Teen satunnaista osa-aikaista työtä, muulloin olen liiton työttömyyspäivärahalla. Nyt olen aloittamassa myös toista osa-aikaista työtä. Kysymys kuuluu: Pitääkö toiselle työnantajalle antaa verokortti päätoimen palkkatuloja varten ja toiselle sivutuloverokortti? Kumpikin työ on siis satunnaista ja osa-aikaista ja sen lisäksi työttömyyspäiviltä minulle vielä maksetaan työttömyyskorvausta.
Kaksi osa-aika työtä
10
242
Vastaukset
- opiskelija3
Hei! Minulla sama kysymys, kaksi osa-aikaista työtä, toinen 2krt/vko ja toinen satunnaisesti. Olen opiskelija (ilman opintotukea tällä hetkellä, jos vaikuttaa asiaan). Toiselle työnantajalle (säännöllinen työ) toimitin jo päätoimen verokortin.
- Opiskelija minäkin
Käsittääkseni osa-aikaista työtä tekevä saa lähettää sivutuloverokortin jokaiselle työnantajalle erikseen, jolloin veroprosentti on sama jokaisen työnantajan alaisuudessa. Itseä askarruttaa voinko kopioida postissa tulleen sivutyöverokortin ja lähettää sen molemmille työnantajilleni vai onko niin, ettei sitä saa kopioida, ja minun pitää tilata uusi sivutyöverokortti jokaiselle työnantajalle erikseen? Vai täytyykö tilata muutossivutyöverokortti kotiin ja kopioida se jokaiselle työnantajalle?
Hei nimimerkit "Sama vai eri kortti?", "opiskelija3" ja "Opiskelija minäkin"!
Kiitos kysymyksistänne.
Päätyönä on yleensä työ, josta saat suurimman osan palkkatuloistasi. Kaikki muut palkkatulot ovat sivutuloja. Sekä päätulolle että sivutuloille on mahdollista saada erilliset verokortit, joissa on yhtä suuret veroprosentit. Sivutuloista ei siis tarvitse maksaa veroja lisäprosentin mukaan.
Jos sinulla on monta työnantajaa, mutta ei varsinaista päätyötä, voit käyttää kaikille palkkatuloillesi sivutulon verokorttia. Sivutulon verokortin tuloraja lasketaan kaikkien palkkatulojen perusteella. Kun saat tuloa monelta työantajalta, on sinun itse pidettävä huoli siitä, että sivutulon verokortin arvioitu tuloraja riittää koko vuodeksi kaikille palkkatuloillesi.
Sivutulon verokorttia ei tarvitse antaa työnantajalle, vaan kopio tai sen näyttäminen verokortista riittää. Kopioita voi ottaa itse tarvittavan määrän. Sen sijaan päätulon verokortti on aina annettava työnantajalle alkuperäisenä.
Mikäli saat palkkatulojen lisäksi muita tuloja, kuten esimerkiksi työttömyyspäivärahaa tai opintotukea, täytyy myös nämä tulot ottaa huomioon veroprosentin laskennassa.
Lisätietoa sekä ohjeet muutosverokortin tilaamiseksi löytyvät sivulta http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Verokortti/Verokortti_usealle_tyonantajalle.
Ystävällisin terveisin
Päivi Verotiimistä- määä
jos tekee useata pätkätyötä satunnaisesti ja verokortin sivutyön vuosiraja on määritelty. mutta jos tilanne muuttuu ja näyttää ylittyvän. voiko sen sitten vielä muuttaa? mitkä etuudet lasketaan tuloiksi? asumistuki? työmarkkinatuki? toimeentulotuki?
pikaista vastausta odottaenHei nimimerkki määä ja kiitos kysymyksestäsi!
Sivutulon verokorttia voi muuttaa, jos sen tuloraja näyttää ylittyvän. Muutosten määrää ei ole rajattu, joten muutoksia voi tehdä aina tarpeen mukaan.
Asumistuki ja toimeentulotuki ovat verovapaita tuloja. Sen sijaan työmarkkinatuki on veronalaista etuustuloa, joka täytyy ottaa huomioon verokorttia laskettaessa.
Ystävällisin terveisin
Päivi Verotiimistä
- opiskelija6
Verokorttiprobleemia täälläkin.
Olen opiskelija ja parhaillaan osa-aikatöissä, 1-2 krt viikossa, ja työ loppuu helmikuun loppuun mennessä. Tänä aikana tulen tekemään yhden keikkatyön toiselle työnantajalle. Tulen sitten jatkamaan tämän toisen työnantajan palveluksessa. Helmikuusta lähtien teen toiselle työnantajalle valmistelutyötä, josta maksetaan kertapalkkio maaliskuun lopussa; maaliskuussa on myös toinen keikkatyö. Huhtikuussa teen samalle työnantajalle kahden viikon ajan töitä, josta saan erillisen korvauksen (liittyy valmistelutöihin). Saan tämän toisen työnantajan töistä huomattavasti parempaa palkkaa kuin osa-aikatöistä, jossa olen siis käyttänyt päätoimen verokorttia.
Eli sivutuloverokorttia tarvitsisin, mutta mihin? Voinko käyttää sivutuloverokorttia näissä kahdessa erillisessä keikassa, ja sitten antaa päätoimen verokortin näihin kahteen pätkätyöhön, kun saan sen takaisin osa-aikatöistä (vaikka kyseessä on sama työnantaja)?Hei nimimerkki opiskelija6 ja kiitos kysymyksestäsi!
Kun sinulla on monta työnantajaa, tarvitset sivutulon verokortin. Tilanteeseesi sopisi varmaankin parhaiten sivutulon verokortti, jossa on sekä perus- että lisäprosentti. Sivutuloista ei siis tarvitse maksaa veroja lisäprosentin mukaan. Tällaista sivutulokorttia voisit käyttää kaikille palkkatuloillesi eikä sinulla olisi lainkaan päätoimen verokorttia.
Sivutulokorttia saa kopioida eli voit ottaa kortista itse tarvittavan määrän kopioita. Jokaisella maksajalla olisi tällöin kopio samasta kortista.
Sivutulon verokortin tuloraja lasketaan kaikkien palkkatulojen perusteella. Kun saat tuloa monelta työantajalta, on sinun itse pidettävä huoli siitä, että arvioitu tuloraja riittää koko vuodelle. Jos alkaa näyttää siltä, että tuloraja ylittyy, kannattaa veroprosentti tarkistuttaa.
Lisätietoa löydät sivulta http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Verokortti/Verokortti_usealle_tyonantajalle.
Ystävällisin terveisin
Päivi Verotiimistä
- tietämätön
minulla on kokopäiväinen työpaikka. jos teen määräaikaista pientä keikkaa, jollekin toiselle työnantajalle, niin meneekö se sitten sillä lisäprosentilla vai voinko esim valita B ja laskea päätoimen tulon lisäksi sitten arvion määräaikaisista tuloista ja merkata siis vuosituloksi näiden yhteenlasketun summan ja molemmista pidätettäisiin sitten se pienempi perusprosentti? vai onko todellakin niin, että ei kandee lisätöitä tehdä, kun verotus on sitten se lisäprosentti...
pikaista vastausta odottaen, kiitos - tuju
hei miksi verokortin vuosituloraja on eri A ja B vaihtoehdoissa?
Hei ja kiitos kysymyksistä!
Jos tekee ns. keikkatöitä useammassa eri paikassa, voi tilata kopioitavan sivutuloverokortin.
Sivutuloverokortteja voi olla kahdenlaisia
• sivutuloverokortti lisäprosentilla (ei ole määritelty tulorajaa)
• sivutuloverokortti todellisten tulojen mukaan laskettu (määritelty tietty tuloraja sekä perusprosentti ja lisäprosentti, kuten päätoimen verokortilla).
Eli kun sinulla nimimerkki ”tietämätön” on päätoimen työ ja sivutoimen työ, tilaa muutosverokortti päätoimen tulolle sekä sivutoimen tulolle. Silloin saa kaksi verokorttia, joissa on kummassakin sama veroprosentti.
Tästä linkistä voit lukea vielä lisätietoa sivutuloverokortista: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Verokortti/Verokortti_usealle_tyonantajalle
Ja nimimerkki ”tuju”: Vuodenvaihteessa saamassasi perusverokortissa molemmat tulorajat (A ja B) ovat yhtä suuret. Tuloraja ei siis ole korkeampi tai matalampi sen mukaan, valitsetko palkkakausikohtaisen tulorajan (vaihtoehto A) tai vuosikohtaisen tulorajan (vaihtoehto B). Vuositulorajan verokortissa (vaihtoehdossa B) kokovuoden tulorajasta on jo vähennetty arvioitu tammikuun palkka, koska perusverokortti tulee voimaan 1.2.
Ystävällisin terveisin Tarja Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2752047- 421821
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1011741Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631429Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?841333- 781274
Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031243Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per2191143- 571135
Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1711000