Tankki täynnä kesädieseliä ja talvi leutoni nollan tietämille. Pahimmillaankaan talvi ei ole etelärannikolla paukkunut yli -20 asteessa, kuitenkin useita päiviä kaksinumeroisissa lukemissa. Mitäs dieselistä ohjeistetaan eli kuinka paljon pitää saada parafiinien sulatteluun lämpöä ennen kuin kesädiesel kannattaa laittaa liikkeelle, etenkin lämmittimeen?
Alkaisi jo houkutella laittaa diesel-Safire päälle ja alkaa veneen sisällä kevätkunnostuksiin. Ei mitään maalihommia, mutta sähkö- ja putkitöitä aluksi.
Kesälaadun diesel, milloin käyttökelpoista
13
886
Vastaukset
Tuosta tankin sisällöstä en osaa sanoa mutta olisiko iso homma kytkeä lämppärin polttoaineletku tilapäisesti petroolipyttyyn? Tekisi näet niin Safirelle kuin diesel-Wallaksellekin eetua poltella välillä petroolia. Saattaa kyllä olla vähän tempukasta saada nämä ensin käynnistymään jos dieselöljy on sohjona pumpussa ja rööreissä. Apulämmitystä ehkä tarvitaan.
- Sy Möwe
Kesälaadulla parafiinit alkaa painua tankin pohjalle -5C ja suodatin tukkeutua lähellä -15C. Jos saat lämmittimen syöttöputken pujottettua irtopönttöön jossa talvilaatua luulisin käynnistyksen onnistuvan. En syöttäisi raakaa valopetroolia (diesel) lämmittimeen jos takuuaika on vielä voimassa.
Mikäli lämmitin nikottelee keitä liedellä vettä kuumavesi pulloon ja lämmitä sillä lämppäriä ja pumppua, jotta saat sopan kiertämään.
Tietysti jos virtaa olisi saatavilla auto puhaltimella em. kävisi helpommalla :-)- kts valmistajan ohje
Koska keskustelun avaajalla on Safire, uteliaisuuttani katsoin Safiren käyttöohjetta. Tässä siteeraus:
“Lämmittimeen sopiva polttoaine on talvilaatuinen kevyt polttoöljy, Erittäin kylmissä olosuhteissa on syytä käyttää arktista talvilaatua tai valopetrolia varsinkin automaattisen käynnistyksen yhteydessä. Kesällä voi olla vaikea saada talvilaatua, tällöin voidaan käyttää tilapäisesti kesälaatua.”
http://www.safire.fi/pdf/3000A-3200A_manual.pdf
Siksi en ymmärrä Sy Möwen kommenttia takuuajasta. - Sy Möwe
kts valmistajan ohje kirjoitti:
Koska keskustelun avaajalla on Safire, uteliaisuuttani katsoin Safiren käyttöohjetta. Tässä siteeraus:
“Lämmittimeen sopiva polttoaine on talvilaatuinen kevyt polttoöljy, Erittäin kylmissä olosuhteissa on syytä käyttää arktista talvilaatua tai valopetrolia varsinkin automaattisen käynnistyksen yhteydessä. Kesällä voi olla vaikea saada talvilaatua, tällöin voidaan käyttää tilapäisesti kesälaatua.”
http://www.safire.fi/pdf/3000A-3200A_manual.pdf
Siksi en ymmärrä Sy Möwen kommenttia takuuajasta.Hyvä kun tarkensit, tarkoitin lähinnä sitä että on parempi pysytellä niiden suosittelemissa polttoaineissa - siis polttoöljy/diesel. Usein kun vikaa tulee kysyvät mitä poltit. Voi sanoa että dieseliä olen aina polttanut. Tosin minulla on Webasto joka muuten pitää kovempaa meteliä kuin Safire. Totesin sen viime vuoden venemessuilla. Ja sitten se pumpun paukutus on aivan tarinansa. Tovotaan että aloittaja saa mökin lämpimäksi. Möwe.
- gh34
Sy Möwe kirjoitti:
Hyvä kun tarkensit, tarkoitin lähinnä sitä että on parempi pysytellä niiden suosittelemissa polttoaineissa - siis polttoöljy/diesel. Usein kun vikaa tulee kysyvät mitä poltit. Voi sanoa että dieseliä olen aina polttanut. Tosin minulla on Webasto joka muuten pitää kovempaa meteliä kuin Safire. Totesin sen viime vuoden venemessuilla. Ja sitten se pumpun paukutus on aivan tarinansa. Tovotaan että aloittaja saa mökin lämpimäksi. Möwe.
Kyllä saan sähkölämmityksenkin päälle, jos on tarve, mutta kun sitä lämppäriäkin olisi hyvä välillä käytellä. Ei viitsisi kuitenkaan tukkia letkuja ja pumppua. Muistan jostain lukeneeni kuinka paljon lämpötilan pitäisi nousta että mahdolliset parafiinikiteet liukenisivat, enpä vain löytänyt . Nyt jatkoin etsiskelyä ja vastaus voisi olla että syksyllä ostetun kesälaadun samepiste on -15 astetta ja parafiini liukenisi 10 astetta samepisteen yläpuolella. Jos noin on ja nollakelit jatkuvat, parin päivän päästä pistän safiren pöhisemään.
- C/R
gh34 kirjoitti:
Kyllä saan sähkölämmityksenkin päälle, jos on tarve, mutta kun sitä lämppäriäkin olisi hyvä välillä käytellä. Ei viitsisi kuitenkaan tukkia letkuja ja pumppua. Muistan jostain lukeneeni kuinka paljon lämpötilan pitäisi nousta että mahdolliset parafiinikiteet liukenisivat, enpä vain löytänyt . Nyt jatkoin etsiskelyä ja vastaus voisi olla että syksyllä ostetun kesälaadun samepiste on -15 astetta ja parafiini liukenisi 10 astetta samepisteen yläpuolella. Jos noin on ja nollakelit jatkuvat, parin päivän päästä pistän safiren pöhisemään.
Miksi lämppäriä pitäisi käyttää? Minulla on ollut erilaisia diesellämppäreitä 90-luvun alusta asti. Koskaan ei ole tullut edes mieleen käyttää lämppäriä talvella. Myöskään en ole lämppäriä mitenkään huoltanut. Vain kerran olen tarvinnut huoltoa silloin 15 vuotta vanhaan lämppäriin. Nykyinen lämppäri on 7 vuotta vanha ja veikkaan, että se toimii täysin moitteetta taas koko kesän. Kesällä lämppäri on joka yö valmiustilassa, eli alkaa lämmittämään, jos termostaatti niin käskee.
Moottoripyörää sen sijaan käytän kerran kuukaudessa lämpimäksi. En tiedä onko sekään tarpeellista.
- dfghn
Vaihteeksi asiallistakin keskustelua! Hyvä! ;=)
- pörpötipör
Mites kun itsellä wallas 40D ja joka kevät lämpötilan ollessa nollan molemmin puolin, olen veneellä räplätessä lyönyt lämmittimen pörisemään. Tankissa parafiinihöty on ollut pohjalla, mistä myös wallaksen imuputki imee. Aina on lähtenyt laakista käyntiin ja ongelmia ei ole ollut.
Nyt talveksi otin lämppärin varastoon huoltoon kun infokytkin ilmoitti, että puhdistusaika. Joku syy kai tuohon suositukseen on kun molemmat kotimaiset valmistajat suosittelevat sitä. Olisiko ehkä jonkinlainen puhdistuspoltto, Ystävämme nimim. Vanhami saattaisi tietää. Muuten, suositus ei tarkoittanut sitä että välttämättä pitäisi talvella ollenkaan poltella vaan normaalin käyttökauden aikana välillä petroolikäyttöä. Vähän tietysti hankalaa toteuttaa jos on päätankkisyöttö. Suositushan se vain onkin. Irtotankilla helppoa.
- jsj11
Kysyin kerran venenäyttelyssä Webaston maahantuojan edustajalta, että tarvitaanko lämmittimelle jotakin talvihuoltoa. Vastasi, että ei tarvita, mutta voisit lämmittimen käynnistää pari kertaa talven aikana.
- Bossu
Heitä tankkiin sekaan litra valopetrolia tai bensaa/50 l dieseliä niin ei diesel jähmety. Jos kone on uusi niin sitten ehkä ei.
- Sy Möwe
Hieman täsmennystä. Tarkoitit varmaan bensan suhteen, että pitää olla 2-tahti sekoitus. Ja huomautuksesi moottorin iästä on syytä myös muistaa, eli vain vanhoissa koneissa voi tätä kikkaa käyttää. Mitä petrooliin tulee niin se on verotonta ja siitä jää väri jälki tankkiin - on riskialtista.
Petrooli on muuten hyvää laimennusainetta.
- KuikkaV
Juuri tänään tein sen, mitä aina ennenkin talvisin, ostin 20 l arktisinta diesellaatua. Siitä 10 l veneen tankkiin, riittää yleensä vuoden moottorilla ajoon. Loput 10 l varapolttoaineeksi moottorille ja Safire diesel-lämmittimelle. Oletan, että diesel talvilaatu ei ole ainakaan huonompaa kuin kesälaatu. Kesällä en siis vieraile polttoaineasemilla.
Joku mainitsi, että valopetroli ei sopisi diesel lämmittimille. Ehkä hän on oikeassa. Syksyllä ajon Safireen valmistajan suositusten mukaisesti valopetrolia, jossa oli seassa isopropanolia. Siihenhän se lämmitin sammui itsekseen. Oletan silti, että lähtee keväällä käyntiin diesel-öljyllä - vaatinee pari käynnistysyritystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839