Bensamoottorihan sammuu kätevästi katkaisemalla sytytysvirta. Mutta miten dieselmoottori saadaan sammutetuksi virta-avainta kääntämällä?
Diesel-moottorin sammutus
13
10588
Vastaukset
- hesu.
Katkaisemalla polttoaineen syöttö.
- piezo...
Suuttimissa on piezo tai solenoidi, niistä ei ilman sähköä mene mitään läpi.
- gasolinisti
Ok, funtsin ensin että polttoaineen syötön katkaiseminen vetäisi ilmaa systeemiin, mutta suuttimen sulkeminen tarkoittaa käytännössä varmaan tukahduttamista.
- .............
gasolinisti kirjoitti:
Ok, funtsin ensin että polttoaineen syötön katkaiseminen vetäisi ilmaa systeemiin, mutta suuttimen sulkeminen tarkoittaa käytännössä varmaan tukahduttamista.
Riippuu vähän systeemistä. Polttoaineen syötön katkaisu ei tarkoita sitä, että syöttöpumppu jäisi ilman tulevaa polttoainetta ja näin imisi ilmaa.
Esimerkki nro. 1 on mekaaninen syöttöpumppu ja jousikuormitetut suuttimet, eli polttoaineen kulkeutuminen pumpulta suuttimille estetään pumpun annostuksella(ei lainkaan). Ei siis niin, että pumppu antaa polttoainetta, mutta sitä ei päästettäisi suuttimista läpi(suutin aukeaa joka tapauksessa, jos paine syöttöputkessa nousee suuttimen aukemispisteeseen)!
Esim. nro 2. VAG:n pumppusuutinkone, eli pumppusuuttimien käyttöakseli pyörii koneen mukana ja suutin tuottaa polttoaineannoksen, mutta suuttimille ei anneta sähköisesti "lupaa" aueta ja polttoaine kulkeutuu paluulinjaa pitkin pois.
Esim. nro 3. Common rail -moottori. kuten edellä, mutta hivenen eri periaatteella. Sähköinen signaali suuttimilta jää pois, eikä suutin aukea. Suuttimet ovat kaikki samassa syöttölinjassa, jossa vallitsee käynnin aikana paine, joka rajataan paineenrajoitusventtiilillä tiettyyn arvoon.
- a(2)
Mekaanisissa pumpuissa on sammutussolenoidi, joka kytkee pumpun mekaanisesti pois päältä, jolloin polttoaineen meno moottoriin pysähtyy, ja moottori sammuu.
Uudemmissa, joissa polttoaineensyöttöä ohjataan avaamalla polttoainesuuttimia sähköisesti, lopetetaan vain yksinkertaisesti ohjaamasta suuttimia, jolloin polttoaineen meno moottoriin pysähtyy, ja moottori sammuu.
Jos dieselmoottori alkaa käymään omilla öljyillään, ei se sammu avaimesta (ellei siinä ole imun tukkivaa järjestelmää). Tälläin moottori täytyy koittaa sammuttaa isolla vaihteella jarru pohjassa, kerralla kytkin ylös nostamalla, tai kokeilemalla tukkia ilmanotto jollakin, ja mikäli nämä eivät onnistu, moottori sammuu vasta räjähtäessään.Tämän vuoksi vanhoissa diesel-mersuissa on konehuoneessa sammutusvipu (STOP), josta voi vetää, jos auto ei sammu avaimesta.
- kemisti(puisto)
"moottori sammuu vasta räjähtäessään" enpä ole koskaan nähnyt tai kuullut että diesel moottori räjähtää,ei ainakaan ilman ulkopuolista apua.
se jos moottoori hajoaa ylikierroksiin ei tarkoita että moottori räjähtäisi. - mbman
mersumies_ kirjoitti:
Tämän vuoksi vanhoissa diesel-mersuissa on konehuoneessa sammutusvipu (STOP), josta voi vetää, jos auto ei sammu avaimesta.
Se vanhojen mersujen sammutusvipu liittyy alipainejärjestelmään, jos alipainejärjestelmä alkaa vuotaa jostain syystä niin silloin saadaan moottori sammumaan ko. vivusta jolla mekaanisesti pakotetaan alipainesammutin päälle.
Vanhoissa meseissä oli alipaineventtiili virtalukon kupeessa jonka avulla alipaine saatiin sammuttimelle virrat pois asennossa.
Mersuissa moottoriöljyillä käyminen ei ole ollut ongelma, Pari Hiacea on tullut pajalle jotka ovat lähteneet moottoriöljyllä käymään. Toinen oli tavallaan "räjähtänyt" ylikierrosten takia. Omistaja oli ymmärtämättömyyttään siirtänyt vaihteen vapaalle kun auto oli alkanut omineen kiihtyä ajossa. Ei ollut mennyt enää vaihde päälle,että olisi saanut moottorin pysäytettyä joten moottori ulvoi kunnes öljyn vähyyden takia leikkasi kiinni ja tuli rauta lohkon kupeesta läpi.
- dieselmestari
Vanhoissa rivipumpuissa, joita on viimeksi ollut vielä raskaassa kalustossa, ruiskutuselementit kierretään nollasyötön asentoon jolloin polttoaineen syöttö ruiskutusputkeen lopetetaan kokonaan.
Tuossa mesessä, jossa on se alipainesammutus, on myös rivipumppu.
Alipaine vaikuttaa kalvon kautta vivun välityksellä säätötankoon joka pakotetaan liikkumaan minimiasentoon, jolloin elementit eivät ruiskuta, ja moottori pysähtyy. - simppa21
2.8hdi vm 2001 citroen jumper sammui ajosta kuin seinään.ei lupaa enää olleskaan paitti eetterillä.nyt tarkasteltu jakopää ok,kampuran tunnistin vaihettu uuteen,nafta putki rautainen avattu kakkos sylkyltä ja startatessa tulee löpöä.siirto pumppu huriisee kun virrat laittaa päälle noin 5sekkaa eli sekin toimii.ajonesto valo sammuu kyllä eli ei ole päällä.eipäillys itsellä että suuttimet eivät nyt aukea sähköisesti eli ei saa ainetta.seuraavaksi kokeilen toista moottorin ohjauslaitetta.nyt alkaa olemaan itsellä keinot vähissä.ja tässä mallissa ei ole obd pistoketta eli ei voi kattoo testerillä.paitsi kone huoneessa 3napanen liitin mikä autodatan sivuilla kuvassa.mutta kaverin testeriin ei virtaa tullut adapteri kaapelin avullakaan.
- dieselmies
Irrota suuttimilta ylivuotoputket ja laita tilalle kirkasta muoviletkua (pientä) noin 1 m.
Käynnistä, jos jostain suuttimesta tulee runsaasti ainetta letkuun 5 sek startin aikana ja muista vain nimellisesti, on tuo suutin alkanut vuotamaan ohivuotopuolelle liian paljon. Korkeapainepumpun tuotto ei starttikierroksilla tällöin riitä nostamaan painetta riittävästi jotta suutinta voisi avata.
Suutin tarvitsee korjauksen tai uusimisen.
Asiantunteva dieselkorjaamo auttaa.
www.dieselmoottori.fi - simppa21
höpsö dieselmies eiköhän tuossa ole yhteispaine ruiskutus jo ei se suutin millään paineella avaudu
- patarautaa
Yhteispaineruiskutussysteemissä ei suuttimille tule avautumiskäskyä jos paine ei ole riittävä. Joku suutin jos vuotaa paluupuolelle paineet niin moottori ei käynnisty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 53692
- 60689
- 52657