Jeesus voi ja tahtoo jokaisen ihmisen vapauttaa, ja ihmisen omalla tahdolla on suuri merkitys kilvoituksessa ja ihmisen vanhurskauttamisessa ja hyvän hedelmän tuottamisen mahdolisena onnistumisena.
Jeesuksen vastustaja pyrkii eksyttämään ihmisiä huonoon, jotteivat voisi tuottaa hyvää Jumalan Hengen armosiunauksessa.
Vastustetaan pahaa niin se pakenee, rahan halu on kaiken pahan alku ja juuri. Samoin erilaiset nautinnon halut voivat ihmistä estää pyhittymästä Jumalan jaloksi astiaksi ja palvelukseen sopivaksi.
Ihmisten kautta myös paha pyrkii mitätöimään Jumalan ihmisten hyvää palvelustehtävää. Varotaan niitä, jotka ovat pahoja ja ovelasti pyrkivät ihmisiä eksyttämään.
Nautinnonhalu ja rahan halu liittyvät ihmisyyteen
27
149
Vastaukset
- OttoPetteri
>> Samoin erilaiset nautinnon halut ...
- Kaikki ihmiset ovat
syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Samoin Jeesuksen valtakuntaan pääsevät ne, jotka ovat uudestisyntyneet vedestä ja Hengestä ja tunnustaneet Jeesuksen Herrauden ja sydämen kyllyydestä ovat sanansa tulleet ja nimensä voat kirjoitetut Uhrilampaan elämänkirjaan. Tietysti on hyvä pysyä rakkaussuhteessa vaikka heikommassa mutta toki palava on kestävää ja sitä mitä Isä tahtoo lapsiltaan ja annetaan jokaiselle anovalle varmuudella, toki koetellaan samoin kaikki.
- Sitten vastauksia:
> Tarkoitatko, että ihmisen pitää ruveta elämään askeettisesti ilman mitään mukavuuksia tai nautintoja?
En vaan ihan hyvää vanhurskasta ja pyhää elämää Jeesuksen opetuksen mukaan ja on rakkautta Herraa kohtaan tämä ja parasta eikä mitään puutu Jeesusta rakastavalta, ei edes vainoja tässä maailmassa. Tietysti saamme kiittäen ottaa vastaan pyhän avioliiton siunaukset ja ruuat ja juomat ja kaiken mitä annetaan meille Jeesuksessa. Kiitollinen asenne Luojaa kohtaan on hyvää juutalaisuutta Jeesuksessa.
> Tarkoitatko, että Sinun Jumalasi kyttää ja valvoo ihmisiä ja päättää, että ihan tavallista elämää elävät ihmiset tuomitaan johonkin kiirastuleen?
Jumala tuomitsee jokaisen ja on vanhurskas ja pyhä tässä. Jokainen on syntiä tehnyt ja tarvitsee Jumalan valtakuntaan päästäkseen sovituksen synneistään Jeesuksessa ja tämä on ilosanoma ihmisiä kohtaan.
> Tarkoitatko, että vain ja ainoastaan uskoon pöllähtäneet elävät hyvää elämää?
Jumala tahtoo Jeesukseen syntyvien elävän hyvää elämää ja antaa siihen mahdollisuutta runsaasti ja opettaa tahtoaa Raamatun ja Henkensä kautta. Hyvä anoa tätä Jeesuksen nimessä.
> Millä perusteella?
Tuli jo aiemmin esille ja lisäyksenä että ilman Jeesusta kuolee ihminen synneissään ja epäusko ja rakkaudettomuus Jeesusta kohtaan on myös syntiä.
> Siksikö, että ovat ottaneet itselleen oikeuden tuomita ja halveksia muita ihmisiä?
Tuomiot ovat Jumalan eikä ihmisinä meidän tule tuomita ketään ilman että Jumalan Henki sitä vaikuttaa sitten ajallaan tulevaisuudessa. Pyhät Jeesuksessa tulevat myös tuomiovaltaa ajallaan käyttämään, mutta totuudellisesti. - -o-
Kaikki ihmiset ovat kirjoitti:
syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Samoin Jeesuksen valtakuntaan pääsevät ne, jotka ovat uudestisyntyneet vedestä ja Hengestä ja tunnustaneet Jeesuksen Herrauden ja sydämen kyllyydestä ovat sanansa tulleet ja nimensä voat kirjoitetut Uhrilampaan elämänkirjaan. Tietysti on hyvä pysyä rakkaussuhteessa vaikka heikommassa mutta toki palava on kestävää ja sitä mitä Isä tahtoo lapsiltaan ja annetaan jokaiselle anovalle varmuudella, toki koetellaan samoin kaikki.
Minä en ole tehnyt syntiä, en hitto soikoon ole.
- Mitä se synti on?
-o- kirjoitti:
Minä en ole tehnyt syntiä, en hitto soikoon ole.
Voiko yleensä ihminen tehdä syntiä, jos ei tiedä mitä se on? Ihmiset tekevät työtä.
- Ihmisyyteen liittyy
myös vallanhalu ja itsekkyys ja itsensä korottaminen ja rakkaudettomuus Jeesusta kohtaan siten että tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja rakastaa tekemällä siten kuin Jeesus on opettanut meitä ihmisiä tekemään. Ihmiset haluavat itse tehdä omat tulkintansa Raamatun ilmoituksesta ja vallanhaluisimmat tahtovat myös toisten ihmisten tekevän siten kuin itse luulee sen totuudellisen tulkinnan ymmärtävänsä, juuri näin tekevät valtaa väärin käyttävät erilaisissa uskonnollisissa yhteisöissä ja mitä suurempia ovat yleensä sitä itsekkäämmin toimivat, toki aina ihmisen suhde Jeesukseen on se ratkaiseva näissä asioissa, sillä rakkaudellinenkin on mahdollinen myös, joten tarkkana tulee olla, mikä tai mitkä Jumalasta ja mikä ja mitkä ihmisen uskonnollisuudesta.
- Näiden lisäksi tähän
myös ylpeys liittyy oleellisesti, sillä ei tahdo ylpeä nöyrtyä tekemään Jeesuksen opetuksen mukaan elämässään niissä asioissa, jotka on Raamatussa ilmoitettu avioliitosta ja lähimmäisen rakkaudesta ja totuudessa pysymisessä moninaisissa asioissa.
Tietysti pelastusasiat ovat keskeisiä ja parannuksen tekeminen ja kaste ja tuomiot ja muut keskeiset vanhurskaudesta ja synneistä annetut ilmoitukset ovat näitä meidän ihmisten elämässä.
Ylpeä ihminen sivuuttaa Jumalan ilmoituksen ja itse laatii omat uskonnolliset säännöt yhteisöönsä. Näin eksyy koko lahko johtajistonsa yhteydessä, sillä totuudellista opetusta ei enää esillä pidetä ja myös lakkaa armolahjojen ja sydämen rakkauden hyvä yhteys Isään Jumalaan ja Poikaan Jeesukseen.
Ihmistä viettelle hänen oma lihansa,joka on liitossa synninkassa,sydämmestä lähtevät kaikki pahat ajatukset. Siinä on synnin seuraus varsinaisesti.
Meillä uskovilla se on kuoletettu jeesuksen sovintoveren kautta ristille,kaikkinen haluineen.
Kuka sitten on pyhä eikö sellainen joka on vanhurskas,näin isä on meidät vanhurskauttanut poikansa kautta,kos hän sovittanut meidä isän kanssa,siin välit ovat ennalla kuten luomisen alussa paratiisissa.- OttoPetteri
>>...kaikki pahat ajatukset. ...
OttoPetteri kirjoitti:
>>...kaikki pahat ajatukset. ...
Lahkot ovat eriasisa,kuin mitä sydämmessäsi ajattelet,siitä on kysymys,
Toisen sanovat uskon höyräntäneeksi,usko kun ei ole lähtöisin ihmisestä.se jumlan lahja kaikille jotka sitä häneltä pyytävät.
Seksi kuluu miehen ja naisen välille,josta ovat sitoutuneita toisilleen,koko elämänsä ajaksi.
Kuvitteletko olevasi muita parempi, en kuvittele jumlan edessä kaikki ovat saman arvoisi,olise korkeasti oppinut,tai tavallinen tuunari. Ero on kylläkin siinä toinen armon saanut kulkija,toinen on synnin orka kulkija.
Armon saanut kukija ei ole enään tämän maaiiman orja,hän todella vapaa,hän on kristuksen lain alainen,tarkoitta sitä että hän rakastaa pelastajaansa,tarkoittaa sitä
ei tee syntiä tahallaan.
OttoPetteri- OttoPetteri
kuulija1 kirjoitti:
Lahkot ovat eriasisa,kuin mitä sydämmessäsi ajattelet,siitä on kysymys,
Toisen sanovat uskon höyräntäneeksi,usko kun ei ole lähtöisin ihmisestä.se jumlan lahja kaikille jotka sitä häneltä pyytävät.
Seksi kuluu miehen ja naisen välille,josta ovat sitoutuneita toisilleen,koko elämänsä ajaksi.
Kuvitteletko olevasi muita parempi, en kuvittele jumlan edessä kaikki ovat saman arvoisi,olise korkeasti oppinut,tai tavallinen tuunari. Ero on kylläkin siinä toinen armon saanut kulkija,toinen on synnin orka kulkija.
Armon saanut kukija ei ole enään tämän maaiiman orja,hän todella vapaa,hän on kristuksen lain alainen,tarkoitta sitä että hän rakastaa pelastajaansa,tarkoittaa sitä
ei tee syntiä tahallaan.
OttoPetteriEn tiedä olenko jonkin armon saanut. Täällä minut on tosin tuomittu helvettiin ja kadotukseen juoppona, aviorikkojana, huorintekijänä, miehimyksenä yms. Ja pelkästään siksi, että en noudata jonkin kirkkokunnan tai lahkon kirjan "oppeja".
En myöskään ole minkään synnin orja. En minkään. Teen ihan omasta halusta ja vapaaehtoisesti eri asioita. Tavallisia arkisia asioita, jotka kuuluvat ihan tavallisen ja hyvää elämää elävän ihmisen elämään. Näitä asioita, joita teen, ei tarvitse kysellä anteeksi mistään tai keneltäkään. Eikä kysellä vaikkapa täällä, jotta kun käytän ehkäisyä, niin saanko sellaisen synnin anteeksi ja pääsenkö taivaaseen. Näitä asioita uskovaiset pohtivat "iltakaudet". Samalla he pyrkivät määräilemään toisia ihmisiä.
Uskonto, usko ja erilaiset lahkot ja seurakunnat ovat vain ja ainoastaan vallan välineitä. Jos mummo ei käy kirkossa, niin lahkon saarnaaja käy syntiseksi tuomitsemassa. Näitäkin on tapahtunut. Eikä ev.lut valtionkirkko noista juuri poikkea.
Minä en ole tämän maailman tai minkään synnin orja. Olen siis "armon saanut". En tosin tiedä keneltä, miten, ja mihin se johtaa. Eikä juuri kiinnostakaan. OttoPetteri kirjoitti:
En tiedä olenko jonkin armon saanut. Täällä minut on tosin tuomittu helvettiin ja kadotukseen juoppona, aviorikkojana, huorintekijänä, miehimyksenä yms. Ja pelkästään siksi, että en noudata jonkin kirkkokunnan tai lahkon kirjan "oppeja".
En myöskään ole minkään synnin orja. En minkään. Teen ihan omasta halusta ja vapaaehtoisesti eri asioita. Tavallisia arkisia asioita, jotka kuuluvat ihan tavallisen ja hyvää elämää elävän ihmisen elämään. Näitä asioita, joita teen, ei tarvitse kysellä anteeksi mistään tai keneltäkään. Eikä kysellä vaikkapa täällä, jotta kun käytän ehkäisyä, niin saanko sellaisen synnin anteeksi ja pääsenkö taivaaseen. Näitä asioita uskovaiset pohtivat "iltakaudet". Samalla he pyrkivät määräilemään toisia ihmisiä.
Uskonto, usko ja erilaiset lahkot ja seurakunnat ovat vain ja ainoastaan vallan välineitä. Jos mummo ei käy kirkossa, niin lahkon saarnaaja käy syntiseksi tuomitsemassa. Näitäkin on tapahtunut. Eikä ev.lut valtionkirkko noista juuri poikkea.
Minä en ole tämän maailman tai minkään synnin orja. Olen siis "armon saanut". En tosin tiedä keneltä, miten, ja mihin se johtaa. Eikä juuri kiinnostakaan.Uskovat tietävät,armon saaneet heillä sisimmässä siitä todistus se on pyhänhenge sinetti,anteeksi anto on vain Jeesuksen veren kautta,ei lahkonen kautta.Hen joka osoittaa synnin todeksi on myös siitä vapautus,ei kaivele enään anteeksi annetuja asiaoita.
Toisen ihmisen määrittely on omavanhurskauden korstamista,olla tosiaan silloin hakoteillä.Vanhurskaat eivät ole enään synnin orjia,orjahan on kahlittu synnin maailmaan.
OttoPetteri- OttoPetteri
kuulija1 kirjoitti:
Uskovat tietävät,armon saaneet heillä sisimmässä siitä todistus se on pyhänhenge sinetti,anteeksi anto on vain Jeesuksen veren kautta,ei lahkonen kautta.Hen joka osoittaa synnin todeksi on myös siitä vapautus,ei kaivele enään anteeksi annetuja asiaoita.
Toisen ihmisen määrittely on omavanhurskauden korstamista,olla tosiaan silloin hakoteillä.Vanhurskaat eivät ole enään synnin orjia,orjahan on kahlittu synnin maailmaan.
OttoPetteriOlenko minä siis "vanhurskas", koska en ole synnin orja? Ja mitähän tuo "vanhurskas" tarkoittaa ihan tavallisessa arkielämässä?
Vai onko kyseessä yksi niistä uskovaisten hokemista; elävä vesi, öljy astiat yms. mitä niitä nyt lieneekin. - Vain Jumala näkee
OttoPetteri kirjoitti:
Olenko minä siis "vanhurskas", koska en ole synnin orja? Ja mitähän tuo "vanhurskas" tarkoittaa ihan tavallisessa arkielämässä?
Vai onko kyseessä yksi niistä uskovaisten hokemista; elävä vesi, öljy astiat yms. mitä niitä nyt lieneekin.ihmisen sydämen tilan ja tässähän se vaikeus meillä ihmisillä myös on kilvoittelussa ja elämässä sillä rukouksemme ja elämämme tulisi asettaa aina oikeassa suhteessa tilaamme. Laodikea on hyvä esimerkki Jumalan kansan väärästä omasta kuvasta ja myös pelastetut sanovat Jeesukselle "milloin me näimme sinut" ja osoittaa että ihmisten käsitykset ovat vääriä moninaisesti ja helposti. Jumalan todistus on varmuudella totta ja ihmisten näkemykset subjektiivisia.
OttoPetteri kirjoitti:
Olenko minä siis "vanhurskas", koska en ole synnin orja? Ja mitähän tuo "vanhurskas" tarkoittaa ihan tavallisessa arkielämässä?
Vai onko kyseessä yksi niistä uskovaisten hokemista; elävä vesi, öljy astiat yms. mitä niitä nyt lieneekin.Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää.Room 1:17
Kun vanhurskas palvelijani uskoo, hän saa elää, mutta jos hän luopuu, en häntä hyväksy.
Ei ole uskovien hokema se todellisinta totta,
Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 1.Joh1:9
siinä sen avain on vanhruskaudelle.
OttoPetteri- OttoPetteri
kuulija1 kirjoitti:
Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää.Room 1:17
Kun vanhurskas palvelijani uskoo, hän saa elää, mutta jos hän luopuu, en häntä hyväksy.
Ei ole uskovien hokema se todellisinta totta,
Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 1.Joh1:9
siinä sen avain on vanhruskaudelle.
OttoPetteri>>...vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon..>.. hän saa elää...>...meidät kaikesta vääryydestä...
OttoPetteri kirjoitti:
Olenko minä siis "vanhurskas", koska en ole synnin orja? Ja mitähän tuo "vanhurskas" tarkoittaa ihan tavallisessa arkielämässä?
Vai onko kyseessä yksi niistä uskovaisten hokemista; elävä vesi, öljy astiat yms. mitä niitä nyt lieneekin.Näitä ilmaisuja kuten vanhurskas, taitaa olla hyvä aika ajoin jäädä miettimään? Olen itsekin koettanut selvittää, mitä vanhurskaudella tarkoitetaan. Ainakin yksi asia on tullut selväksi, että sillä on monta tarkoitusta.
Sanakirja:
1. usk. Jumalasta: ehdottoman oikeamielinen, pyhyydessään täydellinen
2. ihmisestä: Jumalalle kelpaava.
adjektiivi
1. oikeudenmukainen, oikeamielinen, rehti
vanhurskas
1. righteousness, oikeamielinen, tsaddik, lahjomaton.
http://www.suomisanakirja.fi/vanhurskas
”Vanhurskaus on Raamatun mukaan Jumalan ominaisuus ja tarkoittaa täten ihmisen kohdalla ulkopuolelta, Jumalalta, tulevaa hurskautta eli oikeamielisyyttä.”
”…miten ihmisestä tulee Jumalalle kelpaava, pelastuksesta osallinen eli vanhurskas, on kristinuskon opinmuodostuksessa pelastusopin eli soteriologian sisältö. Kristinuskon sisällä on jonkin verran eroavaisuutta siinä, mikä on jumalallisen armon ja inhimillisen myötävaikuttamisen osuus ihmisen vanhurskaudessa (synergismi - monergismi).”
Tässä tulee esiin myös se, kuinka paljon eri kielet poikkeavat toisistaan. Aina ei löydy vastaavaa sanaa joten se on ”kehitettävä”:
”Suomen sana vanhurskas on oikeastaan yhdyssana, jonka alkuosa, alkujaan va'an, on genetiivi varmaa tai lujaa takoittavasta sanasta vaka, ja loppuosa hurskas, joka sekin on nykyisin etupäässä uskonnollinen termi, mutta lienee alkujaan tarkoittanut viisasta…”
”…Mikael Agricola käytti sanoja vanhurskas ja vanhurskaus käännöksinä kreikankielisille sanoille dikaiosynee (δικαιοσύνη, subs.) ja dikaios (δικαιος, adj.). Näillä kreikan sanoilla kuitenkin on myös ei-uskonnollinen merkitys "oikeudenmukainen".”
"vanhurskaaksi" sanotaan sitä, joka pitää kiinni solmimansa liiton velvoituksista. Raamatussa on selvää, että Jumala on liitossaan Israelia kohtaan aina "vanhurskas".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhurskaus
”Suomen kielen sana vanhurskaus on yhdistelmä sanoista vaka eli varma, luja
ja hurskas eli viisas, ymmärtäväinen.”
”Agricola oli kuitenkin tietoinen sanan perusmerkityksestä alkukielessä ja käytti käännösvastineina myös sanoja oikea ja oikeus.”
”Toisinaan oikeamielisyyttä onkin esitetty sanan vanhurskaus korvaajaksi. Sana on kuitenkin ongelmallinen, koska voi olla toisaalta oikeudentuntoisen synonyymi tai toisaalta oikein ajatteleva ja nuhteeton.”
http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/e1e392ad852e72f5c225680000404fa8/e9aeb6c25bf44b9bc2257879002a3491?OpenDocument
Mutta, kuten aina vanhoille sanoille käy, ne lakkaavat olemasta alkuperäisessä merkityksessään ja saavat jotain uutta sisältöä. Kahdella tapaa. Yksi niistä on, että se siirtyy ”hokemaksi” jolle kukin antaa oman merkityksestä irrottaen sen alkuperäisestä tai sitten keksitään joku paremmin sopiva muoto, tässä niistä yksi:
”…lähes kaikissa muissa maailman kielissä sanaan vanhurskaus sisältyy jossakin muodossa sana “oikea”. Righteous. Rättfärdighet. Giustizia. Mutta ei suomen kielessä.”
”Allright. Tarkoitan, että voisiko se olla etsimäni sana? All right, kaikki hyvin, Kristuksessa oolrait? Myönnän, että sitä ei löydy nykysuomen sanakirjasta — vielä. Mutta ehkä jo pian löytyy tuo parempi käännös ja vanhurskaus pääsee viettämään ansaittuja eläkepäiviään.”
http://blogitaivas.fi/tag/vanhurskas/OttoPetteri kirjoitti:
>>...vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon..>.. hän saa elää...>...meidät kaikesta vääryydestä...
>Vai meni yli hilseen>,ei minulla mennyt,uskova on vanhurskas on se uutta.
Jokainen kuolee se on totta mutta ruumis kyllä kuolee,koska liha ja veri eivät peri jumalanvaltakuntaa,sielu ihmisen henki,siitä on kysymys,ei lihasta jossa henkemme on vielä täällä ajassa.
>Edelleenkään ei tullut selväksi mikä se vanhurskaus on.> vastaus on Room 3:22
Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa. Siis uskovat eivät jumlalattomat.
OttoPetteri vastaus selvisikö yhtään- Melko laaja vastaus
mummomuori kirjoitti:
Näitä ilmaisuja kuten vanhurskas, taitaa olla hyvä aika ajoin jäädä miettimään? Olen itsekin koettanut selvittää, mitä vanhurskaudella tarkoitetaan. Ainakin yksi asia on tullut selväksi, että sillä on monta tarkoitusta.
Sanakirja:
1. usk. Jumalasta: ehdottoman oikeamielinen, pyhyydessään täydellinen
2. ihmisestä: Jumalalle kelpaava.
adjektiivi
1. oikeudenmukainen, oikeamielinen, rehti
vanhurskas
1. righteousness, oikeamielinen, tsaddik, lahjomaton.
http://www.suomisanakirja.fi/vanhurskas
”Vanhurskaus on Raamatun mukaan Jumalan ominaisuus ja tarkoittaa täten ihmisen kohdalla ulkopuolelta, Jumalalta, tulevaa hurskautta eli oikeamielisyyttä.”
”…miten ihmisestä tulee Jumalalle kelpaava, pelastuksesta osallinen eli vanhurskas, on kristinuskon opinmuodostuksessa pelastusopin eli soteriologian sisältö. Kristinuskon sisällä on jonkin verran eroavaisuutta siinä, mikä on jumalallisen armon ja inhimillisen myötävaikuttamisen osuus ihmisen vanhurskaudessa (synergismi - monergismi).”
Tässä tulee esiin myös se, kuinka paljon eri kielet poikkeavat toisistaan. Aina ei löydy vastaavaa sanaa joten se on ”kehitettävä”:
”Suomen sana vanhurskas on oikeastaan yhdyssana, jonka alkuosa, alkujaan va'an, on genetiivi varmaa tai lujaa takoittavasta sanasta vaka, ja loppuosa hurskas, joka sekin on nykyisin etupäässä uskonnollinen termi, mutta lienee alkujaan tarkoittanut viisasta…”
”…Mikael Agricola käytti sanoja vanhurskas ja vanhurskaus käännöksinä kreikankielisille sanoille dikaiosynee (δικαιοσύνη, subs.) ja dikaios (δικαιος, adj.). Näillä kreikan sanoilla kuitenkin on myös ei-uskonnollinen merkitys "oikeudenmukainen".”
"vanhurskaaksi" sanotaan sitä, joka pitää kiinni solmimansa liiton velvoituksista. Raamatussa on selvää, että Jumala on liitossaan Israelia kohtaan aina "vanhurskas".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhurskaus
”Suomen kielen sana vanhurskaus on yhdistelmä sanoista vaka eli varma, luja
ja hurskas eli viisas, ymmärtäväinen.”
”Agricola oli kuitenkin tietoinen sanan perusmerkityksestä alkukielessä ja käytti käännösvastineina myös sanoja oikea ja oikeus.”
”Toisinaan oikeamielisyyttä onkin esitetty sanan vanhurskaus korvaajaksi. Sana on kuitenkin ongelmallinen, koska voi olla toisaalta oikeudentuntoisen synonyymi tai toisaalta oikein ajatteleva ja nuhteeton.”
http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/e1e392ad852e72f5c225680000404fa8/e9aeb6c25bf44b9bc2257879002a3491?OpenDocument
Mutta, kuten aina vanhoille sanoille käy, ne lakkaavat olemasta alkuperäisessä merkityksessään ja saavat jotain uutta sisältöä. Kahdella tapaa. Yksi niistä on, että se siirtyy ”hokemaksi” jolle kukin antaa oman merkityksestä irrottaen sen alkuperäisestä tai sitten keksitään joku paremmin sopiva muoto, tässä niistä yksi:
”…lähes kaikissa muissa maailman kielissä sanaan vanhurskaus sisältyy jossakin muodossa sana “oikea”. Righteous. Rättfärdighet. Giustizia. Mutta ei suomen kielessä.”
”Allright. Tarkoitan, että voisiko se olla etsimäni sana? All right, kaikki hyvin, Kristuksessa oolrait? Myönnän, että sitä ei löydy nykysuomen sanakirjasta — vielä. Mutta ehkä jo pian löytyy tuo parempi käännös ja vanhurskaus pääsee viettämään ansaittuja eläkepäiviään.”
http://blogitaivas.fi/tag/vanhurskas/oikeamielisyys
- Vain Pyhän Hengen
täyteys vapauttaa ihmisen lihan huonosta mielenlaadusta, joka on jokaisessa ihmisessä ihan perusolemuksena, ja ihminen ei tätä itse edes ymmärrä, ennenkuin Jumalan Hengen valkeus sitä osoittaa. Tahtooko ihminen sitten tehdä verille asti vastarintaa syntiä vastaan ja Jeesus on opettanut tämän tärkeydestä myös, on se keskeinen kysymys ihmisen pyhityksessä varmaan, toki vaarana on myös ylihengellisyys ja oma vanhurskaus jos omassa lihan mielessä pyrkii pyhitykseen.
Tarvitsemme Jumalan armoa ja totuutta Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä todella suuresti ja onneksemme Jumala on pitkämielinen ja anovat saavat sitä hyvää Jeesuksessa ja Jumala vie työnsä päätökseen omien valintojensa kautta ja saamme iloita Herrassa ja Jumalassa siitä mitä Jeesus on tehnyt edestämme syntimme sovittaessa ja meitä tahtoo myös pyhittää sillä on hyvä paimen ja jokainen jo anoo ja rukoilee, sitä Jumala myös lupauksen lapsenaan kasvattaa ja johdattaa hyvään päämäärään. Ilman tätä Jumalan johdatusta ei monikaan pelastuisi varmaan. Näemme että monista kansoista monet pelastuu ja tästä saamme kiittää ja kaiken toivomme Jeesukseen myös laittaa.- OttoPetteri
>>...vapauttaa ihmisen lihan huonosta mielenlaadusta..
- Paavali huudahtaa:
"kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista". Tietysti voimme väärin tuonkin ymmärtää, sillä Pyhän Hengen temppelin osia myös Jeesuksessa aina ollaan ja tärkeä on ruumiimme että voimme palvella Herramme ollen valona ja suolana ja esilläpitäessämme Pyhän Hengen armolahjoa ja rakkautta tärkeimpänä hyvän hedelmän piirteenä. Pyritään viisaina monille hyvää evankeliumin sanaa välittämään että syntyisi janoa hyvään hengelliseen Jumalasta Jeesuksen nimessä.
- Molemmat synnit
ovat ihmisissä lihan huonoa mielenlaatua, ja Jumalan Henki tahtoo pyhitystä totuudessa ja vanhurskasta hyvää elämää Jeesuksen opetuksen mukaan, eikä ole vaikeaa vaan se lepo ja rauha Jumalassa jokaiselle ihmiselle. Jeesus on hyvä paimen, iloitaan ja kiitetään Isää nimessään. Synnin orjuus lakkaan kun ihminen Jeesuksen nimessä elää ilman syntiä tekemättä Pyhässä Hengessä.
- OttoPetteri
>>...ihmisissä lihan huonoa mielenlaatua,...>lihan huono mielenlaatu
- Olet ihminen kuten
OttoPetteri kirjoitti:
>>...ihmisissä lihan huonoa mielenlaatua,...>lihan huono mielenlaatu
me kaikki, Jeesus on hyvä Vanhurskauttaja monille.
- lihan huono mielen-
OttoPetteri kirjoitti:
>>...ihmisissä lihan huonoa mielenlaatua,...>lihan huono mielenlaatu
laatu on syntiä.
- Tietysti ihmisen
kannalta on vaikeus näissä kahdessa asiassa se, ettei välttämättä ymmärrä mikä on rahan halua ja mikä rahan käyttämistä sen mukaan mikä on Jumalan tahdon mukaista. Samoin haureuden määrittely ei ole lainkaan niin yksinkertainen asia kuin äkkiseltään voisi ajatella, sillä Jeesus toi sen sydämen ajatuksien tasolle ja sydän voi olla petollinen yli kaiken ja samoin paatunut ja penseä ja toisenlaiselle arvoperustalle rakennettu kuin Jeesuksen totuudelle tässä haureus asiassa.
Runsaasti kannattaa omaa sydäntään ja sieluaan ja mieltään ruokkia Jumalan hyvällä pyhällä sanalla ja anoa Totuuden Hengen armosiunausta Jeesuksen nimessä. Näin opimme tuntemaan Isän Jumalan tahtoa näissä kahdessa asiassa ja muissakin tietysti. Tämä on myös totuudessa pyhittymistä ja Herran armo meitä tähän kasvattaa ja uudistumaan moninaisesti elämässämme suhteessa Jumalan valtakuntaan ja lähimmäisiin ja yhteiskuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323787- 851885
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151731Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541402Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231264VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu951251Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi351209- 691134
- 681014
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102985