Webasto 3900 AirTop Evo Comfort VIKA

wepasto

Webasto 3900 AirTop Evo Comfort Missä mahtaa olla vika kun laite ei käynnisty ellei kone ole käynnissa. Saa varmaankin liianvähän virtaa, mutta kuinka korjataan?

14

884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkömiäs

      Lisätään virtausta johdossa. Pari vaihtoehtoa: lyhennät nykyisiä kaapeleita tai laitat paksummat piuhat. Tarkoittaa myös maadoituspiuhaa.

    • johtomies

      Sähkömiäs neuvoi hyvin, jos lyhennät kaapeleita, niin näe vähän vaivaa ja lyhennä kaapeleita molemmista päistä. Näin tulee liitokset "uudistettua", liitoskohdat tahtoo olla ne arimmat hapettumille ja sitä kautta jännitehäviöille.

    • Nuo edelliset neuvot ovat oikein hyviä, reilusti poikkileikkauspinnan neliömillejä vaan niin hyvä tulee. Tässä voi hyvin verrata ettei iso vesimääräkään (tässä virta) mahdu ohkasesta pillistä (tässä johto). Sitten on vielä syytä tarkistaa kaikki liitokset ja sulakkeet ettei ole löysiä tai hapettumia.

    • opsaikko

      Akkuvikaa, koska laturin pyöriessä Webasto starttaa kun napajännitettä on vajaa pari volttia enemmän kuin mitä akustosta irtoaa.
      Jos vika olisi liian ohuissa johdoissa, ei Webasto olisi aiemminkaan startannut akkujen varassa. Akun navat voivat myös olla hapettuneet.
      Tsekkaa ensin navat. Jos ei auta, irroita akkukengät ja mittaa kunkin akun napajännite. Jos joku on alle 12,4V, uusi se akku tai mieluiten kaikki kerralla.

    • potkua puuttuu

      Voi olla joko tai tai sekä että.
      Tarkasta/tarkastuta akun kunto ensin, turhaan sitä ei kannata vaihtaa.

    • -Mika-

      Itse tekisin muutaman mittauksen ensin.

      1. Akun jännite, kun lämppäri kytketään päälle ja se alkaa käynnistyssyklin (hehkuttaa).
      2. Miinuskaapelin jännitehäviö samassa tilanteessa.
      3. Plussakaapelin jännitehäviö edelleen samassa tilanteessa.

      Nuo kohdat 2 ja 3 on helposti toteutettavissa vaikka siten, että laittaa minkä tahansa 2-napaisen kaapelin (kaiutinlkaapeli esim) service-akun napoihin ja ottaa toiset päät mukaan siihen tilaan, jossa lämppäri on. Mittaminen akun navan ja lämppärin liitäntäpaneelin navan välistä käy silloin helposti jne.

      Mittauksien jälkeen tiedetään, että missä se vika piilee.
      Jos molempiin kaapeleihin jää 0,5-1 voltti, on kaapelit todennäköisimmin liian ohuet (myös huono liitos molemmissa mahdollinen). Jos vaan toiseen kaapeliin jää 0,5 -1,5 volttia, on kyseisessä kaapelissa/sen liittimissä hapettumaa/muu häiriö. Jos kumpaankin kaapeliin jää alle 0,5 volttia ja akun jännite tippuu voltin tai enemmän niin akku on loppu.

      Yleensäkin kaikissa vikatapauksissa olisi järkevää ensin varmistaa vian aiheuttaja mittauksin ja vasta sitten ryhtyä korjaustoimenpiteisiin.

      Ai niin, ilmoittamani jännitearvot on suuntaa-antavia, ei absoluuttisia totuuksia. Ja joskus kaikki neljä vikaa voi olla samaan aikaan päällä. (johdot ohuet, sekä plussa että miinusjohdossa huonoja liitoksia, akku hieman jo huono=sisäinen resistanssi noussut).

    • Katso minkä vikakoodin se antaa. Jos vikakoodi on alijännite, niin silloinhan hommaan on ohjeita tuolla alla. Jos vikakoodi on liekintunnistus, on se pajakeikka, todennäköisesti höyrystin vaihtokunnossa.

      Vikakoodi näkyy siitä morsettelevasta vihreästä lampusta ja tietenkin lukulaitteella. Sillä näkisi myös hieman historiaa, miksi ja mitä ja miten.

    • seglare2

      Itselläni Webasto rupesi neljän vuoden ikäisenä tekemään tuota samaa; eli lähti käyntiin vain kun kone oli päällä. Laite huoltoon ja tuomiona oli että sen verran oli saanut kosteutta että joku sisällä oleva härpäke oli sen verran hapettunut että korjata piti.

    • tulikylmä

      Mulla laite ei näyttänyt mitään vikakoodia ja huoltomies vaihtoi ohjainkortin. Ei vieläkään mitään.. Sitten vaihdettiin uusi läpötila-anturi niin alkoi pelittää -> Vanha ohjainkortti takaisin. Onneksi meni takuuseen kun sai huoltomies monta kertaa rampata. Pitäisi varmaan tulevaisuutta varten hommata pari anturikomponenttia varoille..

    • jokke2

      itsellä vika poistui kun vaihdoin akut. vaikka oli olevinaan isot 2kpl 130A akut mutta kun jännite ei näissä riittänyt oli pakko vaihtaa uudet.kone käytössä nämä vanhat toimivat moitteetta.mutta vebastossa on minimijännite mitä ei voi alittaa,se vaan ei käynnisty.nyt vorkkii hyvin,voi hyvin käyttää viikonlopun yli ja ei ongelmia.

      • Sähköputkimiäs

        Jokke2, juttusi kuvastaa hyvin ihmistä, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä veneen sähkölaitteiden toiminnasta. Älä sure, kuulut suureen enemmistöön.

        Ehkä helpoin tapa kuvitella sähkön olemusta voisi olla seuraava:
        Akku = vesisäiliö
        Laturi = vesipumppu
        Sähköjohto = vesiputki
        Sähköhohtojen liittimet = vesiputkie liitoskappaleita
        Sähkökäyttöiset laitteet = vesihanoja
        A = litra, Ah = litraa tunnissa, V = vesisäiliön korkeus hanan suhteen, Vastus = vesiputken sisämitta ja putken pituus yhdessä.

        Vesipumppu pumppaa vettä ylhäällä olevaan vesisäiliöön, ajan mittaan säiliöön kasvaa levää, jolloin sen mahdollisuus ottaa vettä sisäänsä vähenee. Kun vesihana avataan, virtaa vesi hanan läpi, mutta sen määrä aikayksikössä on riippuvaista vesiputkien läpimitasta, pituudesta ja liitoskappaleiden kunnosta. Jos on pitkät ja ahtaat putket, tulee hanasta vain vähän vettä. Jos vesisäiliö on vanha, on sen sisälle kasvanut paljon levää, eikä vettä mahdu sinne paljon. Vesipumpun on siksi pumpattava vettä koko ajan, jotta hanasta tulisi jotain ulos. Jos pumppu pysäytetään, ei hanasta tulevaa vettä ole tarpeeksi tukanpesuun. Vaimossi hiukset jäävät vaahtoisiksi. Ja tästähän ei hyvää seuraa, päivä on pilalla.
        Yrität käynnistää koneen saadaksesi lisää vettä säiliöön, mutta koneen starttimoottori ei alakaan pyöriä, koska se saa voimansa tuosta samasta vesisäiliöstä. Saatat pelastua totaaliselta katastrofilta, jos olet järjestänyt ylimääräisen, erillisen vesisäiliön, putken ja hanan vain tuota starttimoottoria varten.


      • opsaikko
        Sähköputkimiäs kirjoitti:

        Jokke2, juttusi kuvastaa hyvin ihmistä, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä veneen sähkölaitteiden toiminnasta. Älä sure, kuulut suureen enemmistöön.

        Ehkä helpoin tapa kuvitella sähkön olemusta voisi olla seuraava:
        Akku = vesisäiliö
        Laturi = vesipumppu
        Sähköjohto = vesiputki
        Sähköhohtojen liittimet = vesiputkie liitoskappaleita
        Sähkökäyttöiset laitteet = vesihanoja
        A = litra, Ah = litraa tunnissa, V = vesisäiliön korkeus hanan suhteen, Vastus = vesiputken sisämitta ja putken pituus yhdessä.

        Vesipumppu pumppaa vettä ylhäällä olevaan vesisäiliöön, ajan mittaan säiliöön kasvaa levää, jolloin sen mahdollisuus ottaa vettä sisäänsä vähenee. Kun vesihana avataan, virtaa vesi hanan läpi, mutta sen määrä aikayksikössä on riippuvaista vesiputkien läpimitasta, pituudesta ja liitoskappaleiden kunnosta. Jos on pitkät ja ahtaat putket, tulee hanasta vain vähän vettä. Jos vesisäiliö on vanha, on sen sisälle kasvanut paljon levää, eikä vettä mahdu sinne paljon. Vesipumpun on siksi pumpattava vettä koko ajan, jotta hanasta tulisi jotain ulos. Jos pumppu pysäytetään, ei hanasta tulevaa vettä ole tarpeeksi tukanpesuun. Vaimossi hiukset jäävät vaahtoisiksi. Ja tästähän ei hyvää seuraa, päivä on pilalla.
        Yrität käynnistää koneen saadaksesi lisää vettä säiliöön, mutta koneen starttimoottori ei alakaan pyöriä, koska se saa voimansa tuosta samasta vesisäiliöstä. Saatat pelastua totaaliselta katastrofilta, jos olet järjestänyt ylimääräisen, erillisen vesisäiliön, putken ja hanan vain tuota starttimoottoria varten.

        Ampeerituntisaanto vanhastakin akusta toki riittää lämppärin pumpulle ja puhaltimelle, mutta vanhan akun napajännite ei riitä sytytykseen.
        Tilanne on siis tuossa sinulle ammatillisessa kurssikeskuksessa opetetussa vesisähkövertauksessa se, että paitsi että levää on säiliön pohjalla, on myös koko säiliö vajonnut alemmaksi ja vedenpaine (jännite) siksi pudonnut.


      • Sähköputkimiäs
        opsaikko kirjoitti:

        Ampeerituntisaanto vanhastakin akusta toki riittää lämppärin pumpulle ja puhaltimelle, mutta vanhan akun napajännite ei riitä sytytykseen.
        Tilanne on siis tuossa sinulle ammatillisessa kurssikeskuksessa opetetussa vesisähkövertauksessa se, että paitsi että levää on säiliön pohjalla, on myös koko säiliö vajonnut alemmaksi ja vedenpaine (jännite) siksi pudonnut.

        Nyt nostit minut aivan liian korkealle sähköammattimiehen tasolle. Ihan oikeasti olen koulutukseltani kauppatieteiden maisteri. V eli jännite eli säiliön korkeus hanaan nähden on siis laskenut, kuten sanoin symbolien selityksissä. Kiitos täsmennyksestä.


    • Tuo on hyvä vertaus. Sähkön perusteethan käydään jo peruskoulussa läpi. Hämmästyttävää, kuinka pihalla keskimäärin ihmiset kumminkin tuosta asiasta on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe