Olen saamassa autoedun ja olen yrittänyt selvittää kuinka etu vähennetään ansioistani. Minulla on myös velkoja ulosotossa ja minulle on hieman epäselvää kuinka ulosotto ja autoetu vähennetään nettotuloista.
Esimerkki:
Palkka 3000€ ja autoetu 500€ veroprosentti 27% muut vähennykset jää
nettopalkaksi n. 2300€. Vähennetäänkö tuoska 2300€ ensiksi autoetu 500€ ja sen jälkeen lasketaan ulosotto (2300-500=1800/3=600) eli ulosottoon menisi 600€ / kk ja käteen jäisi 1200€
vai
Lasketaanko ulosotto kaikesta nettotulosta 2300/3 = 767 ja jäljelle jäävästä 1533€ vähennetään sitten vielä autoetu 500€ ja käteen jää 1033€?
kuinka autoetu ja ulosotto lasketaan nettopalkasta?
6
2058
Vastaukset
- 3+8
Vaikuttaako ulosottoon autoetu mitenkään? Sehän on vain yksi tapa maksaa palkkaa ja eikä sitä huomioida palkkaan sidotuissa etuuksissa erikseen, ei myöskään verotuksessa.
Miksi siis ulosotossa?
Tätäpä en tiedä, joten odotan myös mielenkiinnolla josko joku tietävä osaisi valistaa... - Voutibörmän
Ulosotto lasketaan aina kaikesta nettotulosta!!!
- Yhä ymmällään
Mutta vähennetäänkö autoetu netto- vai bruttotulosta?
- perikato
Ulos ottooooon meneee kaiikiii kjäh kjäh
- Vinkki
Jos rahapalkka 3000 ja autoetu 500 niin veron määrä lasketaan 3500 mutta vähennetään tuosta 3000. Yleisesti voit laskea jos autoetu tulee palkan päälle niin se vähentää nettopalkkaa noin 40% autoedusta määrästä. Eli 500 verotusarvosta jää 200 vähemmän käteen kuin ilman etua.
- huomioi myös
Vinkki kirjoitti:
Jos rahapalkka 3000 ja autoetu 500 niin veron määrä lasketaan 3500 mutta vähennetään tuosta 3000. Yleisesti voit laskea jos autoetu tulee palkan päälle niin se vähentää nettopalkkaa noin 40% autoedusta määrästä. Eli 500 verotusarvosta jää 200 vähemmän käteen kuin ilman etua.
Tuo laskentaperiaate on ok, jos autoetu tulee ikäänkuin palkankorotuksena eli brutto nousee autoedun verotusarvon myötä (eikä vaihtoehtona ole ottaa sama määrä rahana).
Jos autoetu sisällytetään nykyiseen bruttoosi, niin nettopalkkasi pienenee autoedun verotusarvon verran.
Firmat toimii eri tavalla näissä asioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271281Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että276922- 72915