokea kuin elättää yhteiskuntaa.

        Pyöräilemällä säästämilläni rahoilla pääsen pari kertaa vuodessa pidemmälle ulkomaanreissulle helposti. Venäjää, Eurooppaa, Aasiaa, Afrikkaa.

        Enkä polta muuten tupakkaa ja käytän alkoholia hyvin harkitusti.

        Ja jostain kumman syystä haluat palata Suomeen...


      • pyörällä ilmaiseksi
        Elätit verolle Ry. kirjoitti:

        Eli olet yhteiskunnan elätti, mamuun verrattava hylkiö, kaikki ilmaista, en kulkisi sinun trikoissa.

        Elätit verolle Ry.

        Elätän itseni omalla yölläni, mutten ole kiinnostunut osallistumaan yhteiskunnan pystyssä pitämiseen. Matkustelen mieluummin maailmalla pari kertaa vuodessa.


      • korjataan
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Elätän itseni omalla yölläni, mutten ole kiinnostunut osallistumaan yhteiskunnan pystyssä pitämiseen. Matkustelen mieluummin maailmalla pari kertaa vuodessa.

        Työlläni, korjaus.


      • pyörällä ilmaiseksi
        Elätit verolle Ry. kirjoitti:

        Eli olet yhteiskunnan elätti, mamuun verrattava hylkiö, kaikki ilmaista, en kulkisi sinun trikoissa.

        Elätit verolle Ry.

        Yhteiskunnan menoihin osallistuminen autoilemalla, polttamalla tupakkaa ja juomalla viinaa ei muuten ole mikään velvollisuus. Tupakointia typerämpää oman terveyden tuhoamista ei olekaan ja alkoholia voi käyttää minimaalisen vähän, tyytymällä pariin saunakaljaan viikossa. Auton omistaminen ei ole velvollisuus eikä pakko Suomessa.

        Jos pärjää ilman autoa, se on hyvää verosuunnittelua, jolla säästää huomattavan summan vuodessa rahaa, tuhansia euroja. Totta kai sen voi laittaa ulkomaanmatkailuun ja mukavampaan elämään kun ei tarvitse sitten osallistua autoilijana yhteiskunnan kustannuksiin.


      • pyöräilymaksu jees
        korjataan kirjoitti:

        Työlläni, korjaus.

        Työllä ja työllä on eroa, mutta kumminkin kuljet autoilijoiden ylläpitämillä väylillä, sinunkin pitää maksaa siitä, eli alamme luomaan sellaista systeemiä että trikooperseisetkin maksaa liikkumisestaan, niin että tuntuu.


      • pyörällä ilmaiseksi
        pyöräilymaksu jees kirjoitti:

        Työllä ja työllä on eroa, mutta kumminkin kuljet autoilijoiden ylläpitämillä väylillä, sinunkin pitää maksaa siitä, eli alamme luomaan sellaista systeemiä että trikooperseisetkin maksaa liikkumisestaan, niin että tuntuu.

        Ei tietenkään pidä maksaa mitään. Pyöräily on näppärin ja saasteeton tapa liikkua. Siksi sen tulee jatkossakin olla kaikille ilmaista ja se tulee olemaan kaikille ilmaista. Yhä useampi kaupunkilainen jättää auton hankkimatta ja kulkee julkisilla tai pyöräilee ja hyvä niin.

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaleva--paakaupunkilaisnuorista-yha-harvempi-ajaa-ajokortin/1911668

        Me "trikooperseiset" emme jatkossakaan osallistu yhteiskunnan kustannuksiin mitenkään.


      • 4321
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä maksaa mitään. Pyöräily on näppärin ja saasteeton tapa liikkua. Siksi sen tulee jatkossakin olla kaikille ilmaista ja se tulee olemaan kaikille ilmaista. Yhä useampi kaupunkilainen jättää auton hankkimatta ja kulkee julkisilla tai pyöräilee ja hyvä niin.

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaleva--paakaupunkilaisnuorista-yha-harvempi-ajaa-ajokortin/1911668

        Me "trikooperseiset" emme jatkossakaan osallistu yhteiskunnan kustannuksiin mitenkään.

        Mutta yhteiskunnan edut kyllä kelpaavat.


      • kivijalka
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä maksaa mitään. Pyöräily on näppärin ja saasteeton tapa liikkua. Siksi sen tulee jatkossakin olla kaikille ilmaista ja se tulee olemaan kaikille ilmaista. Yhä useampi kaupunkilainen jättää auton hankkimatta ja kulkee julkisilla tai pyöräilee ja hyvä niin.

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaleva--paakaupunkilaisnuorista-yha-harvempi-ajaa-ajokortin/1911668

        Me "trikooperseiset" emme jatkossakaan osallistu yhteiskunnan kustannuksiin mitenkään.

        Kun otit saasteet puheeksi, niin kai matkailet maailmalla lihasvoimin? Et ikinä käytä lentokonetta, laivaa, junia ja busseja? Ai niin kuljethan Suomessakin bussilla. Niissäkin on ruma nokinen pakoputki, älä unohda.

        Sinänsä se on oma asia millä kulkee. Kunhan ei ole työttömänä vaikka tarjolla olisi töitä joihin pääsisi jos olisi auto käytössä, eikä vaadi lisää verorahoitteisia julkisten vuoroja niin mikäpä siinä. Ei ole sinun vikasi jos myös autottomilta ei kerätä oikeudenmukaista osuutta veroista.

        Kun kerran olet sitä mieltä ettei sinulle kuulu yhteiskunnan kustannuksiin osallistuminen, niin sinulla varmaan olisi kysyntää politiikassa, Kokoomuksen ääripäässä!


    • tapauskohtaista

      Avaus oli toki jo lähtökohtaisesti kovin asenteellinen, mutta omassa kannanotossani koetin sitä suhteuttaa ja loiventaen sivuuttaa.

      Mutta sittemmin ketjuun tekemissään kommenteissa avajaa lähtee suorastaan lahkomaiseen ja epäkunnioittavaan vastakkainasetteluun, sen sijaan, että itse kunnioittaisi kunkin valintoja.

      Avaajan kohdalla olemme enempinkin lahkomaisessa atteellis-ideologis-asenteellisessa kategoriassa, kuin vapaan man vapaissa ja toisia kunnioittavissa yksilön valinnoissa.

      Kun tämäkään ei riittäisi, niin hän vielä sekoittaa asiaan yhteiskunnan tukemisen tai ei tukemisen osaltaan:

      "Mitäs se sinulle kuuluu jos joku käytää rahansa mieluummin maailmalla reissaamiseen kuin Suomen yhteiskunnan ylläpitämiseen?"

      Sorry, mutta tuollaisilla lahko-ideologis-tyyppisillä sodanjulistuksilla on mahdoton saavutta mitään asiallista ja rakentavaa.

      Sen sijaan, että avaaja kertoisi vain omasta valinnastaan omissa olosuhteissaan ja löytänensä itselleen sopivan vaihtoehdon, hän lähtee suorastaan sotaan autoilevia _vastaan_.

      Ei kovin tervettä ja henkisestikään tasapainoista. Valitettavasti useinkin yhden aatteen lahkotyyppiset julistajat lajistaan riippumatta ovat loppupeleissä enempi repijöitä kuin rakentajia. Surullista luettavaa.

      Tämän sanottuani, toivotan hyvää jatkoa kaikille _fiksuille_ autoilijoille kuin pyöräilijöillekin, molemmille on tilaa.

      • ilmaiseksi pyörällä

        Löin vain faktat ja rahamäärät tiskiin ja sitten joku idiootti alkoi syytellä ja vaatia polkupyöräilijöitä verolle. Siinä vaiheessa aloitin takaisin vittuilun.

        Oma tilanteeni on se, että säästän pyörilijänä vuodessa lukion matematiikallakin laskien 4496 euroa kun en omista autoa vaan kuljen pyörällä ja joinakin harvoina päivinä bussilla.

        Asun siinä mielessä onnellisesti, että kaikki palvelut ja kaupat ovat pyörämatkan päässä ja työpaikkakin vartin pyöräreissun päässä. Ei mitään tarvetta eikö halua hankkia autoa.


      • pyörät verolle
        ilmaiseksi pyörällä kirjoitti:

        Löin vain faktat ja rahamäärät tiskiin ja sitten joku idiootti alkoi syytellä ja vaatia polkupyöräilijöitä verolle. Siinä vaiheessa aloitin takaisin vittuilun.

        Oma tilanteeni on se, että säästän pyörilijänä vuodessa lukion matematiikallakin laskien 4496 euroa kun en omista autoa vaan kuljen pyörällä ja joinakin harvoina päivinä bussilla.

        Asun siinä mielessä onnellisesti, että kaikki palvelut ja kaupat ovat pyörämatkan päässä ja työpaikkakin vartin pyöräreissun päässä. Ei mitään tarvetta eikö halua hankkia autoa.

        Eipä sinua mulkvisti kukaan ihannoi, olet säälittävän sairas, et ole edes yhteiskuntakelpoinen vajakki. Aatteitasi ei edes kukaan puolusta, olet yksi oka yhteiskunnan rattaissa.

        Onneksi kaltaisiasi vajakkeja ei ole enempää.


      • pyörällä ilmaiseksi
        pyörät verolle kirjoitti:

        Eipä sinua mulkvisti kukaan ihannoi, olet säälittävän sairas, et ole edes yhteiskuntakelpoinen vajakki. Aatteitasi ei edes kukaan puolusta, olet yksi oka yhteiskunnan rattaissa.

        Onneksi kaltaisiasi vajakkeja ei ole enempää.

        Aatteitani puolustaa monikin: enää kolmannes nuorista ajaa ajokortin, 2/3 nuorista aikuisista tulee toimeen polkupyörällä ja julkisella liikenteellä.

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaleva--paakaupunkilaisnuorista-yha-harvempi-ajaa-ajokortin/1911668

        Polkupyörä alkaa autoihin verrattuna olla hallitseva kaupunkikulkuneuvo. Muualla euroopassa kehitys on pitkään ollut samanlaista, Amsterdam on täysin polkupyörällä liikkuvien ihmisten valtaama kaupunki:

        Amsterdamissa on enemmän pyöriä kuin asukkaita. Asukkaita on 805 000 ja pyöriä 890 000.

        http://www.rantapallo.fi/aktiivilomat/loyda-euroopan-parhaat-pyorailykaupungit/

        Amsterdam on Euroopan ja kenties koko maailman kuuluisin pyöräilykaupunki. Kaupungin suosituin menopeli tulee Amsterdamiin saavuttaessa heti selväksi: jättimäiset pyöräparkit ovat täynnä ja kaduilla viuhtovat eteenpäin niin työmatkaansa taittavat paikalliset kuin näköalakierroksella kruisailevat turistitkin.

        Amsterdamissa on pyöräreittejä yli 400 kilometrin edestä. Kaupungin mukaan pyöriä löytyy jopa enemmän kuin asukkaita!

        Pyörävuokraamoja löytyy ympäri kaupunkia ja pyöräilijöille on omat ajokaistat

        Että totuus on se, että yhä harvempi kulkee autolla, kun puhutaan kaupunkien asukkaista. Polkupyörä yleistyy ja samalla autoilun verotuotot putoavat roimasti, oikeastaan hyväkin niin. Valtion ahneudelle on asetettava selvät rajat.


      • dsawx
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Aatteitani puolustaa monikin: enää kolmannes nuorista ajaa ajokortin, 2/3 nuorista aikuisista tulee toimeen polkupyörällä ja julkisella liikenteellä.

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kaleva--paakaupunkilaisnuorista-yha-harvempi-ajaa-ajokortin/1911668

        Polkupyörä alkaa autoihin verrattuna olla hallitseva kaupunkikulkuneuvo. Muualla euroopassa kehitys on pitkään ollut samanlaista, Amsterdam on täysin polkupyörällä liikkuvien ihmisten valtaama kaupunki:

        Amsterdamissa on enemmän pyöriä kuin asukkaita. Asukkaita on 805 000 ja pyöriä 890 000.

        http://www.rantapallo.fi/aktiivilomat/loyda-euroopan-parhaat-pyorailykaupungit/

        Amsterdam on Euroopan ja kenties koko maailman kuuluisin pyöräilykaupunki. Kaupungin suosituin menopeli tulee Amsterdamiin saavuttaessa heti selväksi: jättimäiset pyöräparkit ovat täynnä ja kaduilla viuhtovat eteenpäin niin työmatkaansa taittavat paikalliset kuin näköalakierroksella kruisailevat turistitkin.

        Amsterdamissa on pyöräreittejä yli 400 kilometrin edestä. Kaupungin mukaan pyöriä löytyy jopa enemmän kuin asukkaita!

        Pyörävuokraamoja löytyy ympäri kaupunkia ja pyöräilijöille on omat ajokaistat

        Että totuus on se, että yhä harvempi kulkee autolla, kun puhutaan kaupunkien asukkaista. Polkupyörä yleistyy ja samalla autoilun verotuotot putoavat roimasti, oikeastaan hyväkin niin. Valtion ahneudelle on asetettava selvät rajat.

        Tästä pyöräilijöiden ryhmästä löytyvät tänä päivänä suurimmat asioista valittajat, ainakin Helsingissä. Voi kunpa yhteiskunta toimisikin pyöräilemällä ja taiteita ja kulttuuria luomalla tai harrastamalla, siitä minäkin pitäisin.


      • ilmaiseksi pyörällä
        dsawx kirjoitti:

        Tästä pyöräilijöiden ryhmästä löytyvät tänä päivänä suurimmat asioista valittajat, ainakin Helsingissä. Voi kunpa yhteiskunta toimisikin pyöräilemällä ja taiteita ja kulttuuria luomalla tai harrastamalla, siitä minäkin pitäisin.

        Työmatkapyöräily säästää valtiolle mijoonia euroja vuosittain, terveyskulut pienenevät:

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Työmatkapyöräily säästää valtiolle miljoonia/1329103824482

        Työmatkapyöräily säästää valtiolle miljoonia
        Kuopiossa säästyy puoli miljoonaa euroa vuodessa, kun työntekijät pyöräilevät töihin.

        Yhteiskunta pyörii ihan yhtä hyvin pyöräillen kuin autollakin, kysymys on kaupunkisuunnittelusta ja työpaikkojen sijoittelusta hyvien pyöräreittien varsille.


      • Vanha auto
        ilmaiseksi pyörällä kirjoitti:

        Löin vain faktat ja rahamäärät tiskiin ja sitten joku idiootti alkoi syytellä ja vaatia polkupyöräilijöitä verolle. Siinä vaiheessa aloitin takaisin vittuilun.

        Oma tilanteeni on se, että säästän pyörilijänä vuodessa lukion matematiikallakin laskien 4496 euroa kun en omista autoa vaan kuljen pyörällä ja joinakin harvoina päivinä bussilla.

        Asun siinä mielessä onnellisesti, että kaikki palvelut ja kaupat ovat pyörämatkan päässä ja työpaikkakin vartin pyöräreissun päässä. Ei mitään tarvetta eikö halua hankkia autoa.

        Mistä sinä olet repinyt tuon 4496 euroa vuodessa auton omistamisesta. Ajatko sinä jenkkiautolla? Itsellä on 24v vanha japanilainen auto, jonka omistaminen on paljon halvempaa.

        Vakuutukset, käyttömaksu ja katsastus ovat n.500e/v, öljynvaihdot ym. huolto n.100e/v ja kulutus 6,2l/100km, joka tekee 98:n 1,65e litrahinnalla ja 15000km vuodessa noin 1530e.

        Kulut yhteensä ovat 2130e, eli puolet vähemmän. Auton ostohintakin oli vain 100e. Ostakaa ihmiset vanha käytetty auto, niin ei tarvitse sotkea pyörällä.


    • tapauskohtaista

      >> Löin vain faktat ja rahamäärät tiskiin ja sitten joku idiootti alkoi syytellä ja vaatia polkupyöräilijöitä verolle. Siinä vaiheessa aloitin takaisin vittuilun.

      Olet aivan _itse _ vastuussa _o m a s t a_ käytöksestäsi, arvomaailmastasi ja kirjoittelustasi.

      Ihminen jolla on todellista henkistä ja moraalista tasoa pitää siitä kiinni kaikissa olosuhteissa.

      Tuolla ylempänä kirjoitit erityisen solvaavasti jopa pyörien korjaajista ja huoltajistakin ikäänkuin he eivät olisi oikeutettuja toimeentuloonsa kuten kaikki muutkin:

      "Lasku jää huomattavan pieneksi kun ei teetä työtä kalliissa pyöräliikkeessä ja elätä samalla loisivaa yrittäjää, ..."

      Tuolla henkis-saateisella asenne- ja arvomaailmalla riskeeraa olla enempikin ongelmia elämässä ja ihmissuhteissa...

      • pyörällä ilmaiseksi

        Pyöräliikkeiden remonttihinnat ovat tolkuttoman kalliita jo pienissäkin töissä, joten käsistäni tarpeeksi kätevänä ihmisenä huollan pyöräni itse työhintaan 0 euroa. En viitsi maksaa jopa satoja euroja töistä jotka voin tehdä ihan itsekin, riittää kun haen tarpeen mukaan työkalut ja osat.

        Miksi ihmeessä elättäisin lähtökohtaisesti rahan perään olevaa (ahnetta) yrittäjää, jonka bisnes tuottaa yrittäjälle rahaa? Sehän maksaa minulle. Voin yhtä hyvin tehdä työn itse ja yrittäjä jää nuolemaan näppejään, se ei ole minulta pois.

        En osta muutenkaan kalliita tuotteita Suomesta vaan tilailen halvemmalla hinnalla ulkomaisista verkkokaupoista tavaraa. Siinä säästää Suomen alvit vähintään ja usein itse tuotteenkin hinnassa.

        Suomi on mennyt hinnoissa liian kalliiksi maaksi, täältä ei kannata tuotteita eikä palveluita ostaa. Muualta saa halvempaan hintaan.

        En todellakaan ole mikään yrittäjämyönteinen poliitiselta kannaltani, olen nimittäin kommunisti poliittiselta kannaltani ja kannatan SKP:ta.


      • dsawx
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Pyöräliikkeiden remonttihinnat ovat tolkuttoman kalliita jo pienissäkin töissä, joten käsistäni tarpeeksi kätevänä ihmisenä huollan pyöräni itse työhintaan 0 euroa. En viitsi maksaa jopa satoja euroja töistä jotka voin tehdä ihan itsekin, riittää kun haen tarpeen mukaan työkalut ja osat.

        Miksi ihmeessä elättäisin lähtökohtaisesti rahan perään olevaa (ahnetta) yrittäjää, jonka bisnes tuottaa yrittäjälle rahaa? Sehän maksaa minulle. Voin yhtä hyvin tehdä työn itse ja yrittäjä jää nuolemaan näppejään, se ei ole minulta pois.

        En osta muutenkaan kalliita tuotteita Suomesta vaan tilailen halvemmalla hinnalla ulkomaisista verkkokaupoista tavaraa. Siinä säästää Suomen alvit vähintään ja usein itse tuotteenkin hinnassa.

        Suomi on mennyt hinnoissa liian kalliiksi maaksi, täältä ei kannata tuotteita eikä palveluita ostaa. Muualta saa halvempaan hintaan.

        En todellakaan ole mikään yrittäjämyönteinen poliitiselta kannaltani, olen nimittäin kommunisti poliittiselta kannaltani ja kannatan SKP:ta.

        "olen nimittäin kommunisti poliittiselta kannaltani ja kannatan SKP:ta."
        Ei todellakaan ollut mikään yllätys, loinen.


      • pyörällä ilmaiseksi
        dsawx kirjoitti:

        "olen nimittäin kommunisti poliittiselta kannaltani ja kannatan SKP:ta."
        Ei todellakaan ollut mikään yllätys, loinen.

        Eihän kommunismi mitään loisimista ole vaan kapitalismille vastakkainen talousnäkemys, joka vaatii kohtuullisempaa yhteiskuntaa kuin Kataisen riistokapitalistinen yltiökaupallinen Suomi.

        Minulle on kohtuullista se, että en joudu osallistumaan tuhansilla euroilla vuodessa yhteiskunnan kankkulan kaivoon autoilun kulujen muodossa, koska pärjään hyvin polkupyörällä ympäri vuoden. Säästän itselleni rahaa sellaiseen elämään jota minä haluan elää ja en tanssi yhteiskunnan pillin mukaan.

        Kun säästän sen muutaman euron vajaa 4500 euroa vuodessa pyöräilemällä, se avaa mahdollisuuksia käydä ulkomailla, harrastella mielekkäitä harrastuksia ja elää yleisesti mukavammin. Kommunismia käytännössä, minä säästän, muut eivät saa minulta mitään.


      • uuvatit kumoon
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Eihän kommunismi mitään loisimista ole vaan kapitalismille vastakkainen talousnäkemys, joka vaatii kohtuullisempaa yhteiskuntaa kuin Kataisen riistokapitalistinen yltiökaupallinen Suomi.

        Minulle on kohtuullista se, että en joudu osallistumaan tuhansilla euroilla vuodessa yhteiskunnan kankkulan kaivoon autoilun kulujen muodossa, koska pärjään hyvin polkupyörällä ympäri vuoden. Säästän itselleni rahaa sellaiseen elämään jota minä haluan elää ja en tanssi yhteiskunnan pillin mukaan.

        Kun säästän sen muutaman euron vajaa 4500 euroa vuodessa pyöräilemällä, se avaa mahdollisuuksia käydä ulkomailla, harrastella mielekkäitä harrastuksia ja elää yleisesti mukavammin. Kommunismia käytännössä, minä säästän, muut eivät saa minulta mitään.

        Valitettavasti "pyörällä ilmaiseksi" olet yksin täällä autoilijoitten käyttämällä palstalla, sinun kommenttisi ja mielipiteesi eivät ole asiallisia, ei ole sinunlaisilla uuvateilla tulevaisuutta, olet mielipiteinesi häviävä lajike.

        Tuollaiset uuvatit pistämme ojennukseen. Vanteesi ovat piankin soikeat.


      • parsu
        pyörällä ilmaiseksi kirjoitti:

        Pyöräliikkeiden remonttihinnat ovat tolkuttoman kalliita jo pienissäkin töissä, joten käsistäni tarpeeksi kätevänä ihmisenä huollan pyöräni itse työhintaan 0 euroa. En viitsi maksaa jopa satoja euroja töistä jotka voin tehdä ihan itsekin, riittää kun haen tarpeen mukaan työkalut ja osat.

        Miksi ihmeessä elättäisin lähtökohtaisesti rahan perään olevaa (ahnetta) yrittäjää, jonka bisnes tuottaa yrittäjälle rahaa? Sehän maksaa minulle. Voin yhtä hyvin tehdä työn itse ja yrittäjä jää nuolemaan näppejään, se ei ole minulta pois.

        En osta muutenkaan kalliita tuotteita Suomesta vaan tilailen halvemmalla hinnalla ulkomaisista verkkokaupoista tavaraa. Siinä säästää Suomen alvit vähintään ja usein itse tuotteenkin hinnassa.

        Suomi on mennyt hinnoissa liian kalliiksi maaksi, täältä ei kannata tuotteita eikä palveluita ostaa. Muualta saa halvempaan hintaan.

        En todellakaan ole mikään yrittäjämyönteinen poliitiselta kannaltani, olen nimittäin kommunisti poliittiselta kannaltani ja kannatan SKP:ta.

        Jos sinulla ei muka ole mitään velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan niin et ole kommunisti vaan niin oikeistolainen että kelpaatko edes kokoomukseen?


    • autoilu hiipuu

      Nuorten miesten into autoiluun hiipuu, ajokortit jätetään ajamatta:

      http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/08/14/nuorten-miesten-into-autoiluun-vahenee/201311282/304

      Nuorten miesten into päästä autonrattiin on laskenut länsimaissa, kertoo saksalainen tutkimus.

      Autoilu ei kiinnosta nuoria aikuisia kuten ennen, kertoo uusi tutkimus. Erityisesti on laskenut nuorten miesten kiinnostus autoiluun ja auton omistamiseen, selviää Institute for Mobility Researchin tutkimusraportista.

      Tutkimus osoittaa, että Saksassa, Ranskassa, Britanniassa, Norjassa ja Yhdysvalloissa kaksi–kolmikymppisten nuorten aikuisten mahdollisuudet autolla ajamiseen ja autoilla ajetut kilometrimäärät ovat laskeneet vuosituhannen vaihteen jälkeen.

      Lisäksi autonomistajien joukkoliikenteen käyttö on lisääntynyt.

      Nuorten ajokortittomuus on yleistynyt Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Ranskassa, Saksassa ja Norjassa ajokortin ajaneiden nuorten määrä on pysynyt entisillä, korkeilla tasoillaan.

      – Perinteinen miesten ja naisten välinen suuri ero autoilussa on kutistunut useimmissa tutkituissa maissa ja joissain maissa jopa hävinnyt kokonaan, tutkimus kertoo.

      Mikä selittää autoilun suosion laskua? Tutkimuksen mukaan syy ei ole yksinomaan uusissa viestintäteknologioissa tai autojen statusarvon laskussa. Suurelta osin muutosta selittäisivät sosioekonomiset tekijät.

      Autoilu vähenee, koska yhä useampi asuu kaupungissa, ihmiset opiskelevat pitkään ja perhe perustetaan aiempaa myöhemmin. Myös autoilun kustannukset vaikuttavat, samoin kuin elämänlaatu. Esimerkiksi Saksassa on rakennettu enemmän pyöräteitä ja Britanniassa autovakuutusmaksut ovat nousseet.

    • ihme soopaa

      "Yhteiskunnan kannalta tuottoisa yksilö on se, joka ajaa autoa, polttaa tupakkaa ja juo viinaa."

      Uskomatonta soopaa, että ihmisen pitäisi polttaa tupakkaa ja juoda viinaa ollakseen kannattava jäsen yhteiskunnalle. Suomen hallitus on vuosia tehnyt hartiavoimin työtä kitkeäkseen tupakoinnin Suomesta ja vastikään korotettiin alkoholiveroja jotta saadaan vähennettyä alkoholin käyttöä Suomessa. Alkoholikuolleisuus on räävittömän laajaa Suomessa.

      Tupakointi tullaan EU-alueella kieltämään tulevaisuudessa kokonaan ja hyvä niin. Alkoholipolitiikkaankin tullaan ihan varmasti puuttumaan koko euroopassa, myös Suomessa tekemällä viinan juominen kaikille niin kalliiksi, että se ei kannata enää ja sitten alkoholikuolleisuus lähtee laskemaan.

      Yksikään puolue ei suhtaudu myötämielisesti tupakointiin Suomessa, suunta on kohti täyskieltoa.

      • jhuybgt

        Tupakoitsija itse säästää lopettamisella selvää rahaa, mutta yhteiskunnalle tupakoinnin väheneminen voikin käydä kalliiksi. Tutkimustulokset osoittavat, että tupakoimattomat ehtivät pidemmän elämänsä aikana sairastaa selvästi tupakoitsijoita enemmän. Pääministerin mukaan savuttomat suomalaiset aiheuttavat elämänsä aikana yhteiskunnalle neljänneksen suuremmat sairaanhoidon kustannukset kuin nuorempina kuolevat sauhuttelevat kansalaiset.

        http://www.iltalehti.fi/terveys/200810068379693_tr.shtml

        Tämän vähemmän sairastamisen lisäksi maksaa huomattavan määrän tupakkaveroa. Samoin alkoholin kanssa.
        Autoilun verotuksen tietänetkin.
        Pitäisi kumartaa näitä tyyppejä nähdessä.


      • ilmaiseksi pyörällä
        jhuybgt kirjoitti:

        Tupakoitsija itse säästää lopettamisella selvää rahaa, mutta yhteiskunnalle tupakoinnin väheneminen voikin käydä kalliiksi. Tutkimustulokset osoittavat, että tupakoimattomat ehtivät pidemmän elämänsä aikana sairastaa selvästi tupakoitsijoita enemmän. Pääministerin mukaan savuttomat suomalaiset aiheuttavat elämänsä aikana yhteiskunnalle neljänneksen suuremmat sairaanhoidon kustannukset kuin nuorempina kuolevat sauhuttelevat kansalaiset.

        http://www.iltalehti.fi/terveys/200810068379693_tr.shtml

        Tämän vähemmän sairastamisen lisäksi maksaa huomattavan määrän tupakkaveroa. Samoin alkoholin kanssa.
        Autoilun verotuksen tietänetkin.
        Pitäisi kumartaa näitä tyyppejä nähdessä.

        Esimerkki elävästä työelämästä: Minä sain viime kesänä pidennetyn kesäloman kiitoksena siitä, että en polta tupakkaa enkä ryyppää viinaa. Työnantaja huomioi terveet elämäntavat pidennettynä lomana. Lisäksi saan joka aamu sen edun, että saan myöhästyä hieman työpisteeltäni kun käyn työmatkafillaroinnin jälkeen suihkussa.

        Työnantajalle terveesti elävä työntekijä on kannattava pitää töissä, koska sairaspäiviä on VÄHÄN verrattuna tupakoiviin ja huonossa fyysisessä kunnossa oleviin miehiin.


    • ei pk-seudulla asuva

      kyllähän se varmaan pyörä riittää jos asuu keskustassa ja ei tarvi käydä missään pidemmällä. Kuitenkin kun mekin perheen kanssa menemme ainakin kerran kuukaudessa vierailemaaan tutuilla pidemmän matkan päässä niin pelkästään yhdeltä hengeltä edestakainen bussi matka 80euroa, sen kun kertoo neljällä niin menee jo yli 300 ja siihen vielä että taksilla bussiasemalle, joka maksaa 30e kerta. Kun autolla koko hommaan menee maks 40e polttoaneeseen. niin ei se kovin kallista tuo autoilu ole julkiseen verrattuna. Vuositasolla menisi tuttujen morjestamiseen 5000e

      • japadai

        No mutta bensahan on vain osa niistä kuluista, joita auton omistaminen teettää. On vakuutukset, huollot, korjaukset, renkaiden vaihto ja mahdollisesti auton maksuerät.


    • 43634645

      Harvalla kaikki työpaikat, kaupat ja harrastukset niin lähellä että pärjäisi ilman autoa. Ja pk-seudun ulkopuolella ei juuri toimivaa julkista liikennettä.

      Autoilun verotus on suoraan pois kotimaisesta kulutuksesta ja palvelujen käytöstä. Kun autoilun verotusta nostetaan, ostan entistä enemmän ulkomaista halpatuotetta kotimaisen sijaan, käytän vähemmän ravintoloita jne. Valtio ampuu itseään jalkaan jatkuvalla autoilun verotuksen lisäämisellä, ei ymmärretä että auto useimmille pakollinen ja harvalla varaan mihkään vähäpäästöiseen uuteen hybridiin vaan vanhalla ajetaan. Korkeampi autoilun verotus säästetään juurikin kotimaisten tuotteiden/palvelujen vähemmällä käytöllä.

    • omaAutoElämänlaatua

      Elämä on valintoja täynnä ja toiset haluavat olla riippumattomia julkisesta liikenteestä ja maksavat siitä valtion säätämää riistohintaa, mutta syynä on useimmiten puutteellinen julkisen surkea verkosto ja harva aikataulutus.

    • Nyk.työtön.61v.HKI

      Olet vähätellyt polkupyörän kustannuksia.
      Jos alat ajamaan talvella, kurakelillä ja varsinkin jos ajat enemmän, niin kustannuksiin saat laskea ketjuvaihteisilla lähse jokavuotisen eturatas- ja takarataspakan vaihdon.
      Itselläni oli kyllä vähän kalliimpi laatupyörä. Renkaatkin kuluivat usein jo vuodessa huonoksi.

      Itse en kyllä viitsisi töihin ajaa joka säässä polkupyörällä. Viimeisin työmatkani oli 2x14,5 km päivässä. Käytin huonolla säällä (sade) omaa autoani. Talvella kuljin raitiovaunulla ja jatkoin sitten junalla. Talvella oli mukavaa jättää auto halliin suojaan. Tosin täällä Helsingissä oli kyllä junien kanssa ongelmia, eikä välttämättä ollut edes kovinkaan paljoa pakkasta.

      Tuollainen 1-vaihteinen pyörä voisi olla toimivin talvella. Itse ajoin usein talvella toisella pyörällä, jossa oli aina nastarenkaat. Biltema myi huonoimmat renkaat. Niissä nastat eivät kestäneet usein paljaana olevan pyörätien kulutusta kunnolla edes yhtä talvea. Nokia oli paras nastarengas.
      Napavaihteiset, esim. 3v tai 7v eivät oikein toimi talvella. Sopivalla kelillä ne jäätyvät täysin toimimattomiksi. Tämän huomasin kesämökillä pyöräillessäni.

    • jakoketjuvenyyVWseat

      VW tuotteella vielä korjauskulut päälle

      EA888 mäntäremppa yksistään 8000e-siitä vaan VW kaupoille

    • Mdda

      Tämä nykyinen liikennepolitiikka saa aika monen ajattelemaan vanhan auton omistamista uudelleen. Koska autosta joutuu maksamaan käyttöveroa ja se nousee vuosi vuodelta, auton käyttöarvo on romahtanut ajoista jolloin auton omistamisesta ei tarvinnut maksaa lisäveroa. Jos ajaa vaikkapa pari tuhatta vuodessa niin ne on todella kalliita kilometrejä. Nettikauppa on vähentänyt auton todellista tarvetta, kaiken saa kotiovelle toimitettuna, samoin kaikki asiointi hoituu kätevästi netissä. Ennen piti käydä asioilla ja ostoksilla, maailma on muuttunut viimeisen 20-vuoden aikana enemmän kuin sitä edeltäneen 50-vuoden aikana?

    • käyttäkää.aivojanne

      Aloittaja ajaa sitten varmaan pyörällä sen 15 tuhatta km vuodessa satoi tai paistoi, tuli lunta tahi kärpäsiä naamaan...
      Arvonalennus taisi olla suurimpia menoeria autossa, ostaa käteisellä sellaisen auton jolla pärjää pitkään eikä vaihda joka toinen vuosi ja koettaa tienata auton hinnan takaisin sekä mahdollisen seuraavan auton hinnan myös.
      Polttoaine on myös yksi suurimpia menoeriä johon voi vaikuttaa esim. yhdistelemällä yhdelle reissulle mahdollisimman monta asiaa ettei tarvitse joka asian takia erikseen lähteä ajamaan. Ajotavalla voi myös vaikuttaa että paljonko sitä polttoainetta kuluu. Monellakin näkyy ajotapana olevan pikemminkin lujaa ajaminen, rajut kiihdytykset, jne. räppäily tasaisen pienellä kulutuksella ajon sijasta.
      Suurimman osan autoilun kustannuksista kyllä aiheuttaa valtio raskaalla verotuksella. Siihen voi vaikuttaa äänestämällä. Monikin näkyy äänestävän vain kokkareita jne. valtapuolueita koska pitävät äänestämistä vain lottoamisena, veikataan todennäköistä voittajaa eikä sitä kuka ajaa sinun asiaasi.

    • Kulut vuodessa poislaskien auton arvon alenema ja pesut/lasinpesuaineet:

      Polttoaineet 1170€ (15tkm, avg 5,2l/100km, 1,5€/l)
      Vakuutukset täysillä bonuksilla 460€
      Vuosihuolto 190€
      Ajoneuvovero 140€
      Katupysäköintilupa 144€

      Yhteensä: 2104€ vuodessa. Mulla ajokilometrit jäivät vuoden aikana 13tkm, joten tuosta voisi vähentää 156€ vielä.

    • realismia-peliin

      Auton arvon alenema on merkittävä kulu, joka realisoituu ennemmin tai myöhemmin ja sen jättäminen pois laskuista on itsensä huijaamista. Oma autoni on tullut maksamaan neljän vuoden ja yhden kuukauden aikana kaikkine kuluineen (ostohinta käyttö & ylläpito) n. 40 tuhatta euroa. Jos nyt myisin sen pois, niin saisin n. 15 tuhatta euroa, joten auton kulut on n. 510 €/kk tai yli 6100 €/vuosi.

      • fldsjfsdkfkll

        Juohan toiset viinaa ja polttaa tupakkaakin merkittävillä summilla vuodessa. Niihin käytetyn rahan arvo putoaa välittömästi nollaan kun pullo on tyhjä tai savuke poltettu.

        Autohan ei ole mikään sijoitusinstrumentti vaan erittäin kätevä kulkuväline.

        Ns. kulutuselektroniikka menettää vieläkin nopemmin arvonsa mutta silti ihmiset ostaa uusia älypuhelimia, televisioita, tietokoneita, pelikonsoleita, yms. eikä kukaan puhu arvonalenemasta mitään.
        No ehkä 70-80-luvun tietokoneilla ja pelikonsoleilla rupeaa olemaan arvoa harvinaisuutensa vuoksi, niitä ei uutenakaan valmistettu lähellekään niin mielettömiä määriä kuin tänä päivänä ja nekin vähät ovat suurimmaksi osaksi jo kauan sitten romutettu.
        Arvioisin että 20 viime vuoden aikana valmistetuilla vehkeillä ei tule ikinä olemaan kovin kummoista rahallista arvoa koska niitä on niin suuria määriä valmistettu. Ihmiset ovat noiden vanhempien koneiden arvonnousun vuoksi sitäpaitsi säilöneet varmaan näitä uudempia laitteita jossakin joten niistä tuskin tulee olemaan pulaa lähimpään sataan vuoteen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4451
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2345
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2337
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2108
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1667
    6. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1451
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1084
    Aihe