Hätäjarrutus lukkiutuvilla jarruilla

Nimetön

Hei,
Ostin tuossa vähän aikaa sitten 97-vuoden volkswagen polon ja ensimmäistä kertaa koskaan ajan autolla, jossa ei ole ABS-jarruja. Voisiko joku viisampi neuvoa minua, miten tehdä hätäjarrutus lukkiutuvilla jarruilla?

19

1872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajokortti 1973

      Tee niikuin ABS ! Pumppaa pumppaa näin me ennen tehtiin. Mutta mikä sai sinua ostamaan vanhan auton kun uusiakin myydään?

    • Painat jarrun ja kytkimen pohjaan ja lujaa. Pysähtyy nopeammin kuin abseilla.

      Jos jostain syystä renkailla on merkittävästi erilainen pito tai autoa pitää kääntää jarrutuksen aikana, niin nosta jalkaa jarrulta ja suorita kääntötoimenpiteet ja sitten jalkaa taas jarrulle.

      • aika hurja

        Pysähtyy mutta ei ohjaa lainkaan. Et pysty väistämään jarruttaessa.


    • Nimetön 1

      Ihan budjettisyistä tuli ostettua, sain kaverilta hyvään hintaan tuon auton eikä siinä mitään vikoja ole ilmennyt. :)

    • Nimetön 1

      The_Rat, eikö jarrut lukkiudu juuri tuolla tavalla? vai onko sitten niin että ohjaus säilyy siinä kohtaa kun jalan nostaa jarrulta vaikka kertaalleen on iskenyt polkimet pohjaan? Tuosta aiemman pumppausneuvosta olen nimittäin itsekin joskus tainnut kuulla. Mikä sitten on tehokkain/turvallisin tapa jarruttaa? Kyllä se auton kääntäminen on kuitenkin aika olennainen asia. Ja onko siinä pumppaamisessa siis tarkoitus laittaa myöskin kytkintä ja jarrua ihan pohjaan asti?

      • Jarrut lukkiutuvat kyllä, ja ohjaus samalla katoaa. Mutta kun vapautat jarrut, ohjaus paranee. Pumppaamista joutuu harrastamaan, jos toisella puolella on pitoa ja toisella ei.

        Tehokkain tapa jarruttaa on painaa jarrua juuri sen verran, etteivät pyörät mene lukkoon. Ei ihan helppo homma...

        Aina kun on tarvetta pysähtyä nopeasti, paina myös kytkin pohjaan ja pidä se siellä.


      • .......

        Periaatteessa rotta kertoi juuri ns.pumppauksesta vähän eri tavalla kuin moni ymmärtää... ...jarruta pohjaan saakka irrota jarru ja ohjaa jarruta uudelleen...
        ...ei ihmeellistä samalla tavalla kuin autokoulussa väistetään estettä ajoharjoitus radalla.


    • Nimetön 1

      Ok, kiitti vinkeistä. Täytynee mennä jonnekin tyhjälle parkkikselle treenailee.

    • Vielä kerran

      Elikkä siis ratakiskosta käännettynä tuo rotan versio...

      Lukkiutuvat jarrut todellakin pysäyttävät auton nopeammin, kun lukkiutumattomat. Eli jarrutusmatka on lyhyempi. MUTTA...! Jarrujen lukittuessa ohjaus ei toimi ja auto todellakin liukuu minne liukuu sen mukaan, miten pitoa on milläkin renkaalla. Tämän takia sitten tulee se pumppaava liike. Ensin isketään jarrut (ja kytkin) ihan täysillä (!) pohjaan mahdollisimman nopeaa pysäytystä hakien, sitten jalka ylös jarrulta, ohjausliike, taas isketään jarru täysillä (!) pohjaan, jalka ylös jarrulta, ohjausliike... Tärkeää on iskeä se jarru _oikein_kunnolla_ sinne pohjaan!

      Kun tätä autokoulussa opetetiin, niin sitä jarrua käskettiin ihan oikeasti murjoa ja runnoa niin kovaa kun ikinä lähtee. Jarrupolkimen hajottajalle luvattiin ilmaiset bensat. Kukaan ei saanut jarrupoljinta rikki. Kytkin tietenkin pohjassa koko toiminnan ajan ettei auto sammu. Ja se jarru pitää painaa sinne pohjaan reipasta vauhtia. Ja vielä kerran täsmennettynä, se poljin pitää "runnoa läpi siitä lattiasta".

      • ozmou

        Väärin. Lukkiutuvat jarrut EI TODELLAKAAN pysäytä autoa tehokkaammin kuin lukkiutumattomat. Luehan fysiikkaa, vierintäkitka vs liukukitka..


      • optimijarrutus
        ozmou kirjoitti:

        Väärin. Lukkiutuvat jarrut EI TODELLAKAAN pysäytä autoa tehokkaammin kuin lukkiutumattomat. Luehan fysiikkaa, vierintäkitka vs liukukitka..

        Kun on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta. Ei koko maailma ole selitettävissä peruskoulun fysiikalla.

        Kovalla pinnalla (asvaltti, jää) tehokkain tapa on jarruttaa niin, että pyörät juuri ja juuri pyörivät. Siis juuri tämä lepo- vs. liukukitka. Eli lukkojarrutus on huonompi kuin ABSit, mutta taitava kuski voi päästä samaan kuin ABSit.

        Pehmeällä/upottavalla pinnalla (lumi/sora) jarrutusta ei voi kuvata pelkän kitkakertoimen avulla. Lukkiintunut pyörä kaivautuu tien pintaan, mikä tehostaa jarrutusta -> kas kummaa, lukkojarrutus on tehokkain tapa jarruttaa eli ABS voi pidentää jarrutusmatkaa.

        Tosin muuttujaksi jää vielä ohjaustarve. Eli jos/kun pitäisi myös kulkusuuntaa muuttaa tai estää auton kääntyminen poikittain, kun pito on vähän erilainen vasemmalla ja oikealla puolella.

        ABSit hoitavat homman kotiin automaattisesti. Paitsi että joillain autoilla voi kitkaerotilanteessa olla kääntymispyrkimys niin kova, että rattia joutuu pyörittämään tosissaan / jarrua löysäämään. Joka tapauksessa ABS on näissä tilanteissa täysin ylivoimainen, koska se pystyy säätämään jarrutustehoa pyöräkohtaisesta, kun perinteisten jarrujen kohdalla joudutaan (ohjausliikkeiden aikana) menemään huonoiten pitävän pyörän ehdoilla.

        Ilman ABSeja surkein tapa on pumppaus eli poljinta jumpataan jo ihan varmuuden varalta ylös alas koko ajan. Tällä "manuaalisella" ABSilla jarrutetaan vain puolet ajasta eli jarrutusmatka on tuplat lukkojarrutukseen verrattuna. Oikeampi tapa on "Vielä kerran" kuvaama menetelmä = jarrutetaan täysillä (vauhti pois heti kättelyssä) ja vasta sitten, kun suuntaa pitää korjata/autoa oikaista, poljinta löysätään hetkeksi, jotta pyörät saadaan pyörimään (jarrua ei siis tarvi vapauttaa ihan kokonaan, ainakaan jos keli ei ole ihan pahin mahdollinen eli sileää & märkää jäätä). Tässä vaiheessa pitää ns. persdynolla tunnustella, milloin pyörät "nappaavat" kiinni ja auto alkaa totella ohjausta. Kun korjaus on tehty, voi taas vetää "liinat kiinni".

        Sekin on hyvä tietää, että normijarruilla etupyörien *pitäisi* lukkiintua ensi. Päinvastainen toiminta (=vika) on helvetin vaaralista, esim. kaarteessa jarrutettaessa ”lähtee perse alta” eli auto kääntyy yllättäen poikittain. Pyörähtämisherkällä pikkuautolla voikin optimijarrutus olla sellainen, että etupyörät ovat lukossa, mutta takapyörät pyörivät vielä = ei tarvi välillä löysäillä jarruja sen vuoksi, että takapää yrittää ohi ;-D

        Autokoulussa opetettu ”jarrua survotaan kaikin voimin” ei siis ole aina se paras menetelmä. Toki juuri näin pitää toimia ABSien kanssa tai jos lukkiintumisen rajalla tapahtuva optimijarrutus tai pelkkien etupyörien lukitseminen ei onnistu (ABSittomista puhuttaessa), niin on ehdottomasti parempi tehdä lukkojarrutus kaikilla pyörillä kuin jarruttaa liian varovaisesti = vajaateholla.

        Juuri tätä etu/takajarrujen lukkiintumisherkkyyttä ja oman auton puskemis- tai pyörähtämistaipumuksia on syytä tunnustella & harjoitella jo etukäteen eikä vasta sitten, kun on ns. tilanne päällä.


      • Näkökulmia on monia?
        ozmou kirjoitti:

        Väärin. Lukkiutuvat jarrut EI TODELLAKAAN pysäytä autoa tehokkaammin kuin lukkiutumattomat. Luehan fysiikkaa, vierintäkitka vs liukukitka..

        Olisi niin hienoa, kun se autokoulun autokin olisi siellä testiradalla opiskellut fysiikkaa. Se hölmö kun pysähtyi nopeammin ilman abseja. Absien vahvuus perustuu ohjattavuuteen hätäjarrutuksen aikana.


      • optimijarrutus kirjoitti:

        Kun on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta. Ei koko maailma ole selitettävissä peruskoulun fysiikalla.

        Kovalla pinnalla (asvaltti, jää) tehokkain tapa on jarruttaa niin, että pyörät juuri ja juuri pyörivät. Siis juuri tämä lepo- vs. liukukitka. Eli lukkojarrutus on huonompi kuin ABSit, mutta taitava kuski voi päästä samaan kuin ABSit.

        Pehmeällä/upottavalla pinnalla (lumi/sora) jarrutusta ei voi kuvata pelkän kitkakertoimen avulla. Lukkiintunut pyörä kaivautuu tien pintaan, mikä tehostaa jarrutusta -> kas kummaa, lukkojarrutus on tehokkain tapa jarruttaa eli ABS voi pidentää jarrutusmatkaa.

        Tosin muuttujaksi jää vielä ohjaustarve. Eli jos/kun pitäisi myös kulkusuuntaa muuttaa tai estää auton kääntyminen poikittain, kun pito on vähän erilainen vasemmalla ja oikealla puolella.

        ABSit hoitavat homman kotiin automaattisesti. Paitsi että joillain autoilla voi kitkaerotilanteessa olla kääntymispyrkimys niin kova, että rattia joutuu pyörittämään tosissaan / jarrua löysäämään. Joka tapauksessa ABS on näissä tilanteissa täysin ylivoimainen, koska se pystyy säätämään jarrutustehoa pyöräkohtaisesta, kun perinteisten jarrujen kohdalla joudutaan (ohjausliikkeiden aikana) menemään huonoiten pitävän pyörän ehdoilla.

        Ilman ABSeja surkein tapa on pumppaus eli poljinta jumpataan jo ihan varmuuden varalta ylös alas koko ajan. Tällä "manuaalisella" ABSilla jarrutetaan vain puolet ajasta eli jarrutusmatka on tuplat lukkojarrutukseen verrattuna. Oikeampi tapa on "Vielä kerran" kuvaama menetelmä = jarrutetaan täysillä (vauhti pois heti kättelyssä) ja vasta sitten, kun suuntaa pitää korjata/autoa oikaista, poljinta löysätään hetkeksi, jotta pyörät saadaan pyörimään (jarrua ei siis tarvi vapauttaa ihan kokonaan, ainakaan jos keli ei ole ihan pahin mahdollinen eli sileää & märkää jäätä). Tässä vaiheessa pitää ns. persdynolla tunnustella, milloin pyörät "nappaavat" kiinni ja auto alkaa totella ohjausta. Kun korjaus on tehty, voi taas vetää "liinat kiinni".

        Sekin on hyvä tietää, että normijarruilla etupyörien *pitäisi* lukkiintua ensi. Päinvastainen toiminta (=vika) on helvetin vaaralista, esim. kaarteessa jarrutettaessa ”lähtee perse alta” eli auto kääntyy yllättäen poikittain. Pyörähtämisherkällä pikkuautolla voikin optimijarrutus olla sellainen, että etupyörät ovat lukossa, mutta takapyörät pyörivät vielä = ei tarvi välillä löysäillä jarruja sen vuoksi, että takapää yrittää ohi ;-D

        Autokoulussa opetettu ”jarrua survotaan kaikin voimin” ei siis ole aina se paras menetelmä. Toki juuri näin pitää toimia ABSien kanssa tai jos lukkiintumisen rajalla tapahtuva optimijarrutus tai pelkkien etupyörien lukitseminen ei onnistu (ABSittomista puhuttaessa), niin on ehdottomasti parempi tehdä lukkojarrutus kaikilla pyörillä kuin jarruttaa liian varovaisesti = vajaateholla.

        Juuri tätä etu/takajarrujen lukkiintumisherkkyyttä ja oman auton puskemis- tai pyörähtämistaipumuksia on syytä tunnustella & harjoitella jo etukäteen eikä vasta sitten, kun on ns. tilanne päällä.

        > Ilman ABSeja surkein tapa on pumppaus

        Itse asiassa ABSit pumppaavat. Vain vähän nopeammin kuin mihin ihminen pystyy, mutta toimii juuri niin, että jarruttaa niin kovaa että rengas lukittuu ja vapauttaa sen sitten ja jarruttaa taas ja vapauttaa ja...

        Tämän takia usein lukkojarrutus kovalla pinnalla on parempi kuin abs. Vain mikäli pito vaihtelee pyörien välillä, on abs tehokkaampi (pystyy hyödyntämään toisen puolen paremman pidon).


    • Nimetön 1

      Jees, kiitokset tyhjentävästä vastauksesta. :)

    • et sillei joo

      " sitten jalka ylös jarrulta, ohjausliike, taas isketään jarru täysillä (!) pohjaan, jalka ylös jarrulta, ohjausliike... "

      Täytyy sitten huomioida että kun jarru nostetaan, etupyörät ei heti lähde pyörimään, ja menee muutama hetki ennenkuin ohjaus tottelee, ja auto kääntyy pyörien suuntaan.
      Tämä siis liukkaalla kelillä.

    • lyyli1

      mitäs siellä jarruttelet anna mennä vaan nuttura aivo

      • Nopeiten pysähtyy

        asfaltilla ja hiekalla, kun rengas ei ollenkaan pyöri. Lumella kerää paskaa eteensä ja pito huononee, siksi välillä vähän pumpattava, että pyörätää ja pitioa taas löytyy.
        Kun ABS pelastaa 1000 henkeä, samassa ajassa sen takia menetetään muutama...


    • kolomelokie

      Entäs sitten kun hallinta on menetetty, lukkiituvilla pystyy etenemään suoraan tangentin suuntaisesti pitämällä jarrut täysin pysähdyksiin asti. Eipä taida ABS.llä onnistua. Ai niin eihän siihen tilanteeseen abs:lla joudutukaan !

    • Autokoulunopettaja

      Paras hätäjarrutus saadaan, kun jarrutuksen aikana pyörät käännetään kokonaan linkkuun, mielellään ojan puolelle ja eikun jarru kokonaan pohjaan. Kun hellittää jarrun, niin auto lipuu turvallisesti tien sivuun. Liukkaalla voi käyttää myös käkkäriä, koska se vakauttaa takapään kulkemaan turvallisesti suoraan, eikä se pääse näin lipsumaan missään tilanteessa. Hätäjarrutuksen alkaessa pyörät siis linkkuun, jarru pohjaan, nykäise kunnolla käsijarrua, silmät kiinni, jottei tule lasin sirpaleita silmille, sitten käde irti ratista, turvavyö auki ja lopuksi heittäydy autosi lattialle, jottet jää puristuksiin ratin ja penkin väliin. Harjoittele syöksymistä lattialle vaikka rauhallisella moottoritiellä, jottei autosi vahingossa mene vastaatulevien kaistoille.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5534
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4860
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2794
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2068
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1492
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1481
    Aihe