Miksi pitää vaatia, että muut uskovat samoin?
Miksi henkilökohtainen usko ei riitä?
14
132
Vastaukset
- naimma-aslakki
Kyllä se henkilökohtainen usko Kristuksen Jeesukseen yleensä Isä Jumalalle riittää.
Ihmiset puhuvat mitä puhuvat monesti siitä, mitä sylki suuhun tuo, tai puhuvat, niinkuin heillä ei alaleukaa olisi laisinkaan.
Jätä sellaiset löperöpuhujat omaan arvoonsa ja pidä uskosi Jeesukseen, niin siitä ne elämäsi kurvit ja kuviot siilautuu kondikseen..- en käsitä
En voi pitää sellaista mitä minulla ei ole. Elämäni on täysin kunnossa, eikä siitä nyt ollut kyse.
- kyllä se siitä
Jumalalle riittää sinun henkilökohtainen uskosi. Täällä palstalla se ei riitä. Sinun pitää perustella kaikille uskovaisille ja agnostikoille ja ateisteille miksi, miten, millä tavalla ja miten paljon uskot. Mikään perustelu ei riitä. Myös sielunviholliselle sinun pitää alati perustella uskoasi ja sen heikkoutta ja huonoutta.
- enkeleistä se lähti
Joo, tuossa sukulaisen tytärkin uskoo enkeleihin ja keijuihin, sekä uskoo, että se riittää. Se on hänen henkilökohtainen usko, sekä suun tunnustus.
- Näkökulmani on tämä
Minä näen asian niin, että henkilökohtainen usko riittää yksilölle varsin hyvin, mutta yhteisölle ei. Uskonnollinen yhteisö on kuin firma, jolla täytyy olla tuloja, jotta voisi olla myös menoja.
Luterilainen kirkko ottaa varat koko yhteiskunnalta, myös niiltä, jotka eivät sen jäseniä ole. Helluntailaisissa yhdistyksissä taas pieni joukko kerää muilta hyvää palkkaa ja erilaisia etuuksia. Tällaiset yhteisöt ovat olemassa tuon pienen joukon elättämistä varten. Vastapalveluksena massoille tarjotaan elämyksiä ja erilaisia (usein perättömiäkin) lupauksia.
Henkilökohtainen usko ei häiritse ketään, yhteisöjen manipulointi ja rahankeräys sen sijaan herättää vastustusta ilmeisesti myös ateisteissa. Itsekin pidän sellaista huijauksena enkä anna rahaa yhdellekään uskonnolliselle järjestölle. Paitsi tietysti luterilaiselle kirkolle, sillä sitä ei meistä kukaan voi itse valita.
Henkilökohtainen usko siis riittää minulle.- hellaritar
Joopa joo. "tällaiset yhteisöt ovat olemassa tuon pien joukon elättämistä varten".
Tiedoksi vain että Helluntaiseurakunnat tekevät paljon hyväntekeväisyystyötä, mistä sinulla ei näköjään ole hajuakaan.
Oma seurakuntani auttaa orpokoteja, maahanmuuttajia, mielenterveyskuntoutujia ja tekee diakonia työtä jne. Omassa seurakunnassani en ole havainnut elämysten ja perättömien lupausten tarjoamista. Jossakin Amerikoissa on näitä rahastavia muka helluntaisaarnaajia paljonkin ja suomestakin saattaa löytyä epäterveitä yksilösaarnaajia ja on teologisesti oppimattomia uskovia, mutta väitän että kyllä nykyään suomen helluntaikirkoista saa teologisesti erittäin asiallista opetusta.
Rakas ihminen. Ihmiset ovat yksilöitä. En itsekään tuomitse muiden kirkkokuntien edustajia tietynlaisiksi, pahoiksi ihmisiksi (eri uskontosuuntien palstoille kirjoittavilla toisuskoisilla ja ateisteillahan on yleensä juuri tämä ikävä tarve ja päämäärä, paheksua ja tuomita. ja sitten vielä moittia uskovia paheksuviksi ja tuomitseviksi) en ainakaan saa sitä tehdä, sehän olisi väärin ja epäoikeudenmukaista. Juuri tässä ihmisen syntisyys näyttäytyy: haluamme olla Jumalia itse, langettaa tuomioita, moittia toisia ja osoittaa omaa erinomaisuuttamme. Mutta mitä hyötyä tästä on? ei kukaan muuta moittimalla ja tuomitsemalla. Asioihin voi vaikuttaa vain olemalla itse sellainen ihminen jonka toivoisi muiden olevan. Tämän takia raamattu opettaa juuri ettemme saa tuomita eikä meidän pitäisi olla sanakiistojen kipeitä ja ärsytellä toisiamme. Vihan siemeniä kylvämällä kasvaa vain vihaa. Tuomion siemenet aiheuttavat vain halua tuomita. Usko jos nyt kristinuskoa tarkoitat niin on muutakin kuin vain totena pitämistä, se ilmenee tekoina tai muutoin se on kuollut. Uskon kautta voimme rakastaa vihamiestämmekin, ehkä myös eri seurakuntiin kuuluvia ihmisiä. Ymmärtää että hekin ovat ihmisiä ja yhtä vajavaisia kuin me itse. ja vielä että jos vain laskemme vihamielisyyden yltämme saatamme rakastaa tai edes sietää heitä, ovathan hekin lähimmäisiämme . Siunattua kevättä sinulle.
Henkilökohtainen usko kelpaa Jumalalle, kuten tuolla joku jo kirjoittaakin. henkilökohtainen usko ei kelpaa välttämättä helluntailaisille oman kertomuksen pohjalta, vaan se on heille kerrottava heidän haluamallaan tavalla. Jos et tunnusta uskoasi helluntailaisille oikein, saat lisäkysymyksiä ja lopuksi he arvioivat kertojan uskon helluntainäkökulmasta.
Helluntailaislle ei kelpaa se, että kerrot henkilökohtaisesta uskostasi mainiten sen, että uskot apostolisen uskontunnustuksen mukaan. Se on kuin punainen vaate helluntailaisille ja sinulle annetaan ymmärtää olevasi harhaoppinen. Näin siitäkin huolimatta, että helluntailaiset uskovat "apostolisen uskontunnustuksen mukaan". Tuota uskontunnustusta ei muuten lausuta koskaan helluntaiseurakunnissa, koska se on kuulemma liian kirkollinen ja muistuttaisi liika luterilaisuudesta.- uskonveli
Minä olen helluntailainen ja minulle kelpaa uskonveljeksi tai sisareksi muutkin uskovat. En tiedä missä umpiossa olet kasvanut? Jossain maaseudun kylälläkö?Ssillä nykyään eri kirkkokuntien ihmiset tekee paljon yhteistyötä. Meillä ainakin käy ev.lut seurakunnasta nuoria ja itse käydään vapaakirkolla. Miksi on sulla tarve mustamaalata? Ikävä jos joku helluntaikirkkoon kuuluva ei ole hyväksynyt sinua ? ilmeisesti sellaisena kuin olet? Mutta voisit osoittaa olevasi kristittynä kasvanut itse ja jättää sellaisen ihmisen jorinat omaan arvoonsa etkä antaa katkeruuden kasvaa niin että vihaat kaikkia ja saarnaat täällä meitä vastaan. Jokaisessa kristillisessä seurakunnassa niin kuin maailmassakin on ikävä kyllä ihmisiä, jotka ovat menneet lahkolaisuuden harhaan, eli uskovat oman yhteisönsä erinomaisuuteen ja tämä syntitaipumus meinaa välillä vaania itse kutakin. Koeta nousta hengessä tällaisten asioiden yläpuolelle, sillä Herran tahto on että olemme yhtä. Juuri siksi Saatana vastustaa ja haluaa että riitelemme ja tuomitsemme toisiamme täälläkin forumilla, sillä hän vihaa yhteyttä.
uskonveli kirjoitti:
Minä olen helluntailainen ja minulle kelpaa uskonveljeksi tai sisareksi muutkin uskovat. En tiedä missä umpiossa olet kasvanut? Jossain maaseudun kylälläkö?Ssillä nykyään eri kirkkokuntien ihmiset tekee paljon yhteistyötä. Meillä ainakin käy ev.lut seurakunnasta nuoria ja itse käydään vapaakirkolla. Miksi on sulla tarve mustamaalata? Ikävä jos joku helluntaikirkkoon kuuluva ei ole hyväksynyt sinua ? ilmeisesti sellaisena kuin olet? Mutta voisit osoittaa olevasi kristittynä kasvanut itse ja jättää sellaisen ihmisen jorinat omaan arvoonsa etkä antaa katkeruuden kasvaa niin että vihaat kaikkia ja saarnaat täällä meitä vastaan. Jokaisessa kristillisessä seurakunnassa niin kuin maailmassakin on ikävä kyllä ihmisiä, jotka ovat menneet lahkolaisuuden harhaan, eli uskovat oman yhteisönsä erinomaisuuteen ja tämä syntitaipumus meinaa välillä vaania itse kutakin. Koeta nousta hengessä tällaisten asioiden yläpuolelle, sillä Herran tahto on että olemme yhtä. Juuri siksi Saatana vastustaa ja haluaa että riitelemme ja tuomitsemme toisiamme täälläkin forumilla, sillä hän vihaa yhteyttä.
Olen kasvanut helluntailaisessa kodissa pienen paikkakunnan syrjäkylällä. Tätä kasvamista voisi nimittää umpioksikin. Olen kuitenkin asunut yli 20 vuotta aikuisiälläni Helsingin seudulla sekä Turussa ja törmännyt siellä juuri tuohon ilmiöön, josta yllä kerroin.
Olen jäänyt juttelemaan usein helluntailaisten kanssa kadulla (kun ovat jakaneet traktaatteja). Yleensä kysyn ensimmäisenä, mitä uskonsuuntaa nämä edustaa. Olen myös jonkin verran käynyt helluntaiseurakunnissa, jossa ihmiset ovat tulleet juttelemaan ja kyselemään asioitani.
Lähes kaikki mainitsemani keskustelukumppanit ovat kysyneet minulta suoraan, oletko uskossa. Olen siihen vastannut: kyllä, ja että uskon apostolisen uskontunnustuksen mukaan. Tämän jälkeen alkaakin kysymysten tulva. Se ei riitäkään että kertoo uskonsa näin, pitää mainita vielä aikakin, milloin uskoontulo on tapahtunut. Muutaman kysymyksen jälkeen nämä keskustelukumppanit ovat todenneet minulle kylmästi, että et sinä ole uskossa. Valitettavasti asia on näin.
Tällä palstalla keskustelen helluntailaisuudesta, ja tuon keskusteluun oman näkökulmani, kuten teet Sinäkin. Eikö kuitenkin olekin hienoa, että on olemassa tällainen vapaa keskustelupalsta, jossa ei edellytetä olemaan samaa mieltä asioista.
- Uskossa Jeesukseen
Raamatullinen usko ei ole henkilökohtainen, vaan se on Jumalan ja ihmisen välinen, jonka Raamattu määrittelee oikeaksi tai vääräksi.
Usko Herraan Jeesukseen Raamatun opettamalla tavalla niin sinä pelastut! Muissa uskoissa ei ole kysymys Taivaaseen johtavasta uskosta.
Raamattu määrittelee uskoamme muun muassa näin:
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen." - 7+4
Kyseessä on siis pelkkä provo-aloitus, trolli.
- Välikommentti
Joka ketjuun pitää näköjään saada yksi kirjoitus, jossa aloittajaa epäillään trolliksi. Eikö se vasta olekin trollailua?
Ihan sama, onko aloitus trolli vai ei, jos se herättää asiallista keskustelua.
- mitä usko on?
Ensin pitää määritellä mitä sana "usko" Raamatullisessa yhteydessä tarkoittaa, ja toiseksi on hyvä tietää, että Raamatun mukaan pelastava usko kohdistuu vain ja nimenomaan juuri Raamattuun, eikä esim. horoskooppeihin, ja kolmanneksi pitää erottaa toisistaan käsitteet usko ja ihmisten mielipiteet eli opit, joista tosin voidaan hyvässä sovussa keskustella jos ollaan oikeasti kristittyjä.
VAI VAATIA ?????????????????????
SAAT SE KUULOSTAMAAN.....
Jokainen rakkaudessa tulis TOVOA TIETYSTI jos on oikeassa Uskossa ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1483219- 1082613
- 512591
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402258Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4832112- 1101911
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521895Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91744Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151647Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1111638