Mistä tingitte köyhänä?

paljasjaloin ulos

Me vaatteista ja ruuasta.

Asunto on pakko olla ja sähkölaskut ym pakolliset.

Vaatteita meillä ei oo, eikä ruokaa, ne on ainoot joista sitten tinkitään.

Eilen ostin purkin tomaattimurskaa noin 15 gr purkki makso 20 senttii, siitä laitoin tänään meidän perheelle ruokaa, keitin viisi kauraryyniä...huomiseksi jäi vielä kolme ryyniä ja kun laittaa murskaourkkiin vettä, saa siitä liemen.

75

1022

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin menee meillä

Mahdollisimman halpavuokrainen asunto, eikä missään tapauksessa sähkölämmitystä.

Vaatteet, kengät jne kirppiksiltä käytettyinä

Kodinkoneet jne käytettyinä

Huonekalut käytettyinä

Ruoka useiden eri ketjujen kaupoista hinnan ja laadun mukaan, kaikki mahdolliset etukortit tietysti hyödyntäen

Halpa käyttökuntoinen auto ja halvin mahdollinen liikennevakuutus, ei vapaaehtoisia vakuutuksia

Halvin mahdollinen kotivakuutus, vain jos vuokrasopimuksessa pakotetaan sellainen ottamaan

Halvin mahdollinen sähkösopimus (kuitenkin googlettamalla kyseinen sähkönmyyjä)

Halvin mahdollinen puhelinliittymä & nettiliittymä (kuitenkin perehtyen liittymän ehtoihin)

Opiskelukirjat ja tarvikkeet käytettyinä, kouluruoka joka päivä oli "hyvää taikka ei"

Ei matkustelua, ei baareilua, ei ulkona syömisiä, ei kahviloissa istumisia, ei heräteostoksia, ei lehtitilauksia, ei nettikauppatilauksia, ei osamaksuostoksia, ei luottokortteja, ei kulutusluottoja, ei pikavippejä...

Tuossapa olikin jo aika hyvä paketti... niin ja se ruoka tehdään itse raaka-aineista, ei siis valmisruokia.

• ei tajuta ei

Meki tinkään kaikesta mahollisesta. Asunto ja sähkö vie kaik meijän rahat. Ruokaan jää vaa 50 eruoo kuussa . Syömme kaurapuuroo aamulla ja illalla . Pari kertas viikossa munia ostetaan tai uni lenkki . Se onkin juhlapäivä se . Vaatteet huiti kuluneet joten istutaa koko ajan patterin vieressä. Meil selanen siirettävä patteri se kulkee mukana kokoajan . Karmee lumipyry js pakkanen koko ajan . Ei tajuta miten näin kova talvi tuli aiva yllättäen.

• Syökähän muutakin
        ei tajuta ei kirjoitti:

Meki tinkään kaikesta mahollisesta. Asunto ja sähkö vie kaik meijän rahat. Ruokaan jää vaa 50 eruoo kuussa . Syömme kaurapuuroo aamulla ja illalla . Pari kertas viikossa munia ostetaan tai uni lenkki . Se onkin juhlapäivä se . Vaatteet huiti kuluneet joten istutaa koko ajan patterin vieressä. Meil selanen siirettävä patteri se kulkee mukana kokoajan . Karmee lumipyry js pakkanen koko ajan . Ei tajuta miten näin kova talvi tuli aiva yllättäen.

Teillä on selvästi liian kallis asunto ja lämmityskulut, koska rahaa ei jää muuhun tarpeelliseen, edes kunnon ruokaan. Ainoa järkevä ratkaisu on, että muuttakaa sellaiseen paikkaan, missä on halvempaa asua, missä ette joudu lämmittämään sähköpatterilla. Etelä-Suomessa talvi ja lämmityskausi on 2-3 kk lyhyempi kuin pohjoisessa. Halvimmalla pärjää lounaisosissa. Eikä kaikkien ole pakko asua Suomessakaan, jos vaikka on eläkkeellä.

Jos teillä on asuntoonne liikaa tunnesiteitä, niin ettei voi muuttaa, niin kanattaa yrittää saada tukea peruskorjaukseen. Lämmöneristys ja varaava takka maksavat itsensä nopeasti takaisin sähkölaskun pienentyessä.

• halvalla lähtee

Pikkuvinkki sinulle "näin meillä menee", kannattaa käydä alennusmyynneissäkin, olen saanut hyviä vaatteita ja kenkiä halvemmalla kuin kirppareilta. Muuten olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ihminen saa halvallakin hyvää ruokaa, jos osaa etsiä, esim. appelsiinit on nyt alle euron kilo ja kyllä appelsiini käy välipalasta. Pullat, piirakat, pizzat jne, kannattaa tehdä itse.

• Näin menee meillä
        halvalla lähtee kirjoitti:

Pikkuvinkki sinulle "näin meillä menee", kannattaa käydä alennusmyynneissäkin, olen saanut hyviä vaatteita ja kenkiä halvemmalla kuin kirppareilta. Muuten olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ihminen saa halvallakin hyvää ruokaa, jos osaa etsiä, esim. appelsiinit on nyt alle euron kilo ja kyllä appelsiini käy välipalasta. Pullat, piirakat, pizzat jne, kannattaa tehdä itse.

Joo, toki alekoreista tulee napattua sukkia, kalsareita, joskus kenkiä ja muuta tarpeellista, jos vaan sattuu parilla ekellä löytymään oikean kokoisia. Kirppiksiltäkin löytyy yllättävän hyvin, kun vaan jaksaa kierrellä. Sen verran hyvin on kaikkea tässä matkan varrella löytynyt, että esim tästä nyt loppusuoralla olevasta alesta ei tarvinut hankkia mitään - yksinkertaisesti kaikkea mitä tarvii löytyy jo ennestään tarpeeksi. Opiskelija-nuori tosin oli hankkinut muutaman neuleen, kun huomasi pakkasien aikaan vaatteiden olevan liian kylmiä - eipä niitä tuon ikäisen killinkejä enää tule tarkkailtua niin tarkkaan, kun osaa harkita rahankäyttönsä itsekin =)

• :::!!!

"Näin menee meillä" Kuvaamasi elämä ei enää ole mitään elämää vaan kituuttamista päivästä toiseen.Miten kaksi (olettavasti olette pariskunta, jolla lapsiakin, koska kouluruuasta kerrot) ihmistä onnistuu saamaan itsensä ja perheensä tuollaiseen jamaan?! Ainakin lapset pois tuollaisilta huoltajilta ja noin köyhästä ja virikkeettömästä ympärsitöstä, ettehän pysty heille normaaliaelämää tarjoamaan!!

Kärsikää itse omasta saamattomuudestanne, mutta lapset ovat syyttömiä tuollaiseen kurjuuteen, heille kuuluuu parempi elämä!!

• Näin menee meillä

Yksinhuoltajaisä ja kohta täysi-ikäinen opiskelija, ei siis pariskunta. Tämä on meille ihan normaalia elämää, ei oikeastaan edes mitään "kituuttamista", kun tähän on tottunut vuosien varrella. Olen ollut ikäni pätkätöissä, välillä tietysti on työttömyysjakso, eihän se muuten pätkätyötä olisikaan. En siis koe, että meillä olisi elämä mitenkään hankalaa, tai mahdotonta, saatika edes kituuttamista, vaan pikemminkin kaikki se on mitä ihminen tarvii ja kun kodin ilmapiiri & pääkoppa on kunnossa, niin tyytyväisiä ollaan =)

Ihmettelen hieman näitä huostaanottokommentteja, mutta näkemyksensä kullakin. Ehkäpä tasapainoisen kodin, lapsuuden ja nuoruuden käsite on jotain muuta, kuin se tilillä oleva saldo... joka ei sekään ole tarkan taloudenpidon ansiosta miinuksella.

Mitenkäs teillä menee lasten ja nuorten kans? Elämä balanssissa ja silleen?

• huostaanotto?

Lapsiparat, sääliksi käy, jos vahemmiltaan noinkin köyhät eväät elämään saa.

• Säälittävät akat

Sitä se on kun kolmas tulee väliin ja haluaa hajoittaa perheen, ja sitten alkaa vaatimaan mieheltä rahaa niin että miehen omat lapset jää ilman elatusta.

• KÖYHÄSÄÄSTÄJÄ 35.v
        Säälittävät akat kirjoitti:

Sitä se on kun kolmas tulee väliin ja haluaa hajoittaa perheen, ja sitten alkaa vaatimaan mieheltä rahaa niin että miehen omat lapset jää ilman elatusta.

Asuminen on halpaa tässä suorasähkö lämmitteisessa mentin omakotitalos kun kaikki asumis kulut on keskimäärin 398e/kk sis kaikki kulut ja verot ja neliöitäki täs reilu 220m2 no ohan tää jo 9vuotta vanhakitalo ULKOMAAN lomista me säätetään tänä vuonna kun ei tehä ku yks reissu syksyllä taikkuihin perheen kans ite olen täl hetkel työtön ja muijja käyn pari tuntii päiväs töis täs sitä nyt köyhänä kituutellaan ja tapetaan aikaa

• tyytväinen x-yh

Monella yksinhuoltajalla menee hyvin, ei elämä todellakaan ole tuollaista kuin tuolla nimmarilla "näin menee meillä"

Itse olen kaksi kasvattanut ja kouluttanut yksin.On ok-talo, sekä aina ollut auto ym. Sekä varaa vaatteisiin ja normaali ruokaan ja kohtuullisiin harrastuksiin.

Ja kyllä, toinen vei mieheni, mutta siitä huolimatta x-mies on maksanut elatusmaksut ajallaan, sekä ostanut lapsille pyörät, kännykät, skootterit ym.Ja kuukausittain tietyn summan lasten omille tileille.
      Ei yksinhuoltajan elämä aina köyhyyttä ja kurjuutta tarvitse olla, kuten täällä uskotellaan.Tosin olen koko ajan ollut keskipalkkaisessa työssä.Sekä tuleehan elarit ja lapsilisät yh-korotuksin.

• Näin menee meillä

Ellet huomannut, niin olemme varsin tyytyväisiä elämään vähävaraisuudesta/pienituoisuudesta huolimatta. Huomasin eron meidän talouteen siinä, että oli itselläkin aikaisemmin omakotitalo, asuminen siinä oli jopa vuokra-asumista halvempaa, mutta se piti myydä pois ja muuttaa vuokralle. (yksi syy tähän oli ajoittainen tarve hakea toimeentulotukea). Talorahat on käytetty talovelkojen & exän velkojen maksuun, loput menneet normaaliin elämiseen.

Olen tässä vuosien varrella huomannut toki sellaisenkin seikan, että yh-äidit saa helpommin monenlaista apua yhteiskunnalta ja exältä, yh-isän odotetaan sen sijaan tulevan toimeen omillaan. Miksipä tuota avuttomaksikaan heittäytyä, kun kerran osaa konstit pärjäämiseen.

Edelleen olen sitä mieltä, ettei onnellisuus, tyytyväisyys ja kodin tasapainoisuus ole kiinni rahasta, tai sen puutteesta, asenteet on paljon merkittävempi tekijä.

Miksi muuten elämisestä pitäisi maksaa "liikaa", kun kerran vähemmälläkin rahalla selviää vallan mainiosti?

• Tyytyväinen äiti myös

No hyvä sulle, mutta ei mun x vaan pysty mitään pyöriä tai skoottereita ostamaan. Sillä on välillä tullut työttömyyttä ja on velkainen asunto maksettavana. Minimitasolle määrätyt elarit on tulleet ajallaan, mutta muuten olen itse kasvattanut kaksi ylioppilasta,nyt molemmat opiskelijoita, ja itse olen heille ostanut pyörät, skootterit, autokoulut ja valmennuskurssit. Onneksi on itselläni pysyvä työ ja mahdollisuus iltatöihin joista saa lisäansioita, vaikka palkka nyt ei kaksinen ole. Se vain tuntui välillä pahalta kun lapset joutui olemaan niin pitkän päivän hoidossa ja myöhemmin koulun jälkeen kotona yksin ilman aikuisia, mutta kyllä niistä ihan hyviä nuoria on kasvanut.

• että silleen
        Tyytyväinen äiti myös kirjoitti:

No hyvä sulle, mutta ei mun x vaan pysty mitään pyöriä tai skoottereita ostamaan. Sillä on välillä tullut työttömyyttä ja on velkainen asunto maksettavana. Minimitasolle määrätyt elarit on tulleet ajallaan, mutta muuten olen itse kasvattanut kaksi ylioppilasta,nyt molemmat opiskelijoita, ja itse olen heille ostanut pyörät, skootterit, autokoulut ja valmennuskurssit. Onneksi on itselläni pysyvä työ ja mahdollisuus iltatöihin joista saa lisäansioita, vaikka palkka nyt ei kaksinen ole. Se vain tuntui välillä pahalta kun lapset joutui olemaan niin pitkän päivän hoidossa ja myöhemmin koulun jälkeen kotona yksin ilman aikuisia, mutta kyllä niistä ihan hyviä nuoria on kasvanut.

Meil ei Xät maksa mitäää. Toinen häippäs kuultuaan saavasa jälkikadvua ja majailee kuulemma Enlannis. Toinen häippäs vauvan syntymän jälkee Keniaan. Tässä sitä pitkä aikasena 14 v työttömänä yritetää pärjäillä! Tiukkaa on. Ruokajonossa onneksi saa eineksiä, nakkeja ja ranskan leipää. Jokurttia . Maitoakin joskus! Ei puhetakaa koottereista tai pyöristä tai ulkomaan matkoista!

• 12#12
        että silleen kirjoitti:

Meil ei Xät maksa mitäää. Toinen häippäs kuultuaan saavasa jälkikadvua ja majailee kuulemma Enlannis. Toinen häippäs vauvan syntymän jälkee Keniaan. Tässä sitä pitkä aikasena 14 v työttömänä yritetää pärjäillä! Tiukkaa on. Ruokajonossa onneksi saa eineksiä, nakkeja ja ranskan leipää. Jokurttia . Maitoakin joskus! Ei puhetakaa koottereista tai pyöristä tai ulkomaan matkoista!

Mitä. Ootko 14-vuotias, pitkäaikaistyötön ja 2 lapsen yksinhuoltaja? No ennätys tuokin.

• Mee töihin nyt edes
        että silleen kirjoitti:

Oot nyt ymmärtänyt jotain väärin. X tai Ex tai Ex-mies tarkoittaa todellakin entistä aviopuolisoa. Ne lapset on yleensä yhdessä päätetty hankkia ja ero on tullut myöhemmin muista syistä.

Ex ei tarkoita jotain satunnaista panoa, jonka kanssa on käynyt vahinko. Sinulla ei ole mitään Xiä!

Miksi muuten menit tekemään lapsia ilman miehen suostumusta? Ja vielä kahdesti. Ainoa viisas teko mitä tuollaisen kanssa voi tehdä, on juosta karkuun.

• ?????
        12#12 kirjoitti:

Mitä. Ootko 14-vuotias, pitkäaikaistyötön ja 2 lapsen yksinhuoltaja? No ennätys tuokin.

Minulla sattui x-mies olemaan varakas, toimii todella hyväaplkkaisessa virassa.Siitä huolimatta osituksessa maksoin mieheni ulos yhteisestä talostamme, lainaa jouduin tietenkin ottamaan.
        Mielstäni isän kuuluu osallistua lasten kuluihin.Tämä on jopa lailla säädetty.Jos minä maksan lasten vaatteet, hankin ruuan ja asuvat luonani, mes osallistuu ostamalla heille harrastuvälineitä, ja juuri nuo pyörät, kännykät, skootterit,ajokortit.Näinhän se menee oikein.Sekä käyttörahaa lasten tileille, tämän he sopivat keskenään.Miksi hänen pitäisi jättää nuo tekemättä?

Ja tietysti tuloihinsa suhtetetut elarit ajallaan.On miehiä jotka tuntevat vastuunsa erottuaankin.

• XXXXXXXXX
        ????? kirjoitti:

Minulla sattui x-mies olemaan varakas, toimii todella hyväaplkkaisessa virassa.Siitä huolimatta osituksessa maksoin mieheni ulos yhteisestä talostamme, lainaa jouduin tietenkin ottamaan.
        Mielstäni isän kuuluu osallistua lasten kuluihin.Tämä on jopa lailla säädetty.Jos minä maksan lasten vaatteet, hankin ruuan ja asuvat luonani, mes osallistuu ostamalla heille harrastuvälineitä, ja juuri nuo pyörät, kännykät, skootterit,ajokortit.Näinhän se menee oikein.Sekä käyttörahaa lasten tileille, tämän he sopivat keskenään.Miksi hänen pitäisi jättää nuo tekemättä?

Ja tietysti tuloihinsa suhtetetut elarit ajallaan.On miehiä jotka tuntevat vastuunsa erottuaankin.

Minua kanssa ihmetyttää miksi joidenkin mielestä ei isä saisi osallistua oman lapsensa kuluihin. Mulla myös exä ostaa lapsille kaikenlaista, alkaen vaatteista, ja rahaa antaa myös kaikkiin kuluihin elatusmaksujen lisäksi.Näinhän se kuuluu mennäkin.

Itse käyn työssä ja oikein hyvin pärjätään.

• 5447574457575
        että silleen kirjoitti:

Täytyy tyytyävaan kaikkein halvempiin ruokaannoksiin,mistään muusta ei voi tinkiä.Tietty leipäjonoon menot on 6e.Sinne saa mennä kerran kolmessa kuukaudessa niin saa muutaman päivän ruoan

• köyhä poika

Olen periaatteessa samaa mieltä että asunto on välttämättömyys, mutta entäs jos sitä ei ole, silloinhan on pärjättävä ilman. Jos jonkinlainen lämmin tila on saatavissa, voi säästää (eikä välttämättä ole muuta vaihtoehtoakaan) asunnon kuluissa. Asua vaikka kaverin suvun kuolinpesän autotallissa tai vanhusten mökinrähjässä jossa viettivät viikonlopun viimeksi 70-luvulla.

Itse asiassa Suomessa asuminen on niin kallista ettei köyhillä ole siihen varaa. Sossu ja Kela maksaa mutta maksaako tulevaisuudessa? Ehkä jonkinlaisen läävän jos tekee työtä palkatta. Kannattaa jo hyvissä ajoin totutella teltta-asumiseen.

• Parempia vaihtoehtoja

Asuminen on välttämättyömyys, mutta ei suinkaan oma asunto ole välttämätöntä. Teltta ei silti ole kovin hyvä vaihtoehto varsinkaan talvella.

Talvella voi hyvin yöpyä asuntolassa, jossa oma tai jaettu huone. Voi myös asua soluasunnossa, jossa yhteinen keittiö ja kylpyhuone. Jos on siisti elämäntavoiltaan, voi asua myös alivuokralaisena esim. vanhuksen luona, ja jos vähän voi auttaa kodin tai pihan töissä, vaikka 1-2 tuntia päivässä, niin sen huoneen saa varmasti tosi edullisesti.

Nyt moni opiskelija asuukin jaetuissa asunnoissa, mutta sossun eläteille sossu maksaa omat asunnot, joihin monella pienituloisella työssäkäyvällä ei edes olisi varaa.. Se on väärin. Sossun asunnoista maksetaan usein vielä vähän markkinoita korkeampia vuokria, jos asunnon omistaja on sossutädin tuttu.

• köyhä poika
        Parempia vaihtoehtoja kirjoitti:

Asuminen on välttämättyömyys, mutta ei suinkaan oma asunto ole välttämätöntä. Teltta ei silti ole kovin hyvä vaihtoehto varsinkaan talvella.

Talvella voi hyvin yöpyä asuntolassa, jossa oma tai jaettu huone. Voi myös asua soluasunnossa, jossa yhteinen keittiö ja kylpyhuone. Jos on siisti elämäntavoiltaan, voi asua myös alivuokralaisena esim. vanhuksen luona, ja jos vähän voi auttaa kodin tai pihan töissä, vaikka 1-2 tuntia päivässä, niin sen huoneen saa varmasti tosi edullisesti.

Nyt moni opiskelija asuukin jaetuissa asunnoissa, mutta sossun eläteille sossu maksaa omat asunnot, joihin monella pienituloisella työssäkäyvällä ei edes olisi varaa.. Se on väärin. Sossun asunnoista maksetaan usein vielä vähän markkinoita korkeampia vuokria, jos asunnon omistaja on sossutädin tuttu.

No, sossun varassa tässä eletään. Täysin tietoisena siitä ettei sieltä saa enää rahaa vuonna 2020, enintään vähän nimeksi, jotain sellaista jolla saa pari pussia papuja vuodessa eikä kannata vaivautua edes hakemaan.

• Ystävällinen neuvo
        köyhä poika kirjoitti:

No, sossun varassa tässä eletään. Täysin tietoisena siitä ettei sieltä saa enää rahaa vuonna 2020, enintään vähän nimeksi, jotain sellaista jolla saa pari pussia papuja vuodessa eikä kannata vaivautua edes hakemaan.

Hae poika opiskelemaan, niin voit päästä joskus töihinkin. Itsekin elin joskus pari vuotta hanttihommilla ja sossutukien varassa, joten tiedän mitä on nälkä. Opiskelu on tähän asti paras päätös, mitä olen tehnyt. Valmistumisen jälkeen tulotaso kymmenkertaistui kun sai työpaikan. Yhteishaku on joka kevät ja syksy, kannattaa hakea.

• köyhä poika
        Ystävällinen neuvo kirjoitti:

Hae poika opiskelemaan, niin voit päästä joskus töihinkin. Itsekin elin joskus pari vuotta hanttihommilla ja sossutukien varassa, joten tiedän mitä on nälkä. Opiskelu on tähän asti paras päätös, mitä olen tehnyt. Valmistumisen jälkeen tulotaso kymmenkertaistui kun sai työpaikan. Yhteishaku on joka kevät ja syksy, kannattaa hakea.

En minä halua töihin. Olin vuosia töissä ja aina ahdisti. Nyt menee paljon paremmin.

• happy joy joy

Tingin äitinä omista menoistani ja joskus rankallakin kädellä.. Ihan vaan että lapsilla olisi kaikkea! Siis en tarkoita turhuuksia mutta esim harrastuksia ja lomilla voidaan käydä reissuissa. Säästän jatkuvaan rahaa ja myyn kaikkea tavaraa jotta saadaan tietynlaista elintasoa, eli muutakin kuin kituuttamista. Helppoa se ei ole mutta vaivan arvoista

• leuka4

Ruoka on jäänyt myös vähemmälle ja mikään muu ostaminen ei ainakaan luonnistu. Harrastamiset on pitänyt lopettaa. Muuten ihan ok. Kirppareilta hyvää vaatetta saa.

• Ei tingitä mistää

Meillä on kyllä pienet tulot, mutta ei me oikein jouduta suuremmin tinkimään elämässämme. Oma ok-talo on halvalla ostettu rintamamiestalo ja puilla lämmitetään. Tontti puskee ruokaa meille, oma kasvimaa, hedelmäpuita ja marjapensaita on. Itse tehdään ruokaa ja terveellisesti syödään. Kalavedet on lähellä ja hyvin tulee kalaa. Naapureita kun auttelen, niin saa joiltakin metsästäjiltä hirvenlihaakin. Hirviporukkaan ovat monasti pyydelleet mukaan.

Lapset käy koulua ja on harrastuksia, partiota ja ratsastustunteja. Ratsastustunteja vaihdetaan työllä, ei tule kalliiksi. Lapset lainaa kirjastoista kirjoja, tykkäävät lukea.

Auto meillä on kohtuu käytetty, ei tarvita uutta autoa, tosin voisi sellaisen ostaakin, halpoja ovat uudetkin autot, jos sellaista oikein haluaisi. Ei nyt haluta uutta autoa.

Matkustetaan kotimaassa ja ulkomailla. Ulkomaille mennään halvoilla lentolipuilla mahdollisimman kauas. Omatoimisesti matkustetaan, osataan kieliä sen verran että pärjätään ja jos ei pärjätä opetellaan.

Vaatteita ostetaan tarjouksista ja vaikka huuto.net, sekä tuodaan ulkomailta halvalla. Lastenvaatteet esim. Intiassa lähes ilmaisia. Halvalla matkalla kannattaa ostaa kaikkea tarpeellista, siinä säästää melkein matkan hinnan ja enempikin, jos käy vaikka hammaslääkärissä.

Näin talvella, kun ei olla vielä lähdetty ulkomaille, niin hiihdetään Ruotsin armeijan ylijäämäsuksilla, ei maksa juuri mitään ja kotipihasta pääsee hiihtämään laduille. Ajatin ladut tutulla kaverilla meidän kautta. Lapset luistelee kierrätyksestä hankituilla luistimilla ja tyytyväisiä ovat.

Lehtiä tilataan monenlaisilla tarjouksilla ja kaikki ilmaiset tarjoukset. Tykätään lukea lehtiä!

On laajakaistat ja kännykät. Kilpailutan taas ne ja valitsen halvimman.

Ajan moottoripyörällä (käytetty Harrikka) ja harrastan vanhoja autoja.

Siis mitä meiltä puuttuu ja mistä pitäisi tinkiä??

• Anonyymi

Ei lehtiä kannata tilata kirjastosta saa kirjastokortilla pin koodin jolla pääsee lukemaan useita aikakausilehtien näköislehtiä netistä aivan ilmaiseksi kirjautumalla palveluun.

• nuukuus kunniaan

Kysymyksenasettelusi on mielenkiintoinen: Mistä tingitte?
      Ymmärrän sen niin, että henkilö on ollut rikas ja köyhtynyt sitten ja joutuu sen takia tinkimään aikaisemmasta elintasostaan.
      Sen sijaan ne, jotka ovat olleet koko ikänsä köyhiä, eivät joudu välttämättä tinkimään mistään, vaan elävät normaalia vaatimatonta elämäänsä.
      Jos haluaa jostakin tinkiä tai joutuu pakosta tinkimään, niin kaikkein viimeiseksi tinkii siitä, mikä on välttämätöntä. Jokainen voi itse kokeilla, mikä on välttämätöntä, mikä ei.
      Ruokapuolella monilla on paljonkin tinkimisen varaa. Nautintoaineet, herkut, valmisruoat, einekset, ulkona syöminen, liiallinen syöminen.
      Muita: auto, matkailu, maksulliset harrastukset, lehdet, meikit, korut.
      Liika on liikaa ja kääntyy itseään vastaan, mutta on paljon sellaista, mistä tinkiminen parantaa elämän laatua. Esimerkiksi se, että lopettaa tupakoinnin ja alkoholin käytön sekä makeat ja rasvaiset ruoat ja vähentää autoilua tai lopettaa sen ja alkaa liikkua enemmän jalkaisin ja pyörällä, nostaa kuntoa ja ehkäisee ja jopa parantaa sairauksia. Liiallinen peseytyminen ja voimakkaiden hajusteiden käyttö saattaa aiheuttaa allergiaa, samoin hiusten värjääminen. Valtavat vaatemäärät puolestaan täyttävät säilytystilat ja vaativat paljon huoltamista tai sitten aiheuttavat epäjärjestystä ja -siisteyttä. Tavarapaljous ei mahdu pieneen asuntoon, vaan pian aletaan haikailla isompaa asuntoa. Silloin puhutaan jo suurista rahasummista.

• köyhä poika

No, jollakin on ollut sellainen elämä että on ollut aina köyhä ja joku toinen on köyhtynyt myöhemmin. Kumpikaan ei ole mikään saavutus. Sellaista se elämä vaan tuppaa olemaan. Joku kolmas syntyy köyhänä ja sittemmin rikastuu, sekään ei ole mikään saavutus vaan ihan vain yksi tapa elää ja yhdenlainen ihmiskohtalo.

• ei eineksiä

Iso kattilallinen keittoa, ja ei meinaa loppua millään, syö monta päivää.Keittoon kun laittaa vihanneksia, lihaa, kalaa tai makkaraa vähän, niin ihan maukasta.

• ei eineksiä

pippuritki kokonaisena voi käyttää uudelleen seuraavaan soppaan ja ei mennä sinne missä pippurit kasvaa, se vasta kallista onkin...

• ..............

Autoa en pidä, se vie viimeisetkin rahat.... Perhanan kalliit vakuutukset, autovero ja bensiini jne

• Ostan vaan Virosta

Olen viime aikoina rajoittanut alkoholimenoja. En enään osta olutta enkä mitään viinoja Suomesta vaan haen Virosta kerran kuussa, kerralla aina kunnon lastin. Samalla ostan halpaa ruokaa monta isoa kassia niin että ei Suomesta tarvii ostaa kuin vähän kahvimaitoa, ja usein ostan Virosta vaatettakin, jos on tarve.

• ei niin köyhä

Sähköstä, vedestä, kaljasta, mutta en mp ja auto harrastuksesta.

• työkyvyt.eläkel.

Ruuastahan se on pakko tinkiä ja karsittava kaikki ylimääräiset ostokset minimiin jos tarvii vaikka uuden sohvan. Niin kävi itselle, vanha sohva alkoi hajota ihan vakavissaan, ostin käteisellä kun ensin säästin parin vuoden ajan, nyt sohva tilattu ja maksettu, saan sen maaliskuussa. Velkaa en tee, säästän ja sitten ostan käteisellä.

• Miksi pitäisi tinkiä

Me ollaan köyhiä tilastollisesti, tulot on niin alhaiset, mutta ei me ainakaan juuri mistään jouduta tinkimään. Kaikki on mitä tarvitaan ja saadaan ostettua. Lapsilla on kunnoliset vaatteet ja ihan perus kännykät. Ruokaa on riittävästi. Omassa asutaan halvalla. Matkoille päästään tarvittaessa. Lapset voi harrastaa mieleisiään asioita. Me vanhemmat voimme harrastaa mieluisia asioita.

Homma perustuu mielestäni siihen, että; emme käytä rahaa turhaan, emme tupakoi, emme käytä kohtuuttomasti alkoholia, emme tee järjettömiä autokauppoja, emme aja uudella autolla, emme osta eineksiä, emme elätä vuokraisäntää, emme elätä rahoitusyhtiöitä, emme osta osamaksulla, lainaamme tarvittaessa rahaa pankista, kilpailutamme sähköä ja vakuutuksia, sekä muitakin mahdollisa hankintoja. matkustamme omatoimisesti.

On selvää, että rahamme loppuisivat; jos menisimme vaikkapa ostamaan matkatoimistosta kalliin ulkomaanmatkan sen sijaan, että teemme saman matkan omatoimisesti. jos ostaisimme osamaksulla uuden auton ja maksaisimme siitä itsemme kipeäksi sen sijaan, että ostamme nettiautosta löytämämme kohtuullisen käytetyn auton edullisesti. jos asuisimme vuokralla älyttömän hintaisessa asunnossa sen sijaan, että asumme omassa kohtuullisessa asunnossa edullisesti.

• YH-isä

Tilastollinen köyhyys alkaa mielestäni jo suht isoista tuloista, ainakin oman mittapuun mukaan. Kun on tottunut siihen, että palkkatulot on todella harvoin yli 1000€/kk, niin joku 1200€/kk netto säännöllisesti vaikuttaa ainakin omassa taloudessa "hyviltä tuloilta" ja tuolla summalla pystyisi jo tekemään muutakin, kuin "pärjäämään päivästä toiseen".

• dghklohhh
        YH-isä kirjoitti:

Tilastollinen köyhyys alkaa mielestäni jo suht isoista tuloista, ainakin oman mittapuun mukaan. Kun on tottunut siihen, että palkkatulot on todella harvoin yli 1000€/kk, niin joku 1200€/kk netto säännöllisesti vaikuttaa ainakin omassa taloudessa "hyviltä tuloilta" ja tuolla summalla pystyisi jo tekemään muutakin, kuin "pärjäämään päivästä toiseen".

Toisaalta esim. pääkaupunkiseudulla asuminen vie tuloista jo niin ison osan, että pienituloinenkin elää aika köyhän elämää.

Itse en tingi terveellisestä ruuasta, vaikka salaattitarpeilla saisikin jo monta pakettia makkaraa. Harrastukset on tällä hetkellä ilmaiset, joten niistä on tullut tingittyä. Baareissa tms. en käy, enkä oikein ymmärrä miten jotkut köyhät voi istua joka vkl baarissa. Noh, kukin tavallaan.

• leipäjonojakaan ei o

Meillä ruuasta, kaupassa käydään kerran viikossa ja eipä sieltä mitään ole tuotavissa, yleensä kauraryynejä ja makroonia.. ei koskaan hedelmiä eikä vihanneksia, ei lihaa

Ostamme lidlistä, ei koskaan osteta suomalaista ruokaa. Jos ei ole ulkolaista vaihtoehtoa, sitten ei osteta.

Vaatteet ja alusvaatteet ostetaan kirpparilta, ne on kauheita, mutta ei voi mitään... emme käy missään emme harrasta mitään, kotona istutaan vaan ja nukutaan yleensä aika paljon.

Tuoka on ainoa mistä voi tinkiä, ja sitä ei miellä juurkikaan ole, pakko maksaa asuminen ja sähkö.. siihen ne rahat sitten meneekin. Lasten harrastukset piti lopettaa ei ole varaa, nyt on yhden lapsen lukio opinnot vaarassa, en tiedä miten psytyy kirjoja ensi syksynä ostamaan, ellei se on koulu sitten loppu.

• perhe köyhä

Me ei ola käyty kaupasa kahteen viikoonn. Rynejä ja makaroonia on viel viikoks. Ite syön vaa pari kertaa viikos desin makaroonia voi silmän kera. Nyt voi loppu eikä ole edes voi silmää. Istumme kotona ja välil kipitetää peiton allenlämpöseen ko hirveen kylmä ilma. Välilä katotaa ikkunasta ulos et näkyyks sirl mitää mielekiintosta . Äsken siel näky postin kantaja se toi meilki taas lisää laskuja ettei ens kuussakaa päästä ko kerran pari kaupaan . Kohta mennää taas patterin vieree istumaa . Ahdadta tuler joskus patterin vieres ko meit on 7.

• rasittaa köyhyys

Ostakaa ulkolaista ruokaa, siinä säästä aivan hiveesti. Itse ostan lidlistä kaiken, mitä ei oo sitä en tarvi sitten. En kanna rahojani ylihinnoitetuille kaupoille, jos päivärahasta jää 87 e kk ruokaan, niin ei sillä ostella kun riisiä ja makaroonia. joskus voin ostaa yhdn sitruunan tai omenan...nekin on ylellisyyttä. Lunta sulatan ja siitä tulee hyvät kahvit.

• 3838383

Hitto kun nuo lumetkin sulaa mistä sitten kahvia keitellään. Luojakaan ei köyhää ajattele.

• ¥~♡
        3838383 kirjoitti:

Hitto kun nuo lumetkin sulaa mistä sitten kahvia keitellään. Luojakaan ei köyhää ajattele.

Lunta on niin vähän et sehän on ihan likaistakin! Koiran kakkaa ja pissaa, ihmistenkinmpissaa ja räkäklimppejä. Hyih.

• Ruoka on halpaa

Jos sulla jää 87€/kk rahaa ruokaan, niin sillä ostaa kuukauden safkat vaikka miten isommallekin sakille. Pistä raha riittämään ja tee itse ruokaa edullisista aineksista.

87€:lla ostaa mm. kaupasta;
        80kpl kananmunia = 7€
        20kg perunaa = 10€
        10kg porkkanaa = 10€
        20litraa maitoa = 15€
        20prk. hernekeittoa= 15€
        12kg vehnäjauhoa = 5€
        1,5kg kahvia = 5€
        1,5kg pastakastike= 5€
        10kg makaroonia = 5€
        1,5kg jauhelihaa = 5€
        1kg kirjolohi = 5€

Tuossa esimerkissä olevat tuotteet on katsottu oman asuinalueeni kauppojen tarjouslehtisista ja normaaleista hinnoista alueeni kaupoista K-Supermarket, S-market ja Tokmanni, jotka sijaitsevat aivan vierekkäin samalla alueella.

Tuolla ruokamäärällä ruokkii aika paljon 4h perhettä, joskin säätöä tarvitaan tottumusten mukaan. Osa tarvikkeista riittää pidempäänkin, mutta tämä nyt vain esimerkkinä.

• Heikki Sinsemilla
        ¥~♡ kirjoitti:

Lunta on niin vähän et sehän on ihan likaistakin! Koiran kakkaa ja pissaa, ihmistenkinmpissaa ja räkäklimppejä. Hyih.

Niin varmasti kaupunkien puistoissa. Eipä tulisi mieleen sulatella juomavedeksi. Maalla se on ihan ok, vaikka onhan siinä jäniksen papanoita ja männynneulasia. Keitän ja suodatan, vesijohto jäässä. Kaupasta saisi vettä 2,90/10 litraa mutta kun tulee 20 km matkaa ja se pitäisi kävellä tai pyöräillä, ei tee mieli kantaa niin kaukaa.

• Totta, herkut maksaa
        Ruoka on halpaa kirjoitti:

Jos sulla jää 87€/kk rahaa ruokaan, niin sillä ostaa kuukauden safkat vaikka miten isommallekin sakille. Pistä raha riittämään ja tee itse ruokaa edullisista aineksista.

80kpl kananmunia = 7€
        20kg perunaa = 10€
        10kg porkkanaa = 10€
        20litraa maitoa = 15€
        20prk. hernekeittoa= 15€
        12kg vehnäjauhoa = 5€
        1,5kg kahvia = 5€
        1,5kg pastakastike= 5€
        10kg makaroonia = 5€
        1,5kg jauhelihaa = 5€
        1kg kirjolohi = 5€

Tuossa esimerkissä olevat tuotteet on katsottu oman asuinalueeni kauppojen tarjouslehtisista ja normaaleista hinnoista alueeni kaupoista K-Supermarket, S-market ja Tokmanni, jotka sijaitsevat aivan vierekkäin samalla alueella.

Tuolla ruokamäärällä ruokkii aika paljon 4h perhettä, joskin säätöä tarvitaan tottumusten mukaan. Osa tarvikkeista riittää pidempäänkin, mutta tämä nyt vain esimerkkinä.

Ei ruoka kallista ole, herkut ne maksaa ja ihan tarpeeton. Tuo 87€ ei riitä yhdelle edes viikoksi, jos mitään ajattelematta ostellaan kaupasta. Tuolla summalla tosiaan ruokkii perheen kuukauden ajan, eikä tee edes tiukkaa.

• köyhä poika

80kpl kananmunia = 7€
        20kg perunaa = 10€
        10kg porkkanaa = 10€
        20litraa maitoa = 15€
        20prk. hernekeittoa= 15€
        12kg vehnäjauhoa = 5€
        1,5kg kahvia = 5€
        1,5kg pastakastike= 5€
        10kg makaroonia = 5€
        1,5kg jauhelihaa = 5€
        1kg kirjolohi = 5€

Minkälaisen 4 hengen joukon ajattelit ravita 1,5 kilolla lihaa ja kilolla kalaa yhdellä munalla viitenä päivänä viikossa ravintoköyhällä mahantäytteellä? Ryhmän sotavankeja? Ei tuo ainakaan ihmisen ruokavaliosta käy.

• Täyttä ravintoa
        köyhä poika kirjoitti:

Minkälaisen 4 hengen joukon ajattelit ravita 1,5 kilolla lihaa ja kilolla kalaa yhdellä munalla viitenä päivänä viikossa ravintoköyhällä mahantäytteellä? Ryhmän sotavankeja? Ei tuo ainakaan ihmisen ruokavaliosta käy.

Tässä mennävuosina on julkaistu tutkimus, jonka mukaan vähärasvaiseen maitoon keitetty kaurapuuro sisältää kaiken mitä aikuinen ihminen tarvitsee päivittäiseksi ravinnoksi. Puuroa pitää syödä noin 3kg/vrk, eli vaikkapa 6X puolen litran puuro/hlö/vrk ja varmasti rahat riittää. Vitamiinitarpeen voi halutessaan varmistaa heittämällä muutaman itse poimitun marjan siihen puuron päälle.

Päivittäinen puuro maksaa siis yhdelle 3x kevytmaito (80snt?) 2,40€ ja 3x 4dl kaurahiutaleita (paljonkohan kiloon mahtuukaan?) noin 40snt = noin 2,80€/hlö/vrk.

• Ruoka on halpaa
        köyhä poika kirjoitti:

Jos luit tarkkaan, tuo oli esimerkki, että minkä verran ruokaa saa aivan normaalisti kaupasta 87€:lla ja kerroin, että tuolla määrällä ruokkii aika paljon 4h perhettä ja mainitsin, että osa mainitsemistani tarvikkeista riittää pidempäänkin.
        Esim. meidän perheessä ei syödä noin paljoa hernekeittoa kuukaudessa. Emme kuluta myöskään makaroonia 10kg kuukaudessa.

Tuolla em. tuotteet oli nyt poimittu hintoineen oman alueeni kaupoista sen kummemin kikkailematta, katsomalla vain kotiin tulleet tarjouslehtiset pikaisesti läpi. Mekin ostetaan ruokaa monta kertaa paljon halvemmaallakin, kun maitoa myydään läheisessä kaupassa -50% alennuksella ja lihaa on hyvin usein -50% alennuksella. Paikallinen kalankasvattamo myy edullisesti kirjolohta kauppiaille, monet hakevat lisäksi halpaa (ilmaista) fileeraus tähdettä kalakeittoon.

Tietysti täydennämme ruokavaliotamme käyttämällä runsaasti luonnosta keräämiämme marjoja ja kalastan kesällä.

• köyhä poika

Jos luit tarkkaan, tuo oli esimerkki, että minkä verran ruokaa saa aivan normaalisti kaupasta 87€:lla ja kerroin, että tuolla määrällä ruokkii aika paljon 4h perhettä ja mainitsin, että osa mainitsemistani tarvikkeista riittää pidempäänkin.
        Esim. meidän perheessä ei syödä noin paljoa hernekeittoa kuukaudessa. Emme kuluta myöskään makaroonia 10kg kuukaudessa.

Tuolla em. tuotteet oli nyt poimittu hintoineen oman alueeni kaupoista sen kummemin kikkailematta, katsomalla vain kotiin tulleet tarjouslehtiset pikaisesti läpi. Mekin ostetaan ruokaa monta kertaa paljon halvemmaallakin, kun maitoa myydään läheisessä kaupassa -50% alennuksella ja lihaa on hyvin usein -50% alennuksella. Paikallinen kalankasvattamo myy edullisesti kirjolohta kauppiaille, monet hakevat lisäksi halpaa (ilmaista) fileeraus tähdettä kalakeittoon.

Tietysti täydennämme ruokavaliotamme käyttämällä runsaasti luonnosta keräämiämme marjoja ja kalastan kesällä.

No valkkaa sieltä kaupasta jotain proteiinipitoista mukaan myös. Ei senkään tarvitse paljon maksaa, se voi olla soijaa, linssejä tai halpaa lihaa. Katsotaan saako sillä 87 eurolla 4 hengelle täysipainoisen ravinnon vai pelkästään jotain halpaa mössöä jolla pysyy hengissä kolmisen vuotta ennen kuin elimistö brakaa.

• Ruoka on halpaa
        köyhä poika kirjoitti:

No valkkaa sieltä kaupasta jotain proteiinipitoista mukaan myös. Ei senkään tarvitse paljon maksaa, se voi olla soijaa, linssejä tai halpaa lihaa. Katsotaan saako sillä 87 eurolla 4 hengelle täysipainoisen ravinnon vai pelkästään jotain halpaa mössöä jolla pysyy hengissä kolmisen vuotta ennen kuin elimistö brakaa.

Meidän perheesssä on useamman vuoden menty pienellä rahalla ruokaostosten suhteen, kenelläkään ei ole keripukkia taikka muitakaan puutostiloja. Kävimme juuri vaimoni kanssa verenluovutuksessa ja oma hemoglobiini oli158. Lapset ovat kehittyneet kouluterkkarin mukaan ihan normaalisti.

Tuttavissamme on muutama ravintoterapeutti ja lääkäri, sekä joukko terveydenhoitajia, lisäksi lähisukulaiseni on kotitalousopettaja ja on kirjoittanut jopa keittokirjankin osin aiheeseen liittyen.

Soija ja linssit ovat tuttuja, niitäkin käytämme ruokavaliossamme. Intiassa opimme käyttämään linssejä korvaamaan niillä proteiinia. Teemme silloin tällöin intialaista ruokaa täällä Suomessa.

• entinen apina

Kohta saa taas köpyjä ja heiniä! Kesällä ei ole ruuasta pulaa, senkun keräät heiniä ja kukkia, ja puden lehtiä, niistä saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa ilmaseksi.

Mulla on vielä kesäisiä heiniä pakasteessa, ne voisi käyttää kohta, mutta täytyy säästää ettei lopu kesken ennenkun saa uusia.

Kävuistä saaa hyvin liemen, ja niitä kun keittää voi syödä niitä kuin pierunanaksuja vähän voi dipata vaikka vanhaan piimään tai maitoon jos on..

Kyllä kansa elää heinillä, kun ei ole muutakaan, syökööt ulkolaiset meidän piikkiin pihvit, me suomalaiset olemme nälissään tai syömme heinää.

Ihminenhän on perujaan kasvisyöjä, apinasta peräisin, joten se on meillä luontaisita, pitää vain löytää se uudelleen.

• keitetään

Me keitämme lumen ni ei haitta jos vähä pissaa lumes .

• ymi himmaaja

Minä olen yksin asuva työtön minulla ei ole lapsia eikä lemmikkejä.
      Asun yksiössä missä on halpa vuokra ja vesi maksu on 10e kk ja saa läträtä niin paljon kun haluaa.
      Sähkölaskun,lääkärissä käynnit ja kotivakuutuksen maksaa sossu.
      Ostan yleensä ruokaa kaupasta missä on hyvät tarjoukset.
      En juo alkoholia enkä polta. En edes käy baareissa tai sellaisissa paikoissa missä menisi paljon rahaa.
      Minulla on mokkula netti se on joku 13,90e kuukaudessa.
      kävelen tai liikun pyörällä. Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa. Enkä edes
      koe tarvitsevani.
      Huonekalut olen ostanut kierrätyskeskuksesta..
      Näin minä ainakin säästän rahaa

• hjjgl

Sämpylöitä tekee edullisesti ihan sähkövatkaimella. ei se vaadi kun5 minuutin pyörityksen kulhossa. Voi ottaa taikinan suoraa kulhosta ja pyörittää pellille kohoamaan

• Leipäkone rules

Leipäkone on muuten köyhällä kova sana, pieni investointi tuo suuren säästön!

http://www.huuto.net/hakutulos/sellstyle/K/words/leip%E4kone

Jos perhettä on vähääkään vanhempien lisäksi, niin tällä jos millä säästää, kun jauhot ei maksa juuri mitään ja aina on tuoretta leipää. Kestäviä koneita, meidän 1988 ostettu leipäkone toimii edelleen!!

• mmmmm..
    • Itara ja kyylä

Tässä muutamia säästövinkkeja osa-alueittain:

Sähkö:
      - sulje aina turhat valot ja laitteet
      - älä jätä laitteita valmiusasentoon
      - jos katovalossa palaa esim. 3 kynttilälamppu, kierrä niinstä ainakin yksi pimeäksi
      - käytä kaikkeen vedenlämmittämiseen vedenkeitintä, keittäessäsi perunoita lisää kuuma vesi keittimestä levyllä olevaan kattilaan
      - juo aina kerralla keittämäsi kahvi, älä jätä sitä kitsaantumaan keittimeen
      - irrota aina puhelinten laturit seinästä, kun et käytä niitä
      - hyödynnä luonnon omaa kylmyyttä talvisin, erityisesti, jos sinulla on parveke

Vaatteet:
      - osta yleishyödyllisiltä tai hyväntekeväisyyskirpputoreilta
      - käytä rikkinäiset vaatteet siivousrätteinä (sukat erittäin käteviä pölyjenpyyhinnässä
      - älä satsaa merkkeihin
      - kaikkea mahdollista et tarvitse
      - hyödynnä pitkiä alusvaatteita vuorettomien huosujen alla

Ruoka:
      - osta rohkeasti halpatuotteita
      - käytä lähikauppaa vain tarvittaessa (Sale on kalliimpi kuin Prisma)
      - osta paljon -30%:n tuotteitä
      - tee itse herkeittoa kuivista herneistä
      - käy leipäjonossa, jos mahdollista
      - suosi keittoruokia (neste tekee kylläiseksi)
      - kivennäuisveden asemesta lisää sitruunanpala vesikannuun ja laita se jääkaappiin
      - kahvinkeitossa voit lisätä uutta poroa vanhan päälle
      - vältä eineksiä

Hygienia:
      - älä turhaan pese itseäsi (olettaen ettet hikoile tai likaannu runsaasti)
      - Shampoolla voi pestä koko kropan
      - älä yliannostele partavaahtoa (1 pullo kestää jopa vuoden)
      - pese vain täysiä pesukoneellisia
      - saunapäivä vain kerran viikossa
      - partavesi käy deodorantin asemesta (vain hipaisu kainaloon)

Liikenne:
      - käytä julkisia tai kimppakyytejä
      - jos autoilet muista taloudellinen ajotapa
      - vie auto korjattavaksi esim. ammattikouluun
      - kävele ja pyöräile paljon
      - käytä julkisissa kaikki alennukset

Puhelin:
      -piikkaa
      - käytä lörpöttelyyn vähän aikaa ja tapaa henkilökohtaisesti
      - ota aina selvää palvelunumeroiden taksoista
      - ota käyttöön saldoraja

Nautintoaineet:
      - lopeta tupakointi
      - jos poltat kääri sätkiä tai siirry piippuun (polta siinä sätkätupakkaa)
      - älä juo
      - jos juot tee kotivinkkua
      - älä ainakaan juo ravintolassa
      - lopeta huumeidenkäyttö

Mediat:
      - lue lehdet kirjastossa
      - tilaa naapurin kanssa kimppalehti
      - lukemista löytää myös lehtilaatikoista
      - käy kirjastossa
      - älä hanki nopeaksi väitettyä nettiyhteyttä

Liikunta:
      - tee pitkiä kävely- tai pyörälenkkejä
      - ota selvää ilmaisista usein kuntien tarjoamista liikuntavaihtoehdoista
      - punttien asemesta voit nostella täysiä vesipulloja

Kulttuuri:
      - lue
      - kirjoita itse
      - ota selvää ilmaisnäytöksistä tai lippualennuksista
      - käytä nettiä myös tähän tarkoitukseen

Yleiset:
      - osta aina halvinta
      - vertaa kuitenkin kilohintoja
      - hyödynnä kanta-asiakkuuksia
      - dyykkaa
      - maksa aina käteisellä, olet tällöin tietoisempi rahoistasi
      - maksa laskut heti
      - uskalla pyytää tarvittaessa apua rikkailta vanhemmiltasi tai muilta sukulaisilta
      - lopeta uhkapelit
      - nuku paljon (se ei maksa mitään ja unissaan on vaikea tuhlata)
      - kerää kaduilta pulloja ja tölkkejä (ei ole noloa)
      - ajattele, jospa alkaisit askeetikoksi
      - varo velkaantumista
      - nauti luonnosta - älä matkusta
      - tinkaa aina kun mahdollista
      - hankkiudu holhouksen alaiseksi

Ja MUISTA tämä isoisäni hyvä neuvo: OSTAA KANNATTAA JOS HALVALLA TAI ILMAISEKSI SAA!!!!

• Helppo elämä

Juuri näin!
        Lisäisin, että sähkö kannattaa kilpailuttaa, vaikka olisi pienikin kulutus, säästö voi olla vuoden mittaan tuntuva taikka ainakin konkreettinen.
        Jos asunnossa huoneistokohtainen vedenmittaus, niin wc-laitetta pystyy säätämään kuluttamaan vettä vähemmän, jos ei muuten niin pari vedellä täytettyä viinapulloa vesisäiliöön pienentään tilavuutensa verran vedenkulutusta. Vedenkulutusta voi pienentää pienellä rosteriprikalla suihkuletkussa, maksaa muutamaan centin Biltemassa. Pitämällä hanoissa poresuuttimet kunnossa.

Ruokaa ja muutakin voi ostaa kimpassa tarjouksista, yksi voi tuoda kaikille taikka ostetaan isompi tukkuerä halvalla ja jaetaan hyöty halvan yksikköhinnan mukaan.

• Outoa

No jo on neuvo. Miksi tavallisen asiansa hoitavan ihmisen pitäisi hakeutua holhouksen alaiseksi?? Naurattaa välillä nää säästämisvinkit, välillä on kyllä ihan tervettäkin hieman "hommotella" itseään vaikka ostamalla jotain vähän tyyriimpää.

• Outoa
        Outoa kirjoitti:

No jo on neuvo. Miksi tavallisen asiansa hoitavan ihmisen pitäisi hakeutua holhouksen alaiseksi?? Naurattaa välillä nää säästämisvinkit, välillä on kyllä ihan tervettäkin hieman "hommotella" itseään vaikka ostamalla jotain vähän tyyriimpää.

Siis piti kirjoittaa "hemmotella" :)

• Anonyymi

Käytän useampaa hupparia päällekkäin talvella. Ei ole toppatakkia.

• Anonyymi

Asunto on halvin mahdollinen, tai no ainakin halvimmasta päästä, mitä asuinkaupungistani löytyy.
      On kyllä mitättömän kokoinen yksiö, 25 neliötä, ilman parveketta, mutta vuokrakaan ei ole kuin 388€/kk. Tuo summa sisältää vielä sähkön, veden, autopaikan, pyykkituvan sekä perjantaisin on vielä vapaa saunavuoro taloyhtiön saunassa. Tällainen ns. yleisvuoro, jolloin sauna on päällä klo 16-21 ja siellä saa saunoa vaikka tuon koko 5 tuntia.
      Vaatteet ostan kyllä uusina, mutta halpakaupoista. Niistäkin saa vaatteita todella edullisesti ja ovat tosiaan uusia ja ihan hyvälaatuisiakin vielä.
      Esim. talvitakin ostin 40 eurolla eräästä halpakaupasta ja on jo kolmatta talvea mulla käytössä ja on pysynyt hyvänä. On vielä todella lämmin.
      Auto mulla on välttämätön, mutta sekin on yli 20v vanha halpiainen. Toimii kyllä hyvin vielä eikä siihen ole juuri tarvinnut tehdä määräaikaishuoltoja kummempia tässä kolmen vuoden aikana, kun se mulla on ollut. Maksoin siitä vajaa 2000€ aikanaan.
      En nyt kyllä muutenkaan laittaisi autoon mitään isoja rahoja kiinni, on ihan turha investointi sen puolesta, mutta tietysti rahatilannekin on sellainen, ettei nyt ole varaa ostaakaan mitään kymmenien tuhansien hintaista koslaa.
      Ruuasta myös tinkaan sen mitä pystyy, vaikka pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti.
      Esim broilerin filesuikaleita saa välillä 6-7€ kilohinnalla, niin niitä tulee aina sitten ostettua 2 tai 3kg ja teen niistä mitä nyt milloinkin. Risottoa, makaronilaatikkokin tulee niistä hyvää ym.
      Käyn myös joskus ongella tai virvelöimässä avoveden aikaan, ihan ajankulukseni vain, mutta käytän kyllä kaiken kalan ruuaksi, mitä saan vesistöstä ylös noilla reissuilla.
      Särki ja hauki on mulle aika lailla roskakalaa, mutta niistäkin saa jauhamalla kyllä ihan hyvää kalamassaa, mistä voi tehdä kalamurekkeen tai kalapullia.
      Ahvenista yleensä teen keiton.
      Ja tietty hygieniatuotteet ym ostan kanssa halvimman mukaan.
      Nyt esim Tokmannilla Nivean deodoranttia oli tarjouksessa 1,65€/plo, joten ostin niitä saman tien 5 pulloa. Normisti maksavat jotain 2,50-3€/plo.
      Ja jotain shampoota, kuten nyt EHS-shampoota, saa joskus tarjouksesta 3-4€ litrahinnalla, niin sitäkin tuli ostettua just se litra.
      Ja niin edelleen.

• Anonyymi

Yleensä tingitään ruuasta ja vaatteista ja muista hygienia yms tuotteista.
      Asuminen on pakollista kuitenkin. En kylmällä tarkene ulkomajoituksessa, sen verran on reumaa yms.

• Anonyymi

Asiaa on tutkittu ja normi kansalainen tinkii ensiksi ravintolapalveluista.
      Ei käydä enää a´la Cartessa popsimassa herkkuja vaan ostetaan kaupasta
      vaan halpoja tarveaineita ja väsätään sapuskat niistä kotosalla.
      Käsitykseni mukaan köyhäkin niukistelee ostamalla aina vain halvempaa.
      Kauraryynitkin ovat lähes ilmaisia ja hyvä puuro siitä tulee.
      Perunoita ja porkkanoita saa suuren säkin lähes ilmaiseksi.

• Anonyymi

Koskaan ei ole ollut tinkimisen varaa! Olen hyväksynyt kulloisetkin rajoitukset ja eränyt resurssien mukaan.
      Jos johonkin tarpeellisen tuntuiseen ei ole ollut varaa niin hankkimatta jättäminen ei ole tinkimistä.
      Tinkiminen edellyttäisi vaihtoehtoja joista on valittava tai kokonaan unohdettava.
      Esimerkiksi 4:n vuorokauden pakollinen vesikuuri ei ollut tinkimistä vaan tilanteesta johtuva pakko koska en edes harkinnut sortumista myymälävarkauteen.

• Anonyymi

Suomalaiset laitetaan nyt syömään "kaalipäitä" kuten naapurissakin , luulisi "rikkaassa" maassa olevan resursseja tarjota kaikille kansalaisilleen edes mahdollisuutta hyvään ravintoon , mutta ei kun ei näin todellisuudessa ole .Missä ovat nyt puhumassa nämä median terveys intoilijat yms. kansalaisoikeuksien puolustajat , vetäytyneet poteroihinsa .

• Anonyymi

Kauppojen tuotevalikoima on kyllä selkeästi kaventunut verrattuna esim. viiden vuoden takaiseen aikaan ja hyllyjä on tyhjänä. Paljon on tosiaan lanttua ja muuta juuresta, kaalia ja halpaa omenaa kaupan. Ennen oli paljon enemmän ns. eksoottisia hedelmiä! Kai tuo hintojen kallistuminen vaikuttaa, ettei enää osteta kuin niitä perustuotteita, pottua ja kaalia. No, kunhan on edes jotain syötävää..

• Anonyymi

Mitä vikaa kaalissa on? Raaka-aine moniin herkullisiin ruokiin.
        Syksyisin, kun kaali on halvimmillaan, ostan kaalinpäitä valikoiden niitä mahdollisimman hyvin käyttööni sopivaksi.
        Minulla on ponuajoilta 20:n litran muovinen, tyhjä rehumelassi pönttö johom jyskytän itselleni hapankaalin. Pohjalle kaalikääryleiden valmistamiseen sopiva pää muhimaan ja päälle kerroksittain hienoksi suikaloitua ja mehukkaaksi jyskytettyä kaalia. Väleihin karkeaa suolaa.
        Jyskytyskaluna minulla on pesismailan kokoinen, tylppäpäinen koivunuija.
        Viikko huoneen lämmössä ja sitten kylmiöön.
        Monikäyttöistä, terveellistä ainetta aina salaatista erilaisiin pataruokiin ja keittoon.
        Arvaan. Joku, joka ei ole kokeillut oikeaa hapankaalia, yrittää mollata koko tuotteen.
        Peruna on perusruokaa. Lantun käyttö riippuu hinnasta.

Mitä se "hyvä" ravinto on?

• Anonyymi

En mistään. 585 kuukaudessa käteen riittää ihan hyvin, useimpina kuukausina jää muutama satanen säästöroopeen laitettavaksi. Joskus ei jää mitään jos hankittavaa tai otan huikkaa.

• Anonyymi

Miten pärjäätte pakkasella, kun ei ole vaatteita? Takapuoli paljaana ei ole kiva kulkea pakkasilla.

• Anonyymi

Aloitus on jonkin asteinen trolli, vaikka on siinä asiaakin.
      Olen itse tinkinyt myös asumisesta jonkin verran. Sillä tavoin siis, että asun aika pientä kt-asuntoa, missä ei ole edes parveketta. Sijaintikin on suht kaukana keskustasta.
      Ihan sillä, kun isommat asunnot ovat paljon kalliimpia kuin nykyinen, samoin jos se sijaitsisi jollain muulla kuin nykyisellä alueella. Ei ole kuitenkaan mikään niin sanottu slummialue.
      Vaatteet halpakaupoista ja nekin aina tarjouksesta, jos mahdollista.
      Ruuat, hygieniatuotteet ynnä muut myös halvimman mukaan.
      Auto on pakollinen mulla, mutta sekin on yli 20-vuotias halpiainen, mikä ei ollut kallis ostaa eikä ylläpitokulutkaan ole mitkään kovin isot verraten uudempaan.
      Oikeastaan kaikki menee halvimman mahdollisimman mukaan, mitä vaan voi.

• Anonyymi

Kaikkee skeidaa sitä saakin lukea

• Anonyymi

Köyhä tinkii kaikesta ja siirtää niitä "vähemmän kiireisiä" menojaan tulevaisuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe