ei enää lahkoja ja varsinkaan helluntalaisia

ei helluntalaisille

Helluntalaisuutta ei kannattaisi enää mainostaa, ainakaan uskon kanavana. Karvaat kokemukset ja itsekkyys helluntalaisissa on saaneet elämäni sekaisin ja vieneet mielenterveyteni. Heiltä voi odottaa ihan mitä vaan, ne vie omaisuuden, katsovat että heille kuuluu kaikki mikä oli minun, ne vie järjen, kun ne katsovat, että he voivat kertoa satuansa jeesuksesta, joka vie heidät taivaaseen ja ne tekevät ihan mitä vain kunnioittamatta toisten ihmisten elämää, saadakseen itselleen ihan kaiken. Eräskin " ystäväni" , (ei enää), matki kaiken elämässäni olevat asiat, sentään nimeäni ei uskaltanut ottaa omakseen, mutta kaiken muun, koska halusi kaiken saman mitä olin ja minulla oli. Jopa miesystäväni( mies ei onnekseen ollut kiinostunut). Olen nyt yksin, kokoan elämäni pirstaleita ja toivon, että en enää törmää helluntalaisiin tekopyhiin. Hurmoksissaan ne talloo kaiken mistä ne voi hyötyä ja saada etua itselleen ja kokouksissa näytellään niin uskovaista ja pyhää ja hurskasta jeesuksen lasta. Hetken päästä silmät palaen ahnehditaan kaikki mitä irti saadaan toisilta ihmisiltä, jopa sisarukset keskenään. Sitten kerrotaan että jeesus johdattaa ja antaa. Nyt olen jo melkein " kuivilla" ja elämäni jatkuu, kiitos hyvän terapian ja erään hyvän,( ei helluntalaisen), ihmisen avustamana, mutta arvet jäi, syvät arvet ja loppu elämäni varmaan mietin että miksi jouduin tähän? Kuinka paljon elämässäni olleita hyviä asioita tuhoutui helluntalaisten vuoksi.Painajainen, että mikä minussa piti parantaa ja mikä minussa oli vikana vaivaa mieltäni joskus vieläkin. Terapiassa on puitu asiaa ja sanottu ettei mikään, se oli vain keino millä sinut vietiin lahkoon sisälle ja aivosi käännettiin helluntalaistaajuudelle. Kovan oppikurssin käyneenä ja paljon menettäneenä näen onneksi ihan tavallisen elämän jo päivänpaisteisena, vaikka eihän se sitä tietenkään ole aina, mutta ei kai tarvitsekaan, tämähän on elämää. En tervehdi enää helluntalaisia tuttujani ( en haluaisi edes nähdä) ja he eivät minua, koska olenhan "karannut" heiltä, mutta sen parempi, omat aivoni saavat nyt nähdä tämän maailman ihan minun omilla silmillä ja tavallisten ihmisten keskuudessa huomaan rakkauden ja toisesta välittämisen puhtaampana ja aidompana ja rehellisempänä. Elämä ilman helluntailahkoa on helpompaa ja yksinkertaisempaa. En enää tunne itseäni likaiseksi, niinkuin ollessani lahkon piirissä, enkä epärehelliseksi, koska koskaan en ymmärtänyt mitä se höpötys oikein oli. Rehellistä se ei ainakaan ole.

46

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maritta.

      Onneksi oääsit irti ja sait apua. Et ole ainoa, joten sanoma on tärkeä.

    • uskispuskis

      Jos ei oikeasti ole uudestisyntynyt, ei voi käsittää uskonasioita, ja monet esim helluntaiyhteisöistä eronneista tavallaan kärsivät ja katkeroituivat juuri siitä, etteivät voineet ymmärtää, mitä toiset puhuivat, kun eivät itse olleet uudestisyntyneitä. Tunnen monta tällaista katkeraa kapinoivaa ja helluntailaisia syyttelevää. Itse en ole joutunut mihinkään ap:n kertomaan kohteluun, en nähnyt sellaista edes muidenkaan kohdalla, paitsi, jos oli pettänyt puolisoaan tai hillui humalassa, niin sellaiset erotettiin aiemmin seurakunnasta. Nyttemmin en tiedä, kun olen olosuhteiden takia hieman kauempana siitä yhteisöstä, jossa HVYIN TIIVIISTI kävin ja todella tykkäsin ja olin tosi onnellinen ja edelleenkin olen, ja ajttelen heitä lämmöllä ja rakkaudella.
      Nyt olen kuunnellut Pawsonin Raamattu-tunteja tv7:lta ja todennnut ne todella hyviksi "eväiksi" ja olen hyvin kiitollinen Jumalalle juuri niistä opetuksista! En tiedä, ymmärtäisikö ap Pawsonin opetuksia, mutta sen tiedän, että hyvin raamatullisia ovat ja aukeavat uudestisyntyneille varsin hyvin.

      • Pois helluntalaisist

        ´Uudestisyntynyt termiä käytetään erityisesti evankelikalismissa ja helluntailaisuudessa. Uudestisyntyminen liitetään joissakin kristinuskon opinsuunnissa kasteeseen, joka nähdään hengellisen uudestisyntymisen fyysisenä todistuksena. Läheskään kaikki kristinuskon opinsuunnat eivät kuitenkaan hyväksy tuollaista näkemystä uudestisyntymisen ja kasteen suhteesta...`
        = lainaus wikipediasta ja tälle uudestisynytneelle voin kertoa, että tuollainen höpötys uudestisynnystä on ihan jostain syvältä. Me synnytään tänne äitiemme kohdusta kuka minnekin puolen maapalloa ja kaikki ihan puhtoisina lapsosina. Suuri osa pallolla elävistä ei ole kuulutkaan sinun uudestisyntymästäsi ja mietipä kun joku uusi opinsuunta sinut taas vetäisee pauloihinsa niin minkä nimen sinä sille taas annat? Oikein hyvä kun ihmiset alkavat nähdä maailman omin silmin. Lahkot niin helluntalaisuuskin on häviävä luonnonvara. Onneksi, sillä ihmiset saavat jo niin paljon tietoa kaikkialta. Valitettavan ikävä kuva on minullakin helluntalaisista keiden kanssa jouduin tekemisiin jo yli 25 vuotta sitten. Nimenomaan tämä ahneus ja oman itsen korottaminen silmiinpistävää.


      • Jeru.
        Pois helluntalaisist kirjoitti:

        ´Uudestisyntynyt termiä käytetään erityisesti evankelikalismissa ja helluntailaisuudessa. Uudestisyntyminen liitetään joissakin kristinuskon opinsuunnissa kasteeseen, joka nähdään hengellisen uudestisyntymisen fyysisenä todistuksena. Läheskään kaikki kristinuskon opinsuunnat eivät kuitenkaan hyväksy tuollaista näkemystä uudestisyntymisen ja kasteen suhteesta...`
        = lainaus wikipediasta ja tälle uudestisynytneelle voin kertoa, että tuollainen höpötys uudestisynnystä on ihan jostain syvältä. Me synnytään tänne äitiemme kohdusta kuka minnekin puolen maapalloa ja kaikki ihan puhtoisina lapsosina. Suuri osa pallolla elävistä ei ole kuulutkaan sinun uudestisyntymästäsi ja mietipä kun joku uusi opinsuunta sinut taas vetäisee pauloihinsa niin minkä nimen sinä sille taas annat? Oikein hyvä kun ihmiset alkavat nähdä maailman omin silmin. Lahkot niin helluntalaisuuskin on häviävä luonnonvara. Onneksi, sillä ihmiset saavat jo niin paljon tietoa kaikkialta. Valitettavan ikävä kuva on minullakin helluntalaisista keiden kanssa jouduin tekemisiin jo yli 25 vuotta sitten. Nimenomaan tämä ahneus ja oman itsen korottaminen silmiinpistävää.

        Helppo uskoa, että et ymmärrä uudestisyntymisestä mitään.

        >>Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa." 4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"

        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. 6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. 7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.' 8 [i] Tuuli* puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita."


    • herra mirandos

      Hienoa,että olet putsannut oman pöydän puhtaaksi ja olet aloittanut kaiken aivan alusta !! Mutta olet joutunut maksamaan kovan hinnan näille raha ahneille ihmiselle.Oli se mikä tahansa järjestö niillä on vain järjetön vallanhalu ja rahanhimo.Kyllä sinä tavalla tai toisella tulet pääsemään eroon uskonnon orjuudesta.Muuten älä ikinä anna periksi vaikka se välillä voi tuntua tosi pahalta.

    • 13+12

      Tätähän se helluntailauus pahimmillaan on. Itse olen kolmannen polven hellari ja nyt tuli mitta täyteen. Mietin pitkään miksi olen masentunut ja mietin jopa itsemurhaa. Sitten alkoi syyt selvitä. Seurakunnassa johon olin liittynyt, ei siis lapsuuteni seurakunta, käytettiin henkistä ja hengellistä väkivaltaa. Pelolla, vihalla ja "maailmasta" eristäytymisellä pidettiin porukkaa sisällä seurakunnassa.

      Minusta on erittäin hölmöä syyttää lähtijää katkeraksi tai kapinoivaksi. Tämä syyttely siis johtuu siitä, että hellarit eivät itse voi ymmärtää miksi joku haluaa erota porukasta joka tietää täydellisen totuuden. Lähtö ei ole ikinä helppoa, eikä sitä helpota hellareiden hyökkäykset ja syytökset.

    • e n t e r +

      Opetelkaa tekemään kappalejaot, joka on yksi aivan alkeellisimmista kirjoittamisen perusasioista.

      Avaus on sellaisessa sulattamattomassa yhden pötkön jöötissä, että jäi lukematta.

      • ni migreeniä halua

        Olisi voinut olla jotain sanottavaakin, mutta samasta syystä jäi kyllä heikkonäköisellä ja karsastusta potevalta lukematta. Kun vaatii toisilta täydellisyyttä, niin on on ihan hyvä opetella itse moista taitoa perehtymällä äidinkielen perusvaatimuksiin ja tyyli-ilmaisuukiin. Vois sitten saada sen äänensäkin kuulumaan.


      • pois helluntalaisist
        ni migreeniä halua kirjoitti:

        Olisi voinut olla jotain sanottavaakin, mutta samasta syystä jäi kyllä heikkonäköisellä ja karsastusta potevalta lukematta. Kun vaatii toisilta täydellisyyttä, niin on on ihan hyvä opetella itse moista taitoa perehtymällä äidinkielen perusvaatimuksiin ja tyyli-ilmaisuukiin. Vois sitten saada sen äänensäkin kuulumaan.

        enter ja ni migreeniä halua nimimerkeille ym. uskispuskiksille!

        Eipä teillä helluntalaisilla näytä olevan muuta keinoa vastata kuin kieliasu tai kirjoitustyyli, HUOM! jotka on aivan epäolennaisia asioita näissä lahkojen ja hurmosliikkeiden kauhuissa. Lahkojohtajat ovat peloissaan, että jos totuus tulee ilmi ja heitä ei enää totella ja sätkytellä heidän tahtiinsa, loppuu rahat ja vallankäyttö.
        Helluntaikansan tai minkä tahansa fanaattisen lahkon jäsenet eivät uskalla ajatella itse, saati sitten asettaa kyseenalaiseksi uskonlahkoaan. He pelkäävät sitä häpeää kaikkein eniten, missä he huomaavat tullensa höynäytetyksi humpuukiin, missä ei ole totuuden häivääkään ja keljuttaahan se kun on lahjoittanut rahansa lahkokoppaan, mistä itse ei hyödy sentin vertaa ja pakko olisi lahjoituksille ja lahkoon käytetylle ajalle jotain vastinetta saada. Vaikka ei se taivaspaikka niillä lohkeakaan.
        Elämällä normaalia elämää, kukaan ei vaadi rahojanne lahkojohtajien kassaan eikä tarvitse hakea silmät ummessa hurmosta, mistä niin monelle on jäänyt tyhjä käteen ja matti kukkaroon, vaan ilo ja rakkaus löytyy ihan tavallisesta arjesta ja normaalista kanssakäymisestä. Eläköön siis elämä ilman lahkon ahdistusta!
        Teidän lahkolaisten yksinkertaisuus ja tyhmyys paistaa vastauksistanne - valitettavasti.


      • MIGREENILLE
        ni migreeniä halua kirjoitti:

        Olisi voinut olla jotain sanottavaakin, mutta samasta syystä jäi kyllä heikkonäköisellä ja karsastusta potevalta lukematta. Kun vaatii toisilta täydellisyyttä, niin on on ihan hyvä opetella itse moista taitoa perehtymällä äidinkielen perusvaatimuksiin ja tyyli-ilmaisuukiin. Vois sitten saada sen äänensäkin kuulumaan.

        -huonot on eväät sinullakin karsastushellurilla, kun et normaali kirjoituksesta selvää saa.
        -ehkäpä siinä onkin syy, että sinulle on voitu syöttää sitä hellujen aivopesua niin paljon, että et uskalla lukea, mitä te todellisuudessa olette: aivopestyjä lahkorobotteja jotka nielee kaiken mitä lahkopapit päähän kyyditsevät!
        AIVOT ON ANNETTU AJATTELEMISTA VARTEN! KÄYTÄ NIITÄ!


      • ikävä helluri
        MIGREENILLE kirjoitti:

        -huonot on eväät sinullakin karsastushellurilla, kun et normaali kirjoituksesta selvää saa.
        -ehkäpä siinä onkin syy, että sinulle on voitu syöttää sitä hellujen aivopesua niin paljon, että et uskalla lukea, mitä te todellisuudessa olette: aivopestyjä lahkorobotteja jotka nielee kaiken mitä lahkopapit päähän kyyditsevät!
        AIVOT ON ANNETTU AJATTELEMISTA VARTEN! KÄYTÄ NIITÄ!

        Migreenille: tulee varmaan karsastusta ja vaikka mitä ahdistusta, kun on aikansa helluntailahkossa. Kirjoittaja ei vaatinut keneltäkään täydellisyyttä eikä mitään muutakaan. Sinulla on lukihäiriö, koska et tajunnut, että ihminen tilitti, että millaista helluntailahkossa on ollut ja miten julkeita ja itseriittoisia heidän lahkossaan ollaan.
        Sen tiedän itsekin, kun olen joutunut todistamaan miten ne kasvattavat lapsiaan. Välillä tuntuu, ettei mitenkään. Onkos se sitten tätä samaa, että kyllä se jeesus kasvattaa ja pitää niistä huolta ja eletään kuin elo pelossa ja sieltähän se oppi tulee, ettei kunnioiteta toista ihmistä ja ajatellaan että kaikki mitä irti saadaan kuuluu minulle. Onhan teillä hellureilla siellä pljon esimerkkejä, ihan julkisuudessakin.


      • Hävetkää helurit

        Kun teidän "suuri johtajanne" Koreassa joku hra bing bong taas osoittautui yhdeksi suurimmaksi huijariksi ja putsasi rahat omaan taskuunsa, niin huomatakaa samanlaisia ovat johtajanne täällä ja samanlaista huijausta koko lahkonne.
        Valitettavasti on ollut vielä ihmisiä keitä olette saaneet huijattua mukaan tähän suureen bluffaukseen, mutta näitä kuplia puhkeilee niin tiuhaan tahtiin ympäri maailmaa , että kaikki tulevat huomaamaan tämän ison valheen.
        Kun nimim.ei helluntalasille kirjoittaa, että ihmetyttää, että mikä minussa piti parantaa, niin hänessä ei varmaan yhtään mikään, mutta teidät pitäisi parantaa koko hellureiseurakunta ja johtajanne etunenässä.
        Suurta bluffia koko teidän uskontonne ja te osoittelette kunnon ihmisiä, ketkä on teidän vuoksenne menettäneet paljon! Kyllä saatte hävetä!


      • e n t e r +
        pois helluntalaisist kirjoitti:

        enter ja ni migreeniä halua nimimerkeille ym. uskispuskiksille!

        Eipä teillä helluntalaisilla näytä olevan muuta keinoa vastata kuin kieliasu tai kirjoitustyyli, HUOM! jotka on aivan epäolennaisia asioita näissä lahkojen ja hurmosliikkeiden kauhuissa. Lahkojohtajat ovat peloissaan, että jos totuus tulee ilmi ja heitä ei enää totella ja sätkytellä heidän tahtiinsa, loppuu rahat ja vallankäyttö.
        Helluntaikansan tai minkä tahansa fanaattisen lahkon jäsenet eivät uskalla ajatella itse, saati sitten asettaa kyseenalaiseksi uskonlahkoaan. He pelkäävät sitä häpeää kaikkein eniten, missä he huomaavat tullensa höynäytetyksi humpuukiin, missä ei ole totuuden häivääkään ja keljuttaahan se kun on lahjoittanut rahansa lahkokoppaan, mistä itse ei hyödy sentin vertaa ja pakko olisi lahjoituksille ja lahkoon käytetylle ajalle jotain vastinetta saada. Vaikka ei se taivaspaikka niillä lohkeakaan.
        Elämällä normaalia elämää, kukaan ei vaadi rahojanne lahkojohtajien kassaan eikä tarvitse hakea silmät ummessa hurmosta, mistä niin monelle on jäänyt tyhjä käteen ja matti kukkaroon, vaan ilo ja rakkaus löytyy ihan tavallisesta arjesta ja normaalista kanssakäymisestä. Eläköön siis elämä ilman lahkon ahdistusta!
        Teidän lahkolaisten yksinkertaisuus ja tyhmyys paistaa vastauksistanne - valitettavasti.

        >> enter ja ni migreeniä halua nimimerkeille ym. uskispuskiksille!

        >> Eipä teillä helluntalaisilla näytä olevan muuta keinoa vastata kuin kieliasu tai kirjoitustyyli,

        Vanha, mutta aina ajankohtainen jo unohtunut ketju nostettu ylös ja jossa pelkkään, kirjoitusteknisyyden ja luettavuuden parantamiseen kannustava kommenttini ylempänä.

        Humaan kuitenkin, että ex-helluntalaisella "pois helluntalaisist" on aiemman uskonliikkeensä herkästi toisia solvaava metodi edelleen tiukasti verissä, joskin nyt käänteiseen suuntaan. Ottaa aikaa, että siitä pääsee siirtymään asiallisempaan ja objektiivisempään reagointimalliin.

        Olisiko aika ponnitella vanhoista tavoista eroon myös silloin kun tuo esille asiakritiikkiä ja olla yliregoimatta kaikkeen?

        Tein todellakin vain aivan neutraalin kommentin tuohon "mielettömään" yhteen jöötiin tugettuun tekstiasuun, joka on todellakin tuskaista luettavaa ja tekee vain vahinkoa asille joka halutaan tuoda esille.

        Itse luen päivittäin todella paljon eri aineistoa ja kun tuollaiseen jöötiin törmää, niin sitä ei todellakaan meinaa jaksaa lukea.

        Ps. Tunne aivan liian hyvin monien uskontojen ja varsinkin fundamentalisten uskonliikkeiden aikaansaaman vahingon.

        Oheisissa kokemuksissa on varmasti paljon tuttua ketjun avaajalle:

        - http://www.uskontojenuhrientuki.fi/omat-kokemukset-uskonyhteisossa/177-fundamentalistiperheen-lapsi

        - http://www.uskontojenuhrientuki.fi/omat-kokemukset-uskonyhteisossa/146-syntynyt-helluntailaiseksi

        Ei suinkaan turhaan puhuta hengellisestä väkivallasta, joka polkee jalkoihinsa itse ihmisyyden perusarvotkin.


    • sairas lahko

      Helsingissä toimii helluntairyhmä, missä on silmiinpistäviä kiihkoilijoita,nuoria ja etenkin naisia, jotka orjallisesti uskovat kaiken,mitä heille joku lahkopappi tms. on syöttänyt. He toimivat kuten amerikkalaiset fanaattiset lahkotryhmät ja aivan aivopestyinä jättäneet muun aiemman elämän ja eivät tapaa myöskään omaisiaan enää, sisariaan, vanhempiaan eikä muuta sukuaaan, jos he eivät ole helluntalasia. Pelkona on, että jonain päivänä, kun he tajuavat totuuden ja näkevät miten syvälle heidät upotettiin, niin mielenterveyden kanssa tulee järkyttäviä ongelmia. Amerikassa tällaisten kulttien jäljiltä on paljon mielenterveys-ongelmaisia ja pahimmillaan jopa itsemurhia.
      Olisiko syytä katsoa tarkemmin mihin lahkoon liitytte ja tutkia tarkemmin taustoja kiihkohelluntalaisista!?
      Ääriliikkeiden kanssa ollaan aina suossa ja sitten jos lahkopapin vääristynyt ja sairas mieli käskee jättää lääkkeet tai hyljätä perheen tai tyhjentää kukkarosi, niin havahtukaa näistä pyyteistä! Oikea usko ei koskaan vaadi teiltä mitään tällaista vaan se on avointa ja kaunista ja puhdasta.

      • -ei hellariksi

        Mielenkiintoista seurata tätäkin keskustelua helluntalaisista, jotka kaikin keinoin yrittävät puollustaa lahkoaan ja johtajiaan. He yrittävät olla enemmän kuin muut tavalliset ihmiset ja puhuvat karismaattisuudesta ja palvovat sokeasti johtajiaan, jotka ovat suuria huiputtajia ja mainetta ja valtaa ja rikkautta hamuavia, ovelia pyrkyreitä. He markkinoivat uskoaan kuin halpahallit sekundatuotteitaan tyyliillä. Helluntailahkolaiset iskostavat jälkeläisiinsä sellaisen merkin, että häpeä joka kulkee mielessä mukana, kostautuu kaveripiireissä nuorena ylimielisyytenä , että vain me ollaan jotain. Höpötys jeesuksesta joka johdattaa meitä, on sokeaa luottamista johonkin, mistä ei ole mitään todisteita ja he toistavat mantraansa kaikkialla tyyliin, te ette tiedä. He ovat tietävinään elämän salaisuuden ja taivaspaikan, mihin vain helluntalaisena on mahdollisuus. Näitä myrkyttäjiä liikkuu paljon opiskelijapiireissä ja he haaliivat mukaansa porukkaa olemalla itsevarmoja, itseriittoisia, pöyhkeilijöitä kuin kukot tunkiolla. Todellisuudessa he peittävät terveen kritiikin ja epävarmuutensa kaiken tämän hurmoksen alle. He pakenevat lahkonsa piiriin vahvistamaan identitettiään, jos he kohtaavat kiperiä kysymyksiä, joita elämä tuo eteen kaikille. Tämän kultin soisi romahtavan samalla, kun heidän johtajiensa rötöstelyt ja rahanahneus ym. alkavat saavat päivän valon.


      • PelasuinPelastukselt
        -ei hellariksi kirjoitti:

        Mielenkiintoista seurata tätäkin keskustelua helluntalaisista, jotka kaikin keinoin yrittävät puollustaa lahkoaan ja johtajiaan. He yrittävät olla enemmän kuin muut tavalliset ihmiset ja puhuvat karismaattisuudesta ja palvovat sokeasti johtajiaan, jotka ovat suuria huiputtajia ja mainetta ja valtaa ja rikkautta hamuavia, ovelia pyrkyreitä. He markkinoivat uskoaan kuin halpahallit sekundatuotteitaan tyyliillä. Helluntailahkolaiset iskostavat jälkeläisiinsä sellaisen merkin, että häpeä joka kulkee mielessä mukana, kostautuu kaveripiireissä nuorena ylimielisyytenä , että vain me ollaan jotain. Höpötys jeesuksesta joka johdattaa meitä, on sokeaa luottamista johonkin, mistä ei ole mitään todisteita ja he toistavat mantraansa kaikkialla tyyliin, te ette tiedä. He ovat tietävinään elämän salaisuuden ja taivaspaikan, mihin vain helluntalaisena on mahdollisuus. Näitä myrkyttäjiä liikkuu paljon opiskelijapiireissä ja he haaliivat mukaansa porukkaa olemalla itsevarmoja, itseriittoisia, pöyhkeilijöitä kuin kukot tunkiolla. Todellisuudessa he peittävät terveen kritiikin ja epävarmuutensa kaiken tämän hurmoksen alle. He pakenevat lahkonsa piiriin vahvistamaan identitettiään, jos he kohtaavat kiperiä kysymyksiä, joita elämä tuo eteen kaikille. Tämän kultin soisi romahtavan samalla, kun heidän johtajiensa rötöstelyt ja rahanahneus ym. alkavat saavat päivän valon.

        "Näitä myrkyttäjiä liikkuu paljon opiskelijapiireissä ja he haaliivat mukaansa porukkaa olemalla itsevarmoja, itseriittoisia, pöyhkeilijöitä kuin kukot tunkiolla. Todellisuudessa he peittävät terveen kritiikin ja epävarmuutensa kaiken tämän hurmoksen alle."

        Todistettu on. Korkeakoulussa aloittaessani hämmästyin, kuinka juuri uskovaiset erottuivat itseriittoisina, pinnallisina ja tunnekylminä muista. Onneksi tajusin pysyä kaukana, vaikka glamouri ulkomuoto meinasi houkutella mukaan.

        "Tämän kultin soisi romahtavan samalla, kun heidän johtajiensa rötöstelyt ja rahanahneus ym. alkavat saavat päivän valon."

        Toivotaan näin. Paras lääke lienee uutisointi, jotta saadaan vastavoimaa valovoimaiselle pelastuksen markkinoinnille.


      • Pahat poliitikot.

        Vihaan yli kaiken politiikkoja,etenkin suomessa.Mikset heitä moiti,myivät koko suomen ulkomaille ja laittoivat kansan kyykkyyn,pian menetämme kaiken heidän takiaan,jopa vapautemme-?Pahoista seurakunnista sen verran että kouvolan vapaakirkko lienee pahin,mutta olen käynyt muissakinseurakunnissa kuten helluntailaiset joissa minua kohdeltiin hyvin,ihmisetkin oli vapaampia,eikä olleet töykeitä ja tuijottelivia.Ei kannata yleistää kaikkia sillä eroja on seurakuntien välillä.Ydinkouvolan seurakuntia kannattaa välttää kuitenkin.


    • uusitoivo7

      Hyvä että ymmärsit lähteä pois, ei mikään sellainen seurakunta ole terve jossa pastorit eivät esim. hyväksy eriäviä mielipiteitä tai kysymyksiä vaan haluavat että jätät aivosi narikkaan kun menet sisälle kuuntelemaan heidän sanomaansa ja hyväksyt sen ehdoitta.

      Jos voit joskus lukea anteeksiannosta niin että et katkeroituisi loppuelämäksesi ja antaisi heidän vieläkin hallita mieltäsi niin se varmaankin auttaisi ja hyväksyt sen mikä on tapahtunut ja jos et muuta siitä oppinut niin ainakin sen että sinusta on tullut vahvempi ihmisenä etkä enää koskaan anna toisten manipuloida ja sanoa sinulle mitä sinun pitää uskoa tai tehdä.

      Jokaisella ihmisellä on suora yhteys Jumalaan ja voi olla osa maailmanlaajuista seurakuntaa joka on Kristuksen ruumis

      • ei uudesti syntymää

        Miksi puhut Kristuksen ruumiista ja miksi te puhutte uudesti synymisestä? Eihän nuo ole järkevän ihmisen juttuja, eihän tulollainen ole mistään kotoisin jos oikeasti ajattelette.
        Sellaista uudesti syntymistä ei ole eikä voi olla,


    • COUUUPPERI

      nimenomaan Raamattu sano että usko on hullutus

      niille jotka eivät tahdo uskoa vaan menevät kadotukseen. siitä on kyse .

      ota roska pois omasta silmästäsi ja syytä sitten muita jos on syytä syyttää.

      minä olen vaan tavannut sellasia hell.seurakuntia jotka yrittää päästä eroon ihmIsistä jotka ei sovi heidän kuvioihin.
      kukaan ei ole väkisin
      yritätnyt pitää sisällä, siis päin vastoin. ajavat muualle jos sun ei oo hyvä olla heidän keskellään.
      ALOitTAJA ON TROLLI TAI MUUTEN VÄÄRIN YMMÄRTÄNYT USKONASIAT. TAI SITTEN

    • järkyttävää

      tämä on järkyttävää, miten nämä lahkot voi olla tällaisia ja näitä on niin helkkarin paljon vielä? tajutkaa nyt ettei näihin kannata sotkeutua!

    • - - 12 - -

      Kopioin avauksen sellaisenaan ja tein pikaisesti joitakin kapalejakoja avauksen tekstiin, sillä yhteen jöötiin kirjoitettuna se on aivan erityisen raskas ja vaikea luettava.


      - ->

      "Helluntalaisuutta ei kannattaisi enää mainostaa, ainakaan uskon kanavana. Karvaat kokemukset ja itsekkyys helluntalaisissa on saaneet elämäni sekaisin ja vieneet mielenterveyteni."

      "Heiltä voi odottaa ihan mitä vaan, ne vie omaisuuden, katsovat että heille kuuluu kaikki mikä oli minun, ne vie järjen, kun ne katsovat, että he voivat kertoa satuansa jeesuksesta, joka vie heidät taivaaseen ja ne tekevät ihan mitä vain kunnioittamatta toisten ihmisten elämää, saadakseen itselleen ihan kaiken."

      "Eräskin " ystäväni" , (ei enää), matki kaiken elämässäni olevat asiat, sentään nimeäni ei uskaltanut ottaa omakseen, mutta kaiken muun, koska halusi kaiken saman mitä olin ja minulla oli. Jopa miesystäväni( mies ei onnekseen ollut kiinostunut). Olen nyt yksin, kokoan elämäni pirstaleita ja toivon, että en enää törmää helluntalaisiin tekopyhiin."

      "Hurmoksissaan ne talloo kaiken mistä ne voi hyötyä ja saada etua itselleen ja kokouksissa näytellään niin uskovaista ja pyhää ja hurskasta jeesuksen lasta. Hetken päästä silmät palaen ahnehditaan kaikki mitä irti saadaan toisilta ihmisiltä, jopa sisarukset keskenään."

      "Sitten kerrotaan että jeesus johdattaa ja antaa. Nyt olen jo melkein " kuivilla" ja elämäni jatkuu, kiitos hyvän terapian ja erään hyvän,( ei helluntalaisen), ihmisen avustamana, mutta arvet jäi, syvät arvet ja loppu elämäni varmaan mietin että miksi jouduin tähän? Kuinka paljon elämässäni olleita hyviä asioita tuhoutui helluntalaisten vuoksi."

      "Painajainen, että mikä minussa piti parantaa ja mikä minussa oli vikana vaivaa mieltäni joskus vieläkin. Terapiassa on puitu asiaa ja sanottu ettei mikään, se oli vain keino millä sinut vietiin lahkoon sisälle ja aivosi käännettiin helluntalaistaajuudelle."

      "Kovan oppikurssin käyneenä ja paljon menettäneenä näen onneksi ihan tavallisen elämän jo päivänpaisteisena, vaikka eihän se sitä tietenkään ole aina, mutta ei kai tarvitsekaan, tämähän on elämää. En tervehdi enää helluntalaisia tuttujani ( en haluaisi edes nähdä) ja he eivät minua, koska olenhan "karannut" heiltä, mutta sen parempi, omat aivoni saavat nyt nähdä tämän maailman ihan minun omilla silmillä ja tavallisten ihmisten keskuudessa huomaan rakkauden ja toisesta välittämisen puhtaampana ja aidompana ja rehellisempänä."

      "Elämä ilman helluntailahkoa on helpompaa ja yksinkertaisempaa. En enää tunne itseäni likaiseksi, niinkuin ollessani lahkon piirissä, enkä epärehelliseksi, koska koskaan en ymmärtänyt mitä se höpötys oikein oli. Rehellistä se ei ainakaan ole."

      • Hyvä työ!

        Nyt pystyvät ne huononäköisetkin ketjun alkupäästä lukemaan.


    • twiikeri1

      mieheni täti oli ennen mitä mukavin ja rennoin, hippihenkinen nainen. tämä muuttui kun hän liittyi helluntailaisiin. nykyään hän on todella katkera ja vihamielinen, aina vaan selittämässä ketkä kaikki hänen armonsa mukaan joutuu helvettiin. en tajua miten on joku lahko noin tehokkaasti imenyt kaiken elämänilon hänestä. hyvä kun pääsit pois.

    • ex-helluntailainen

      Olen pahoillani, että olet joutunut niin huonon kohtelun uhriksi. Onneksi olet nyt jo "selvemmillä vesillä" ja olet saanut terapiaakin.

      Olen itse entinen helluntailainen (tai "hulluntailainen" ;) ), uudestisynnyin evankelisluterilaisen kirkon jäsenenä ja sitten etsiskelin hengellistä kotiani ja ajauduin helluntaiseurakuntaan. Kuusi vuotta yritin ja sitten päätin erota ihan virallisestikin. En koskaan eronnut evankelisluterilaisesta kirkosta (koska minulla oli kummilapsia siellä), vaikka helluntailaiset pyrkivät vaikuttamaan minuun niin, että olisin eronnut.

      Palasin siis evankelisluterilaisen kirkon helmaan ja se on hengellinen kotini ja sellaisena myös pysyy. Koen kirkkoon palaamiseni jälkeen tulleeni henkisesti tasapainoisemmaksi, armollisemmaksi niin itselleni kuin muillekin ihmisille ja vähemmän "fundamentalistiksi".

      Kokemuksistani huolimatta uskon, että joillekin ihmisille helluntaisrk on sopiva hengellinen koti, minulle se ei sitä kuitenkaan ollut. Minua ei pystytty käyttämään hyväksi taloudellisesti eikä muutenkaan, koska olen luonteeltani sen verran jämäkkä, että osasin pitää puoleni. Sopiva annos tervettä järkeä ja tervettä itsekunnioitusta ja tervettä itsekkyyttäkin on hyväksi ihmiselle, olipa hän uskovainen tai ei.

      Rakkauden käskyhän on: "Rakasta lähimmäistäsi NIINKUIN ITSEÄSI". Se ei suinkaan tarkoita, että itsensä tulisi kokonaan unohtaa, vaan se sisältää myös käskyn pitää huolen omistakin asioista.

    • e n t e r +

      Ohessa linkki kiinnostavaan artikkeliin jossa entinen helluntalainen ja nyttemmin mm. psykoterapeutti kertoo fundamentalisen, ahdistavan, kontroloivan ja syyllistävä uskonnon mekanismista ja vaikutuksista. Hän on hyvin pukenut asioita sanoiksi, joka voi toisinaan olla haastavaakin.

      Vastaava kaava toistuu muissakin alistavissa fundamentalisissa uskonliikkeissä.

      "Paha tyttö lankesi ajatteluun"

      " Uskosta luopuneiden, luopioiden ja juudasten, kohtalo olisi kaikista helvetillisin, Järviselle opetettiin. Kaksikymppisenä hän ei kuitenkaan enää kestänyt hengellistä väkivaltaa. Tiukka yhteisö voi sopia joillekin, mutta hänelle sen pimeät puolet olivat mahdottomia niellä."

      "Raju irtiotto uskonyhteisöstä tuotti syyllisyyttä ja häpeää suhteessa vanhempiin, jotka hän oli ”pettänyt” tekemällä suurimman mahdollisen rikkeen."

      "Lahjakkaan lapsen demonisoitu lukuharrastus kääntyi sittenkin siunaukseksi. Hän selvitti tiensä yliopistoon. Kulttuuriantropologian ja sosiaalipsykologian opiskelija ymmärsi lapsuutensa seurakunnan toimineen lahkojen tavoin: manipuloimalla jäsenten tunteita ja ajatuksia, eristämällä ulkopuolisesta maailmasta ja mustamaalaamalla maalliset ihmiset turmiollisiksi."

      - http://www.esse.fi/551-paha-tytto-lankesi-ajatteluun

    • hellarsson

      Helluntailaisuus ei ole lahko kuin pienissä piireissä kiukutteleville katkerille ihmisille. Laskentatavasta riippuen helluntailaisia on maailmassa 115-500 miljoonaa. Ei täyty lahkonmerkit, ei, vaikka miten sovittelisi. Luterilaisia on n. 70 miljoonaa, joten voidaan puhua hyvin lahkosta.

    • Höpö höpö hellarille

      Kuka mitenkin laskee, helluntalaisuus on lahkoontumista ja uskonnon avulla huijaamista pahimmillaan.
      Ei ne luvut, vaikka olisi 1000 miljoonaa tee teistä yhtään parempaa, kuin hurahtaneita siinä kuin muutkin lahkot.
      Totuus ja rehellisyys ovat asioita, mihin kiinnittäisin sinuna huomiota, kun esittelet näitä lukujasi maailmalle. Oikea USKO ei tarvitse lahkoa eikä todistelua, että kuinka monta teitä on ja kuinka monta on joitain toisia.

    • minnaliini1

      oli tärkeä viesti tämä.en minäkään kokenut hyvää kun käänneettiin kaikki ylös alaisin ja en saanut olla minä mitä olen nyt.olen vielä yksin.jätti mieleeni arvet ja syvälle kun minunkin pitää parantua.ihan samaa olen kokenut kuin sinä.ei muuta kuin uusia tuulia päin!

      • olen hämilläni

        Helluntaiseurakuntia on useita ja niiden sosiaaliset verkostot ja yleinen ilmapiiri vaihtelevat. Itse kuulun ehkä n. 100-henkiseen seurakuntaan. Nuorena olin luterilaisten seurakuntanuorten ja Kansanlähetyksen parissa. Hengellinen opetus (kasteoppi poikkeus) oli hyvin samantapaista kuin nyt kymmeniä vuosia myöhemmin helluntaiseurakunnassa uudistuttuani uskossa. Pahalta kalskahtavaa fundamentalismia (elämän perusteet Raamatusta) oli nuoruudessakin, jolloin Jeesusta odotetiin.

        Seurakunnan kolehtiin laitetaan rahaa omantunnon mukaan (omat lahjoitukset pieniä jo tiukan rahatilanteeni vuoksi). Rahoilla kannatetaan muutamia lähettejä (osa perheellisiä) Aasiassa. Kohtuullista (ymmärtääkseni ei todellakaan huomattavaa) palkkaa saa vain pastori. Käytännön työt tehdään vapaaehtoisten avulla ( kirpputorin pienehköt myyntitulot). Kiinteistökulut (etenkin lämmitys) vievät suuren osan varoista, jotka ovat avoimia halukkaille seurakuntalaisille.

        Opetus on maltillista; huumoria, sydämellisyyttä tilaisuuksissa ja seurakuntalaisten välillä arjessakin. Rohkaisevia viestejä kulkee paljon. Parin vuoden aikana en ole havainnut ainoatakaan riitaa. Osa todella nöyriä ja ahkeria rukoilijoita (paljolti omissa oloissa). Paljon esirukousta. Toisia seurakuntia ei mollata. Yhteistyötä esim. luterilaisten kanssa. Langenneita autetaan ja rohkaistaan, ei ahdistella. Pois jäävät saavat rauhassa lähteä,mutta ovat tervetulleita takaisin. Armolahjoja käytetään, mutta ei suurempia tunnehehkutuksia. Pienimuotoisissa ylistyskokouksissa tunteille annetaan enemmän vapautta, mutta siellä vietetään aikaa myös hiljaisessa rukouksessa. Oliko edellä mainittu valehtelua/kaunistelua, Jumala näki sen. Syntiin suhtaudutaan vakavasti, mutta keskustelua ja armoa tarjotaan..parannusta odotetaan, mutta siihen ei painosta kuin yksilöiden omatunto.

        En voi väittää vastaan epäkohdista, joista on puhuttu, koska en tiedä niistä. Henkinen väkivalta ajaisi minut (ollut joskus vaikeita mielenterveysongelmia, jotka ovat johtuneet traumaattisista kokemuksista..isäni murha, minulle on tehty pahoja asioita..lisäksi olen käyttänyt monia vuosia eri päihteitä, mikä vioittanut..). On surkeaa, jos uskovat ovat kylmyydellään ja rakkaudettomuudellaan aiheuttaneet traumoja joillekin; ei sitä voi puolustella. En voi välttyä ajatukselta, että täällä on yleistyksiä, jotka eivät täysin vastaa todellisuutta. Lähialueella on muitakin helluntaiseurakuntia ja tunnen heitä. Monet ikävät asiat lienevät usein kuitenkin yksittäistapauksia.

        Ei millään pahalla, mutta herää kysymys, kuinka moni kirjoittaja on tällä hetkellä "elävässä uskossa". Itseni lisäksi on useita seurakunnassamme, jotka emme voi pitää itseämme toisia uskovia parempina. Veljiä ja sisaria Jeesuksessa on paljon minulla kuten seurakunnallamme muissakin kirkoissa/herätysliikkeissä. Ystävyydellä
        Olen pahoillani ilmeisen aidoista kärsimyksistänne, mutta Jumalan tähden olkaa varovaisia, ettette liian helposti tuomitse ketään...edes helluntalaisia;olemmehan yksilöitä!


    • Ärsyttääkö?

      Aloittajaa näyttää ärsyttävän se, että lähtö hellareista ei aiheutanutkaan hellareissa aloittajan toivomaa reaktiota. Sait lähteä eikä kukaan huutele perään, se näyttää ärsyttävän suunnattomasti. Aika haavat parantaa, ellet sitten valitse kartkeruutta.

    • e n t e r +

      Ärsyttääkö?:lle

      Käytöksesi ja reaktiosi osoittaa hyvin fundamentalisten kiihkoskovien todellisen arvomaailman ja sen aidon "kristillisen rakkauden" luonteen. Surulista.

      • Tuohitorvi

        Kaikille tiedoksi että yksikään seurakunta eikä sellaiseen kuuluminen pelasta yhdenkään ihmisen iänkaikkisuuselämää paratiisissa,se ei ole pääsylippu sinne.Uskovien yhteys on ok."Missä kaksi tahi kolme kokoontuu Jeesuksen Kristuksen nimessä,siellä Hän on heidän keskellään".Tänä päivänä kaikki seurakunnat on maallistuneita.Pysykää erossa niistä,ja etsikää oikeaa uskovien yhteyttä.Jumala EI asu ihmiskäsin tehdyissä rakennelmissa.!


    • e n t e r +
    • Tuohitorvi

      Vastaus e n t e r :lle.Pahoittelen jos jotakin sekoitin.Asiani olikin se,että miksi käytte näissä seurakunnissa jos kerran joudutte niissä henkisesti pahoinpidellyiksi?.Oppikysymyksistä en tässä ala kiistelemään.Oma uskonoppini on apostolisella pohjalla.Mukavaa kesänjatkoa kaikille:)

      • e n t e r +

        >> Asiani olikin se,että miksi käytte näissä seurakunnissa jos kerran joudutte niissä henkisesti pahoinpidellyiksi?

        Otin kantaa avaukseen olematta itse helluntailikkeen kanssa ollut milloinkaan liitoksissa.

        Palstan aihe on 'uskontojen uhrit' ja kaikki se mitä siihen seurauksineen sisältyy.

        Monet syntyvät sisälle erilaisiin fundamentalisiin uskonliikkeisiin. Osa "hurahtaa" niihin myöhemmin ja niiden hengelis-psykologinen alistaminen ja ote jäsenistä on hämmästyyttävän voimakas. Kannustan lukemaan esille laittamieni linkien aineston.

        Itse kuitenkin oitis aloit kertoa "oikeista uskovista" jollaisiksi toki lienee kaikki ja varsikin intouskovat itsensä luokittelee ja siinä mennessään tuomaroi eri tavoin tulkitsevia.

        Eli sama itsensä "oikeiksi uskoviksi / kristityiksi" luokittelevien kehä-piiri pyörii kaikkialla tavalla tai toisella, muodossa tai toisessa.

        Varsin vastenmielistä tuo omavahurskaus ja sen aiheuttama asenneilmasto, piiristä tai yhteisöstä riippumatta.

        Ilmeisesti itse olet kuitenkin maltillisimmilal linjoilla ja jos niin, niin sen puolesta tasapainoisempi asenne.

        On kuitenkin tahditonta tulla saarnaamaan muodossa tai toisessa uskontojen uhrien palstalle.

        Toisekseen koko kristinuskossa jo perustaltaan on paljon älyllis-loogisesti ja moraalisestin ajatellen olevia ritiriitaisuuksia ja kyseenalaisuuksia.

        Tuo kaikien toisten yläpuolella esiintyvä, sinne itsensä korottanut (kuin muilla uskomuksilla ei edes olisi arvoa ja merkitystä) ja pirstaloitunut kristinusko edustaa vain noin 30% maailman väestöstä.


    • munkki

      e n t e r sanoi ettei tässä ketjussa ole kyse oppikysymyksistä.Luin aloituksen huolella,ja en vaan tajunnut etteikö olisi kyse juuri oppikysymyksestä.Kirjoitus kuvasti valtavaa vihaa ,ja oliko kohdistunut helluntailaisiin vai Jumalaan,jäi epäselväksi.Itse koin samoja tuntemuksia kouvolan vapaakirkkoa kohtaan,jota pidetään suomen pahinpana.Olen myös käynyt eri kaupungeissa asuessani muissa kirkoissa,jotkut olleet oikein mukavia.Seurakunnat muodostuu ihmisistä.Monet siellä olevat evät ole mukavia tuttavuuksia,ja normaalissa tilanteissa semmoisia tuttavuuksia pyrkisi välttämään kaikin tavoin.

    • e n t e r +

      >> Luin aloituksen huolella,ja en vaan tajunnut etteikö olisi kyse juuri oppikysymyksestä.Kirjoitus kuvasti valtavaa vihaa ,ja oliko kohdistunut helluntailaisiin vai Jumalaan,jäi epäselväksi.

      Kyse on juurikin uskontojen uhrista ja avaus kertoo karua kieltä millaista suurta vahinkoa varsinkin fundamentaliset uskonliikkeet saavat aikaan.

      Herääkin kysymys miksi uskomukset, uskonnot ja dogmit saavat niin paljon vahinkoa aikaan, vaikka loogisesti ajatellen tilanne tulisi olla juuri päinvastoin, varsinkin jos kyse on jostakin rakkaudellisesta jumalkuvasta (johon h.elvetin kidutuksella uhkailu, kiristäminen ja alistaminen istuu kovin huonosti).

      Koko kristinuskon historia on likainen ja täynnänsä alistamista ja verenvuodatusta aina VT:n ajoista sittemmin ristiretkien toisinajattelijoiden kidutuksien ja lahtaamisien kautta nykyisiinkin uskontojen uhreihin saakka.

      Miten se siis eroaa edukseen mistään muustakaan fundamentalisesta aatteesta?

      Tokihan uskontoja ja uskomuksia ei ole ilman dogmeja ja tulkintoja joiden kautta jäseniä alistetaan ja heistä ote otetaan.

      Uskotojen uhrien palsta ei kuitenkaan ole tulkinnoista ja dogmeista ja "oikeista uskoista" ja "oikeista uskovista" keskusteluun tarkoitettu alusta.

    • Löpönen

      "Uskotojen uhrien palsta ei kuitenkaan ole tulkinnoista ja dogmeista ja "oikeista uskoista" ja "oikeista uskovista" keskusteluun tarkoitettu alusta."

      Jollei ole niin miksi sitten saarnaat??

      • Tuohitorvi

        Enterille .Luin kyllä jo ennen vastaustani antamasi linkin.Tosin olin tietoinen tuosta ja vastaavista sekä pahemmistakin kokemuksista,jo siksi,että kuuluin joskus uskonnon uhrien ry:n,josta erosin johdon vaihduttua ateistiseksi,tästä on muutama vuosi aikaa.Ateismikin näyttäisi olevan uskonto,miksi muutoin puolustatte/hyökkäätte,ja teette haittaa kristinuskonnolle,vai onko pyrkimyksenne islamistaa suomi kokonaan.Jos niin,muistakaa ettei islam hyväksy ateisteja,jollei kristittyjäkään tai lukemattomia muita uskontoja,joita vastaan et ole viestinyt,vaan olet ottanut esille vain kristityt.Voisin kertoa monia uskonnonuhreja jotka eivät olleet kristittyjä,mutta siitä en täällä tahdo viestiä.


    • e n t e r +

      Tuohitorvi >> ... kuuluin joskus uskonnon uhrien ry:n,josta erosin johdon vaihduttua ateistiseksi

      Mitä merkitystä sillä on kuka sanoo? Merkitystä on vain sillä mitä sanoo ja onko esitetty kritiikki todenperäistä. Tokihan itse vertaistuen tulee olla aateneutraalia.

      Vai pitäiskö uskonpuoskareiden olla "auttamassa" uskontojen uhreja, pyromaanit paloa sammuttamassa, kuin alkoholistille tarjottaisiin ongelmaansa vain lisää alkoholia?

      Toisaalta uskonnot ja saarnaavat kiihkouskovat osaltaan itse toiminnallaan edesauttavat kohti agnostismia ja ateismia. Uskontojen edeottamuksia ja uskontojen historiaa lähemmin tarkkaillessa prosessi välimatkaan riskeeraa alkaa.

      >> Ateismikin näyttäisi olevan uskonto,miksi muutoin puolustatte/hyökkäätte,ja teette haittaa kristinuskonnolle,vai onko pyrkimyksenne islamistaa suomi kokonaan.

      En edusta UUT:tä, vaikka se tekeekin hyvää ja tärkeää työtä ja on ilmeisemmin pelastanut kirjaimellisesti useammankin ihmisen hegen.

      Nuo ovat juuri noita argumentum ad hominem kategoriaa liippaavia uskoville tyypillisä räikeän mustavalkoisen karikatyrisiä vastakkasetteluita, jotka ovat oleellinen osa itse uskomuksiakin.

      Täysiverinen ateismi filosofisesti ajatellen toki lähestyy uskovuutta, mikäli Jumalan olemassaolon kieltäminen on absoluuttista.

      Oleellinen pointti. Siinä tosin on se merkittävä ero etteivät ateistit omaa ja saarnaa dogmeja ja koeta ihmisiä niille alistaa uhkaillen, että paha h.elvetinkidutus odottaa ellei heitä kuuntele ja ajatuksilleen alistu.

      Ateistit eivät harrasta hekistä väkivaltaa ja sillä kiristämistä kiihkouskovien ja fundamentalisten uskonliikeiden tavoin.

      Kuitenkin ateismiakin on erilaista asteiltaan ja sävyiltään tuon esittämäsi karikatyrin sijaan, kuten angostinen ateismi tai erikseen ei ateistinen jokin angostismin eri lähetymistavoista.

      Omalta kohdaltani päätän ihan itse minkä uskontojen edesottamuksiin kiinnitän huomiota ja otan kantaa.

      Länsimaat nyt vain "sattuvat" olemaan valtaosin kristillisten uskomuksien ja uskontojen pelikenttää, joka historiallisesti on tulosta toisinajattelijoita laajamittaisesti alistamalla, vainoamalla, valloittamalla, kulttuureja ja omaisuuksia tuhoamalla, kiduttamalla, raiskaamalla, ryöstämällä, elävältä polttamalla ja tappamalla toteutettua pakkokäännytystä.

      Myös VT:n aikakausi on erokoistunut raakaan väkivaltaan ja toisinajattelijoiden epäinhimilliseen lahtaamiseen Jumalan nimissä.

      Miten se siis eroaa edukseen mistään muustakaan fundamentalisesta aatteesta?

    • Jaakko Pontti

      Länsimaat nyt vain "sattuvat" olemaan valtaosin kristillisten uskomuksien ja uskontojen pelikenttää.

      Mitä sitten sanot siihen,että suomi on maailman viidenneksi islamistisin maa?Ja tuohon mitä viestit etteikö uskonnon uhreissa auttajat saisi olla uskovia.Kuka paremmin osaa auttaa kuin uskova jota on vainottu,ja tuntee tilanteen eri seurakunnissa.Sinussa on ihan helvetillistä vihaa,ja moitit uskovia vihasta.Olisiko jo narsistin parasta katsoa peiliin.

    • e n t e r +

      >> Ja tuohon mitä viestit etteikö uskonnon uhreissa auttajat saisi olla uskovia.

      Uskontojen uhrien tuki tulee olla aateneutraalia ilman minkään maailmankatsomuksen lobbaamista.

      Uskonnot rakentavat uhreja juurikin itse aatteesta ja dogmeista johtuen joihin nivoutuvat myös räikeät väärinkäytökset ja hengellis-henkinen väkivalta. Mikäli aate perustuksiltaan olisi terve ja tasapainoinen, niin aate ei saisi aikaan uhreja.

      En muista milloinkaan kuulleeni tai lukeneeni vaikkapa taidekerhon tai taideyhteisön tai vaikkapa tähti- ja luonnontieteilijäyhteisöjen uhreista. Miksiköhän?

      Uskomukset ja uskonnot ovat kautta ihmiskunnan historian saaneet aivan järkyttävää jälkeä aikaan ja jossa itse ihmisyyden tärkeimmät ja oleellisimmat perusarvotkin on raiskattu alistamisella, vainolla ja verenvuodatuksella.

      Sujuvasti sivuutit ylempänä esille nostamani kristinukson räikeyden, sen likaisen ja tyrmistyttävän verisen epäinhimillisen historian.

      Argumentum ad hominem puolestaan on hyvin aktivoituna kiihkouskovien tapaan.

    • 7897999+

      Ei en sivuuta sitä,ja olet siinä täsmälleen oikeassa.Enkö ole sanonut toistuvasti ,jos en täällä niin muualla että kirkot ja seurakunnat eivät kuuluu aitoon kristillisyyteen.Saatanan keksintöjä jolloin juuri näitä mainitsemiasi historiassa käytyjä uskonsotia on käyty,monia miljoonia kristittyjä murhasi roomalaiskatolinen kirkko.

      • e n t e r +

        >> Enkö ole sanonut toistuvasti ,jos en täällä niin muualla että kirkot ja seurakunnat eivät kuuluu aitoon kristillisyyteen.

        Minulla ei ole kristallipalloa. Montako sivupersoonaa sinulla on tässä yhdessä ainoassa ketjusa?

        Islamilaisetkin sanovat, että emme me, vaan nuo extremistit, emme me heidän toimiaan hyväksy.

        Silti "aidot" kristityt tuomitsevat heidät yhtenä massana ikuiseen h.elvettiin.

        Manitsemasi "aito kristillisyys" on tehnyt järkyttävää tuhoa VT:n aikaisista lahtaamisista alkaen jolloin kokonaisia kansoja silvottiin, tapettiin ja toisinajattelijoita raiskattiin, ryöstettiin, omaisuudet tuhottiin.

        Raamatun mukaan Jumala edelleen tuhosi jopa koko silloisen ihmiskunan kertaalleen vedenpaisumuksessa kahdeksaa lukuunottamatta.

        Vuosituhannet vierivät ja aina vain on syy jatkaa tappamista, vaikka kertomuksen mukaan ensimmäisen ihmisparin jälkeläiset eivät edes itse ole vastuullisa epätäydellisyydestään. Kovin kallis hinta maksettavaksi ihmiskunnalle.

        Koko ideologiassa on jotakin perustavaa laatua olevaa, joka ei mahdu logiikkaan ja moraalitajuun.


    • Daanirel

      Näyttää kristittyjen vaino lisääntyneen islaminuskon nousun myötä myös täällä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe