eli olen opettaja ja luokassa lestadiolainen oppilas. Mitä pitäisi huomioida opetuksessa mm. musiikin tunneilla?
apua tarvitsisin
15
137
Vastaukset
Parhaana neuvona pitäisin lapsen kanssa keskusteleminen kahdenkesken. Hän voisi vapaasti kertoa mitä vanhemmat ja hän itse omantuntonsa tähden toivoo opetukselta.
Jos asiaa käsitellään koko luokan kuullen, saattaa tulla pahaa vahinkoa. Uskon, että löytyy tapa, jolla lapsen perusoikeudet toteutuvat niin, että opetus-suunnitelmakin toteutuu.- elä viiti pelleillä
JO toinen samanlainen zoukki. Tuollaisia viestejä ei tänne kannata kirjoittaa. Et ole opettaja, mikä lienet. Ei tällaisia netissä kysellä, eikä lestadiolaiset mitään erityisopetusta tarvitse, elleivät he itse pyydä.
- teu,
Mutta jos olet itskin LLL:n , tunnen monet LLL:n ,opettajat ..ohjeeni olisi
kuin Luthr sanoi : pojan mennessä kouluun , että se vlitaan Musiikin mu-
kaan , Eli siinä jäi toiseksi huono musiikki Luokkainen koulu ,
Tämän perusteella ohjeeni on sinulle "aloittaja " oletpa uskovainen tai
et, sama ohje pätee eli kaikki huono on.HUONOA , ja hyvä on Hyvää .
Jos haluat tietää mikä on hyvää , se on toinen juttu ja se vaati toisen
kyselyn .. kysy pois.. - yht.lasku
Ehkä ei ollenkaan mikään pilajuttu.
Olin itse luokassa, missä opetettiin paljon musiikkia. Oli se merkillistä! Kaikki oli oikeasti syntiä, niin olin oppinut, ja siellä sitten pänttäsin nuottiavaimia ja nuotteja muiden kanssa.
Merkillistä tosiaankin se oli. Opettajat sitten enemmän ja vähemmän tiesivät asiasta (eli lestadiolaisuudestani ja jyrkkyydestä musiikinopetusta kohtaan). Nehän olivat päähäni pakotettuja "mielipiteitä" tai "käsitteitä" ja olin aika ymmälläni siitä, että sain osakseni myös opettajilta pilkkaa.
Se ei siis ollut Jeesuksen nimen tunnustamisen tähden tullutta pilkkaa, koska siihen aikaan koulussamme pidettiin aamuhartaus koko koulun voimin joka aamu, myös virsiä laulettiin paitsi noissa tilaisuuksissa myös musiikintunnilla.
Jos siis lapsi suhtautuu kummallisesti tai jotenkin yliolkaisesti musiikkiin, voivat syynä olla tuommoiset seikat. Lapsi voi jopa näyttää kaikin keinoin, miten hän halveksii moista musiikinopetusta. Tai sitten hän on ihan hiljaa vaan.
Olisi hyvä, jos opettaja voisi nousta sen yläpuolelle ja nähdä lapsen, joka ei voi olla muuta kuin mitä on - tai miksi hänet on opetettu.
Varmaan tässä on poikkeuksia myös. Erilaisia lapsia varmaan on pilvin pimein - ja minähän puhunkin nyt menneistä ajoista!- tsoukkina pidän
yht.laskulla on oma tarinansa. Kiitos siitä.
Itse olen lapsesta asti ollut esikoislestadiolainen, eikä (kodissanikaan) olisi tullut pieneen mieleenikään, ettei koulussa ei olisi oltu samassa musiikinopetuksessa kuin kaikki muutkin. puhutaan kuitenkin 50-60 luvun alkupuolen esikoislestadiolaisuudesta
Sen sijaan elokuviin ei saanut mennä.
Kyllä ihme on, jos joku esikoislestadiolainen tänään puuttuisi lastensa musiikin opiskeluun. Niitäkin toki on mutta he ovat
juuri näitä lakihenkisiä.
Mutta se on valhe, että tänne kirjoittaisi kukaan opettaja. Ne asiat keskustellaan oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa luottamuksellisesti.
Kysessä on siis lestadiolaisuutta halveksiva pelle, joka näin osoittaa halveksuntaansa, esiintymällä "opettajana".
- niin että
Mitäs jos tuli sanottua väärä todistus !
Mitens se synti lestadiolaisuudessa hoidetaan ? - teu,
Niin tietenkin noin voi olla . mutta kukaan ei voi tietää varmasti .
Ellei asiaa tarkenneta , ja siksi minäkin päättelen että. Asioista
voi keskustella juuri niin kuin "kuin Tsukkina pidan " sano: . - musiikkipedagogi
Tässä muutamia vinkkejä.
Jos opetat oppilaillesi ns. metallimusiikkia, niin älä ota oppitunneille black metal -genreen kuuluvia biisejä, vaan ota niiden tilalle white metal -biisejä. White metal -genre on bläkkiksen kristillinen versio, mutta soundi on sama ... laulu örinää ja karjuntaa ... kitaroissa sirkkelisurinasoundi ... rumpalilla tuplabasari tai yhden basarin tapauksessa tuplapedaali kunnon maanjäristysjytinän aikaansaamiseksi ... ja volaa vahvistimista niin paljon, että musisointi kuuluu kahden korttelin päähän. Isolla volumella on hyvä paikata soittoteknisiä puutteita.
Jos ja kun opetat jazz-biisejä, niin varoita etukäteen, että niissä on "pirullisia" sointuja. Siinä menee sininenkin silmä punaiseksi, kun oppilas yrittää itku silmässä opetella soittamaan jatsisoinnut puhtaasti ja sujuvasti.
Sointuja opettaessasi älä missään nimessä käytä amerikkalaista ääntämistapaa, koita lausua "siveällä" tavalla tietyt soinnut (tiedät kyllä mitkä; esim. sointu G#maj Ab = kiss maj äss).- teu,
Jos jokui väitt'ää että noissa on mitään kristillistöä , niin sano vain
mieeeeenä en usko kuitenkaan , pitka viesti pas kaa soraansanoen .
en paremmin sano .. - musiikkipedagogi
teu, kirjoitti:
Jos jokui väitt'ää että noissa on mitään kristillistöä , niin sano vain
mieeeeenä en usko kuitenkaan , pitka viesti pas kaa soraansanoen .
en paremmin sano ..Vastaukseni on samaa ainetta, kuin avaajan kysymyskin !
- jhgfds
Vastaus aloitukseen:
Olet varmaan tietoinen siitä, mitä opettavan työ velvoittaa. Jokaista oppista tulee kohdella saman arvoisena ja kumminkin pitää pyrkiä oppiaineessa heikoimpia tukemaan eniten. Vaikeaa mutta kumminkin...
Siis uskosta, politiikasta jne riippumattomuus lasten koulutuksessa on koulun tavoite ja kun poikkeus vaatimuksia esiintyy niin olisi suorastaan riitaa oppilaiden ja heidän vanhemmille aiheuttavaa sopeuttaa yhden oppilaan linjalle koko luokallinen! - viikatemies
Nimimerkin "ööööööööö" tekemä avaus hieman tuoksahtaa.
Hän ei kerro, minkälaisessa oppilaitoksessa on opettajana ja kyselee netissä täällä "ei-opettajien" keskustelusaitilla kouluopetukseen liittyviä asioita.
Jos hän on oikea opettaja ammatiltaan, niin kyllä hänen pitäisi tietää, mitä opetustoimen lainsäädännössä on hänen työtään koskevia määräyksiä lisäksi olla tietoinen Opetushallituksen voimassaolevista määräyksistä ja ohjeista. Lisäksi paikallistasolla koulussa on käytössä opetussuunnitelma, jota pitää noudattaa käytännön opetustyössä.
Perusopetuksessa ei pitäisi suosia erikseen mitään kuppikuntaa, ellei viranomaisten ohjeissa toisin määrätä. Sama opetus musiikista tasapuolisesti vaan kaikille, luulisi nyt opettajan tämän tietävän. - teu,
Kyllä on paljon sellaisia kristittyjä , jotka ei sallisi isänä tai äitinä
antaa lupaa juuri minkäänlaisiin musiikin harrastuksiin , ja sen
vuoksi luulen ma että aloittja on tarttunut kyselyyn ,koska me
olemme Esikoisia LLL:n poppoossa ..
Siis ei minustakan pitäisi ,, Vaan kaikki olisi sanottava valtion
toimesta että ne on oppiaineita eikä niitä voi valita , silloin olisi
se sama tiedon halu opetettu kuin minkä saisi opiskeltua .. - Vio-listi
"Pirunkeuhkot, sanoi lestaialainen, kun haitarin näki! Ota tästä ohjetta lestalasten ohjaukseen. Ei Jumalan Poikakaan kulkenut kitara kainalossa ihmisä opettaessaan.
- teu,
"Vio-listi "
Tä'mä oli huono vertaus , koska emme me tunnusta olevamme Jeesuksia,
Eli seulottu sanonta ,ei mene yksiin ..
Sanonta kuului , ne on Pirun palkeet ,sanoi Uskovainen toiselle. .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei184721Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271535- 1011430
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi671323Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3261289- 481256
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721170Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253991- 86925
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?49894