Tehdäänkö Amerikassa vielä amerikkalaisia autoja?

Full Size

Nyt jo keski-ikäisenä äijänä ihmettelen: eikö amerikkalaisia autoja enää tehdä? Koko ikäni olen saanut ajaa isoilla ja mukavilla amerikanautoilla. Nyt tuntuu että kaikki autot on tehty koreassa, kiinassa tai euroopassa. Mihin katosi isolla sohvapenkillä varustettu farmari tai full size sedani? En kaipaa urheilullisuutta, tietuntumaa, nelivetoa, maavaraa, dieseliä tai mitään muutakaan turhaa, vaan ison bensakasin, vakionopeussäätimen, tehokkaan lämmityslaitteen ja tehostetun ohjauksen. Nyt kun vihdoin olisi varaa ostaa uusi, niin ei niitä ei enää tehdä tai ainakaan Suomeen tuoda? Onko muillakin samanlaisia murheita?

58

773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fullsidebest

      full size on mahtava ajettava . oliskiva ostaa ittelle semmonen kans,eipä niitä taideta suomeen tuoda .nettiautossakaan ei ollut tuota merkkiä luettelossa.linnee melko harvinainen.

    • Kelpo Mies

      Ei ole kellään moisia murheita, koska tällaisten autojen valmistus lopetettiin Amerikoissakin jo parikymmentä vuotta takaperin. Jos haluat ison amerikkalaisvalmisteisen auton, on siirryttävä tila-auton käyttöön.
      Toki näiden käyttömukavuus on amerikkalaiseen tapaan korkealla tasolla.
      Itse olen ajatellut tuottaa tällaisen:
      http://www.autowiki.fi/index.php/Buick_Enclave

    • Full Size

      Pari viimeistä autoani ovat olleet jenkki SUVeja, mutta kun jotenkin kaipaa sitä kunnon henkilöautofiilistä. Taisivat ne mennä Oldsin mukana.

    • mitästässä

      mä haluan iha liikaa 75-86 vm chevrolet suburbanin alkuperäis kunnossa

    • nykyaika..

      Tehdään niitä! En väitä että aloittaja on tätä, mutta yleisesti ottaen: Mitä niitä tänne persaukisille tuomaan. Ensin itketään tuontiveroa ja sitten itketään kun vuosittainen vero on iso. Kiitos valtion! Eli ei jenkkien moka. Kyllä niitä taas aletaan tuomaan ja arvostamaan kun ihmiset kyllästyy noiden Audien yms euro hienostoautojen huonoon laatuun. Minä kyllä nostan hattua ihmisille jotka voi ostaa kaliitta europpalaisia ja elää niitten huoltohintojen mukaan, mutta en nosta hattua sille autolle joka laskee hintansa viidessä vuodessa puoleen ja makaa aina korjaamolla.

      • autoja nähnyt

        Ja mikä nykyään makaa aina korjaamolla?
        Olisi kiva tietää.
        Autot ovat kehittyneet noista jenkkien vanhoista ajoista aika paljon.
        Nykyajan autoilla ajetaan huolettomia kilometrejä paljon enemmän kuin vanhoilla jenkeillä joita aina korjataan kädet rasvassa.
        Huoltovälitkin on jopa 30 000km kun vanhoilla jenkeillä vain 3000-5000km.


      • kehitys 70-luvulta

        Jenkkiautot kaatuivat pääosin vanhaan tekniikkaan, tyyliin ja kaikkein huonoinpaan laatuun kautta autoilun. Vain harvinaisuus Suomenmaalla tekee niistä kiinnostavia joidenkin jälkeen jääneiden mielestä.


      • kehityksen kärjessä
        kehitys 70-luvulta kirjoitti:

        Jenkkiautot kaatuivat pääosin vanhaan tekniikkaan, tyyliin ja kaikkein huonoinpaan laatuun kautta autoilun. Vain harvinaisuus Suomenmaalla tekee niistä kiinnostavia joidenkin jälkeen jääneiden mielestä.

        Kertoisitko lisää siitä "vanhasta tekniikasta"?
        Mikä tarkalleen oli /on vanhanaikaista?

        Hyvin suuri osa, nyt eurooppalaisissa autoissa käytetyistä mukavuutta lisäävissä varusteissa, oli amerikkalaisissa autoissa käytössä jo yli vuosikymmen sitten.

        Huonosta laadusta kielii varmaankin se, että Chevrolet valittiin Suomen pitkäikäisimmäksi autoksi useita vuosia peräkkäin, kunnes ko. titteli jätettiin jakamatta.

        Kommenttisi on yhtä laadukas, kuin kirjoitustaitosi.
        Opettele kirjoittamaan sanat oikein ja kertaa yhdyssanasäännöt.


      • reiska.
        autoja nähnyt kirjoitti:

        Ja mikä nykyään makaa aina korjaamolla?
        Olisi kiva tietää.
        Autot ovat kehittyneet noista jenkkien vanhoista ajoista aika paljon.
        Nykyajan autoilla ajetaan huolettomia kilometrejä paljon enemmän kuin vanhoilla jenkeillä joita aina korjataan kädet rasvassa.
        Huoltovälitkin on jopa 30 000km kun vanhoilla jenkeillä vain 3000-5000km.

        No kaikki saksalaiset ja ruotsalainen.Ärsyttävää pikkuvikaa tosi paljon.
        Nivelien vaihtoja,laakerit heikkoja,sähkövikaa ,vikavalot loistaa,apsivikoja ym ym

        japsit samaa tasoa,lisäksi vanha "paperiautojen" ruoste ongelma,tosi on myös sakemanneiissa osassa.

        Lisäksi tosi paljon ns.tyyppivikoja joita ei valmistajat myönnä.

        Jos meinaat ajaa samalla autolla yhtään enempää,voit unohtaa nuo 30 t huoltovälit.

        Voisin näyttää miltä näyttää öljyt tuon matkan jälkeen :))


    • mennyt maailma

      Amerikkalaisten sohva-autojen aika on ohi, valitettavasti. Sellaiset eivät ole valtaosan ihmisistä mieleen ja järkevyyskin on kaukana niistä. Jossain Floriden viivasuorilla leveillä tiellä ne ovat ehkä mukavia, mutta Muualla maailmassa on kapeita teitä ja vieläpä paljon mutkia ja se vaatii autolta muitakin ajo-ominaisuuksia kuin iso lilluva ja huonosti tiellä pysyvä lotjake. Ehkä kesällä kun ei ole kiire mihinkään ja on lomalla pikku loivassa krapulassa jossain syrjäisellä ja hiljaisella tiellä, niin siellä ....

      • whoozzz

        Vanhakin jenkki menee hyvin vähällä ohjaamisella kunhan on edes jonkinlaisessa kunnossa, ja alla on sentyyliset renkaat kuin sinne on tarkoitettu. Se nimenomaan on parhaimmillaan kun ajetaan turvallisesti ja polttoaineen säästö huomioiden. En tajua miksi mummon kauppakassinkin pitää olla ajettavuudeltaan kuin mikroauto, kaikki kuopat tulee läpi.

        Olen ollut nykyjenkkien, siis euroversioiden kyydissä. Ihan sama istua korealaisessa.


      • ^^^^^^^^^^

        Et ilmeisesti ole koskaan päässyt edes kyytiin amerikkalaiseen autoon.
        Amerikassa on valmistettu erilaisia autoja erilaisiin käyttötarkoituksiini. Siellä ihmisillä on ollut varaa hankkia useita autoja, erilaisiin käyttötarkoituksiin.

        Esimerkiksi minulla ja vaimollani on tällä hetkellä kaksi erittäin jäykällä jousituksella ja kalistuksenvakaimilla varustettua autoa.
        Näihin verrattuna suurin osa saksalaisista autoista on "lilluvia lotjakkeita", joista ei tiedä, mihin suuntaan ne seuraavaksi lyllähtävät.

        Toki minulla on kokemusta myös fullsize luxus auton ratin takaa ja tiedän ettei ne ole tarkoitettu kilpa-ajoon. Ne on tarkoitettu mukavaan matkantekoon.


    • Kelpo Mies

      En tiedä "mennyt maailma" -nimimerkin kokemuksista, mutta omasta puolestani voin sanoa, että 1960 - 70 -lukujen amerikkalaisvalmisteisilla autoilla olen hyvin pysynyt muun liikenteen tahdissa, ja hyvin on tielläkin pysytty.

      Pysytään tosiasioissa ja unohdetaan nämä legendat, jookos ?

    • Full Size

      Niinkuin kerroin pari jenkki SUVia olen omistanut. Toinen oli Vortec kone. Sanon sen nyt ja sanon sen toistekin: pienin kulutus kokoluokassaan, ajomukavuus vuosisadan edellä saksalaisia ja luotettavuus uutena huippuluokkaa. Kaikki merkittävät innovaatiot tulevat aina amerikan autoteollisuudelta; muut kopioi. Vanhat autot on vanhoja autoja, mutta uusi amerikassa tehty on aina ollut mielestäni paras vaihtoehto.
      Sohvapenkillistä en löytänyt, mutta muuten sopivan kyllä: tekevät vielä näköjään Chevy Impalaa Amerikassa. V6:lla tosin. Sääli kun sitä ei taida saada famarina.
      27k$ sen saisi omakseen....
      http://www.chevrolet.com/impala-4-door-sedan.html

      • paska yhtälö

        Miksi amerikkalaiset koittavat muuttaa autojensa ajotuntumaa enemmän europpalaiseen suuntaan? Amerikkalaisten mukavuus on vain löysä ja huojuva jousitus joka ei sovi kuin suorille ja leveille teille.
        Jenkki autojen laatu on todella onnetonta, alustat pikkuautojen luokkaa ja viimeistely todella luokatonta. joitakin ihan nättejä autoja olisi olemassa, mutta se laatu on niin huonoa ja päästöt nostavat hinnat laatuun nähden järjettömiksi.


      • wallow-matic
        paska yhtälö kirjoitti:

        Miksi amerikkalaiset koittavat muuttaa autojensa ajotuntumaa enemmän europpalaiseen suuntaan? Amerikkalaisten mukavuus on vain löysä ja huojuva jousitus joka ei sovi kuin suorille ja leveille teille.
        Jenkki autojen laatu on todella onnetonta, alustat pikkuautojen luokkaa ja viimeistely todella luokatonta. joitakin ihan nättejä autoja olisi olemassa, mutta se laatu on niin huonoa ja päästöt nostavat hinnat laatuun nähden järjettömiksi.

        "Miksi amerikkalaiset koittavat muuttaa autojensa ajotuntumaa enemmän europpalaiseen suuntaan? Amerikkalaisten mukavuus on vain löysä ja huojuva jousitus joka ei sovi kuin suorille ja leveille teille."

        En tiedä miksi koettavat muuttaa,ehkäpä Euroopan markkinoiden vuoksi, mutta pieleen se menee. Nykyajan ruuhkat, nopeusrajoitukset ja teiden kunto suorastaan huutavat sellaisia jousituksia kuin vanhan ajan jenkeissä (tai ranskalaisautoissa). Mitä iloa Suomessa on sporttialustasta joka on tehty toimimaan yli 150 km/h vauhdissa sileällä tiellä?


      • wanhaan huonoon aika
        wallow-matic kirjoitti:

        "Miksi amerikkalaiset koittavat muuttaa autojensa ajotuntumaa enemmän europpalaiseen suuntaan? Amerikkalaisten mukavuus on vain löysä ja huojuva jousitus joka ei sovi kuin suorille ja leveille teille."

        En tiedä miksi koettavat muuttaa,ehkäpä Euroopan markkinoiden vuoksi, mutta pieleen se menee. Nykyajan ruuhkat, nopeusrajoitukset ja teiden kunto suorastaan huutavat sellaisia jousituksia kuin vanhan ajan jenkeissä (tai ranskalaisautoissa). Mitä iloa Suomessa on sporttialustasta joka on tehty toimimaan yli 150 km/h vauhdissa sileällä tiellä?

        Vai lilluvan jenkin toinen vaihtoehto on vain sporttialusta ja vielä tuollaiseen vauhtiin.
        Voi kertoa sinulle, että myös tuohon väliin on järkeviä, hyviä ja toimivia alustoja.
        Ei se lilluva ylipainonen ja kokoinen jenkki ole kaksinen meikäläisillä uraisilla ja mutkaisilla teillä, vähän sama kuin menisi Tallinnaan lautalla kohtuullisella merenkäynnillä.


      • wanhaan huonoon aika kirjoitti:

        Vai lilluvan jenkin toinen vaihtoehto on vain sporttialusta ja vielä tuollaiseen vauhtiin.
        Voi kertoa sinulle, että myös tuohon väliin on järkeviä, hyviä ja toimivia alustoja.
        Ei se lilluva ylipainonen ja kokoinen jenkki ole kaksinen meikäläisillä uraisilla ja mutkaisilla teillä, vähän sama kuin menisi Tallinnaan lautalla kohtuullisella merenkäynnillä.

        Miten niin ylipainoinen? Esim. minun 80-luvun Fleetwood painaa kokonaiset 51 kg enemmän kuin 2000-luvun Volvo V70, esimerkkinä mainittakoon. Ja noita samankokoisia ulkomitoiltaan löytyy paljon, mersua,bemaria, audia jne., jotka painavatkin sitten satoja kiloja enemmän... Ja uria ei kyllä tuolla omallani huomaa lainkaan, siinä on varmaan jotain vikaa....


      • uudet huonot ajat
        wanhaan huonoon aika kirjoitti:

        Vai lilluvan jenkin toinen vaihtoehto on vain sporttialusta ja vielä tuollaiseen vauhtiin.
        Voi kertoa sinulle, että myös tuohon väliin on järkeviä, hyviä ja toimivia alustoja.
        Ei se lilluva ylipainonen ja kokoinen jenkki ole kaksinen meikäläisillä uraisilla ja mutkaisilla teillä, vähän sama kuin menisi Tallinnaan lautalla kohtuullisella merenkäynnillä.

        Vanha jenkki ei ole nykyautoihin nähden edes ylipainoinen. Melkein jo Golf painaa yhtä paljon kuin vanha Dartti. Eikä ehjä jenkki, sellainen jossa on iskarit ja nivelet kunnossa, heilu ylimääräisiä liikkeitä. Ei ainakaan Suomi-versio joissa on yleensä vähän tiukempi alusta. Niillä ajettiin kapeilla teillä rättirenkailla lujaa kun ei ollut nopeusrajoituksia, joten mihin tarvitaan nykyisiä kovia alustoja kun harvoin on mahdollisuus ajaa yli sataa.

        Vanhassa Volvo S60:ssa vai oliko se S80 oli sopivan mukava alusta. Juuri sellainen että se antoi juhlavan pehmeän kyydin. En ole uuden mallin kyydissä ollut mutta TM-koeajon mukaan se on selvästi kovempi eli sekin on pilattu.


      • Lapsellista ajattelua...
        paska yhtälö kirjoitti:

        Miksi amerikkalaiset koittavat muuttaa autojensa ajotuntumaa enemmän europpalaiseen suuntaan? Amerikkalaisten mukavuus on vain löysä ja huojuva jousitus joka ei sovi kuin suorille ja leveille teille.
        Jenkki autojen laatu on todella onnetonta, alustat pikkuautojen luokkaa ja viimeistely todella luokatonta. joitakin ihan nättejä autoja olisi olemassa, mutta se laatu on niin huonoa ja päästöt nostavat hinnat laatuun nähden järjettömiksi.

        Oletkos ajanut yhdelläkään 2010-luvun jenkkiautolla? Vastaus lienee ei.
        Vanhat höllyvät jenkkilaivat ovat todennäköisesti ainoita mihin olet päässyt käsiksi ja siitä päähäsi pinttynyt urbaani legenda.


      • tähtilasit pois
        Lapsellista ajattelua... kirjoitti:

        Oletkos ajanut yhdelläkään 2010-luvun jenkkiautolla? Vastaus lienee ei.
        Vanhat höllyvät jenkkilaivat ovat todennäköisesti ainoita mihin olet päässyt käsiksi ja siitä päähäsi pinttynyt urbaani legenda.

        Melko laaduttomia on nuo vuokra autot olleet joilla olen Jenkkilässä ajellut. Viimeistely onnetonta, saranat kuin suoraan Corollasta isossakin autossa ja pellit pehmeät, ei jaksa edes luetella...
        Eihän ne kelpaa missään ja autoteollisuus kuolemassa ja juurikin huonojen tuotteiden takia.


      • ^^^^^^^^^^
        tähtilasit pois kirjoitti:

        Melko laaduttomia on nuo vuokra autot olleet joilla olen Jenkkilässä ajellut. Viimeistely onnetonta, saranat kuin suoraan Corollasta isossakin autossa ja pellit pehmeät, ei jaksa edes luetella...
        Eihän ne kelpaa missään ja autoteollisuus kuolemassa ja juurikin huonojen tuotteiden takia.

        Et siis ole koskaan ollut edes amerikkalaisen auton kyydissä.
        Ovien saranat on varmastikin yksi eniten eroava osa, amerikkalaiset vastaan muut ajettelussa.
        Oven saranan rakenne on aivan erilainen, jonka olisit varmasti pistänyt merkille ovea avatessasi.

        Kuinka jostain vuokra-autosta olet havainnut "peltien pehmeyden"?
        Minä metallitöitä työkseni, mutta en päältäpäin kykene erottomaan auton peltien pehmeyttä tai kovuutta.
        Mikä on sinun salaisuutesi, kuinka sen teet?


      • wallow-matic
        tähtilasit pois kirjoitti:

        Melko laaduttomia on nuo vuokra autot olleet joilla olen Jenkkilässä ajellut. Viimeistely onnetonta, saranat kuin suoraan Corollasta isossakin autossa ja pellit pehmeät, ei jaksa edes luetella...
        Eihän ne kelpaa missään ja autoteollisuus kuolemassa ja juurikin huonojen tuotteiden takia.

        Tuo on kyllä totta ettei tämän vuosituhannen perusjenkeissä, ainakaan Suomen tuontiversioissa, ole paljon kehumista ainakaan noin matkustajan paikalta. Muut ovat ottaneet kiinni varusteluetumatkankin.


      • Kuin Malibu.

        Korealainenhan tuokin.


    • Kelpo Mies

      Asia ei nimimerkkiä "paska yhtälö" kosketa millään lailla, koska hän ei todennäköisesti amerikkalaisvalmisteista ajoneuvoa osta, joten hän eläköön harhoissaaan.
      Me muut taasen ajamme juuri sellaisilla autoilla kuin haluamme, emmekä ole siitä kellekkään tilivelvollisia.

      • vie aikansa oppia

        Ja muistelot suoraan Fonzien ajoista ja Magnumin loistoon, hei kehitystä on tapahtunut paljon, mutta ei Jenkkilässä. Korealaiset ovat muuttaneet jenkkien autoja yleismaailmallisempaan suuntaan ja ehkä se oppi muuttaa ja parantaa myös näitä "aitoja jenkkejä".


      • On varaa kehittyä.
        vie aikansa oppia kirjoitti:

        Ja muistelot suoraan Fonzien ajoista ja Magnumin loistoon, hei kehitystä on tapahtunut paljon, mutta ei Jenkkilässä. Korealaiset ovat muuttaneet jenkkien autoja yleismaailmallisempaan suuntaan ja ehkä se oppi muuttaa ja parantaa myös näitä "aitoja jenkkejä".

        "... hei kehitystä on tapahtunut paljon, mutta ei Jenkkilässä. ",

        Siinä tietäjä, todella kehitystä on tapahtunut, sillä jo 2000-luvun monet ns. muut autonvalmistajat ovat osanneet kopioda sellaisia ominaisuuksia, joita jenkkiautoissa oli 40 - 60-vuotta sitten.
        On myönnettävä, että paljon ovat kiinni saaneet. :D Tosin monissa asioissa ovat edelleen pahasti jäljessä.
        Aasialaista halpatuontia nyt ei paljon kannata tähän keskusteluun tuoda.
        Luulisi, että esim.GM on Kiinantehtaissa keskittynyt Kiinan markkinoille.


      • sähkösäätöinen peili
        On varaa kehittyä. kirjoitti:

        "... hei kehitystä on tapahtunut paljon, mutta ei Jenkkilässä. ",

        Siinä tietäjä, todella kehitystä on tapahtunut, sillä jo 2000-luvun monet ns. muut autonvalmistajat ovat osanneet kopioda sellaisia ominaisuuksia, joita jenkkiautoissa oli 40 - 60-vuotta sitten.
        On myönnettävä, että paljon ovat kiinni saaneet. :D Tosin monissa asioissa ovat edelleen pahasti jäljessä.
        Aasialaista halpatuontia nyt ei paljon kannata tähän keskusteluun tuoda.
        Luulisi, että esim.GM on Kiinantehtaissa keskittynyt Kiinan markkinoille.

        mitä 40-60 luvun ominaisuuksia on kopioitu nykyautoihin? Ehkä joku turhanpäiväinen lisävaruste, mutta ei taatusti mitään joka vaikuttaisi auton ajo-ominaisuuksiin tai kestävyyteen.


      • Kelpo Mies
        sähkösäätöinen peili kirjoitti:

        mitä 40-60 luvun ominaisuuksia on kopioitu nykyautoihin? Ehkä joku turhanpäiväinen lisävaruste, mutta ei taatusti mitään joka vaikuttaisi auton ajo-ominaisuuksiin tai kestävyyteen.

        Jos nyt aluksi mainitaan vaikka amerikkalaisen Bendix Corporationin kehittämät:
        - starttimoottorin "Bendix"-laite
        - sähköisesti ohjattu bensiinin monipisteruiskutus
        - rumpujarrujen kaksimäntäinen "Duo-Servo" -jarrusylinteri
        - kiinteäsatulainen levyjarrusatula

        Kaikki nämä asioita, joista muodostui ajoneuvoteollisuuden standardeja maailmanlaajuisesti.


      • cruise-o-matic
        sähkösäätöinen peili kirjoitti:

        mitä 40-60 luvun ominaisuuksia on kopioitu nykyautoihin? Ehkä joku turhanpäiväinen lisävaruste, mutta ei taatusti mitään joka vaikuttaisi auton ajo-ominaisuuksiin tai kestävyyteen.

        Minä en ainakaan pidä 40-50 -luvuilla USA:ssa yleistyneitä ilmastointia, automaattivaihteistoa, 12 voltin sähköjä vaihtovirtalaturilla ja ohjaustehostinta turhanpäiväisinä varusteina. Luultavasti automaattinen valonvaihtajakin on hyvä varuste, en ole kyllä kokeillut.

        Nykyään jenkkiautoihin on saatavana kaukokäynnistin, niin ettei tarvitse mennä ulos käynnistämään autoa erikseen, vaan tuikataan auto käyntiin aamukahvipöydästä ja se on jo lämmennyt kun lähdetään ajamaan. Kylmänkin nykymoottorin päästöt ovat pienemmät kuin Webaston.

        Lisäksi saa toiminnon, jolla auton tehot, nopeus ja stereoiden voluumi voidaan rajoittaa, esim. kun auto lainataan perheen nuorimmille.


    • ... Eskoseni.

      Maailma muuttuu ja me sen mukana.
      30-vuotta sitten, kun Chryslerilta tuli minivan, Dodge Caravan, niin siitä tuli hyvin suosittu perheauto ja se tietenkin vähensi vastaavasti perinteisten henkilöautojen kysyntää. Parikymmentä vuotta sitten pick up’it nousi jälleen hyvään suosioon, joka jälleen vähensi perinteisten henkilöautojen kysyntää … mitä pienempi mummo sitä suurempi pick up.
      Sen jälkeen on tullut monet muut versiot, kuten esim. nämä ns. isot ”citymaasturit”.
      Näin siis myös Canadan puolella.

    • aivopesua hölmöille.

      Hyvin on euroautojen tehtaat ja jälleenmyyjät saaneet kiia riiojen ja muiden omistajat puhuttua pöpiksi. Kun kerta niitä varusteitakin oli niissä vanhoissakin jenkeissä, niin mihin tarvitsette sitä "nykytekniikkaa" ? Ettehän te kuitenkaan tiedä mitä siellä pellin alla on. Ja ajoon ei vaikuta hevon vittua se onko siellä vanhaa vai uutta tekniikkaa. Pöpejä vaan saatana. Ja tuo huoltovälin pidentyminen on enemmänkin nyky öljyjen pidemmästä kestosta johtuvat asia, eikä auton huonosta laadusta. Ja jos tänäpäivänä noihin 60-70 lukuisiin jenkkeihin joutuu remppaa tekemään. Niin muistakaa se, että ne europaskat ei todennäköisesti enää ole mitenkään läjässä 40-50-vuotiaina. Tuskin edes 30-vuotiaina. Ja jos taas tulee jollekkin mieleen avautua, että ei auton tarvitse kestää noin kauan tai, että autokaluston uusiutuminen on hyvä ja vanhojen romujan käyttö pitäisi kieltää. Niin se on kuulkaa jokaisen auton omistajan oma asia kauanko meinaa omalla rahalla ostetun auton pitää. Ja sitä vartenhan ne autot pitää katsastaa, että kaikilla on mahdollisuus ajaa minkä ikäisella tahansa, kunhan määräykset täyttyvät.

    • Driver.

      Tuossa esimerkki, että Amerikassa autoja valmistetaan vielä. Oikea auto, jos verrataan muihin nykyautoihin, ei siis 40-60-vuotta vanhoihin. Minivanien ykkönen, jota aasialaiset. eikä eurooppalaiset ole pystyneet kopioimaan. Todella hyvät ajo-ominaisuudetr ja -mukavuus.

      http://www.chrysler.com/en/town-country/

      • punto

        Todella tylsän näköisiä pakettiautoja, ei oikein iske.
        Henkilöautopuoli taitaa olla loppunut kokonaan, Fiatteja ovat nykyään Chryslerit.


      • West.
        punto kirjoitti:

        Todella tylsän näköisiä pakettiautoja, ei oikein iske.
        Henkilöautopuoli taitaa olla loppunut kokonaan, Fiatteja ovat nykyään Chryslerit.

        Juu, tehty henkilöiden ja tavaran kuljetukseen, ei ole nulikoiden rallirassi.


      • Just joo
        punto kirjoitti:

        Todella tylsän näköisiä pakettiautoja, ei oikein iske.
        Henkilöautopuoli taitaa olla loppunut kokonaan, Fiatteja ovat nykyään Chryslerit.

        http://www.chrysler.com/en/300/


    • v8 rules

      Jenkkiautot on rumia ,huonoja, tehtyhuonosti, pesäsyöppöjä,raskaita,vanhalla tekniikalla,ruostuvia,huonoja ajaa,ei vois ketään kiinnostaa,

      silti täälläkin palstalla suurin osa roikkuvista on ns.euroautojen kuskeja................joooooooooooooooo ei kyllä ne jenkit kiinnosta yhtäään.

      Minua kiinnostaa,ajan kesällä kaikki ajoni jenkillä ja vanhalla,tykkään tosissaan.

      Nykykesinä olen saanut jo paljon myönteistäkin palautetta ei jenkeillä ajavilta.

      No pensaa palaa vähän enempi,mutta .

      Hauskoja kommenttejakin tulee,kun jollain huoltoasemalla tulee joku kitkerä sälli selittämään,ettei häntä ole koskaan nämä jenkit kiinnostanut,samalla kierrellen autoani.

      Monelle sanoisin,että kypärän remmiä löysemmälle ja antakaa toisten tehdä juuri sitä mitä he haluavat.

      Kannattaa miettiä että olemme täällä vain muutamia kymmeniä vuosia......

    • Silverst

      Onneksi on yhteisöjä joissa nämä oikeat autot kuuluu perus filosofiaan. Joten siellä ei tarvitse anonyymisti ihmetellä. Voi kysyä ihan reippaasti jos jokin ihmetyttää.

    • Lysmyinen

      Mikäs jenkkiauto on valmistettu saksassa?

    • On the road

      Taitaapa tuo Lincolnin Town Car olla viiimeisiä "kunnon" Jenkkimalleja.

    • FF500

      alkuperäiselle >>> Eikös Ford Crown Victoriaa /Lincoln Town Car pitäis löytyä jos etsii ?? Blocket.se sivuilta bongasin muutaman Crown Victoriaa ainakin, sen valmistushan loppui vasta pari vuotta sitten . nehän on ainakin V8.lla ja sohvilla

      tuossa olis yksi, kymppitonni ja verot päälle http://www.blocket.se/lulea/FORD_Crown_Victoria_49174841.htm?ca=5&w=3

    • subu95

      mielenkiintoisia kommentteja, mut paljastaa pahasti ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä. itelläni on nyt käyttökaarana suburban vuodelta 95 ja edellinen oli blazer vuodelta 88. ajan työmatkaa pikkutietä. olen huomannut monesti noiden euro/japsimaasturikuskien ärsyyntymisen ku rupean katsomaan sopivaa ohituspaikkaa. rupevat yleensä vastaamaan kunnes tulee mutkaisempi osuus. silloin subbari menee vielä kin juna mut nuo japsit rupee kallistelee. silloin niiden on pakko päästää minut ohi kun auton ajettavuus ei riitä. tietyt autoiliat yrittävät joka kerta samoin tuloksin. sanottakoon vielä et tiellä on 80 nopeusrajoitus ja ajelen yleensä tiellä 80-90 valillä. tästä vinkkelistä en itse ainakaan heti ole päässyt havaitsemaan tuota "euro" autojen ylivoimaista ajettavuutta.

    • thgtgbgf

      myöhästyit pari vuotta, mutta kävisikö vähän käytetty crown victoria tai grand marquis

      esim. http://www.cars.com/for-sale/used/ford/crown-victoria/_/N-ma9ZffzZg4qZm5d?feedSegId=28705&rpp=50&requestorTrackingInfo=RTB_SEARCH&stkTypId=28881&PMmt=1-1-0&zc=90210&rd=100000&mdId=20906&mkId=20015&searchSource=SORT&crSrtFlds=stkTypId-feedSegId-mkId-mdId&pgId=2102&sf1Nm=modelYear&sf1Dir=DESC&sf2Nm=price&sf2Dir=DESC

      tai http://www.cars.com/for-sale/searchresults.action?PMmt=1-0-0&crSrtFlds=stkTypId-feedSegId-mkId-mdId&feedSegId=28705&isDealerGrouping=false&mkId=20074&rd=100000&requestorTrackingInfo=RTB_SEARCH&rn=0&rpp=50&sf1Dir=DESC&sf1Nm=modelYear&sf2Dir=DESC&sf2Nm=price&stkTypId=28881&zc=90210&mdId=21223&searchSource=GN_REFINEMENT

      • ei tehdä autoja enä

        Ei amerikassa enää autoja tehdä, pelkästään jotain karkeita paketti- ja lava-autoja.
        Rumia jytyreitä joissa ei ole kantavuutta nimeksikään jos verrataan euro-ja japanilaisiin paketti- ja lava-autoihin.


      • ^^^^^^^^^^
        ei tehdä autoja enä kirjoitti:

        Ei amerikassa enää autoja tehdä, pelkästään jotain karkeita paketti- ja lava-autoja.
        Rumia jytyreitä joissa ei ole kantavuutta nimeksikään jos verrataan euro-ja japanilaisiin paketti- ja lava-autoihin.

        Eipä niitä paketti-ja lava-autoja kovin "karkeiksi" kutsua, kun kaikissa on vakiona paremmat varusteet, kuin euro ja japsikinnereihin saa edes lisävarusteena.

        Pienet kantavuudet johtuu amerikkalsesta kuluttajasuojalaiosta, jonka mukaan auton ajo-ominaisuudet ei saa heikentyä, edes täydellä kantavuudella.
        Mutta jos johionkin hiaseen tai transistoriin laitetaan täysi kuorma, on se suorastaan hengenvaarallinen ajettavaksi, sitten joskus kun sen saa jonkinlaiseen vauhtiin kiihdytettyä.


      • pientä tarkennusta
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Eipä niitä paketti-ja lava-autoja kovin "karkeiksi" kutsua, kun kaikissa on vakiona paremmat varusteet, kuin euro ja japsikinnereihin saa edes lisävarusteena.

        Pienet kantavuudet johtuu amerikkalsesta kuluttajasuojalaiosta, jonka mukaan auton ajo-ominaisuudet ei saa heikentyä, edes täydellä kantavuudella.
        Mutta jos johionkin hiaseen tai transistoriin laitetaan täysi kuorma, on se suorastaan hengenvaarallinen ajettavaksi, sitten joskus kun sen saa jonkinlaiseen vauhtiin kiihdytettyä.

        Nykyajan pakettiautot kiihtyy siinä missä henkilöautotkin elleivät jopa paremminkin.
        Tehokkaat turbodieselit pesevät jenkkien vanhoilliset kasikoneet mennen tullen.
        Ajo-ominaisuudet ovat huippuhyviä nykyisissä euro- ja japsipakuissa myös kuorma päällä.


      • ^^^^^^^^^^^^
        pientä tarkennusta kirjoitti:

        Nykyajan pakettiautot kiihtyy siinä missä henkilöautotkin elleivät jopa paremminkin.
        Tehokkaat turbodieselit pesevät jenkkien vanhoilliset kasikoneet mennen tullen.
        Ajo-ominaisuudet ovat huippuhyviä nykyisissä euro- ja japsipakuissa myös kuorma päällä.

        Ole ystävällinen ja lopeta tuollainen typerä paskanjauhaminen, kun et näköjään asiasta mitään tiedä.
        Suurin osa uudemmista amerikkalaisista lava-ja pakettiautosta on juurikin noita mainitsemiasi turbodieseleitä.
        Ei tarvitse olla aivan Einsteinin tasoinen, ymmärtääkseen että yleensä 6-litrainen turbodiesel on tehokkaampi kuin 2-litrainen.

        Enkä oikein tiedä mitä tarkoitat "vanhoillisilla kasikoneilla" kun tämän päivän jenkkien turbodieselit on lähinnä Duramaxeja tai Cumminseja.
        Jokainen jotain dieselmoottoreista ymmärtävä, tietää Cumminsin olleen aina dieselmoottoreiden kehityksen huipulla.
        Eikä Duramaxiakaan voi mitenkään vanhoillisena pitää.

        Yhdessäkään euro tai japsipakussa ei ole hyviä ajo-ominaisuuksia edes tyhjänä, saatika kuormattuna.
        Kuormattuina maksimikantavuudelle, ne on järjestäin hengenvaarallisia.

        Minä ostin 2005 vuonna tyhmyyksissäni MB Viton (uuden), kun kaikki niin kovasti kehui sen henkilöautomaista ajettavuutta.
        En tiedä millä henkilöautolla ne kehujat on ajaneet, mutta uskon että Lada saattaisi olla yhtä kamala ajettavaksi.
        Nykyään työssäni joudun välillä ajamaan Transitilla (onneksi sentään takavetoisella) ja siitä tiedän myös sen, minkälainen uusi Transit on ajettavaksi.

        Koita joskus päästä edes amerikkalaisen auton kyytiin, niin ymmärtäisit sen tasoeron. Vielä parempi tietysti olisi, jos joku päästäisi sinut ajamaan sellaisella.
        Sitten kokeilun jälkeen voisit tulla uudestaan kertomaan "pieniä tarkennuksiasi".


    • Ransitti

      Tuossa pari, kolme vuotta sitten Tampereella oli taxissa Lincoln Town Careja. Olin sellaisen kyydissä, koska ihan mielenkiinosta halusin istua oikean jenkkiraudan takatuhdolla. Kyyti oli erittäin hyvä. Tasaista menoa, ei tutinoita, tärinöitä. Äänetöntä lipumista. Siitä kyydistä maksoin todella mielelläni. Kuljettaja kehui työvälinettään erittäin miellyttäväksi.

      • Kosti

        Juuri tämän takia pidän jenkkiautoja maailman parhaimpina. Moni vaan ei voi tätä ymmärtää, kun tavallisen henkilöautonkin pitäisi mennä mutkissa Ferrarin lailla. Tavalliseen käyttöautoon riittää mukava kyyti ja se että menee sinne, mihin pyöriä kääntää. Molemmat ehdot toteutuvat jenkkiautolla.


      • mihin hävisivät??

        Eikö ne lincolnit kestäneet taxikäytössä paria, kolmea vuotta kauempaa? Jollei niitä enää ole.


      • no kerro
        mihin hävisivät?? kirjoitti:

        Eikö ne lincolnit kestäneet taxikäytössä paria, kolmea vuotta kauempaa? Jollei niitä enää ole.

        sitten missäpäin suomea on yleensäkään yli 3 vuotta vanhoja autoja takseina? eikö mersukaan kestä tuon pidempään?


      • Kdidkdkdkdkf
        mihin hävisivät?? kirjoitti:

        Eikö ne lincolnit kestäneet taxikäytössä paria, kolmea vuotta kauempaa? Jollei niitä enää ole.

        Ne kesti yllättävän hyvin. Ainoat yli kymmenvuotiaat autot tampereen pirssissä.

        Niin, ja onhan täällä ollut Cadillaciakin parhaimmillaan kolme samaan aikaan.


      • vaikeat autot
        Kdidkdkdkdkf kirjoitti:

        Ne kesti yllättävän hyvin. Ainoat yli kymmenvuotiaat autot tampereen pirssissä.

        Niin, ja onhan täällä ollut Cadillaciakin parhaimmillaan kolme samaan aikaan.

        Eiks sitten enää ole jenkkejä taksissa? Onks kaikki hajonneet, kun ei ole merkkihuoltoakaan suomessa moisille.


      • blaaah
        vaikeat autot kirjoitti:

        Eiks sitten enää ole jenkkejä taksissa? Onks kaikki hajonneet, kun ei ole merkkihuoltoakaan suomessa moisille.

        ei ne tarvitse merkkihuoltoja, tekniikka on senverran suoraviivaista että kukatahansa osaa huoltaa itsekin ilman kalliita erikoistyökaluja/laitteita.

        niin mistäs muuten johtuu että vanhat katukuvassa näkyvät autot enimmäkseen jenkkejä? toki kuplavolkkareita yms. näkyy silloin tällöin mutta nuo monien kovasti ihannoimat saksalaisetkin tuntuu kestävän sen 15-20v jonka jälkeen vaan katoavat johonkin.


    • laatua in 80

      miksi sen pitää olla uusi? miksi et osta 80-luvun lopun rakkinetta ja remontoi se. ajat kesät talvet sillä sitten.

    • Kysyn vaan vaikkei a

      Sen takia varmaan kun pitää vaan lässyttää kun ei tiedä mistään mitää. Haluaa vaan aiheuttaa kiistaa... Mä taas puolestani ihmettelen kovasti nyky juppien rahan määrää, että mistä sitä saa? Nimittäin on aika kummallisen näköistä kun perustetaan vaan joku listojen roppaus Tmi ja ostetaan työautoksi 100.000euroa maksava saatanan iso Sprintteri. Täh... millä hitolla tollaset investoinnit maksetaan takaisin. Ja sitten löytyy monesti vielä 200-300.000 maksanut talo. Whaaat? Mikä voi olla menestymisen salaisuus kun kohta puolella suomalaisista on jokui vitun Tmi. Eikä kukaan aja enää vanhoilla haisuleilla tai vankkureilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe