Finnair sanoo suoraan: suomalainen työ liian kallista

työt loppuu Suomessa

http://yle.fi/uutiset/finnair_ei_ole_palkannut_suomalaisia_kuuteen_vuoteen/7076889

Finnair ei ole palkannut suomalaisia kuuteen vuoteen

Finnair laskee henkilöstökustannuksia lomauttamalla suomalaisia ja palkkaamalla ulkomaalaista työvoimaa. Amerikkalaisten palkkaaminen maaliskuusta alkaen tulee yhtiön mukaan huomattavasti halvemmaksi kuin suomalainen työvoima. Jo viidesosa Finnairin matkustamohenkilökunnasta on palkattu ulkomailta.

Ulkomainen on halvempi kuin suomalainen

Aasian lennoille palkattavan kiinalaisen työntekijän peruspalkka on Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen mukaan noin 400 euroa - neljäsosa juuri valmistuneen suomalaisen lentoemännän peruspalkasta. Lisineen kiinalaisten palkka on SLSY:n tietojen mukaan arviolta 1 500 euroa. Työvuorolista on tehokkaampi kuin suomalaisten – Peking–Helsinki-väli kahdesti viikossa.

- Tämä on syy suomalaisten työttömyyteen. Firmat eivät edes yritä palkata suomalaisia vaan ottavat halpaa ulkomaista työvoimaa, silloin me suomalaiset duunarit olemme vailla työtä omassa kotimaassamme. Jos Kiinalainen lentoemäntä tekee työn 400 eurolla kuussa, siihen palkkatasoon ei suostu kukaan suomalainen eikä sillä elä täällä. Eikä voi siis kilpailla halvempia ulkomaalaisia vastaan mitenkään, silloin olemme työttömiä.

Olen itsekin työtön varastomies, eikä todennäköisesti ole enää ikinä työelämään mitään asiaa kun halvat virolaiset ja venäläiset vievät työni tekemällä sillä 2 eurolla tunti, mihin itse en suostu koskaan, olen mieluummin työtön.

Firmojen ja yrittäjien ahneudella ei ole mitään rajaa. Edullisen ulkomaisen työvoiman käyttäminen pitäisi kieltää lailla ja verottaa 90% firmojen voitoista takaisin kansan käyttöön, eli ahneus kuriin kovin sosialistisin keinoin. Jos ei kelpaa yrittäjille, niin ei muuta kuin balalaika perseeseen ja rajan yli itään sitten.

Ollaan kohta kaikki työttömiä kun ei pärjätä halpaa, melkein ilmaista ulkomaista työvoimaa vastaan.

Olen nyt reilu kolmekymppinen ja ilmeisesti sitten työtön eläkeikään asti kun ei työtä vaatimallani VÄHINTÄÄN TES:n mukaisella palkalla saa Suomessa. Sopii minulle, eläkeikään on vain reilut 30 vuotta ja te maksatte kun lorvin työttömänä.

74

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihana globalisaatio

      Suomalaiset ovat hinnoitelleet itsensä ulos tai ainakin vaikeuttaneet työllistymistään ylisuurilla palkkavaatimuksillaan ja työaikalainsäädännöillä. Suljetun talouden aika on ohitse ja osaavaa työvoimaa on vapaasti saatavilla ja käytettävissä ulkomailta murto-osalla suomalaisten vaatimasta palkkatasosta.

      Tämä on sitä globaalia työnjakoa. Suomalaiset kerma-ahterit ovat nauttineet näistä hyvinvoinnin hedelmistä itsekkäästi kymmeniä vuosia. Nyt on myös muiden vuoro päästä osalliseksi "hunajapurkille."

      • lääkkeet tilanteesee

        Tässä maassa on niin kallista elää ja asua, että ylisuuriin palkkavaatimuksiin ON syy. Hintataso ja alvit ovat jotain törkeää verrattuna muuhun maailmaan. Ruokakassillisenkin hinta on noussut pilviin viime vuosina.

        Minun lääkkeeni tilanteeseen:

        -Alvit pois heti, kokonaan, 0% alvia hintoihin

        -Bensaverot 0% luokkaan heti

        -autovero ja ajoneuvovero pois, kokonaan

        -lakkautetaan kallis asevelvollisuusarmeija ja tyydytään pieneen palkka-armeijaan, koko maata ei ole tarvetta puolustaa

        -poliisin budjettiin 60-70% leikkaus ja kalliit lelut pois heti

        -lopetetaan ulkomaalaisten hyysääminen, joka ainoa mamu ulos maasta ja rajat Sveitsin malliin tiukasti kiinni

        -Lakkautetaan kuntien tehtävistä kaikki turha heti, mm. jonnin joutavat kulttuuri tuhlaukset ja uimahallit, joissa ei kohta käy muita kuin mamuja

        -irrotetaan kirkko valtiosta, ei enää euroakaan kirkolle kansan rahoista

        -lopetetaan kansan rahoista maksetut vanhainkodit, kaikki yksityisiksi. Maksakoot vanhukset itse hoitonsa

        Mutta kun Suomi menee päin helvettiä hintatasossa ja työttömyys vain kasvaa niin tästä maasta on vain muutettava pois.


      • On ja ei !

        Palkat ovat suuria vain joillakin aloilla, kuten lentäjät, lääkärit ( noin 10000€/kk ) jne..käytännössä lentotarjoilijakin tienaa 4-5 tonnia.

        Tavallinen rankkaa työtä tekevä ei ole suomessa erityisen suuripalkkainen kilpaileviin maihin verrattuna. Putkimies toki voi päästä rivi-insinöörin tuloille, tekemällä pitkää päivää .
        Mutta matalapalkka-aloille dumpataan väenväkisin vielä halvempaa ulkomaalais-väkeä..se on jo ahneutta.


      • asdfghkjdty
        lääkkeet tilanteesee kirjoitti:

        Tässä maassa on niin kallista elää ja asua, että ylisuuriin palkkavaatimuksiin ON syy. Hintataso ja alvit ovat jotain törkeää verrattuna muuhun maailmaan. Ruokakassillisenkin hinta on noussut pilviin viime vuosina.

        Minun lääkkeeni tilanteeseen:

        -Alvit pois heti, kokonaan, 0% alvia hintoihin

        -Bensaverot 0% luokkaan heti

        -autovero ja ajoneuvovero pois, kokonaan

        -lakkautetaan kallis asevelvollisuusarmeija ja tyydytään pieneen palkka-armeijaan, koko maata ei ole tarvetta puolustaa

        -poliisin budjettiin 60-70% leikkaus ja kalliit lelut pois heti

        -lopetetaan ulkomaalaisten hyysääminen, joka ainoa mamu ulos maasta ja rajat Sveitsin malliin tiukasti kiinni

        -Lakkautetaan kuntien tehtävistä kaikki turha heti, mm. jonnin joutavat kulttuuri tuhlaukset ja uimahallit, joissa ei kohta käy muita kuin mamuja

        -irrotetaan kirkko valtiosta, ei enää euroakaan kirkolle kansan rahoista

        -lopetetaan kansan rahoista maksetut vanhainkodit, kaikki yksityisiksi. Maksakoot vanhukset itse hoitonsa

        Mutta kun Suomi menee päin helvettiä hintatasossa ja työttömyys vain kasvaa niin tästä maasta on vain muutettava pois.

        Vanhainkodit tulee säilyttää, sen sijaan kehitystuki pitäisi ehdottomasti lopettaa, oikein vituttaa, afrikka pumppaa vain rahaa euroopalta, saatana kymmenet vuodet sinne on syydetty kehitysapua, kehitystä ei tapahdu...Afrikassa on viimeksi kehitystä tapahtunut silloin kun euroopa piti siirtomaita siellä, ydinpommi koko paskaan.


      • Zappaa. . .
        asdfghkjdty kirjoitti:

        Vanhainkodit tulee säilyttää, sen sijaan kehitystuki pitäisi ehdottomasti lopettaa, oikein vituttaa, afrikka pumppaa vain rahaa euroopalta, saatana kymmenet vuodet sinne on syydetty kehitysapua, kehitystä ei tapahdu...Afrikassa on viimeksi kehitystä tapahtunut silloin kun euroopa piti siirtomaita siellä, ydinpommi koko paskaan.

        Suomesta rahanpesu ja veroparatiisi.

        Luulen että rahaa virtaa venäjältä yllinkyllin juu ja kiinasta myös.


      • hxfhxfh
        Zappaa. . . kirjoitti:

        Suomesta rahanpesu ja veroparatiisi.

        Luulen että rahaa virtaa venäjältä yllinkyllin juu ja kiinasta myös.

        ddu6


    • LentoEmotSyyttäkööt

      Miksi Suomessa palkkojen pitäisi olla korkeammat kuin muualla?

      Globalisaation myötä työt menevät sinne missä työ kannattaa tehdä ylipäätään eli lähelle asiakasta mutta myös palkkataso vaikuttaa.

      Suomalainen duunari sahaa omaa oksaansa vaatimalla mielisairaita palkankorotuksia.

      • Suomi kallis

        Koska elinkustannukset Suomessa ovat 3 x kustannukset muualla. Liian kalliit hinnat, asuntovuokrat ja alvit sekä autoilun verot. Teltassako pitäisi asua pienellä palkalla vai? kiitos ei, mieluummin töihin ulkomaille maahan joka ARVOSTAA työntekijää ja maksaa kunnon palkkaa. Itse aion suunnata Norjaan.

        Suomen pitä päättää ollaanko jatkossa pohjoismainen kallis ja hyvä palkkainen hyvinvointivaltio vai ei. Ilmeisesti ei olla, jos se Finnairin tyyppisestä ahneudesta on kiinni.


      • Finairjohtovetäkööt

        Varmaan samasta syystä kuin tappiota tuottaneen yrityksen johto ansaitsee optionsa.
        Ei taida toimia sama systeemi missään muualla, venäjällä ja kiinassa ehkä...


      • Jotain on tehtävä

        Tavallinen oikeata työtä tekevän palkkaa ei voi enää alentaa jossei tule hintasäänöstelyä...ei voi kertakaikkiaan elää ylemmän-keskiluokan lompakon mukaan hinnoiteltujen tuotteiden maassa.

        Ruualta ja oluelta..sekä energiaveroista olisi poistettava arvonlisävero vallan tai sille korkeintaan 5%katto

        Verotuottoa pitää hakea ruotsin malliin ylellisyydestä ja palkkaprogressiosta !

        Sairaalamaksut ym. tulojen mukaan!


      • fyuyi5

        dh6y


    • Nuukuudella ei rajaa

      "Firmojen ja yrittäjien ahneudella ei ole mitään rajaa". Näinhän se on mutta koska kilpailu on kaikille avointa, niin menee koko finski nurin jollei pysy kilpailijoitten tahdissa. Loppupelissä duunarit niitä halpoja lentolippuja haluaa, joten missä solidaarisuus? Ei finski kuitenkaan ole mikään halpalentoyhtiö, vielä. Halpatyövoiman palkkaamisesta voi syyttä halpalentoyhtiöitä ja niille tilauksen tehneitä pihejä matkustajia. Jos jokainen Finskillä Thaimaahan lentävä Suomalainen on valmis maksamaan esim. 300€ enemmän lennoistaan niin voisi olla toinen ääni kellossa, mutta tämähän on utopiaa: Matkustajien nuukuudella ei ole mitään rajaa!

      • Finnair nurin vaan

        Finnair joutaa mennä nurin jos ei ymmärrä muuttua ajoissa halpalentoyhtiöksi. Kukaan ei nykyisin enää halua maksaa Finnairin hintoja lipuista kun KAIKKI muut myyvät lippuja paljon halvemmalla. Olisi siunaus kaikille jos sääntöjä kiertävä ja silti sikakallis Finnair menisi konkurssiin.


      • Nuukuudella ei rajaa
        Finnair nurin vaan kirjoitti:

        Finnair joutaa mennä nurin jos ei ymmärrä muuttua ajoissa halpalentoyhtiöksi. Kukaan ei nykyisin enää halua maksaa Finnairin hintoja lipuista kun KAIKKI muut myyvät lippuja paljon halvemmalla. Olisi siunaus kaikille jos sääntöjä kiertävä ja silti sikakallis Finnair menisi konkurssiin.

        Tarkoitatko ettei halpalentoyhtiöt kierrä sääntöjä?


      • Nuukuudella ei rajaa
        Finnair nurin vaan kirjoitti:

        Finnair joutaa mennä nurin jos ei ymmärrä muuttua ajoissa halpalentoyhtiöksi. Kukaan ei nykyisin enää halua maksaa Finnairin hintoja lipuista kun KAIKKI muut myyvät lippuja paljon halvemmalla. Olisi siunaus kaikille jos sääntöjä kiertävä ja silti sikakallis Finnair menisi konkurssiin.

        Ja on se hyvä että meillä on LAATUlentoyhtiö. Raha ja tarpeet ratkaisee loppupelissä millä lennät.


      • Soopaa

        japanista ostettavat -lähtevät finnairin lennot Suomeen maksaa 2-3
        kertaa enemmän,kun Suomesta ostettavat japaniin lähtevät..Normi duunarin palkka samoissa luokissa Suomen kanssa.Ja finnairilla ei oo varaa maksaa palkkaa.Ahneutta sanon minä.Täällä saa maksaa
        joka kuukausi sairaus vakuutuksen ja kansaneläkkeen omasta tilistä,elikkä
        loppupelissä duunari on täällä kireellä.Jukolauta näitä finskin
        tekosyitä joka lähtöön.


    • Rosvojohtajat

      Siis, ROSVOT Finnairin johdossa sanovat, kuinka työntekijöiden palkat ovat kohtuuttomia. Mutta kun puhutaan heidän omista satojen tuhansien eurojen vuosipalkoista ja bonuksista niiden päälle, ei siinä olekaan mitään kohtuutonta tai yhtiön tulokseen vaikuttavaa... Päinvastoin, nuo korvaukset ovatkin ihan olemattomia.

      Finnair maksoi v. 2012 yli 2,7 miljoonan euron palkkiot 18:lle yhtiön avainhenkilölle siitä, että he pysyivät yhtiön palveluksessa toimitusjohtajavaihdoksen siirtymäkauden ajan.

      http://yle.fi/uutiset/finnairin_johto_sai_lahes_kolmen_miljoonan_bonukset/5070158

      Lisäksi palkkoja maksettiin johtajille seuraavasti;

      Suominen Arja, viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja, 298 531,04

      Hildén Erno, talousjohtaja, 238 012,45

      Iho Ville, operatiivinen johtaja, 203 151,81

      Komulainen Anssi, asiakaspalvelutoimintojen ex-johtaja (8/2013 asti), 221 493,98

      Gabrielsson Peter, matkustamopalveluosaston johtaja, 216 894,24

      Malmipuro Markku, lentotoimintaryhmän johtaja, 259 096,79

      Sarelius Sami, lakiasiainjohtaja, 193 947,80

      Schaaf Petri, myyntijohtaja, 191 915,47

      Soini Kimmo, Finnair Tekniikan johtaja, 168 037,59

      Tiensuu Manne, henkilöstöjohtaja, 240 912,08

      Vehviläinen Mika , ex-toimitusjohtaja, 809 042,58

      Vikkula Kaisa, matkapalveluiden johtaja, 204 038,44

      http://www.iltalehti.fi/verot/2013110117673194_vr.shtml

      Aina kun ROSVO-JOHTAJAT ottavat itselleen pelkän aseman perusteella sikakorvauksia vaikka tekevät pelkkää tuhoa, on heidän mielestään heidän omasta tasostaan alle 10 % tienaavien oikeaa tuottavaa työtä tekevien palkka aina liian suuri.

      • Realismia

        Siinä asiaa, johtajat siinä firmassa kuppaavat rahat, tultaisiinko hiukan vähemmillä toimeen ja pienemmillä johtajanpalkoilla.


      • sosialismi kehään
        Realismia kirjoitti:

        Siinä asiaa, johtajat siinä firmassa kuppaavat rahat, tultaisiinko hiukan vähemmillä toimeen ja pienemmillä johtajanpalkoilla.

        Johtajien palkat pitäisi laskea samalle tasolle kuin duunarien palkka ja kaikkein rikkaimpia pitäisi rangaista hirttämällä. Firmojen voitoista 90% pitäisi verottaa takaisin kansan käyttöön ja keskeiset firmat pitäisi ottaa valtion hallintaan. Kunnon sosialismia eikä mitään kapitalismipaskaa.


    • itellaposti

      "Finnair ei ole palkannut suomalaisia kuuteen vuoteen"

      Olisikohan jo aika vaihtaa tuo kansainvälisen firman nimi, liian suomalainen
      (finn)

    • ei enää töihin koska

      Tietääkö joku muuten noin käytännössä kauanko tarvitsee olla suomalaisen duunarin työttömänä, jotta ei varmasti enää ole mitään asiaa edes yrittää työelämään ja päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle? Riittääkö vuoden verran sitä, että ei löydy oman alan töitä ja koulutus ei enää kiinnosta?

      Tarkoitus olisi tosiaan jättää lopullisesti työelämä, en enää edes yritä löytää töitä enkä suostu kouluttautumaan millekään alalle, haluan syrjäytyä pois työelämästä kilpailematta halvempien ulkomaalaisten kanssa.

      Ei kiinosta hakea töitä, ei kiinnosta käydä mitään koulua enää koskaan, ei kiinnosta olla missään kursseilla mukana. Aion hävitä kilpailun työpaikoista täysin rehellisesti myöntämällä, että muut ovat parempia työntekijöitä ja ansaitsevat siksi työpaikan. Minun on aika vetäytyä eläkkeelle ja syrjään yhteiskunnasta.

      Ikää reilut 30 vuotta ja varastoalan ammattilainen, mutta työtön. Eikä enää kiinnosta tosiaan työllistyä. Työnhaut olen lopettanut jo.

      Vaadin tietyn palkkatason enkä jousta yhtään enkä jousta myöskään vaatimuksesta saada tasan oman alani töitä. Mitään muuta en aio suostua huonolla palkalla tekemään.

      • TyötönOnKuluerä

        Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee kun on sairas ja ei odoteta enää toipuvan työkykyiseksi.

        Toisaalta jossain viidenkympin korvilla menee ettei lähdetä enää kouluttamaan toiseen ammattiin.

        Sama kai se työttömälle on tuleeko raha työttömyyskorvauksena vai työkyvyttömyyseläkkeenä.

        Omasta mielestäni Suomessa voisi olla määräaikainen työttömyyskorvaus ja sen päätyttyä jokainen voisi elättää itsensä niin kuin parhaaksi näkee.

        Luulisi että moni veronmaksajien rahoilla elävä alkaisi hakea todella töitä vaikka lähimaista joissa on oikeasti työvoimapula.


    • YÖÖÖÖKKK

      En lennä enää koskaan HÄPEÄLLISELLÄ Finnairilla, jolla on mätä johto.

      • ei koskaan Finskillä

        En ole enää vuosiin lentänyt Finnairilla, lentonsa kun saa halvemmallakin ja paremmalla palvelulla kaiken lisäksi. En lennä jatkossakaan Finnairilla vaan kyllä ostan seuraavatkin lentoliput Air Balticilta tai Ryanairilta.


    • Ulos kaikki

      Yksi finskin ongelma varsinkin aasian lennoilla on ne elähtäneet, palveluhaluttomat lentoemännät. Jos sä asiakkaana joudut istumaan 10-15 h sen lentävän hammastahnatuubin sisällä niin luulis että lentoyhtiötä edustavat lentoemännät edes yrittäisivät tehdä matkasi mukavaksi.

      Pari esimerkkiä asiakkaiden kohtelusta: Istuin kerran koneen takana juuri galleyn edessä. Asiakas painoi nappia jolla kutsutaan "lentoemo" paikalle, Asiakas tilasi alkoholia. Vietyään ja rahastettuaan juoman "emo" palasi pesäpaikkaansa ja valitti sisarilleen "ne pitää meitä jonain tarjoilijoina".

      Ok. Eräs asiakas pisti merkille "lentoemojen" palveluhaluttomuuden. Hän meni oma-aloitteisesti vessareissullaan hakemaan lisää juomaa. Asiakkaan poistuttua alkoi kiroilu "helvetti ne pitää tätä taka-galleyta jonain baarina"!

      Tuollaiset "asiakaspalvelijat" joutaa jonnekin siwaan töihin, jenkkimuijat osaa sentää myydä ja ne ymmärtää mistä niitten palkkarahat loppupelissä tulee.

      • lapinkävijä---

        Onneksi ei ole aasi aan mitään asiaa koskaan !


    • kyrvännupit

      Silloin kun tähän EU:hun ja vapaaseen liikkuvuuteen lähdettiin, niin kovasti lupailtiin ettei meidän elintasomme laske vaan päinvastoin. Lupailtiin halpoja autoja ja elintarvikkeita ym. Nyt kuitenkin joka välissä ollaan pienentämässä palkkoja ja poistamassa vapaapäiviä. Ei se niin mene. Jos herrat ei suurista palkoistaan huolimatta onnistu saamaan mitään ideaa, miten saada meidän kilpailukyky riittämään tässä ympäristössä, niin lähdetään pois tästä ympäristöstä.

      Irti EU:sta, oma valuutta, suojatullit tai mitä vaan. Vai ajetaanko täälläkin koulut alas että saadaan halpaa kirjoitus ja lukutaidonta lapsityövoimaa herroille. Ja sittenkin on vielä ongelmana EU:n direktiivit, kun ei voida saastuttaa samaan malliin.

      Ja Finnairilla en lennä minäkään. Kaatukoo vaikka koko paska.

      • Nguen min

        Täytyy kiirellä palkata lisää virkamiehiä, ja kehittää kansainvälinen yhteistyö. Niin saadaan Finnair kannattavaksi.


      • Heh heh

        Palkat ovat nousseet tällä vuosituhannella 54%. http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288585366261.html Mikä sinulle riittäisi? Työnantaja ei ole sosiaalitoimisto ja sillä on oikeus päättää kenet se palkkaa, vai palkkaako ollenkaan jos hinta on niin kova, että kilpailija pystyy myymään neljäsosalla siitä hinnasta mitä itse olisi pakotettu pyytämään.
        Kun et lennä Finnairilla, tuet orjapalkkoja maksavia yrityksiä.


      • ohhöhhöahhahhaa
        Heh heh kirjoitti:

        Palkat ovat nousseet tällä vuosituhannella 54%. http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288585366261.html Mikä sinulle riittäisi? Työnantaja ei ole sosiaalitoimisto ja sillä on oikeus päättää kenet se palkkaa, vai palkkaako ollenkaan jos hinta on niin kova, että kilpailija pystyy myymään neljäsosalla siitä hinnasta mitä itse olisi pakotettu pyytämään.
        Kun et lennä Finnairilla, tuet orjapalkkoja maksavia yrityksiä.

        Mulla on tilinauhat tallessa vuosituhannen vaihteesta asti, eikä mun palkka ainakaan ole noussut lähellekkään 50%.

        Ja hahha, vai työnantajalla pitäis olla se oikeus päättää kenet ottaisi töihin ja millä hinnalla. Työntekijällähän ei tietysti pitäisi olla mitään sanomista kenelle hän menee töihin ja millä hinnalla. Siihenhän karenssit on kehitetty.

        Hoh hoh hoh. Työnantaja ei ole sosiaalitoimisto. Mutta näköjään mielellään on sosiaalitoimiston asiakas. Kyllähän se kelpaa työnantajalle, että se maksaa lentoemolle vaan 400e, niin loput palkastahan voi maksaa sitten sosku työnantajan puolesta toimeentulotuen muodossa.

        Ja pajonkos se olikaan se pääomien tuottojen kasvu tässä viimevuosina. Mikäköhän niille riittäisi ?


    • Turhaa kitinää

      Kapitalismi toimii! Yrityksen tehtävänä on tuottaa omistajilleen mahdollisimman suuri voitto. Sitä saadaan nyt, mitä äänestämällä tilattiin.

      • hväosyuhkm

        Työn tehtävä on tuottaa hyvinvointia ympäristölleen. Nää mahdollisimman suuri voitto jutut on pelkkiä teorikkoojien omakeksimiä ideoita.


    • Hyvästi muumit

      Finsillä on hyvät johtajat jotka ovat palkkansa ansainneet, kun ovat saaneet lafkan pidettyä pystyssä näinkin kauan, vaikka kommunistiliitot ovat ajaneet firman lähes tuhoon mielettömillä palkkavaateillaan.

      Se on selvää, että ainuttakaan suomalaista lentoemoa ei enää koskaan palkata, vaikka firma säilyisikin Suomessa, mitä en tosin usko.

      Netissä lentoja kaupataan alle kympilläkin ja Finskillä sama väli maksaa tyyliin 499 per suunta.

      Asiakkaita kohdellaan täysin eriarvoisesti, sillä jostain nettikaupasta lippunsa ostanut matkustaa samassa koneessa kymmenesosa hinnalla.

      Lentäjien nelinkertainen ylipalkka toisiin yhtiöihin verrattuna on sekin ongelma, kun heitäkin pitää olla joka koneessa kaksi.

      Ei tuollaisilla palkkakuluilla kilpailla neljälläkympillä etelään lennätävien ja silti voittoa tekevien yhtiöiden kanssa.
      Kohta lafka myydään, väki potkitaan pellolle ja koneet maalataan Ryanairin tai jonkun muun firman väreihin.

      Läskit muumit sopivat hyvin pöhöttyneen firman mainoskuviksi.

      • Säästö Ehdotus

        Voitaisiinko ottaa vaikka toinen lentäjä pois niin saataisiin lisää säästöjä? Nykyisin on automaattiohjaus jne ja monesti hätätilanteessa on kuitenkin ammattitaitoinen lentäjä matkustajana.


      • lentäjien työ loppuu
        Säästö Ehdotus kirjoitti:

        Voitaisiinko ottaa vaikka toinen lentäjä pois niin saataisiin lisää säästöjä? Nykyisin on automaattiohjaus jne ja monesti hätätilanteessa on kuitenkin ammattitaitoinen lentäjä matkustajana.

        Sieltä otetaan kumpikin lentäjä pois. Ilmailuteollisuus kehittää jo täyttä häkää lentäjätöntä konetta. Tulee ensin sotilaspuolelle UAV-taisteluhävittäjinä ja sitten matkustajakoneet muuttuvat kokonaan tietokoneohjatuiksi.

        http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288481508724.html

        http://www.bbc.co.uk/news/technology-22511395

        A Jetstream aircraft became the first to fly "unmanned" across UK shared airspace last month.

        An on-board pilot handled the take-off, from Warton, near Preston in Lancashire, and landing, in Inverness.

        But during the 500-mile journey, the specially adapted plane was controlled by a pilot on the ground, instructed by the National Air Traffic Services.

        There were no passengers, but the 16-seater aircraft flew in airspace shared with passenger carriers.

        Known as "the Flying Testbed", it contains on-board sensors and robotics to identify and avoid hazards.

        National Air Traffic Services unmanned air vehicle (UAV) expert Andrew Chapman said: "Nats ensured that this test flight was held without any impact on the safety of other users of airspace at the time.

        Lentäjien työt loppuvat tuossa ensi vuosikymmenen loppuun menessä, kun tietokone otaa matkustajakoneet lentääkseen, tehokkaammin ja turvallisemmin kuin ihmislentäjä koskaan.


      • Lentämisen tulevaisu
        Säästö Ehdotus kirjoitti:

        Voitaisiinko ottaa vaikka toinen lentäjä pois niin saataisiin lisää säästöjä? Nykyisin on automaattiohjaus jne ja monesti hätätilanteessa on kuitenkin ammattitaitoinen lentäjä matkustajana.

        Voitaisiikon näitä koneita lentää etänä kuten ohjataan miehittämättömiä koneita pommituslennoilla?

        Silloin kaksi lentäjää voisi todennäköisesti ohjata useampaa konetta yhtäaikaa ja saataisiin säästöjä lentäjäkuluissa.


      • Vaikka lentäjiä ei
        lentäjien työ loppuu kirjoitti:

        Sieltä otetaan kumpikin lentäjä pois. Ilmailuteollisuus kehittää jo täyttä häkää lentäjätöntä konetta. Tulee ensin sotilaspuolelle UAV-taisteluhävittäjinä ja sitten matkustajakoneet muuttuvat kokonaan tietokoneohjatuiksi.

        http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288481508724.html

        http://www.bbc.co.uk/news/technology-22511395

        A Jetstream aircraft became the first to fly "unmanned" across UK shared airspace last month.

        An on-board pilot handled the take-off, from Warton, near Preston in Lancashire, and landing, in Inverness.

        But during the 500-mile journey, the specially adapted plane was controlled by a pilot on the ground, instructed by the National Air Traffic Services.

        There were no passengers, but the 16-seater aircraft flew in airspace shared with passenger carriers.

        Known as "the Flying Testbed", it contains on-board sensors and robotics to identify and avoid hazards.

        National Air Traffic Services unmanned air vehicle (UAV) expert Andrew Chapman said: "Nats ensured that this test flight was held without any impact on the safety of other users of airspace at the time.

        Lentäjien työt loppuvat tuossa ensi vuosikymmenen loppuun menessä, kun tietokone otaa matkustajakoneet lentääkseen, tehokkaammin ja turvallisemmin kuin ihmislentäjä koskaan.

        olisikaan ei se muuta kustannuksia mihinkään vaan johtajat ottavat itselleen vain isompia bonareita.


      • lisää_sensoreita
        lentäjien työ loppuu kirjoitti:

        Sieltä otetaan kumpikin lentäjä pois. Ilmailuteollisuus kehittää jo täyttä häkää lentäjätöntä konetta. Tulee ensin sotilaspuolelle UAV-taisteluhävittäjinä ja sitten matkustajakoneet muuttuvat kokonaan tietokoneohjatuiksi.

        http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288481508724.html

        http://www.bbc.co.uk/news/technology-22511395

        A Jetstream aircraft became the first to fly "unmanned" across UK shared airspace last month.

        An on-board pilot handled the take-off, from Warton, near Preston in Lancashire, and landing, in Inverness.

        But during the 500-mile journey, the specially adapted plane was controlled by a pilot on the ground, instructed by the National Air Traffic Services.

        There were no passengers, but the 16-seater aircraft flew in airspace shared with passenger carriers.

        Known as "the Flying Testbed", it contains on-board sensors and robotics to identify and avoid hazards.

        National Air Traffic Services unmanned air vehicle (UAV) expert Andrew Chapman said: "Nats ensured that this test flight was held without any impact on the safety of other users of airspace at the time.

        Lentäjien työt loppuvat tuossa ensi vuosikymmenen loppuun menessä, kun tietokone otaa matkustajakoneet lentääkseen, tehokkaammin ja turvallisemmin kuin ihmislentäjä koskaan.

        Sinänsä tietokoneohjaus toimiikin - normaaliolosuhteissa.

        Mutta entä, kun tapahtuu jotain yllättävää?

        Tässä hyvä esimerkki, mitä yllättävää lennolla voi tapahtua:

        https://en.wikipedia.org/wiki/AF447

        Tuossa tapauksessa tosin lentäjäkään ei osannut toimia oikein vaarallisessa tilanteessa.

        Lentokoneisiin pitäisi välittömästi lisätä sensori, joka kertoo koneen asennon.
        Lisäksi pitäisi kehittää sellainen pitot -putki, joka toimii luotettavasti säästä riippumatta.

        Pitäisiköhän niihin laittaa jäänsulatustehoa sähkökiukaan verran ?
        Tosin, sitten niihin vaaditaan luotettava termostaatti, ettei iso sulatusteho sulata metallia jään lisäksi.

        Lisäksi: koneisiin sensorit, jotka mittaavat erilaisten toimielinten todellisen asennon. Se kun voi teknisen vian takia poiketa siitä asennosta, jonka lentäjä on ohjaamosta käsin valinnut.

        Jos tämänkaltaiset korjaukset koneen sensoreihin tehoavat halutulla tavalla, ehkä sen jälkeen tietokoneohjatussa lentokoneessa voisi olla ideaa.

        Toki tällöin tietokoneen ohjelmoinnissa joudutaan ottamaan huomioon erilaiset poikkeustilanteet, eli esim. se, että siivet saattavat olla laskeutuessa normaalia kapeammat teknisen vian takia, jolloin tämä joudutaan ottamaan laskeutumisnopeudessa huomioon, ettei kone sakkaa.

        Pahimpia lienee olleet tilanteet, jossa on tapahtunut yksipuolinen sakkaus, jos esim. koneen oikea siipi toimii normaalisti, mutta vasemmassa on ollut tekninen vika.

        Jos tällainen on tapahtunut lentäjän tietämättä, niin seuraus johtaa tuhoon: vasen siipi sakkaa, mutta oikea tuottaa nostetta aivan normaalisti. Tässä tilanteessa koneen vasen puoli putoaa kuin kivi, ja pian koneen oikea siipi osoittaa suoraan ylöspäin.

        Tämän jälkeen kone syöksyy maahan, ja todennäköisesti kaikki koneessa olijat kuolevat.

        Juuri tiettyjen sensorien puutteen takia: Yleensä lentäjä ei tiedä ongelmasta, ja siksi lentäjäkään ei voi pelastaa tilannetta.

        em. kaltaiset tilanteet ovat toki lentojen määrään suhteutettuna harvinaisia, mutta silti aikojen kuluessa useampi kuin yksi konen on tuhoutunut noiden takia.


    • ulkoitus

      tämä finnairin tapaus on vain jäävuoren huippu mitä ulkomaalaisten palkaamisee tulee.

    • muun muassa

      Suomessa pitää olla palkka riittävän suuri elääkseen kalliissa maassa, etelässä on esim.ruoka ja lämmityskustannukset olemattomat verrattuna suomen tasoon, kaikki sääntelyt, vakuutukset, keinottelut ja lupamenettelyt estää edullista asumista ja ruokaa suomessa.

      • Nautakiiliäinen

        "Etelässä" lämmityskustannukset ovat palkkoihin suhteutettuna moninkertaiset Suomeen verrattuna. Asunnot ovat käsittämättömän kylmiä ja vetoisia. Lämpötila sisällä ja ulkona on sama ellet koko ajan lämmitä tai jäähdytä. Kesällä saat hikoilla yli 40 asteen lämmössä, koska jäähdyttäminen maksaa sairaan paljon, eikä laitteita usein edes ole.
        Sähkö maksaa tuplasti suomalaiseen verrattuna ja asunnon hataruuden vuoksi saat pitää kahden kilowatin puhallinta itseesi suunnattuna, koska lämpö karkaa samantien.

        Vain sitä tilaa missä olet kannattaa edes yrittää lämmittää. Useimmissa asunnoissa on kivilattiat ja sen lämpö talvella on vain vähän nollan yläpuolella.

        Neljänsadan kuukausipalkkaa nauttiva kaupan kassa ei voi lämmittää lainkaan, vaan on sisälläkin untuvatakki päällä.

        Etelän maiden byrokratia on niin massiivista, että sitä ei moni edes yritä selvittää, vaan kaikki mahdollinen hoidetaan käteisellä ilman kuittia.

        Moni ruoka maksaa enemmän kuin Suomessa, juustot, kala, maito esimerkkeinä. Bensiini Suomessa on keskihintaista, vakuutuksissa ei suuria eroja ole, bonusjärjestelmää ei usein tunneta.

        Työnantajan byrokratia on käsittämätön. Espanjassa on ehkä maailman tiukin irtisanomissuoja ja se näkyy suoraan työttömyystilastoissa, väkeä ei palkata, ei ainakaan virallisesti, koska se on monelle yrittäjälle taloudellinen itsemurha.
        Työttömiä on liki 20% enemmän kuin Suomessa ja nuorista työttömiä on lähes kolme neljäsosaa.

        Olemattomista palkoista huolimatta vuokrat niissä hyisissä asunnoissa ovat yhtä suuret mitä Suomessa.
        Omaa asuntoa et voi ostaa vaikka kuinka halvalla vähän syrjemmältä saisi, koska pankista ei saa lainaa killään konstilla. Pankki kyllä pakkomyy asuntosi alta, jos lainanmaksusi myöhästyvät.
        Sitten on pakko muuttaa vuokralle, mutta jostain pitäisi repiä vuokratakuu, mikä on monille mahdotonta.

        Etelän asukkien "helposta" elämästä voisi jatkaa vaikka romaanin verran.

        Luuletko tosiaan, että maat joiden luottoluokitus on huonoin mahdollinen ja valtionvelka per capita moninkertainen Suomeen verrattuna olisi joku paratiisi asua? Et voisi olla enempää väärässä.

        "Halpa asuminen" tarkoittaa sitä, että samassa pienessä asunnossa asuvat lisäksesi aikuiset lapsesi, entinen puolisosi ja molempien vanhemmat jos elävät, koska kenelläkään ei ole varaa muuttaa omilleen.
        Asunnot ovat pieniä ja epäkäytännöllisiä, makuuhuoneisiin ei mahdu kuin kaksi sänkyä, hyödytöntä käytävää on paljon ja äänieristystä ei ole sen enempää kuin lämpöeristystäkään.
        Nautinnollista asumista verrattuna suomalaisiin kolmensadan neliön luksusomakotitaloihin verrattuna joissa asuu isä, äiti ja 1,4 lasta?


    • näin se menee

      Usan reitit pitää lopettaa kokonaan, ikinä niissä ei tulla pääsemään voitolle, siitä pitää huolen usalaiset, jos lentoreitti halpenee voitolliseksi pienipalkkaisten tähden, niin Usa nostaa vastaavasti lentokenttämaksuja, eli voitot kerää usa.

    • 56489-LWEAQ

      Pistetään vaan palkat kiinalaisten tasolle, mutta niin pitää päivittää myös muutkin hinnat ja elinkustannukset ....mahdoton yhtälö ?

      • NäinTuleeKäymään.

        Näin tulee tapahtumaan kun kiinalaiset alkaa vihdoin ostella suomalaisia yrityksiä. Yhtälö tulee toteutumaan ennemmin tai myöhemmin.


    • Kaada kahvia

      En ymmärrä miksi kyyppäril/siivoojalle pitäisi maksaa enempää. 400e on liikaa. Matkustajahan sen maksaa lippujen hinnassa. Parempi, kun ei olisi ollenkaan matkustamoissa henkilökuntaa häiriköimässä.

    • väki pois

      lentokoneissa ei tarvita mitään henkilökuntaa piereskelemässä ja ilmaa pilaamassa . Tukkivat vain tien vessaan. Kahvia ja viinaa voi hyvin hakea automaatista. Kun kääkkänä emonen kumartaa tarjoilemaan yhteensuuntaan niin löysä peräaukko laajenee ja ilma pääsee pyllistyssuuntaan. Koita siinä nyt lukea lehteä.

      • lentoemon työ loppuu

        Ei lentokoneissa enää kauaa mitään matkustamohenkilökuntaa olekaan. Lentoyhtiöt pyrkivät eroon lentoemännistä ja heidän työnsä pyritään automatisoimaan mm. lattioiden hätätilanne valotarroilla, äänikomennoilla ja visuaalisella näyttöön tulevalla infolla. Lentoemännän työ tulee katoamaan.


      • ei vaa
        lentoemon työ loppuu kirjoitti:

        Ei lentokoneissa enää kauaa mitään matkustamohenkilökuntaa olekaan. Lentoyhtiöt pyrkivät eroon lentoemännistä ja heidän työnsä pyritään automatisoimaan mm. lattioiden hätätilanne valotarroilla, äänikomennoilla ja visuaalisella näyttöön tulevalla infolla. Lentoemännän työ tulee katoamaan.

        Pöh, automatisaation liian kallista, Espanjalaista halpatyövoimaa vaan tilalle mutta älkää sitten valittako kun tarjoilu ja tuotteet ovat pers.eestä.


      • Automaatio tulee
        ei vaa kirjoitti:

        Pöh, automatisaation liian kallista, Espanjalaista halpatyövoimaa vaan tilalle mutta älkää sitten valittako kun tarjoilu ja tuotteet ovat pers.eestä.

        Automaatio on lähes aina halvempaa kuin ihmistyövoima.

        Enää ei esimerkiksi näe metsureita vaan metsäkoneet keräävät puut ja ehkä jatkossa tämäkin voidaan tehdä jopa ilman työvoimaa.

        Automaatio vapauttaa ihmiset muuhun kallisarvoisempaan työhön.


      • sefsffs
        Automaatio tulee kirjoitti:

        Automaatio on lähes aina halvempaa kuin ihmistyövoima.

        Enää ei esimerkiksi näe metsureita vaan metsäkoneet keräävät puut ja ehkä jatkossa tämäkin voidaan tehdä jopa ilman työvoimaa.

        Automaatio vapauttaa ihmiset muuhun kallisarvoisempaan työhön.

        Kuka niitä metsäkoneita sitten ajaa? PÖLVÄSTI!


      • Automaatio tulee
        sefsffs kirjoitti:

        Kuka niitä metsäkoneita sitten ajaa? PÖLVÄSTI!

        Aikaa kun menee niin moni nykyisin ihmistyövoimaa tarvitseva laite saattaa toimia automaattisesti. Mistä sitä tulevaisuutta tietää?

        Joka tapauksessa on syytä huomata että teollistumisen alkuajoista alkaen 1800--luvulta on jatkuvasti keksitty keinoja tehostaa toimintaa ja sama meno tulee jatkumaan.

        Aluksi oli höyrykone, kehruukone ja rautatie. Sitten tuli auto, traktorit, puhelin, sähkö ja tehtaat liukuhihnoineen. Tietokoneiden ja automaation jälkeen nyt otetaan käyttöön tietoverkot ja keinoäly jne.

        Kehitys kehttyy ja ihminen mukautuu tavalla tai toisella.


    • "mummeli""

      Se helvetin yhtiö on ulkoistanut kaiken. Kuka enään uskaltaa matkustaa sen koneilla?
      Minun vävyni on pakko sitä tehdä ja jos se kone tippuu ei Finskin johtaja nää seuraavaa päivää jos kone tippuu!!!!
      Meillä kaikilla on oikeus elää ja tehdä töitä perheemme eteen.

    • Tuloksia missä?!

      Uutinen oli virheellinen.

      Finnairissahan nimenomaan tehtiin sulle-mulle -kauppa toimitusjohtajan vaihdoksen yhteydessä.

      Olen täysin varma, että ulkomailta olisi saatu halvempi toimitusjohtaja.

      Ei kannata tehdä tällaisia linjauksia, jos linja ei pidä niissä kaikkein kalleimmissa positioissa. Yhtiö voisi osakkeenomistajille kyllä kertoa, mitä uusi toimitusjohtaja on saanut aikaiseksi. Näen kyllä muun henkilöstön tuloksen, mutta paperitoimiston tuloksentekokyky on toistaiseksi köyhää. ROI(tj) taitaa olla aika heikko.

      • ilmapiika

        Liitytään Venäjän Aeroflot`iin. Siinä koneet pysyy joskus ilmassakin ja henkilökunta on ystävällistä. Lentäjän koulutustasosta en tiedä, ehkä joku pikakurssi riittää. Lentokonemekaanikot eivät erota vasaraa hohtimista, siksi joskus ilmassa pysyminen on vaikeaa!


    • Jäkäjäkäjää

      Ei se poijjaat mitään haittaa vaikka hinnat nousee, aletaan varastaan. Ketkut ei saa sitte optioitaan. Yksinkertaista, eikö vaan. Tämä ukko tekee sitä jo, maksakoon kuka haluaa minunkin puolesta

    • on osin tapahtunut

      Suomalainen asiakas hylkää Finnairin. Tasoissa mennään.

      • Jussuf (se sama)

        En koskaan lennä Finnairilla. Huonoin palvelu kaikista lentoyhtiöistä, lähinnä kai sen vuoksi että lentoemännistä suurin osa on suomalaisia.


      • suksi vittuun!
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        En koskaan lennä Finnairilla. Huonoin palvelu kaikista lentoyhtiöistä, lähinnä kai sen vuoksi että lentoemännistä suurin osa on suomalaisia.

        Et sinä saatanan terroristi lennä millään firmalla kun olet kuitenkin no fly-listalla uskontosi takia.


      • 300K mailia takana
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

        En koskaan lennä Finnairilla. Huonoin palvelu kaikista lentoyhtiöistä, lähinnä kai sen vuoksi että lentoemännistä suurin osa on suomalaisia.

        Finskillä oikeasti huono palvelu, varsinkin jos olet suomalainen asiakas.


    • missikisat?

      No eihän tarjoilijan työstä voi maksaa mitään älyttömiä palkkoja. Lentäminen ei matkustusmielessä eroa bussimatkasta paitsi että se kestää kauemmin. Sen takia lentokoneessa on tarjoilijat eli lentoemännät. Toinen vaihtoehto olisi tehdä automaattinen tarjoilu, eli lentokoneeseen mennessä saisi ostaa dogibädin mukaan jo kentältä. Siihen kuuluisi pullo punkkua, sixpäkki kaljaa ja pari sämpylää. Miehistöhytissä voisi olla yksi turvamies jolla olisi tarvittavat vermeet kännikalojen niputtamiseen. Missikisoja voisi sitten katsella vaikka koneen telkkariruudulta.

    • mene kouluun

      No mee nyt hemmetti johonkin koulutukseen ja opettele tekemään jotain mistä vähän maksetaan! Ei se monta vuotta vie.

      • en varmaan mene

        En mene. Olen ammattiin opiskellut ja jos töitä ei suomalaiselle ole niin sitten olen työtön eläkeikään asti. En jousta yhteiskunnan tarpeiden suuntaan tippaakaan.

        Suomessa pitäisi työllistää KALLIISTI ensin Suomalaiset ja vasta sitten jotain paskaduunia ulkolaisille. Firmoille velvollisuus työllistää Suomen kansalaiset vaikka tappiota tehden, mutta Suomalaisilla palkoilla ja kuluilla.


      • mene kouluun
        en varmaan mene kirjoitti:

        En mene. Olen ammattiin opiskellut ja jos töitä ei suomalaiselle ole niin sitten olen työtön eläkeikään asti. En jousta yhteiskunnan tarpeiden suuntaan tippaakaan.

        Suomessa pitäisi työllistää KALLIISTI ensin Suomalaiset ja vasta sitten jotain paskaduunia ulkolaisille. Firmoille velvollisuus työllistää Suomen kansalaiset vaikka tappiota tehden, mutta Suomalaisilla palkoilla ja kuluilla.

        Ei yhteiskunnalla ole mitään tarpeita, sehän on kuollut instituutio. Sinulla sen sijaan on. Tarvitset rahaa elämiseen.

        Yrityksen ainoa tarkoitus on tuottaa voittoa omistajalleen, ei työllistää ketään.


      • lakimuutos sitten
        mene kouluun kirjoitti:

        Ei yhteiskunnalla ole mitään tarpeita, sehän on kuollut instituutio. Sinulla sen sijaan on. Tarvitset rahaa elämiseen.

        Yrityksen ainoa tarkoitus on tuottaa voittoa omistajalleen, ei työllistää ketään.

        Sitten lakia täytyy muuttaa siten, että yrityksen ENSISIJAINEN tarkoitus on TYÖLLISTÄÄ AINA SUOMALAINEN ja yrityksille tulee lakiin säätää YHTEISKUNTAVASTUU, eli vastuu ihmisten työllisyydestä ja toimeentulosta.

        Tämä maa tarvitsee kommunistisen hallinnon.


      • TyöttömilleTekemistä
        lakimuutos sitten kirjoitti:

        Sitten lakia täytyy muuttaa siten, että yrityksen ENSISIJAINEN tarkoitus on TYÖLLISTÄÄ AINA SUOMALAINEN ja yrityksille tulee lakiin säätää YHTEISKUNTAVASTUU, eli vastuu ihmisten työllisyydestä ja toimeentulosta.

        Tämä maa tarvitsee kommunistisen hallinnon.

        Voi olla että yksityiset yritykset käyvät harvinaiseksi tällaisen vaatimuksen jälkeen.

        Loppujen lopuksi työllistämisvastuu siirtyisi kuntien tai valtion tehtäväksi ns. työllistämistöinä eli maksavat veroina joutoväen työllistämisen.

        Sinällään ihan hyvä ratkaisu saada työttömille tekemistä vaikka vanhusten ulkoilutuksen tms. parissa.


    • rakennemuutos

      meidän pitää enemmän ERIKOISTUA ja kehittää työelämää!
      Rakennemurros on totta, ja porukan on pakko se tajuta jo.

      Innovointia ja uusia ideoita, tuotteita ja palveluita.

      Ei palkka aina ole este eikä hidaste menestykselle.
      Ääriesimerkkinä Rovio ja Supercell, tai vaikkapa Orion tai Kone
      Ei peruspaperia vaan erikoispaperilaatuja

      Mutta bulkkihommissa emme pärjää.

    • Tietäjä X

      Miksi se loppupelissä menee aina silleen että Finnairkin alkuperäisesti;

      1.kasvatettiin verovaroin
      2.laitettiin "markkinavoimien vietäväksi"
      3.huonosti menee yhtäkkiä,.
      4.Työntekijöitä pakotetaan tekeään ilmaisia ylitöitä kun johdolle määrätään miljoonabonuksia.
      4.5 Lisäbonuksia johtajille samalla kuin osakeomistajat eivät saa senttiäkään.
      5.työntekijät irtisanotaan samalla kuin johto repii superbonuksia.
      6.työntekijät korvataan halpatyöntekijöillä samalla kun johdolle superbonukset.


      (tulevaisuus) 7.Finnair myydään ulkomaille ja johtajat saavat hyperbonukset mutta osakeomistajat eivät taaskaan mitään.

    • helppo laskelma

      Verrataan työnantajan ja palkansaajan kuluja vaikkapa Italiassa ja Suomessa:

      Suomi, työnantajan kaikki kulut lomakorvauksineen, keskimääisine sairaskulukorvauksineen, verojen ja veronkaltaisten maksujen kanssa kun palkansaajan bruttopalkka on 3000e
      Työnantajan kulut yht: 2100e = 5100e. Tästä työnantajan maksamasta 5100 eurosta jää palkansaajalle käteen keskimäärin 2150e.

      Italiasta samat lukemat 3000e brutto
      Työnantajan kaikki kulut kuten Suomessa 900e 3000e = 3900e
      (työntekijälle jää Italiassa käteen tuosta keskimäärin 2400e)

      Eli lähestulkoon joka kolmas Italialaisen verojärjestelmän työntekijä olisi työnantajalle ilmainen verrattuna Suomeen ja silti Italialaisen työntekijän nettoansiot ovat suuremmat.

      Missäköhän siis vika..... ?

    • hopi hopi töihin

      Olet hiukan pahvi sekä naivi. Jos Finnair vaihtaisi kaikki ei-suomalaiset työntekijänsä suomalaisiin niin tämä jälkeen lippujen hintoja pitäisi nostaa reippaasti joka johtaisi kokurssiin. Luuletko että Finnair on ainoa? Jokainen lentoyhtiö toimii näin.

      Se että päätät jäädä makaamaan sohvalle ja veronmaksajat maksavat elatuksesi on yksi suuri syy korkeisiin veroihin tässä maassa. Saamasi raha revitään muilta.

      Menehän jo töihin, täällä on jo 40.000 virolaista jotka saa ihan normi liksaa kaupan alalla, kuljetusalalla yms.

    • palkkojen osuus?

      olis kiva nähdä faktaa että mikä osuus lentohlökunnan palkoilla on kokonaisuudessa kuluista, kokonaisuudessa.

      Uskallan väittää ettei palkkojen osuus kokonaiskuluista ole kovin suuri!

      mm. EasyJet -tyyppiset halpalentoyhtiöt maksavat ihan samoja palkkoja
      ja lentävät yhtä uusilla koneilla.

      Ja toinen laskelma, mikä vaikutus on kaikkeen se että tingitään
      tai luovutaan suomalaisesta hlökunnasta. Ja voitaisiiko sama säästö
      saada aikaan muilla keinoilla?

    • Sitä saa mitä?

      Sanonko nyt nätisti nii että, jos ja kun Suomessa joku yhtiö irtisanoo kaiken tuottavan väkensä jostain tehtaasta tai mistä vaan nii kas kummaa hetkes
      börssis sen yhtiön osakkeenarvo pompahtaa kuin pilviin nousee osinkokäyrä?
      Eli on aivan huu-haasta arvattu oletettu "arvonnousu" tossa pelissä.
      Ja sitte taas tarpeettomassa hyväpalkkaisessa suojatyövirassa olijoita ei saa ees sanoa kun sanomisaikakin on viisvuotta bonukset päälle?
      Mitä älyä on maksaa älytöntä liksaa jostain aivan tarpeettomasta ja jopa haitallisesta samaan aikaan kun ei haluta maksaa aivan välttämättömän
      tarvittavasta työstä edes kohtuullista palkkaa?
      Kyllä se on veke kans osakkeenomistajien arvososuustileiltä kun maksellaan
      firmassa tai valtiossa miten sattuu?
      Loppupeleis ei tuu toimimaan semmone et rikastuneet ja hyvätuloiset pärjäis ominavuin vailla heitä mitkä tekee työt. heidän puolesta vaikka he luulee osaavansa kaikkea osaamatta välttämättä
      mitään hyödyllistä kenenkään kannalta.

    • q,emn

      Mielestäni jokaisesta suomalaisesta puljusta nuo johtajat pois.
      Ovat pelkkää negatiivista painolastia tulokselle, missään yrityksessä ei johtotaso millään tavalla osallistu fyysisesti tuloksen tekemiseen,mutta karhuaa palkkoina ja etuuksina valtaosan itselleen.

      Katsokaa ahneet itse peiliin ja vasta sitten itkekää työn kalleutta. Mitäs äänestätte porvaripuolueita vaaleissa???

      Moniko uskaltaa tunnustaa maksavansa jokaisesta teettämästään työstä oikealla tavalla verotetun hinnan ja varmistaa että myös tekijä maksaa verot sentilleen Suomeen ?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7750
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6041
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2087
    5. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1936
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1921
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      37
      1736
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      61
      1539
    9. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1504
    10. En mä itke

      sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      31
      1450
    Aihe