"Uskonnonopetus antaa välineitä eri kulttuurien tuntemiseen, valmiuksia ymmärtää eri uskontojen edustajien näkemyksiä ja kohdata muuttuvan maailman haasteita. Nämä kaikki ovat yleissivistyksen kannalta äärimmäisen tärkeitä asioita."
"Olemme hämmentyneitä uskonnonopetukseen liittyvistä julkilausumista. Emme tunnista näistä uskonnonvastaisista tai kristillisistä kannanotoista sitä opetusta, johon olemme kolmen vuoden aikana lukiossa osallistuneet."
"Keskustelu olisi mielekkäämpää, jos äänessä eivät olisi vain ihmiset, joilla ei ole realistista käsitystä nykypäivän uskonnonopetuksesta ja sen tarkoituksesta."
http://www.hs.fi/paivanlehti/28012014/mielipide/Uskonnonopetus on osa yleissivistystä/a1390800906107
Nuoret tahtovat uskonnonopetusta
40
177
Vastaukset
- :))
Viisi nuorta ja sinä kirjoitat yleistäen:)
- Oikeaa tietoa
Nämä nuoret eivät taida tietää, mitkä kaikki asiat jätettiin heille kertomatta. Kristinuskon historiaa ei vieläkään opeteta lukioissa uusimman tutkimuksen mukaisesti.
Siellä ei puhuta siitä, etteivät juutalaiset koskaan olleet Egyptissä orjina. Tai että Mooses ja Aabraham eivät ole todellisia, vaan täysin fiktionaalisia hahmoja. Eikä siellä kerrota, miten Raamattu kasattiin kirkolliskokouksissa ja miten kristinuskon opit keksittiin samoissa "kekkereissä". Ristiretkistä ei puhuta niin paljon kuin pitäisi ja noitavainoja tuskin mainitaan.- Objektiivista tietoa
Samaa mieltä. Nuoret ovat hämmentyneitä uskonnonopetuksen saamasta kritiikistä sen vuoksi, etteivät tiedä kuinka paljon eivät tiedä.
- 1213
"Siellä ei puhuta siitä, etteivät juutalaiset koskaan olleet Egyptissä orjina."
Toisaalta, ei ole yhtään järkevää syytä uskoa, etteivät he olisi olleet Egyptissä. - Olisko syy tässä
1213 kirjoitti:
"Siellä ei puhuta siitä, etteivät juutalaiset koskaan olleet Egyptissä orjina."
Toisaalta, ei ole yhtään järkevää syytä uskoa, etteivät he olisi olleet Egyptissä."Toisaalta, ei ole yhtään järkevää syytä uskoa, etteivät he olisi olleet Egyptissä."
Paitti ehkä täydellinen todisteiden puute. 1213 kirjoitti:
"Siellä ei puhuta siitä, etteivät juutalaiset koskaan olleet Egyptissä orjina."
Toisaalta, ei ole yhtään järkevää syytä uskoa, etteivät he olisi olleet Egyptissä.Ei ole myöskään yhtään järkevää syytä uskoa, etteivät juutalaiset olisi olleet Atlantiksessa, Marsissa, Maailmanlopun ravintolassa ja maailmankaikkeus espilon-myy-kahdeksassa (joka on mielestäni aivan liian yliarvostettu maailmankaikkeus, on niitä parempiakin).
- Nuorissa tulevaisuus
Heti täällä tuomitaan nuoret, koska nuoret eivät jaa palstan fabujen piintyneitä ja ideologisen jäykkiä mielikuvia. Onneksi nuoret ovat fiksuja!
- 11+6
Miksi uskomista pitäisi opettaa? Kun tuossakin on kyse jo miltei aikuisista niin on se kummallista jos he eivät uskonnoista osaa netistä tietoa hakea. Tajuavatko he lainkaan kuinka kalliiksi uskontojen opetus veronmaksajille tulee. En minäkään ole onnistunut saamaan täyttä summaa selville, mutta ei se halpaa ole. Kun jokin aika sitten keskusteltiin siitä, että uskonotojen opetus yhdistettynä säästäisi vuosittain yli kaksikymmentä miljoonaa, niin mikä noiden uskomusten opetuksen hinta nyt mahtaa olla?
- ET poistettava
Paljonko maksaa ET? Aivan turhake koko aine. Luotu siksi, että jotkut uskontoallergikot eivät voi ottaa vastaan tietoa uskonnoista. On se kummaa! Miettikää, jos olisi jokin vaihtoehtoaine niille, jotka vakaumuksellisista syistä eivät voisi opiskella matematiikkaa!!!!
- 11+6
ET poistettava kirjoitti:
Paljonko maksaa ET? Aivan turhake koko aine. Luotu siksi, että jotkut uskontoallergikot eivät voi ottaa vastaan tietoa uskonnoista. On se kummaa! Miettikää, jos olisi jokin vaihtoehtoaine niille, jotka vakaumuksellisista syistä eivät voisi opiskella matematiikkaa!!!!
En minä tiedä paljonko elämänkatsomustiedon opettaminen maksaa, mutta ihan varmasti paljon vähemmän kuin yli kymmenen eri uskonnono opettaminen.
Et ole tainnut lainkaan tutustua et-opetuksen opetussuunnitelmaan. Et varmaan tiedä sitäkään ettei se ole pakollinen oppiainen. Kirkkoon kuulumaton voi valita myös uskonnonopetuksen. - Ymmärrettävää...
11+6 kirjoitti:
En minä tiedä paljonko elämänkatsomustiedon opettaminen maksaa, mutta ihan varmasti paljon vähemmän kuin yli kymmenen eri uskonnono opettaminen.
Et ole tainnut lainkaan tutustua et-opetuksen opetussuunnitelmaan. Et varmaan tiedä sitäkään ettei se ole pakollinen oppiainen. Kirkkoon kuulumaton voi valita myös uskonnonopetuksen.Tottakai se mahdollisuus pitää olla koska ET on niin huono aine. Moni kirkkoon kuulumatonta kokee uskonnon paljon läheisemmäksi.
- 11+6
Ymmärrettävää... kirjoitti:
Tottakai se mahdollisuus pitää olla koska ET on niin huono aine. Moni kirkkoon kuulumatonta kokee uskonnon paljon läheisemmäksi.
Tuskinpa sinä tiedät mitä et-opetus on, joten laitan tähän hieman tietoa asiasta.
http://et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma - Riittävän ymmärretty
Ymmärrettävää... kirjoitti:
Tottakai se mahdollisuus pitää olla koska ET on niin huono aine. Moni kirkkoon kuulumatonta kokee uskonnon paljon läheisemmäksi.
"Moni kirkkoon kuulumatonta kokee uskonnon paljon läheisemmäksi."
Sulla nimimerkki ymmärrettävää on johonkin tutkimukseen linkki, vai onko tää taas näitä "musta nyt vaan kovasti tuntuu siltä, ja silloin sen on oltava totta", tyylisiä väitteitä, vähän niinkuin uskovaisuus muutenkin. - Musta tuntuu
Riittävän ymmärretty kirjoitti:
"Moni kirkkoon kuulumatonta kokee uskonnon paljon läheisemmäksi."
Sulla nimimerkki ymmärrettävää on johonkin tutkimukseen linkki, vai onko tää taas näitä "musta nyt vaan kovasti tuntuu siltä, ja silloin sen on oltava totta", tyylisiä väitteitä, vähän niinkuin uskovaisuus muutenkin.Musta tuntuu, että kaikki kirkkoon kuulumattomat eivät ole ateisteja eivätkä ilman muuta halua olla ET:ssä. Monille uskonto on tosiaankin tietoinen oppiainevalinta. Esimerkkejä piisaa. Suomessahan on ns. oman uskonnon opetus ja jos on pieni kristillinen uskonto niin paljon mieluummin lapset laitetaan uskontoon kuin ET-opetukseen. Tästä oman uskonnon opetus -syystä kirkkoon kuulumattomilla täytyy olla oikeus valita uskonto.
- Riittävän ymmärretty
Musta tuntuu kirjoitti:
Musta tuntuu, että kaikki kirkkoon kuulumattomat eivät ole ateisteja eivätkä ilman muuta halua olla ET:ssä. Monille uskonto on tosiaankin tietoinen oppiainevalinta. Esimerkkejä piisaa. Suomessahan on ns. oman uskonnon opetus ja jos on pieni kristillinen uskonto niin paljon mieluummin lapset laitetaan uskontoon kuin ET-opetukseen. Tästä oman uskonnon opetus -syystä kirkkoon kuulumattomilla täytyy olla oikeus valita uskonto.
Eli sulla ei oikeesti ole minkäänlaista tutkimustietoa tästä asiasta, ja kuitenkin kirjoittelet asiasta "varmaa tietoa" koska sulla on sellainen tunne.
Muuten kirkkoon kuulumattomat saavat mennä uskonnon opetukseen, tämä on tieto, mutta kirkkoon kuuluvat eivät voi mennä ET- opetukseen. (en tiedä onko tässäasiassa laki muuttunut)
"Uskonnonopetus antaa välineitä eri kulttuurien tuntemiseen, valmiuksia ymmärtää eri uskontojen edustajien näkemyksiä ja kohdata muuttuvan maailman haasteita. Nämä kaikki ovat yleissivistyksen kannalta äärimmäisen tärkeitä asioita."
Itseltäni ainakin kaikki nämä asiat ovat onnistuneet vallan hyvin ihan peruskoulun uskonnonopetuksen pohjalta. Ajatella ettei ne ammattikouluissa opeta uskontoa mutta silti minullakin hyvät välineet eri kulttuurien tuntemiseen, ymmärrän hyvin eri uskonotojen edustajien näkemyksiä ja osaan kohdata muuttuvan maailman haasteita mainiosti.
Jos ammattikoulussa ei tarvita uskonnonopetusta niin ei sitä tarvita lukiossakaan.- Tärkeä juttu
Ammattikouluun pitäisi saada uskonnontunnit.
- 11+6
Tärkeä juttu kirjoitti:
Ammattikouluun pitäisi saada uskonnontunnit.
Miksi?
- 9+9
"Keskustelu olisi mielekkäämpää, jos äänessä eivät olisi vain ihmiset, joilla ei ole realistista käsitystä nykypäivän uskonnonopetuksesta ja sen tarkoituksesta."
Jäin nyt miettimään tuota, että ketkä eivät omaa realistista käsitystä uskonnonopetuksesta, varsinkaan jos sitä katsotaan rehellisesti. Ei siis kaunistella eikä pyöristellä saati olla kuin ei oltaisikaan.
Mitä lukion uskonnonopetus siis tänä päivänä on? Itse kun kävin iltalukion joskus kauan sitten, niin en tiedä mitä tuo sisältää.- eräs abi
Tässä on mun lukion opetussuunnitelmasta pakolliset ussan kurssit ja kuvaukset niistä:
UE1, Uskonnon luonne ja merkitys
"Millainen ilmiö uskonto on? Miten uskontoa tutkitaan tieteellisesti? Mitkä ovat uskonnon ydinkysymyksiä? Miten tiede ja uskonto eroavat toisistaan? Miten uskonto ilmenee yksilön ja yhteisön kokemuksessa? Miksi ja miten Raamattu on pyhä kirja? Miten Raamattu on vaikuttanut maailmankuvaan ja kulttuuriin? Millaisia ovat Raamatun tutkimus- ja tulkintatavat? Kurssilla käytetään vaihdellen eri työtapoja: alustuksia, esitelmiä, opetuskeskusteluja, kirjallisia tehtäviä, ryhmätöitä, improvisaatiota ja ajankohtaisen uutismateriaalin seurantaa."
UE2, Kirkko, kulttuuri ja yhteiskunta
"Miten kristillinen kirkko syntyi ja muotoutui? Miksi idän ja lännen kirkko erosivat toisistaan?
Miten idän kirkko on toiminut Bysantin perinnön jatkajana? Miten lännen katolinen kirkko vaikutti
eurooppalaiseen integraatiokehitykseen keskiajalla? Millaisia muutoksia reformaatioliike toi uuden ajan murroksessa? Millaisiksi Euroopan uskonto- ja kulttuurirajat vakiintuivat uudella ajalla? Millainen on nykyinen kristikunta ja kirkkojen rooli maailmassa? Miten kirkosta tuli koulun äiti ja kirjasivistyksen sekä sosiaalihuollon uranuurtaja? Kurssi niveltyy sisällöllisesti yleiseen historiaan ja taideaineisiin. Kurssiin liittyy opintokäynti."
UE3, Ihmisen elämä ja etiikka
"Mitkä ovat ihmisen perimmäiset elämänkysymykset: elämän tarkoitus, kärsimys ja kuolema? Mitä kristinusko opettaa Jumalasta, ihmisestä, luonnosta ja pelastumisesta. Miten hyvä ja paha määritellään erilaisissa eettisissä järjestelmissä? Mitkä ovat kristillisen etiikan pääkorostuksia?
Millaisia eettisiä ohjeita Raamattu antaa yksilö- ja sosiaalieettisissä kysymyksissä: abortti, eutanasia, itsemurha, kuolemantuomio, eläinkokeet, keinohedelmöitys geeniteknologia, luonnonsuojelun etiikka jne. Kurssia ei voi suorittaa itsenäisesti, koska tiedollisten tavoitteiden lisäsi pyritään myös antamaan sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta virikkeitä tunneälyn kehittymiselle." - apuva!!
eräs abi kirjoitti:
Tässä on mun lukion opetussuunnitelmasta pakolliset ussan kurssit ja kuvaukset niistä:
UE1, Uskonnon luonne ja merkitys
"Millainen ilmiö uskonto on? Miten uskontoa tutkitaan tieteellisesti? Mitkä ovat uskonnon ydinkysymyksiä? Miten tiede ja uskonto eroavat toisistaan? Miten uskonto ilmenee yksilön ja yhteisön kokemuksessa? Miksi ja miten Raamattu on pyhä kirja? Miten Raamattu on vaikuttanut maailmankuvaan ja kulttuuriin? Millaisia ovat Raamatun tutkimus- ja tulkintatavat? Kurssilla käytetään vaihdellen eri työtapoja: alustuksia, esitelmiä, opetuskeskusteluja, kirjallisia tehtäviä, ryhmätöitä, improvisaatiota ja ajankohtaisen uutismateriaalin seurantaa."
UE2, Kirkko, kulttuuri ja yhteiskunta
"Miten kristillinen kirkko syntyi ja muotoutui? Miksi idän ja lännen kirkko erosivat toisistaan?
Miten idän kirkko on toiminut Bysantin perinnön jatkajana? Miten lännen katolinen kirkko vaikutti
eurooppalaiseen integraatiokehitykseen keskiajalla? Millaisia muutoksia reformaatioliike toi uuden ajan murroksessa? Millaisiksi Euroopan uskonto- ja kulttuurirajat vakiintuivat uudella ajalla? Millainen on nykyinen kristikunta ja kirkkojen rooli maailmassa? Miten kirkosta tuli koulun äiti ja kirjasivistyksen sekä sosiaalihuollon uranuurtaja? Kurssi niveltyy sisällöllisesti yleiseen historiaan ja taideaineisiin. Kurssiin liittyy opintokäynti."
UE3, Ihmisen elämä ja etiikka
"Mitkä ovat ihmisen perimmäiset elämänkysymykset: elämän tarkoitus, kärsimys ja kuolema? Mitä kristinusko opettaa Jumalasta, ihmisestä, luonnosta ja pelastumisesta. Miten hyvä ja paha määritellään erilaisissa eettisissä järjestelmissä? Mitkä ovat kristillisen etiikan pääkorostuksia?
Millaisia eettisiä ohjeita Raamattu antaa yksilö- ja sosiaalieettisissä kysymyksissä: abortti, eutanasia, itsemurha, kuolemantuomio, eläinkokeet, keinohedelmöitys geeniteknologia, luonnonsuojelun etiikka jne. Kurssia ei voi suorittaa itsenäisesti, koska tiedollisten tavoitteiden lisäsi pyritään myös antamaan sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta virikkeitä tunneälyn kehittymiselle.""Miksi ja miten Raamattu on pyhä kirja? "
Tässä kohtaa voidaan puhua tunnuksellisesta opetuksesta. Ei raamattua pidä opettaa pyhänä kirjana koska se ei sellainen ole.
"Miten kirkosta tuli koulun äiti ja kirjasivistyksen sekä sosiaalihuollon uranuurtaja? "
Minulla on sellainen ajatus, että tuo on juutalaisuudesta peräisin...
Ja nuo loput: kyllä pelkkä ET olisi parempi. Tuohan on väkisinkin enemmän tai vähemmän tunnustuksellista. eräs abi kirjoitti:
Tässä on mun lukion opetussuunnitelmasta pakolliset ussan kurssit ja kuvaukset niistä:
UE1, Uskonnon luonne ja merkitys
"Millainen ilmiö uskonto on? Miten uskontoa tutkitaan tieteellisesti? Mitkä ovat uskonnon ydinkysymyksiä? Miten tiede ja uskonto eroavat toisistaan? Miten uskonto ilmenee yksilön ja yhteisön kokemuksessa? Miksi ja miten Raamattu on pyhä kirja? Miten Raamattu on vaikuttanut maailmankuvaan ja kulttuuriin? Millaisia ovat Raamatun tutkimus- ja tulkintatavat? Kurssilla käytetään vaihdellen eri työtapoja: alustuksia, esitelmiä, opetuskeskusteluja, kirjallisia tehtäviä, ryhmätöitä, improvisaatiota ja ajankohtaisen uutismateriaalin seurantaa."
UE2, Kirkko, kulttuuri ja yhteiskunta
"Miten kristillinen kirkko syntyi ja muotoutui? Miksi idän ja lännen kirkko erosivat toisistaan?
Miten idän kirkko on toiminut Bysantin perinnön jatkajana? Miten lännen katolinen kirkko vaikutti
eurooppalaiseen integraatiokehitykseen keskiajalla? Millaisia muutoksia reformaatioliike toi uuden ajan murroksessa? Millaisiksi Euroopan uskonto- ja kulttuurirajat vakiintuivat uudella ajalla? Millainen on nykyinen kristikunta ja kirkkojen rooli maailmassa? Miten kirkosta tuli koulun äiti ja kirjasivistyksen sekä sosiaalihuollon uranuurtaja? Kurssi niveltyy sisällöllisesti yleiseen historiaan ja taideaineisiin. Kurssiin liittyy opintokäynti."
UE3, Ihmisen elämä ja etiikka
"Mitkä ovat ihmisen perimmäiset elämänkysymykset: elämän tarkoitus, kärsimys ja kuolema? Mitä kristinusko opettaa Jumalasta, ihmisestä, luonnosta ja pelastumisesta. Miten hyvä ja paha määritellään erilaisissa eettisissä järjestelmissä? Mitkä ovat kristillisen etiikan pääkorostuksia?
Millaisia eettisiä ohjeita Raamattu antaa yksilö- ja sosiaalieettisissä kysymyksissä: abortti, eutanasia, itsemurha, kuolemantuomio, eläinkokeet, keinohedelmöitys geeniteknologia, luonnonsuojelun etiikka jne. Kurssia ei voi suorittaa itsenäisesti, koska tiedollisten tavoitteiden lisäsi pyritään myös antamaan sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta virikkeitä tunneälyn kehittymiselle."Mikäli näihin kysymyksiin "elämän tarkoitus, kärsimys ja kuolema?" annetaan luterilaisuudesta tulevat vastaukset, niin kuullostaa pahalta.
Esim se, että kärsimys selitetään elämään kuuluvaksi osaksi, jota ei siis tarvitse kokonaan edes yrittää poistaa, voi olla osaksi vaikuttamassa siihen, että kivunhoito on tässä maassa lapsenkengissä vaikka sen parempi hoitaminen olisi usein kohtuullisen helppoa ja halpaa.
Jos asenne esim kipuun on vähättelevä, niin jostakinhan sekin johtuu.- ateistix
eräs abi kirjoitti:
Tässä on mun lukion opetussuunnitelmasta pakolliset ussan kurssit ja kuvaukset niistä:
UE1, Uskonnon luonne ja merkitys
"Millainen ilmiö uskonto on? Miten uskontoa tutkitaan tieteellisesti? Mitkä ovat uskonnon ydinkysymyksiä? Miten tiede ja uskonto eroavat toisistaan? Miten uskonto ilmenee yksilön ja yhteisön kokemuksessa? Miksi ja miten Raamattu on pyhä kirja? Miten Raamattu on vaikuttanut maailmankuvaan ja kulttuuriin? Millaisia ovat Raamatun tutkimus- ja tulkintatavat? Kurssilla käytetään vaihdellen eri työtapoja: alustuksia, esitelmiä, opetuskeskusteluja, kirjallisia tehtäviä, ryhmätöitä, improvisaatiota ja ajankohtaisen uutismateriaalin seurantaa."
UE2, Kirkko, kulttuuri ja yhteiskunta
"Miten kristillinen kirkko syntyi ja muotoutui? Miksi idän ja lännen kirkko erosivat toisistaan?
Miten idän kirkko on toiminut Bysantin perinnön jatkajana? Miten lännen katolinen kirkko vaikutti
eurooppalaiseen integraatiokehitykseen keskiajalla? Millaisia muutoksia reformaatioliike toi uuden ajan murroksessa? Millaisiksi Euroopan uskonto- ja kulttuurirajat vakiintuivat uudella ajalla? Millainen on nykyinen kristikunta ja kirkkojen rooli maailmassa? Miten kirkosta tuli koulun äiti ja kirjasivistyksen sekä sosiaalihuollon uranuurtaja? Kurssi niveltyy sisällöllisesti yleiseen historiaan ja taideaineisiin. Kurssiin liittyy opintokäynti."
UE3, Ihmisen elämä ja etiikka
"Mitkä ovat ihmisen perimmäiset elämänkysymykset: elämän tarkoitus, kärsimys ja kuolema? Mitä kristinusko opettaa Jumalasta, ihmisestä, luonnosta ja pelastumisesta. Miten hyvä ja paha määritellään erilaisissa eettisissä järjestelmissä? Mitkä ovat kristillisen etiikan pääkorostuksia?
Millaisia eettisiä ohjeita Raamattu antaa yksilö- ja sosiaalieettisissä kysymyksissä: abortti, eutanasia, itsemurha, kuolemantuomio, eläinkokeet, keinohedelmöitys geeniteknologia, luonnonsuojelun etiikka jne. Kurssia ei voi suorittaa itsenäisesti, koska tiedollisten tavoitteiden lisäsi pyritään myös antamaan sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta virikkeitä tunneälyn kehittymiselle.""eräs abi"
"Mitä kristinusko opettaa Jumalasta, ihmisestä, luonnosta ja pelastumisesta."
- Mitä se noista sitten väittää? En halua käyttää sanaa opettaa, koska kyse on uskomuksesta. Miltä pitäisi pelastua?
"Miten kirkosta tuli koulun äiti ja kirjasivistyksen sekä sosiaalihuollon uranuurtaja?"
- Tuliko tosiaan? Mitä opettaja noista väitti? - Rajat ateisteillekin
ateistix kirjoitti:
"eräs abi"
"Mitä kristinusko opettaa Jumalasta, ihmisestä, luonnosta ja pelastumisesta."
- Mitä se noista sitten väittää? En halua käyttää sanaa opettaa, koska kyse on uskomuksesta. Miltä pitäisi pelastua?
"Miten kirkosta tuli koulun äiti ja kirjasivistyksen sekä sosiaalihuollon uranuurtaja?"
- Tuliko tosiaan? Mitä opettaja noista väitti?Kiihkoateistit eivät lausunto vahingossakaan mitään myönteistä uskonnonopetuksesta. Asiallinen kritiikki tyrehtyy, koska kiihkoateistit käyttävät kaikki oljenkorretkin hyökätäkseen sitä vastaan. Kukapa viitsisi antaaaseita tuollaisten käsiin?
Onko muuten mahdotonta tutkia ihan tietomielessä, miten Raamattu käsitetään pyhäksi kirjaksi? Voisi tehdä hyvää kiihkoateisteillekin, jotta teidän ns. kritiikkinne edes osuisi lähelle kohdettaan. Teidän juttunne ovat yleensä puhtaasti naurettavaa soopaa. - zyrt
Rajat ateisteillekin kirjoitti:
Kiihkoateistit eivät lausunto vahingossakaan mitään myönteistä uskonnonopetuksesta. Asiallinen kritiikki tyrehtyy, koska kiihkoateistit käyttävät kaikki oljenkorretkin hyökätäkseen sitä vastaan. Kukapa viitsisi antaaaseita tuollaisten käsiin?
Onko muuten mahdotonta tutkia ihan tietomielessä, miten Raamattu käsitetään pyhäksi kirjaksi? Voisi tehdä hyvää kiihkoateisteillekin, jotta teidän ns. kritiikkinne edes osuisi lähelle kohdettaan. Teidän juttunne ovat yleensä puhtaasti naurettavaa soopaa.Ei uskonnonopetuksessa ole mitään myönteistä, joten ei siitä voi myönteistä lausuntoa antaakaan.
- Nyt uskonnontunnille
zyrt kirjoitti:
Ei uskonnonopetuksessa ole mitään myönteistä, joten ei siitä voi myönteistä lausuntoa antaakaan.
Sinut erityisesti pitäisi passittaa uskonnontunneille, että edes tietäisit, mitä vihaat. Nyt et vihaa kirkkoa, uskontoa tms. vaan jotain kummia omia mielikuviasi.
- Uskontotunnit käyty.
Nyt uskonnontunnille kirjoitti:
Sinut erityisesti pitäisi passittaa uskonnontunneille, että edes tietäisit, mitä vihaat. Nyt et vihaa kirkkoa, uskontoa tms. vaan jotain kummia omia mielikuviasi.
Ymmärräthän sen, että ne mielikuvat tulevat kaltaisiltasi ihmisiltä.
- zyrt
Nyt uskonnontunnille kirjoitti:
Sinut erityisesti pitäisi passittaa uskonnontunneille, että edes tietäisit, mitä vihaat. Nyt et vihaa kirkkoa, uskontoa tms. vaan jotain kummia omia mielikuviasi.
Tiedän varsin hyvin mitä uskonnonopetus sisältää, koska ole joutunut ne tunnit läpi käymään.
En minä uskontoja vihaa, minua vaan suututtaa uskontojen valta maailmassa. Ihan mielikuvituksellista juttua opetetaan totena ja jopa Suomessa valtionkirkon yhteiskunnallinen vaikutusvalta on suuri.
- eräs abi
Kävin nää kurssit ekana ja tokana vuonna vähän vaihtelevalla kiinnostuksella, joten en muista paljoa näistä oppitunneista. Loppujen lopuksi niistä jäi ihan neutraali fiilis, vaikka ne keskittyi enimmäkseen kristinuskoon.
Opettaja ei muistaakseni ottanu noihin kysymyksiin mitään kantaa, ei tainnu edes mainita niitä."Kävin nää kurssit ekana ja tokana vuonna vähän vaihtelevalla kiinnostuksella, joten en muista paljoa näistä oppitunneista. Loppujen lopuksi niistä jäi ihan neutraali fiilis, vaikka ne keskittyi enimmäkseen kristinuskoon."
Kerrohan meille vielä, olivatko nuo valinnaisia kursseja? Osaatko kertoa, miksi nuo olisivat (oletettavasti) tärkeämpiä kuin monet valinnaiset kurssit?- eräs abi
ertert kirjoitti:
"Kävin nää kurssit ekana ja tokana vuonna vähän vaihtelevalla kiinnostuksella, joten en muista paljoa näistä oppitunneista. Loppujen lopuksi niistä jäi ihan neutraali fiilis, vaikka ne keskittyi enimmäkseen kristinuskoon."
Kerrohan meille vielä, olivatko nuo valinnaisia kursseja? Osaatko kertoa, miksi nuo olisivat (oletettavasti) tärkeämpiä kuin monet valinnaiset kurssit?Pakollisia ne oli. Oletettavasti sen takii et kristinusko ois jotenki vaikuttanu paljon länsimaiseen kulttuuriin ja ois vieläkin tärkee osa suomalaista kulttuuria. Ei oo mun mielipide, joten ei paskaa niskaan, kiitos.
- zyrt
Ei "oman uskonnon" opetus anna mitään välineitä muiden kulttuurien tuntemiseen. Mitä sinä muista kulttuureista muka olet oppinut uskonnontunnilla?
- eräs abi
Kuten mä sanoin, ne kurssit oli hyvin kristinuskopainotteisia, eikä muihin uskontoihin perehdytty yhtä tarkasti. Oli siellä kuitenkin ihan hyviä tiivistelmiä esim. Islamista, Buddhalaisuudesta, Hindulaisuudesta ja Juutalaisuudesta ja siitä mitä eroja ja yhtäläisyyksiä uskonnoilla on. Maailman uskonnot kurssi löytyy erikseen, mutta se ei ole pakollinen, joten monet ei sitä käy.
Neutraalilla mä tarkoitin, ettei noilla kursseilla oikeestaan otettu kantaa jumalien olemassaoloon tai siihen onko mikään niistä totta vai ei. En muuten ole uskova :)Abina varmaan tiedät, että uskontojen nimet kirjoitetaan muualla kuin lauseen alussa pienellä alkukirjaimella.
- eräs abi
exhellari86 kirjoitti:
Abina varmaan tiedät, että uskontojen nimet kirjoitetaan muualla kuin lauseen alussa pienellä alkukirjaimella.
Sori, en hirveesti keskittyny oikeinkirjoitukseen :)
- Oppia kouluihin
eräs abi kirjoitti:
Sori, en hirveesti keskittyny oikeinkirjoitukseen :)
Minusta on väärin, että juuri kurssi Maailman uskonnot on se vapaaehtoinen. Sehän se olisi tärkeä, jos koko uskonnonopetuksen tarkoitus on ymmärtää muita kulttuureja.
Heikki Räisänen pitäisi saada oppikirjoja tekemään. Hänellä on tietoa uusimmasta tutkimuksesta. Kristinuskoa ei tarvitse kohdella silkkihansikkain. Kyllä sen synnystä ja historiasta täytyy voida puhua kouluissa.
Minulle ei ainakaan koskaan opetettu koulussa edes sitä, että israelilaisetkin olivat alun perin polyteisteja. Raamattun jumala JHWH oli vain yksi muiden joukossa. Eikä kerrottu sitä, että kristinusko melkein kuoli pois jo alkuunsa, kun se ei saanut kannatusta. Rooman valtakunta ja kirkolliskokoukset sen pelastivat ja muokkasivat haluamakseen kokoamalla Raamatun. Jälkeen päin olen nämä asiat oppinut BBC:n dokumenteista, joissa asiantuntijat kertovat uusimmasta tutkimuksesta sekä kirjallisuudesta (mm. nimenomaan Räisäsen kirjat).
Tällaiset asiat olisivat ainakin minua kiinnostaneet erittäin paljon. "Oli siellä kuitenkin ihan hyviä tiivistelmiä esim. Islamista, Buddhalaisuudesta, Hindulaisuudesta ja Juutalaisuudesta ja siitä mitä eroja ja yhtäläisyyksiä uskonnoilla on. Maailman uskonnot kurssi löytyy erikseen, mutta se ei ole pakollinen, joten monet ei sitä käy."
Osaatko kertoa, miksi nuo kristinuskopainotteiset kurssit ovat pakollisina tärkeämpiä kuin valinnainen Maailman uskonnot kurssi?
- eräs abi
En, mutta en mä niin oo väittänytkään. Kyllä munkin mielestä näitä kursseja vois miettiä uudelleen ja käsitellä uskontoja tasapuolisemmin. Mun pointtini oli vaan se, ettei noil kursseilla ollu mitään saarnaamista tai rukoilua ja kaikki tais ottaa koko jutun ihan vaan fiktiona. On noi opetussuunnitelmaan kirjoitetut kuvaukset vähän harhaanjohtavia. En tiiä ketä noilla on yritetty miellyttää.
"Mun pointtini oli vaan se, ettei noil kursseilla ollu mitään saarnaamista tai rukoilua ja kaikki tais ottaa koko jutun ihan vaan fiktiona."
Sioitähän ei aloituksessa ollut ollenkaan kyse. Oleellista tässä on se, että kaikenkaikkiaan uskontoa on peruskoulussa (pakollisena) hyvin paljon ottaen huomioon sen merkityksen.
Se, mitä jotkut 5 abia (aloittajan olettama) kirjoittaa lukiokursseista on oikeastaan epäoleellista asian kannalta ja lisäksi he vetoavat yleisivistykseen ja uskonvastaisuuteen vaikka siitä ei todellakaan ole kyse vaan siitä kuinka merkityksellinen uskonto todellisuudessa on aineiden kilpailussa rajallisessa opetusohjelmassa (tuntijako).- eräs abi
ertert kirjoitti:
"Mun pointtini oli vaan se, ettei noil kursseilla ollu mitään saarnaamista tai rukoilua ja kaikki tais ottaa koko jutun ihan vaan fiktiona."
Sioitähän ei aloituksessa ollut ollenkaan kyse. Oleellista tässä on se, että kaikenkaikkiaan uskontoa on peruskoulussa (pakollisena) hyvin paljon ottaen huomioon sen merkityksen.
Se, mitä jotkut 5 abia (aloittajan olettama) kirjoittaa lukiokursseista on oikeastaan epäoleellista asian kannalta ja lisäksi he vetoavat yleisivistykseen ja uskonvastaisuuteen vaikka siitä ei todellakaan ole kyse vaan siitä kuinka merkityksellinen uskonto todellisuudessa on aineiden kilpailussa rajallisessa opetusohjelmassa (tuntijako).Tiedän, mä osaan lukea. Tuntuu vaan siltä, että joillakin on vähän sen suuntainen käsitys uskonnonopetuksesta. Ite oon sitä mieltä, että maailman uskonnot vois olla ainoa pakollinen kurssi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu842139Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4262020Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101400Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771392- 671283
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071025Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun81992Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266987Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut255978- 131888