Olen saamassa autoedun ja olen yrittänyt selvittää kuinka etu vähennetään ansioistani. Minulla on myös velkoja ulosotossa ja minulle on hieman epäselvää kuinka ulosotto ja autoetu vähennetään nettotuloista.
Esimerkki:
Palkka 3000€ ja autoetu 500€ veroprosentti 27% muut vähennykset jää
nettopalkaksi n. 2300€. Vähennetäänkö tuoska 2300€ ensiksi autoetu 500€ ja sen jälkeen lasketaan ulosotto (2300-500=1800/3=600) eli ulosottoon menisi 600€ / kk ja käteen jäisi 1200€
vai
Lasketaanko ulosotto kaikesta nettotulosta 2300/3 = 767 ja jäljelle jäävästä 1533€ vähennetään sitten vielä autoetu 500€ ja käteen jää 1033€?
kuinka autoetu ja ulosotto lasketaan nettopalkasta?
6
2185
Vastaukset
- 3+8
Vaikuttaako ulosottoon autoetu mitenkään? Sehän on vain yksi tapa maksaa palkkaa ja eikä sitä huomioida palkkaan sidotuissa etuuksissa erikseen, ei myöskään verotuksessa.
Miksi siis ulosotossa?
Tätäpä en tiedä, joten odotan myös mielenkiinnolla josko joku tietävä osaisi valistaa... - Voutibörmän
Ulosotto lasketaan aina kaikesta nettotulosta!!!
- Yhä ymmällään
Mutta vähennetäänkö autoetu netto- vai bruttotulosta?
- perikato
Ulos ottooooon meneee kaiikiii kjäh kjäh
- Vinkki
Jos rahapalkka 3000 ja autoetu 500 niin veron määrä lasketaan 3500 mutta vähennetään tuosta 3000. Yleisesti voit laskea jos autoetu tulee palkan päälle niin se vähentää nettopalkkaa noin 40% autoedusta määrästä. Eli 500 verotusarvosta jää 200 vähemmän käteen kuin ilman etua.
- huomioi myös
Vinkki kirjoitti:
Jos rahapalkka 3000 ja autoetu 500 niin veron määrä lasketaan 3500 mutta vähennetään tuosta 3000. Yleisesti voit laskea jos autoetu tulee palkan päälle niin se vähentää nettopalkkaa noin 40% autoedusta määrästä. Eli 500 verotusarvosta jää 200 vähemmän käteen kuin ilman etua.
Tuo laskentaperiaate on ok, jos autoetu tulee ikäänkuin palkankorotuksena eli brutto nousee autoedun verotusarvon myötä (eikä vaihtoehtona ole ottaa sama määrä rahana).
Jos autoetu sisällytetään nykyiseen bruttoosi, niin nettopalkkasi pienenee autoedun verotusarvon verran.
Firmat toimii eri tavalla näissä asioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713