Kouluretket

Opettaja

Olisin kiinnostunut kuulemaan tavallisten vanhempien mielipiteitä siitä, miten koette luokan tekemät retket silloin kun koulu ei pysty kustantamaan esim. bussimatkaa. Opetan tänä vuonna viidettä luokkaa. Koulu sijaitsee kaupungin laidalla, eli mihin tahansa haluaakin mennä, aina on matkakustannuksia. Haluaisin silti viedä oppilaita museoihin ym. Koskaan ei ole ollut ongelmia, koska retket ovat tietenkin vapaaehtoisia. Olisi vain kiva kuulla mielipiteitä, koska niitä ei kuule koulussa eikä vanhempainilloissa.
Olen seurannut tätä keskustelupalstaa pitemmän aikaa ja valitettavasti tuntuu siltä, että opettajaan ei uskalleta ottaa yhteyttä edes silloin, kun todellakin olisi syytä!

33

3669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heidi

Kuules opettaja mitä tarkoitat tavalliset vanhemmat? Ootko sä jotenki erikoinen vai miksi moinen sana?

• Opettaja

saa itse luoda sanalle merkityksen.

Sinulla taitaa olla joku alemmuuskompleksi, jos ajattelet tavallinen -sanan jotenkin alentavaksi.

• Elmeri

Minä olen maksamaan pienen summan retkista yms. Retket ovat oivallinen tilaisuus opettaa asioita vähän "eri tavalla" ja samalla lapset saavat elämyksiä, joita kotona ei tule ehkä tarjottua lapselle.

Olin lapseni luokan vanhempainillassa jokin aika sitten ja siellä tuli esille tuo, ettei vanhemmat ota opettajaan yhteyttä. Opettaja kertoi, että hänelle saa soittaa, lähettää sähköpostia ja tekstiviestejä. Minulle tuli sellainen tunne, että olen varmaan ainoa ihminen joka pitää opettajaan yhteyttä. Ajattelin, että johtuu varmaan siitä, että lapseni ei ole niitä helpoimpia ja nopeasti oppivia lapsia. Onneksi lapsi on saanut aivan ihanan opettajan.

• Jaana

Retkien kustannukset ovat per oppilas niin pienet, että ei se todellakaan ole mikään ongelma. Muutenkin retkiä tehdään mielestäni ehkä liian vähän. Lapselle tekee hyvää nähdä museoita, kirjastoja, tiedepuistoja tms.

En usko että kenellekään vanhemmalle 5e retkikustannus olisi ylitsepääsemätön.

• työttömänäköyhänä

Voi se 5 olla liikaa työttömälle jos on 3 lasta ja joka viikko joku ope viemässä lapsia jonnekin. 3x5x3 on jo aika iso lovi ruokarahoihin.

• äitix4.
        työttömänäköyhänä kirjoitti:

Voi se 5 olla liikaa työttömälle jos on 3 lasta ja joka viikko joku ope viemässä lapsia jonnekin. 3x5x3 on jo aika iso lovi ruokarahoihin.

aina retkien tarkoituksista/ideasta/määrästä ynm.olipa meillä yhdellä lapsista opettaja jonka luokka kävi kerran-kahdesti viikossa elokuvissa=leffalippu ja matkat.kohtuullinen retki on kyllä aina hyvä ja kiva asia.niin ja se opettajienkin yhteydenpito on kyllä minusta suhteellisen huonoa useinkin,laitat sähköpostia tms.niin ei kovinkaan usein tule vastausta,tämä sitten yläasteella varsinkin että kontaktit kouluun-pettajiin on katoavaa luonnonvaraa.ja kyllä useimmat vanhemmat haluaisi huomattavasti enemmän tietoa lastensakuulumisista"nämä pienet vartit eivät kyllä ole kovin riittäviä.

• Jaana
        työttömänäköyhänä kirjoitti:

No en ole vielä kertaakaan törmännyt opettajaan, joka haluaisi joka viikko olla viemässä lapsikatrasta retkille. Itselläni on 3 lasta, joista jokainen käy luokkansa kanssa retkellä n. kaksi-kolme kertaa lukuvuodessa. Yleensä yksi retki syksyllä ja toinen keväällä.

Jos jokainen retki sitten maksaa sen 5e, niin vuoden aikana maksuja kertyisi 30-45e kaikkineen. Jos se on sinusta aivan liikaa lastesi eteen, niin olen vilpittömästi pahoillasi lastesi vuoksi.

• äitix4
        Jaana kirjoitti:

No en ole vielä kertaakaan törmännyt opettajaan, joka haluaisi joka viikko olla viemässä lapsikatrasta retkille. Itselläni on 3 lasta, joista jokainen käy luokkansa kanssa retkellä n. kaksi-kolme kertaa lukuvuodessa. Yleensä yksi retki syksyllä ja toinen keväällä.

Jos jokainen retki sitten maksaa sen 5e, niin vuoden aikana maksuja kertyisi 30-45e kaikkineen. Jos se on sinusta aivan liikaa lastesi eteen, niin olen vilpittömästi pahoillasi lastesi vuoksi.

kirjoituksesi oli minulle,niin luit vähän eritavalla kuin olin kirjoittanut tai tarkoittanut,enkä tosin sitäkään ettenkö ole valmis maksamaan.mutta totuuden nimissä esimerkiksi jossain elämäntilanteissa se elokuva joka toinen perjantai retkenä voi olla hyvinkin iso asia perheessä.varsinkin jos lapsia on monta jne.nythän on kyse kohtuudesta ja siitä että vaikka olisi varaa niin kaikki vanhemmat ei maksa,ja se on väärin sitä lasta kohtaan nimenomaisesti.mutta tunnen minä perheenkin joka vouhkana hakee sos.virastosta joka retkirahan,talviurheilupäivät se kallein laatu ynm.että monista lähtökohdista on lapset,koskee tietenkin leirikouluja ynm.

• anya

Kuka kehtaa sanoa vanhempainillassa, että meillä ei ole varaa ylimääräisiin retkiin? Siellä kaikki "yhdessä tuumin" päättävät, että retkiä tehdään ja vanhemmat osallistuvat kustannuksiin. Meillä on neljä koululaista, ja jos jokaisen retkiä pitää usein kustantaa, niin kalliiksi tulee. Silloin tällöin jonkun retken voi kustantaa, mutta joillakin opettajilla on tapana tehdä niitä tiuhaan.Tehkää retkiä pyörällä silloin, kun se on mahdollista. Tietysti retket ovat vapaaehtoisia, mutta miltä tuntuu lapsesta, joka ei pääse retkelle vanhempien rahatilanteen takia? Varmaan kivaa jäädä toiseen luokkaan opiskelemaan luokkakavereitten retkeillessä.

• äiti........

tai mihin on kadonnut ilmaisretket?mielestäni erittäin hyvä ja opettavainen on yksi tälläinen jonka toteutti ainakin yksi eskari ja ekaluokka.opetellaan olemaan kaupassa.jossa pienessä myymälässä otettiin vastaan luokka,kerrottiin miksi mitäkin missä säilytetään,kerrottiin kassakoneesta,viivakoodeista,ja siitä miten paljon tulee työtä ja harmia jos ihmiset jättävät vaikka lihapaketin keksihyllyyn kun eivät ostakaan.tai miten paljon apua on jos jokainen veisi roskakuitin roskiin,ostoskorin oikein jne.oppilaille kerrottiin nätisti kameravalvonnasta,seurauksista ynm.tämä oli mehun ja maukkaan keksin kera.retki oli ilmainen tuotti hymysuisia lapsia,tuotti ehkä kaupassa osaavia pikku asiakkaita,antoi heille rohkeutta kysyä,ja jatkossa rohkeutta kysyä.tässä nyt yksi pieni mukava vinkki.vaatii tietenkin esim.tutun mukavan myymälän,mukavan henkilökunnan.pienemmissä kaupoissa tälläinen tapahtuma päiväsaikaan ei tuota suuria ongelmia.

• Isä
        äiti........ kirjoitti:

tai mihin on kadonnut ilmaisretket?mielestäni erittäin hyvä ja opettavainen on yksi tälläinen jonka toteutti ainakin yksi eskari ja ekaluokka.opetellaan olemaan kaupassa.jossa pienessä myymälässä otettiin vastaan luokka,kerrottiin miksi mitäkin missä säilytetään,kerrottiin kassakoneesta,viivakoodeista,ja siitä miten paljon tulee työtä ja harmia jos ihmiset jättävät vaikka lihapaketin keksihyllyyn kun eivät ostakaan.tai miten paljon apua on jos jokainen veisi roskakuitin roskiin,ostoskorin oikein jne.oppilaille kerrottiin nätisti kameravalvonnasta,seurauksista ynm.tämä oli mehun ja maukkaan keksin kera.retki oli ilmainen tuotti hymysuisia lapsia,tuotti ehkä kaupassa osaavia pikku asiakkaita,antoi heille rohkeutta kysyä,ja jatkossa rohkeutta kysyä.tässä nyt yksi pieni mukava vinkki.vaatii tietenkin esim.tutun mukavan myymälän,mukavan henkilökunnan.pienemmissä kaupoissa tälläinen tapahtuma päiväsaikaan ei tuota suuria ongelmia.

Ilmaisretket juu... Meillä lapsen opettaja harrastaa juuri ilmaisretkiä luontoon, kirjastoon tai leikkipuistoon. Tuntuu että suurimman osan vanhempien mielestä opettaja on laiska, eikä vain viitsi viedä oppilaistaan museoon, jossa pitää osata käyttäytyäkin. Toisen luokan opettaja oli vienyt luokkansa Särkänniemen huvipuistoon ja osa vanhemmista oli sitä mieltä, että myös tämän toisen luokan tulisi tehdä samanlainen retki. Itse toimin vanhempainyhdistyksessä jossa sana on aika vapaa.

Itsekin pidän "pikaretkiä" lähimaastoon enemmän opettajan laiskuutena, kuin minään muuna. Koulut saavat tuntuvat alennukset ja bussikyydin yleensä ilmaiseksi. Miksei sitä mahdollisuutta sitten hyödynnettäisi, jos vain opettajalta riittää jaksamista?

On jotenkin naivia kitistä euron tai kaksi maksavasta retkestä. Jättäkää töissä se ylimääräinen kahvikuppi ostamatta, tai lauantain saunakaljat väliin. Kaiken lisäksi varautukaa siihen kunnes muksunne menee lukioon tai ammattikouluun. Siellä pitää joka kurssille ostaa kirja ja kaikki välineetkin tulee itse kustantaa. Harvalla 16-vuotiaalla on niihin itse varaa, joten kyllä ne teidän kukkarollenne vielä tulevat. Ja kokemuksesta voin kertoa, että silloin ei enää pyydetä muutamaa euroa.

• äitix4
        Isä kirjoitti:

Ilmaisretket juu... Meillä lapsen opettaja harrastaa juuri ilmaisretkiä luontoon, kirjastoon tai leikkipuistoon. Tuntuu että suurimman osan vanhempien mielestä opettaja on laiska, eikä vain viitsi viedä oppilaistaan museoon, jossa pitää osata käyttäytyäkin. Toisen luokan opettaja oli vienyt luokkansa Särkänniemen huvipuistoon ja osa vanhemmista oli sitä mieltä, että myös tämän toisen luokan tulisi tehdä samanlainen retki. Itse toimin vanhempainyhdistyksessä jossa sana on aika vapaa.

Itsekin pidän "pikaretkiä" lähimaastoon enemmän opettajan laiskuutena, kuin minään muuna. Koulut saavat tuntuvat alennukset ja bussikyydin yleensä ilmaiseksi. Miksei sitä mahdollisuutta sitten hyödynnettäisi, jos vain opettajalta riittää jaksamista?

On jotenkin naivia kitistä euron tai kaksi maksavasta retkestä. Jättäkää töissä se ylimääräinen kahvikuppi ostamatta, tai lauantain saunakaljat väliin. Kaiken lisäksi varautukaa siihen kunnes muksunne menee lukioon tai ammattikouluun. Siellä pitää joka kurssille ostaa kirja ja kaikki välineetkin tulee itse kustantaa. Harvalla 16-vuotiaalla on niihin itse varaa, joten kyllä ne teidän kukkarollenne vielä tulevat. Ja kokemuksesta voin kertoa, että silloin ei enää pyydetä muutamaa euroa.

mutta tekeekö lasten pahaa käydä metsässä tms?tota itse ymmärsin kirjoituksissa useista retkistä,retkistä esim:kerta kuukaudessa tms.en luokkaretkestä!joka taas mielestäni on vähän eriasia.

• Anssi
        äitix4 kirjoitti:

mutta tekeekö lasten pahaa käydä metsässä tms?tota itse ymmärsin kirjoituksissa useista retkistä,retkistä esim:kerta kuukaudessa tms.en luokkaretkestä!joka taas mielestäni on vähän eriasia.

Olen vähän sitä mieltä että on turha lähteä merta edemmäs kalaan. Läheltäkin löytyy paljon mielenkiintoisia asioita, jotka ovat lapsille uusia. Onhan se kiva jos edes kerran vuodessa tehdään vähän pidempi retki, mutta sellaiseen kuluuu aina koko kolupäivä.

• Eräs ope
        Isä kirjoitti:

En ole ikinä kuullut ilmaisista bussikyydeistä ainakaan täällä pääkaupunkiseuduilla. Ja bussiyhtiöt soittavat perään ja haukkuvat, jos viet enemmän kuin yhden luokan kerrallaan normaaliin vuorobussiin. Vaikka se on toisaalta ihan ok: meneehän niitä linjoja usein. Mutta että ilmaisia matkoja... enpä ole kuullut.

• äitix4
        Anssi kirjoitti:

Olen vähän sitä mieltä että on turha lähteä merta edemmäs kalaan. Läheltäkin löytyy paljon mielenkiintoisia asioita, jotka ovat lapsille uusia. Onhan se kiva jos edes kerran vuodessa tehdään vähän pidempi retki, mutta sellaiseen kuluuu aina koko kolupäivä.

tähän täysin.ja on näissä huvipuistoissa näitäkin asioita,tämä nyt on vain esimerkki ei siis tarkoita että olisin kieltäytynyt jne.mutta perheessä siis 4.lasta,yksi menee retkelle lintsille,toinen menee särkäniemeen,kolmas serenaan,neljäs eväsretkelle.no aika selvää on se suru joka syntyy.ja oman perheen lomasuunnitelmissakin oli kotimaan kiertämistä,sisältäen huvipuistokohteita,tässä sitten kädenväännöt ja pahatmielet kun osa jo kävi jossain,osa ei käynnyt jne.eli minkä valitsemme.niin kyllä näillä on monia nuitakin puolia kuin se raha.paitsi on se rahakin iso kun monta kustantaa,ja sitten päälle kustantaa sen oman koko perheen jutut.
        turvallisuus on kanssa yksi seikoista,isot muksulaumat villinä niin voiko edes opettajilta vaatia täydellistä valvontaa?
        -ja kun aihe on nyt käsillä niin otan vielä nämä urheilu ynm päivät puheeksi:vaihtoehtoja on toki paljon listassa:tämä suaraan tuttavani perheestä(yh.äiti ja lapsia 4.urheilupäivään lähdössä 12 vuotiaat.kaikki pojan kaverit valinneet laskettelut/lumilauta jne.jonka hinta oli kyllä aika iso(en muista)tuttavallani ei ollut rahaa oikeastaan lainkaan,poika itkee ja itkee ja häpee.hän kun oli tietenkin kavereille sanonut tulevansa samaa tekemään.tarjouduin lainaamaan mutta äiti ei ottanut lainaa,koska oli niin tiukkaa.lopulta asia sai niin isot puitteet että tämä lapsi oli koulusta pois päivää ennen urheilupäivää"ilman lupaa ulkona päivän viettäen,kuten kyllä sen urheilupäivänkin äidin luvalla tosin silloin.mutta 12 vuotiaan mieli ei kaikkea ymmärrä,ja koulussa luodaan isojakin sosiaalisia paineita ynm.kyllä ainakin minä osaan tämän lapsen tuntemuksia ajatella,kaverit menevät kaikki/hänkin oli kertonut menevän/ymmärtämättä ettei äidillä ole varaa/retkestä puhutaan monta päivää jne:ja oikeessa elämässä pojalla ei näitä varusteitakaan ollut,että nekin olisi pitänyt vuokrata.näin ratkasi tämä poika asian,eli viettämällä koko talvipäivän ulkona yksin.niin tämä nyt tälläinen yksi esimerkki ja tapahtuma.pitkä kirjoitus.silti urheilu kuten muutkin päivät ovat ok.mutta ehkä siellä listoissa ei tarvitsisi olla ne kalliit asiat?vai tarvitseeko?

• anya
        Isä kirjoitti:

Kyllä kirjastossa, metsässä ja leikkipuistossakin pitää osata käyttäytyä. Ei ole opettajan laiskuutta viedä lapsia lähiretkille. Oletko itse kokeillut 30 villin oppilaan kanssa retkeilyä, vai mistä moinen ajatus? Koulut eivät tosiaankaan saa bussikyytejä ilmaiseksi, ja monen koululaisen perheelle maksulliset retket rasittavat kukkaroa paljon.

Tiedän myös sen, että lukio maksaa. Esikoinen on nyt lukiossa ja kirjoihin on mennyt satoja euroja. Siihen vielä päälle kolmen pienemmän koululaisen retket, niin tiukkaa tekee ilman niitä saunakaljojakin.

• JOs
        Eräs ope kirjoitti:

En ole ikinä kuullut ilmaisista bussikyydeistä ainakaan täällä pääkaupunkiseuduilla. Ja bussiyhtiöt soittavat perään ja haukkuvat, jos viet enemmän kuin yhden luokan kerrallaan normaaliin vuorobussiin. Vaikka se on toisaalta ihan ok: meneehän niitä linjoja usein. Mutta että ilmaisia matkoja... enpä ole kuullut.

kunta maksaa seutulipun aina, jos retkelle mennään, myös päiväkotiporukoille. Haukkumisista ne ole kuullut.

• äitix4
        anya kirjoitti:

Kyllä kirjastossa, metsässä ja leikkipuistossakin pitää osata käyttäytyä. Ei ole opettajan laiskuutta viedä lapsia lähiretkille. Oletko itse kokeillut 30 villin oppilaan kanssa retkeilyä, vai mistä moinen ajatus? Koulut eivät tosiaankaan saa bussikyytejä ilmaiseksi, ja monen koululaisen perheelle maksulliset retket rasittavat kukkaroa paljon.

Tiedän myös sen, että lukio maksaa. Esikoinen on nyt lukiossa ja kirjoihin on mennyt satoja euroja. Siihen vielä päälle kolmen pienemmän koululaisen retket, niin tiukkaa tekee ilman niitä saunakaljojakin.

muuten tämä yleis sanonta täällä-näissä että aina vedetään se saunakalja esiin,aika harvoin se saunakalja on se talouden syäjä ainakaan.

• äitix4
        anya kirjoitti:

siis se on monelta aina vastaus=jätä kalja juomatta.ja se ei ole se oikea vastaus useinkaan.

• Isä
        Eräs ope kirjoitti:

Ilmainen on tottakai väärä ilmaisu, koska mikäänhän ei tässä maailmassa ole ilmaista. Mutta Helsingin kaupunki maksaa HKL:n liput lapsille, joten se on "ilmaista" lasten vanhemmille. Ja lasten vanhemmille aiheutuvat kustannuksethan olivat tämän keskustelun ydin...

• Isä
        äitix4 kirjoitti:

siis se on monelta aina vastaus=jätä kalja juomatta.ja se ei ole se oikea vastaus useinkaan.

En tarkoittanut tekstilläni viitata, että perheiden raha-ongelmat johtuisivat aina alkoholismista. Puheellani saunakaljoista halusin vain antaa asioille oikeat mittasuhteet, jotka aika usealta vanhemmalta tuntuvat puuttuvan. Jos sixpack olutta maksaa 7e, niin se ei tunnu usein pahalta. Oman lapsen kouluretki maksanee 3-5e, niin silloin puhutaan "ylitsepääsemättömästä" summasta. Jokainen tupakoiva vanhempi voi ainakin pitää pienempää ääntä, jos kuluttaa itse n.4e päivittäin savuna ilmaan.

Tällöin siis oikea paikka säästää, ei todellakaan ole mielestä oman lapsen kouluretki.

• Anssi
        Isä kirjoitti:

En tarkoittanut tekstilläni viitata, että perheiden raha-ongelmat johtuisivat aina alkoholismista. Puheellani saunakaljoista halusin vain antaa asioille oikeat mittasuhteet, jotka aika usealta vanhemmalta tuntuvat puuttuvan. Jos sixpack olutta maksaa 7e, niin se ei tunnu usein pahalta. Oman lapsen kouluretki maksanee 3-5e, niin silloin puhutaan "ylitsepääsemättömästä" summasta. Jokainen tupakoiva vanhempi voi ainakin pitää pienempää ääntä, jos kuluttaa itse n.4e päivittäin savuna ilmaan.

Tällöin siis oikea paikka säästää, ei todellakaan ole mielestä oman lapsen kouluretki.

6 pullon pakki lähtee normaalisti noin kuudella eurolla ja tarjouksista jopa alle neljän eruon. 12 pullon pakkauksiakin saa järestään alle kympillä ja usein kahdeksalla eurolla.

Olet oikeassa. Ei kenenkään talous ole niin tiukalla ettei olsi varaa laittaa retkeen muutamaa euroa pari kertaa vuodessa. Mutta siitä voidaan olla eri mieltä että onko tuollaiset retket yli päätään mielekkäitä kolun järjestäminä.

• anya
        Anssi kirjoitti:

6 pullon pakki lähtee normaalisti noin kuudella eurolla ja tarjouksista jopa alle neljän eruon. 12 pullon pakkauksiakin saa järestään alle kympillä ja usein kahdeksalla eurolla.

Olet oikeassa. Ei kenenkään talous ole niin tiukalla ettei olsi varaa laittaa retkeen muutamaa euroa pari kertaa vuodessa. Mutta siitä voidaan olla eri mieltä että onko tuollaiset retket yli päätään mielekkäitä kolun järjestäminä.

Minä en kaljojen hinnoista tiedä, mutta itse kritisoin noita usein toistuvia maksullisia retkiä vastaan. Ei meidänkään talous kaadu muutamaan parin euron retkeen vuodessa, mutta esim. yhden tyttäreni opettajalla oli tapana tehdä kerran viikossa retki, johon piti pulittaa 5 - 10 euroa. Lisäksi lasten piti itse viedä kouluun liimapuikot, kuviskansiot ym. rekvisiittaa, joka pitäisi koulun kustantaa.

• Anssi
        anya kirjoitti:

Minä en kaljojen hinnoista tiedä, mutta itse kritisoin noita usein toistuvia maksullisia retkiä vastaan. Ei meidänkään talous kaadu muutamaan parin euron retkeen vuodessa, mutta esim. yhden tyttäreni opettajalla oli tapana tehdä kerran viikossa retki, johon piti pulittaa 5 - 10 euroa. Lisäksi lasten piti itse viedä kouluun liimapuikot, kuviskansiot ym. rekvisiittaa, joka pitäisi koulun kustantaa.

Meinasin ensin kirjoittaa että "ota kuule selvää oluen hinnoista ennen kun tulet esittämään tietäjää" mutta en sitten kehdannut. ;)

5-10€ viikossa kuullostaa jo todella hurjalta summalta, se kyllä voi jo tuntua joidenkin kukkarossa. Mihinkähän tuo raha on kulunut? Ettei vaan menisi pikku siivu jotakin kautta opettajan omaan taskuun?

• ausku

Ajatus polkupyörällä tehtävistä retkistä on todella hyvä, ja varmasti hauska tapa viedä oppilaat koulun ulkopuolelle. Ihan mihin tahansa ei pyörällä kuitenkaan uskalla lähteä, opettajalla on nimittäin täysi vastuu jokaisen oppilaan turvallisuudesta kouluajalla.

• äitix4

retket yhdistävät luokkahenkeä,mutta totuudenmukasesti tiedän ainakin perheitä jotka eivät halua-voisikaan investoida.jotain yhteistä kivaa?ehdottomasti kyllä.ovatko oman luokan omat luokka-bibbalo-nyyttärit kadonneet jonnekin?leffailta koululla..kouluun eväsleipä ja mehu ja perinteinen ulkoretki,retki kerrankin ilman tavotteita,paineita,tehtäviä.kuunnellen eväspussien rapinaa,luontoa,toisia.kyllä näilläkin saa jo jotain erilaista.

• Sami

Eikö kolulaisia saada kuljetettua museoon normaaleilla bussivuoroilla. Jos sekä museo että bussi on kaupungin omistama, niin en ymmärrä miksi näitä reissuja pitäsi maksattaa vanhemmilla.

Yhdessä kunnassa opettaja kuskautti jatkuvasti luokkaansa retkille ja vanhemmat maksoivat matkansa, kunnes joku keksi että bussiyrittäjä on seurustelee opettajan kanssa.

Näiden retkien kanssa pitäsi nykyistä enemmän tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa. Monilla lasten vanhemmista olisi mahdollisuus järjestää esittelykierroksiaan esimerkiksi työpaikoilleen tai harrastustensa pariin, mutta aika heikosti kolut osaa hyödyntää näitä mahdollisuuksia.

• Ope

Kouluni on Vantaalla ja täällä ei kunta maksa mitään retkirahoja kouluille. Hiljattain vein oppilaani seurakunnan leirikeskukseen. 15 minuutin bussikyyti sinne ja seuraavana päivänä takaisin maksoi 250 euroa. Seurakunta veloitti 18 euroa/lapsi ruokailusta ja jumppasalista ja saunavuorosta vielä erikseen. Rahaa meni kamalasti. Luokkani tienasi itse rahat myymällä pipareita. Kaikkien vanhemmilla ei ole antaa rahaa.Joskus olen maksanut oppilaani retken omista rahoistani.

• Ohikulkija vain
        Ope kirjoitti:

Kouluni on Vantaalla ja täällä ei kunta maksa mitään retkirahoja kouluille. Hiljattain vein oppilaani seurakunnan leirikeskukseen. 15 minuutin bussikyyti sinne ja seuraavana päivänä takaisin maksoi 250 euroa. Seurakunta veloitti 18 euroa/lapsi ruokailusta ja jumppasalista ja saunavuorosta vielä erikseen. Rahaa meni kamalasti. Luokkani tienasi itse rahat myymällä pipareita. Kaikkien vanhemmilla ei ole antaa rahaa.Joskus olen maksanut oppilaani retken omista rahoistani.

Luokkaretki on hieman eri asia kuin leirikoulu. Seurakunnan leirikeskukset ovat juuri näitä jälkimmäisiä. Ihme opettaja sinäkin, kun et moista tiennyt? Leirikoulurahat on aina perinteisesti katettu osittain tai kokonaan luokan myyjäisillä tms. keinoilla.

Hulluutta sinun on omistasi moisia matkoja maksaa. Sinä teet kuitenkin vain työtäsi, eikä kunnan säästöt kuulu sinun maksettaviksesi. Sama kuin kassaneiti maksaisi osan ostoksistani tai poliisi osan sakostani, vain siksi koska itselläni ei ole siihen oikein varaa.

• Anssi
        Ohikulkija vain kirjoitti:

Luokkaretki on hieman eri asia kuin leirikoulu. Seurakunnan leirikeskukset ovat juuri näitä jälkimmäisiä. Ihme opettaja sinäkin, kun et moista tiennyt? Leirikoulurahat on aina perinteisesti katettu osittain tai kokonaan luokan myyjäisillä tms. keinoilla.

Hulluutta sinun on omistasi moisia matkoja maksaa. Sinä teet kuitenkin vain työtäsi, eikä kunnan säästöt kuulu sinun maksettaviksesi. Sama kuin kassaneiti maksaisi osan ostoksistani tai poliisi osan sakostani, vain siksi koska itselläni ei ole siihen oikein varaa.

Minä ainakin ymmärsin että opettaja vei luokan seurakunnan leirikeskukseen retkelle, eli kyse ei ollut mistään seurakunnan järjestämästä leirikolusta.

Aika kusipäistä alkaa tuolla tavalla kritisoimaan asiallista juttua.

• Lethe

Meidän koulussa toimii vanhempienyhdistys, joka kerää rahaa retkiin. Vanhemmathan ne rahat tietenkin välillisesti hankkivat, eikä mukana ole kuin pieni osa vanhemmista, mutta systeemi toimii silti. Itse maksan mielelläni retkikustannukset aina kun niitä kerätään, mutta minulla onkin vain yksi lapsi...

• JOs

lasten luokilla toimii sellainen systeemi, että luokilla on omat tilit, joille vanhemmat laittavat pätäkkää vanhempainillassa sovitun summan vuodessa. Ekaluokkalaiselle 40 ja seiskalaiselle 50. Summan saa maksaa vaikka vähittäin. Tilinhoitajaksi valitaan joku ja nosto-oikeus rajataan; tiliotteet säilötään koulussa, ja niitä pääsee katsomaan vapaasti.

Rahoilla maksetaan kutosen leirikoulukustannukset ja ysiluokan retket. Ja kaikki muut menot, mihin kunta ei osallistu, kuten esim. luokan pikkujoulut, opettajien joululahjat, teatteri-yms. käynnit. Talkoita tai pipari- jne. myyjäisiä ei ole ollut tarvetta järjestää.

Kuten tuossa taannoin sanoinkin, kunta maksaa seutulipun ja leirikoulukustannuksista 80 e/oppilas, vanhempainyhdistyskin avustaa jonkin verran.

• ope

Omalta luokaltani ei löytynyt halukasta huoltajaa tällaiseksi rahastonhoitajaksi. Ei myöskään suostuttu siihen, että lapset myisivät jotakin tienatakseen luokalle rahaa. Keräsin 20 euroa kaikilta. Yksi ei tuonut millään, sillä vanhemmat vastustivat sitä, että koulussa joku maksaa. En raskinut jättää lasta koululle, kun lähdimme retkelle, ja maksoin omasta pussistani. Olin varmaan tyhmä, mutta minkäs teet!Kuntamme ei avusta millään tavoin lasten retkeilyä ja bussiyhtiöt kiskovat huikeita summia kyydityksistä.Kuljemme yleisillä kulkuneuvoilla aina, kun vain voimme, mutta kuskit ( ja muut matkustajat) ovat kiukkuisia. 33 oppilaan luokkani käyttäytyy hyvin, mutta ääntä tulee väkisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1768
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1174
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1050
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      936
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      846
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      79
      798
    7. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      796
    8. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      790
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      43
      766
    10. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    Aihe