Olen lapsena kastettu perinteen mukaisesti ev.lut kirkkoon lapsikasteella.
Jollain tietyllä tasolla olen uskonut Jumalaan aina lapsesta asti, mutta se on ollut vain sellaista pinnallista uskoa ilman kummempaa. Nuoruudessa vetikin sitten maailma pahasti otteeseensa kunnes kaikki muuttui jokin aikaa sitten ja nyt olen kivuliaan itselle "kuolemis" prosessin jälkeen ja aikana mielestäni uskossa tai ainakin kasvamassa uskossa hitaasti Jumalan armosta.
Kysymys kuuluu, onko ev.luterilaiseen kirkkoon kuuluvalla oikeus tulla ja pyöriä teidän hellareiden kokouksissa ja Jumalan palveluksissa? Kyselläänkö heti ovelta uudelta kaverilta kukas sinä olet ja kehoitetaanko jonnekkin lavalle? En ole itse mikään esiintymishalukas ihminen vaan enemmän sellainen takapenkkirivistön heppuli. Saako hellareiden tilaisuuksissa olla rauhallisemmin takarivistössä ylistämässä Herraa ilman että pitää esiintyä kaikille? Kiitos vastauksista!
Ev.lut-uskova hellareiden J.palveluksissa ja muissa?
15
86
Vastaukset
Ainakin suuremmissa seurakunnissa saat istua aluksi rauhassa takapenkissä. Pienemmissä seurakunnissa Sinulta saatetaan kysellä asioita ja uskoontulemista jo ensiimäisellä kerralla. Jossain vaiheessa joku seurakunnasta varmaan tulee jututtamaan Sinua ja kyselemään asioita ja uskoontulemistasi.
Varaudu kuitenkin siihen, että jossain vaiheessa saatat kuulla helluntaiseurakunnassa luterilaisen kirkon arvostelemista, kuten lapsikasteen epäraamatullisuudesta saarnaamista ja Jumalan armon "väärinkäytöksistä" luterilaisessa kirkossa ym. Tämä loukkaakin monia luterilaisia kuulijoita, mutta se on helluntailiikkeen perinteinen tapa, josta heidän on vaikea päästä irti.- Väärä yhteisö
Taannoin helluntaiseurakunnan kirppari-kahviossa seurakuntaan kuuluva vanhempi mies sanoi minulle että kyllä sinunkin pitäisi tulla uskoon,en tiedä mistä sieluntilaani arvioitsi,ehkä oli kuullut että en kuulu heidän seurakuntaansa.
Väärä yhteisö kirjoitti:
Taannoin helluntaiseurakunnan kirppari-kahviossa seurakuntaan kuuluva vanhempi mies sanoi minulle että kyllä sinunkin pitäisi tulla uskoon,en tiedä mistä sieluntilaani arvioitsi,ehkä oli kuullut että en kuulu heidän seurakuntaansa.
"...kyllä sinunkin pitäisi tulla uskoon..."
:D
- siihen niin
joo, siihen kiväärimiehen ja palestiinan miehen uskoon.
- ei kysellä
Jokaisella, taustoistaan riippumatta, on oikeus tulla ja olla vapaasti Helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa. Ketään ei käsketä lavalle! Suurin osa tilaisuuksissa kävijöistä on juuri niitä "takapenkin heppuleita", jotka eivät innostu seisten ylistämisestä tai käsien kohottelemisesta.
Joissakin seurakunnissa halutaan jokainen tulija toivottaa kädestä pitäen ovella tervetulleeksi. Pyrkimys on sillä saada jokaisen olon kotoisaksi ja tervetulleeksi. Mitään ei kysellä. Ja jos joku kyseleekin, hän varmasti vain kiinnostuksesta tutustua ihmiseen ja sydämellisyyttään. Ja pakko ei ole vastata tai kätellä ihmisiä, ei kaikki pidä sellaisesta, ei edes helluntailaiset.
Helluntaiseurakunnassa käy paljon sellaisia, jotka kuuluvat ev.lut.kirkkoon, vapaakirkkoon, babtisteihin ym.
Mene rohkeasti käymään ja tutustumaan. Jos joku saa olosi tuntemaan, että "et kuulu tänne" tai "mitä sinä täällä teet", niin he toimivat väärin.- koettu on
Rohkeesti juu! Totta on, ettei luterilaisia lavalle käsketä, eihän siellä saa saarnata kuin ainoat oikeat kristityt helluntailahkolaiset! Jos laittavat sut lavalle, voin varoittaa, että ainoastaan pilkatakseen. Tosin tällainen on harvinaisempaa, muttei aivan tavatontakaan.
"Tule tutustumaan!" sanoo susi lampaalle.
Kokemukseni perusteella sanoisin että Helluntaiseurakunnissa on kohtuullisen rauhallista mennä tilaisuuksiin ihan ventovieraankin. Itse olen kasvanut Hellari-perheessä ja ystäviä on ev.lut piiristä ja muualtakin. Tärkeätä ei ole ne naurettavan pienet erot vaan tärkeät yhtäläisyydet kuten usko Raamattuun ym.
- ei helluriksi
Pysy kaukana niin et joudu huiputukseksi. Näin kävi tuttavallemme ja elämästä lohkesi paljon ainutkertaista hyvää pois ja nyt ei jätä hellurit rauhaan millään!
- hellari ei sido
" Pysy kaukana niin et joudu huiputukseksi. Näin kävi tuttavallemme ja elämästä lohkesi paljon ainutkertaista hyvää pois ja nyt ei jätä hellurit rauhaan millään! "
- haukut kyllä väärää puuta.
Tuo juttusi kyllä kuuluisi mappi ööhön, mutta luulen kuitenkin, että oli ollut kyse jt:sta?
- tälläistä täällä....
Olen käynyt yli kahdenkymmenen vuoden ajan oman paikkakuntani hell.srk.n tilaisuuksissa.En ole tutustunut siellä kuin yhteen ihmiseen.
Viime kesänä menin pitkästä aikaa päiväkokoukseen.Laskin että yhteensä 13 uteliasta naista, joukossa taisi olla kyllä yksi mieskin, kävi kättelemässä ja tivasi nimeäni.Kerroin kuka olen, mutta yksikään kättelijöistä ei esitellyt itseään......::))
Tiedän työni kautta useita noista hellareista, osa onetäisempiä työkavereita.Tiedän että he selvittelevä't takanapäin kuka seurakuntaan kuulumaton kävijä on, ja keräävät kaiken tiedon hänestä mitä vain saavat.Koska olen eronnut, en tule koskaan hyväksytyksi tuohon maaseudun yhteisöön.- ei täällä
" tälläistä täällä....
6.2.2014 14:03 "
tuollaista ei täällä, tuskin tiheään muuallakaan? - ...::))
ei täällä kirjoitti:
" tälläistä täällä....
6.2.2014 14:03 "
tuollaista ei täällä, tuskin tiheään muuallakaan?Ai niinkö? Eikö siellä, sittenhän sitä ei ole tietenkään muuallakaan, eihän toki helunaiset noin käyttäydy!!!::::))))
- pilkkaajalle.
...::)) kirjoitti:
Ai niinkö? Eikö siellä, sittenhän sitä ei ole tietenkään muuallakaan, eihän toki helunaiset noin käyttäydy!!!::::))))
"Ei täällä" 6.2.201414:28.::::)))
(Laitan oikein kellonajat, siinä matkin sua..:::)))
Kolahtiko.taisit tunnistaa itsesi...::))Minä uskallan kokemani kertoa, ja siihen minulla on oikeus.
Juuri sunlaisellesi Jeesus sanoo:Mene pois minun luotani pilkkaja,minä en ole sinua koskaan tuntenut....Estät toisten pääsyn taivasten valtakuntaa, mutta et sinne pääse itsekään!! - Keepitrolling
pilkkaajalle. kirjoitti:
"Ei täällä" 6.2.201414:28.::::)))
(Laitan oikein kellonajat, siinä matkin sua..:::)))
Kolahtiko.taisit tunnistaa itsesi...::))Minä uskallan kokemani kertoa, ja siihen minulla on oikeus.
Juuri sunlaisellesi Jeesus sanoo:Mene pois minun luotani pilkkaja,minä en ole sinua koskaan tuntenut....Estät toisten pääsyn taivasten valtakuntaa, mutta et sinne pääse itsekään!!Oletko varma, että taivasten valtakunnan avaimet löytyy helluntaikirkon/kansan/seurakunnan piiristä? Onkohan varmaa tietoo, et niitä siellä säilytetään?
- koettu on
Itselläni on se huono kokemus, että useinkaan ei saa rauhassa ensinnäkään tulla ovesta, tai itsekseen istua kuuntelemaan, vaan porukkaa lappaa kättelemään ja utelemaan uskoani: "oletkos sinä uskossa?" Jos erehdyt sitten vastaamaan, että olet ev.lut.kirkon jäsen, voi seuraava lause olla, jo tältäkin foorumilta tuttu peruslause: "mutta eihän mikään kirkko pelasta, vaan Jeesus. Jätä se kirkko ja tule elävien uskovien yhteyteen." Monesti jo näiden lauseiden jälkeen olen itse kääntynyt ja poistunut ovesta ulos.
Jos onnistut istuutumaan esim. Hgin Saalemin takapenkkiin, huomaat, että kaikilla on halu juuri samalle penkkiriville ja jalkojasi potkitaan ja vaaditaan nostamaan kassi penkiltä, vaikka edessä olisi vaikka kuinka paljon tyhjää tilaa. Vaihtaessasi paikkaa, huomaat, että aina löytyy tilaisuudesta n. 5 myöhästynyttä samettihameista rouvaa lapsineen, jotka kovaäänisesti ensin käytävällä haahuiltuaan ja toisilleen huudeltuaan istahtavat juuri sinun eteesi heilumaan, keskustelemaan kovaan ääneen, tekemään tilaa muille myöhästyjille. Tämä jatkuu koko tilaisuuden ajan, epäilemättä myös joku Tino soittaa kännyyn kesken kokouksen, ehkä kolmestikin ja puheluihin pitää vastata vaikka kesken rukouksen.
Älä mene. Et löydä sieltä mitään aitoa hengellistä ravintoa, tai pelastavaa uskoa, kyse on ainoastaan uskonnollisesta viihdeteollisuudesta, liiketoimesta hölmöjen kustannuksella.
Mene ennemmin luterilaisten evankelisten tai körttien tilaisuuksiin, tai vaikka rukoilevaisiin, Lähetyshiippakuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1161928Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541402Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551317- 531069
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1341011Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75946Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36857- 52854
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62832- 56801