Teen satunnaista osa-aikaista työtä, muulloin olen liiton työttömyyspäivärahalla. Nyt olen aloittamassa myös toista osa-aikaista työtä. Kysymys kuuluu: Pitääkö toiselle työnantajalle antaa verokortti päätoimen palkkatuloja varten ja toiselle sivutuloverokortti? Kumpikin työ on siis satunnaista ja osa-aikaista ja sen lisäksi työttömyyspäiviltä minulle vielä maksetaan työttömyyskorvausta.
Kaksi osa-aika työtä
10
242
Vastaukset
- opiskelija3
Hei! Minulla sama kysymys, kaksi osa-aikaista työtä, toinen 2krt/vko ja toinen satunnaisesti. Olen opiskelija (ilman opintotukea tällä hetkellä, jos vaikuttaa asiaan). Toiselle työnantajalle (säännöllinen työ) toimitin jo päätoimen verokortin.
- Opiskelija minäkin
Käsittääkseni osa-aikaista työtä tekevä saa lähettää sivutuloverokortin jokaiselle työnantajalle erikseen, jolloin veroprosentti on sama jokaisen työnantajan alaisuudessa. Itseä askarruttaa voinko kopioida postissa tulleen sivutyöverokortin ja lähettää sen molemmille työnantajilleni vai onko niin, ettei sitä saa kopioida, ja minun pitää tilata uusi sivutyöverokortti jokaiselle työnantajalle erikseen? Vai täytyykö tilata muutossivutyöverokortti kotiin ja kopioida se jokaiselle työnantajalle?
Hei nimimerkit "Sama vai eri kortti?", "opiskelija3" ja "Opiskelija minäkin"!
Kiitos kysymyksistänne.
Päätyönä on yleensä työ, josta saat suurimman osan palkkatuloistasi. Kaikki muut palkkatulot ovat sivutuloja. Sekä päätulolle että sivutuloille on mahdollista saada erilliset verokortit, joissa on yhtä suuret veroprosentit. Sivutuloista ei siis tarvitse maksaa veroja lisäprosentin mukaan.
Jos sinulla on monta työnantajaa, mutta ei varsinaista päätyötä, voit käyttää kaikille palkkatuloillesi sivutulon verokorttia. Sivutulon verokortin tuloraja lasketaan kaikkien palkkatulojen perusteella. Kun saat tuloa monelta työantajalta, on sinun itse pidettävä huoli siitä, että sivutulon verokortin arvioitu tuloraja riittää koko vuodeksi kaikille palkkatuloillesi.