Kannattaako autoetu oikeasti?

työkkäri mielessä

Kiikarissa olis työsuhdeauto seuraavin lähtökohdin:

*vapaa autoetu 700eur tai käyttöetu 560eur
*kilsoja vuodessa n. 15t, josta 99% omaa ajoa
*käyttöedussa maksaisin itse vain polttoaineet
*bruttopalkka 4t/kk, eli vapaalla autoedulla rahapalkka 3.3t/kk miinus verot

Kannattaako em lähtökohdat huomioiden ottaa ylipäätään autoa kun mahdollisuus saada verotusarvoa vastaava summa myös rahana? Ja kumpi, vapaa vai käyttöetu? Veroahan menee tietty absoluuttisesti vähemmän (xx% * 3.3t vs. xx% * 4t) mutta käteenkin jää tietty vähemmän kun rahapalkka on pienempi.

Mitä kandeis tehdä?

8

4759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • einiin

ei kannata noilla liksoilla. Ota rahana ja osta käytetty auto.

• oma auto valitettavasti

Tällaisen laskelman tein joskus tänne palstalle. Laske vastaava omilla veroprosenteilla ja kilometreillä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000575&posting=22000000004431302

700 euron autoetu on jo aika arvokas auto. Siinä hintaluokassa euromääräinen arvon putoaminen on selvästi suurempaa kuin kilometrikorvauksen laskentaperusteena olevassa autossa. Oman tuon hintaisen auton käyttö maksaa varmasti enemmän kuin 38 senttiä/km.

Käyttöetu ei kannata 15.000 km yksityisajoilla. Vapaan ja käyttöedun erotus on 140 euroa. Se tarkoittaa rahana 84 e/kk 60 % marginaaliveroasteella laskettuna. Jos ajat kunnon autolla 1250 km kuukaudessa, menee sinulla bensaan rahaa enemmän kuin 84 euroa. Lisäksi voit ajella välillä reippaamminkin. Ei ole niin väliä kulutuksella ja ei tarvitse kytätä bensan hintaa. Tankkaat silloin, kun tarvitset bensaa.

• oma auto valitettavasti

En ihan ymmärrä, miten ajattelit verotuksen, mutta jos kokonaispalkka on kaikissa vaihtoehdoissa 4000 e, niin kyllä veron määrä on myös kaikissa vaihtoehoissa sama euroina.

Jos saat rahapalkkaa 3300 euroa, niin veron prosentuaalinen osuus nousee tietty aika korkeaksi, kun se vero lasketaan 4000 eurosta.

Kaikesta huolimatta olen sitä mieltä, että sinun tapauksessasi vapaa autoetu kannattaa.

Oletan, että haaveilemasi auto omana maksaa noin 45 senttiä/km. Se tekee 6.750 euroa vuodessa. Et häviä vapaan autoedun verotuksessa niin paljoa.

• Oma auto

millä rahoitat oman auton? Jos aiot ostaa samanlaisen (hintaisen) kuin työsuhdeauto, se maksaa ja siihen tarvitaan rahaa. Tarvitseko sitä rahaa muualle, esim. matkoihin, remonttiin jne. Vai ryhdytkö osakepeluriksi. Työsuhdeauton yksi hyvä puoli on se, että se on riskitön -ja riskittömyyshän maksaa aina - sekä se ei sido pääomaa.

• Risto

se riippuu tilanteesta. Vapaassa autoedussa maksat siis vain vero-osuuden autosi arvosta. Tämän jälkeen autoilu ei maksa sinulle mitään, bensiinit, huollot, pesut, kaikki kuuluu pakettiin. Eli jos systeemit ei ole kauheasti muuttuneet 10 vuodessa, niin vapaa autoetu maksaa nettona noin 300€? Ja tämä on mielestäni vähän.

Aikoinaan minullakin oli vapaa autoetu. Kiinteää palkkaa nosatava osa lisättiin ansiolaskelmiin kun sairaseläkettäni ruvettiin laskemaan. Eli sain mukavasti "lisää" eläkettä sairastuttuani vakavasti.

• Pulisongiäijä

Mulla on vapaan autoedun arvo 630 eur kuukaudessa ja se maksaa mulle just sen saman 630 eur kuukaudessa. Kun on kokonaispalkka eli vaihtoehtona on raha tai autoetu, niin silloin autoedun kustannus on suoraan tuo verotusarvo. Mikäli saat palkan päälle autoedun etkä saa sitä missään tapauksessa rahana, on kustannus sulle pienempi (=marginaaliveroprosentti, mulla se olis 53 %). Näin on.

• vapaa-autoetu

Missä autossa on 700€ verotusarvo? Minulla on citikan C5 viime vuoden malli, ja verotusarvo on 580€. Käyttöetua älä ainakaan ota, näillä bensan hinnoilla.

• kk2

Itselläni on 760 e / kk vapaa autoetu, ihan tavallinen auto on kyseessä (bmw 320d). Kyllä sitä verotusarvoa Suomen autohinnoilla saa helposti. Laskin itse, että jos olisin ostanut auton, niin pelkästään lainaan olisi mennyt tuo summa kuukaudessa (tietysti osittain jäänyt auton arvoon, kun laina maksettu), mutta bensat ja huollot päälle. Päädyin siis autoetuun. Meillä voi myös valita auton sijasta verotusarvon verran rahaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe