SPR:n KONTIN eettisyydestä

Onko Oikein SPR?

Mitä mieltä olette siitä, että SPR:n Konttiin palkataan ainoastaan niitä, joidenka työllistämistuki on korkein työllistämistuki. Ja kun 1 vuoden jälkeen työllistettävän työllistämistuki aleneenkin 60 prosenttiin, niin SPR heittääkin työntekijänsä pihalle kenkää (tosin käytetyllä kengällä) antamalla.

141

7290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tätähän se on

      No mitä sitten? Näin se kuule menee muuallakin, ei pelkästään Kontissa... tottahan toki nuo ilmaistyöntekijät hyödynnetään viimeiseen asti. Tiesitkö muuten, että ne tekee nelituntista päivää, eli SPR:n saama palkkatuki riittää kattamaan kaikki palkkauskulut, myös ne työnantajamaksut, eli nämä ilmaisorjat ei maksa SPR:lle senttiäkään? Itseasiassa jostain luin, että siitä palkkatuesta jää jopa "käteen" SPR:lle, eli palkkauskulut ei ole välttämättä edes niin isot, kuin mitä tuki on..

      • Ray, veikkaus yms.

        Spr:n huijarithan saa rahaa muualtakin ilmattees kuin näistä orjistaan, ei kannata paljoa sitä suosia.


      • pöyrristyttävää

        sitten vielä hakevat vapaaehtoistyöntekijöitä!


      • dumle

        Joo tätä olen kuullut itsekin, että työntekijät tekevät lyhyttä päivää tai osa-aikaista viikkoa ja heille ei edes anneta täysiä työtunteja. Vaikka niillä palkkatuilla voisivat antaa eli taitaa jäädä plussaa SPR:lle noista palkkatuista, jotka on tarkoitettu työntekijän palkaksi käsittääkseni, SPR:lle pitäisi varmaankin riittää ilmainen työntekijä ettei tarvitse vielä tienata sillä. Mulle on jäänyt niin huono maku tuon yrityksen toiminnasta etten valitettavasti halua tukea sitä enää ollenkaan.

        Toivoisin myös, että Suomessa terveyskeskukset voisivat järjestää verenluovutuksia eikä niin että tämä on organisoitu yhdelle yritykselle. Toki terveydenhoitoalalla on kova kiire (liian kiire jota pitäisi pystyä hidastamaan) mutta mielestäni olisi hyvä että verenluovutus olisi "valtion alaisena".


      • Älkääsuosikohuijareita
        Ray, veikkaus yms. kirjoitti:

        Spr:n huijarithan saa rahaa muualtakin ilmattees kuin näistä orjistaan, ei kannata paljoa sitä suosia.

        Punainen risti, unicef ja wwf pahimpia huijareita!!! Nykyään annan suoraan vähävaraiselle perheelle vaatteita kuin huijareiden kautta!!!


      • Lähiavustaja

        Samoin.
        Lähiavustus on parasta avustamista.
        Luonto kiittää.


    • Vaihtuvuus?

      Tärkeintä olisi, että mahdollisimman moni pääsee kokeilemaan työntekoa. Monestihan se menee helposti niin, että samat tyypit pyörivät noissa tukipaikoissa toistuvasti, välillä pidetään pakollinen paussi ja sitten taas uudestaan töihin. Olisi tärkeää, että mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan. Kontin tilannetta en tunne.

      • höpöhöpö.....

        Kontissakin tuo menee samalla tavalla. Samoja ihmisiä pyöritetään niissäkin. Samanlainen pulju se on kuin muutkin.


      • kLWUEHRPIUH

        Ei sekään ole mitään ihmisarvostusta pyöriä kotona työttömyyden ja välillä SPR:n kontin väliä. Kyllä olisi ison remontin paikka kerta kaikkiaan.


    • törkeetä touhua

      Kontissa on pitkät perinteet työttömien käsittelystä, näköjään eivät ole muuttuneet ainakaan parempaan suuntaan.

      Tuossa oma kokemukseni vuodelta 2006.

      Sain palkkatukisetelin työkkäristä kevättalvella 2006 ja kun kyselin että mihin tämän voisi käyttää niin työkkärinsetä sanoi että meneppäs vaikka tuohon SPR:n konttiin. No minä menin heti sinne ja pääsin alle tunnissa sen palkkatukisetelin saamisen jälkeen töihin. Olin ihan onnesta mykkänä siinä vaiheessa. Mutta kuinkas sitten kävikään...

      Olin siellä kontissa sitten palkkatukitöissä, pitivät juuri niin kauan kun saivat korotettua palkkatukea. Työt tein hyvin ja kehuja tuli jatkuvasti. Mutta kun tuo 90%:lla korotettu palkkatuki loppui ja olisi ollut sitä normaalia palkkatukea jäljellä vielä vuosi niin ei jatkaneet työsopimusta. Sen sijaan toivottivat tervetulleeksi työelämävalmennukseen, työharjoitteluun, vapaehtoistyöhön yms. palkattomiin töihin milloin vain. Siellä olikin porukkaa jotka olivat olleet ensin vuoden palkkatukitöissä ja sitten olivat toista vuotta "orjatöissä" tehden täsmälleen samaa työtä mistä aikaisemmin oli saaneet palkkaa. Tuollainen homma haiskahtaa jo vaikka miltä!!

      SPR:llä on ns. talokohtainen työehtosopimus. Alussa oli työaika 24 h/viikko joka muuttui työnantajan yksipuolisella suullisella ilmoituksella 21 h/viikko palkan pysyessä ennallaan, 727 euroa/kk, brutto. Siinä vaiheessa aloin haistaa palaneen käryä ja hommasin kyseisen työehtosopimuksen josta kävi ilmi että palkka oli ollut reilusti alle palkkataulukon alimman palkan, siis työaikaan suhteutettuna. Siis SPR rikkoi omaa tekemäänsä työehtosopimusta.

      Työsuhde loppui marraskuussa ja vuosilomaa oli kertynyt 16 päivää jotka työnantaja yritti määrätä pidettäväksi lomana vastoin vuosilomalakia marraskuussa. Vuosilomalain mukaan ei työnantaja voi määrätä pidettäväksi kulumassa olevan lomanmääräytymisvuoden lomaa työsuhteen kestäessä eikä loma ajan (2.5.-30.9) ulkopuolella. Taaskaan asiasta ei sen kummemmin puhuttu vaan loma oli merkitty työvuorolistaan. Vuosilomalain mukaan vuosiloman ajankohta on ilmoitettava kuukautta ennen loman alkamista. Siis kolminkertainen vuosilomalainrikkomus!!

      Liiton avulla sain kuitenkin lomat rahana ja palkkarästitkin maksoivat. Kukahan montaa on tuolla tavalla kohdeltu? Tapauksessani ns. kusetusprosentti oli 18 koko työsuhteen palkkasummasta. Siis noinkin pienestä palkasta vielä ilkesivät huijata noin paljon!!

      Miten voi luottaa enää yhteenkään työnantajaan kun siihen asti luotettavana pitämäni SPR:kin tekee tuollaista?

      • harmaa vyöhyke

        Tuohan on yleinen tapa, että palkkatukitöissä ansaitut lomapäivät pakotetaan pitämään lomana määräaikaisen työsuhteen aikana. Tuollainen ei ymmärtääkseni perustu mihinkään lakiin vai perustuuko? Palkkatukipaikoissa ei monestikaan kuuluta liittoon ja siksi ei osata kysyä asioista mistään, vaikka säännöthän koskevat kaikkia työntekijöitä, kuuluivatpa liitton tai eivät. Eikös jokaisella työpaikalla kuulu olla luottamusmies?


      • törkeetä touhua
        harmaa vyöhyke kirjoitti:

        Tuohan on yleinen tapa, että palkkatukitöissä ansaitut lomapäivät pakotetaan pitämään lomana määräaikaisen työsuhteen aikana. Tuollainen ei ymmärtääkseni perustu mihinkään lakiin vai perustuuko? Palkkatukipaikoissa ei monestikaan kuuluta liittoon ja siksi ei osata kysyä asioista mistään, vaikka säännöthän koskevat kaikkia työntekijöitä, kuuluivatpa liitton tai eivät. Eikös jokaisella työpaikalla kuulu olla luottamusmies?

        "Tuohan on yleinen tapa, että palkkatukitöissä ansaitut lomapäivät pakotetaan pitämään lomana määräaikaisen työsuhteen aikana. Tuollainen ei ymmärtääkseni perustu mihinkään lakiin vai perustuuko? "

        Todella yleinen tapa vaikka pakottaminen on laitonta, sopia voi.
        Lain mukaan asiasta pitää sopia, ellei ole sovittu mitään niin kumpikaan osapuoli ei voi yksipuolisesti määrätä lomaa pidettäväksi kulumassa olevan lomanmääräytymisvuoden lomaa työsuhteen kestäessä eikä loma ajan (2.5.-30.9) ulkopuolella. Tuossa käytetään samanlaista "sopimista" kuten työttömiin käytetään joka asiassa.


      • jfh

        Nykymeno on niin moraalitonta, että kehenkään ei enää ole luottamista.


      • Porsaanreikiä
        törkeetä touhua kirjoitti:

        "Tuohan on yleinen tapa, että palkkatukitöissä ansaitut lomapäivät pakotetaan pitämään lomana määräaikaisen työsuhteen aikana. Tuollainen ei ymmärtääkseni perustu mihinkään lakiin vai perustuuko? "

        Todella yleinen tapa vaikka pakottaminen on laitonta, sopia voi.
        Lain mukaan asiasta pitää sopia, ellei ole sovittu mitään niin kumpikaan osapuoli ei voi yksipuolisesti määrätä lomaa pidettäväksi kulumassa olevan lomanmääräytymisvuoden lomaa työsuhteen kestäessä eikä loma ajan (2.5.-30.9) ulkopuolella. Tuossa käytetään samanlaista "sopimista" kuten työttömiin käytetään joka asiassa.

        Melkosen monessa paikassa homma hoituu näin: "Meillä on täällä sovittu, että lomat pidetään ennen työsoppparin päättymistä, eikä niitä voi ottaa rahana" ja näin uusi työntekijä hyväksyy vaikenemisellaan tämän lainvastaisen menettelyn. Periaatteessa tuossa ei tietenkään ole mitään väärää, kun kerran kaikille työntekijöille on syötetty kautta aikain samaa schaibaa, niin tavallaanhan tuo on siinä tapauksessa "paikallisesti sovittu". Sama juttu on ruokataukojen, kahvitaukojen, vessataukojen jne pitämättä jättäminen, sekin on "meillä sovittu" - uusi vaan myöntyy siihen mitä kaikki muutkin on aina tehny.


      • 167-176
        Porsaanreikiä kirjoitti:

        Melkosen monessa paikassa homma hoituu näin: "Meillä on täällä sovittu, että lomat pidetään ennen työsoppparin päättymistä, eikä niitä voi ottaa rahana" ja näin uusi työntekijä hyväksyy vaikenemisellaan tämän lainvastaisen menettelyn. Periaatteessa tuossa ei tietenkään ole mitään väärää, kun kerran kaikille työntekijöille on syötetty kautta aikain samaa schaibaa, niin tavallaanhan tuo on siinä tapauksessa "paikallisesti sovittu". Sama juttu on ruokataukojen, kahvitaukojen, vessataukojen jne pitämättä jättäminen, sekin on "meillä sovittu" - uusi vaan myöntyy siihen mitä kaikki muutkin on aina tehny.

        @Porsaanreikiä
        "Meillä on täällä sovittu, että lomat pidetään ennen työsoppparin päättymistä, eikä niitä voi ottaa rahana"
        Noin se yleensä menee, muuta vuosilomalain mukaan tuosta pitää sopia jokaisen työntekijän kanssa erikseseen, edes liitto ei voi tuota sopia. Mulllekin yrittivät tuota aikoinaan, ei onnistunut. Kysyin että jos on sovittu niin sopimus pitää näyttää toteen ja en ole tuollaista sopimusta nähnyt enkä allekirjoittanut. Sopimusta ei löytynyt ja "lusin" sen homman päivästä päivään ja sain lomakorvauksen rahana.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162#L5P21

        "Periaatteessa tuossa ei tietenkään ole mitään väärää, kun kerran kaikille työntekijöille on syötetty kautta aikain samaa schaibaa, niin tavallaanhan tuo on siinä tapauksessa "paikallisesti sovittu". "

        Päin vastoin tuo on laitonta ja ilmeisen tahallista kun tuhansia on kushetettu. Mutta kaikki menee läpi joillekin "urpoille" mitä pomo sanoo.

        Samaa "sovittu"-kikkaa käytetään yleisesti mm. kunnissa, laitonta sekin on.

        Olin aikoinaan yhteydessä liiton lisäksi myös työsuojeluun. Kuulin, että sinne oli tehty tarkastus muutaman kuukauden kuluttua sen jälkeen kun sieltä lähdin. Heti tarkastuksen jälkeen sekä päällikkö ja kontinhoitaja vaihtui. Sitä en tiedä saivatko kenkää vai itse lähtivät.


    • Gulliwer

      Kukaan vähääkään normaali ei alennu menemään ainakaan SPR:n hommiin! Ennemmin alan kerätä pulloja!

    • sivusta nähtyä

      Mä tiedän yhden tapauksen, jossa Konttiin töihin otettu ei ollut edes työtön vaan tuli suoraan entisestä työpaikastaan Konttiin töihin ja teki samaan aikaan entisessä työpaikassa vielä töitä sen työsuhteen loppuun asti. Hän ei ollut käsittääkseni oikeutettu edes palkkatukeen, mutta jostain syystä otettiin kuitenkin sinne Konttiin töihin. Sivutyöksi hän teki lisäksi sitä aikasempaa työtään. Tuo kyseinen henkilö sai jatkosopimuksen ja pääsi jopa Kontin järjestämään koulutukseen eli oli melkein kolmatta vuotta Kontin kirjoilla. Senkin tiedän, että pääsi takaisin melkein samantien sinne entiseen työpaikkaansa töihin mistä oli Konttiin alunperin töihin tullut. Täytyy olla tosi hyvä ja erittäin täydellinen, että noin hyvin pärjäsi Kontissa ja oli haluttu työntekijä, kun kerran pääsi takaisin entiseen työhönsä, sellasta tuuria ei ole monellakaan pitkäaikaistyöttömällä. Varmaan olisivat vakinaistaneetkin kyseisen henkilön työsuhteen siellä Kontissa jos olisi ollut mahdollisuuksia. Itse vähän ihmettelinkin miksei ne niin pätevää ja hyvää työntekijää ottaneet Konttiin työnohjaajaksi tai myymälänhoitajaksi, siinä ne mun mielestä tekivät suuren virheen.

      • Olisko ollut

        Suhteita jonnekin siellä?
        Myynyt tovereille keräyslippaita tms.?
        Ottaneet ja jakaneet vähäsen niitä rahoja?


      • suhteita mullakin;)
        Olisko ollut kirjoitti:

        Suhteita jonnekin siellä?
        Myynyt tovereille keräyslippaita tms.?
        Ottaneet ja jakaneet vähäsen niitä rahoja?

        Olisikohan suhteita ollut. Haiskahti siihen suuntaan. No, konteissa on sama meininki kuin muuallakin. Suhteilla saa ja pärjää, kun tarpeeksi hyvät ja arvokkaat suhteet löytyy tai hyötyy muulla tavalla, niin kyllä sellaiselle töitä löytyy ja annetaan. Itsekin tunnen muutamia arvovaltaisia henkilöitä, mutt eipä mun kannata niitä mainostaa, en mä itse merkitse mitään niille mun arvovaltaisille sukulaisilleni. Ne nyt ei välitä miten huonompi arvoista sukulaista kohdellaan jossakin paikassa. Jos joku toinen olis mun sijasta tuollakin ollut, niin ehkä sitten olis tilanne ollut toinen ;)


    • leuka4

      Olen kanssa kontin käynyt opiskelemassa. Poishan ne sieltä mielellään laittaa puolen vuoden jälkeen.

    • Tupla & Kuitti

      Nyksyisin saa ansiosidonnaisen 26 viikon korkeimmalla palkkatuetullakin työllä. Kassan jäsenyyttä vaaditaan lisäksi 26 viikkoa.

      • Mitäs sitten???

        Mun kohdalla oli käynyt, niin että tuolta olivat kahteen kertaan kelalle varmistaneet ettei mulla ole oikeutta ansiosidonnaiseen. Silloin korotetulla tuella kertyi vain puolet ansiosidonnaiseen. Hullua, että kahteen kertaan olivat työnantajapuolelta laittaneet saman lausunnon kelalle. Olin vähän aikaa alussa perustuella, kun eivät saaneet määrärahoja tarpeeksi.
        Itselle ei jäänyt muuta kuin tekemisen riemu palkaksi, eivät voineet pistää työsuhdetta sen verran pitkäksi, viikko lisää, että olisin saanut ansiosidonnaisen. Mutt eihän SPR mikään hyväntekeväisyysjärjestö ole, mitä siitä nyt tulis jos kaikkia työttömiä autettaisi, pitäähän jotain rajaa sentään hyväntekeväisyydellekin löytyä.


    • Tulipa tuokin koettu

      Lopetin SPR:n tukemisen oltuani Kontissa töissä. Ainoa hyvä puoli siinä oli se, ett näin millainen humpuukifirma SPR oikeasti on. Kyllä hyväntekeväisyys ja inhimillisyys on kaukana tuon järjestön toiminnasta. Tuskin olen ainoa, jolle jäi paskat fiilikset Kontissa töissä olosta.
      SPR:lla on muutenkin varallisuutta paljon, ei niiden tarvi keräyksellä rahaa kerätä, jos SPR haluais oikeasti auttaa, niin ei kai ne työttömiä käyttäis tekemään halvalla töitä, itselleen ilmaisena työvoimana.
      Sen takiahan Konttien esimiehet kohtelee tukityölliistettyjä kuin ilmaa, eihän ne merkitse mitään, nehän on vaan työttömiä, älykääpiöitä, jotka ei osaa ja älyä mistään mitään, joille asiat pitää monta kertaa käydä kädestä pitäen neuvomassa, että tulevat oikein tehtyä. Sitten ne esimiehet vielä luulevat, että on onni ja autuus päästä Kontin tapaseen läävään töihin. Läävä se paikka oli missä itse olin töissä. Paskasta, likaista ja ilma pölyä täynnä, ei siellä edes muista Konteista tutustumaan tulleet montaa minuuttia viihtyneet. Kontin takaovien yllä pitäis olla teksti, että "ken tästä ovesta käy, saa kaiken toivon heittää".

      • Tukea sillä on

        "Kyllä hyväntekeväisyys ja inhimillisyys on kaukana tuon järjestön toiminnasta."
        Mikäpä hyväntekeväisyyttä harjoittava järjestö orjia ottaisi töihin.
        Mutta sillä on melkoinen tuki poliitikoissa ja mediassa eli roistojoukoissa, aina saa ilmaista julkisuutta että tyhmät antaisi rahansa sen johdolle.


      • hipsutin

        Olen samaa mieltä, itse en halua olla missään tekemisissä kyseisen firman kanssa kun sinne erehdyin aikanaan menemään. Mielestäni SPR ei edusta hyväntekeväisyyttä ja siitä kertoo jo se kuinka kohtelee ilmaisia työntekijöitään.

        Minua myöskin ihmetytti hieman sekin, että miksi SPR laittaa ns. parhaat kamat ulkomaille hädänalaisille ja myy suomalaisille ne vialliset, huonommat? Ymmärrän että ei lähetetä huonoa tavaraa ulkomaille tietenkään, mutta jokseenkin voisi kuvitella että jos ihmiset ovat niin avustuksen tarpeessa, heille kelpaisi myös nekin tuotteet joista suomalaiset maksavat? Luulisi vain, että jos suomalaisille myytäisiin sitä parempaa tavaraa, tulisi myös tuottoa enemmän ja lahjoituksia olisi silti yhtä hyviä ulkomaillekin? Jokseenkin vain nurinkurista että suomalaisille köyhille myydään tavaraa joka on "huonompaa", siinä missä lahjoitettavat on sitten sitä huippulaatua, luulisi että hädänalaisille kelpaisi nekin mitä kehdataan suomalaisille kaupata.

        Sekin minua kummastuttaa, että kun SPR on hyväntekeväisyysjärjestö, miksi heittävät esimerkiksi heille saapuvat vialliset peitot tms. täkit roskiin, sen sijaan että tekisivät yhteistyötä esim. HESY:n ja vastaavien kanssa? Eläinlöytötaloissa on usein tarvetta lemmikkien tarvikkeille ja peitoille sun muille, luulisi että niistä taloista mielellään joku hakisi SPR:ltä aina satsin, jos keräisivät heille lahjoitettavaksi niitä? Tuhlausta heittää kaatopaikalle sellaista jolle olisi käyttöä muualla.


      • kak2
        Tukea sillä on kirjoitti:

        "Kyllä hyväntekeväisyys ja inhimillisyys on kaukana tuon järjestön toiminnasta."
        Mikäpä hyväntekeväisyyttä harjoittava järjestö orjia ottaisi töihin.
        Mutta sillä on melkoinen tuki poliitikoissa ja mediassa eli roistojoukoissa, aina saa ilmaista julkisuutta että tyhmät antaisi rahansa sen johdolle.

        No ei mikaan ihme, kun tietaa etta SPR toimii yhdessa Punaien puolikuun kanssa. Jarjeston kansainvalinen johtaja jo noin 20 vuotta sitten sanottiin olleen Jasser Arafatin veli. Uskon niin, etta osa rahasta menee terroriin. Nuo keraykset ja auttamistyo on vain silman lumetta.


    • Luuletko tosiaan

      Luuletko tosiaan, ett joku oikeasti jossain välittää miten SPR:n Konteissa työttömiä kohdellaan tai millä perusteella kenenkin työsuhdetta jatketaan tai mitä Konteissa touhutaan. Tuskin edes SPR: n johtoakaan kiinnostaa minkään vertaa Konteissa tapahtuvat asiat. Ei työttömät ole tärkeitä ihmisiä, niitä sopii kolmetoista tusinaan. Raha, valta ja suhteet ne arvossaan SPR:n toiminnassa, muilla arvoilla ei ole minkään valtakunnan arvoa, senhän näkee noistakin jutuissa mitä televisiossa on ollut.

      • Näyttelyä paljonkin

        Spr on oikeasti ihan tavallinen yritys vaikka hyväntekeväisyyttä näytteleekin.
        Mutta on niitä ihan tavallisiakin yrityksiä näitten huijarijärjestöjen lisäksi jotka orjia ottaa, ihan samoin keinoin. Voitot ne kivasti lisääntyy kun ei tarvitse palkkoja maksella työntekijöille.


      • jkhfb

        Juu minunkin puolestan saavat nuolla nälkäpäiväkeräyksessä näppejään. Pär stenbekit ja kaikki hänen jälkeensä.


      • pärre ja pirre on pa
        jkhfb kirjoitti:

        Juu minunkin puolestan saavat nuolla nälkäpäiväkeräyksessä näppejään. Pär stenbekit ja kaikki hänen jälkeensä.

        "Pär stenbekit ja kaikki hänen jälkeensä. "

        Noinhan se oli kun pärre pörräsi norskeissa finskillä työpaikalleen lentäessään.


    • leuka4

      Tein aika tiukkaa tiliä urheiluvälineiltä Tampereen kontissa, mutta pois lähtiessä oli vain nuiva pää vastassa ja arvosana pikkasen huonompi kuin täydet. Se vähän tällaista hikipinkoa nyrväytti, että kiitti tästäkin nyt sitten, vaikka oli reilusti yli sataprossaa myynnit nousseet viime vuoteen vrt. kun siellä nyt ei kait kukaan ollut oikein sitä puolta edes hoitanut.

      • leuka4

        -llä. Olen kans virheautomaatti sometimes. :p


      • .........
        leuka4 kirjoitti:

        -llä. Olen kans virheautomaatti sometimes. :p

        Itsekin tein töitä, senhän takia sinne oli mennytkin. Ei ne siellä mun tekemää työtä arvostanut, mä jopa siistin työpisteen parempaan järjestykseen yhden toisen työkaverin kanssa. Kova homma viedä monen vuoden ajalta sinne kertyneet turhat, kulahtaneet tavarat pois. Kiva, kun yks pomoista muka kiitteli, ett olette tehneet hyvää työtä. Jos kolme on samassa paikassa ja vain kaksi siistii paikkoja kuntoon, niin siinä on jotain pielessä, ett yks peesaa toisten siivellä. Yksin tein välillä hommia, kun meitä oli vaan enää kaks töissä siinä työpisteessä, toinen leikki omiaan ja piti itseään pomona siinä sivussa. Jos olisin fiksu ollut, en olis tuolla tikkua ristiin pannut. Istunut vaan ja syleksinyt kattoon, olisihan se palkka noinkin tilille rapsahtanut. Kumma ettei sun tekemää myyntivoittoa arvostettu, ainakin siellä missä olin, olisit päässyt jatkosopparille ihan heittäen.


      • leuka4
        ......... kirjoitti:

        Itsekin tein töitä, senhän takia sinne oli mennytkin. Ei ne siellä mun tekemää työtä arvostanut, mä jopa siistin työpisteen parempaan järjestykseen yhden toisen työkaverin kanssa. Kova homma viedä monen vuoden ajalta sinne kertyneet turhat, kulahtaneet tavarat pois. Kiva, kun yks pomoista muka kiitteli, ett olette tehneet hyvää työtä. Jos kolme on samassa paikassa ja vain kaksi siistii paikkoja kuntoon, niin siinä on jotain pielessä, ett yks peesaa toisten siivellä. Yksin tein välillä hommia, kun meitä oli vaan enää kaks töissä siinä työpisteessä, toinen leikki omiaan ja piti itseään pomona siinä sivussa. Jos olisin fiksu ollut, en olis tuolla tikkua ristiin pannut. Istunut vaan ja syleksinyt kattoon, olisihan se palkka noinkin tilille rapsahtanut. Kumma ettei sun tekemää myyntivoittoa arvostettu, ainakin siellä missä olin, olisit päässyt jatkosopparille ihan heittäen.

        Lähdin itse kesken kauden, koska huomasin yhden toisen firman hakevan palkkatuki-ihmistä. Sanotaan nyt ääneen, että menin autolaseja asentamaan ja oli paljon mukavampaa. (Terveisiä vaan spr:rälle, jos minut profiloivat.) Olin siinäkin vain kuukauden, kun piti pääkaupunkiseudulle muuttaa. Sieltä napsahti vakipaikka melko nopeeta, vaikka ei kovin hehkeetä ollutkaan Itellan pihassa vetää perävaunuja siltaan ja pois.

        En ole mikään työttömyys ihminen, että voisin konttiinkin uudelleen mennä. Olihan se ihan rattoisaa hommaa ja jotakin päiväohjelmaa edes jossakin vaiheessa vuotta tai välillä. Tukihommista/töistä "vapautuu", niin on omiakin juttuja mukava tehdä välillä tovi ihan vapaasti.


    • leuka4

      Ihan offarina, niin hauskat mäskit sitä roskaakin sinne tulee. Oli sellainen hauska mies samaan aikaan siellä ja hän haistoi kassia, viskas sen samantein ostoskärryyn ja pihalle. Noo, vierailen edelleen liikkeessä, vaikka ylihinnoittelua onkin havaittavissa. Ihan kökkö naisten pyörä oli viimeksi 95e, mutta kyl ne yleensä puolittuu melko pian.

      Tämmöstä turhaa jorinaa, joo. Oli kait siellä hauskaakin. Ainakin ihan hyvä porukka fiilis oli. Mitä ny rubiikin kuutiota välillä ruuvasin yksin nurkassa.

    • turhasta jorinaa

      Aika,paljon jorinaa noinkin turhasta paikasta kuin tuo SPR: n kontti. Saa nähdä milloin nekin pistää nuo puljut kiinni, taitaa jätekustannukset olla isommat kuin mitä myynnistä rahaa tilille kertyy. Eihän niitä kontteja kannata korjata, kun siihenkin uppoaa paljon rahaa. Halvemmaksi tulis SPR:lle pistää noi puljut jo kiinni, onhan noita kirppareita pilvinpimein vähän joka nurkan takana.

      • kak2

        Luulen, etta SPR onkin vain "peitefirma". Tosiasiassa sen pyorittamat miljoonat menevat terroriin. Siita pitaa "Punainen puolikuu"-jarjesto huolen, jonka kanssa SPR tekee yhteistyota.


      • Otaselvääm

        Tän tiedon jälkeen lopetin näiden isojen "hyväntekeväisyys" firmojen tukemisen.. wwf ja unicef pahimpia riistäjiä


    • Ei väliksi

      "Saa nähdä milloin nekin pistää nuo puljut kiinni, taitaa jätekustannukset olla isommat kuin mitä myynnistä rahaa tilille kertyy. "
      Mitä sen myynnin väliä kun saavat isot rahat joka orjasta jota niissä on.
      Turhia paikkoja kyllä, mitä kirppareilla olen käynyt niin parempia ja halvempiakin löytyy.
      Saisi kieltää kirppareilta orjatyövoiman käytön, vievät rahaa yksityisiltä yrittäjiltä tuossakin kun toisilla on ilmaiset työntekijät.

      • bhjhbj ,

        Ei lypsävää lehmää kannata tappaa. Näitä pyramiidihuijausnavettoja kyllä riittää.

        Ihmettelen edelleen kuinka joku ns palveluntarjoaja voi ottaa samasta työstä kolmin - nelin kertaisen hinnan, ehkä enemmänkin, kuin mitä vastaavan työn tekijä saa esim henkilökohtaisena avustajana ja vielä saavat lisäksi kaupungin tuhatlappuset päälle. Eikö semmoista tosiaan ole jo ylihinnoittelua! Jotain rajaa toivoisi tässäkin asiassa. Niistä kovin kaivatuista vapaaehtoistyöntekijöitä edes mainitsematta.


    • Moog Konttinen

      Jos korkein palkkatuki on n. 1300 e/kk niin tuosta jäisi työntekijälle n. 1100 e/ k bruttoa kun 200 euroa menisi työnantaja maksuihin. Tuolla 1100 eurolla päästäisiin 6 tunnin työpäivään ja ansiosidonnaista tuosta 1100 kertyisi n. 800 euroa.

      Eli vetääkö Kontti vielä lisää välistä, että työllistääkin 1300 eurolla vain 4 tunniksi työntekijän 8,5 euron tuntipalkalla (=21,5 * 4 * 8,5 = 731 e/kk)

      • leuka4

        Olin vielä siellä kontissa, niin yksi tuli "naureskelemaan" niitä tukipalkkaeroja. Hänen paikassaan työllekin oli laskettu joku arvo ilmeisesti ja halusivat antaa työntekijälle enemmän. En tiedä hänen tuntimääristään, mutta tuskin ne paljon ylittivät sitä normaalia määrää. Lienee kait ne suurinpiirtein lain puitteissa sitä hommaa tekee.

        Spr-kontissa tuskin työlle pystyy paljon laskemaan arvoa, vaikka ilmaiseksi saavatkin tavarat, ne myydään kohtuulliseen hintaan ja työntävät niistä ainakin "70%" takana oleviin roskiksiin. Lahjoituksiin ja aiemmin vapaaehtoistyöhön perustuvaa hommaa. Oli siellä ehkä kaksi vanhempaa ihmistä tekemässä "ilmaistyötä". Harvoin siellä niitä näkyi.

        Palkkatuki on varmasti auttanut sitä firmaa nousuun ja kontteja ainakin laitettiin pystyyn eri puolille sinäkin aikana, kun siellä itse olin. Ihmiset sinne paljon tavaraa työntää. lahjoituspisteet on täynnä aamuisin ja huonekkalua lappaa sisään, niin paljon kuin haluaa ottaa. Edelleenkin, vaikka pankkikriisi piinaakin rattoisasti.


      • Yleinen tapa

        Kyllä vain ja tätä harrastetaan varsin yleisesti kaikissa yhdistyksissä & yhteisöissä, kas kun orjalla ei tatvi teettää kuin 4h:n päiviä!!! Lisäksi monessa kunnassa on vielä erillisiä kuntalisiä, esim Oulussa tuo kuntalisä on 200-600€/kk riippuen orjan iästä...!!! Asiasta löytyy lisää www.ouka.fi


      • Muutakin on
        Yleinen tapa kirjoitti:

        Kyllä vain ja tätä harrastetaan varsin yleisesti kaikissa yhdistyksissä & yhteisöissä, kas kun orjalla ei tatvi teettää kuin 4h:n päiviä!!! Lisäksi monessa kunnassa on vielä erillisiä kuntalisiä, esim Oulussa tuo kuntalisä on 200-600€/kk riippuen orjan iästä...!!! Asiasta löytyy lisää www.ouka.fi

        SPR on mukana myös vastaanottokeskusbisneksissä. Siellä sitä rahaa vasta liikkuukin.
        http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/527377-miten-spr-tuhlaa-lahjoitusrahoja-tana-vuonna.html#post1706079575

        Netistä voi etsiä lisää juttuja SPR:stä jos ja kun sopivia hakusanoja käyttää.


    • leuka4

      Sinne vain kaikki kantamaan varallisuutensa ja ostamaan tuotteita. Valtio vielä antaa sille tukensa ja tekee sen vastikkeettomasti. Aina kun Israelissa sataa lunta voi kuvitella, että sinne ne varannot jonnekin laskeutuu.

      Mitäpä sieltä voisivat lähettää takaisin? Työvoimaa sieltä olisi ainakin tulossa, mutta ei taida olla tarvetta ny, koska ne rahat pommitettiin sinne jollakin muotoa. Niillähän voisi ostaa, vaikka matkalipun Suomeen.

      Hyväntekeväisyystoiminta, niin hyvää kuin se onkin, niin ei nyt kovin taloudellista ole ellei sitää pystytä tekemään sellaista, että se kasvattaisi vastaavasti suomlaisten ostokykyä, mikä nyt on ainakin ongelmana erilaisten seurausten johdosta. Verojen kiristys ja suora spr-lahjonta ei sitä ainakaan jeesaa.

      Si voi auttaa, kun on oma pää kunnossa. Itselläkään ole nyt auttaa ambomaita, mutta olen sitä mysö tehnyt jossakin muodossa ja kerännyt rahaakin ovelta ovelle systeemillä. Varannoista meni puolet kotimaan hyväksi ja puolet ulkomaille.

      • kak2

        Ja minne ulkomaille? SPR tekee yhteistyota Punaisen puolikuun kanssa. Tiedathan, etta se on muslimien jarjesto. Joko alkaa raksuttaa?Ja mihin miljoonat uppoavat?


    • Pahamaailma

      No ei se todellakaan ole edes eettisesti oikein, mutta tämä systeemi on taas tämmöinen ja ihmiset vain taas kerran rahan pelinappuloita. Koko kolmas sektori on tätä täynnä.

      Auttaisiko konttien ja kirpputorien boikotointi. Eiköhän kaikilla ole jo tavaraakin ihan tarpeeksi. Mitä tota roskaa kääntelee ja kierrättää. Ei kun vaan kaatopaikalle ja ostaa vaikka sitten huutonetistä, tai kyselee olisiko jollain ylimäärääistä, mistä haluaisi luopua ilmaiseksi.

      Vanhustenhoidossa on myös paljon ällöjä piirteitä. Samoin henkilökohtaisten avustajien hyväksikäytössä. Ihan orjatyötä. Pörssifirmat sullovat rahaa vanhusten rahaa viivan alle ja veroparatiiseihin. Eikä hoidettava saa edes kunnon ruokaa tai hoitoa.

      • Ulkoistaminen jatkuu

        Ulkoistaminen on nostanut kustannuksia ja alentanut tasoa monessakin paikkaa mutta sitä vaan lisäävät.
        Pitää olla poliitikoilla hyvät "kannustimet" kun sellaisiakaan joissa moninkertaistuneet kustannukset, eivät muuta takaisin.


    • Asiasta tietävä

      Ottamatta kantaa systeemin hyvyyteen/huonouteen.

      Olen ollut palkanmaksaja yhdistyksessä palkkatukityöntekijöille. Eli tiedän mistä puhun.

      Meidän yhdistykseen otettiin vain korkeimman palkkatukiluokan ihmisiä töihin (pitkäaikasityöttömät, olisiko ollut 500pvä työttömänä tai jotain, en enää muista). Puoli vuotta olivat ja sitten osa sai vielä anottua sen toisen puolikkaan vuoden siihen päälle eli yksi ihminen oli töissä korkeintaan sen yhden vuoden. Ja sen jälkeen heti uusi ukko/akka etsintään ja vanha pihalle.

      Ehtona palkkatuetun ihmisen palkkaamiselle oli tarjota vähintään 85% normaaleista työviikkotunneista ja palkan tuli olla TES:sin mukainen. Meillä tämä tarkoitti 6,5 tunnin työpäiviä 7€ tuntipalkalla. Millään 4 tunnin työajan tarjoamisella ei olisi palkkatukea hyväksytty, eli nämä väitteet ovat ihan legendaa.

      Yksikään yhdistys tai muu palkkatuettavaa työllistävä taho EI saa enemmän rahaa, kuin mitä palkka- ja muihin pakollisiin kuluihin menee. Meidän tapauksessa kahvilatyöntekijän/siivoojan omakustanneosuudeksi jäi noin 70€/kk.

      • 7+15

        "Yksikään yhdistys tai muu palkkatuettavaa työllistävä taho EI saa enemmän rahaa, kuin mitä palkka- ja muihin pakollisiin kuluihin menee."

        Minä taas väitän että "työllistävä taho EI saa enemmän rahaa, kuin mitä palkka- ja muihin pakollisiin MINIMI kuluihin menee"

        Siis 85% työaika ja 85% alimmasta palkasta palkkaa (pitkäaikaistyöttömän alintakin kirjapalkkaa voidaan alentaa 15% työehtosopimuksen mukaisestikin) kyllä takaa 6,5 tunnin työstä myös työllistäjälle jotain viivan alle.

        Nykyisin 6,71 on jonkinmoinen minimituntipalkka.

        6 * 6,71 * 21,5 = 865,59 e/kk brutto työntekijälle
        Korkein korotettu työllistämistuki 32,66 * 1,9 * 21,5= 1334,161 e/kk

        Työnantajan palkan sivukulut n. 200 eli vielä jää taloon 269.


      • Asiasta tietävä
        7+15 kirjoitti:

        "Yksikään yhdistys tai muu palkkatuettavaa työllistävä taho EI saa enemmän rahaa, kuin mitä palkka- ja muihin pakollisiin kuluihin menee."

        Minä taas väitän että "työllistävä taho EI saa enemmän rahaa, kuin mitä palkka- ja muihin pakollisiin MINIMI kuluihin menee"

        Siis 85% työaika ja 85% alimmasta palkasta palkkaa (pitkäaikaistyöttömän alintakin kirjapalkkaa voidaan alentaa 15% työehtosopimuksen mukaisestikin) kyllä takaa 6,5 tunnin työstä myös työllistäjälle jotain viivan alle.

        Nykyisin 6,71 on jonkinmoinen minimituntipalkka.

        6 * 6,71 * 21,5 = 865,59 e/kk brutto työntekijälle
        Korkein korotettu työllistämistuki 32,66 * 1,9 * 21,5= 1334,161 e/kk

        Työnantajan palkan sivukulut n. 200 eli vielä jää taloon 269.

        Luuletko, että TE-keskus oikeasti muka maksaisi enemmän kuin mitä palkkatukilaisesta on yritykselle tai yhdistykselle kuluja? Ei tää systeemi nyt ihan NIIN mätä ole. Ota asioista selvää, älä väitä.

        TE-keskukselle kiikutetaan joka ikinen kuukausi laput, joissa mukana myös kuitti palkanmaksusta, sekä eläke- ja ennakonpidätysmaksuista. Luuletko nyt ihan oikeasti, että valtio tilittäisi yhdistykselle tai yritykselle MISSÄÄN TILANTEESSA enemmän rahaa kuin mitä kuluja on ollut. Ei todellakaan.

        Lopettakaa tällainen provosointi kun ette asioista mitään näköjään tiedä.


      • Ei ole ainoa
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Luuletko, että TE-keskus oikeasti muka maksaisi enemmän kuin mitä palkkatukilaisesta on yritykselle tai yhdistykselle kuluja? Ei tää systeemi nyt ihan NIIN mätä ole. Ota asioista selvää, älä väitä.

        TE-keskukselle kiikutetaan joka ikinen kuukausi laput, joissa mukana myös kuitti palkanmaksusta, sekä eläke- ja ennakonpidätysmaksuista. Luuletko nyt ihan oikeasti, että valtio tilittäisi yhdistykselle tai yritykselle MISSÄÄN TILANTEESSA enemmän rahaa kuin mitä kuluja on ollut. Ei todellakaan.

        Lopettakaa tällainen provosointi kun ette asioista mitään näköjään tiedä.

        SPR kylläkin saa valtion tukia useasta eri "syystä" - eli palkkatuen lisäksi muitakin.


      • Tarkistapa faktat

        Yhdistyksillä ja yleishyödyllisillä yhteisöillä EI OLE MÄÄRITELTY MINIMITYÖAIKAA tuon palkkatuen saamiseksi. Toisin sanottuna yhdistykset määrittelee ne työtunnit sen mukaan, paljonko heille juoksee te-keskukselta työllistämistukea. Tuki riittää vallan mainiosti kaikkiin palkkamenoihin ja sivukuluihin ja lisäksi joissain kunnissa, (kuten Oulussa) tulee vielä erillinen kuntalisä siihen päälle, määrä vaihtelee 200-600€/kk välillä.....!!! Jokainen "palkkatukilainen" on siis SPR:lle ilmainen työntekijä, kuntalisän kera jopa puhdasta voittoa tuottava ja VUODEN TYÖN TUOTTO SIIHEN PÄÄLLE tuo SPR:lle ihen sievoiset summat yhteiskunnan varoja!!!!!! Tärkeää tässä on oivaltaa se, että se työllistetty työtön EI OLE tässä hyötyjä, vaan työllistäjän taskuun valuu yhteiskunnan verovaroista maksetut tuet!!!!!!


      • Asiasta tietävä
        Tarkistapa faktat kirjoitti:

        Yhdistyksillä ja yleishyödyllisillä yhteisöillä EI OLE MÄÄRITELTY MINIMITYÖAIKAA tuon palkkatuen saamiseksi. Toisin sanottuna yhdistykset määrittelee ne työtunnit sen mukaan, paljonko heille juoksee te-keskukselta työllistämistukea. Tuki riittää vallan mainiosti kaikkiin palkkamenoihin ja sivukuluihin ja lisäksi joissain kunnissa, (kuten Oulussa) tulee vielä erillinen kuntalisä siihen päälle, määrä vaihtelee 200-600€/kk välillä.....!!! Jokainen "palkkatukilainen" on siis SPR:lle ilmainen työntekijä, kuntalisän kera jopa puhdasta voittoa tuottava ja VUODEN TYÖN TUOTTO SIIHEN PÄÄLLE tuo SPR:lle ihen sievoiset summat yhteiskunnan varoja!!!!!! Tärkeää tässä on oivaltaa se, että se työllistetty työtön EI OLE tässä hyötyjä, vaan työllistäjän taskuun valuu yhteiskunnan verovaroista maksetut tuet!!!!!!

        Olen siis ollut palkanmaksaja/yhdistyksemme rahastonhoitaja. Minulla siis on oikeasti kokemusta tästä asiasta. Olemme ns. yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon yhdistys ja meille todellakin TE-keskuksessa on määritelty, miten paljon tuon työajan tulee olla, jotta palkkatuen saaminen on mahdollista. Ja työajan tuli olla se 85% normaalista työajasta. PISTE.

        Tarkistappa itse faktat. Luuletko oikeasti, että SPR ns. nettoaa työntekijöistään palkkatuen avulla? Älä nyt naurata. Palkkatuen avulla toki työllistämiskulut pienenevät oleellisesti, mutta ei se TE-keskus nyt jumankavita enempää sinne SPR:n tilille laita, kuin mitä palkkatukihakemuksen liitteistä käy ilmi (kuitti palkanmaksusta työntekijän tilille, kuitti eläkemaksuista sekä kuitti ennakonpidätysmaksuista). Nyt urpot lopettakaa tällainen älytön provoilu täällä!

        En tietenkään tiedä, kuinka paljon SPR saa kaikkea muuta tukea, mutta sen tiedän aivan sata varmasti, että palkkatukea ei voi missään tilanteessa saada enemmän kuin mitä työntekijän kulut ovat. PISTE.


      • Kas tällä tavalla
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Olen siis ollut palkanmaksaja/yhdistyksemme rahastonhoitaja. Minulla siis on oikeasti kokemusta tästä asiasta. Olemme ns. yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon yhdistys ja meille todellakin TE-keskuksessa on määritelty, miten paljon tuon työajan tulee olla, jotta palkkatuen saaminen on mahdollista. Ja työajan tuli olla se 85% normaalista työajasta. PISTE.

        Tarkistappa itse faktat. Luuletko oikeasti, että SPR ns. nettoaa työntekijöistään palkkatuen avulla? Älä nyt naurata. Palkkatuen avulla toki työllistämiskulut pienenevät oleellisesti, mutta ei se TE-keskus nyt jumankavita enempää sinne SPR:n tilille laita, kuin mitä palkkatukihakemuksen liitteistä käy ilmi (kuitti palkanmaksusta työntekijän tilille, kuitti eläkemaksuista sekä kuitti ennakonpidätysmaksuista). Nyt urpot lopettakaa tällainen älytön provoilu täällä!

        En tietenkään tiedä, kuinka paljon SPR saa kaikkea muuta tukea, mutta sen tiedän aivan sata varmasti, että palkkatukea ei voi missään tilanteessa saada enemmän kuin mitä työntekijän kulut ovat. PISTE.

        Tuo 85% sääntö ei koske yleishyödyllisiä yhdistyksiä ja yhteisöjä - mistähän onnistuisin löytämään sen pykälän... ja voisitko itse kaivaa tuon oman väitteesi tueksi jotain faktaa. Millä ihmeellä selität esim sen, että näissä yhdistyksissä palkkatuella töissä olijat tekee nelituntista päivää...?


      • Asiasta tietävä
        Kas tällä tavalla kirjoitti:

        Tuo 85% sääntö ei koske yleishyödyllisiä yhdistyksiä ja yhteisöjä - mistähän onnistuisin löytämään sen pykälän... ja voisitko itse kaivaa tuon oman väitteesi tueksi jotain faktaa. Millä ihmeellä selität esim sen, että näissä yhdistyksissä palkkatuella töissä olijat tekee nelituntista päivää...?

        Tuo 85% työajasta on oltava, jotta saa täyden palkkatuen eli tänä päivänä sen 32,66€/päivä. Jos on lyhyempi työaika ei voi saada täyttä palkkatukea vaan tuki suhteutetaan työaikaan. Eli pääpontti on siis kuitenkin se, että enempää ei voi tukea saada missään tapauksessa kuin mitä työntekijän pitäminen maksaa.


      • kas tässä
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Tuo 85% työajasta on oltava, jotta saa täyden palkkatuen eli tänä päivänä sen 32,66€/päivä. Jos on lyhyempi työaika ei voi saada täyttä palkkatukea vaan tuki suhteutetaan työaikaan. Eli pääpontti on siis kuitenkin se, että enempää ei voi tukea saada missään tapauksessa kuin mitä työntekijän pitäminen maksaa.

        Voi

        http://www.ouka.fi/oulu/tyo-ja-elinkeinot/kuntalisa-tyottomia-palkkatuella-tyollistaville-jarjestoille-yhdistyksille-ja-saatioille

        Ja tuo 85% ei koske yhdistyksiä... näin pakkkatuella pystytään kattamaan kaikki kulut.


      • Turhaa kinata

      • Peruskoulumatikkaa

      • Asiasta tietävä
        Peruskoulumatikkaa kirjoitti:

        61,67€/pv X 21,5pv/kk = 1325,91€/kk ja kuinkas paljon ne Kontin orjien bruttoliksat olikaan? Siihen vielä tuo kultalisä päälle...

        Voi voi voi voi VENÄJÄ sentään teidän kanssanne!!

        61,67€/pv X 21,5pv/kk on tosiaan sen 1325,91€. Mutta luuletko sinä apina todellakin, että kun TE-keskus saa palkkatuen hakijalta tarvittavat tositteet (laitetaan vielä kerran nekin tähän kun ei meinaa mennä jakeluun, kuitti palkanmaksusta, kuitti eläkemaksuista ja kuitti ennakonpidätyksistä) että Te-keskuksen virkailijat laittaisivat tilille tuon 1325,91€ kuntalisän jos työnantajan kulut palkkatuetusta työntekijästä ovat vähemmän. Vitun urpot silloin se tuen määrä suhteutetaan siihen työtuntien määrään, mitä palkkatuettu työntekijä kuukaudessa tekee. Ja jos on niin saatanan pieni TES mukainen palkka kuin voi olla ja palkkatuella saisi muka enemmän kuin olisi menot NIIN EI NE SITÄ YLIMÄÄRÄISTÄ SILLE YHDISTYKSELLE/YRIRYKSELLE/JÄRJESTÖLLE MAKSA!!!!!

        Vittu täällä on typerää porukkaa paikalla...


      • Asiasta tietävä
        kas tässä kirjoitti:

        Voi

        http://www.ouka.fi/oulu/tyo-ja-elinkeinot/kuntalisa-tyottomia-palkkatuella-tyollistaville-jarjestoille-yhdistyksille-ja-saatioille

        Ja tuo 85% ei koske yhdistyksiä... näin pakkkatuella pystytään kattamaan kaikki kulut.

        Kohta 9.

        "Kuntalisä tulee käyttää työntekijän palkkakulujen ja lakisääteisten työnantajakulujen kattamiseen. Tuen suuruuteen vaikuttavat myös henkilölle maksettavat lomaraha ja –korvaus, jotka tulee ilmoittaa hakemuksessa."

        Mitä kohtaa et ymmärrä tuosta? Kuntalisä tulee käyttää työnantajakulujen kattamiseen. Jos pelkällä palkkatuella jo jostain syystä muka saisi työntekijän kulut katettua, niin luuletko, että tuota kuntalisää olisi vielä myönnetty?


      • Asiasta tietävä
        Turhaa kinata kirjoitti:

        Rahastonhoitaja siis ollut jossain huijariyhdistyksessä joka ottaa orjia. Ei ole välttämättä kaikista luotettavin lähde.

        "Rahastonhoitaja siis ollut jossain huijariyhdistyksessä joka ottaa orjia. Ei ole välttämättä kaikista luotettavin lähde."

        Myönnän toki, että yhdistyksemme käytti järjestelmää häikäilemättä hyväkseen. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että minä olen ollut tekemässä niitä palkkatukihakemuksia vuodet perätysten joka kuukausi. Ja on siis jonkin verran OIKEAA kokemusta tästä asiasta. Ei mitään MUTU-shittiä mitä palstan kaikkitietävät urpot tykkää suoltaa.


      • Myöskin tietoinen
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        "Rahastonhoitaja siis ollut jossain huijariyhdistyksessä joka ottaa orjia. Ei ole välttämättä kaikista luotettavin lähde."

        Myönnän toki, että yhdistyksemme käytti järjestelmää häikäilemättä hyväkseen. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että minä olen ollut tekemässä niitä palkkatukihakemuksia vuodet perätysten joka kuukausi. Ja on siis jonkin verran OIKEAA kokemusta tästä asiasta. Ei mitään MUTU-shittiä mitä palstan kaikkitietävät urpot tykkää suoltaa.

        Onpa tullut oltua mukana yhdistystoiminnassa ja sattumoisin tiedän tasan tarkkaan, ettei yhdistyksiä sido tuo 85% työaikavelvoite, vaan työllistettyä voidaan pitää se 4h/työpäivä, jolloin se näennäisesti "tessin mukainen liksa" (joka on etsitty halvimmasta mahdollisesta nimikkeestä) pystytään maksamaan sivukuluineen päivineen sillä palkkatuella. Tässä on myös syy siihen, miksi nuo palkkatukipaikat on vain vuoden mittaisia, eikä jatkoa vuoden rupeaman jälkeen heru. Tuki tippuu, jolloin se ei enää riitäkään kattamaan kaikkia työllistämiskustannuksia, jolloin työllistetty ei enää tuotakaan maksimaalista voittoa yhdistykselle...


      • Asiasta tietävä
        Myöskin tietoinen kirjoitti:

        Onpa tullut oltua mukana yhdistystoiminnassa ja sattumoisin tiedän tasan tarkkaan, ettei yhdistyksiä sido tuo 85% työaikavelvoite, vaan työllistettyä voidaan pitää se 4h/työpäivä, jolloin se näennäisesti "tessin mukainen liksa" (joka on etsitty halvimmasta mahdollisesta nimikkeestä) pystytään maksamaan sivukuluineen päivineen sillä palkkatuella. Tässä on myös syy siihen, miksi nuo palkkatukipaikat on vain vuoden mittaisia, eikä jatkoa vuoden rupeaman jälkeen heru. Tuki tippuu, jolloin se ei enää riitäkään kattamaan kaikkia työllistämiskustannuksia, jolloin työllistetty ei enää tuotakaan maksimaalista voittoa yhdistykselle...

        Totta, ainoastaan täyden palkkatuen voi saada, jos tekee tuota 85% työaikaa. Muussa tapauksessa on siis palkkatuki suhteutettu työaikaan ja siis vähemmän kuin normaali palkkatuki/päivä.


      • Ootko ollut itse?
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Totta, ainoastaan täyden palkkatuen voi saada, jos tekee tuota 85% työaikaa. Muussa tapauksessa on siis palkkatuki suhteutettu työaikaan ja siis vähemmän kuin normaali palkkatuki/päivä.

        Kyllä sen palkkatuen voi saada täytenä korkeimpana korotettuna 4-tuntisiin päiviinkin, siis yleishyödylliset yhteisöt ja tuon takia ne työllistetyt ei ole oikeutettuja enää soviteltuun työttömyysturvaan, vaan niiden pitää pärjätä nelituntisten päivien minimiliksalla...


      • Asiasta tietävä
        Ootko ollut itse? kirjoitti:

        Kyllä sen palkkatuen voi saada täytenä korkeimpana korotettuna 4-tuntisiin päiviinkin, siis yleishyödylliset yhteisöt ja tuon takia ne työllistetyt ei ole oikeutettuja enää soviteltuun työttömyysturvaan, vaan niiden pitää pärjätä nelituntisten päivien minimiliksalla...

        Ok no meidän tapauksessa ei voinut. Mutta joka tapauksessa ei sitä tukea kuitenkaan enempää voi saada missään tilanteessa kuin mitä työntekijän palkkakulut ovat. Tää tuntuu olevan jostain syystä täysin mahdotonta käsittää joidenkin tyyppien tällä palstalla.


      • Helposti selvitetty
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Ok no meidän tapauksessa ei voinut. Mutta joka tapauksessa ei sitä tukea kuitenkaan enempää voi saada missään tilanteessa kuin mitä työntekijän palkkakulut ovat. Tää tuntuu olevan jostain syystä täysin mahdotonta käsittää joidenkin tyyppien tällä palstalla.

        Lasketaanpa: löytyykö ketjun lukijoista yhtään Kontin tämänhetkistä orjaa, paljonko teillä on tällä hetkellä brutto/kk ja montako viikkotuntia teillä teetetään? Saako SPR teistä korkeinta korotettua palkkatukea, eli sen 1300€/kk?!


      • Meehän levähtään

        Mistä sua oikein ottaa?


      • Pipo päästä
        Meehän levähtään kirjoitti:

        Mistä sua oikein ottaa?

        Kierroksilla vaikuttaa käyvän.


    • #&%§ \(i)/

      "Kuntalisä tulee käyttää työnantajakulujen kattamiseen. "
      Mahtaakohan kukaan oikeasti valvoa että noin tapahtuu?

      Olin tuossa jonkin aikaa sitten palkkatukitöissä 20 tuntia viikossa ja siihen työnantaja sai korkeinta korotettua palkkatukea ja mahdollisesti jotain kuntalisääkin. Mulla ei kertynyt työssäoloehtoa kun puolet ja vuoden pestin jälkeen jäi työssäoloehto 8 viikkoa vajaaksi. Laskeskelin ettei millään se palkkatuki ja mahdollinen kuntalisä mene kokonaan palkkaustannuksiin. Periaatteessa olisin kyllä saanut nuo laskelmat vaikka ELY-keskuskesta tai jostain sieltä päin, vahvasti epäilen etten olisi niitä saanut vaikka olisin pyytänytkin. Jos olisi ilmennyt ettei työnantaja olisikaan saanut korkeinta korotettua palkkatukea niin työssäoloehto olisi täyttynyt.

      • Entinen orja

        Sama täällä, olen tehnyt 4,5h työpäivää ja liksa pyöri bruttona noin 900€/kk kieppeillä... tietystikään ei ollut oikeutta soviteltuun päivärahaan, tuota ei te-toimistosta kerrottu ennen työn aloittamista, vaan se tuli yllätyksenä yrittäessäni hakea soviteltua ensimmäisen tilin tultua. Työssäoloehtoa ei kertynyt tarpeeksi, vaikka luulin vuoden työrupeamalla pääseväni viimein työmarkkinatuesta, jäi sopivasti muutaman viikon vajaaksi.


      • Asiasta tietävä

        Mahtaako kukaan valvoa... Ei teille näköjään mene mikään jakeluun. Noita tukia ei paljon myönnellä ilman tositteita siitä, mihin ne kuluvat! Luuletteko te urpot, että Oulun kaupunki jakaa rahaa ihan tosta noin vaan ja piruuttaan jos vain kehtaa pyytää? Ilman minkäänlaista vastikkeellisuutta? Herätys tähän päivään pahvit. Ottakaa asioista oikeasti selvää älkääkä vain tehkö itsestänne naurettavia pellejä.


      • Asiasta tietävä
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Mahtaako kukaan valvoa... Ei teille näköjään mene mikään jakeluun. Noita tukia ei paljon myönnellä ilman tositteita siitä, mihin ne kuluvat! Luuletteko te urpot, että Oulun kaupunki jakaa rahaa ihan tosta noin vaan ja piruuttaan jos vain kehtaa pyytää? Ilman minkäänlaista vastikkeellisuutta? Herätys tähän päivään pahvit. Ottakaa asioista oikeasti selvää älkääkä vain tehkö itsestänne naurettavia pellejä.

        Palkkatuki maksetaan AINA takautuvasti edelliseltä kuukaudelta. Sitä varten on toimitettava JOKA KUUKAUSI työntekijän palkkakuitti, eläkemaksujen sekä ennakoiden maksuista kuitit. Näiden lisäksi siis se hakemus, jossa on eritelty työntekijän työpäivät/tunnit edeltävältä kuukaudelta.

        KUN MENETELLÄÄN NÄIN EI VOIDA KÄHMIÄ MITÄÄN YLIMÄÄRÄISIÄ PALKKATUKIRAHOJA!

        Jos joku pahvi täällä nyt on laskeskellut, että on ollut korkeimmalla palkkatuella ja olisi pitänyt yrityksen/yhdistyksen saada siis niin ja niin paljon sitä palkkatukea NIIN EI SE NIIN MENE!!! SITÄ PALKKATUKEA KUN EI VOI SAADA YHTÄÄN ENEMPÄÄ KUIN MITÄ TYÖNTEKIJÄN KULUT OVAT!!

        Kuinka saatanan tyhmää porukkaa tällä palstalla oikein pyörii...


      • Kokeilepa joskus
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Palkkatuki maksetaan AINA takautuvasti edelliseltä kuukaudelta. Sitä varten on toimitettava JOKA KUUKAUSI työntekijän palkkakuitti, eläkemaksujen sekä ennakoiden maksuista kuitit. Näiden lisäksi siis se hakemus, jossa on eritelty työntekijän työpäivät/tunnit edeltävältä kuukaudelta.

        KUN MENETELLÄÄN NÄIN EI VOIDA KÄHMIÄ MITÄÄN YLIMÄÄRÄISIÄ PALKKATUKIRAHOJA!

        Jos joku pahvi täällä nyt on laskeskellut, että on ollut korkeimmalla palkkatuella ja olisi pitänyt yrityksen/yhdistyksen saada siis niin ja niin paljon sitä palkkatukea NIIN EI SE NIIN MENE!!! SITÄ PALKKATUKEA KUN EI VOI SAADA YHTÄÄN ENEMPÄÄ KUIN MITÄ TYÖNTEKIJÄN KULUT OVAT!!

        Kuinka saatanan tyhmää porukkaa tällä palstalla oikein pyörii...

        Et tainnut olla palkkatukilainen SPR:llä... tai missään muuallakaan. Jos olisit itse tuota orjan asemaa kokeillut, niin et täällä puolustelisi näitä riistäjä-työnantajia, jotka junailee YHTEISKUNNAN VEROVAROJA OMIIN TASKUIHINSA, nämä työnantajathan ne tässä palkkatuessa niittää sen potin, ei suinkaan se minimipalkkainen työllistetty, joka on koiraakin huonommassa asemassa.....


      • Asiasta tietävä
        Kokeilepa joskus kirjoitti:

        Et tainnut olla palkkatukilainen SPR:llä... tai missään muuallakaan. Jos olisit itse tuota orjan asemaa kokeillut, niin et täällä puolustelisi näitä riistäjä-työnantajia, jotka junailee YHTEISKUNNAN VEROVAROJA OMIIN TASKUIHINSA, nämä työnantajathan ne tässä palkkatuessa niittää sen potin, ei suinkaan se minimipalkkainen työllistetty, joka on koiraakin huonommassa asemassa.....

        No en todellakaan ole ollut mikään palkkatukilainen. Olenko niin väittänyt? Olen ollut sillä työnantajapuolella rahastonhoitajana ja siksi tiedän asiasta. Sekin oli osaltani vapaaehtoistyötä yhdistyksessämme.


        Ilman sitä palkkatukea ei muuten olisi sille minimipalkkatyöllistetylle edes sitä vähää työtä. En kuitenkaan puolustele nykyistä meininkiä vaan kerron TOTUUDEN siitä, mitä palkkatuki tarkoittaa. Kovin moni palstalainen ei jostain syystä halua uskoa, että työnantajat eivät palkkatuella ja kuntalisillä mitään nettoa. Tottakai työntekijä tulee halvemmaksi, mutta ei se nyt ihan niin mene, että valtio/kunnat MAKSAISIVAT ENEMPÄÄ KUIN TYÖNTEKIJÄN KULUT siitä, että joku antaa töitä työttömälle.


      • Pystyy jos tahtoo
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        No en todellakaan ole ollut mikään palkkatukilainen. Olenko niin väittänyt? Olen ollut sillä työnantajapuolella rahastonhoitajana ja siksi tiedän asiasta. Sekin oli osaltani vapaaehtoistyötä yhdistyksessämme.


        Ilman sitä palkkatukea ei muuten olisi sille minimipalkkatyöllistetylle edes sitä vähää työtä. En kuitenkaan puolustele nykyistä meininkiä vaan kerron TOTUUDEN siitä, mitä palkkatuki tarkoittaa. Kovin moni palstalainen ei jostain syystä halua uskoa, että työnantajat eivät palkkatuella ja kuntalisillä mitään nettoa. Tottakai työntekijä tulee halvemmaksi, mutta ei se nyt ihan niin mene, että valtio/kunnat MAKSAISIVAT ENEMPÄÄ KUIN TYÖNTEKIJÄN KULUT siitä, että joku antaa töitä työttömälle.

        Et siis ole osannut hyödyntää yhteiskunnan ammentamia verotukijaisia taroeeksi tehokkaasti ja härskisti, ei ihme, että olet entinen rahastonhoitaja...


      • Asiasta tietävä
        Pystyy jos tahtoo kirjoitti:

        Et siis ole osannut hyödyntää yhteiskunnan ammentamia verotukijaisia taroeeksi tehokkaasti ja härskisti, ei ihme, että olet entinen rahastonhoitaja...

        Hehe... Olen entinen rahastonhoitaja ihan muista syistä, itseasiassa siitä syystä että joudun olemaan nykyään tiiviimmin mukana oman yritykseni johdossa kuin ennen.

        Millähän voit todistaa, että TE-keskus maksaisi enemmän palkkatukea millekään yhdistykselle kuin mitä palkkatuetun työntekijän kulut ovat? Se menee sitten kyllä jo palkkakuittien ja eläke/ennakkokuittien väärentämisen puolelle jos aikoo enemmän saada sitä tukea kuin mitä ovat kulut. Ja joo, jos väärentämiseen ja petokseen ryhtyy niin silloinhan maailma on ns. avoin.


      • Tarina muuttuu
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Hehe... Olen entinen rahastonhoitaja ihan muista syistä, itseasiassa siitä syystä että joudun olemaan nykyään tiiviimmin mukana oman yritykseni johdossa kuin ennen.

        Millähän voit todistaa, että TE-keskus maksaisi enemmän palkkatukea millekään yhdistykselle kuin mitä palkkatuetun työntekijän kulut ovat? Se menee sitten kyllä jo palkkakuittien ja eläke/ennakkokuittien väärentämisen puolelle jos aikoo enemmän saada sitä tukea kuin mitä ovat kulut. Ja joo, jos väärentämiseen ja petokseen ryhtyy niin silloinhan maailma on ns. avoin.

        Kappas, aikaisemmin väitit, että sitä saa vain osittain kustannuksiin ja että työaika oltava 85%, nyt olet jo myöntynyt siihen, ettei työaikavaatimusta ole ja että tuki voi kattaa 100% kaikki kulut..! Kulujahan kyllä saadaan, kun keksitään, esim "ohjaajan kustannuksista" - eihän työtöntä voi päästää töihin ilman niskaan huohottajaa... (samat mahot lehmät mähöttää siellä kahvihuoneessa kovalla palkalla ja "valvoo/ohjaa" työllistettyä)


    • ilmaistyötäp

      Pakkohan sen spr:n tj:n iso palkka jostain on saatava...

    • ihmetouhua

      Vaikka Kontissa sanottiin ettei myyntituloksella ollut väliä, niin kyllä sillä oli. Aina viikkopalavereissa toitotettiin monellako sijalla se Kontti oli myyntituotoissa. Kummasti niille jatkettiin töitä, jotka yksinään vastasivat jonkun osaston myynnistä ja olivat saaneet osaston myyntiluvut kasvamaan. Kai niillä Konttien myyntituloilla jotain merkitystä on, jos se ei kannattais, niin tuskin Kontteja olis noin paljon perustettu ympäri Suomea. Veikkaanpa, että Konttien johtajillakin on aika hyvät palkat, tuskin samat pysyis niissä hommissa huonoilla palkoilla montaa vuotta. Sen huomas ettei Konttiesimiehillä ollut empaattisuutta, eikä muitakaan luonteenpiirteitä mitä vois kuvitella hyväntekeväisyysjärjestöön kuuluvilla henkilöillä olevan, huomas ett ne oli vaan siellä rahan takia töissä, ei niitä pahemmin kiinnostanut oman järjestönsä toiminta. Siellä Kontissa missä mä olin töissä aikoinani, välillä ei ollut kukaan esimiehistä paikalla ja jos ne oli paikalla, niin olivat omissa huoneissaan, ei niitä kiinnostanut käydä työntekijöitä moikkaamassa. Enempi ne ravas jossain palavereissa ja koulutuksissa, mitenköhän ne uskalsi jättää talon pyörittämisen tukityöntekijöitten harteille, ehkä niitä ei vaan kiinnostanut olla paikalla, saivat palkkansa vaikka eivät työpaikalla olleetkaan. Kuinkahan monessa Kontissa esimiehet vetivät välistä rahaa omiin taskuihinsa, tuskin ne tapaukset, jotka jäivät kiinni olivat ainoat, luulenpa, että sellaista on tapahtunut muuallakin. Eihän mikään taho pysty Konttien toimintaa valvomaan, niissähän esimiehet voi touhuta mitä tahansa ilman että kukaan järjestön konttorilla saa tietää asiasta yhtään mitään. Ja jos jotain paljastuukin, niin asia lakaistaan piiloon maton alle.

      • johtopäätökseni

        "Kuinkahan monessa Kontissa esimiehet vetivät välistä rahaa omiin taskuihinsa, tuskin ne tapaukset, jotka jäivät kiinni olivat ainoat, luulenpa, että sellaista on tapahtunut muuallakin. "

        Hyvä syy pysyä kaikesta hyväntekeväisyydestä niin kaukana kuin mahdollista.


      • Eivälikäsiä

        Todellakin näistö yrityksistä. Hyväntekeväisyys kannattaa tehdä suoraan köyhälle perheelle tai vanhuksille, suoraan.


    • Vai miten on?

      Konteista tulisi varmaan mielenkiintoista tietoa julki, mutta oletan että työsopimuksen allekirjoituksen myötä tehty vaitiololupaus rajoittanee kommentteja?

      • kohta historiaa

        Oikeastaan on se ja sama mitä niissä touhutaan. Yleensä huono kello kuuluu kauemmaksi kuin hyvä kello. Joskus nuokin Kontit tulevat tiensä päähän ja jonkun ajan päästä kukaan ei edes muista Konttien olleen olemassa. Aika aikaansa kutakin.


      • Sananvapaus
        kohta historiaa kirjoitti:

        Oikeastaan on se ja sama mitä niissä touhutaan. Yleensä huono kello kuuluu kauemmaksi kuin hyvä kello. Joskus nuokin Kontit tulevat tiensä päähän ja jonkun ajan päästä kukaan ei edes muista Konttien olleen olemassa. Aika aikaansa kutakin.

        Oikeastaan MOT tai joku muu tunkiontongintaohjelma voitas usuttaa penkomaan tuota Kontin tunkiota.... laittakaahan juttuvinkkiä menemään, ehkä innostuvat! Vinkkeihin kannattaa laittaa omakohtaisia kokemuksia ja havaintoja, ei se vaitiolovelvollisuus koske yleisiä asioita, kuten esimerkiksi sitä, miten lahjoituksena saatu tavara käsitellään ja miten Kontin henkilökunnan palkkaus pyörii täysin te-keskuksen rahoituksella jne jne jne.


      • ei ketään kiinnosta
        Sananvapaus kirjoitti:

        Oikeastaan MOT tai joku muu tunkiontongintaohjelma voitas usuttaa penkomaan tuota Kontin tunkiota.... laittakaahan juttuvinkkiä menemään, ehkä innostuvat! Vinkkeihin kannattaa laittaa omakohtaisia kokemuksia ja havaintoja, ei se vaitiolovelvollisuus koske yleisiä asioita, kuten esimerkiksi sitä, miten lahjoituksena saatu tavara käsitellään ja miten Kontin henkilökunnan palkkaus pyörii täysin te-keskuksen rahoituksella jne jne jne.

        Eipä taida ketään kiinnostaa tehdä juttua Konttien toiminnasta. Eihän se mtv3:n tekemä juttu mitään muutosta tuonut. Asia vaiettiin hiljaiseksi. Jotain häikkäähän täytyi olla, jos Kontin esimiehet eivät keskenään pystyneet toimeen tulemaan vaan yks joutui jäämään jopa sairaslomalle pitkäksi aikaan. Ei se johtunut Kontti-ketjun johdon toiminnasta vaan ihan paikallisella tasolla tapahtuneista tapahtumista. Jos on useampi esimies samassa paikassa, niin tuleehan sitä.skismoja väleihin ja joku jää heistä ulkopuoliseksi asioista. Sellastahan tapahtuu joka paikassa, tapellaan vallasta ja aina joka pullautetaan pelistä pois. Mutta Konttien toiminnassa ei ole kyse muusta kuin rahan tienaamisesta SPR:lle, jos ne tuottaisi tappiota, niin nehän olisi pistetty aikaa sitten kiinni. Hyväntekeväisyydellä ei ole mitään tekoa Konttien toiminnassa.


      • Ehkäpä jokin
        Sananvapaus kirjoitti:

        Oikeastaan MOT tai joku muu tunkiontongintaohjelma voitas usuttaa penkomaan tuota Kontin tunkiota.... laittakaahan juttuvinkkiä menemään, ehkä innostuvat! Vinkkeihin kannattaa laittaa omakohtaisia kokemuksia ja havaintoja, ei se vaitiolovelvollisuus koske yleisiä asioita, kuten esimerkiksi sitä, miten lahjoituksena saatu tavara käsitellään ja miten Kontin henkilökunnan palkkaus pyörii täysin te-keskuksen rahoituksella jne jne jne.

        Laajempikin ohjelma voisi olla tarpeen spr:stä.


    • leuka4

      Palavereissa käytiin myyntiä rajusti läpi, juu. Arvoa voisi laskea ihmisten työllekkin vähän, niin ei tarvisi ihan kaikkia käyttää työllistämiseen, mutta ei kait sitten johtajalle niin riittäisi.

    • Muutakin on

      "Kihlakunnansyyttäjä Anja-Riitta Rinkinen kertoo olevansa tyytymätön käräjäoikeuden tuomioon kaikkien syytettyjen ja syytekohtien osalta. Hän perustelee valituspäätöstään käräjäoikeudessa esiin tulleella näytöllä.

      SPR:n Veripalvelun entistä johtajaa Jukka Rautosta syytettiin oikeudessa luottamusaseman väärinkäytöstä ja törkeästä avustuspetoksesta. Veripalvelun käyttämä konsultti puolestaan oli syytteessä avunannosta luottamusaseman väärinkäyttöön."

      http://www.hs.fi/kotimaa/a1386731719235

    • töihinkö

      Oli tarkoitus mennä konttiin syksyllä.. Aloin nyt laskemaan että onko näin että saan vähemmän rahaa tukityöstä, mitä saan nyt kelan työmarkkinatukea ( lapsikorotus kolmesta lapsesta..).. Kannattaako tuo etes lähtäkkään. 28h/viikko ois tarkoitus..

      • Kysäse tarkemmin

        Kysy ensitöiksesi tuo sun palkaus, JOS sulle ei sitä suostuta kertomaan, niin tuossa on jo ensimmäinen peruste olla menemättä. Kukaan ei voi velvoittaa ketään jonnekin "pakkotöihin", jossa palkan näkee sitten kun se tulee!!!!


      • mieti ensin

        Voisit kysellä työkkäristä sellaisia tukityöpaikkoja, joissa tuntimäärä ja palkka on parempi. Ei ne Kontissa maksa kovin hyvää palkkaa, monissa muissa tukityöpaikoissa palkka on parempi. Eikä se työ ole kovin hääppöistä, hyvässä lykyssä siellä oleva porukkakin ei innosta. Jos lapset on pieniä, niin järjestyykö lapsille hoitopaikka lauantaityöpäivälle, entä iltavuorolle, Konteissa on kaksvuorotyö ja iltavuorossa on oltava ainakin kuuteen asti töissä. Vuorot vaihtuu viikottain eli toisena viikkona mentävä aamuun ja toisena puolen päivän jälkeen.


    • leuka4

      En tiedä miten on noiden lapsikorotusten kanssa. Ei sitä varmaankaan tullut siltä ajalta, jos oikein muistan. En suosittele, jos tulot alenee liian merkittävästi. Silloin kannattaa mielummin mennä vapaaehtoisena käymään silloin tällöin, jos innostaa ja nostaa entistä tukea.

    • töihinkö

      Ai kontissa on vuorotyö systeemi o.O sitä mulle ei edes kerrottu, eikä työ tarjouksessa sitä mainittu. Työnhaku tiedoissani on ylhäällä etten voi tehdä muuta kuin normaalia päivätyötä/osapäivätyötä. Sain siis jo yhden tarjouksen (tyrkytyksen) mutta en pystynyt sitä vastaanottamaan kun kesä ois ollut hankala järjestää noiden lasten takia.. Käytännössä 7-vuotias ois joutunut olemaan yksin koko kesän yms..

      taidan päätyä hakemaan koulutukseen..

    • ei pidä mennä

      Älkää vaan menkö,saisi mennä konkurssiin koko lafka,mummon pirut ostaa noista niitä törkyjä.

      Älkää menkö,annetaan puljun mennä konkurssiin.

    • Saa Pennillä R.....?

      Kävinpä tänään pitkästä aikaa kurkistamassa Oulun Kontin tarjontaa. Herra siunaa taas sitä hintapolitiikkaa...... ostaako sieltä muuten kukaan ikinä ainoatakaan vaatetta? Köyhän "vaatekauppa" se ei missään tapauksessa ainakaan ole, kaupastakin saa halvempia ja vieläpä uusia!

      http://hikipedia.info/wiki/Limingantulli

      Googlettelun tuloksena löytyi varsin kuvaavaa kerrontaa tästä "aarreaitasta"!

    • leuka4

      Koulutukseen mielummin kannattaa mielummin hakea. Ylläpito samaa luokkaa ellei enemmän. Ole niitä niin tarkkaan laskenut. Sossusta nyt kuitenkin saa hakea sitä erotusta, jos nämä lafkat jättää maksut vähemmälle.

    • Kissa pöydälle

      Onko Kontin työntekijöillä vaitiolovelvollisuus työsoppariin kirjattuna?! Jos on, niin mitä se pitää sisällään? Kai nyt edes omasta palkastaan ja julkisista varoista maksetuista palkkatukijutuista on luvallista puhua, sitä ei työnantaja kertakaikkiaan voi kieltää!!!!!

    • 167-176

      "Kai nyt edes omasta palkastaan ja julkisista varoista maksetuista palkkatukijutuista on luvallista puhua, sitä ei työnantaja kertakaikkiaan voi kieltää!!!!! "

      Noista asoista puhumista ei voi kieltää missään paperissa, vaikka saattavat yrittä.

    • Mietittävää

      Näin homma toimii useimmissa paikoissa:

      Työtön passitetaan te-toimistosta karenssilla uhaten Konttiin palkkatukityöllistetyksi. Kontti saa työllistettävästä täyden palkkatuen (tais olla noin 1100€/kk) monessa kunnassa vielä lisäksi ns "kuntalisää" jopa 600€/kk! Karenssiuhalla töihin pakotettu työtön tekee Kontissa 4-tuntista päivää 5-päiväisellä viikolla ja tämä työ on ns "vuorotyötä", eli aamua, päivää, iltaa. Palkkana tämä karenssiuhalla työhön pakotettu saa tuon palkkatuen suuruisen summan, josta on vähennetty kaikki työnantajakulut & muut vähennykset. Käytännössä nettona jää käteen vajaa tonni... SPR siis nettoaa näillä "tukityöllistetyillä" ihan sievoiset summat. Myymälöiden "tuottoa" ei suinkaan käytetä työllistettyjen palkkoihin, tms, vaan lähinnä ylemmässä asemassa olevien järjettömiin palkkoihin & etuisuuksiin.

      Jokaisen SPR:lle kamaa lahjoittavan on syytä käydä kurkkaamassa siellä Kontissa, että minkälaisilla kiskurihinnoilla niitä kamoja siellä kaupataan ja minkälaisella riistopolitiikalla sitä puljua pyöritetään. Kokeilkaa kysyä työntekijöiltä työpäivien pituuksista, palkasta jne - eivät uskalla hiiskua sanaakaan... Miettikää sitten uudelleen, haluatteko lahjoittaa ylimääräiset tavaranne tällaisen "hyväntekeväisyysjärjestön" -statuksella ratsastavan riistopuljun ahneiden taskuun, vai kenties johonkin hieman todellisempaan, kuten vaikkapa seurakunnan diakoniatyöhön.

    • riistos riistoa!!

      Siilinjärvellä ja Kuopiossakin toimii sellainen pomo että oksat pois. Olin Kontissa vain hetken ja tämä pomo kertoi vajaakuntoisten mt-kuntoutujien asiat muille työntekijöille ja nauroi päälle. Olin tosi järkyttynyt sillä tämä eräs työntekijä oli menettänyt jatkuvan työpaikkakiusaamisen takia sen mielenterveytensä, sitten sossu laittoi hänet Konttiin jossa hänen asiat naurettiin oikein räikeästi!!
      Pomo piiskasi sakkia tekemään nopeampaan hommia, sain selville että bonuksia käärii jos myynti kasvaa. Kohteli työntekijöitä kuin varkaita ja kertoi ekana että kamerat pyörii ettei kannata varastamaan rueta, olin vähän että täh! miksi jotain likaisia pyykkejä varastaisin!! Hinnoittelu olikin liian korkeaa ja kaupaksi ei ainakaan Siilissä mene niin hyvin, samat rytkyt ikuisesti hyllyissä.
      Työntekijät pelokkaita lampaita koska eivät halua että pienet tulot nekin tippuvat sillä tämä eukko rollii työkkäriin heti jos joku esim tohtii lekurissa käydä. Siis kuulema korvata pitää ja lääkärinkirjoittamia papereita ei usko vaan heti luulee että lusmuilee jos sairastuu. Ihan kauhea paikka!! Säälin kaikkia jotka tuohon kolhoosiin joutuvat tai menevät hyväuskoisina että kiva päästä ns tukitöihin!
      Jopa paskaa sisältäviä pusseja pitää työntekijöiden penkoa, oikeasti, kuulema napit voi ottaa talteen sillä nekin myydään!! Kaikilla oli allergista nuhaa jolle vain naurettiin. Vessassakäynnitkin vahdittiin ja hirveä valitus jos aamulla menit väärästä ovesta sisään sillä orjat menee takaovesta ei asiakasovesta. Myöhästymiset kaikki merkattiin, valitin työkkäriin ettei sinne pidä ketään laittaa että ihan kauhea paikka, pomolla ei mitään häpyä eikä vaitiolovelvollisuutta pidetä!! En tiedä auttoiko mitään, tuskin sillä huonokuntoisen näköistä porukkaa tuntuu olevan töissä koko ajan, tekohymyt naamalla, pomo käski olla hymy perseessä koko ajan että asiakas ostaa kuulema silloin enemmän. Hirveä riistolafka mutta kukaan ei valita julkisesti, tai no hyvin harva koska pelätään että tulee karenssi jos potkimaan pois. Itselleni ei tullut sillä haukuin koko paikan ja sanoin työkkärissä että edesvastuutonta laittaa sinne ketään kärsimään. Varmaan halusivat päästä musta vain eroon vähin äänin!!

      • kaikkea kokenut

        Tuo oli mulle uusi tieto, että Konttipomot tienaa bonuspalkkaa, jos myynti on ollut hyvää. Ilmankos ne hehkutti, kun se Kontti sijoittui kärkipäähän joissakin myynneissä. Samalla annettiin ymmärtää ettei myyntituloksilla ollut merkitystä. Nyt ymmärtää senkin miksi esimiehet ei vaihdu kovin tiuhaan tahtiin. Kuka nyt lähtee hyväpalkkaisesta työstä, jossa ei tarvitse raataa palkkansa eteen, eikä kukaan valvo sun tekemisiä millään tavalla. Eikä edes tarvitse olla hyvä esimies eli saat purkaa huonoa oloas työntekijöihin, jos tuntuu siltä, niin teki ainakin yks Kontti-esimies. Sen käytöksestä huomas milloin sillä oli huono päivä, osas kiertää sen kauempaa. Sillä oli paha tapa keksiä tyhjästä moitittavaa, kun ei ollut oikeasti mitään mistä antaa huonoa palautetta. Mutta kun johtaja oli paikalla, se ei puuttunut mihinkään. Kysyin siltä esimieheltä, ett saanko työtodistuksen käteen ennen työsuhteen loppumista, kun oli tarkoitus pitää loput lomapäivät ennen loppumista, niin sanoi että ei onnistu, lähetetään yleensä kotia se siinä tapauksessa. Satuin sitten kysäisemään yhdeltä työkaverilta, että saako se työtodistuksen käteen ennen lomille lähtöä, niin se sanoi, ett niin hänelle oli luvattu. Tuntui vähän oudolta miks mulle sanottiin ettei onnistu. No, sitten se samainen esimies käski mun kirjoittaa paperille mitä työtehtäviä olin tehnyt. Tein mitä pyysi. Kysyin sitten toisilta työkavereilta oliko he joutuneet kirjaamaan tehtävänsä paperille, arvaatkaan vaan olivatko joutuneet tekemään niin..no eivät. Pikkasen ihmettelen esimiehen käytöstä mua kohtaan, haiskahti jo nöyryyttämiseltä tuo touhu. Kai ärsytin sitä jollain tavalla, otti jopa ennen aikojaan mun pukukaapin ovesta nimilapun poissa ;). En mäkään häntä arvostanut, oli sellainen kouhottaja eli sähläsi monta asiaa yhtä aikaa ja jätti hommat levälleen. Sillä oli sellainen tapa muka käydä tekemässä töitä ja esittää meille miten hommia muka tehtiin, ei se kauaa jaksanut sitäkään tehdä. Tuskin missään muualla kuin Kontissa tuollainen esimies pärjäisi, häntä ei taatusti pätevyyden vuoksi tuohon työhön valittu, taatusti suhteiden avulla sai tuon paikkansa.


    • Veroton hinta!!!!

      Kontin hinnottelusta:

      Esimerkkinä vaikkapa 33cl Iittalan Aino Aalto -juomalasi. Kontin hyllyssä 5,50€ (alv 0%) ja kaupasta saa 2kpl paketin hintaan 8€ (alv 24%). Kaupan hinta tosiaan sisältää lisäksi tuon alv 24% ja Konttihan ei alveja maksa, niin tuolle lasille ihan tosissaan tulee hintaa... Antiikkia antiikkia?!

      Monikaan ei muista eikä tajua, että Kontti & muut "hyväntekeväisyyspuljut" on tosiaan "vapautettu veroista", eli kaikki tienataan puhtaana käteen (omaan taskuun bonuksien jne muodossa!!!)

    • Kuului kummia

      Kuulin huhun, että TIkkurilan Kontti lopettasi toimintansa kohtapuoleen. Kuulemma TYPpiäkin oltaisiin lopettamassa.

    • jännätouhu

      Pari roskasäkkiä sinne kannattaa käydä heittämässä. Ei mitään muuta.

    • Paljonko nykyään?

      Paljonko Kontissa tienaa nykyään? Mikä on siis kuukauden bruttopalkka, paljonko viikkotunteja ja tuleeko minkäänlaisia lisiä illoista, lauantaista jne? Kysyn tätä siis rivityöntekijöiltä, esimiehethän saa ökyliksaa provikat päälle myynnin mukaan...

    • Enricola

      Huonoja kokemuksia minullakin. Työpaikalla oli erittäin huono ilmapiiri, eräs tukityöllistetty otti itselleen pomon roolin, ja käyttäytyi hyvin epäasiallisesti tiettyjä henkilöitä kohtaan, esiintyi mm. haukkumista sekä suoranaista kiusantekoa.


      Kun asian otti puheeksi esimiehen kanssa, niin tämä häiriintynyt ihminen puhui puuta heinää ja yritti keikin keinoin saada käännettyä tilanteen päälaelleen.

      Esimies e juurikaani puuttunut työpaikan tapahtumiin, vaan katastrofaalinen tilanne työpaikalla vain jatkui.

      Väsyin henkisesti kyseissä työpaikassa, ja kaiken kokemani jälkeen, punaisen ristin toiminta ei saa minulta kiitosta, enkä aio koskaan esim. osallistua mihinkään keräyksiin joita punainen risti järjestää.

      Onneksi on olemassa muitakin yhdistyksiä, joita voi tukea.. :)

    • sdffger

      Joskus aikoinaan tuo SPR oli ihan kunniallinen laitos. Oli.

    • daaada

      ei heitä jos työntekijä venäläinen ja pomokin... mut suomalaisille kyllä käy näin

    • Lassukka

      Tiedoksi kaikille edellisille osallistujille: SPR Kontti ei suostu tilittämään ammattiliittojen jäsenmaksuja palkasta, tämän tiedon sain PAM:n toimistosta Hakaniemestä 06/2015. Kova kiire oli palkkatukipäätös saada TE-toimistolta, kun edellisenä päivänä kävin haastattelussa ja yritin asiasta vielä neuvotella seuraavana päivänä Helsingin TE-toimiston yhteyshenkilöni kanssa, jolloin saan kuulla että myöhäistä sopia mistään työhön liittyvästä, palkkatuki myönnetty vuoden loppuun ja sovi asiasta työnantajasi kanssa,,nyt kieltäännyin työstä ja paperit esteistä TE-toimistolle matkalla,,,paskahommaa tehnyt ikäni (luetaan mm. vuokratyöfirmat ja nollatuntisopimukset),,,älkää langetko näihin TE-asiantuntijoiden väkisin palkkatukitöihin pakottamisiin....

      • Eitoistakertaahaluais

        Mä olen kerran ollut kontissa töissä ka voin rehellisesti sanoa ettei pahemmin innosta joutua sinne uudestaan töihin. Ihan hanurista koko paikka. Hirveässä läävässä takahuoneessa tehdään töitä, kaikki hyllyköt ja pöydät kyhätty jostain jätepaloista, pomoilla tietenkin paremmat oltavat, toimistotkin remontoitu. Se eka kerta, kun menin sinne takahuoneeseen oli jotain aivan muuta kuin odotin. Luulin ett työtilat olis edes paremmat, myymälän puolihan näyttää siistiltä, mutt todellisuus oli ihan toista. Aivan kuin olis joutunut kaatopaikalle tai romuvarastoon hommiin. Likaista ja pölyistä ja joka paikka täynnä tavaraa, melkein kattoon asti. Esimiehet eivät piitanneet mistään mitään. Välillä kukaan esimiehistä ei ollut edes talossa, eikä aina ollut tietoa, ett missä ovat, olivatko vapailla tai jossain muualla. Sellasta hälläväliä meininkiä. Ilmapiiri siellä oli huono, aina joku oli porukoitten hampaissa tai joku kähinä päällä, kun ihmiset eivät tulleet keskenään toimeen pienissä, ahtaissa tiloissa. En kyllä olis uskonut, ett spr:lla olis vara kohdella ihmisiä huonosti nykyaikana, kun melkein kaikki ovat somessa mukana jollain tavalla. Huippua oli se, ett sen kaiken jälkeen mitä sain kokea siellä kontissa, ne kehtas spr:lta lähettää arpoja jne..Revin ne kerjäyskirjeet ja arvat lähetin takas, en kai mä nyt rupea tukemaan sellasta paikkaa jossa mua ja muutamaa muuta kohdeltiin huonosti. Ihmisten kannattais miettiä, ett mihin vaatteensa ja tavaransa vievät. Kontissa mun työkaveri heitti suoraan roskiin hyvää tavaraa, ihan vaan sen takia, kun hän itse ei niistä pitänyt. Kyllä ne kaupaksi olis mennyt, mutt hänen mielestään kaikki tavallinen käyttötavara oli paskaa ja sekundaa. Mulla ei ollut nokan koputtamista hänen touhuihinsa vaikka tehtiin samaa työtä. Toinen esimiehistä oli nostanut hänet meitä, kahta muuta, ylemmäksi antamalla luvan pistää myymälässä osasto omannäköiseksi. Sen jälkeen oli helvetin vaikea saada vietyä mitään myyntiin, tuo meitä ylempi kävi aina keräämässä mun myyntiin viemiä tavaroita roskiin tai hinnoitteli uudestaan ja siirsi tavaroita hänen mielestään oikeisiin paikkoihin ja siinä sivussa haukkui mun tekemää työtä muille työkavereille ja sanoi ett mä vein pelkkää paskaa ja sekundaa myyntiin. Molemmat esimiehet tiesivät tilanteen, eivät puuttuneet siihen eli sallivat ja antoivat siunauksen työpaikkakiusaamiselle. En olis muuten uskonut sitäkään ett spr pitää työpaikkakiusaamista ihan ok juttuna, jopa palkitsee sitä harrastavan henkilön. Eli ei ihme etten enää hingu joutua sinne töihin. Kukapa nyt helvettiin toista kertaa haluaa joutua. Jos pakotetaan, niin aion seuraavaa työkaveria jolla on samoja touhua kuin tuolla edellisellä, vedellä turpiin ja siihen ei ole spr:lla tai esimiehillä mitään nokan koputtamista, mähän toimin just niin kuin pitääkin eli otan oikeuden omiin käsiin.


    • jututviistossa

      SPRlle ei saatana enää latiakaan mamulippaisiin ja perkeleen punanenälippaisiin eikä kirkon ulkomaanapuun!

    • Kalkuttaja

      SPR. keräyksiin ei enää , kukaan täysijärkinen lahjoita senttiäkään eikä mitään muutakaan . ELÄTTÄÄ SUOMESSA TERRORISTI armeijaa ja hommaa niitä lisää. nyt STOP tällaiselle . Toimissa liikaa epäselvyyksiä muutenkin. EI Valvo kukaan!!

    • KeräysSeOnJokaKannattaa

      Se on totta ei enää centtiäkään tuon paskajärjestön johdon koviin liksoihin ja kannustinrahoihin, yhdenlainen medihelin keräysfirman kaltainen loinen, siellä meni yli 80% keräyskuluihin ja mediheli oli tyytyväinen kun sai 2miljoonaa toimintaansa, eli kerääjä sai 8 miljoonaa, eli eiköhän se SPR:llä ole samaa luokkaa. Noista pitkäaikaistyöttömistä sen verran että samaa tekee esim myös SOL palkkaa pitkäaikais työttömiä ja tukien loputtua vaihtaa ne uusiin. Se on tarpeeksi iso firma että pystyy moista rulianssia hyvin pyörittämään ja menestyy hyvin ja on ihan laillista sekä kustannustehokasta.

      • tuttu-juttu

        Jep, ja sitten nämä valtion imettämät "yrittäjät" ovat vittu joka välissä itkemässä sitä "kurjuuttaan". Eivät silti kovin huonoilla autoilla ajele ja rahaa näkyy riittävän ulkomaanmatkoihin ja komeisiin asuntoihin. Pitäisivät helvetin loiset edes turpansa kiinni!


    • sspprr

      spr sentään

    • warningg

      Minä erehdyin omaa tyhmyyttäni ja tietämättömyyttäni menemään sinne Konttiin. Työkkärihän sinne pakotti hakemaan tietysti, mutta olisi pitänyt suosiolla vaan ottaa karenssi ym. vastaan, eikä mennä koko puljua lähellekään. En minä mitään hienoa paikkaa odottanutkaan näkeväni, kun sinne menin. Ajattelin ettei minua haittaa paikan epäsiisteys, kunhan muuten olisi ok paikka. No,ei ollut. Minuun (entiseen trendikkään vaateketjun myymäläpäällikköön) suhtauduttiin kuin johonkin ihme spitaaliseen. Asenne minua kohtaan oli sellainen, että koska olen työtön, olen luuseri. Homman nimi oli sellainen, että esimies on haastattelussa sulle niin ylen ystävällinen ja mielin kielin, ja sulle tulee sellanen olo, että oikeestaanhan tonne onkin ihan kiva mennä, mutta kun nimet on papereissa ja itse työ alkaa, niin johan on toinen ääni kellossa. Heti kättelyssä sulle tehdään selväksi "kaapin paikka", eli sinä et ole mitään muuta, kuin vain kuppainen työtön orja, jolla ei ole minkäänlaista arvoa. Kukaan ei moikkaa, kun aamulla tuut paikalle, mutta keskenään ne kyllä plpattaa ja naureskelee. Kahvitauolle ne lähtee porukalla (tunniksi), kun minä jään siivoamaan.Minä en saanut koskea oikein mihinkään. En saanut lajitella enkä hinnoitella tuotteita, koska minun ei katsottu olevan siihen hommaan tarpeeksi pätevä. Yritin selittää millaista työtä olin ennen tehnyt, mutta minua ei kuunneltu. Minä sovin heidän mielestään erinomaisesti lajittelemaan hengareita laatikoihin ja siivoamaan. Jotkut ovat kertoneet että he ovat vain siivonneet ja keitelleet kahvia. Ilmeisesti he katsoivat kahvin keittämisen olevan minulle älyllisesti liian vaativaa hommaa, joten kertaakaan ei käsketty sitä keittämään:D Olin siellä vkoa ja häivyin. VAROKAA TÄTÄ PAIKKAA,OIKEESTI!!!!!

      • käsimerkki

        Juuri tuota se "työllistäminen" on kolmannella sektorilla. Kohtelu on täysin pärstäkerroin hommaa, johtoporras käyttää aikaansa tyhjän höntäämiseen ja toisissa paikoissa pelkkään keskenään riitelyyn. Mikään ei oikein toimi ja jos siitä huomauttaa, joutuu itse silmätikuksi. On ihan sama miten paljon ammattitaitoa sinulla on, kun tulet tällaiseen paikkaan, niin joku pomotyyppi, joka ei itse ole koskaan esim yksityisellä sektorilla ollut missään hommassa, alkaa pomottamaan puhtaasti pärstäkerroinpohjalta, muuta kun eivät kokemuksellaan ja koulutuksellaan osaa.

        Erinomainen oppitunti siitä, mitä se elämä olisi kaikkialla Suomessa, jos NL olisi miehittänyt Suomen. Noin juuri kommunismi toimii. Oli hupaisaa kun kuuntelin Yleltä radio-ohjelman, jonka oli tehnyt joku 70-luvun punikkinuori, joka meni NL:oon opiskelemaan. Oli pitänyt päiväkirjaa. Vaikka kuinka ylisti systeemiä, niin asuntolassa oli viikkotolkulla joku hana rikki ja ainoa, mitä sen suhteen kukaan sai aikaiseksi oli muiden haukkuminen ja lehtiartikkelin kirjoittaminen siitä, että se hana oli rikki. En voinut olla nauramatta kun kuuntelin sen ohjelman. Ollessani kolmannella sektorilla "töissä" se ei sitten enää naurattanutkaan.


      • Sprpas_kaa

        Sama kokemus orjatöistä! Aivan naurettavaa touhua. Mieluummin karenssi!


    • warningg

      Siis 3 vkoa:D

    • Hanuristakokosysteemi

      Luinpa äsken spr:n hallituksen kokouksen uusinta pöytäkirjaa ja mitäs näinkään. Siellä oli tehty päätöksiä palkankorotuksista toimihenkilöille mm. Konttien esimiehille. Aika kuvaavaa toimintaa spr:n toiminnasta, aikana jolloin tavallisten duunareiden pitää tehdä enempi töitä pienemmillä palkoilla, niin spr:ssa nostetaan johtajien palkkoja..lol. Ainakin yks spr:n hallituksen jäsenistä veti omaan pussiinsa rahaa, koska kokous järjestettiin hänen perheensä omistuksessa olevassa hotellissa. Että varsinaisia hyväntekijöitä spr:n hallituskin täynnä..lol. Samanlaisia kusettaja spr on kuin muutkin, ei mitään tekoa hyväntekeväisyyden kanssa. Veikkaanpa ett tulevaisuudessa ei taida keräyksiin lahjoittajia uudesta sukupolvesta enää löytyä, ei ihmisillä ole enää varaa laittaa, koska itselläkin tekee tiukkaa pärjäämisen kanssa. Spr on vaan silkkaa rahastusta ja bisneksen pyörittämistä hyväntekeväisyyden varjolla. Spr saa jatkuvasti testamenttilahjoituksina rahaa, asuntoja, maatiloja jne.. ja heillä on osakkeitakin. Eikö tarkoitus ollut auttaa vähäosaisia, eikä tehdä bisnestä ja voittoa heidän kustannuksellaan. Jonain päivänä tuollekin tienaamiselle tulee loppu, ei ihmiset pohjattomaan kaivoon rahaa jatkuvasti syydä. Ahneella on likainen loppu spr, muistakaa se. Suomen valtioltakaan ei taida spr:n toimintaan enää liikoja varoja herua. Toivottavasti myös kunnissa lopettais konttien palkkatukityöntekijöiden palkkojen maksu, kunnathan ne palkat maksaa, ei spr taida montaa euroa omasta pussista tuohon hommaan pistää. Miksi muuten spr ei pyöritä konttitoimintaa omilla vapaaehtoisilla työntekijöillään, kun kerran heitä on niin pilvin pimein tarjolla. Olis ainakin rehellisempää toimintaa kuin se ett maksetaan työttömien palkat kunnilla ja kaupungeilla.
      Eli suoraan sanottuna spr:lla ei eettisyydestä ole tietoakaan. Pelkkää rahastusta ja bisnestä koko touhu. Joskus se kupla puhkeaa ja jää vai märkä pläntti koko spr:sta. Hyväntekeväisyydestä tuossa toiminnas ei ole hajuakaan.

      • sdakfjsdakfjasfkl

        En ole laittanut yhteenkään keräykseen lukuunottamatta varusmiesten sotaveteraanikeräyksiä enää vuosikausiin latin latia. Enkä laita. Olen ollut kolmannella sektorilla työllistettynä ja suoraan sanottuna ne työpaikat olivat surkeita verrattuna normaaleihin työpaikkoihin, joissa aikanaan olin. Esimiehet eivät ole kolmannella sektorilla oikeasti esimiehiä, heillä ei ole koulutusta eikä tulosvastuuta. Ja jos on tulosvastuu, niin sitten ei ole inhimillisyyttä. Ihan oikeissa töissä pomoilla oli tulosvastuu, mutta eivät ne mitään sikoja silti olleet eivätkä rakastaneet pomottamista. Pomottajat saivat kenkää, koska pilasivat työilmapiiriä ja heikensivät tuottavuutta. Tämä nyt tietenkin riippuu firmasta, oma työkokemukseni ehkä sitten sattui niihin parempiin pytinkeihin.


    • Orjatyö

      Tämän viestiketjun läpikäytyäni en tule milloinkaan lahjoittamaan enää mitään SPR:n kautta. Täyttä riistoa kaikin puolin. Silmät aukenivat. Maailman muutos lähtee pienistä teoista. Kiitos osallistujille!

    • Törkeää

      Sama täällä! Pistää vihaksi!

    • Uusiparempimaailma

      Ahneella on likainen loppu, hyvin sanottu! Pätee myös tämän hetken hallitukseen!

    • konttiorja

      Kontissa saa tällä hetkellä 1078 e kuuukaudessa bruttona kun tekee 5h päivässä 5 päivänä viikossa. Epäkohtia niin paljon että kehottaisin pysymään loitolla koko spr toiminnasta.

      • hälytyskellotsoi

        Omalla kohdallani kyllä siinä vaiheessa soi hälytyskellot jos työnantajana on SPR ja palkkatuella koittavat saada sinne töihin, ja vähän epäilisin jo heidän palkanmaksuaan että tuleeko kaikki oikein etc.


    • eieijaei

      Olen kontissa töissä, tosin tuskin enää kauaa. Te- toimiston työtarjouksessa kuvailtiin työn olevan monipuolista kierrätystavaratalon työtä. Asiakaspalvelua, kassalla olemista, tavaroiden hinnoittelua, myymälän täyttöä ja järjestämistä. Haastattelussa minulle annettiin hieno kaavio,jossa oli selvitetty mitä työtehtäviä missäkin vaiheessa pääsisi tekemään. Tiesin, että kaikki aloittaa alkulajittelusta ja vaatetarkastuksesta ja silittämisestä. (Tosin yhtäkään miestä en ole nähnyt silitysraudan kanssa häärimässä eikä ilmeisesti muutenkaan tuohon hommaan joudu läheskään kaikki). Viikkoja jo töissö olleena olen edelleen lajittelemassa vaatteita. Työt ei kierrä paikassa ollekaan vaan me muutamat työntekijät joudumme olemaan joka päivä samassa pisteessä. Kaikki se puhe monipuolisesta työstä ja siitä, kuinka työntekijä saisi hyvää kokemusta myymälätyöskentelystä oli siis täyttä valetta.
      Ei ole uka aikaa perehdyttää muuhun. Ihan kuin nuo työtehtävät siellä olisivat jotain ydinfysiikkaa, että siihen vaadittaisiin joku päivien mittainen perehdytys. Kuitenkin samoihin aikoihin aloittaneita on päässyt jo etenemään työtehtävissä, vaikkeivat edes tuossa alkulajittelussa olleet kiinnostuneita koko hommasta vaan suurin osa ajasta kului kälättämiseen/tupakalla juoksemiseen. Ehkä olen liian ahkera ja tunnollinen ja samantien asiat omaksuva työntekijä, etten ole juossut työnjohdon perässä kyselemässä kokoajan sitä sun tätä, niin katsovatko sitten että tuo joutaa olemaankin vain tuossa lajittelussa. Ei todellakaan sinne kannata mennä jos vähänkään kykenet ajattelemaan omilla aivoilla. Siellä näyttäisi pärjäävän ja viihtyvän sellaiset, joille tuo paikka on jotain ajankulua, ei paikka jonne mennään tekemään oikeasti töitä. Omalta kannalta paskin homma on se, että jos lähden pois niin karenssi paukkuu, enkä todellakaan katso että se olisi omaa syytäni. Olin todella motivoitunut tuonne mennessäni, mutta motivaatio ja mieliala on laskenut lähelle nollaa, enkä todellakaan jaksa olla joka päivä väsynyt ja vihainen ja masentunut tuon työn takia.

      • tattaraataa

        Kannattaa välttää tuota paikkaa viimeiseen asti. Tavaraa saa ostettua muualta halvemmalla eikä tule samalla tuettua työttömien riistoa.


    • Poksu5

      Uff, spr - boikotoikaa.
      Tuollainen työ sopii hyvin sellaisille jotka ei kaipaa mitään haasteita vaan päivä menee jaaritellessa muiden kanssa. Tälläisiä "töitä" on usein tarjolla ja silti niitä mainostetaan hyvinkin vaativina hommina.
      Eihän tuollaisessa hommassa kauaa jaksa.

    • haistakaa.paska

      Esimiehet pihalla kuin lumiukot, eivätkä tule keskenään toimeen.

      Houkutellaan kuljetukseen/ autokuskiksi työntekijöitä, mutta sitä hommaa on niin vähän, että suurin osa ajasta menee alkulajittelussa.

    • pettynytkonttiin

      Kontissa ei työntekijöitä kohdella tasapuolisesti. Jotkut joutuvat tekemään yksitoikkoisimpia töitä kuten esim, vaatelajittelua viikosta toiseen. Myöskään silitykseen ei kaikkia ohjata. Työnohjaus on mitä on tai sitä ei ole lainkaan. Monesti huomaa, kuinka asenne työllistettyjä kohtaan on alentuva tyyliin ei nuo mitään tajua/osaa. Jos olisin tiennyt millainen paikka on, olisin pysynyt siitä kaukana. Paikkaa mainostettiin niin, että siellä saisi monipuolista kaupan kokemusta. Ei kyllä pidä paikkaansa. Väkeä otetaan niin paljon, että monesti päivä kuluu henkareita keräillen kun kaikille ei riitä järkevää tekemistä.

    • SPR.on.upea

      Kroonisesti sairas jolta erikoislääkäri on kieltänyt kaiken staattisen (jota kaikki fyysinen työ on), ei pääse eläkkeelle vaikka kuuluisi päästä koska on työhön kykenemätön.

      Sen sijaan te-virasto ja sosiaali tunkevat karenssin- ja perusturvaleikkauksen uhalla SPR;lle joka myös on hoitosuosituksesta ja tilanteesta tietoinen, silti pakkopullaa palkatta (palkkana työmarkkinatuki 9,-/pvä kulukorvaus 2 x vko).

      Homma on lajittelua ja aluksi yksi henkireikä löyhässä hirressä roikotettavan työkyvyttömän työttömän elämässä, työkaverit ovat mukavaa porukkaa, juttua riittää ja porukalla naurettiin maailman menoa.

      Sitten iskee mieleen kiila:
      Pikkupomojen joukosta alkaa nostaa päätään persoonallisuushäiriöisyyttä ja käsittelemättömiä traumoja, selviää syy miksi he eivät ole muualla työssä (muualta saa asiattomasta käytöksestä kenkää).

      Meitä oli siis fyysisesti sairastavia ihmisiä karenssin uhalla siellä mielenterveyseläkkeelle kuuluvien pikkupomojen alaisina, muutamalla päällimmäisenä tarpeena päästä sanomaan, koska sanominen tuntui sanojasta hyvältä.
      Noh, negatiivisen palautteen antaminen hyvin tehdystä työstä ei ole asiallista jos pontimena on että siitä saa sanoja kicksejä ja egotripin. Mutta erään pomon mukaan tämä kuuluu naisvaltaisen alan kuvioihin, minun mielestäni kylläkin vain pösilöiden kuvioihin.

      Eräs kuntouttavaan työtoimintaan osallistuva kehitysvammainen nainen retuutti ja löi takaapäin hyökäten miestyöntekijää koska tämä oli hyökkääjän mukaan laiska, työnjohtajan mukaan sekin piti hyväksyä koska "olemme naisvaltaisella alalla".
      -Entäpä jos tuo olisi tapahtunut miesvaltaisella työpaikalla ja joku miehistä olisi retuuttanut ja lyönyt naista, asia olisi ollut iltapäivälehdissä ja mies olisi erotettu sekä tuomittu oikeudessa.

      Olin kyseisessä mestassa muutaman viikon ja lähdin huitelemaan ottaen karenssin.

      Tuota paskaa ei vain jaksa, minä en ole vajaaälyisten alaisena. Olen terveenä ollessani tehnyt töitä joita he eivät edes oppisi, ei vaikka rautalangasta vääntäisi.

      Kuolen mieluummin nälkään kuin nielen tuollaista.



      Hallitus kuuluisi hirteen, vitun kusipäät!

      • Anonyymi

        TE, TYP aiheuttavat syvää masennusta maahamme, työttömät pelinappuloina. Ne pitäisi sulkea kokonaan.


    • Anonyymi

      Aikuisen ihmisen joku kasvoton taho , te toimisto pakottaa johonkin , vain jotta kaupunki säästää muutaman satasen. Ongelmahan on elämä. Jokaisen oma elämäntilanne on erilainen. Te toimisto ei ota huomioon että se asiakas esim. hoitaa omaa iäkästä äitiään, tai hänellä on vankka päämäärä omasta alastaan, jota hän jo opiskelee esim avoimessa yliopistossa, tai nuori muuttaa ensin omaan asuntoon, ja menee sit sen asunnon saannin jälkeen töihin koska vaativa vanhempi veis nuoren palkan asumiskustannuksena . Ratkaisu oli oma asunto ekaks. Helppos, jos te toimistossa voisi puhua, mutta älkää ihmeessä tehkö niin. !

      Älkäää muuten mainitko te toimistossa että autatte ketään yhtään missään, että harrastatte yhtään mitään!! Älkää yhtään mitään elämästänne. Villasukkaa joskus kudotte vain. Karenssi voi paukkua taaksepäinkin!! Sairastahan se on. Vai muka nyt auttavat te palvelussa työttömiä. Ei niin kauaa kun karensseja kytätään lailla. !!Väitän tosissani että oikean rikoksen tekijöitä tutkitaan ja harhautellaan !!poliisitutkimuksissa samalla intensiteetillä. !!Mukamas kiva työvalmentaja tai te tätä soittaa ja kyselee mites menee....ja auta armias jos vastaat että teit laulun, tai urheilet tai hoidat mummoasi. Selvityspyyntö ja sillä sekunnilla tuet seis!. takaisinmaksu jopa kymmeniä tuhansia.olkaa hereillä.! Oikeasti teille soitetaan vain jotta saadaan selvyys lain pilkun mukaan, mitä teette, ja se ei saa olla pykälien vastaan, teillä pitää olla 24 h kokoaikatyö valmius!. Kyllä se on näin sairasta lain mukaan! Kysyin että jos teen ukko.fi n kautta pari työjulkaisua viikossa, vastaus oli se ei saa olla säännölistä! Lupaa ei heru juuri mihinkään te toimistosta. Siis mitä helkuttia, näitten ihmistä rajottavien pykäkien kanssa. Siis en saa olla säännöllisesti sidottu ,vaikka toimittaa yhtä myyntituotetta viikottain. Voisiko valtamedia julkaista mitä saa tehdä työttömänä, ja mitä ei. Media tulva voisi muuttaa lait järkeviksi. !

      Hallitus laita EURoja vähentämään työttömyys tukea kun työtön julkaisee taidetta, harrastaa kilpaurheilua , tai olla omaishoitaja tai osa yrittäjä itsensä vain työllistäen. Selkeyden vuoksi ehdotan täten. Jokainen euro jonka työtön ansaitsee julkaisten taidetta , tehden työkeikkaa tai urheillen, on vähennettävä te tuesta. Jos tienaa yli 500, niin sithän tuki loppuukin jo. Ei mitään muuta paperiselvitystä.

      Tällöin loppuu pelko kokeilemasta. Työtön siis yrittäisi vapaasti, olisi kilpailija markkinoilla, myös te tuki vähenisi heti tulon mukaan..eli win win. Tilanne . Vapaus yrittää, vapaus yrittää työttömälle. Uusi hokema. Vapaus.

      Ja jos ihminen pärjää, hän ei enää tartte te tukea. Ja tällöin on purettu hyvin epäinhimilliseen lakiin perustuva salamyhkäinen kysely ja lausunto, että saattoihan tuo työtön yhden biisin julkaista. Rikoksena se vastaa karenssina 10000e sakkomaksua. Kiitos vaan valtio sairaat lakipykälät. Päättäjät hoi. Se ei riitä että te toivotte hyvää palvelua. Kyllä työtön tarvitsee ihmisoikeudet ihan lakiteitse ja myös tarvitsee täysjärkisen mahdollisuuden elättää itsensä omaishoitajana, lauluntekijänä. Omaishoitajuus on muutaman satasen. Sen saamiseksi te toimisto tutkii meneekö siihen aikaa noin 10 h. Onko se sitovaa, ette voiko työmarkkinatukea enää ollenkaan 500e maksaa. Omaishoitajuuteen on tiukat lääketieteen kriteerit. Vanhus on todeella sairas. Sitä ei saa helpolla. Mutta työtön joutuu silti vielä sen kohteeksi, että menettää oman tukensa. Valtio on jo säästänyt ja tuottanut kärsimyksen vanhuksille. Omaishoitajan työ on vaativaa lääkäri, sairaanhoitaja, siivooja, ruokalähetti, taksikuski. Ja vieläpä on vastuussa siitä muistisairaasta. Huh huh
      Tästä saa ehkä 200 jos te toimisto hyväksyy edes. Hyvin on kusetettu kansaa alkamaan helkutin vaikeeseen ammattihoitajan työhön pikkusummilla, jopa 24h, ilman koulutusta alcheimerista esim .

      Kaikkeen näistä tulee karenssi, ja jopa 10000e mätkyt, jos ne pikkasenkaan estävät kokoaikatyötä . Lue loppuun. Kokoaikatyön estää KAiKKI milä on säännöllistä. Laki on julma, vanha, estävä, kyykyttävä, se pitää muuttaa. Tällähetkellä työttömät työllistävät liudan ihmisiä, jotka tenttaa ja kyttää ettei tm tulea tarttis maksaa, vaan saadaan karensseja. Muuten jos unohdatte siitä helkutin työllisyämissuunnitelmasta raksin, yhden ainoa tehtävässä olevan raksin. Se tulkitaan että ette noudata, voi tätä hullua systeemiä , ja tuki seis. Karenssikin tulee. Ette ruksanneet määräpäivänä. Ja huom! Kun se tehtävä eli ruksi puhelimessa kerrotaan, niin eivät ne teitä neuvo ikinä, eivät varoita, että siitä tulee karenssi jos se ruksi on päivänkin myöhässä. !! Esimerkkinä tämän ruksin tehtävästä, katsoo netistä koulutietoja.no. Kuukauden tai 2, on tuet seis, se on käsittelyaika. Silloin haet toimeentulotukea, ja johon tulee taas uudet paperit, 2 kk tiliotteet, ja muita lappuja.

    • Anonyymi

      Muuten työturvallisuus pitäisi olla 100%. Eli tuossa muutama kirjoitus ylöspäin...olen samaa mieltä. Kun työttömissä on niin totaalisen laidasta laitaan. Eli oikeasti se hyvin vaikeasti mieleltään sairastunut ihminen, ja hän tulee töihin sinne samaan paikkaan missä on terveitä tai vaikka selkäkipuisia. Ne terveystiedot pitää ottaa huomioon, ja mt ihmiset ammattilaisten valvotumpaan työpaikkaan. Meillä kaikilla on täysioikeus olla turvallisessa työpaikassa, jos emme ole töissä mt sairaalassa hoitajana tai vastaavissa, niin emme pysty työskentelemään muualla niiden kanssa ilman riskiä.. Kirpparit yms eivät ole niitä. Lisää valvontaa tai valintaa tähän puoleen minkälaisia ihmisiä on töissä..jokaiselle on paikkansa, mutta eri tavoine

    • Anonyymi

      Jep jep. Tiedoksi teille kamuni! Kuntakokeilusta. Nyt paukkuu joka ikisestä opintolupa tai muukin selvityksestä 1-2 kk tueton aika.jonot!! Mites hel...mitään voi tehdä??? Mulla ois montakin lupa eli selvityspyyntöä ollu suunnitelassa tällevuodelle. Työkokeilu ja 2 opintokurssia, jotka itse katsoin valmiiksi. Ne jää nyt kaikki. Koska kuntakokeilu. Ne ns valmentajat eivät tee päätöksiä ,kuten ennen omavirkailija teki samantein lausunnon, vaan nyt ne menee jonoon. Eivätkä valmentajat edes vastaa puheluihin. Eivät ehdi. Mutta mutä hyötyä vaikka vastais kun lupa tehä jotain kestää opinnoissa 1-2 kk.. johan se kurssi loppuukin!!
      Voisivat puhua luvasta, eivätkä selvityksestä! Vaikka opinnoissa on laki 5 op per kk. Niin ne kaikki menee yhä lupaprosessin kautta. Mitä järkee?
      Saisiko siihen työlllistymissunnitelmaan muuten TOTUUDEN tilanteesta, se on nyt se että heidän järjestelmä ei toimi, ja se estää täysin minun omia työllistymissunnitelmiani. Jotka oli kurssit, joiden jälkeen haen työkokeilua niiltä aloilta. Miksi sinne aina pitää väkisin vääntää sen te virkailijan eli nyt valmentajan työtä puoltava teksti, vaikka tilanne ei ole nyt se että niistä olisi mitään apua ollut. Ei se ole oikein. Enkä ole mikään hyppyrotta jota pompotellaan, kyse on sentään elämästä. Se on tärkein, se on lyhyt, ja sitä ei kukaan sanele minkään perustuslain ja jonojen mukaan. Teen sitä mihin sydän sanoo, sillä alalla jaksan tehdä, ja pärjään. Yksinkertaista, se on ihmisten lahjakkuus!


      Eli mulle tulisi tänävuonna 3-4 selvityspyyyntöä, eli lupaa opiskella tai olla yrittäjä, tai työkokeiluun. Se tarkoittaa 3-4 kk ilman rahaa!!kela katkaisee te höpötyksen eli lausunnon mukaan. Näin toimii kuntakokeilu, huonommaksi meni. Mutta en mä elä niitten mukaan, pysyn iloisena ja teen eri kautta vain juttuni siten että ne tulee yhteen selvitykseen. Ajoitan eri tavoin, jne... Saan tehtävät kaverilta aiemmin, ilmottaudun myöhemmin ja ja palautan ne tehtyinä. En tietenkään puhu mitään tantoille...pykälät on rajoittavia. Mutta aurinkoa.

    • Anonyymi

      Siihen ruksattavaan te työllistämissuunnitelmassa riittää ylenen ympäri pyöree, esim kattoo kaikkia suomen kouluja. Eli se ei ole ollut tarkasti sovittu tehtävä tietystä työpaikasta tai koulusta, huom yhdessä sovittu Lain mukaan!!
      Sit kun tän unohtaa ruksata just tiettynä päivänä, katkeaa tuet! Kuukaus tai pari. Hölmöläisten hommaa. Mullekin valmentaja meuhkas että pitää toimia juuri sanalleen sen mukaan. Alko vaan ahdistaa tehdä yhtikäs mitään yhteistyötä minkään te tahon kanssa. Miten tämä on mennyt tälläiseksi kiristykseks, vänkäämiseksi siitä että saa ruokarahan jostain, välttää karensseja tekemättä mitään,eikä työllistymistä , koulua ja yrittäjyyttä auttavaksi. En minä voinut tietää että nyt muuttu tiukaksi kaikki. En mee uudestaan tuleen makaamaan, eli ei , en aio asioida työkkärissä mitenkään! ihminen mistään kepistä toimi, haloo sairaat päättäjät. Porkkana toimii. Nyt yks ja sama taho määrää, ja uhkailee, mutta lain mukaan kaikki tehdään yhdessä. Se ei vaan mene niin, että pitää vängätä mitä ite haluaa, aikuisena. Ja sit on voimat loppunut, kun täti yrittää kääntää mun elämän sellaiseks että juuri ne kaupungin sakot ei tulis. Mutta kun mää sovin just kaikkiin muihin, kouluttaudun avoimessa yliopistossa, teen mummonhoitoa ilman omaishoitajuutta, ja sitähän en nille puhu! Karenssi tulis. En mee muuhun kouluun. Mulla on jo 2 ammattia. Niillä ja kursseilla saan kyllä töitäkin, kun meen harjoitteluun. Korona aikana en uskalla hotellityöhön. Ja olen riskiryhmää.Sitä ei kannata mainita!!karenssi. Kokeko kukaan muu outona, että ihmiset on etätyössä, jopa vähän kasailee voimiaan korona ajalta ja sit joku vaukho tantta melkein huutaa että töihin ...vaikka just olen kurssilla. No. En välitä. Eteenpäin omaa polkua kulkien. Se on hyvä polku se.

      • Anonyymi

        Outohan se on kun on jo töissä niin huudetaan pää punaisena, että töihin. Tulee ihan sellainen kuva, että tiettyyn työpaikkaan pitää mennä..


    • Anonyymi

      Nykytekniikka voisi muistuttaa viikkoa ennen tai kahta, että sinulla on tehtävä ruksaamatta työllistymissuunnitelmassa. !Tätä ei oikeesti moni työtön tiedä et raksi ratkaisee. Entä Mitä jos ruksaan sen heti, etten unohda!
      Miksi siitä raksista ei tantat edes varoita tai puhu! Ihme sakotus systeemi!! Oikeesti niillä ei oo töitä järkevään työhön. Aikuiset ei tarvii töihin taluttajia eikä opintoihin. Niillä jotka tarvii, on muut avustajat jo.

    • Anonyymi

      Te palveluiden oikea nimi on lupalaitos, oikeudellinen pillkupäätösten hakelija, lakia tulkiten. Mutta aina tulkiten karenssin antavana oikeuslaitoksena. Työttömät, tehkää jotain. Aktiivimalli saatiin pois.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe