Yökkäily (paniikkihäiriötäkö?)

jännittäjä

Olen 17-vuotias tyttö. Syksyn ensimmäisestä koulupäivästä alkaen minulla on ollut yökkäysrefleksi joka päivä melkein koko ajan ikään kuin "päällä" eli tuntuu kuin oksennus voisi tulla ihan milloin vain. Tähän ei siis liity pahoinvointia tms. Jos suussa on pehmeä pastilli, pieni pala keksiä tai jotain jota voi vähän pureskella niin se auttaa ja vie siksi aikaa tunteen pois kun se pastilli on suussa.
Muutaman kerran olen nyt saanut sellaisia "kohtauksia" jolloin on yökkäysrefleksi muuttunut ihan yökkäilyksi, mutta en kuitenkaan ole oksentanut. Olen ruvennut sen takia vapisemaan, minulle on tullut kylmä, hikoilen, ajattelen etten koskaan voi elää normaalisti kun minulla on tämä yökkäilyjutska. Pari päivää sitten olin lähdössä kouluun kun yhtäkkiä sen pastillin suuhun laittaminen ei auttanutkaan, ja sen takia taisinkin saada sellaisen kohtauksen. Rupesin itkemään ja yökkäilemään, vapisin yms. Äitini sitten soitti lääkärilleni joka määräsi minulle paniikinestolääkettä jota pitää ottaa joka päivä.
Minusta kun vain tuntuu että tää ois puoliksi fyysistä ja puoliksi psyykkistä. En haluaisi olla "mielisairas" vai miten sen nyt sanoisi.. Voisiko tämä siis olla paniikkihäiriötä vai johtua jostain aivan muusta? Minulla on nimittäin jostakin 5-6-vuotiaasta asti ollut tätä myös joskus.... mutta nyt ei moneen vuoteen, paitsi välillä sellainen pieni tunne että yökkäilyttäisi. Siksi kannan mukanani aina keksiä tai pastilleja. Auttakaa, vanhojentanssitkin on tulossa ja pelkään että saan sinä aamuna jonkun kohtauksen tai jotain :( Pelkään etten koskaan pysty elämään normaalisti!

17

4019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *easy living*

      Olen 32v mies ja minulla on paniikkihäiriö ja välillä kanssa noita yökkö juttuja eli ovat psyykkisiä.

    • ph.

      Ns. paniikinestolääkkeitä ei ole olemassakaan. Millaisenkohan lääkityksen olet saanut?

      Lääkitys, oli se sitten beetasalpaaja, bentzo tai vaikkapa masennuslääke ei suinkaan läheskään aina tehoa.

      Onko sinut tutkittu fyysisesti?

      • jännittäjä

        Lääkkeen nimi on Escitalopram Sandoz 5mg ja lääkäri on kirjoittanut siihen että se on minulle jännityksenestoon. Lisäksi sain jonkin vahvemman rauhoittavan lääkkeen jos tiedän että jokin jännittävä tilanne olisi tulossa.
        Kilpirauhaseni on tunnusteltu, mutta muuten ei ole tutkittu erityisemmin tätä vaivaa. Koululääkäri yritti katsoa kurkkuuni mutta ei pystynyt koska yökötti niin paljon :/


    • jännittäjä

      Sain yksityiseltä lääkäriltä närästyslääkekuurin 2 viikoksi, hän luulee että tää on joko närästystä tai sitten psyykkistä :/ ei siis kovin hyvältä vaikuta :( Sanoi myös että jos ei lopu noilla lääkkeillä parin kk sisään mitä nyt olen saanut niin pitäisi tähystää. Sitä pelkään kamalasti! Eikö kellään ole samantapaisia oireita?

    • Minnahhh

      Moi! Mulla oli ihan samanlaiset oireet. Sairastan ahdistuneisuushäiriötä, ja olen myös sen takia sairastanut paniikkihäiriötä. Jo pienenä jännitin paljon ja joskus jopa karsastin syömistä niin paljon että olin hyvin alipainoinen. Oireet loppui sit kun alotin ala-asteen ja oli ns. muuta ajateltavaa.

      Uudestaan oireet alkoi kun olin aloittamassa yläastetta. Olin jännittänyt koulun alkamista pitkään, ja sit ykskaks kaupungilla sain juuri kuvaamanlaisesi yökkimiskohtauksen. Yökötti, vapisutti, rupesi itkettämään jne. Vanhempien mielestä oli vaan normijännitystä, josta oon aina kärsinyt. Ainut vaan että noi oireet ei tosiaan loppunut. Itellä autto myös pastillien syöminen ja jonkin keksin tms napostelu. Mutta sit huomaakin että sekään ei enää auta ja aloin saamaan pahoja paniikkikohtauksia, jotka vaikutti pahoin koulunkäyntiin ja harrastuksiin. Harmi kun en vielä sillon tajunnut hakea apua.

      Nyt syön Sertralin nimistä lääkettä joka on vienyt ton yökkäilyn kokonaan pois. :) Olen nykyään 25-vuotias ja tajusin hakea apua vasta muutamia vuosia sitten, kun elämästä rupes ote hiipumaan...

      Suosittelen sua hakemaan apua psyykkisiin ongelmiin, esim. käymään psykologilla juttelemassa. Jos sulla on ollu stressiä niin se voi laukasta ton oireen. Mut älä huoli. vaikka nyt tuntuu pelottavalta ja ahdistavalta, niin tosta kyllä pääsee eroon :) Itellä tosiaan toimi masennuslääke, vei pois sen jatkuvan etovan olon kurkussa, ja sen jälkeen on helpompi ruveta juttelee psyykkisistä oireista, kuten jännittämisestä jne. Mulla oli myös lievä oksentamisenpelko joka vahvisti yökkäys oireita.

      Kirjottelehan tänne sit kuulumisia jos kerkeet!

      • jännittäjä

        Voi kiitos ihanasta vastauksesta! "Kiva" kuulla etten oo ihan ainoa joka tästä kärsii. Nyt on tosiaan ruvennut useammin olemaan tuota tunnetta (tai pikemminkin kohtauksia).
        Ei mulla kyllä oikeestaan stressiä ole, mutta saattaahan se mieli alitajuisesti ressailla niistä vanhojentansseista. Ja minä pelkään oksentamista myös, aina jos on oksennustauti niin se on yhtä helvettiä kun pidättelen sitä oksennusta viiimeiseen asti :/ Mulla on psykologille aika tässä parinviikon sisällä, toivottavasti siitä on mulle apua jotta selviän niistää tansseista. Saisinkohan mäkin tota lääkettä ihan pyytämällä jos nyt ei tuo nykyinen lääke vie sitä tunnetta pois? On tosi vaikee käydä koulussa kun aamuisin tulee nykyään aina tuo "kohtaus".. enkä voi käydä kaupungillakaan/missään tapahtumissa.

        Kiitos sulle vielä :) Kirjottelen tänne luultavasti uudestaan ainakin sitten kun on kulunut se aika jolloi tää nykynen lääke alkaisi vaikuttamaan.


    • jännittäjä

      Wanhat tulivat ja menivät ja sujuivat ihan hyvin vaikka kesken tanssin aloinkin yökkäilemään :/ kyllä nolotti. psykologinkäynnin jälkeen nostin escitalopramin 5mg->10mg ja olen kuukauden nyt syönyt kyseistä lääkettä eikä se ole auttanut. lääkärini ehdotti mahalaukun tähystystä...... hieman pelottaa se. toivottavasti saan jonkinlaisen huumauksen siihen, muuten en mene.
      nyt taas yökkäily tunteen tullessa auttaa se keksin syöminen. menen parinviikon päästä nuorisopsykiatrille taas juttelemaan. ahdistaa ja pelottaa kun eihän tämä helppoa ole, pelkään jos joudun elämään loppuelämäni tämän ongelman kanssa :(

    • Opintomatkalla

      Kuulostaa psykosomaattiselta (mielenterveyden ja kehon hyvinvointi ei ole tasapainossa)

      Itse olen 28 ja tällä hetkellä lääkityksenä cipramil mitkä poisti minulta paniikkioireet.

      Myöhemmin olen nimittänyt kohtauksia, masennusta ns. "Henkiseksi kasvuksi".

      Aloittajalle: Uskon että helpotus tulee vuosien myötä, vaikka välillä henkilökohtaisesti teki mieli luovuttaa, jolloin tajusin hakea apia.

    • Taistelu

      Paniikkihäiriö voi ilmentyä monella tavalla. Miehellä se vaiva on ilmeisesti hieman harvinaisempi kuin naisilla. Itse olen mies ja sairastuin n. 30 vuotiaana. Syynä oli erittäin stressaava työ ja päällä Damokleen miekan lailla leijuva YT-uhka.

      Alkoi tulla kummia kohtauksia kesken päivän. Yhtäkkiä maailma vain sumeni, maha kääntyi ikään kuin ympäri ja samanaikaisesti iski kylmä hiki koko vartalon mitalta. Luulin tulevani hulluksi. Kohtaus kesti melko lyhyen aikaa, mutta tuntui aina ikuisuudelta. Arvelin vaivan loppuvan kun potkut viimein tulivat, mutta ei loppunut vaiva. Paikalliset lääkäritkään ei ymmärtäneet mistä oli kysymys. Pahinta olivat kohtausten jälkeen kummalliset närästysvaivat ja jännittynyt olotila.

      Arvelin jo että tämä elämä oli nyt tässä ja pohdin lähtemistä tästä maailmasta oman käden kautta. Olin ns. edellisessä elämässäni sosiaalinen, tykkäsin matkustella ja nautin elämästäni muutenkin, vaikka rahaa ei ylettömästi ollut.

      Raskasta oli vaivani salailu, monia tilanteita ihmissuhteissa vainosi tämä outo närästykseni, jonka piikkiin kaikki ikään kuin meni, vaikka tiesin hyvin jonkin muun vaivan olevan taustalla. Minut pelasti ihmeen kaupalla se, kun vahingossa netissä surffatessani löysin lääkärisivuston, joka käsitteli paniikkihäiriötä.

      Mieltä huojensi kun todellinen kohtausten syy selvisi ja uskon että siitä lähti tämä paranemiseni. Helppoa se ei silti ollut. Keskitin kaiken tarmoni uuden ammatin opiskeluun ja kohtasin tuon paniikkini ikään kuin silmästä silmään yksinkertaisesti menemällä tilanteisiin, jossa arvelin paniikin varmasti iskevän. Se oli helvetillistä, mutta auttoi.

      Paranemisprosessi vei vuosia, eikä se paniikki koskaan täysin poistunut. Laimeni kuitenkin aika hyvin ja pystyn elämään mielestäni normaalia elämää nykyään. Minulla on uusi ammatti, tosin työpaikka on vielä saamatta. Avopuoliso myös lähti tämän kaiken seurauksena. Ehkä niin oli parempi, en tiedä.

      Voimia kaikille tämän pirullisen vaivan kanssa kamppaileville. Toivottavasti voitatte vaivanne ja samalla itsenne.

      • paniikkimies20v

        Hei, itse olen kärsinyt paniikkihäiriöstä pari vuotta ja on ollut hyviä/huonoja aikoja.. eniten on auttanut kuntoilu ja perheen läsnäolo. Tupakan ja kahvin olen jättänyt kokonaan pois. On hienoa nähdä tämänkaltaisia keskusteluita jossa piristetään positiivisilla ajatuksilla :) näin paniikkihäiriöstä myös päästään eroon!


      • Taistelu
        paniikkimies20v kirjoitti:

        Hei, itse olen kärsinyt paniikkihäiriöstä pari vuotta ja on ollut hyviä/huonoja aikoja.. eniten on auttanut kuntoilu ja perheen läsnäolo. Tupakan ja kahvin olen jättänyt kokonaan pois. On hienoa nähdä tämänkaltaisia keskusteluita jossa piristetään positiivisilla ajatuksilla :) näin paniikkihäiriöstä myös päästään eroon!

        Kyllä! Taistellaan päivä kerrallaan ja yritetään päästä voitolle, vaikka eihän se helppoa ole. Ne joilla tämä prosessi on vielä pahemmassa jamassa, tärkeää on jo vaivan tunnistaminen. On huojentavaa kun tietää mistä tässä vaivassa on oikein kysymys. Toivottavasti mahdollisimman moni sairastunut löytää esim. tämän keskustelupalstan, ettei elä epätietoisuudessa vaivansa kanssa. Sitä voi helposti luulla tulevansa aivan hulluksi, vaikka näin ei ole.

        Tupakoinnista en tiedä miten se vaikuttaa paniikkiin, kun kokemusta ei juuri ole siitä. Kuitenkin minä olen aina ollut äärimmäisen kova kahvin juoja. Se pohjautuu yksinkertaisesti siitä, että olen lähtöisin maaseudulta ja tunnetusti kahvipannu on aina kuumana olipa kotona tai jossakin kylässä.

        Kahvinjuontini on kuitenkin vähentynyt melko paljon nykyään, eikä ikinä mustana enää tule nautittua. Työpaikalla tuli ennen vedettyä mustana, kun eihän sitä maitoa aina viitsinyt mukana kuljetella ja ehti se aina viikonloppuna mennä joskus pilallekin. Se mustana juotu kahvi kuitenkin närästi ikävästi. Huoltoasemakahveja kannattaa muutenkin välttää, jos mahdollista. Ne on usein oikeaa myrkkyä ja Rennietä kuluu.

        Vinkkinä vain että jos kahvista ei voi kokonaan luopua, kuten minulla on, kannattaa keittää vähän laihempaa kahvia. Se piristää kyllä aamuisin mukavasti kun ei nauti sitä ylettömiä määriä.

        Hieman tuli iloakin taas elämään, kun sain puolen vuoden pestin koulutustani vastaavaan työhön ja vielä läheltä asuntoani. Byrokratia on tosin aina melkoinen, mutta eiköhän siitä selvitä kun tarpeeksi papereja pyöritellään ja virastoihin soitellaan.

        Tsemppiä kaikille paniikin kukistamiseksi. Kyllä tästä vielä noustaan!


    • Minnahhh

      Heippa. Pahoittelen et kesti näin kauan vastata, on ollu nyt paljon puuhaa niin en muistanut käydä täällä. Kiva et kuitenkin selvisit vanhojentansseista :) Ootko miettiny et voisko toi yökkäily olla ns. jännitysoire? Mietin vaan kun sun nimimerkkikin on Jännittäjä.

      Ite oon aina jännittäny kaikkea pienestä pitäen. Pikkusena se jännitys ilmeni jokapäiväsellä vatsakivulla, jota luulin tietty aina oksennustaudiks, koska pelkäsin hulluna oksentamista. Sit kun mulle tuli toi yökkäily, niin nyt jälkeenpäin mietin että sillon juuri katos kokonaan se vatsaoireilu. Eli voisko olla että se yökkäily ois ns. jännittämistä? Kuten joku tossa aiemmin kirjottikin niin sen tyylistä että fyysinen ja henkinen tasapaino ei oo kunnossa :)

      Itelläni se Sertralin autto tohon yökkimiseen ja jännittämiseen. Eli kumpi sit olikaan alkuperäinen syy, sittehän tuli vielä tietty ne paniikkikohtaukset. Nyt elän aikalailla normaalia elämää, tosi käyn myös psykologilla vielä juttelemassa, kun siltä tuntuu :)

      Sit vois ehkä tilapäisesti sua auttaa pahoinvointilääkkeet, vai ootko kokeillu jo? Noissa mielialalääkkeissä kestää aika kauan ennenkun ne rupee vaikuttaa. Oiskohan omassa tapauksessa kestäny peräti vuoden, ja se vaikutus tuli muutenkin ns. hiipimällä. Sitten kannattaa muistaa syödä tasaisin väliajoin, tyhjällä vatsalla se yökkäily voi voimistuu vaan entisestään.

      Jos nyt jotain hyvääkin tästä lähtee etsimään niin kantsii miettii siltä kannalta, että nyt on hyvä tilaisuus oppia tuntemaan itsensä ja omat rajansa. Kokeilepa rauhottavia hengitysharjoituksia, ja sitten venyttely, jooga.. kaikki mikä vaan saa sun mielen rauhoittumaan hetkeks ja ajatukset muualle tosta yökkimisestä ni auttaa varmasti. Jos sulla on nyt sellanen jatkuva jännitys/ylikierrostila päällä, niin yritä vähitellen purkaa sitä kaikilla sellasilla jutuilla mistä tykkäät ja mistä sulle tulee hyvä olo :)

      kaikkee hyvää :-)

    • Minnahhh

      Heippa. Pahoittelen et kesti näin kauan vastata, on ollu nyt paljon puuhaa niin en muistanut käydä täällä. Kiva et kuitenkin selvisit vanhojentansseista :) Ootko miettiny et voisko toi yökkäily olla ns. jännitysoire? Mietin vaan kun sun nimimerkkikin on Jännittäjä.

      Ite oon aina jännittäny kaikkea pienestä pitäen. Pikkusena se jännitys ilmeni jokapäiväsellä vatsakivulla, jota luulin tietty aina oksennustaudiks, koska pelkäsin hulluna oksentamista. Sit kun mulle tuli toi yökkäily, niin nyt jälkeenpäin mietin että sillon juuri katos kokonaan se vatsaoireilu. Eli voisko olla että se yökkäily ois ns. jännittämistä? Kuten joku tossa aiemmin kirjottikin niin sen tyylistä että fyysinen ja henkinen tasapaino ei oo kunnossa :)

      Itelläni se Sertralin autto tohon yökkimiseen ja jännittämiseen. Eli kumpi sit olikaan alkuperäinen syy, sittehän tuli vielä tietty ne paniikkikohtaukset. Nyt elän aikalailla normaalia elämää, tosi käyn myös psykologilla vielä juttelemassa, kun siltä tuntuu :)

      Sit vois ehkä tilapäisesti sua auttaa pahoinvointilääkkeet, vai ootko kokeillu jo? Noissa mielialalääkkeissä kestää aika kauan ennenkun ne rupee vaikuttaa. Oiskohan omassa tapauksessa kestäny peräti vuoden, ja se vaikutus tuli muutenkin ns. hiipimällä. Sitten kannattaa muistaa syödä tasaisin väliajoin, tyhjällä vatsalla se yökkäily voi voimistuu vaan entisestään.

      Jos nyt jotain hyvääkin tästä lähtee etsimään niin kantsii miettii siltä kannalta, että nyt on hyvä tilaisuus oppia tuntemaan itsensä ja omat rajansa. Kokeilepa rauhottavia hengitysharjoituksia, ja sitten venyttely, jooga.. kaikki mikä vaan saa sun mielen rauhoittumaan hetkeks ja ajatukset muualle tosta yökkimisestä ni auttaa varmasti. Jos sulla on nyt sellanen jatkuva jännitys/ylikierrostila päällä, niin yritä vähitellen purkaa sitä kaikilla sellasilla jutuilla mistä tykkäät ja mistä sulle tulee hyvä olo :)

      kaikkee hyvää :-)

      • jännittäjä

        Itse aina olen yhdistänyt tämän oireen jännittämiseen, mutta kun sitä tulee silloinkin kun en jännitä :/ En ole kokeillut pahoinvointilääkettä (vielä) mutta olen koklanut niitä närästyslääkkeitä eikä niistä ole ollut hyötyä. Pääsen nyt nuorisopsykiatriselle poliklinikalle juttelemaan sairaanhoitajien ym kanssa. Olen käynyt siellä jo sillä tutkimusajalla ja nyt jatkamme tästä 3kk eteenpäin ja katsomme tapahtuuko muutosta.. toivottavasti edes jotai! Jatkan siis escitalopramia vielä. Yritän vain elää päivä kerrallaan :-) Kiitos ja kaikkea hyvää sinullekin ja kaikille muille vaivan kanssa painiville!


    • m-25v

      Minulla tuohon on auttanut ainoastaan bentso jota en ole saanut kuin yksityispuolen lääkäriltä. Aina jos jännitän jotain kamalasti niin on melkein turha edes yrittää syödä mitään.

    • Ciritan

      Itellä on sama ja paniikkihäiriö se minulla on. lääkkeitä syönyt viisi vuotta jo. :) kahvi ja tupakointi pahentaa niitä kohtauksia. Itellä ollut kans nuoresta asti.. Eikä sitä kannata hävetä :)

    • Anonyymi

      Lopeta se pastillin syönti. Ole muutama päivä ilman ja katso tilanne sen jälkeen..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      Kaksisuuntainen mielialahäiriö
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe