Opettajan tuntipalkka?

Wonder

Opettajien alhaista palkkatasoa valitetaan usein, mutta onko kukaan laskenut mitä tuo palkkanne tekee jaettuna työtunteihin?
Mikä on tuntipalkka?

47

29985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blobby

      on sellaset 30-40 euroa/tunti, ainakin mun emännällä.

      • Womder

        Aika kovapalkkainen opettajaksi...


      • yksityistä-tukiopetust

        joo, trollausta taitaa olla. Tai sitten on yksittäisiä tunteja, esim. yksityistä tukiopetusta.


      • Anonyymi

        Miksi ei opettajat saa palkkaa kesänajalla vaan joutilaat kansanedustajat saavat täyden palkan. Miks no siks kun herroilla on omat säännöt. Ällöttävää porukkaa herrat


    • Kunnallisneuvos

      Katselin kunnan viime vuoden henkilöstötilnpäätöstä.

      Sivistysosastolla tehdyn työtunnin hinta oli 36 eurioa .
      Vertailun vuoksi yleishallintossa tehty työtunti maksoi 22 euroa.

    • ope

      Opetustunnit voi kertoa 1,5-kertoimella, niin saa suunnilleen oikean työtuntien määrän. Siis tämä vanha virsi: puolentoista tunnin työstä tunnin palkka. Esimerkiksi minulla opetustunteja on 24 ja 36 tuntia viikossa ylittyy aika usein.. Eli eipä voida edes isolla tuntipalkalla kehua! ;D

      Opetustyö on paljon muutakin kuin oppituntien pitämistä. Tunnit pitää myös suunnitella ja tarvittavat materiaalit hankkia.

      Vanhempainilloista, -varteista yms. ylimääräisestä työstä meille EI makseta. HOJKS-palavereista saa 1,5 tunnin palaverista 1 tunnin korvauksen. Millä muulla alalla ylitöistä maksetaan normaalia tuntipalkkaa vähemmän? Muilla aloilla viikonloppuna tehtävästä työstä saa isomman korvauksen, meille maksetaan tismalleen sama palkka.

      • Wonder

        Niinpä niin. Jos sinulla on opetustunteja viikossa 24 ja 36 ylittyy "aika usein", voidaan varmaan keskiarvoksi sanoa n. 30-32h/vko? Vuodessa teillä on lomaa yhteensä mitä, 3kk?

        Jos muut tekevät viikossa 40h/vko, pitävät 5 viikkoa palkallista lomaa vuodessa, saamme vuoden työtuntimääräksi 1880. Vuosipalkka kun jaetaan tällä, saadaan tuntitienestit.

        Sanotaanpa että Suomessa keskipalkka on luokkaa 2500€/kk. Tämä tietää n 16€ keskituntiansion.

        Jos sitten tarkastelemme opettjia, saamme sammalla palkalla ja laskein 3kk lomalla ja 32h/vko tuntipalkaksi n 23,5€. Työtunteja vuodessa on 1280.

        Tällä tavalla tarkasteltuna ei se opettjien palkka olekaan niin surkea, vai mitä?

        Sitäpaitsi niitä vanhempieniltoja ei muistaakseni ole kovin usein?


      • spede

        Kuinka moni muu saa ylityötunteja alle 40h viikko määrillä? Lisäksi opettajilla on, joka tunnissa vartin tauko..


      • Minä
        Wonder kirjoitti:

        Niinpä niin. Jos sinulla on opetustunteja viikossa 24 ja 36 ylittyy "aika usein", voidaan varmaan keskiarvoksi sanoa n. 30-32h/vko? Vuodessa teillä on lomaa yhteensä mitä, 3kk?

        Jos muut tekevät viikossa 40h/vko, pitävät 5 viikkoa palkallista lomaa vuodessa, saamme vuoden työtuntimääräksi 1880. Vuosipalkka kun jaetaan tällä, saadaan tuntitienestit.

        Sanotaanpa että Suomessa keskipalkka on luokkaa 2500€/kk. Tämä tietää n 16€ keskituntiansion.

        Jos sitten tarkastelemme opettjia, saamme sammalla palkalla ja laskein 3kk lomalla ja 32h/vko tuntipalkaksi n 23,5€. Työtunteja vuodessa on 1280.

        Tällä tavalla tarkasteltuna ei se opettjien palkka olekaan niin surkea, vai mitä?

        Sitäpaitsi niitä vanhempieniltoja ei muistaakseni ole kovin usein?

        Opettajan työ on kokonaisvaltaista. Miksiköhän yleensä aina otetaan esimerkiksi se vartin tauko tunnin välein? Kun totuus on se, että sen vartin aikana yrität selvittää tappeluja, keskustella puhelimessa huoltajien, kasvatusneuvolan henkilöiden ym. kanssa. Tai ehkäpä pitäisi monistaa materiaalia tai hakea välineitä seuraavaksi tunniksi. Jostain syystä seuraavan päivät tuntejakin täytyy miettiä. Kukaan muu ei sitä suunnistusrataa laita valmiiksi eikä laadi vanhempainvarttien aikatauluja.


      • liikenneopettaja
        spede kirjoitti:

        Kuinka moni muu saa ylityötunteja alle 40h viikko määrillä? Lisäksi opettajilla on, joka tunnissa vartin tauko..

        Oletko koskaan toiminut opettajana? Meillä on töitä 50 minuuttia ja taukoa 10 minuuttia, joka katoaa liian usein oppilaan hakemiseen ja viemiseen johonkin paikkaan. Usein tauot kuluvat byrokratian hoitamiseen. Ei ex-vaimonikaan ainakaan helpommalla päässyt yläasteen ja lukion oppitunneilla kuin minä liikenneopettajana.

        Tunnen runsaasti peruskoulun ja lukion opettajia; kadehdit täysin turhaan heitä. Jos älysi ei riitä opettajaksi, niin mikset menisi sekatyömiehen hommiin, jossa ehkä tienaisit niin paljon, että et kadehtisi vääriä ihmisiä?

        Suomalaisten pääongelma on kadehtia muita; keskitä vähäinen energiasi työntekoon valittamisesi sijaan, niin voit haaveilla ostavasi edes jotakin pientä.


      • Wonder
        liikenneopettaja kirjoitti:

        Oletko koskaan toiminut opettajana? Meillä on töitä 50 minuuttia ja taukoa 10 minuuttia, joka katoaa liian usein oppilaan hakemiseen ja viemiseen johonkin paikkaan. Usein tauot kuluvat byrokratian hoitamiseen. Ei ex-vaimonikaan ainakaan helpommalla päässyt yläasteen ja lukion oppitunneilla kuin minä liikenneopettajana.

        Tunnen runsaasti peruskoulun ja lukion opettajia; kadehdit täysin turhaan heitä. Jos älysi ei riitä opettajaksi, niin mikset menisi sekatyömiehen hommiin, jossa ehkä tienaisit niin paljon, että et kadehtisi vääriä ihmisiä?

        Suomalaisten pääongelma on kadehtia muita; keskitä vähäinen energiasi työntekoon valittamisesi sijaan, niin voit haaveilla ostavasi edes jotakin pientä.

        En nyt tiedä oliko tuo minulle suunnatte vai ei, mutta vastaan silti.

        Mistä olette saaneet päähänne että se välitunti olisi opettajia varten ja valitatte että se häviää byrokratiaan tai tappeluiden hoitoon?? Oppilaitajhan varten se välitunti on, koska lapset eivät jaksa keskittyä samalla tavalla kuin vanhemmat. Lisäksi välitunnilla siirrytään ym.

        Itse en millään tavalla kadehdi opettajien työtä vaikka sitä arvostankin. Turhauttavaa vain joskus kuunnella ihmisten valitusta asioista, varsinkaan jos ei kyetä näkemään kokonaisuutta.


      • Wonder
        Minä kirjoitti:

        Opettajan työ on kokonaisvaltaista. Miksiköhän yleensä aina otetaan esimerkiksi se vartin tauko tunnin välein? Kun totuus on se, että sen vartin aikana yrität selvittää tappeluja, keskustella puhelimessa huoltajien, kasvatusneuvolan henkilöiden ym. kanssa. Tai ehkäpä pitäisi monistaa materiaalia tai hakea välineitä seuraavaksi tunniksi. Jostain syystä seuraavan päivät tuntejakin täytyy miettiä. Kukaan muu ei sitä suunnistusrataa laita valmiiksi eikä laadi vanhempainvarttien aikatauluja.

        Lapset eivät jaksa keskittyä optetukseen kovin pitkään, ja SIKSI pidetään välitunteja. EI sen takia että opettaja saisi huilata.

        Ihme asenne. Ensin teet työtä jossa jo muutenkin on normaalia lyhyempiä päiviä ja sitten vielä valitat että "Voi, voi, kun joudun välitunneillakin tekemään työtäni!" Haloo!


      • anzu
        Wonder kirjoitti:

        Niinpä niin. Jos sinulla on opetustunteja viikossa 24 ja 36 ylittyy "aika usein", voidaan varmaan keskiarvoksi sanoa n. 30-32h/vko? Vuodessa teillä on lomaa yhteensä mitä, 3kk?

        Jos muut tekevät viikossa 40h/vko, pitävät 5 viikkoa palkallista lomaa vuodessa, saamme vuoden työtuntimääräksi 1880. Vuosipalkka kun jaetaan tällä, saadaan tuntitienestit.

        Sanotaanpa että Suomessa keskipalkka on luokkaa 2500€/kk. Tämä tietää n 16€ keskituntiansion.

        Jos sitten tarkastelemme opettjia, saamme sammalla palkalla ja laskein 3kk lomalla ja 32h/vko tuntipalkaksi n 23,5€. Työtunteja vuodessa on 1280.

        Tällä tavalla tarkasteltuna ei se opettjien palkka olekaan niin surkea, vai mitä?

        Sitäpaitsi niitä vanhempieniltoja ei muistaakseni ole kovin usein?

        Miksi lasket jotain Suomen kansan keskipalkkoja? Tottakai se on alhainen, siinä on kaikki eri koulutustasot. Vertailisit mieluummin korkeakoulutettujen tuntipalkkoja toisiinsa. Opettajat nimittäin kuuluvat tähän ryhmään, jollet sitä tiennyt. Verotus ja työn vaatimuksetkin sen mukaiset.


      • Minä
        Wonder kirjoitti:

        Lapset eivät jaksa keskittyä optetukseen kovin pitkään, ja SIKSI pidetään välitunteja. EI sen takia että opettaja saisi huilata.

        Ihme asenne. Ensin teet työtä jossa jo muutenkin on normaalia lyhyempiä päiviä ja sitten vielä valitat että "Voi, voi, kun joudun välitunneillakin tekemään työtäni!" Haloo!

        en valittanut sitä, että joudun tekemään työtäni. Valitin sitä, että yleisesti luullaan etten tee siinä vartissa mitään.
        Ihmisellä on taipumus etsiä vahvistusta omalle mielipiteelleen ja torjua mielipiteelleen vastakkaiset seikat. Näin myös sinä teit.


      • Piällysmies
        Wonder kirjoitti:

        En nyt tiedä oliko tuo minulle suunnatte vai ei, mutta vastaan silti.

        Mistä olette saaneet päähänne että se välitunti olisi opettajia varten ja valitatte että se häviää byrokratiaan tai tappeluiden hoitoon?? Oppilaitajhan varten se välitunti on, koska lapset eivät jaksa keskittyä samalla tavalla kuin vanhemmat. Lisäksi välitunnilla siirrytään ym.

        Itse en millään tavalla kadehdi opettajien työtä vaikka sitä arvostankin. Turhauttavaa vain joskus kuunnella ihmisten valitusta asioista, varsinkaan jos ei kyetä näkemään kokonaisuutta.

        Vaikka tauko olisikin oppilaita varten, ei se opettajillekaan ole pelkkää vapaa-aikaa vaan se monesti menee oppilasasioiden hoitoon (puheluihin ja kaikkien lappujen yms. jakamiseen). Tämä on totuus eikä se muuksi muutu, vaikka miten saivarreltaisiin tauon syystä. Koko koulua käydään vain ja ainoastaan oppilaita varten, mutta eipä se taitaisi ilman opettajia onnistua.

        Siitä vaan opettajaksi, jos lyhyet työajat ja pitkät lomat houkuttelevat. Aloittakaa sijaisena, niin huomaatte, onko teistä alalle. Kaikista ei todellakaan ole, vaikka kaikki tuntuvat tietävän kuinka helppoa hommaa se on, josta kaiken lisäksi saa ruhtinaallisen korvauksen.


      • Maikka
        Piällysmies kirjoitti:

        Vaikka tauko olisikin oppilaita varten, ei se opettajillekaan ole pelkkää vapaa-aikaa vaan se monesti menee oppilasasioiden hoitoon (puheluihin ja kaikkien lappujen yms. jakamiseen). Tämä on totuus eikä se muuksi muutu, vaikka miten saivarreltaisiin tauon syystä. Koko koulua käydään vain ja ainoastaan oppilaita varten, mutta eipä se taitaisi ilman opettajia onnistua.

        Siitä vaan opettajaksi, jos lyhyet työajat ja pitkät lomat houkuttelevat. Aloittakaa sijaisena, niin huomaatte, onko teistä alalle. Kaikista ei todellakaan ole, vaikka kaikki tuntuvat tietävän kuinka helppoa hommaa se on, josta kaiken lisäksi saa ruhtinaallisen korvauksen.

        Kyllä se on yksi tuhannesta, jonka kantti kestää olla maikkana yläasteella. Ja niistäkin korkeintaan vain joka neljäs on vielä hyvä opettaja.

        Että kadehtikaa vaan, mutta yrittäkääpäs tehdä itse.


      • Näkkäri

        Esimerkiksi siivousalalla. Jos työparisi on poissa, teet myös hänen työnsä, tai jonkun muun poissaolijan työt etkä saa YHTÄÄN MITÄÄN!!!


      • spede
        liikenneopettaja kirjoitti:

        Oletko koskaan toiminut opettajana? Meillä on töitä 50 minuuttia ja taukoa 10 minuuttia, joka katoaa liian usein oppilaan hakemiseen ja viemiseen johonkin paikkaan. Usein tauot kuluvat byrokratian hoitamiseen. Ei ex-vaimonikaan ainakaan helpommalla päässyt yläasteen ja lukion oppitunneilla kuin minä liikenneopettajana.

        Tunnen runsaasti peruskoulun ja lukion opettajia; kadehdit täysin turhaan heitä. Jos älysi ei riitä opettajaksi, niin mikset menisi sekatyömiehen hommiin, jossa ehkä tienaisit niin paljon, että et kadehtisi vääriä ihmisiä?

        Suomalaisten pääongelma on kadehtia muita; keskitä vähäinen energiasi työntekoon valittamisesi sijaan, niin voit haaveilla ostavasi edes jotakin pientä.

        En ole toiminut opettajana. Olen tyytyväinen palkkaani - en usko että tienaisin raksalla enempää (~3300). Minulle kelpaisi kuitenkin super lyhyet työpäivät ja sikapitkät lomat pienemmällä palkalla. En siis ole kateellinen vaan sitä mieltä että opettajien on turha mussuttaa palkasta - hakeutukoot sellaiselle alalle missä tienaa. Olen kyllä harkinnut opettajankin työtä ja saatanpa sinne siirtyä ennen eläkepäiviä.


      • Opeäiti
        spede kirjoitti:

        En ole toiminut opettajana. Olen tyytyväinen palkkaani - en usko että tienaisin raksalla enempää (~3300). Minulle kelpaisi kuitenkin super lyhyet työpäivät ja sikapitkät lomat pienemmällä palkalla. En siis ole kateellinen vaan sitä mieltä että opettajien on turha mussuttaa palkasta - hakeutukoot sellaiselle alalle missä tienaa. Olen kyllä harkinnut opettajankin työtä ja saatanpa sinne siirtyä ennen eläkepäiviä.

        Tuon mitä sinäkin tienaa keposeen esim. teollisuudessa 3-vuorotyössä. Itse en tule siihen koskaan yltämään, koska en yksinkertaisesti halua tehdä jatkuvasti ylitunteja työssä, joka on mitoitettu 20 tunniksi viikossa (opetusvelvollisuus). Meillä on jotain pielessä, jos nykyiset ylituntimäärät ovat tulleet jäädäkseen.

        Moniko opettaja vaihtaisi esim. poikani työhön teollisuuteen? Moniko antaa edes lapsensa tehdä omaehtoisia valintoja ja hakeutua ammattikouluun? Kuitenkin jonkun olisi nämäkin työt tehtävä. Ihanne on, jos henkilö itse kokee ne omikseen ja saa vielä hyvän palkankin.

        Olen silti sitä mieltä, että palkkauksemme vaatii remonttia juuri ylitöiden osalta ja nuorten opettajien alkupalkkauksen kohentamiseksi. Ero on huikea lyhyemmän koulutuksen saaneen esim. duunarin alkupalkkaan ja rasitteena voi lisäksi olla opintolainoja.


      • lehtori
        spede kirjoitti:

        En ole toiminut opettajana. Olen tyytyväinen palkkaani - en usko että tienaisin raksalla enempää (~3300). Minulle kelpaisi kuitenkin super lyhyet työpäivät ja sikapitkät lomat pienemmällä palkalla. En siis ole kateellinen vaan sitä mieltä että opettajien on turha mussuttaa palkasta - hakeutukoot sellaiselle alalle missä tienaa. Olen kyllä harkinnut opettajankin työtä ja saatanpa sinne siirtyä ennen eläkepäiviä.

        Opettajien työpäivät ovat niin "lyhyet" ja lomat "sikapitkiä" siksi, että osa työstä on tarkoitettu tehtäväksi kotona. Työnantajalla ei ole mahdollisuutta antaa työhuoneita kaikille opettajille tuntisuunnitteluja yms. varten vaan ne on tehtävä kotona. Opettajanhuoneessa ei vaatimattomimmillaan ole kuin kahvipöytä. Sen kulmallako pitäisi kokeet laatia ja tarkastaa?

        Lomien "sikapituus" taas johtuu siitä, että oppilaat tarvitsevat lomaa ja mitä ihmettä ne opettajat silloin koululla tekisivät, kun ei ole oppilaitakaan. Tämä on kyllä palkassa otettu huomioon. Alunperinhän opettaja sai palkan vain yhdeksältä kuukaudelta, mutta sitten keksittiin alkaa jakaa tämä vuosipalkka kahdelletoista kuukaudelle.

        Se ei tarkoita sitä, etteivätkö opettajat saisi olla tyytymättömiä palkkoihinsa, saavathan muutkin olla. Nyt viime aikoina mm. lääkärit ovat valittaneet 6000 euron kuukausipalkkojensa pienuutta. Ei tätä hommaa rahan vuoksi tehdä, mutta kyllähän parempaa palkkaa saa vaatia jokainen.

        Lomien ylenmääräinen pituuskin muihin verrattuna on suureksi osaksi harhaluuloa. Laskekaapa työpäivien lukumäärä.


      • paroni

        Tosiasiassa opettajien palkat korkealla. Valitusta silti piisaa, johtuen ehkä siitä että kuuluu "maan tapoihin". On valitettava, jotta muut hyväksyisivät pitkät lomat ja ison tuntipalkan. Raksamiesten ja siivoojien ruikutuksen hyväksyn, mutta vielä opettajien..... hyi helvetti!!!!


      • Wonder
        anzu kirjoitti:

        Miksi lasket jotain Suomen kansan keskipalkkoja? Tottakai se on alhainen, siinä on kaikki eri koulutustasot. Vertailisit mieluummin korkeakoulutettujen tuntipalkkoja toisiinsa. Opettajat nimittäin kuuluvat tähän ryhmään, jollet sitä tiennyt. Verotus ja työn vaatimuksetkin sen mukaiset.

        Ok, mitä merkitystä sillä nyt on?? Mutta hyvä on, lasketaanpa sitten tuo opettajien 23,5€/h normaalien työaikojen mukaan, eli 160h/kk. Siitä sitten saamme kuukausiansioksi 3760€/kk. Eikö se sitten jo olekin ihan vertailukelpoinen palkaa, jopa akateemiseksi?

        Opettajat tienaavat IHAN HYVIN jos vertaa tehtyihin työtunteihin. Lopettakaa valittaminen tai hakeutukaa alalle jossa saatte tehdä nomaalimittaisia työpäiviä ja pitää lyhyempiä lomia!


      • ope minäkin
        paroni kirjoitti:

        Tosiasiassa opettajien palkat korkealla. Valitusta silti piisaa, johtuen ehkä siitä että kuuluu "maan tapoihin". On valitettava, jotta muut hyväksyisivät pitkät lomat ja ison tuntipalkan. Raksamiesten ja siivoojien ruikutuksen hyväksyn, mutta vielä opettajien..... hyi helvetti!!!!

        Tottakai opettajien palkat on korkeat verrattuna siivoojiin! Onhan koulutuskin ihan eri tasolla. Sama jos vertaisi leikkimökin ja omakotitalon tekokustannuksia. Kun koulukseen satsataan, onhan se oikein että sen pitäisi myös näkyä palkassa.
        Mutta veraattuna muihin akateemisiin tutkintoihin, palkka voisi olla parempi.

        Vaikka turhaa kai sitä tässä tuolla asenteella ja kielenkäytöllä räksyttäville edes viitsii rautalangasta vääntää...


      • Just
        ope minäkin kirjoitti:

        Tottakai opettajien palkat on korkeat verrattuna siivoojiin! Onhan koulutuskin ihan eri tasolla. Sama jos vertaisi leikkimökin ja omakotitalon tekokustannuksia. Kun koulukseen satsataan, onhan se oikein että sen pitäisi myös näkyä palkassa.
        Mutta veraattuna muihin akateemisiin tutkintoihin, palkka voisi olla parempi.

        Vaikka turhaa kai sitä tässä tuolla asenteella ja kielenkäytöllä räksyttäville edes viitsii rautalangasta vääntää...

        Ja tällä palstalla räksyttävät opettajat ne vasta fiksuja ovatkin... Ei ihme, että nykynuoret eivät viihdy koulussa (kun tuo opettajien taso on tuollaista, mitä tällä palstalla kirjoittavat opettajat edustavat).


      • ope taas
        Just kirjoitti:

        Ja tällä palstalla räksyttävät opettajat ne vasta fiksuja ovatkin... Ei ihme, että nykynuoret eivät viihdy koulussa (kun tuo opettajien taso on tuollaista, mitä tällä palstalla kirjoittavat opettajat edustavat).

        ... eli olet oikeassa: ei tällä palstalla taso päätä huimaa ja valitettavasti itsekin alentuu kommenteissa sille samalle =(
        kun tulee pitkän työpäivän jälkeen räksyttään paineita pois... räyh ja hau!
        Taidan vaihtaa maisemaa.


      • kasvattaja
        Wonder kirjoitti:

        Lapset eivät jaksa keskittyä optetukseen kovin pitkään, ja SIKSI pidetään välitunteja. EI sen takia että opettaja saisi huilata.

        Ihme asenne. Ensin teet työtä jossa jo muutenkin on normaalia lyhyempiä päiviä ja sitten vielä valitat että "Voi, voi, kun joudun välitunneillakin tekemään työtäni!" Haloo!

        Itse kukinhan se on oman hommansa valinnut. Tunnen paljon opettajia eri kouluilla ja itsekkin sijaisuuksia aika usein tehnyt. Ei käy kateeksi opettajia. Tuntien valmistelut, kokeiden korjaukset ja suunnittelut joskus kotona jopa ilta kymmeneen. Opettajan ym. Kokoukset, koulutukset, luokkaretkivalvonnat. välituntivalvonnat, juhlat vastuullinen työ josta harvemmin saa kiitosta. Ei tupakkataukoja paitsi tietysti oppilaat voivat polttaa kun menevät koulun alueen ulkopuolelle kun ei voi valvoa kuka menee mihinkin uimahalliin lääkäriin jne. tai seläntakana jo tapellaan. Ruokatunnit ruokalassa kannattaa unohtaa tai joutuu tekemään senkin ajan työtä ja ojentamaan oppilaita ettei lihapullia saa heitellä toisia kohti jne. ja vielä maksaa ruuasta normaalin hinnan. Opettajan huoneessakaan ei voi juuri voileipää syödä kun jono oppilaita koputtelemassa jos jonkinlaista asiaa. Jälki-istuntojen valvontaa ja niiden selvittelyä puhelimitse tai tietokoneella mikäli vapautuu toisten käytöstä . Eli oppitunnin pito helpoin työ, mutta siinäkin pitää päästä tietysti tavoitteeseen. Nykyään säästötoimena leikattu opettajien tunteja ja koulunkäyntiavustajien määrää ehkä kolmasosan verran.
        Koulunkäyntiavustajien viikkotuntimäärä laskettu 38.25h ennen nyt 20 - 30 h viikko. Erityisoppilaiden määrä ei ole laskenut vaan noussut. Ja nykyään erityisoppilaita integroidaan yleisopetuksen luokkiin.
        Siinä sitten opettajan tunninpito menee aika usein opiskelurauhan ylläpitoon. Vanhemmat (usein) sysäävät vastuun kokonaan koulun harteille. Tietysti suurin osa nykynuorisosta osaa käyttäytyä ihan hyvin, mutta jo yksi häirikkö luokassa teettää suuren määrän ylimääräistä työtä. Se mikä tänäpäivänä
        opettajan tuntipalkaksi tulee joku voisi kertoa jos laskenut kaikki tekemänsä tunnit,retket.valmistelut jne. montako tuntia vuodessa tekee yhteensä (myös lomienaikaan tehty suunnittelu jne.) Sijaisuuksista maksettiin minulle 20e pintaan tunti ja valmiiksi suunnitellut tunnit minkä pohjalta ohjeet. Jos joku kateellinen niin siitä vaan muutamaksi vuodeksi opiskelemaan alalle!


      • Oikea opettaja
        Wonder kirjoitti:

        Niinpä niin. Jos sinulla on opetustunteja viikossa 24 ja 36 ylittyy "aika usein", voidaan varmaan keskiarvoksi sanoa n. 30-32h/vko? Vuodessa teillä on lomaa yhteensä mitä, 3kk?

        Jos muut tekevät viikossa 40h/vko, pitävät 5 viikkoa palkallista lomaa vuodessa, saamme vuoden työtuntimääräksi 1880. Vuosipalkka kun jaetaan tällä, saadaan tuntitienestit.

        Sanotaanpa että Suomessa keskipalkka on luokkaa 2500€/kk. Tämä tietää n 16€ keskituntiansion.

        Jos sitten tarkastelemme opettjia, saamme sammalla palkalla ja laskein 3kk lomalla ja 32h/vko tuntipalkaksi n 23,5€. Työtunteja vuodessa on 1280.

        Tällä tavalla tarkasteltuna ei se opettjien palkka olekaan niin surkea, vai mitä?

        Sitäpaitsi niitä vanhempieniltoja ei muistaakseni ole kovin usein?

        sanoo se, joka ei opettajana varmaan toimi. Meillä istuu opettajat harjoitustehtäviä ja kokeita tarkistamassa ja tunteja suunnittelemassa vähintään kolmena iltana viikossa iltaseitsemään - iltakahdeksaan saakka. Sitten ajetaan kotiin, pisimmät työmatkat 80 km suuntaansa. Näin ammatillisella puolella.
        - Ei ole lomat lomia eikä viikonloput vapaita. Ehkä peruskoulussa enemmän, meillä ei. Jos sairastut, sijaista ei saa "meillä ei opettajat sairasta, eikä opettajan lapset sairasta", sanottiin aiemmassa työpaikassa.
        Kadehtikaa rauhassa "hyviä" palkkojamme ja "pitkiä" lomiamme. Mieli palautuu normaaliksi vasta juhannuksen tienoilla, ja kevätkauden viimeistelytyöt tehdään vähintään kesäkuun puoliväliin asti koululla. - Kokeilkaa itse. Kaikki kodit eivät kasvata lapsistaan vastuullisia nuoria. Pullo ja rööki sen sijaan pysyy vaivatta useamman suussa.


      • tretton
        Wonder kirjoitti:

        Ok, mitä merkitystä sillä nyt on?? Mutta hyvä on, lasketaanpa sitten tuo opettajien 23,5€/h normaalien työaikojen mukaan, eli 160h/kk. Siitä sitten saamme kuukausiansioksi 3760€/kk. Eikö se sitten jo olekin ihan vertailukelpoinen palkaa, jopa akateemiseksi?

        Opettajat tienaavat IHAN HYVIN jos vertaa tehtyihin työtunteihin. Lopettakaa valittaminen tai hakeutukaa alalle jossa saatte tehdä nomaalimittaisia työpäiviä ja pitää lyhyempiä lomia!

        Minusta on aika kohtuutonta, että et laske opettajien kohdalla esim. tietokoneella tehtävää työtä, puhelimessa istumista, materiaalihankintoja ja kokouksia ja neuvotteluja tehdyksi työksi. Aika monella muulla alalla se lasketaan työksi, joidenkin työ jopa koostuu pelkästään siitä. Mutta ei opettajalla. Opettaja vapaa-ajallaan ihan huvikseen wilmalla viestittää, oppilaiden vanhemmille soittelee, kokeita korjailee ja juttelee mukavia psykologien ja lastensuojelutyöntekijöiden kanssa. Muuta harrastuksia kun ei opettajilla ole.


      • Hannu-ope
        Wonder kirjoitti:

        Niinpä niin. Jos sinulla on opetustunteja viikossa 24 ja 36 ylittyy "aika usein", voidaan varmaan keskiarvoksi sanoa n. 30-32h/vko? Vuodessa teillä on lomaa yhteensä mitä, 3kk?

        Jos muut tekevät viikossa 40h/vko, pitävät 5 viikkoa palkallista lomaa vuodessa, saamme vuoden työtuntimääräksi 1880. Vuosipalkka kun jaetaan tällä, saadaan tuntitienestit.

        Sanotaanpa että Suomessa keskipalkka on luokkaa 2500€/kk. Tämä tietää n 16€ keskituntiansion.

        Jos sitten tarkastelemme opettjia, saamme sammalla palkalla ja laskein 3kk lomalla ja 32h/vko tuntipalkaksi n 23,5€. Työtunteja vuodessa on 1280.

        Tällä tavalla tarkasteltuna ei se opettjien palkka olekaan niin surkea, vai mitä?

        Sitäpaitsi niitä vanhempieniltoja ei muistaakseni ole kovin usein?

        Hei! Olen ollut opettajan noin 14 vuotta. Vaihdoin sitten alaa. Kuukausipalkkani pieneni tuolloin noin 1000mk - eli 150 euroa. Päivä oli pitempi, mutta oli yksi suuri ero. Olin virkeämpi ja levänneempi kun tulin kotiin - enkä illalla tarvinnut alkaa valmistelemaan seuraavaa päivää - siitäkin huolimatta, että joskus saatoin harrastaa "ovenripapedagogiikkaa" - eli luokkaan tullessa mietin, että "missäs sitä eilen oltiinkaan".
        Harva ymmärtää, että 10-15 innokkaan pienen kullanmurun aisoissa pitäminen vie yllättävän paljon energiaa - ja jos tuohtuu tunnilla, saattaa loppupäivä mennä "toipuessa" kuten meikäläiselle kävi. Onneksi siihen aikaan ei vielä joutunut linnaan, jos otti joskus niskavilloista kiinni :)
        Kaiken lisäksi opettajan työ on sikälikin hankala, että loma ottaminen muuna kuin lasteen vapaan aikana on tosi vaikeaa. Ainoa keino ottaa palkatonta virkavapaata.
        Kaikesta huolimatta opettajan työ on sen verran arvokasta, että kyllä siitä voi maksaa lomista huolimatta kunnolla. Ajatteleppa että kannustava opettaja innoittaa vilkkaan poikasi lukemaan tohtoriksi... tai ties miksi ....tai että ope antaa nuorelle uskoa elämään .... kyllä siitä kannattaa maksaa.


      • Edesmennyt Hannu-ope
        Wonder kirjoitti:

        Niinpä niin. Jos sinulla on opetustunteja viikossa 24 ja 36 ylittyy "aika usein", voidaan varmaan keskiarvoksi sanoa n. 30-32h/vko? Vuodessa teillä on lomaa yhteensä mitä, 3kk?

        Jos muut tekevät viikossa 40h/vko, pitävät 5 viikkoa palkallista lomaa vuodessa, saamme vuoden työtuntimääräksi 1880. Vuosipalkka kun jaetaan tällä, saadaan tuntitienestit.

        Sanotaanpa että Suomessa keskipalkka on luokkaa 2500€/kk. Tämä tietää n 16€ keskituntiansion.

        Jos sitten tarkastelemme opettjia, saamme sammalla palkalla ja laskein 3kk lomalla ja 32h/vko tuntipalkaksi n 23,5€. Työtunteja vuodessa on 1280.

        Tällä tavalla tarkasteltuna ei se opettjien palkka olekaan niin surkea, vai mitä?

        Sitäpaitsi niitä vanhempieniltoja ei muistaakseni ole kovin usein?

        Huom! Itse kahdessa ammatissa olleena totean: tavallisen duunarin tunti ei ole niin tehokasta kuin opettajan 45 min - ja välitunti kulahtaa monella kaikenlaisessa pienessä touhussa seuraavaa tuntia valmistellessa. Kun tavallisella duunarilla ajatus karkaa se istahtaa kannon nokkaan tai tietsikan ääreen tai juttelee kaverin kanssa puoli tuntia noin vain huomaamatta - ja palkka juoksee. On tietysti sellaisiakin virkamiehiä, jotka tekevät päivät pääksytysten töitä. Oma työni on aika kiireistä, mutta
        kuitenkaan en halua palata opettajaksi - tein hommaa 15 vuotta - eli tiedän kyllä mistä puhun.
        Ja jos opettaja voi kannustaa, innostaa lasta, niin että hänen itsetuntonsa, ystäväpiirinsä ja elämänsä tasapainottuu - vaikkei mitään tohtoria tulisikaan, niin sanoisinpa, että olen valmis maksamaan omien lasteni kohdalla, jotka juuri nyt
        ovat ala-asteella.


      • yläope
        Wonder kirjoitti:

        Niinpä niin. Jos sinulla on opetustunteja viikossa 24 ja 36 ylittyy "aika usein", voidaan varmaan keskiarvoksi sanoa n. 30-32h/vko? Vuodessa teillä on lomaa yhteensä mitä, 3kk?

        Jos muut tekevät viikossa 40h/vko, pitävät 5 viikkoa palkallista lomaa vuodessa, saamme vuoden työtuntimääräksi 1880. Vuosipalkka kun jaetaan tällä, saadaan tuntitienestit.

        Sanotaanpa että Suomessa keskipalkka on luokkaa 2500€/kk. Tämä tietää n 16€ keskituntiansion.

        Jos sitten tarkastelemme opettjia, saamme sammalla palkalla ja laskein 3kk lomalla ja 32h/vko tuntipalkaksi n 23,5€. Työtunteja vuodessa on 1280.

        Tällä tavalla tarkasteltuna ei se opettjien palkka olekaan niin surkea, vai mitä?

        Sitäpaitsi niitä vanhempieniltoja ei muistaakseni ole kovin usein?

        Kouluttadu opettajaksi kun palkka on niin hyvä =)

        Minä en valita palkastani, toki tiesin jo etukäteen, ettei se kummoinen ole. Mutta valitan kyllä siitä, että työ on nykyisen täyttää sitä itseensä. Ihan käsittämättömiä pellejä eikä vanhemmat ole lapsiaan yhtään fiksumpia. Välillä tuntuu, että ovat henkisesti samalla tasolla ja komppaavat toisiaan milloin missäkin. Onneksi näitä on harvemmin, mutta onnistuvat työllistämään opettajan täysin siten, ettei muiden lapsille ja heidän vanhemmilleen jää aikaa...

        kyllä, olen katsellut muita töitä. Ei tämä nykyinen koulumaailma enää vuosien jälkeen tunnu terveen ihmisen hommalta. Pahonta on se, että vanhemmat kuvittelevat nykykoulun olevan samaa kuin se 25v sitten oli heidän lapsuudessaa, vaikka näkevät ja lukevat päivittäin juttuja koulusta. Joskus pitäisi oikeasti pyytää vanhempia tarkkailemaan tunti jostain komerosta, jotta näkisivät, kuinka herttainen se heidän kullannuppunsa siellä luokassa oikein on.


      • Anonyymi
        spede kirjoitti:

        Kuinka moni muu saa ylityötunteja alle 40h viikko määrillä? Lisäksi opettajilla on, joka tunnissa vartin tauko..

        Mikähän se vartin tauko on? Kirjoitat Wilmaan, mitä tapahtui edellisellä tunnilla. Se jää, jos on välituntivalvonta vuoro, menet ulos, katsot mitä tarvitset seuraavalla tunnilla ym. Oppitunti sinänsä on työtä tauotta. Ei silloin tekstailla kavereille, eikä pyöritä netissä.


    • Masa

      Summa summarum:
      Oma tuntipalkkani on noin 22e! Ei kovin kummoinen. Opetan viikossa ala-asteella 28 tuntia ja siihen päälle voi laskea ehkä 5-7 tuntia viikossa "palkatonta" työtä (suunnittelua, kokeiden korjausta ym ym).

      Lisäksi on muistettava ero luokanopettajan (ala-aste) ja aineenopettajan (yläaste), tai esim ammattikorkeassa/ammattikoulussa opettavan välillä. Palkoissa on huomattava ero!

      Opettajan työpäivä on yleensä yli kuusituntinen ja se myös tarkoittaa sitä! Taukoja ei ole, opettajan on oltava koko ajan läsnä/valmiina oppilaille! Ruokatauko on 15 minuuttia melussa surkeilla ruuilla! Itsellä se tarkoittaa usein sitä, että 8.00 oppilaat tulevat ja n. 14.30 saa viimeiset potkittua koulun ulkopuolelle. Kun päivä päättyy sitä nauttii hiljaisuudesta tosissaan! Kotoa lähden töihin koululle 7.30 ja palaan joskus 16.00 jälkeen... Onko se nyt sitten sikalyhyt työpäivä?

      Illalla ja viikonloppuisin sitten puhutaan puhelimessa vanhempien kanssa ja kuunnellaan kuinka opettajat on paskoja kun heidän lapsi ei opi mitään ja oman lapsen käytöstavatkin on mitä on! Kaikkihan on koulun ja opettajien syytä.

      Kesälomalla suurin osa opettajista suunnittelee seuraavaa vuotta ja jotkut käy koulutuksissa. Varsinainen loma ei juuri viittä viikkoa pidempi ole!

      Totuus:
      Opettajan työmäärä on kuitenkin suurempi kuin yleisesti luullaan! Päivät ovat pidempiä kuin luullaan. Kesälomat ovat lyhyempiä kuin luullaan. Opettajien palkat ovat huonoja verrattuna työmäärään ja koulutustasoon! Esim yli 2500 euron kk-palkasta saan vain haaveilla! Toki on olemassa muita vastaavia ammattiryhmiä, mutta täällä kysyttiin opettajista!

      • Sasu

        Pakko ottaa kantaa...

        Olen ope ja uskallan sen jopa myöntää, enkä nyt edes valita palkastani. Kaikki menee mikä tulee, eli siihen on turha takertua, ei kai meistä kukaan koskaan liikaa palkkaa saa omasta mielestään. Mutta pari vertailuesimerkkiä elävästä elämästä.

        Joskus aikoinani, ennen tämän niin komean akateemisen urani alkua pakkasin broileria, jopa ihan vakituisena (tai siis toistaiseksi-sopimuksella). Palkka ei ollut kummoinen kahdessa vuorossa, mutta yksi etu työssä oli; broilerit eivät hitto vie tulleet perässä, kun töistä päivän jälkeen lähti. Ellei niitä sitten osatnut tehtaanmyymälästä omaan pannuun paistettavaksi. Työ oli siis työtä sen 8 tuntia päivässä ja siitä sai sen mukaisen korvauksenkin. Ruumiillisesti se oli rankkaa, mutta onneksi mukavat työkaverit kompensoivat muita rasitteita. Nyt opehommissa tämä pakkaa välillä olemaan sellaista 24h/vrk -työtä. Koko ajan olet jollain tavalla kiinni töissä. Jopa kaupan kassalla saattaa joku mukava äityli kysellä mitenkä oma poika siellä koulussa pärjäilee. Ja illat saa välillä istua puhelimessa kuuntelemassa jos jonkinlaisia vuodatuksia. Ja on sattunut, että oppilas keskellä yötä lähettää tekstiviestin, jossa pohtii tekikö oikein kun kertoi ystävänsä äidille, että tämä ystävä käyttää huumeita. Nuku siinä sitten levollisesti... Ja mitä kaikkia muita esimerkkejä niitä olisikaan kerrottavana. Mutta 24h/vrk olen kiinni tässä hommassa, jopa kesällä. Usko tai älä. Välillä tulee melkein ikävä niitä päättömiä broilereita...

        Ja toinen vertaus... Olkoonkin että työmääräni, se näkyvä osa, on jotain 20 ja 25 tunnin välillä, eli työpäivät ovat maksimissaan kuusituntisia. Mutta mutta, kaikki se työ, jota sinä et näe minun tekevän. Esimerkiksi... Opetan yhdessä jaksossa keskimäärin kuutta ryhmää, kussakin ryhmässä keskimäärin 20 oppilasta. Jokaisessa jaksossa kirjoitutan kaksi kirjoitelmaa. Hmm, mitäs siitä oikein tuleekaan? 6x20 lienee 120 ja se kertaa kaksi, siis 240 kirjoitelmaa jaksossa, keskimäärin siis. Kuusi jaksoa eli 1440 kirjoitelmaa vuodessa. Ja milloin minä ne sitten luen... Sitten kun lapset nukkuvat, sillä muulloin en pysty keskittymään, ja toisaalta haluan olla lasten kanssa illalla kun kerran voin olla. Eli kirjoitelmien lukeminen alkaa vasta 10 jälkeen illalla. Yhden kirjoitelman lukemiseen ja korjaamiseen ja kommentoimiseen ja arvostelemiseen menee aikaa, hmm, ehkä... 15 min. Toisiin menee aikaa enemmän, toisiin vähemmän. Siis 1440 x 15 min lienee sitten taas 21600 min eli 360 tuntia eli raa´asti jakaen sellaiset 9 tuntia työtä viikossa jos loman jättää pois. Ja siinä vasta siis aineet, sen päälle kokeet, valmistelut, leirikouluvalmistelut, retkivalmistelut jne jne...

        Hitto jos joku haluaa vaihtaa paikkaa, niin siitä sitten vaan. Mutta minä en näitä hommia jättäisi, vaikka miljoonapotti tulisi, uskomatonta mutta totta! Enkä edes vielä puhunut siitä, miten paljon kuuntelen oppilaiden vuodatuksia, sydänsuruja, kotiongelmia ja mitä kaikkea...

        Että sellainen työ tämä on; paljon muutakin kuin se mitä näkyy päälle päin ja sitä mitä kaikki koulunsa käyneet ovat opettajan nähneet tekevän. Piste.

        Sasu


      • raksa

        22eur ei kovin kummoinen!? Itselläni on 15eur/tunti ja pidän sitä vähintäänkin kummoisena. En siksi, että vertailisin sitä muiden palkkoihin (eihän niin pidä arvioida omaa palkkaansa), vaan siksi, että se rittää elämiseen ja jää säästöönkin.


      • TalenT
        raksa kirjoitti:

        22eur ei kovin kummoinen!? Itselläni on 15eur/tunti ja pidän sitä vähintäänkin kummoisena. En siksi, että vertailisin sitä muiden palkkoihin (eihän niin pidä arvioida omaa palkkaansa), vaan siksi, että se rittää elämiseen ja jää säästöönkin.

        Palkka, jos 22e/t???
        Itsellä opiskeluja takana 5 vuotta ja palkka vuorovastaavana 1680e/kk eli tunti liksa 11,2e/t.
        Sillä kitkutellaan ja tosiaan, jos vaan saisin tuon 22e/t niin voi pojat olis elämä helppoa!

        Kyllä lapsiani paremmin opastan ammattinsa valitsemaan, mutta ihan tavan duunia ei kannata tehdä...siitä ei jää kun känsät käteen.


    • miimu

      Olen aineenope luentotyyppisesti ja tuntipalkkani vaihtelee 22-35 välillä, vuosiansio on noin 40 000 mutta viikossa työtunteja tulee noin 50, kesälomaa kuukausi....ei tämä helppoa ole, vakkarina pienemmällä palkalla olisin tyytyväisempi, olisi jotain turvaakin.

    • noupnoup

      tuntityömäärä: opetusvelvollisuus*1,5 3h YT-aikaa vesot
      (palkka maksetaan VAIN opetusvelvollisuudesta)

      Olikohan tuohon laskettu vielä jotain muuta, miten palkka muodostuu? En muista, hirveän epäselväkokonaisuus ja välillä minusta tuntuu, että minulla teetetään työtä, josta kuuluisi maksaa korvauskin - aina kuitenkin vedotaan yt-aikaan yms. ja usein kuullut myös sen "opettajan työ on nyt tämän luontoista". Istut siellä kello 14.00 kello 17.00 saakka, jotta voit keskustella vartin vanhemman kanssa, koska koulussa on vanhempain vartit. Ja näitä vartteja on sitten 25 hoidetavana. Tokihan tuon ajan voi käyttää järkevästi hyödyksi tehden töitä, mutta välillä on kyllä semmoinen tunne, että kun olet opettajat, sinun pitää taipua mitä kummallisiin asentoihin.

    • Entinen kka

      Opettajan liksa oli alotuksen ajankohtaan vuonna 2004 noin 1800€/kk ja tuohon aikaan yksi "äärimmäisen tärkeä ja korvaamaton" peruskoulun työmyyrä, koulunkäyntiavustaja sai kokopäiväisenä noin 1140€/kk. Yleensä kka:n työt oli kuitenkin osa-aikaisia, eli käytännössä brutto liikkui parhaimmillaan jossain 800€/kk tuntumassa. Netto siis näin ollen ei todellakaan päätä huimannut.

      Kka:lla ei ole "taukoja", eikä muutakaan. Välititunnit ollaan pihalla välituntivalvonnassa, ruokailut ollaan ruokalassa (ja siitä ruuastakin muuten tulee sitten vielä omat kulunsa!), aamuisin ollaan kuljetusvalvonnassa ja iltapäivisin sama homma.

      Arvostus kka:n ammattia kohtaan on nolla, palkkaus olematon, työt pätkätöitä (elo-syyskuusta joulukuun loppuun ja seuraava pätkä tammikuusta toukokuun loppuun), kesät ja vuodenvaihteet aina työttömänä. Ei työterveyshuoltoa (pätkätyöläiselle ei tarvitse olla), ei kesälomia, ei lomarahoja jne... kertyneet lomat on pidettävä joulunaikaan, hiihtoloman aikaan jne, muutama päivä kerrallaan. Kun työt loppuu kesäksi, menee monta kuukautta ennen ensimmäisten päivärahojen saamista (heinä-elokuussa) ja talous on luonnollisesti kuralla. Syksyllä uuden pätkän alkaessa (elo-syyskuu) menee monta kuukautta kesän "rästien" maksamiseen, jos ja kun ne muutaman satasen tuloilla saa hoidettua kevääseen mennessä, työt loppuu ja taas ollaan tulottomana muutama kuukausi.

      Korvaamattomuus onkin sitten oma lukunsa: auta armias, jos olet poissa vaikkapa sairastumisen takia, voi sitä valituksen ja voivottelemisen määrää... Päivittäin tulee "opettajana olemisia", eli tehdään opettajan työt, kun opettaja itse on estynyt syystä X. Päivittäin on myös useita tunteja, joissain tapauksissa kaikki päivän oppitunnit eriytettynä yhden-useamman oppilaan kanssa ihan puhdasta opetustyötä. Jos olet poissa, tuota ei tee kukaan ja koko luokka menee sekaisin. Sairaana siis ei ole suotavaa olla, koska aina on olemassa mahdollisuus, ettei uutta määräaikaisuutta tule... Sitten on vielä jatkuva väkivallan uhka ja väkivallan kohtaaminen: opettajathan ei koske riehuvaan oppilaaseen, ehei, se on kka joka ottaa painimatsia riehujan kanssa, kka ottaa vastaan potkut, iskut, puremiset, raapimiset, heitellyt tavarat, pulpetit, tuolit jne. Kka on se, joka on aina mustelmilla ja naarmuilla, joka laastaroi puremahaavojaan jne...

      Tuossa muutama pintapuolinen kuvaus, jostain kumman syystä jätin nuo hommat vuosia sitten, vaikka itse työstä kyllä tykkäsin, mutta sillä palkalla ei vaan kertakaikkiaan elä, eikä se ole ollenkaan suhteessa tekemisen määrään & esimerkiksi tuohon mainitsemaani väkivaltaisuuteen. Olen siis ihan koulutettu ammattipätevyyden omaava ammattilainen, en mikään "työpppärin lähettämä ilmainen peruskoulun käynyt orja", joilla nämä työt useimmissa maalaiskunnissa teetetään.

    • Mielenkiintoista...

      Hmmm...

    • austerism1

      Jos vuosipalkka on 45 000 (brutto) ja vuosityöaika 1 600 tuntia, niin tuntipalkka on rapiat 28 euroa. Tämä siis esim. amk:ssa, kun palkkaan tulee jo kivasti erilaisia lisiä. Ilman lisiä vuosipalkka on 38 000 euron tienoilla, jolloin tuntipalkka on siis noin 24 euroa. Näin omalla kohdalla. Ja näin siis, jos todella on kokoaikainen. Riippuu siitä, mitä kaikkea opettaa ja tekee. Kaikilla ei aina kokoaikaisuus täyty.

    • austerism1

      Lisätäänpäs vielä, että osa-aikaisena tuntiopettajana saa korvauksen vain opetustunneista (ehkä myös jotain suunnittelusta). Tällöin tuntikorvaus riippuu siitä, minkä tessin mukaan korvauksensa saa. Itselläni on aikanaan vaihdellut tuntipalkka 33 - 49 euron välillä.

      Mutta osa-aikainen tuntiopettaja vain opettaa tietyn/tietyt kurssit ja that's it. Eli työhön ei sisälly minkäänlaista suunnittelua, kokoustamista, opiskelijoiden ohjausta tai muuta. Sinänsä voisi kuulostaa ihannetilanteelta, mutta toisaalta opetettavia kursseja pitäisi saada aika liuta, jotta moisella työllä voisi elää - ja rajansa siis siinäkin, miten monta kurssia jaksaa opettaa vuodessa. Siksipä itse olen opetustyön ohella pienyrittäjä/freelancer.

      • 40 e/h, 60 h/viikko

        Kyllä olen saanut osa-aikaisena tuntiopettajana korvauksen usein myös valmistelusta kertoimella 1,5 tai 2. Se on edellyttänyt suunnittelua, kokoustamista, verkkotyötilan ja oppimateriaalin valmistusta, ohjausta ja arviointia myös varsinaisten opetustuntien ulkopuolella. Sanomattakin on selvää, että työajalla tehty materiaali on jäänyt työnantajan käyttöön. Tuntipalkka niissä töissä on vaihdellut 24 - 28 euron välillä.

        Helpoimmalla on silti päässyt niissä töissä, missä on vetänyt valmiilla prujuilla pelkät opetustunnit ilman muita velvoitteita ja pelkällä tunti tunnista -palkalla. Ohjausta olen silti niissäkin töissä tehnyt, vaikka sitten välitunnilla tai heti opetuksen jälkeen, jos opiskelija on pyytänyt. Niitä keikkoja tuli jossain vaiheessa tehtyä aika paljonkin, kun vielä oli talolainaa. Tuntipalkka oli 40 e, ja viikossa tuli parhaimpina aikoina iltaopetuksineen 60 tuntia. Viikossa siis 2400 e, ja kuukaudessa n. 10 000 e. Talolaina tuli maksetuksi viidessä vuodessa.

        Nykyinen kk-palkkani virassa on alle puolet tuosta, mutta silti työviikot venyvät joskus lähes yhtä pitkiksi. Virka on kuitenkin aina virka, ja on pitkät kesälomat.


    • Open kunnioitus on

      Meitä sisaruksia oli paljon, äitimme arvosti koulutuksen korkealle. Vaikka olimme köyhiä, niin silti meillä on kunnollinen koulutus kaikilla, kiitos opintolainojen. Yli 60 %:lla meistä on akateeminen tutkinto.

      Minulla on kaksi yliopistptutkintoa, toinen on luokanopettajan, sitä työtä myös teen.

      Mielenkiintoista on se, että minulla on sisarussarjamme huonoin palkka. Minä olen myös ainoa, joka olen kunnan palveluksessa. Mutta on yksi asia, joka tuottaa minulle erityisesti iloa työssäni: sisareni selvästi arvostavat työtäni ja minua. Sitä olen monesti miettinyt, että miksi näin on, ainakin he tietävät tarkkaan mitä minä teen. Johtuuko tuo työstäni vai persoonastani? Uskoisin että työstäni.

    • mirja3

      Sen voi vielä tähän opettajien palkkakeskusteluun lisätä omasta puolestani, että jos joku kokee, että palkka on korkea, niin voi miettiä myös sitä, miten voimia vievää on olla opettajana. Eihän se työpäivä pääty kotiin mennessä, ja jos sitten päättyykin, niin kyllä päivästä palautuminen vie varmasti oman aikansa.
      Itse en ole opettaja, harkitsin hakemista vieraan kielen opettajaksi, mutta luulen, että pääsen paljon helpommalla nykyisessä työssäni.

      Ei kannata märehtiä muiden palkkoja, eikä väheksyä kenenkään työtä, joka työssä on omat hyvät ja huonot puolensa, eikä mikään työ ole jatkuvasti yhtä juhlaa. Opettajat tekevät arvokasta työtä, se mitä joku oppii tänään, tulee vaikuttamaan tulevaisuuteen tavalla tai toisella. Lisäksi vielä, vaikka lapsen kasvatus on pääasiallisesti vanhemman tehtävä, niin kyllä opettajakin tekee suuren osan siitä työstä.

      Itse olen iloinen siitä että olen saanut käydä koulua kiitettävästi, ja että minulla on ollut hyviä opettajia, jotka ovat saaneet minut kiinnostumaan juuri niistä asioista, jotka auttavat minua työn saannissa. Opettajan palkka voisi olla mielestäni huomattavasti suurempikin, mutta kunnallisella tasolla tämä tuskin on mahdollista...

    • Opetus Kaikkonen

      Sitähän nuo ovat miettineet, jotta laitettaisiin opettajan kokonaistyöajan pariin. Eli koulussa oltaisiin klo 8-16, siihen sisältyisi opetuksen lisäksi kaikki muu työ, kuten tuntien valmistelu, kokeiden korjaus, yhteydenpito koteihin, kokoukset yms. Ja työ loppuisi tasan klo 16, oli kokeita vielä tarkastamatta tai ei.

      Ongelmaksi nousi se, että pitäisi palkata niin paljon lisää opettajia, jotta hommat toimisivat, ettei työnantaja ikuna tuohon ryhdy. Tulee liian kalliiksi!

      Opettajilla on paljon hommaa. Itse tiedän vain muutaman opettajan, joka tekee töitä "vasemmalla kädellä" ja menee siitä mistä aita on matalin. Suurin osa tekee hommia huolella ja käyttää siihen paljon aikaa.

    • Anonyymi

      Niin. Kun opettajan tuntipalkka sisältää 1,5h työtä. Tuntipalkka maksetaan pidetyistä tunneista, joihin kuuluu suunnittelu, materiaalien valmistelu ja arviointi, sekä paperityöt. Yhtä maksettavaa tuntia kohden tehdään 1,5h töitä.
      Normaali tuntimäärä viikossa on esim. 24h, joista maksetaan ja 24x1,5h=36h tehdään töitä viikossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1253
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      976
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      919
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      899
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      884
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      790
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      781
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      769
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      768
    Aihe