Talouselämä-lehden sivuilla kerrotaan Googlen hallituksen puheenjohtaja Eric Schmidtin esittämistä näkemyksistä äskeisessä vaikuttajaväen kokouksessa Baselissa. Schmidt kiinnitti huomiota keskiluokan olennaiseen merkitykseen kulutuskysynnässä. Hän totesi, mitenkä keskiluokan heikko palkkakehitys laajemmassa yhteydessä säteilee koko talouteen. Hän oli luonnehtinut, että palkkaleikkausvimma alentaa kysyntää. Yhden yrityksen kulut (palkat) ovat toisen liikevaihtoa, hän oli vertaillut.
Meillä Suomessakin maan hallitus julistaa kriisitietoisuutta. Palkkojen alentamisvaatimuksia on kuultu erityisen pontevasti elinkeinoelämän ja yrittäjien järjestön taholta. Valtiovalta kurittaa meitä kuluttajia korottamalla veroja ja kunnallisveron äyrikin on kivunnut ja kipuamassa yhtä ylemmäksi. Maksuja ja taksoja korotetaan. Tavallisen kansan asumisesta on tehty liki sietämättömän kallista. Kuvitellaanpa siihen vielä palkkojen alennuksetkin taakkaa lisäämään!
Taloudellisen tilanteen lääkkeeksi kuullaan sekä poliitikkojen että taloustietäjien suunnalta kulutuskysynnän lisäämisen vaatimusta. Tavallisen kansan, siis keskiluokankin, olisi säästämisen sijasta ryhdyttävä kuluttamaan. Niin vaaditaan. Entä jos kansa sitten tekisi juuri niin? Jos kansa alkaisi tyhjentämään pankkitilejään ja säästämisen asemasta kuluttamaan? Ensimmäisenä joutuisivat pankit vaikeuksiin. Sitten kiristyisivät lainamarkkinat ja sehän heikentäisi investointitilannetta yhä nykyisestäänkin.
Siellä Baselissa istuivat esitelmiä kuuntelemassa suomalaisvaikuttajat ja Katainenkin joukossa mukana. Mahtoikohan mm. tuo Eric Schmidtin puheenvuoro tulla kuulluksi ja huomioonotetuksi? Olemme kuulolla.
Google-pomo: Palkanalennukset heikentävät kulutuskysyntää
7
60
Vastaukset
- wntyjtyj
Lopputulos on kuitenkin se että vaikka palkkoja leikattaisiin 50% niin suomalaiset tyytyvät murjottamaan kotonaan ja hakkaamaan vaimojaan sen sijaan että itse tekisivät asialle jotakin... Niinkuin kaikki ongelmat olisi perheen syytä...
- tarviin lisää palkka
Miksi vaaditaan yksityisissä yrityksissä työskentelevien palkkoja alemmaksi mutta julkisella sektorilla palkkoja senkun korotellaan suorastaan holtittomasti vaikka valtio on jo nyt kaikkien alojen palkkajohtaja!!
Muistutan että julkisen sektorin palkat maksetaan verovaroista!! Media ei näy laajemmin uutisoineen eikä analyseeranneen Googlen hallituksen puheenjohtajan esittämää tilanteen hahmotusta. Takinkääntäjäksi ja tuuliviiriksihän sitä jo leimattaisiinkin, jos palkkojen alentamista vaatineet alkaisivatkin kertoa käytännön elämän osoittavan, että eipä nyt sitten enää jatketakaan palkkojen alentamisen propagandaa. "Palkanalentajat" ovat joutuneet omien puheittensa panttivangeiksi.
Jos sitten ruvettaisiin vakavissaan tarkastelemaan, miten esim. suomalaisten yritysten pärjäämistä saataisiin nykyistä paremmaksi, niin huomio pitäisi siirtää varsinaisiin ongelmiin pois palkkojen alentamisesta.
Yksi suuri puute meillä on se, että niitä markkinoita, joille on haviteltu tavaroita kaupiteltavan, niin niitä erilaisia ulkomaitten markkinoita ei oikein tunneta eikä niiten syvälliseen tuntemisen opiskeluun edes vaivauduta. Saatetaan luottaa siihen, mitä joku ulkopuolinen konsultti väittää. Vaikka suomalaisfirman omasta mielestä oma tuote olisi suorastaan maailmanmainio ja kekseliään kehittelyn tulosta, niin se tuotepa ei sitten välttämättä olekaan sovelias niille ulkomaisille markkinoille, joille suomalaisfirma on päättänyt rynnistää ja satsaa siihen rynnistämiseen isoja panostuksia. Jos tuotteella ei ole kysyntää, niin eipä siinä auta, vaikka suomalaisduunareitten palkkojakin olisi alennettu tekemisprosessissa.- paskat myyjät
Toisinsanoen Suomen pääasiallisin ongelma on myyntiosaamisen puute. Ainut minkä markkinointimiehet osaavat on kaataa syy teollisuusduunarien niskoille ettei kukaan huomaisi että myyntimiehet on aivan osaamattomia tolloja.
paskat myyjät kirjoitti:
Toisinsanoen Suomen pääasiallisin ongelma on myyntiosaamisen puute. Ainut minkä markkinointimiehet osaavat on kaataa syy teollisuusduunarien niskoille ettei kukaan huomaisi että myyntimiehet on aivan osaamattomia tolloja.
Olennaista on tuotteen sopivuus niille markkinoille, joille sitä markkinoidaan. Totta kai siinä yhteydessä on suuri merkitys myyntimiehillä ja myyntinaisilla. Hekään eivät kuitenkaan kykene viemään tuotetta markkinoille ja sitä siellä myös pitemmällä aikajaksolla pitämään menestyksekkäästi, jos itse tuote on myyntiponnistelujen kohteena oleville markkinoille jollain tavalla vääränlainen. Vastuu siinä tilanteessa lankeaa koko firmalle ja sen ylimmille päätöksentekijöille.
Otanpa esimerkin. Kun Nokia valmisti vielä kumisaappaita, niin Nokian naisellisia, elegantteja, kiiltäväpintaisia kumisaappaita myytiin runsaat määrät Neuvostoliittoon. Sitten siinä menestyksen huumassa Nokia päätti lähteä myös läntisen Euroopan markkinoille ja valloittaa myös ne. Kuitenkin kuviteltiin tiedettävän, että siellä Lännessä "kumisaapasmakuun" kuului saappaan mattapintaisuus, himmeäpintaisuus. Niinpä Nokia ketterästi muutti saappaansa mattapintaisiksi. Sen seurauksena Nokia menetti Neuvostoliiton markkinat, kun siellä kauppa ei enää käynyt, sillä saappaat olivat pinnaltaan vääränlaisia. Ja kaiken kukkuraksi Nokian saapailta jäi valtaamatta myös läntisen Euroopan markkinat. Vot!
Tämä nyt ei varsinaisesti liity palkanalennuksiin tai palkkojen pitämiseen ennallaan tai palkkojen korotuksiin. Yhtymäkohta löytyy säännöstä: Tulos tai ulos! Sillon täytyy kysyä, että kenenkä takalistoon se lapikkaan jälki tulisi laittaa. Nokian kumisaapaitten tapauksessa syyllinen oli se päätöksenteon taho, mikä kuvitteli, että itämarkkinoilla menisi kaupaksi mattapintainen kumisaapas eli samaa ylimielisyyden oiretta esiintyi Nokiassa jo silloin eikä ainoastaan nyt 2000-luvun puolella, kun kännykkäbisnis ajautui hatelikkoon.- v1tun johtajat
Leiriniekka kirjoitti:
Olennaista on tuotteen sopivuus niille markkinoille, joille sitä markkinoidaan. Totta kai siinä yhteydessä on suuri merkitys myyntimiehillä ja myyntinaisilla. Hekään eivät kuitenkaan kykene viemään tuotetta markkinoille ja sitä siellä myös pitemmällä aikajaksolla pitämään menestyksekkäästi, jos itse tuote on myyntiponnistelujen kohteena oleville markkinoille jollain tavalla vääränlainen. Vastuu siinä tilanteessa lankeaa koko firmalle ja sen ylimmille päätöksentekijöille.
Otanpa esimerkin. Kun Nokia valmisti vielä kumisaappaita, niin Nokian naisellisia, elegantteja, kiiltäväpintaisia kumisaappaita myytiin runsaat määrät Neuvostoliittoon. Sitten siinä menestyksen huumassa Nokia päätti lähteä myös läntisen Euroopan markkinoille ja valloittaa myös ne. Kuitenkin kuviteltiin tiedettävän, että siellä Lännessä "kumisaapasmakuun" kuului saappaan mattapintaisuus, himmeäpintaisuus. Niinpä Nokia ketterästi muutti saappaansa mattapintaisiksi. Sen seurauksena Nokia menetti Neuvostoliiton markkinat, kun siellä kauppa ei enää käynyt, sillä saappaat olivat pinnaltaan vääränlaisia. Ja kaiken kukkuraksi Nokian saapailta jäi valtaamatta myös läntisen Euroopan markkinat. Vot!
Tämä nyt ei varsinaisesti liity palkanalennuksiin tai palkkojen pitämiseen ennallaan tai palkkojen korotuksiin. Yhtymäkohta löytyy säännöstä: Tulos tai ulos! Sillon täytyy kysyä, että kenenkä takalistoon se lapikkaan jälki tulisi laittaa. Nokian kumisaapaitten tapauksessa syyllinen oli se päätöksenteon taho, mikä kuvitteli, että itämarkkinoilla menisi kaupaksi mattapintainen kumisaapas eli samaa ylimielisyyden oiretta esiintyi Nokiassa jo silloin eikä ainoastaan nyt 2000-luvun puolella, kun kännykkäbisnis ajautui hatelikkoon.Eli työttömien syyllistämisen sijaan pitäisi ylimieliset johtajat syyllistää mutta eihän korppi korpin silmää noki, johtoeliiti kuuluu samaan hyvävelirinkiin niin eihän ne muuta kuin nuolee toistensa perceitä. Työttömät ovat hyvä syntipukki ja rahaa sekä vaikutusvaltaa käytetään runsain mitoin markkinoidakseen työttömistä ja liian suurta palkkaa nauttivista duunareista syypää Suomen ongelmiin ettei vain kukaan huomaisi miten tyhmiä johtajia meillä on!
Martin Saarikangas, joka tunnetaan myös Iso-Masa -nimellä oli äskettäin televisiohaastattelussa. Hän kertoi, mitenkä Masa-Yards toimi hänen johtaja-aikanaan. Yrityksen koko henkilökunta laidasta laitaan oli palkitsemisen piirissä. Ja yrityksen sisäinen henki oli hyvä ja se näkyi myös tuotannossa. Nykyään meininki on toisenlaista. Kun esille tuli tuossa tv-ohjelmassa suomalaisen telakkateollisuuden nykyinen tilanne, niin Saarikangas luonnehti suorasukaisesti, että senioreilta ei nykyään mitään kysellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361793
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329