Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."
raamattu vai Raamattu
14
57
Vastaukset
Jos tämä on vihjeenä minulle tarkoitettu siitä, että Raamattu ei puhu totta, niin tässä sen juuri näkee !
Raamattu puhuu totta !
Ai kuinka helppoa olisi ollut opetuslasten sepittää oma yhteneväinen
silminnäkijätodistus Jeesuksen viimeisistä hetkistä, vaan eivät sepittäneetkään... vaan neljältä eri ilmansunnalta kuuluu vähän erilainen ihmistodistus asiasta...
Matteus ja Markus kertoo kuinka Jeesus huusi psalmin 22 alkusanoja eli viittasi psalmiin 22 !
vrt:"Aamuruskon peura"; Daavidin virsi. Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?"
Luukas lääkäri, joka keräsi talteen Jeesuksen elämän vaiheita kuvaa asiaa
eri kantilta...(Kirjoitti myös Apostolien teot )
Mutta Johanneksen ehkä jo kuiskaus " Se on täytetty " kuului Johanneksen korvaan ehken juuri viimeisimpänä, koska Johannes oli ainoa joka oli paikalla ristin juurella kun Jeesus antoi henkensä...
Tämä asia juuri kertoo kuinka rehellinen kirja raamattu on ! Se ei pyri selittelemään itseään !
Jos esim. jollekin tapahtuu vaikka ns. "risteyskolari" ja eri puolella katua on siihen todistajia, niin varmasti jokaisen silminnäkijän todistus jotenkin poikkeisi toisistaan ja toinen korostaisi toista ja toinen toista asiaa eri tavoin!
Ja näin evankeliumitkin ovat silminnäkijätodistuksia Jeesuksen elämästä ja näin ei aivan ole yhteneväisiä keskenään, mutta silti täydentävät toisiaan !
Eli mitä tästä opimmekaan ! Raamattuun saa ja voi luottaa ! :))
t: Otakoppi
(ps. Olisin vastannut tähän jo eilen illalla mutta koska IP-osoitteeni on bännätty suomi24 keskusteluissa, niin en voinut, kun poikakin vei mokkulan mennessään...Sellaista se on kun on
luokiteltuna "rikollisten joukkoon"... ;D )- otakeppi
Kiitos hyvästä vastauksesta. Minunkin ip-osoitteeni on usein bannattu, koska minulla on Saunalahden liikkuva laajakaista ja ip-osoitteeni muuttuu aina kun käynnistän koneeni uudelleen. On se turhauttavaa, kun on kirjoittanut viestinsä ja sitten kun on lähettämässä sitä, niin se ei olekaan mahdollista.
Mielestäni tuo Jeesuksen viimeiset sanat- esimerkki todistaa kirjoittajien muokanneen Raamattua omia näkemyksiään vastaavaksi. Johanneksen Evankeliumin kirjoitettiin viimeiseksi ja se on selvästi epäaidoin ja vastaa vähiten todellisia tapahtumia. Siihen aikaan oli tapana kirjoittaa tekstejä jonkun tunnetun ihmisen nimissä ja en ukso, että Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja olisi edes nähnyt Jeesusta koskaan. Toinen asia on sitten Ilmestyskirja, jota on myös väitetty apostoli Johanneksen tekemäksi, mutta alkuperäistekstit osoittavat kirjoittajan olevan eri kuin Evankeliumissa eli teksti on selkeästi eri ihmisen tuottamaa.
Olen lukenut paljon Tuomaan Evankeliumia ja se voisi olla lähde näille Raamatun Evankeliumeille. Todennäköisesti on kuitenkin olemassa jo kadonnut kokoelma Jeesuksen elämänvaiheista, jota Evankeliumien kirjoittajat käyttivät lähteenään. Haluttiin tehdä pesäeroa Gnostisiin käsityksiin ja juutalaisuuteen - siksi esimerkiksi Johanneksen Evankeliumin sanoma on niin käsittämätön ja monimutkainen rakennelma.
Hyvä pointti on se, että Raamatun ristiriidat kertovat siitä, että tekstiä ei ole muokattu, vaan se on totuudenmukainen. Milloinkahan nämä Evankeliumit luokiteltiin Jumalan sanaksi? Siinä vaiheessa niitä ei ymmärrettävistä syistä voinut enää muokata.- otakops
"Olen lukenut paljon Tuomaan Evankeliumia ja se voisi olla lähde näille Raamatun Evankeliumeille."
- otakeppi
otakops kirjoitti:
"Olen lukenut paljon Tuomaan Evankeliumia ja se voisi olla lähde näille Raamatun Evankeliumeille."
Niinpä, mutta kysymyshän on siitä, että mikä puoli pääsi voitolle, kun näitä kirjoja meidän Raamattuumme valittiin yli 300 vuotta ristiinnaulitsemisen jälkeen. Onhan olemassa Raamatussakin merkkejä siitä, että oltiin erimielisiä kuuluuko Evankeliumia levittää ei-juutalaisten keskuuteen (ns. ympärileikkaamattomuuskiista). Minulla on käsitys, että Jeesuksen velipuoli, Jaakob olisi halunnut enemmänkin sulauttaa tämän kristinuskon juutalaisuuden osaksi.
Jos olisi päätetty ottaa toiset Evankeliumit Raamatun kaanoniin, niin käsityksemme Kristuksestakin ja hänen opetuksensa sisällöstä olisi täysin erilainen. Se Raamatun kirjojen ja kirjeiden valinta oli ratkaiseva kristinuskon kannalta ja se valintaprosessi on meille epäselvä. Jumalan henkeytys on täytynyt tapahtua juuri silloin - mitä se käytännössä tarkoittaakaan. - otakops
otakeppi kirjoitti:
Niinpä, mutta kysymyshän on siitä, että mikä puoli pääsi voitolle, kun näitä kirjoja meidän Raamattuumme valittiin yli 300 vuotta ristiinnaulitsemisen jälkeen. Onhan olemassa Raamatussakin merkkejä siitä, että oltiin erimielisiä kuuluuko Evankeliumia levittää ei-juutalaisten keskuuteen (ns. ympärileikkaamattomuuskiista). Minulla on käsitys, että Jeesuksen velipuoli, Jaakob olisi halunnut enemmänkin sulauttaa tämän kristinuskon juutalaisuuden osaksi.
Jos olisi päätetty ottaa toiset Evankeliumit Raamatun kaanoniin, niin käsityksemme Kristuksestakin ja hänen opetuksensa sisällöstä olisi täysin erilainen. Se Raamatun kirjojen ja kirjeiden valinta oli ratkaiseva kristinuskon kannalta ja se valintaprosessi on meille epäselvä. Jumalan henkeytys on täytynyt tapahtua juuri silloin - mitä se käytännössä tarkoittaakaan."Minulla on käsitys, että Jeesuksen velipuoli, Jaakob olisi halunnut enemmänkin sulauttaa tämän kristinuskon juutalaisuuden osaksi."
- otakeppi
otakops kirjoitti:
"Minulla on käsitys, että Jeesuksen velipuoli, Jaakob olisi halunnut enemmänkin sulauttaa tämän kristinuskon juutalaisuuden osaksi."
Osaat raamattusi hyvin Kops, mutta et keskustele kanssani muista asioista, kuin niistä, joista löytyy Raamatusta tietoa tai perustelu. Kuitenki olet lukenut esim. Tuomaan Evankeliumin eli tutkit asioita laajemmaltikin.
Oletko kokenut yliluonnollista elämässäsi tai Pyhän Hengen kasteen? Se on vaan niin, että kun itse pohtii onko jokin oman elämän kokemus Jumalasta vai pimeydestä, niin se arvio tapahtuu aina fiilispohjalta - ei sitä voi voi Raamatusta lukea, että onko vaikkapa jokin päähäni yht´äkkiä tullut varoitus jostain asiasta Jumalasta.
Pelkkä Raamattuun tukeutuminen tekee ihmisen jäykäksi ja kuolleeksi, eikä hän pysty reagoimaan aidosti oman elämänsä tapahtumiin. Tämäkin on jonkinlaista lakihenkisyyttä, jota et itsekään hyväksy.
Tunnen useita Jehovan Todistajia ja käytän heidän uskostaan määritelmää "kirjausko". Tämän vastakohta on elävä usko. "Kirjauskovaiset" ovat mielestäni UT:n sanomaa mukaellen "kuolleita" ja monet pahasti syntisetkin ovat "eläviä", jos he tunnustavat ja tiedostavat syntisyytensä. - otakops
otakeppi kirjoitti:
Osaat raamattusi hyvin Kops, mutta et keskustele kanssani muista asioista, kuin niistä, joista löytyy Raamatusta tietoa tai perustelu. Kuitenki olet lukenut esim. Tuomaan Evankeliumin eli tutkit asioita laajemmaltikin.
Oletko kokenut yliluonnollista elämässäsi tai Pyhän Hengen kasteen? Se on vaan niin, että kun itse pohtii onko jokin oman elämän kokemus Jumalasta vai pimeydestä, niin se arvio tapahtuu aina fiilispohjalta - ei sitä voi voi Raamatusta lukea, että onko vaikkapa jokin päähäni yht´äkkiä tullut varoitus jostain asiasta Jumalasta.
Pelkkä Raamattuun tukeutuminen tekee ihmisen jäykäksi ja kuolleeksi, eikä hän pysty reagoimaan aidosti oman elämänsä tapahtumiin. Tämäkin on jonkinlaista lakihenkisyyttä, jota et itsekään hyväksy.
Tunnen useita Jehovan Todistajia ja käytän heidän uskostaan määritelmää "kirjausko". Tämän vastakohta on elävä usko. "Kirjauskovaiset" ovat mielestäni UT:n sanomaa mukaellen "kuolleita" ja monet pahasti syntisetkin ovat "eläviä", jos he tunnustavat ja tiedostavat syntisyytensä.Joo... olen pitkälti samaa mieltä kanssasi tässä mutta kun olen nyt tässä Jeesus palstalla niin pyrin puhumaan raamatun asioista.. muilla sivuilla ja muutenkin elämässäni teen paljon muuta ja en ole mielestäni kovin "kaavoihini kangistunut" vaan pyrin olemaan iloinen ja vapaa Jumalan lapsi, vaikka erehdynkin joka päivä jotenkin...Mutta niin erehtyy omat lapsenikin... ;D
" Elämä on laiffii " ilman turhia itsesyytöksiä ! ;D
Mutta onneksi kaikille meille on olemassa " ABBA " = Iskä, Faija... ja isoveli Jeesus, niin ei hätää, aina voi palata takaisin jos kompuroi jotenkin...
Mutta jos sanoisin, että en olisi kokenut monenlaista "johdatusta" elämässäni, niin
valehtelisin, mutta monesti on parempi olla tiedostelematta sitä itse vaan antaa Jumalan viedä minne vie...
Itse en koe olevani mikään ihme kristitty vaan ihan tavallinen Jamppe, joka
uskoo, että Jeesus ja Pyhä Henki on voimallinen viemään minut perille asti sinne
tuonelaan, jossa saan nähdä kaiken elävin silmin niin kuin minulle on luvattu !
Emme me koskaan täydellisesti tässä elämässä tulla ymmärtämään kaikkea niin kuin ymmärtää pitäisi..osan asioista Jumala pitää salassa itsellään...
5 Moos 29:29 " Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti."
- otakops
"en ukso, että Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja olisi edes nähnyt Jeesusta koskaan."
- otakops
Lainaan ja jatkan:
"Johanneksen Evankeliumin sanoma on niin käsittämätön ja monimutkainen rakennelma."
- otakeppi
Haluaisin kyllä kokea Pyhän Hengen kosketuksen, mutta en ole kokenut, vaikka kauan olen uskonasioita tutkinut. Luen tuon artikkelisi myöhemmin, ajatuksen kanssa, kun on aikaa. Laittakaa muutkin käsityksiänne aiheesta ja muistakin ristiriidoista Raamatussa. Vihattiihan Juudasta niin paljon, että hän kuolikin kahdesti. Muistaakseni hirttäytyi Gehennan laakson yläpuolelle ja halkesi veripelloksi myöhemmin nimetyllä paikalla. Tässähän ei voi olla kyse vain eri silminnäkijöistä!
- otakops
> Juudas Taddeus ammuttiin nuolilla Mesopomiassa. (nyk.Irak)
siis eri Juudas, mutta
> Juudas Iskariot " Kavaltaja" hirtti itsensä
vrt.Matt 27:4,5 " "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren". Mutta he sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi."
Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."
vrt.
Ap 1:16-19 "Miehet, veljet, sen raamatunsanan piti käymän toteen, jonka Pyhä Henki on Daavidin suun kautta edeltä puhunut Juudaasta, joka rupesi niiden oppaaksi, jotka ottivat kiinni Jeesuksen.
1:17 Sillä hän oli meidän joukkoomme luettu ja oli saanut osalleen tämän viran.
1:18 Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos.
1:19 Ja se tuli kaikkien Jerusalemin asukasten tietoon; ja niin sitä peltoa kutsutaan heidän kielellään Akeldamaksi, se on: Veripelloksi."
VRT; Sakarja 11:13
"Ja Herra sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet". Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle." - 1213
" Vihattiihan Juudasta niin paljon, että hän kuolikin kahdesti. Muistaakseni hirttäytyi Gehennan laakson yläpuolelle ja halkesi veripelloksi myöhemmin nimetyllä paikalla."
niin, Apostolien teoissa kerrotaan siitä, kuinka Juudas pakahtui keskeltä.
"Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
Apostolien teot 2:18
Tuossa ei varsinaisesti kerrota kuolinsyystä, vaan siitä, että Juudas pakahtui keskeltä. Pakahtuminen on voinut tapahtua esim. kun häntä on hirttämisen jälkeen kannettu pois haudattavaksi ja kuljetuksen aikana hän suistui alas ja kävi onnettomasti.
Raamattuun ei pitäisi lisätä omia tulkintoja ja oletuksia, niin ei synny ristiriitaisia tilanteita. - otakeppi
1213 kirjoitti:
" Vihattiihan Juudasta niin paljon, että hän kuolikin kahdesti. Muistaakseni hirttäytyi Gehennan laakson yläpuolelle ja halkesi veripelloksi myöhemmin nimetyllä paikalla."
niin, Apostolien teoissa kerrotaan siitä, kuinka Juudas pakahtui keskeltä.
"Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
Apostolien teot 2:18
Tuossa ei varsinaisesti kerrota kuolinsyystä, vaan siitä, että Juudas pakahtui keskeltä. Pakahtuminen on voinut tapahtua esim. kun häntä on hirttämisen jälkeen kannettu pois haudattavaksi ja kuljetuksen aikana hän suistui alas ja kävi onnettomasti.
Raamattuun ei pitäisi lisätä omia tulkintoja ja oletuksia, niin ei synny ristiriitaisia tilanteita.Mielenkiintoista! Nyt luin kaksi uutta tulkintaa Juudaksen kuolemasta. 1213 - moitit omista tulkinnoista ja oletuksista, mutta kerrot samalla oudon tarinan Juudaksen mahdollisesta putoamisesta ruumiskuljetuksessa.
Kertokaapa vielä, että kun Uusi Testamenttikin on Jumalan henkeyttämä ja siinä ei mielestänne ole virheille sijaa, niin missä vaiheessa tuo henkeytys tapahtui? UT:n kaanon virallistettiin kai yli 300 vuotta jälkeen Kristuksen kuoleman. Silloin pöydällä oli kymmeniä kirjoituksia aiheeseen liittyen, joista valittiin ne, joissa ei ollut esimerkiksi gnostilaisia piirteitä - henkeyttikö Jumala Raamatun silloin? Entä nuo ulosjätetyt kirjoitukset - ovatko ne kaikki mustaa harhaoppia? Onko asia kuitenkaan näin mustavalkoinen?
Raamatustahan käy ilmi, että Paavali kirjoitti muitakin kirjeitä Välimeren ympäristön seurakunnille, kuin on Raamattuun painettu. Jos nämä kirjeet löytyisivät nyt ja niiden aitoudesta vallitsisi yksimielisyys, niin kuuluisivatko ne Raamattuun? - 1213
otakeppi kirjoitti:
Mielenkiintoista! Nyt luin kaksi uutta tulkintaa Juudaksen kuolemasta. 1213 - moitit omista tulkinnoista ja oletuksista, mutta kerrot samalla oudon tarinan Juudaksen mahdollisesta putoamisesta ruumiskuljetuksessa.
Kertokaapa vielä, että kun Uusi Testamenttikin on Jumalan henkeyttämä ja siinä ei mielestänne ole virheille sijaa, niin missä vaiheessa tuo henkeytys tapahtui? UT:n kaanon virallistettiin kai yli 300 vuotta jälkeen Kristuksen kuoleman. Silloin pöydällä oli kymmeniä kirjoituksia aiheeseen liittyen, joista valittiin ne, joissa ei ollut esimerkiksi gnostilaisia piirteitä - henkeyttikö Jumala Raamatun silloin? Entä nuo ulosjätetyt kirjoitukset - ovatko ne kaikki mustaa harhaoppia? Onko asia kuitenkaan näin mustavalkoinen?
Raamatustahan käy ilmi, että Paavali kirjoitti muitakin kirjeitä Välimeren ympäristön seurakunnille, kuin on Raamattuun painettu. Jos nämä kirjeet löytyisivät nyt ja niiden aitoudesta vallitsisi yksimielisyys, niin kuuluisivatko ne Raamattuun?"Mielenkiintoista! Nyt luin kaksi uutta tulkintaa Juudaksen kuolemasta. 1213 - moitit omista tulkinnoista ja oletuksista, mutta kerrot samalla oudon tarinan Juudaksen mahdollisesta putoamisesta ruumiskuljetuksessa."
Halusin oikeastaan vain kertoa, että Apostolien teot kertovat aika vähän. Ja on väärin väittää Apostolien tekojen kertovan Juudaksen kuolinsyyn, kun se ei oikeasti sitä kerro. Ristiriitaväite perustuu siis tässä tapauksessa oletuksiin ja tulkintaan, jolle ei ole hyviä perusteita ja siksi ei ole mitään syytä pitää sitä totena ja oikeana. Ja tämä ei ole mikään tulkinta, vaan Raamatun sanan kirjaimellisesti ottamista, koska tarkoitukseni ei ole väittää mitä tapahtui, vaan kertoa, ettei ole syytä olettaa kuolinsyytä, jos sitä ei suoraan kerrota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453076- 1082503
- 502492
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402168Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2461781Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4631749- 1011729
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91624Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151567R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi221384