Dieselin käynnistys ongelmat talvella ABC:llä tankkaamisen jälke

käynnistys ongelmia

Onko muilla ollut samoja kokemuksia kuin minulla? Minulla on Kia Ceed 1,6 diesel. Aikaisemmin ei ollut mitään ongelmia tänä talvena kylmäkäynnistyksessä pakkasella.
Tankkasin tuossa pari viikkoa sitten dieseliä ABC:ltä. Heti seuraavana aamuna alkoivat ongelmat. Auto lähti käymään mutta sammui saman tien ja sai hirveän kauan startata ennen kuin lähti uudelleen. Tätä jatkui kolmena aamuna ennen kuin vein auton huoltoon. Huollossa ei löytynyt mitään vikaa.
Sain vain vinkin, että talvella ei kannata tankata ABC:llä dieseliä...kuulemma sakkaantuu, kun pakkanen menee yli 15 asteen.
No tankkasin sitten Teboilin dieseliä autoon. Saman tien loppuivat ongelmat auto lähtee aamulla käymään saman tien, kun kääntää virta-avainta ei minkäänlaista ongelmaa ole ollut käynnistyksessä aamulla vaikka pakkasta on ollut yli 20 astetta

49

8519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivIKTU

      Ei. Luepa siitä pumpusta mitä laatua se on. Se on talvilaatua ja oliskohan se -34 sakkaantumispiste. Lisäksi Kiassa on polttoaineenlämmitys suodattimen jalassa niin se varmaan olisi käynnistynyt kesälaadullakin.

    • Krakkautta...

      Ei mitään ongelmia, tosin tankattu koko ajan apsin dieseliä.
      Teboilin polttoöljyjä ei ainakaan aikanaan kannattanut sekoittaa Nesteen laatujen kanssa, raskaspolttoöljy meni klönteiksi eri valmistusmenetelmästä johtuen...

    • ---

      Kannattaa aina tankata punaisesta letkusta. toimii talvellakin

    • Keskiviikkona tankkasin tankin täyteen. Tänään ensimmäinen käynnistys ABC:n porodieselillä (pakkaskaudella) ja kyllähän tuo normaalia pidempään itseään sahasi käyntiin, vaikka pakkasta vain reilut 12 astetta.

      Käynnistymisen jälkeen ei mitään ongelmia.

    • ei suomen oloihin

      ABC diesel paskaa kerran kävi niin että piti olla pakkaslaatua mutta hyytyi suotimeen jo vain relussa 20 pakkas asteessa. ensin vaihdettiin suodin koska ajateltiin että siitä johtuu sitten vaan uudestaan liikenteeseen ja eikö heti seuraavana kovempana pakkaspäivänä meinannyt hyytyä.

      bensaa piti tankata sekaan muutaman litran ja sen jälkeenkin kävi vielä kerran niin samalla dieselillä että hyytyi. lämpimään parkkihalliin hinattiin ja sitten lähti taas käyntiin. sen jälkeen ei ABC diesel vaan lähinnä Neste diesel tankattu kun kylmä asema halpa lähellä.

      ei ongelmaa.

      • Anonyymi

        Ongelma on edelleen ajankohtainen, eli ostin ST 1 tankin täyteen naftaa kun piti olla ajoa ennen pakkasia. Eipä ollut joten ensimmäisen pakkasjakson jälkeen auto hyytyi melko pian käynnistyksen jälkeen vaikka dieselsuotimen vedenerottimen kupissa on lämpövastus. Käynnistin auton pitkillä starteilla ja lyhyillä ajopätkillä hyytymisten väleissä, kunnes jäi käyntiin ja pääsin tapaamisiin. Siitä sitten jatkuivat ongelmat kun mahdollista kesä/välikausinaftaa vielä 1/2 tankillista ja uutta tankattu lisäksi. Yksi mahdollisuus on että ostin vesinaftaa säiliönpohjista juuri ennnen talven alkua? Bensaa lisätty alle ohjekirjaan merkityn max prosenttiosuuden ja puoli litraa 2-T öljyä voiteluun. Aiemmin ei ole ollut koskaan ongelmia dieselin kanssa. Voihan auton ikäkin vaikuttaa, sillä Jeepillä on ajettu puolisen miljoonaa ja melkoista pätkäajoa pidempien safarien väleillä. Seuraavaksi eliminoin mahdollisia ilmavuotoja vaihtamalla ilman lämmitystä olevan pa-suotimen. Suuttimet on alkuperäiset.


    • Ole tarkkana
      • Helmikuu ovella

        Tarkkana ollaan ja laadut mitä myynnissä ovat -29 ja -20 ja joillakin asemilla arktista tavaraa.


      • Nesteeltä ostan
        Helmikuu ovella kirjoitti:

        Tarkkana ollaan ja laadut mitä myynnissä ovat -29 ja -20 ja joillakin asemilla arktista tavaraa.

        Nesteen talvilaatu muistaakseni samepiste -29 ja suodatettavuus -34. Prodiesel taitaa olla samepiste -32 ja suodatettavuus -37.

        Talvilaatujen tasoissa näkyy siis olevan huomattavia eroja. Kannattaa ostaa vain tavaraa jolle kylmänkesto ilmoitetaan asteissa eikä puheissa.

        Ei ole vielä tähän mennessä ollut koskaan ongelmia Nesteeltä tankatun tavaran kanssa.


      • Ei ikinä Nesteeltä
        Nesteeltä ostan kirjoitti:

        Nesteen talvilaatu muistaakseni samepiste -29 ja suodatettavuus -34. Prodiesel taitaa olla samepiste -32 ja suodatettavuus -37.

        Talvilaatujen tasoissa näkyy siis olevan huomattavia eroja. Kannattaa ostaa vain tavaraa jolle kylmänkesto ilmoitetaan asteissa eikä puheissa.

        Ei ole vielä tähän mennessä ollut koskaan ongelmia Nesteeltä tankatun tavaran kanssa.

        Kahdelta en osta ikinä mitään Neste ja Valio, niissä ei ole mitään muuta erinomaista kuin kova hinta.


      • <dklnghlnha
        Ei ikinä Nesteeltä kirjoitti:

        Kahdelta en osta ikinä mitään Neste ja Valio, niissä ei ole mitään muuta erinomaista kuin kova hinta.

        no saathan sinä olla väärässä jos sitä kerran välttämättä haluat. totuus on kuitenkin se että nesteen prodiesel on ainoa autonvalmistajien suosittelema dieselpolttoaine maailmassa, joten hyväähän sen on oltava.


      • Kustannusoptimointi
        <dklnghlnha kirjoitti:

        no saathan sinä olla väärässä jos sitä kerran välttämättä haluat. totuus on kuitenkin se että nesteen prodiesel on ainoa autonvalmistajien suosittelema dieselpolttoaine maailmassa, joten hyväähän sen on oltava.

        Vain tyhmä maksaa liikaa...


      • <dklnghlnha
        Kustannusoptimointi kirjoitti:

        Vain tyhmä maksaa liikaa...

        no kun se on taas sitten aivan oma asia mistä ostaa ja mitä siitä maksaa. nyt oli kuitenkin kyseessä tuotteen laatu eikä hinta.


      • Hintaa on
        <dklnghlnha kirjoitti:

        no kun se on taas sitten aivan oma asia mistä ostaa ja mitä siitä maksaa. nyt oli kuitenkin kyseessä tuotteen laatu eikä hinta.

        Tänä talvena ei ole ollut tarvetta -32 kestolle, -29 laatu on pelannut aivan hyvin ja pitkien ennusteiden mukaan ei tule tarvetta edes sille.
        Ja onko sitä Proota edukkaimmilla Express-asemilla? Kyllä se on myös hintakysymys.


      • pro asema
        Nesteeltä ostan kirjoitti:

        Nesteen talvilaatu muistaakseni samepiste -29 ja suodatettavuus -34. Prodiesel taitaa olla samepiste -32 ja suodatettavuus -37.

        Talvilaatujen tasoissa näkyy siis olevan huomattavia eroja. Kannattaa ostaa vain tavaraa jolle kylmänkesto ilmoitetaan asteissa eikä puheissa.

        Ei ole vielä tähän mennessä ollut koskaan ongelmia Nesteeltä tankatun tavaran kanssa.

        Mulla ei ole ollut ongelmia miltään asemalta tankatun polttoaineen kanssa. Ihan turha mainostaa mitään asemaa täällä.


    • vika autossa

      Hehkutulpat pimeänä, ei kun testeriin kiinni.

      • Anonyymi

        Siksikö sinulla diesel hyytyy tienpäälle kesälaadulla talvella kun hehkut on hyytynyt?


    • merkki vika

      Ei niissä polttoaineessa mitään vikaa ole vaan siinä diisseli koneessa. Itsellä oli Hyundain sama 1,6 diisseli ja jatkuvana riesana oli huono käynistyvyys, kesälläkin. Ensimmäinen auto joka hyytyi mökille yhtenä talvena 25asteen pakkaseen. Välillä sai startailla monta minuttia ja sitten pelasi muutaman viikon taas ongelmitta. Vikaa ei löydetty,liekkö edes etsineet kun vika on tehdas vika. Syynä luultavasti nafta pumppu joka ei ole sähköinen joka nostaa heti paineet putkistoon. Tai sitten vuotavat suuttimet. Ovat kalliita. Minulle riitti kaksi vuotta hyundai autoilu. Uutena ostin. Vaihdoin Tojoon ja ongelmat loppu siihen.

      • Common rail

        Kerroit juuri ongelmasta, joka on yhteinen kaikille common rail dieseleille kovilla pakkasilla, kun autolle tulee hieman ikää ja km. Näin ainakin bosch common railien kanssa. Joillakin menee ongelmitta 200tkm, joillakin tarvetta dieselhuollolle on jo 100tkm, tuuripeliä tuntuu olevan.

        Siinä ei auta, että alla on Toyota, MB, tms. Ongelmaan törmää ennemmin tai myöhemmin.


      • merkki vika
        Common rail kirjoitti:

        Kerroit juuri ongelmasta, joka on yhteinen kaikille common rail dieseleille kovilla pakkasilla, kun autolle tulee hieman ikää ja km. Näin ainakin bosch common railien kanssa. Joillakin menee ongelmitta 200tkm, joillakin tarvetta dieselhuollolle on jo 100tkm, tuuripeliä tuntuu olevan.

        Siinä ei auta, että alla on Toyota, MB, tms. Ongelmaan törmää ennemmin tai myöhemmin.

        Ei sillä 1,6 Hyndai diisseliilä ollut ajettu kuin 35000km kun ongelmat alkoi.


      • Olitpa tyhmä

        Olisit korjauttanut takuuseen.


      • Common rail kirjoitti:

        Kerroit juuri ongelmasta, joka on yhteinen kaikille common rail dieseleille kovilla pakkasilla, kun autolle tulee hieman ikää ja km. Näin ainakin bosch common railien kanssa. Joillakin menee ongelmitta 200tkm, joillakin tarvetta dieselhuollolle on jo 100tkm, tuuripeliä tuntuu olevan.

        Siinä ei auta, että alla on Toyota, MB, tms. Ongelmaan törmää ennemmin tai myöhemmin.

        Tuttavan mersussa mittarissa vasta 670 tuhatta. Ei vielä tuota ongelmaa. Eikö se CDI olekaan common rail? Minä kun luulin...


      • Anonyymi

        Tojokeille on menovesi maistunut korjausten välillä. Oikein vesi herahti kielelle kun laittoi tojokin kuskin oven kiinni, aivan kun olis käynyt jääkaapilla äänen perusteella. Muista aasianvehkeistä en juuri tiedä paitsi mazdalaatikko oli pehmeää ja hajosi rengasliikkeessä tunkin alta. Ajelen nykyisin amerikkalaisilla ja katselen aikaa sveitsiläistä. Työllistää Härmässäkin kun kauppatase on tervettä eikä tule mitään kalliita yllätyksiä huoltopuolella, ainakaan toivottavasti =[}


    • Ei kiitos

      Tankkasin autoa muutama viikko sitten ABC:llä, kun huomasin talvilaadun -20 tarran. Ihmettelin miten voivat myydä noin heikkokestoista dieseliä, nyt on kuitenkin keskitalvi.

      Tankkasin muutaman litran ja siirryin toiselle asemalle, jossa talvilaadulla on kunnon pakkaskestävyys.

    • en ole huomannut

      En ole huomannut ongelmia ABC:llä tankkaamisen jälkeen. Mutta olen ollut huomaavinani että auto nykiin joskuskus kun tankkaan ST1:llä, mutta tämä on täysin mutua, einkä menisi asiasta valalle.

      • BENSA ei diesel

        VITTU SIIS DIESEL EI OLE SUOMEN TALVEEN SIIS VOI VITTUJEN PERKELEEN PASKA KUN ETTE YMMÄRRÄ VITTU!

        EI JAKSA JATKUVASTI LUKEA MITEN EI DIESEL TOIMI TALVI PAKKASELLA VITTU TURVAT TUKKOON KUN ETTE OSAA AJATELLA EDES OSTAESSA DISEL AUTON PITÄKÄÄ OMANA TIETONANNE PERKELEET ONGELMAT! VITTU.

        OSTAKAA BENSA AUTO:


      • Molempi parempi
        BENSA ei diesel kirjoitti:

        VITTU SIIS DIESEL EI OLE SUOMEN TALVEEN SIIS VOI VITTUJEN PERKELEEN PASKA KUN ETTE YMMÄRRÄ VITTU!

        EI JAKSA JATKUVASTI LUKEA MITEN EI DIESEL TOIMI TALVI PAKKASELLA VITTU TURVAT TUKKOON KUN ETTE OSAA AJATELLA EDES OSTAESSA DISEL AUTON PITÄKÄÄ OMANA TIETONANNE PERKELEET ONGELMAT! VITTU.

        OSTAKAA BENSA AUTO:

        Eivät bensa-autotkaan ongelmattomia ole kovilla pakkasilla, ainakaan ne joita minulla oli ennen dieseleitä. Sekä käsiryyppyisiä aikoinaan että nykytekniikkaa olevia, joiden moottorinohjauksessa on "automaattiryyppy".

        Bensa-autoilijoinen pelastus on että kaikki huoltoasemat alkavat myydä talvilaatuista bensaa jo syyskuussa. Sitä ei edes merkitä tarroilla huoltoasemilla, koska kaikki muuttavat laadun yhtä aikaa. Bensan talvilaatu on myös suunnilleen samaa kaikilla öljy-yhtiöillä eikä kilpailutekijä niin kuin erilaiset dieselin talvilaadut.


      • Ymmärrystä vaille
        BENSA ei diesel kirjoitti:

        VITTU SIIS DIESEL EI OLE SUOMEN TALVEEN SIIS VOI VITTUJEN PERKELEEN PASKA KUN ETTE YMMÄRRÄ VITTU!

        EI JAKSA JATKUVASTI LUKEA MITEN EI DIESEL TOIMI TALVI PAKKASELLA VITTU TURVAT TUKKOON KUN ETTE OSAA AJATELLA EDES OSTAESSA DISEL AUTON PITÄKÄÄ OMANA TIETONANNE PERKELEET ONGELMAT! VITTU.

        OSTAKAA BENSA AUTO:

        Jos noin paljon huudattaa ja ahdistaa dieselit, niin pysy pois täältä diesel-palstalta.


      • hesu.
        BENSA ei diesel kirjoitti:

        VITTU SIIS DIESEL EI OLE SUOMEN TALVEEN SIIS VOI VITTUJEN PERKELEEN PASKA KUN ETTE YMMÄRRÄ VITTU!

        EI JAKSA JATKUVASTI LUKEA MITEN EI DIESEL TOIMI TALVI PAKKASELLA VITTU TURVAT TUKKOON KUN ETTE OSAA AJATELLA EDES OSTAESSA DISEL AUTON PITÄKÄÄ OMANA TIETONANNE PERKELEET ONGELMAT! VITTU.

        OSTAKAA BENSA AUTO:

        MITÄ VITTUA SÄÄ TÄÄLLÄ HUUDAT SAATANAN APINA KUN ET YMMÄRRÄ VITTUJEN PERKELEEN YKSINKERTAISTA ASIAA ETTÄ TÄÄ ON DIESEL PALSTA.


      • Sekoilu seis
        hesu. kirjoitti:

        MITÄ VITTUA SÄÄ TÄÄLLÄ HUUDAT SAATANAN APINA KUN ET YMMÄRRÄ VITTUJEN PERKELEEN YKSINKERTAISTA ASIAA ETTÄ TÄÄ ON DIESEL PALSTA.

        Taas paljastui tämän palstan hölmöys!!!!

        Allkuperäinen kysymys on ihan asiallinen ja perusteltu, on jollain huolenaihe. Osa vastauksista on asiallisia niin kuin että syy voi olla polttoaine koska eri huoltoasemien talvilaadut eivät ole samanlaisia. Tai että vika voi olla autossa: hehkut, polttoaineenlämmitys tai muuta.

        Osa vastauksista on sitten hakoteillä kuten raskas polttoöljy joka on isojen lämpövoimaloiden ja laivadieselien polttoaine. Sillä ei ole mitään tekemistä autojen polttoaineen kanssa.

        Osa on sitten aivan turhaa ajanviete sekoilua.


      • bensaan tyytyväinen
        Molempi parempi kirjoitti:

        Eivät bensa-autotkaan ongelmattomia ole kovilla pakkasilla, ainakaan ne joita minulla oli ennen dieseleitä. Sekä käsiryyppyisiä aikoinaan että nykytekniikkaa olevia, joiden moottorinohjauksessa on "automaattiryyppy".

        Bensa-autoilijoinen pelastus on että kaikki huoltoasemat alkavat myydä talvilaatuista bensaa jo syyskuussa. Sitä ei edes merkitä tarroilla huoltoasemilla, koska kaikki muuttavat laadun yhtä aikaa. Bensan talvilaatu on myös suunnilleen samaa kaikilla öljy-yhtiöillä eikä kilpailutekijä niin kuin erilaiset dieselin talvilaadut.

        Missään moottorinohjauksessa ei ole mitään automaattiryyppyä vaan seos lasketaan aina tilanteen mukaan esim. karttojen avulla, siihen vaikuttaa esimerkiksi ulkoilman lämpötila, moottorin lämpötila jne...

        Ei ole mitään ryyppyläppiä missään vaan seosta rikastetaan ja tyhjäkäynnin pyörimisnopeutta nostetaan kylmällä moottorilla. Eli suuttimet vaan ruiskuttaa enemmän polttoainetta.

        Kaasurinmoottoreissa oli ryyppyläppä kaasarissa, ne nyt muutenkin oli ongelmallisia mutta nykytekniikan avulla bensamoottori toimii erittäin hyvin säässä kuin säässä. Jos ei toimi niin on autossa vika ja korjaamo oikea osoite.


    • porodiesel

      Nesteen pro diesel on ainoa nafta mil webasto toiminu n 27 pakkasil.N reilu 23 oli esim tb naftalle liikaa.Auto 12 ford,laturis kovil pakkasil.Muita esilämmitimiä ei ole.Onneks näitä kelejä eteläs suht vähän vuodes.Lappilaisena olis se lokilämmitin pakko ostos.Hinta on tuol proolla samaa tasoa vieres olevan tb xprs aseman kans.Tosta saa viel ne plussat

      • Turhaplussa

        Heh, ei tule kuin peruspisteitä... eli yhtä tyhjän kanssa.


    • Mitämäjoin

      Vöyrin ABC:tä tankkasi huoltoaseman tankin pohjasta ihan viimeisiä dieselsakkoja (kun oli niin halpa litrahinta). Pitkän jonotuksen jälkeen pääsin ABC:n tankille ja sain kuin sainkin pitkän lorottelun jälkeen oman volvoni tankin täyteen dieseliä.
      Diesel ongelmat alkoivat heti seuraavana päivänä. Jos oli pikkasenkaan nollassa tai alapuolella niin hyytyi kone. Tulee virheilmoitus (Rajoitettu moottorin teho) ja kaasuttaessa sammuu ihan kokonaan. Lähtee käyntiin viiden minuutin päästä, jollei ole kova pakkanen. Miinus seitsemässä asteessa lopulta auto teki täydellisen stopin ja piti vetää korjaamolle.
      Ei ole aikaisemmin ollut mokomaa vikaa.
      Jotain pohjaskeidaa siis Vöyrillä tankkasin, saa nähdä mitä huoltomies sanoo kun keskiviikkona pääsen auton hakemaan pajalta. Riittikö pilttoaineen suodattimen vaihto vai menikö koko polttoainejärjestelmän tyhjentämiseksi.

      • more-gas

        Taitaa olla katkerien keskolaisten manipuloima koko ketju.
        Asemien pitäisi vaan ajoissa tilata talvilaatua tai arctista laatua, jos sitä vain on toimittajilta saatavissa.


      • ei_heru_plussa

        Neste mainostaa Plussaa ja samalla muuttaa tankkausautomaattien maksupäätteitä vain sirukortin kanssa yhteen sopiviksi, niin ettei enää heru plussaa tankkauksesta, jos ei käy sisällä maksamassa ja osta samalla pullakahvia ja muuta pientä mukaan. On ne ovelia.


      • Pitkätankki
        more-gas kirjoitti:

        Taitaa olla katkerien keskolaisten manipuloima koko ketju.
        Asemien pitäisi vaan ajoissa tilata talvilaatua tai arctista laatua, jos sitä vain on toimittajilta saatavissa.

        Niin se on, mutta asiakkaan kannattaa olla tarkkana mikä tarra siellä pumpussa asemalla on ja tarkistaa vielä netistä talvilaadun tilanne.
        Osalla asemista myydään välilaatua turhan pitkään, sitten se on vähän säkästä kiinni pärjääkö sillä riippuen tuliko kylmää keliä tai ei niin kylmää.
        Vähemmän ajavien pitää olla vielä tarkempi, kun pitkät sääennusteet eivät ennusta niin pitkälle kuin tankillinen riittää...


    • kulutuksessa-ero

      Ennen tankkasin Teboililla. Siirryin Nesteelle. Abc:llä en ole tankannut. Ehkä pitäydyn Nesteen pro Dieselissä ainakin talven.

      Käynnistys, käymis tms. ongelmia ei ole ollut.

      Se on totta, että kulutus tippui. Jos ei nyt viittä prosenttia niin huomattavasti kuitenkin. Sikäli korkeampi hinta tasoittuu Nesteellä tankatessa samoihin kuin muuallakin. Bonuksilla pelleily ei koskaan ole innostanut ostamaan enemmän, jotta säästäsi.

    • mikä_asema_paras
      • Laatuversio

        Kyllä, mutta asemille on usein tilattu eri laatua pakkaskestosta loppusyksystä, joten se vain pitää huomioida.


    • e643763673

      Itsekin huomannut että ABC/ST1 polttoaineet ovat heikkolaatuisempia. Vanhassa kaasutinautossani muodostuu lämpimällä kesäsäällä ns "kaasulukkoja" kaasuttimeen jos auto on seissyt noin 30-120min ja kuumalla säällä moottoritilassa on tosi lämmintä ajon jälkeen. Jos vain nopeasti pysäyttää ja käynnistää taas, ei kaasulukkoa ehdi muodostua, siksi tätä tapahtuu vain 30min jälkeen. 2h päästä taas alkaa olla jäähtynyt että kaasulukko häviää.

      Nesteen bensalla tätä ei tapahdu joten kyse on pitkälti polttoaineen laadusta, ja vanhassa kaasutinautossa sen ainakin huomaa.

      Ja tuo kaasulukkohan oireilee niin että saa tosi pitkään pyörittää ennen kuin lähtee käyntiin, usein käynnistyy vasta 3 tai 4 yrittämällä. Ja tapahtuu siis vain kuumina kesäpäivinä kun noita kaasulukkoja muodostuu.

      • 252345625

        Ja kyse on siis siitä että polttoaine höyrystyy liikaa lämpötilan vaikutuksesta, Nesteen bensa ei höyrysty niin paljon että kaasulukkoja pääsisi muodustumaan koska on laadukkaampaa kuin ST1/ABC.


      • Kaasarikoneet

        Ennen tuo oli aivan yleistä mm- Fordim V6 koneissa, joissa oli tosi pitkä vieteri kesäkeleillä pienen seisomisen jälkeen.
        Nykybensojen alkoholiseos tekee oman mausteensa, johon sitä vanhaa autoasi ei ole ollenkaan suunniteltu. Bensoissakin on eri laatuja talvi ja kesäkäyttöön, mutta niitä ei huudella pumpun tarroissa, kun ne ei ole niin merkittäviä, kuin dieselin tapauksessa.
        Se moottorisi kestää kuitenkin jo lyijyttömän bensan vai onko tehty venttiili/kansiremontti, jotta kestää?


    • köyhäksi_verotettu

      Pitkän bensiiniautoilun jälkeen ( 10 vuotta) siirryin olosuhteiden pakosta nykyaikaisen dpf-diesel-auton käyttäjäksi. ABC:lta tankannut aina bensaa, koska bonukset. Sama jatkui myös uuden diisselin kanssa. Alkumetreiltä asti autossa oli ajoittaista nykimistä, mutta mitään vikakoodeja ei koskaan saatu ulos ja tuo DPF-hässäkkäkin oli vielä varsin hyvässä kunnossa. Sitten "jouduin" tankkaamaan Nesteeltä dieseliä, en muista oliko tavista vai Pro:ta, mutta ihmettelin kun nykimiset loppuivat. Moottori muutenkin tuntui toimivan pehmeämmin.

      Eli voi todellakin olla, että kaikille moottorimalleille ei ABC:n (ja Shellin ja St1:n) polttoaineet sovi. Nesteen asemille tuodaan polttoaineet kaiketi suomalaisten jalostamojen kautta, ABC/Shell/St1 käyttää milloin mistäkin tuotettua polttoainetta (ks. http://www.neot.fi/hankinta).

      • Aloittevillekuskeille

        Minulla ei ole mitään ongelmia ABCn dieselin kanssa 10 vuoden kokemuksella.

        Etelän (erityisesti uudellamaalla) ABCt myyvät usein liian pitkään heikommalla pakkaskestolla olevaa dieseliä ja se on ainoa seikka jota pitää seurata, mitä laittaa tankkiinsa sekä pidemmän sääennusteen seuraaminen alkutalvesta, ainakin jos ajaa vähemmän sinä aikana (pitäisi ajaa pari tankillista ennen niitä kovia pakkasia ja tankkaus aina lähes tyhjään tankkiin, koska pienikin määrä "välilaatua" pilaa paremman pakkaskeston).
        Myöskin se varastointilämpötila huomioitava, jos autolla ei ajeta riittävän taajaan.

        Käynnistyvyyteen vaikuttaa toki auton hehkujen ym. kunto ja esilämmitys sekä hyytymisherkkyyteen onko autossa polttoainesuodatin lämmitetty (omassani on).


      • jalurps

        Vetistä sontaa tulee valtion jalostamosta ja lilluuu säiliön pohjalla?


    • Anonyymi

      Absilla tannkasin -25 ei webastpkaan käynnisty

    • Anonyymi

      diesel on diesel

    • Anonyymi

      Minulla on samoin KIA 1.6 CRD. Noin 3 vuotta ajan ABC / NESTE dieselin poltoaine, mutta tana viikona koe Nero Diesel ja lammintin oli -15 / -22. Kertaa isompi melo kuin edelinen, ja kolme kertaa jos kokeille 80-110km/h motorin teho mene perseen...
      Max 2600 , teho on pois, ej keltainen lampu.. Mita vit... on tama poltoaine!?!?
      Ja 20 sentia kalisti.. kun normali

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1371
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1104
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      859
    Aihe