Vaihteen vaihtaminen 2200 kierroksen kohdalla?

hööfvaihe

Onko huono idea vaihtaa vaihde isommalle jo 2200 kierroksen kohdalla bensa-autolla? Miksi pitäisi aina kiihdyttää lähemmäs 3000? Siinähän menee bensaakin aika paljon kun moottori huutaa.

24

2647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      onko huono idea,riippuu moottorin koosta.litranen 50 heppanen moottori kun ei paljoa väännä tossa reilussa 2 tonnissa,verrattuna 5 litraseen moottoriiin jonka maksimi teho tulee 4 ja puolessa tonnissa.

    • ....,,,,

      Ei se varmaan huono idea ole, koska noilla main jo auton isommalle vaihteelle vaihtamiseen kehottava merkkivalo syttyy.

      • autokouluun takas?

        nuo vaihtoavustajat näytävät monessa autossa turhan pienillä kierroksilla.

        Vaihtopaikka ja tarve on täysin kiinni moottorin ja vaihteiston ominaisuuksista ja tietenkin maastosta.


      • prt
        autokouluun takas? kirjoitti:

        nuo vaihtoavustajat näytävät monessa autossa turhan pienillä kierroksilla.

        Vaihtopaikka ja tarve on täysin kiinni moottorin ja vaihteiston ominaisuuksista ja tietenkin maastosta.

        Juu, autojen valmistajat eivät vaan tiedä miten autoilla pitää ajaa.


    • hassuomo

      Tuota ohjetta kiihdyttää pienillä vaihteilla olen aina ihmetellyt.
      Itse teen päinvastoin eli kiihdytän mieluummin isoilla vaihteilla.

    • oikeaa tietoa

      Muutenkin kiihdytysten ja vaihteiden vaihtojen pitäisi olla nopeita ja lyhyitä eikä mitään pitkiä jurnutuksia. Mieluummin liian pienet kuin isot kierrokset.

      • varsinaista tietoa

        Moottorin ja vaihteiston saa varmemmin rikki liian pienillä, kuin liian isoilla kierroksilla.
        Mutta ajele sinä vaan liian pienillä kierroksilla, ihan itsehän vahinkosi maksat.


      • komping
        varsinaista tietoa kirjoitti:

        Moottorin ja vaihteiston saa varmemmin rikki liian pienillä, kuin liian isoilla kierroksilla.
        Mutta ajele sinä vaan liian pienillä kierroksilla, ihan itsehän vahinkosi maksat.

        Juurikin näin, ylikierrosten estämiseksi autoissa on ollut 90 luvulta lähtien kierroksenrajoittimet, mutta liian pienet kierrokset ja liian iso vaihde rasittavat varsinkin voimansiirtoa.


      • Getrag
        komping kirjoitti:

        Juurikin näin, ylikierrosten estämiseksi autoissa on ollut 90 luvulta lähtien kierroksenrajoittimet, mutta liian pienet kierrokset ja liian iso vaihde rasittavat varsinkin voimansiirtoa.

        "liian pienet kierrokset ja liian iso vaihde rasittavat varsinkin voimansiirtoa."

        Ai. Miksi?
        Jos vääntö ja teho ovat isommilla kierroksilla korkeammat, niin miksi ne eivät mielestäsi rasita voimansiirtoakin enemmän?


      • 16+7
        Getrag kirjoitti:

        "liian pienet kierrokset ja liian iso vaihde rasittavat varsinkin voimansiirtoa."

        Ai. Miksi?
        Jos vääntö ja teho ovat isommilla kierroksilla korkeammat, niin miksi ne eivät mielestäsi rasita voimansiirtoakin enemmän?

        vaihteistossa on ylimmäisillä rattailla roiskevoitelu ja pienillä kierroksilla voitelu on heikompaa. Lisäksi moottori tuottaa sykkivää voimaa kampiakselille. Jos ajatellaan samanlaista vääntöä pienillä vs isoilla kierroksilla. Pienillä kierroksilla tulee isoja iskuja harvakseltaan ja suurilla kierroksilla pieniä iskuja tiheämpään. Siitä voi miettiä kumpi on parempi


      • yleissivistävä linkk
        16+7 kirjoitti:

        vaihteistossa on ylimmäisillä rattailla roiskevoitelu ja pienillä kierroksilla voitelu on heikompaa. Lisäksi moottori tuottaa sykkivää voimaa kampiakselille. Jos ajatellaan samanlaista vääntöä pienillä vs isoilla kierroksilla. Pienillä kierroksilla tulee isoja iskuja harvakseltaan ja suurilla kierroksilla pieniä iskuja tiheämpään. Siitä voi miettiä kumpi on parempi

        -> Pienillä kierroksilla tulee isoja iskuja harvakseltaan

        Kuorma-autoissa tuo ei ole ongelma. Motivan sivulla on kuva kierroslukumittarista, vihreä alue alkaa 1000 kierroksella ja loppuu 1700 kierrokseen. Henkilöautossa kiihdytystä jatketaan tuolta 1600 kierrokselta sinne 2200 tai vähän yli.

        Isommilla kierroksilla niissä iskuissa on enemmän voimaa, eli hevosvoimia on tuplasti tai triplasti pakottamassa liikkeelle, eli kyllä yläkierroksetkin kuormittavat.

        Mutta mikäli moottori ei jaksa kiihdyttää on ajamisen kannalta järkevää vaihtaa pienemmälle, sitä varten vaihteisto on olemassa.


      • Getrag
        16+7 kirjoitti:

        vaihteistossa on ylimmäisillä rattailla roiskevoitelu ja pienillä kierroksilla voitelu on heikompaa. Lisäksi moottori tuottaa sykkivää voimaa kampiakselille. Jos ajatellaan samanlaista vääntöä pienillä vs isoilla kierroksilla. Pienillä kierroksilla tulee isoja iskuja harvakseltaan ja suurilla kierroksilla pieniä iskuja tiheämpään. Siitä voi miettiä kumpi on parempi

        "vaihteistossa on ylimmäisillä rattailla roiskevoitelu ja pienillä kierroksilla voitelu on heikompaa"

        No heh. Montako kertaa olet saanut hammasrattaat leikkaamaan kiinni keskenään? Kyllä se on kuule laakerit jotka sieltä menee, jos on mennäkseen, kun voitelun puutteesta puhutaan. Kulumisessa tuolla voisi teoreettisesti olla jonkinlainen vaikutuskin, mutta epäilen vahvasti sitäkin. Pyörimisnopeuden pieneneminen saattaa pikemmin vaikuttaa päinvastaiseen suuntaan.

        "Lisäksi moottori tuottaa sykkivää voimaa kampiakselille. Jos ajatellaan samanlaista vääntöä pienillä vs isoilla kierroksilla."

        Tekisi mieli verrata nyrkkeilijään. Kumpaako nyrkkeilijä haluaa? Pienempää iskua pataan harvemmin vai voimakasta iskua useammin? Kun se vääntökäyrä kumminkin on korkeammalla vaikkapa 3000 rpm, kuin 2000 rpm.

        Kampiakselin kannalta tuolla voi joidenkin moottorien kohdalla olla merkitystä, mutta silloinkin oikeastaan akselin sisäisenä. Välissä on kumminkin vauhtipyörä ja usein vaimenninkin. Sekään ei tosin niinkään vaihdelaatikon säästämiseksi vaan värinöiden takia.


    • 9000 tonnissa kun vaihtaa niin hyvä!

      • kuervaensyylae

        Klip
        9000 tonnissa kun vaihtaa niin hyvä!
        Klip

        9 miljoonaa kierrosta minuutissa lienee jo vähän liikaa.


    • valaliittolainen

      Riippuu enemmänkin siitä, mihin kierrokset asettuvat seuraavalla vaihteella. Jos kone vetää puhtaasti vaihtamisen jälkeen, ei mitään estettä ole. Tietenkään tämä ei ole läheskään nopein tapa kiihdyttää eikä kulutuksen pienuudestakaan ole takeita.

    • moottoriinsinööri5

      Liian isolla vaihteella kierrättäminen paitsi rasittaa vaihteistoa myös lisää polttoaineen kulutusta, tämä sen takia että kiihdytys kestää kauemmin. Kulutus on suoraan verrannollinen kiihdytysaikaan, kokeilkaa vaikkaa mitata ajotietokoneella. Ei toki tarvi 4000-5000rpm asti kierrättää mutta vaihteistolle ja polttoaineenkulutuksen kannalta on parempi antaa vähän kiertää ettei tuu liian alhaisilla kierroksilla kiihdyttämistä. Monet pelkäävät kierrättämistä jostain ihmeen syystä, kyllä se moottori on suunniteltu toimimaan niillä kierroksilla jotka ovat ennen puna-aluetta. Ihan jo sekin että suurin hyötysuhde tulee bensakoneissa suht korkeilla kierroksilla tekee kierrättämisestä talodellisempaa kulutuksen kannalta.

    • yleissivistävä linkk

      "Vaihda isommalle vaihteelle mahdollisimman pian. Bensiini- tai nestekaasuautoissa vaihde kannattaa vaihtaa ennen kierrosnopeutta 2500 rpm."

      Sivulla 12 on kuva hyötysuhdealueesta, se on parhaimmillaan 2000-3000 kierroksen kohdalla kun kuormitus on kova.

      http://www.motiva.fi/files/2130/Taloudellinen_ajaminen_-_alykas_ajotapa.pdf

      Ja suurimmalla vaihteella ilmanvastus tulee mukaan kuvioihin, eli silloin korkeammat kierrokset tarkoittavat vain korkeampaa kulutusta.

      • 19+8

        Siis, jos ajan vitosvaihteella sataa, on ilmanvastus pienempi kuin ajettaessa kutosvaihteella?


      • yleissivistävä linkk
        19+8 kirjoitti:

        Siis, jos ajan vitosvaihteella sataa, on ilmanvastus pienempi kuin ajettaessa kutosvaihteella?

        -> jos ajan vitosvaihteella sataa, on ilmanvastus pienempi kuin ajettaessa kutosvaihteella?
        Ei, ilmakehän kaasut eivät tiedä millä vaihteella ajat, eli "silloin korkeammat kierrokset tarkoittavat vain korkeampaa kulutusta. "

        - Vitosvaihteella on korkeammat kierrokset eli saman matkan ajamiseen tarvitaan enemmän palotapahtumia, toisaalta kutosvaihteella kuormitat moottoria enemmän jolloin hyötysuhde paranee.


    • A.U.Tomaatti

      Vaihteen vaihtaminen isommalle? 2200 / 3000 kierrosta, mitä se on?

      • yleissivistävä linkk

        Kokeile joskus erilaisia kiihdytyksiä. Automaatti vaihtaa isommalle riippuen siitä miten haluat kiihdyttää. Kovemmissa kiihdytyksissä se menee punarajalle, kevyissä kiihdytyksissä se vaihtaa jo 2000 kohdalla.

        Kierroslukumittari ei ole pelkkä sport-varuste.


      • aisin premium
        yleissivistävä linkk kirjoitti:

        Kokeile joskus erilaisia kiihdytyksiä. Automaatti vaihtaa isommalle riippuen siitä miten haluat kiihdyttää. Kovemmissa kiihdytyksissä se menee punarajalle, kevyissä kiihdytyksissä se vaihtaa jo 2000 kohdalla.

        Kierroslukumittari ei ole pelkkä sport-varuste.

        Automaatilla rauhallisesti muun liikenteen rytmissä kiihdytelleen kiekkamittari seilaa 2000-3000 väliä. Täyskaasulla käydään joka vaihteella punarajalla.
        Kyllä laatikon valmistaja tietää, mikä on sille parasta.
        Kohta 0n 400.000 km lasissa automaatilla ilman ongelmia.


    • ihme itkua

      Jo on ihme päänsärkyjä, kyllä automaatti itse hoitaa tuollaiset tehtävät, eikä sitä vaihtamista edes huomaa. Ja mitäpä se kuskille kuuluu mikä vaihde milloinkin "päällä".

    • vapisevat voimat

      Jos ajelee liian isolla vaihteella, kasvaa laatikossa momentti ja myös vastus, jota vastaan moottori yrittää sinnitellä.. Tällöin moottori joutuu työskentelemään optimi-tehoalueen ulkopuolella. Tämä taas aiheuttaa sen, että vedätys kuormittaa tarpeettomasti vaihdelaatikkoa ja myös auton moottoria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

      Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe