"armon penikka" on kirjoittanut viestin 17.1.2014 klo 17:11
Avaus josta viestin kopioin, käsitteli Ehtoollisen käyttöön ottamista
Esikoislestadiolaisessa herätysliikkeessä, niin että se nautitaan liikkeen piirissä, ilman Ehtoollis- yhteyttä evankelisluterilaiseen kirkkoon.
xxxxxxx
"Olen kanssasi samaa mieltä, kun puhutaan ihmisistä, lähimmäisistä, niin kyllä Jeesus Kristus on kaikki maailman ihmiset kutsunut ehtoolliselle. Jos missä, niin ehtoollispöydässä me kaikki olemme samanarvoiset käymään Herran eteen.
Kyse oli nyt siitä, voitaisiinko ehtoollinen jakaa myös rukoushuoneissamme ja itse en näe sille mitään esteitä. Sinnekin on silloin kaikki ihmiset samalla tavalla vapaat tulemaan yhteiseen Herran pöytään.
Mutta kun puhutaan tunnustuksellisista yhteisöistä, ei sen jäsenistä, niin silloin on hyvä katsoa, opettaako ja tunnustaako se Jeesusta Kristusta, niin kuin Raamattu opettaa. Tästä tarpeesta on tämäkin herätysliike lähtenyt, kun on koettu, ettei kirkko enää opeta ja julista Jumalan Sanaa Raamatun jälkeen! Pyhät Sakramentit ei ole sidottu mihinkään kirkkoon tai instituutioon, vaan uskovat kaikkialla voivat ottaa ne omaan käyttöön. Ei ehtoollinen rukoushuoneella tee tyhjäksi ehtoollista kirkossa - eikä toisinkaan päin. Mutta kristittynä otan mieluummin Sakramentit samassa mielessä ja samassa uskossa olevalta, kuin sellaiselta, joka ei tunnusta Raamattua Jumalan sanaksi."
Viesi uuteen avaukseen
35
85
Vastaukset
- marttyyrien?
Koska mainittu viesti pitää sisällään donatolaisen ajatuksen siitä, että
Ehtoollisen jakaja vaikuttaa siihen mitä Ehtoollisessa saadaan, on asia mielestäni käsiteltävä mainitun opin vaarallisuuden ja valheellisuuden vuoksi vielä tarkemmin.
Donatolaisuus oli 300-luvun alussa Pohjois-Afrikan Karthagossa muodostunut kristillinen liike, joka vastusti vuonna 311 Caecilianuksen nimittämistä piispaksi (Karthagon piispana 311–313), koska hän ja hänet vihkinyt piispa Felix Aptungalainen olivat Diocletianuksen vainoissa (303–311) kieltäneet uskonsa.
Donatolainen oppositio valitsi Majorinuksen Karthagon piispaksi; häntä seurasi 313 Donatus, jonka mukaan liike sai nimensä ja joka loi itsenäisen kirkon. Pohjois-Afrikan kristillisyys jakaantui katoliseen ja donatolaiseen kirkkoon.
***) Donatolaisten tärkeimpänä tarkoitusperänä oli kirkon pyhyys, joka heidän mukaansa riippui sen yksityisten jäsenten siveellisyydestä (vrt. aikaisempi novatiolaisuus); he halusivat erottaa vainon aikana horjuneet piispat ja papit, traditores (’luovuttajat’ eli ne, jotka olivat luovuttaneet Raamattunsa viranomaisille), vastustivat epäkristillistä valtakunnankirkkoa ja korostivat velvollisuutta kärsiä marttyyrikuolema uskon puolesta. Donatolaiset itse kutsuivat kirkkoaan ’marttyyrien kirkoksi’.- JEESUSTA jaetaan
Kirkon pyhyys on Kristuksen Jeesuksen pyhyys. Hänen pyhittämänsä ja verellään lunastamansa henkilöt muodostavat Kristuksen kirkon.
Kristuksen kirkko ei jaa ehtoollisena seurakuntalaisten ruumiita ja veriä, eikä seurakuntalaisten omavanhurskautta, vaan PYHÄN Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren. Jeesuksen joka maksoi syntivelkamme ja lahjoitti näin vanhurskautensa meille, jotka häneen uskomme. - muuttis
JEESUSTA jaetaan kirjoitti:
Kirkon pyhyys on Kristuksen Jeesuksen pyhyys. Hänen pyhittämänsä ja verellään lunastamansa henkilöt muodostavat Kristuksen kirkon.
Kristuksen kirkko ei jaa ehtoollisena seurakuntalaisten ruumiita ja veriä, eikä seurakuntalaisten omavanhurskautta, vaan PYHÄN Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren. Jeesuksen joka maksoi syntivelkamme ja lahjoitti näin vanhurskautensa meille, jotka häneen uskomme.Tarkka paikka myös minun mielestäni. "Jeesusta jaetaan".
Koskaan ei ole kysymys JAKAJAN uskosta, vaan VASTAANOTTAJAN usko on se joka merkitsee kaikkea. Asetussanat ovat myös tärkeät, ne pitää olla raamatun mukaan oikein.
Me ihmiset emme näe ihmissydämeen, emmekä siten voi tietää, niinkuin Jumala tietää ja näkee, kuka on aidosti Kristususkossa ja kuka ei. - Jeesus sä Herramme
JEESUSTA jaetaan kirjoitti:
Kirkon pyhyys on Kristuksen Jeesuksen pyhyys. Hänen pyhittämänsä ja verellään lunastamansa henkilöt muodostavat Kristuksen kirkon.
Kristuksen kirkko ei jaa ehtoollisena seurakuntalaisten ruumiita ja veriä, eikä seurakuntalaisten omavanhurskautta, vaan PYHÄN Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren. Jeesuksen joka maksoi syntivelkamme ja lahjoitti näin vanhurskautensa meille, jotka häneen uskomme.On valtavan liikuttava kokemus tällaiselle herkälle ihmiselle, saada antaa toiselle henkilölle Herran Pyhä Ehtoollinen.
Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu. Kun tuon sanot rakkaalle puolisollesi, taikka ystävällesi, ei sitä tee kuivin silmin. Sama on kun saa Herran pyhän Ehtoollisen rakkaan puolisonsa kädestä ja saa kuulla muo ihanat sanat häneltä, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu.
Näitä tilaisuuksia en unohda niin kauan kun elän. Ehtoollinen asetettiin ensin, pappi asetti Ehtoollisen. Sen jälkeen siunattu leipä ja viini kiersi penkkiriviltä toiselle. Jeesuksen ruumis ja veri helluntailaisen kädestä saatuna ja hänen suustaan kuultuna on ihan sama, kun luterilaisen suusta ja kädestä.
Meidän luterilaisessa seurakunnassamme on usein helluntailainen saarnaajaveli palvelemassa, jakamassa Ehtoollista. Ystävä ja veli Herrassa. En tiedä miksi silloinen helluntaiseurakunta erotti hänet palveluksesta?
Mutta näin. Jeesus itse on meidän Ehtoollisemme. Siinä tilaisuudessa ei jaeta omavanhurkskaiden pyhyyttä eikä
kenenkään ihmisen pyhyyttä, vaan meidän Herramme
Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri. Tuo pyhä uhri jolla syntimme on sovitettu ja synnin velka kokonaan maksettu. Hallelujaa kiitos Jeesus! - Jeesuksen uhri
muuttis kirjoitti:
Tarkka paikka myös minun mielestäni. "Jeesusta jaetaan".
Koskaan ei ole kysymys JAKAJAN uskosta, vaan VASTAANOTTAJAN usko on se joka merkitsee kaikkea. Asetussanat ovat myös tärkeät, ne pitää olla raamatun mukaan oikein.
Me ihmiset emme näe ihmissydämeen, emmekä siten voi tietää, niinkuin Jumala tietää ja näkee, kuka on aidosti Kristususkossa ja kuka ei.muuttis 22.1.2014 15:02
Juuri näin, jakajan usko eikä myöskään jakajan pyhyys ei ole jaossa Herran Pyhällä Ehtoollisella.
Eikä kirkkoa pyhitä sen jäsenet, Vaan kirkon Herra ja pää, Jeesus Kristus.
Ja toiseksi: JEESUS TULI NIMENOMAAN SYNTISIÄ PELASTAMAAN. Mihin tämä on meidän tekopyhiltämme
kokonaan unohtunut?
Ensimmäisessä ehtoollisessa oli kyllä jakajan ja asettajan usko ratkaiseva, sitä tuskin kannattaa kiistää.
- Uskotko sen
vihne! Ensimmäisessä Ehtoollisessa jakaja jakoi kaikkivaltiasta Jumalaa, siis omaa ruumistaan ja vertaan.
En ole ikinä kornimpaa lausetta kuullut, että kaikkivaltias pyhä Jumala tarvitsisi uskoa. Kyllä on mullin mallin nyt nämä asiat veli vihne.
Ensimmäisessä Ehtoollisessa Jumala jakoi itsensä, ruumiinsa ja verensä joka on tänäänkin tuo uhri jolla Jumalan viha sovitetaan ja meidät lunastetaan JUmalan lapsiksi.
Ja Jumala ei uskoa tarvitse, - me tarvitsemme Uskotko sen kirjoitti:
vihne! Ensimmäisessä Ehtoollisessa jakaja jakoi kaikkivaltiasta Jumalaa, siis omaa ruumistaan ja vertaan.
En ole ikinä kornimpaa lausetta kuullut, että kaikkivaltias pyhä Jumala tarvitsisi uskoa. Kyllä on mullin mallin nyt nämä asiat veli vihne.
Ensimmäisessä Ehtoollisessa Jumala jakoi itsensä, ruumiinsa ja verensä joka on tänäänkin tuo uhri jolla Jumalan viha sovitetaan ja meidät lunastetaan JUmalan lapsiksi.
Ja Jumala ei uskoa tarvitse, - me tarvitsemmeÄlä sitten enää koskaan puhu enää Jeesuksen uskosta, jos Hänellä ei sitä ole, niin mistä ja mitä hän jakaa??????
- teu.
Uskotko sen kirjoitti:
vihne! Ensimmäisessä Ehtoollisessa jakaja jakoi kaikkivaltiasta Jumalaa, siis omaa ruumistaan ja vertaan.
En ole ikinä kornimpaa lausetta kuullut, että kaikkivaltias pyhä Jumala tarvitsisi uskoa. Kyllä on mullin mallin nyt nämä asiat veli vihne.
Ensimmäisessä Ehtoollisessa Jumala jakoi itsensä, ruumiinsa ja verensä joka on tänäänkin tuo uhri jolla Jumalan viha sovitetaan ja meidät lunastetaan JUmalan lapsiksi.
Ja Jumala ei uskoa tarvitse, - me tarvitsemme"Uskotko sen ".................USKO...Vähäkatekismus
Minä uskon Jumalaan , kaikkivaltiaaseen Isään , taivaan ja maan
Luojaan. ... Mitä se merkitsee. ?
USKON , edttä Jumala on Luonut minut sekä koko Luomakunnan,
Antanut minulle ruumiin ja sielun , korvat ja kaikki jäsenet , järjen ja kaikki aistit
sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hä'n antaa myös vaatteet ja kengät , ruuan ja juoman,kodin ja konnun, vaimon ja lapsen, pellon,karjan sekä kaiken omaisuuden
Hän suo minulle joka päivä runsaasti ravintoa ja kaikkea elämän tarpeita , suojelee kaikilta vaaroilta , turvaa ja varjelee kaikesta pahasta . Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä , jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan ,
vaikka en sitä lainkaan ansaitsisi enkä ole sen arvoinen . Tästä kaikesta
minun on Häntä kiittäminen ja ylistett'ävä ja tämän vuoksi Häntä palveltava ja toteltava . Tämä on varmasti btotta..
Toinen Uskon kohtaus
Lunastus. :
jatkan . - teu.
teu. kirjoitti:
"Uskotko sen ".................USKO...Vähäkatekismus
Minä uskon Jumalaan , kaikkivaltiaaseen Isään , taivaan ja maan
Luojaan. ... Mitä se merkitsee. ?
USKON , edttä Jumala on Luonut minut sekä koko Luomakunnan,
Antanut minulle ruumiin ja sielun , korvat ja kaikki jäsenet , järjen ja kaikki aistit
sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hä'n antaa myös vaatteet ja kengät , ruuan ja juoman,kodin ja konnun, vaimon ja lapsen, pellon,karjan sekä kaiken omaisuuden
Hän suo minulle joka päivä runsaasti ravintoa ja kaikkea elämän tarpeita , suojelee kaikilta vaaroilta , turvaa ja varjelee kaikesta pahasta . Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä , jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan ,
vaikka en sitä lainkaan ansaitsisi enkä ole sen arvoinen . Tästä kaikesta
minun on Häntä kiittäminen ja ylistett'ävä ja tämän vuoksi Häntä palveltava ja toteltava . Tämä on varmasti btotta..
Toinen Uskon kohtaus
Lunastus. :
jatkan ." teu "
Lunastus : Ja Jeesuksen Kristuksen , JUMALAN Ainoaan Poikaan meidän
Herraamme , joka sikisi Pyhästä Hengestä , syntyi neitsyt Mariasta , kärsi Pontius Pilatukesn aikana , ristiin naulittiin , kuoli ja haudattiin , astui alas tuonelaan , nousi kolmantena päivänä kuolleista , astrui ylös taivaisiin , istuu JUMALAN , kaikkivaltiaan Isän ,oikealla puolella ja on sieltätulevas tuomitaemaan eläviä ja kuolleita ..
Mitä se merkitsee?
Uskon; että Jeesus Kristus , Isätä ikuisuudesa syntynyt tosi Jumalana ja Neitsyt Maariasta syntynyt tosi ihminen , on minun Herrani . Hän on lunastanut minut , kadotetun ja tuomitun ihmisen , kuolemasta ja saa ta nan vallasta , ei kullalla,
eikä' hopealla . , vaan pyhllä , kalliilla verellään ja SYYTTÖMÄLLÄ KÄRSIMISELLÄän ja kuolemallaan . Hä'n lunasti minut ,jotta tulisin Hänen omakseen , eläisin kuuliaisena Hänen valtakunnassaan ja palvelisin Häntä
Ikuisessa vanhurskaudesasa , viattomuudessa ja autuudessa ,niin kuin Hän itsekin kuolleista nousseena elää ja hallitsee Iankaikkisesti Tämä on varmasti totta ..
tässä on " vihneelle " sillä kysymys ei ollut PYHITYKSESTÄ vaan USKOSTA. - Jumala tietää kaiken
vihne kirjoitti:
Älä sitten enää koskaan puhu enää Jeesuksen uskosta, jos Hänellä ei sitä ole, niin mistä ja mitä hän jakaa??????
Vihne:
Jeesuksen usko tarkoittaa uskoa jonka Jeesus syntisille armosta lahjoittaa. Usko jolla kaikki JUmalan pelastushyvyydet otetaan vastaan
on Jeesukselta saatu usko.
Kuinka lihaksi inkarnoitunut kaikkivaltias Jumala uskoa tarvitsisi, jolla on jo kaikki tieto ja taito maailmankaikkeuden lumisesta alken.
Hän joka kaiken teki ja kaikkea pyörittää, ei tarvitse todellakaan uskoa.
- pyykit paikoilleen
Kyllä Jeesus kävi uskonkappailun Getsemanessa sitäkään ei liene tarpeen kiistää.
Hän oli ihminen siinä kuin oppilaansakin kärsimyksen edessä. ja ilman todellista uskoa Hän olisi ollut vapaa mies lähtemään omille teilleen.
Jos Hän on itse kiusattu, niin hän voi meitäkin kiusauksissa auttaa.Kyllä todella siinä Getsemanen rukoushetkessä oli kova kamppailu, että usko uhrauksen tarpeellisuuteen kesti. Koska Hän oli kaikessa kiusattu, niin Hänellä täytyi olla kokemusta uskon ja epäuskon kamppailusta. Olettaen, että Hän oli myös täysi ihminen.
- Jumala/ihminen
ON kokonaan eri asia olla kaikkivaltias Jumala ja ihminen yhtä aikaa, kun olla heikko ja erehtyvä, syntinen ihminen.
Mitä Jeesukseen tulee, niin hänen asemaansa ei kukaan ihminen pääse kurkistamaan koskaan.
Ihmisyyden puolesta hänellä oli meille tuttuja kiusaksia, hän tunsi kivun kun häntä lyötiin ja pilkattiin, hän tunsi kivun riippuessaan ristillä. Mutta mitä on kantaa syyttömänä KAIKKIVALTIAANA koko maailman syntitaakkaan hartioillaan ilman valitusta, sitä ei kukaan ihminen voi koskaan käsittää.
Jeesuksen ihmisyys ei ollut kuitenkaan ihmisen ihmisyyttä siinä mielessä, että hänellä oli kaikista muista ihmisistä poikkeava geeniperimä.
Mutta syntisen ihmisen taakat sairaudet ja kiusaukset hän tietää ja tuntee.
- armon penikka
"Ei ehtoollinen rukoushuoneella tee tyhjäksi ehtoollista kirkossa - eikä toisinkaan päin."
En ymmärrä, kuinka monenlaisia ajatuksia ja tulkintoja tehtiin kirjoituksestani. Kirjoituksessa tuon juuri esiin sen, että itse ehtoollisen nauttiminen, tapahtuipa se kirkossa tai rukoushuoneella, on samanarvoinen asia, eli molemmissa se on syntien anteeksi saamiseksi, sekä Kristuksen muistamiseksi. Jos näin ei olisi, niin turhaan me olisimme siellä käyneet tähän saakka. Ja näin se tulee olemaan eteenkin päin!
"Mutta kristittynä otan mieluummin Sakramentit samassa mielessä ja samassa uskossa olevalta, kuin sellaiselta, joka ei tunnusta Raamattua Jumalan sanaksi."
Tällä tarkoitan sitä, mitä esikoislestadiolaisuudessa ymmärretään Jumalan Sanaksi, eli Raamatun kokonaisvaltaista ymmärtämistä, niin kuin aina Lapinmaan, suomen lähetysmiehet ja paikallissaarnaajat ovat sen ymmärtäneet ja meille saarnanneet.
Lisään vielä, kun minunkaan mielestä jakajan usko ei ole se oleellinen tekijä ehtoollisessa, vaan vastaanottajan usko. Siksipä on paradoksaalista, ettei ehtoollista voisi viettää myös rukoushuoneella!?
Myös tämän viestiketjun avaajalle: " ilman Ehtoollis- yhteyttä evankelisluterilaiseen kirkkoon. "
Kaikkialla maailmassa missä nautitaan Herra Pyhää Ehtoollista, niin on Kristus-yhteys! Se ei ole vain Ev. Luterilaisen kirkon yksinoikeus!- teu.
"armon penikka "
Ei teekkään olet oikeassa ,, mutta kielto Ruotsista TEKEE: - Kerrotkos
teu. kirjoitti:
"armon penikka "
Ei teekkään olet oikeassa ,, mutta kielto Ruotsista TEKEE:teu!
Mikä kielto Ruotsista on puheena? - Syitä ja seppiä
Avaajan terveisinä kehoitan lukemaan avaukseni.
Tekstistäsi otettiin käsittelyyn ainoastaa siinä ilmennyt donatolainen harhaoppi. Ei muuta. En viitsinyt rikkoa kokonaisuutta. Totta on että siinä oli paljon myös asiaa. Muun muassa mainitsemasi: "Ei ehtoollinen rukoushuoneella tee tyhjäksi ehtoollista kirkossa - eikä toisinkaan päin."
Tyhjäksi sen tekee juuri tuo donatolainen harha, emme ME ota ehtoollista luterilaiselta papilta, koska tämä on syntinen ja siksi kelvoton palvelemaan meitä jotka olemme kaikkia muita ihmisiä perempia ihmisiä.
Tämä on hyvin raskas ongelma esikoislestadiolaisuudessa, oppi jonka mukaan evankeliumi Kristuksesta on pätevä ainoastaan meidän kauttamme. Ja me määräämme sen, ketkä Kristus tekee uskon kautta häneen vanhurskaiksi ja ketkä eivät tule vanhurskaiksi uskomalla evankeliumin Kristuksesta.
Suomen ev.lut. kirkolla on Ehtoollis- yhteys ja uskon yhteys maailmanlaajuiseen Kristuksen kirkkoon. Lestadiolaiselta liikkeeltä sen sijaan tämä yhteys puuttuu kokonaan. Siksi on tärkeätä, että esikoislestadiolaiset pysyvät Ehtoollisyhteydessä Suomen ev.lut. kirkkoon. Tiedämme sen, että ev.lut. kirkossa on paljon epäuskoisia
henkilöitä toiminnoissa ja kirkon viroissa, mutta heidän epäuskonsa ei tee tyhjäksi Kristusta Jumalan lupauksia, joka on ainoa tie taivaaseen.
Ev.lut kirkon tunnustuskirjojen mukainen usko on oikea, siitä me Jeeskseen uskovat pidämme kiinni. Kirkolla on kuitenkin koko mmaasilman evankelioimista ajatellen aivan eri luokkaa olevat resurssit kuin lestadiolaisella liikkeellä.
ON totta että hirvittää tämä yksi nainen, jona siunaa homoliitot ja lähettää siunaamansa homoparit afrikkaan julistamaan homoille kadotustuomioita Jumalan nimissä. Jumalaa kun ei voi pettää, homoliitossa elävä, syntiään katumaton ja liitossaan pysyvä ei voi pelastua. - muuttis
armon penikan kyssäriin sanon vain, että me olemme ev lut kirkon jäseniä ja kirkkomme puolesta esi-isämme ovat taistelleet. Siksi minä en hylkää kirkkoa sen viallisuudesta huolimatta.
Olemme omassa kirkossamme saaneet Herran Pyhän Kasteen, Olemme rippikoulun jälkeen siellä saaneet Herran Pyhän Ehtoollisen ja siellä olemme saaneet uskossa käydä Herran pöytään koko tähänastisen elämämme. Kirkon pappi on vihkinyt avioliittoon, lapsemme ovat otettu Kasteessa seurakunnan jäseniksi ja vielä meidät siunataan haudan lepoonkin odottamaan ylösnousemuksen ihanaa aamua.. Tämän kaikenko olisit valmis hylkäämään?
Totta on, että Kristuksen kirkko, Hänen ruumiinsa täällä maan päällä on maailman laajuinen. Se ei rajoitu kirkkokunnan ja paikallisseurakunnan rajojen mukaan. Mutta MEIDÄN paikkamme on tässä.
En uskaltaisi jäädä lahkolaisena yksinomaan esikoiskirkkoon. Tällöin vanhimmat olisivat paavin asemassa ja saarnaajat pappeina - ilman koulutusta. Se on lahkohengestä tuo vaatimus erota kirkosta. Ja mistä tulee tuo lahkohenki? Syvältä. - muuttis
muuttis kirjoitti:
armon penikan kyssäriin sanon vain, että me olemme ev lut kirkon jäseniä ja kirkkomme puolesta esi-isämme ovat taistelleet. Siksi minä en hylkää kirkkoa sen viallisuudesta huolimatta.
Olemme omassa kirkossamme saaneet Herran Pyhän Kasteen, Olemme rippikoulun jälkeen siellä saaneet Herran Pyhän Ehtoollisen ja siellä olemme saaneet uskossa käydä Herran pöytään koko tähänastisen elämämme. Kirkon pappi on vihkinyt avioliittoon, lapsemme ovat otettu Kasteessa seurakunnan jäseniksi ja vielä meidät siunataan haudan lepoonkin odottamaan ylösnousemuksen ihanaa aamua.. Tämän kaikenko olisit valmis hylkäämään?
Totta on, että Kristuksen kirkko, Hänen ruumiinsa täällä maan päällä on maailman laajuinen. Se ei rajoitu kirkkokunnan ja paikallisseurakunnan rajojen mukaan. Mutta MEIDÄN paikkamme on tässä.
En uskaltaisi jäädä lahkolaisena yksinomaan esikoiskirkkoon. Tällöin vanhimmat olisivat paavin asemassa ja saarnaajat pappeina - ilman koulutusta. Se on lahkohengestä tuo vaatimus erota kirkosta. Ja mistä tulee tuo lahkohenki? Syvältä.Eksytykset tulevat ja ne pahimmat lopun aikana alkavat Herran huoneesta.
Niin nyt tulee jokaisen kristityn kääntyä Herran puoleen ja rukoilla kirkkomme ja myös kaikkien herätysliikkeiden puolesta.
Mutta se on varmaa, ettei Jeesus kadota yhtään ihmistä, jotka Jumala on Hänen käteensä antanut. Siksi saamme olla turvallisella mielellä vaikka tuntuu että kaikki sortuu ympärillä.
Jokaisella on varmaan huoli omaisistaan, naapureistaan ja ystävistään. Myös saarnaajista ja niistä kirkkomme papeista jotka ovat
uskollisia Jumalan sanan työssä. Papit varsinkin ovat jopa vainon kohteena, kun pitävät Jumalan sanasta lujasti kiinni.
Rukousaiheita ei siis meiltä puutu. - armon penikka
muuttis kirjoitti:
armon penikan kyssäriin sanon vain, että me olemme ev lut kirkon jäseniä ja kirkkomme puolesta esi-isämme ovat taistelleet. Siksi minä en hylkää kirkkoa sen viallisuudesta huolimatta.
Olemme omassa kirkossamme saaneet Herran Pyhän Kasteen, Olemme rippikoulun jälkeen siellä saaneet Herran Pyhän Ehtoollisen ja siellä olemme saaneet uskossa käydä Herran pöytään koko tähänastisen elämämme. Kirkon pappi on vihkinyt avioliittoon, lapsemme ovat otettu Kasteessa seurakunnan jäseniksi ja vielä meidät siunataan haudan lepoonkin odottamaan ylösnousemuksen ihanaa aamua.. Tämän kaikenko olisit valmis hylkäämään?
Totta on, että Kristuksen kirkko, Hänen ruumiinsa täällä maan päällä on maailman laajuinen. Se ei rajoitu kirkkokunnan ja paikallisseurakunnan rajojen mukaan. Mutta MEIDÄN paikkamme on tässä.
En uskaltaisi jäädä lahkolaisena yksinomaan esikoiskirkkoon. Tällöin vanhimmat olisivat paavin asemassa ja saarnaajat pappeina - ilman koulutusta. Se on lahkohengestä tuo vaatimus erota kirkosta. Ja mistä tulee tuo lahkohenki? Syvältä.Ottamatta enää kantaa itse ehtoolliskysymykseen, niin miksi emme voisi edelleenkin olla ev.lut kirkon jäseniä? Eiköhän kirkko siedä vielä meitä ja toisekseen, sehän on jokaisen oma valinta, onko kirkon jäsen vai ei. On esikoisuudessa ollut ja on ehkä edelleenkin ortodoksi seurakunnan jäseniä, eikä niitä ole pakotettu tai vaadittu eroamaan heidän kirkostaan.
"En uskaltaisi jäädä lahkolaisena yksinomaan esikoiskirkkoon. Tällöin vanhimmat olisivat paavin asemassa ja saarnaajat pappeina - ilman koulutusta"
Tässä taas minulla on yksinkertainen usko, että Jumala johdattaa tätä seurakuntaa - ja kouluttaa! - teu,
Kerrotkos kirjoitti:
teu!
Mikä kielto Ruotsista on puheena?"KERROTKOS "
Mikä kielto ruoteilla on mielessä . ( täällä pitäisi olla omat ajatukset
Ei tarvitse kun siltä sanotaan , että ette käy enää kirkossa ehtoolisella
niin kaikki ne jotka haluaa olla kuuliaiset lapin veikoille, ja tekevät
kuinka halutaan , minä en tee :koska meidän kirkko on vielä kunnossa .
- su***
Ehtoollinen rukoushuoneella on aivan luonnollista, jos sen tekee pappi. Eli papinvalan tehnyt saarnamies. Näitä avustajia kupinkantajana voi olla innokas maalaissaarnamies. Muuten se menettää sen mikä ihmisille on sen teho sanottu.
Niin, kuinka usein pitäisi ehtoollista nauttia. Onko siinä mitään aikarajaa. Kun ehtoollisen on nauttinut ja tuntenut itsensä irti synneistä, eli on taas puhdas. Tuntuu siltä, että kiihkeimmät haluavat käydä sen nauttimassa aina kun sitä on tarjolla. Ymmärrän ihmisen viimehetken, jolloin luulisin sen ehtoollisen olevat kaikkein eniten tarpeen.
Nämä "välipäivälliset" tuntuvat vain ottava pois sen ehtoolisen tarkoituksen voiman.
Usko sen voimaan ja yhteyttä Jumalaan pitäisi olla vahva, silloin se on tarkoituksen mukainen.
Kun joskus olen ollut kirkossa, missä ehtoollista jaellaa. Huomaan monasti, että joku voi mennä ehtoolliselle vain sen vuoksi, että muut näkevät minun siellä käyvän hyvän ihmisen vuoksi.- 15+12
Onko su:lla röntgenkatse, vai mistä näet toisen sydämeen?
Omat mielikuvasi ovat kyseessä. - teu,
Etvarmaankaan lukenut ,viestiäni eilen se koski EV: Lut.kirkon jäseniä
siinä sanottiin että vaaditaan Kirkkoherran läsnä oloa , silloin asiat voi
pikkusen mutkistua , Ja vielä senkin vuoksi , että SUOMESSA on vielä
ev.lutseurakunta kunnossa , vaikka sitä on koetettu pilata milloin minkin
asian kanssa .
Ehtoollisen vietto on silloin paikallaan kun uskomme sanat ; sinun edestäsi
annettu ja sinun edstäsi vuodatettu ,,..
Jos joku taiteitlee yms. asia on niin Että päätöksen oikeellisuudesta tekee
JUMALA ,ja,JEESUS: ei kukaan muu .,. - usein usein nälkä
savon ukolla oli tällä kertaa vähän asiantynkääkin mukana, siksi kerromme tässä lyhyesti Ehtoollisen merkityksen.
Synti ON ihmisen geeneissä, eli synti vrtaa koko ajan ihmisen kehossa, aivan samalla tavalla kun verikin. Synti TUOTTAA erilaisia tunteita, ajatuksia tekoja ja laiminlyöntejä jotka ovat JUmalan tahtoa vastaan, näitä synnistä johtuvia elementtejä on satoja tuhansia päivässä (hits) eli osumia joka päivä. Myös armo on virta aivan samalla tavalla kun veri vistaa kehon soluissa, samoin Jeesuksen sovintoveren virta puhdistaa syntiä ja synnistä kehoon kertyvää kertyvää saastaa, sekunnista toiseen. Tämä jatkuva anteeksiantamuksen virta tapahtuu ainoastaan Jeesuksen verellä vihmotuoille Krtistuksen sanan kautta uudesti syntyneille, jotka elävät HENGEN johdatuksessa, joilla on elävä usko Kristukseen.
Usko on tuo "antenni" jota myöten armon virrat liikkuvat ja ASUVA Pyhä Henki on ihmisen kehossa asuva JUmalan voima joka ottaa Jumalan lahjat vastaan ihmisen kehon tarpeiksi.
Syystä taikka toisesta usko saattaa kiusausten alla horjua, jotta usko vahvana pysyisi, sitä varten Jumala on järjestänyt ARMOVÄLINEET, joista yksi on tämä mainittu HPE. Jumalan sana, rippi, tällaiset lajat on annettu joita kiusausten keskellä kamppaileva saa käyttää tukemaan heikkoa uskoaan.
Jos kiusauksia ei ole, eikä nälkää JUmalan sanaan, niin se on varma merkki siitä että henkilö on hengellisesti kuollut. Kuolleet ainoastaan mätänevät, niin kuin tiedämme.
Kute kehomme tarvitsee ruokaa joka päivä useammankin kerran, niin myös hengellisesti elävä ihminen tarvitsee päivittäin useamman kerran Jumalan sanaa, ja myös Herran Ehtoollista, josta Jeesus sanoo näin:
1. Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni;
_______________________
***) ... niin usein kuin te juotte, ...
_______________________
... tehkää se minun muistokseni." - ovela vihollisemme
usein usein nälkä kirjoitti:
savon ukolla oli tällä kertaa vähän asiantynkääkin mukana, siksi kerromme tässä lyhyesti Ehtoollisen merkityksen.
Synti ON ihmisen geeneissä, eli synti vrtaa koko ajan ihmisen kehossa, aivan samalla tavalla kun verikin. Synti TUOTTAA erilaisia tunteita, ajatuksia tekoja ja laiminlyöntejä jotka ovat JUmalan tahtoa vastaan, näitä synnistä johtuvia elementtejä on satoja tuhansia päivässä (hits) eli osumia joka päivä. Myös armo on virta aivan samalla tavalla kun veri vistaa kehon soluissa, samoin Jeesuksen sovintoveren virta puhdistaa syntiä ja synnistä kehoon kertyvää kertyvää saastaa, sekunnista toiseen. Tämä jatkuva anteeksiantamuksen virta tapahtuu ainoastaan Jeesuksen verellä vihmotuoille Krtistuksen sanan kautta uudesti syntyneille, jotka elävät HENGEN johdatuksessa, joilla on elävä usko Kristukseen.
Usko on tuo "antenni" jota myöten armon virrat liikkuvat ja ASUVA Pyhä Henki on ihmisen kehossa asuva JUmalan voima joka ottaa Jumalan lahjat vastaan ihmisen kehon tarpeiksi.
Syystä taikka toisesta usko saattaa kiusausten alla horjua, jotta usko vahvana pysyisi, sitä varten Jumala on järjestänyt ARMOVÄLINEET, joista yksi on tämä mainittu HPE. Jumalan sana, rippi, tällaiset lajat on annettu joita kiusausten keskellä kamppaileva saa käyttää tukemaan heikkoa uskoaan.
Jos kiusauksia ei ole, eikä nälkää JUmalan sanaan, niin se on varma merkki siitä että henkilö on hengellisesti kuollut. Kuolleet ainoastaan mätänevät, niin kuin tiedämme.
Kute kehomme tarvitsee ruokaa joka päivä useammankin kerran, niin myös hengellisesti elävä ihminen tarvitsee päivittäin useamman kerran Jumalan sanaa, ja myös Herran Ehtoollista, josta Jeesus sanoo näin:
1. Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni;
_______________________
***) ... niin usein kuin te juotte, ...
_______________________
... tehkää se minun muistokseni."Armo on siis virran lailla pysähtymättä liikkuva elementti, se ei muutu.
Sen sijaan usko jatkuvasti syntiä pois pyyhkivään Jeesuksen veren virtaan voi syystä taikka toisesta horjua. Paholainen käy päivittän kertomassa erilaisia syitä miksi sinä et saisi tänään uskoa.
Paholainen on etevä käyttämään valhepropagandansa levittämiseen erityisesti sellaisa henkilöitä jotka ovat seurakunnassa tunnettuja ja luotettavia. Jos tällainen henkilö lykkää pullshittiä, tai vaikenee tietuyistä asioista pelon vuoksi, niin vahinko voi olla todella suurikin. - su***
15+12 kirjoitti:
Onko su:lla röntgenkatse, vai mistä näet toisen sydämeen?
Omat mielikuvasi ovat kyseessä.Yhteensä 27. Mielestäni tein asiallisen analyysin oman mieleni mukaisen, mitä ajattelen ehtoolisen jakamisesta. En näe toisten sydämmeen ja syntisyyttä yhtään enempää kuin sinä ja sinun kaverisi.
- su***
usein usein nälkä kirjoitti:
savon ukolla oli tällä kertaa vähän asiantynkääkin mukana, siksi kerromme tässä lyhyesti Ehtoollisen merkityksen.
Synti ON ihmisen geeneissä, eli synti vrtaa koko ajan ihmisen kehossa, aivan samalla tavalla kun verikin. Synti TUOTTAA erilaisia tunteita, ajatuksia tekoja ja laiminlyöntejä jotka ovat JUmalan tahtoa vastaan, näitä synnistä johtuvia elementtejä on satoja tuhansia päivässä (hits) eli osumia joka päivä. Myös armo on virta aivan samalla tavalla kun veri vistaa kehon soluissa, samoin Jeesuksen sovintoveren virta puhdistaa syntiä ja synnistä kehoon kertyvää kertyvää saastaa, sekunnista toiseen. Tämä jatkuva anteeksiantamuksen virta tapahtuu ainoastaan Jeesuksen verellä vihmotuoille Krtistuksen sanan kautta uudesti syntyneille, jotka elävät HENGEN johdatuksessa, joilla on elävä usko Kristukseen.
Usko on tuo "antenni" jota myöten armon virrat liikkuvat ja ASUVA Pyhä Henki on ihmisen kehossa asuva JUmalan voima joka ottaa Jumalan lahjat vastaan ihmisen kehon tarpeiksi.
Syystä taikka toisesta usko saattaa kiusausten alla horjua, jotta usko vahvana pysyisi, sitä varten Jumala on järjestänyt ARMOVÄLINEET, joista yksi on tämä mainittu HPE. Jumalan sana, rippi, tällaiset lajat on annettu joita kiusausten keskellä kamppaileva saa käyttää tukemaan heikkoa uskoaan.
Jos kiusauksia ei ole, eikä nälkää JUmalan sanaan, niin se on varma merkki siitä että henkilö on hengellisesti kuollut. Kuolleet ainoastaan mätänevät, niin kuin tiedämme.
Kute kehomme tarvitsee ruokaa joka päivä useammankin kerran, niin myös hengellisesti elävä ihminen tarvitsee päivittäin useamman kerran Jumalan sanaa, ja myös Herran Ehtoollista, josta Jeesus sanoo näin:
1. Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni;
_______________________
***) ... niin usein kuin te juotte, ...
_______________________
... tehkää se minun muistokseni."Niin sinä nälissäsi oleva nimerkki. Ymmärrän selityksesi. Mutta tällaisen armon hengen voi saada aivan syvällisellä rukouksellakin. En ole näitä ehtoollisella kävijöitä. Mutta ei sitä koskaan tiedä loppuhetkillään, jos ei jaksa enää armoa pyytä, vaikka sekin tavalliselle kuolevaiselle olisi helpotus.
Älkää toki innostuko. Toivon, että armoa minulle vielä riittäisi elämäni varrelle muutamiksi vuosiksi.
- armon penikka
"Tyhjäksi sen tekee juuri tuo donatolainen harha, emme ME ota ehtoollista luterilaiselta papilta, koska tämä on syntinen ja siksi kelvoton palvelemaan meitä jotka olemme kaikkia muita ihmisiä perempia ihmisiä. "
Tämän "donatolainen harha" tulkinnan teit sinä, en minä kirjoituksessa. Jos noin olisi, niin kuin kirjoitat, niin esikoislestadiolaisuus olisi jo ajat sitten ottanut ehtoollisen omaan käyttöön. Mutta en ole koskaan syyksi kuullut sitä, että ehtoollisen jakajan syntisyys tai hurskaus olisi se määräävä tekijä ottaa vastaan ehtoollista. Ei edes naispappi kysymyksessä - siihen on muut syyt. Emmehän voi edes oman saarnaajammekaan sieluntilaa tietää, jos ja kun ehtoollista jakaa tai todistaa syntejä anteeksi. Silti me sen uskolla saamme vastaanottaa!. En edes ymmärrä, miksi tämä sotketaan aina ehtoolliskysymykseen, kun puhutaan rukoushuoneelle ehtoollisen ottamisesta. Kyllä syynä on ollut kirkon julistama Jumalan Sana, jonka koemme Raamatun vastaiseksi.
Tein kirjoituksessa subjektiivisen päätelmän, jos olisi mahdollista, joko käydä rukoushuoneella tai kirkossa ehtoollisella, niin mieluummin menisin rukoushuoneelle. En näe tässä mitään väärää!
Olen tuonut mielipiteeni ja itse en enää jatka tästä aiheesta. Jos on kysyttävää, niin kysykää esikoislestadiolaisilta saarnamiehiltä. Heidän vastaus on samalla minunkin vastaus.- 12+13
On kysytty ja kirkkoa ei jätetä. Tämä oli vastaus kysymykseen.
Oma kokemukseni on paikkakuntani kirkosta, siellä on luettuna Jumalan sana ja saarna, joka on pysynyt ilman ihmisoppia. Joissain kirkoissa ei saarnat ole juuri kummoisia, kuten esimerkiksi Kallion kirkossa (Halonen, Sarasvuo). Riippuu siitä, onko pappi uskomassa raamattuun vai omatekoiseen jumalaan ja yhteiskunnalliseen vanhurskauteen.
Kirkoissa on myös uskontunnustus ja synnintunnustus, kiitos ja ylistys, rukous ja sakramentit. - armon penikka
12+13 kirjoitti:
On kysytty ja kirkkoa ei jätetä. Tämä oli vastaus kysymykseen.
Oma kokemukseni on paikkakuntani kirkosta, siellä on luettuna Jumalan sana ja saarna, joka on pysynyt ilman ihmisoppia. Joissain kirkoissa ei saarnat ole juuri kummoisia, kuten esimerkiksi Kallion kirkossa (Halonen, Sarasvuo). Riippuu siitä, onko pappi uskomassa raamattuun vai omatekoiseen jumalaan ja yhteiskunnalliseen vanhurskauteen.
Kirkoissa on myös uskontunnustus ja synnintunnustus, kiitos ja ylistys, rukous ja sakramentit.Hyvän vastauksen olet saanut. Omakohtaisesti en ole itsekään irtautumassa Ev. Luterilaisesta kirkosta. Syyt joista kerroit:
Kirkoissa on myös uskontunnustus ja synnintunnustus, kiitos ja ylistys, rukous ja sakramentit. - päivitystä
armon penikka kirjoitti:
Hyvän vastauksen olet saanut. Omakohtaisesti en ole itsekään irtautumassa Ev. Luterilaisesta kirkosta. Syyt joista kerroit:
Kirkoissa on myös uskontunnustus ja synnintunnustus, kiitos ja ylistys, rukous ja sakramentit.Kirkkolakia voisi uudistaa.
§ 10:Tarvittaessa voidaan yksittäiselle henkilölle jakaa ehtoollista kirkkokäsikirjan osoittamalla tavalla myös muualla kuin jumalanpalveluksessa.
Tämä uusiksi. Sanat "yksittäiselle henkilölle" pois, samoin sanat "kirkkokäsikirjan osoittamalla tavalla " pois. - Vaaroja mis ei nähdä
Joo ei tässä yksittäisten ihmisten asiasta puhutakkaan. Jokaisella on oikeus uskoonsa ja valintoihinsa omantuntonsa mukaisesti.Viestisi toimi ainoastaan innoittajana keskustelemaan tärkeästä ja ajankotaisesta aiheesta. Mitä on suunniteltu ensi kesää varten, se jää nähtäväksi. Mutta noin yleisellä tasolla kirkkoa ja pappeja on aina vihattu ja halveksittu esikoislestadiolaisuudessa kristinopista tietämättömien julistaman propagandan vuoksi. Vain muutama onnellinen vuosi oli välissä kun nykyistä johtoa ei Suomeen laskettu sotkemaan noin 7 vuoteen. Sitten lakihenkisten kattila kiehui ylitse ja miehet tulivat, ja kahteen joukkoon hajoittava työ alkoi välittömästi. Korkea puu eli Kristukseen luottava, kristinopin hyvin tunteva rokea evankeliumia julistava saarnaaja oli erotettava, hänet oli saatava ihan ensimmäiseksi nurin. Sitten alkoi tämä tuhotyö jossa monta rakasta saarnaajaamme menehtyi ja muut jotka pysyivät hengissä alistuisvat ja masentuivat.
Vaan puhutaan jo 300 luvulta asti kristinuskoa vainanneesta donatolaisuudesta. Jossa Ehtoollisen jakaja ja Ehtoollisessa jaettava menevät suloisesti sekaisin. Kritiikkisi kärki liipaisi kuitenkin kirkkoakin, jossa on myös sellaista operusta jota et voi hyväksyä.
Minulle on puolestaan avautunut uskonvanhurskauden käsittämisen myötä monta sellaista opetusta esikoislestadiolaisuudessa, jotka eivät vastaa Raamatun opetusta. Hyvin kapeakatseinen, ainaostaan sieltä täältä Raamatusta omaan kovasyyhyyn noukittuja, asiayhteydestään irti revittyjä ja selitettyjä oppirakennelmia.
En kuitenkaan sen vuoksi jätä hengellistä kotiani, joukossamme
on myös sellaisia opettajia, jotka aivan oikeasti tuntevat Raamattua ja pyrkivät pysymään Raamatun opetuksessa sekä luterilaisessa tunnustuksessa.
Toisin sanoen, yksittäisten tapausten vuoksi ei ole mitään syytä eriyttää Ehtoollisyhteyttä evankelisluterilaisen kirkon kanssa pelkästään oman poppoon kanssa nautittavaksi.
Sen sijaan ahkerampi toiminta kirkon tehtävissä, Kristusta siellä kirkasten olisi mielestäni paljon parempi, kuin eristäytyminen. - muuttis
Vaaroja mis ei nähdä kirjoitti:
Joo ei tässä yksittäisten ihmisten asiasta puhutakkaan. Jokaisella on oikeus uskoonsa ja valintoihinsa omantuntonsa mukaisesti.Viestisi toimi ainoastaan innoittajana keskustelemaan tärkeästä ja ajankotaisesta aiheesta. Mitä on suunniteltu ensi kesää varten, se jää nähtäväksi. Mutta noin yleisellä tasolla kirkkoa ja pappeja on aina vihattu ja halveksittu esikoislestadiolaisuudessa kristinopista tietämättömien julistaman propagandan vuoksi. Vain muutama onnellinen vuosi oli välissä kun nykyistä johtoa ei Suomeen laskettu sotkemaan noin 7 vuoteen. Sitten lakihenkisten kattila kiehui ylitse ja miehet tulivat, ja kahteen joukkoon hajoittava työ alkoi välittömästi. Korkea puu eli Kristukseen luottava, kristinopin hyvin tunteva rokea evankeliumia julistava saarnaaja oli erotettava, hänet oli saatava ihan ensimmäiseksi nurin. Sitten alkoi tämä tuhotyö jossa monta rakasta saarnaajaamme menehtyi ja muut jotka pysyivät hengissä alistuisvat ja masentuivat.
Vaan puhutaan jo 300 luvulta asti kristinuskoa vainanneesta donatolaisuudesta. Jossa Ehtoollisen jakaja ja Ehtoollisessa jaettava menevät suloisesti sekaisin. Kritiikkisi kärki liipaisi kuitenkin kirkkoakin, jossa on myös sellaista operusta jota et voi hyväksyä.
Minulle on puolestaan avautunut uskonvanhurskauden käsittämisen myötä monta sellaista opetusta esikoislestadiolaisuudessa, jotka eivät vastaa Raamatun opetusta. Hyvin kapeakatseinen, ainaostaan sieltä täältä Raamatusta omaan kovasyyhyyn noukittuja, asiayhteydestään irti revittyjä ja selitettyjä oppirakennelmia.
En kuitenkaan sen vuoksi jätä hengellistä kotiani, joukossamme
on myös sellaisia opettajia, jotka aivan oikeasti tuntevat Raamattua ja pyrkivät pysymään Raamatun opetuksessa sekä luterilaisessa tunnustuksessa.
Toisin sanoen, yksittäisten tapausten vuoksi ei ole mitään syytä eriyttää Ehtoollisyhteyttä evankelisluterilaisen kirkon kanssa pelkästään oman poppoon kanssa nautittavaksi.
Sen sijaan ahkerampi toiminta kirkon tehtävissä, Kristusta siellä kirkasten olisi mielestäni paljon parempi, kuin eristäytyminen.Vaaroja mis ei nähdä
22.1.2014 23:00
Olen tasan samaa mieltä kanssasi. Minäkään en hylkää esikoisuutta sen virheiden vuoksi, enkä kirkkoammekaan.
Täydellistä kirkkokuntaa eikä herätysliikettäkään ole olemassa, yhtä vähän kuin täydellistä ihmistäkään. Vain Jeesuksessa Kristuksessa pysyessämme olemme täydelliset siksi, että Hän on täydellinen.
Aina siellä missä evankeliumia julistetaan, tulee vihollinen lustesäkin kanssa kylvöpuuhiin. Missä on Jeesuksen uskossa oleva ihminen, sinne se hyökkää kiusaamaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2246908Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442907- 442357
- 1022250
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382061Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321530- 911527
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141401Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71345Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3901329