Antibioottien käytössä malttia!

joku tavarits se oli

Saan helposti tulehdusairauksia, mennyt joulukuinen ehkä pahin. Antibiootteja taitaa saada vain lääkärin kirjoittamana. Tähänkin kuuriin määrättiin 14 kpl.
Luulin aina, että niitä pitää ottaa 1 päivässä. Sukulaismies sanoi, että ennemmin kuntoudut kun otat 2 päivässä. Kokeilin. En enää toista kertaa. Tupla-annos tuotti kovat vatsanpurut. Valitettavasti en lukenut lääkkeen mukana ollutta ohjetta.

18

442

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi sun kanssas

Mistäs maasta aloittaja on kotoisin? Antibiootteja saa Suomessa laillisesti vain lääkärin myöntäminä ja lääkepakkauksessa on aina ohje. On lääkekuureja, joissa otetaan jopa 3 tablettia vuorokaudessa, joten ei se tabettien määrä tässä ratkaise. Antibiootit usein saavat vatsan sekaisin, mutta asiaa auttaa jos ottaa lääkkeet ruuan yhteydessä. Lue hyvä ihminen vastedes lääkärin ohjeet.

• joku tavarits

Voi voi mun kaa. Tähän asti olen ollut terve kuin pukki. Nyt pitkäaikaisesta kylmettymisestä johtuen sain genitaalialueelle tulehduksen. Sinnittelin pitkään, mutta kivut ja korkea kuume pakottivat lääkäriin kun (eukko linkkupuukolla) ohjeisti.
        Tulehdusarvot olivat lääkärin mukaan korkealla. Antibiootit alkoivatkin hitaasti tuhoamaan tulehdusbakteereja.

Löytyi se askikin jossa Tavaritsit oli myyty: 1 caps /päivä. Silti monituntinen vatsakipu johtui 2 capsin ottamisesta. Yks ei vaikuta mitään. Tuon ruoan kanssa ottamisen tietysti laitan korva taa talteen.

Kuumetiloihin riittää mainiosti parasetamoli, se on hyvä vatsallekin. Jostain typerästä syystä tulehduskipulääke Burana aiheuttaa närästystä. Nää vaikutukset kullekin tyypille ihan henkimaailman asioita.

• Voi sun...
        joku tavarits kirjoitti:

Voi voi mun kaa. Tähän asti olen ollut terve kuin pukki. Nyt pitkäaikaisesta kylmettymisestä johtuen sain genitaalialueelle tulehduksen. Sinnittelin pitkään, mutta kivut ja korkea kuume pakottivat lääkäriin kun (eukko linkkupuukolla) ohjeisti.
        Tulehdusarvot olivat lääkärin mukaan korkealla. Antibiootit alkoivatkin hitaasti tuhoamaan tulehdusbakteereja.

Löytyi se askikin jossa Tavaritsit oli myyty: 1 caps /päivä. Silti monituntinen vatsakipu johtui 2 capsin ottamisesta. Yks ei vaikuta mitään. Tuon ruoan kanssa ottamisen tietysti laitan korva taa talteen.

Kuumetiloihin riittää mainiosti parasetamoli, se on hyvä vatsallekin. Jostain typerästä syystä tulehduskipulääke Burana aiheuttaa närästystä. Nää vaikutukset kullekin tyypille ihan henkimaailman asioita.

Kehotin just siksi lukemaan lääkärin ohjeen, koska antibiootteja ja penisilliinejä on niin monenlaisia ja annostus riippuu tulehdustaudista. Antibiootin vaikutus ei rupea tuntumaan heti ekasta eikä toisestakaan tabletista, joskus menee parikin päivää, jotta huomaa vaikutuksen.

On myös mahdollista, että antibiootti ei autakaan, niin silloin saa uuden lääkkeen. Annostusta ei kannata mennä itse fiksaamaan, vaikka joku hyviä neuvoja antaisikin. Ja koska antibiootti on kuin Raid, tappaa kaiken, se tappaa siis myös suoliston hyvät bakteerit. Siksi tulee vatsakipuja ja menee maha kuralle. Kannattaa ottaa kuurin aikana maitohappobakteeritabletteja, mutta pitää pari tuntia väliä antibiootin ja maitohappojen ottamisen välillä.

• justjooaivan

Suomalaisten tietoisuus ab:sta ja mitä niillä hoidetaan on surkeaa. Jokaiseen virusperäiseen vaivaan suomalainen haluaa antibiootin. Koska oli kurkku kipeä ja nyt yskittää, on kellertävä räkä aamuisin ja keuhkoon pistää. Viime kerralla vasta kolmas kuuri auttoi. Yleisimmin kyseessä virusperäinen ylähengitystieinfektio, jonka kulkuun ab:t eivät vaikuta. Näihin liittyy myös reaktiiviset poskionteloturvotukset jotka eivät parane antibiooteilla. Korva yleisimmin kipeytyy viruksesta, punoittaa mutta märkää ei näy. Suomalainen haluaa antbiootin se auttaa vaivaan kuin vaivaan, todeloisuudessa saa vain ripulin ja/tai clostridin.

• diakonoosi

Saanut keuhkokuumeen,kun en saanut antibiottia aikaisemmin,terveyskeskus lääkäri
      kieltäytyi antamasta reseptiä kahdesti kävin vastaanotolla.
      Yksityinen lääkäri antoi apteekkiin puhelin reseptin,en edes käynyt vastaanotolla,
      kerroin oireet,se riitti.
      Minulla jos uloshengitys alkaa vinkuun,se riittää niin ei parane ilman kuuria.
      Kahdesti olen saanut keuhkokuumeen,kun ei saanut,TKS:sa antipiotti kuuria.

• justjooaivan

Keuhkokuume on keuhkokuume. Siihen liittyy korkea kuume monta päivää, hengitysvaikeudet, korkeat tulehdusarvot mahdollisesti kuvalöydökset. Nyt puhutaas siis joistakin tavallisista ylähengitystieinfektioista, mihin suurin osa tarttee välttämättä kuurin.

• että silleen

Kyllä siitä saa keuhkokuumeen,jos hengitys rohisee uloshengittäessä,tämä lääkäri
        joka kirjoitti puhelinreseptin on kokenut lääkäri 40 vuotta toiminut erikoislääkärinä,
        ei ollut mikään opiskelija/valelääkäri.
        Pitkään jatkuessa yskä saattaa aiheutta juurikin keuhkokuumeen,jos ei hoideta ajoissa.Minulla ei ollut,kuin lievää kuumetta.

• justjooaivan
        että silleen kirjoitti:

Kyllä siitä saa keuhkokuumeen,jos hengitys rohisee uloshengittäessä,tämä lääkäri
        joka kirjoitti puhelinreseptin on kokenut lääkäri 40 vuotta toiminut erikoislääkärinä,
        ei ollut mikään opiskelija/valelääkäri.
        Pitkään jatkuessa yskä saattaa aiheutta juurikin keuhkokuumeen,jos ei hoideta ajoissa.Minulla ei ollut,kuin lievää kuumetta.

MItkään rohinat eivät välttämättä johta mihinkään keuhkokuumeeseen. Vaikka sinä nyt tietenkin pelkästään oman tapaukses perusteella teet päätelmän että näin on. Amatööriajattelua parhaimillaan.

• justjooaivan

Ei siihen tartte mitään kokemusta, että heittä puhelimitse kuurin. Ihan turhaa toi kokemuksesta sepustus. Keuhkokuumeen hoitoon ei ylipäätään tartte mitään kokemusta. Jos tulehdusarvot on koholla, korkea ikä ja vielä esim. kuvalöydös hoito antibiootilla on perusteltua. Naurattaa aina, kun sanotaan, että kokenut on kirjoittanut mulle kuurin. Bhahah. Vanhemmat lääkärit käyttää ab:ja joka juttuun vaikkei sitä tarviskaan.

• Poikkeuksiakin on

"Justjooaivan" en mieluusti lähde ketään neuvomaan mutta teen poikkeuksen. Jos voisit olla yleistämättä noin jyrkästi, niin kirjoitukses otettaisiin enempi tosissaan. Ei kattos kaikki kansalaiset himoitse antibiootteja, eikä kaikki vanhemmat lääkärit kirjoita joka vaivaan antibioottia.

Minulla on esim. sellainen ikivanha korva-, nenä- ja kurkkulääkäri, joka aina poskiontelotulehdusta epäillessään ensin punktoi, ennenkuin edes harkitsee lääkekuuria. Tuo asenne antibiootteja kohtaan on yksi syy, miksi käyn poskiontelovaivoineni hänen luonaan, enkä terveyskeskuksessa. Tk:ssa annettiin aina lääkekuuri, muuta mahkua eivät edes harkinneet.

• f u

Juu, tell me more about it. Poskessa voi nähdä nestevaakapinnan silloin punktio kannattaa ja se hoituu yhtä lailla käytännössä ilmaiseksi tk:ssa. Jos ei sitä ole turha on punktoida. Muuten siihen voi laittaa kuuri jos sitäkään. Naurattaa kun käydään yksityisellä saamassa sitä samaa hoitoa ja maksetaan omasta pussist satoja.
      Älä itse esitä fiksua, tietosi asiasta on 0.

• Poikkeuksiakin ...

Was? Käydään yksityisellä saamassa sitä samaa hoitoa... kuin missä? Meidän terveyskeskuksessa lääkärit ei suostu punktoimaan, niin mihin sitten pitäisi mennä? Törkkiä itse sukkapuikolla vai? Ei mulla kasva rahaa puussa, mutta kun ei ole vaihtoehtoja. Enkä esitä tietäväni mitään, siksi käyn lääkärillä. Tuliko hyvä olo kun olit noin ilkeä?

• Ei välitetä

Ehkä nettikirjoittelu on joillekin ainoa kanava purkaa ahdistusta. Onhan se masentavaa lukea, kun joku haukkuu asiallisesti vastanneita, mutta jos ei muutoin osaa purkaa pahaa oloaan, niin suotakoon se hänelle. Edellisellä kirjoittajalla oli kait selvä visio, mitä toimenpiteitä terveyskeskuksissa kuuluisi tehdä, mutta ei ymmärrystä, että sama systeemi ei päde kaikkialla.

• justjooaivan

Ei punktiosta kieltäydytä jos nestettä poskiontelossa on ja lääkäri osaa/uskaltaa tehdä sen punktion. Poskiontelon suhteen hoito ei käytännössä eroa, nämä on tavallisia tk hommia. Asia erikseen oliko huuhtelulle tarvetta.

• Poikkeuksia...

Usko vaan jo, ettei meidän terveyskeskuksessa tehdä punktiota. Yksi lääkäri ehkä suostuisi tekemään, mutta ajan saisi jonnekin 2 kk:n päähän. Ei siinä auta ruinata, jotta tämä on ihan tavallinen homma kuulkaas. Kun punktoidessa tulee keltaista ja vihertävää eritettä letkun täydeltä, niin kyllä aihetta on.

• justjooaivan

No en osaa sitten muuta sanoa, että kuuluu tehdä jos eritettä ollut aiemmin tai on kuvalöydös.

• justjooaivan

Siinä mielessä sillä värillä mitä sieltä tulee ei ole mitään merkitystä. Keltaisuus johtuu peroksidaasin tuotosta ja sitä voi olla ihan virusperäisessäkin infektiossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16303
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      35
      4300
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2567
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1878
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1523
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      386
      1469
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1283
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1253
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      972
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      945
    Aihe