"Sanallisessa ironiassa viestin tarkoitettu merkitys on erilainen tai päinvastainen kuin sanojen tavanomainen merkitys.
Esimerkiksi jos joutuu kauan odottamaan palvelua ravintolassa sarkastinen henkilö sanoo"Täällähän on aivan loistava palvelu!""
"Autisteilla ja henkilöillä, jotka kärsivät aivovaurioista on usein vaikeuksia ymmärtää sarkasmia.
Tutkimusten mukaan terve 3-vuotias lapsikin sen muutoin jo ymmärtää."
Näin siis wiki.
Minä tällaisenä täti-ihmisenä olen nyt rikollisten kirjoissa koska eräs ei ymmärtänyt sarkasmiani. Sanoin ihmistä nettipalstalla rumaksi. En tarkoittanut.
Tämä täti on nyt ihan sekaisin. Koska maine menee jos poliisi tulee ovelle.
Wiki:"Sarkasmi on purevaa ivaa tai purevan ivallinen ilmaus. Se on sanallista ironiaa joka on tarkoituksellista ja yleensä loukkaavaksi tarkoitettua, ja voi kohdistua ihmisiin tai tapahtumiin."¨¨
Minä kohdistin vitsini tapahtumaan, ja sen tapahtuman kokonaisuudessaan voisi nyt unohtaa. Mitä tulikaan tehtyä...
Onko sarkasmi syntiä?? Kyynisyys ja ironia?? Onko hellareille tuttuja termejä?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi
Sarkasmi, onko syntiä???
17
540
Vastaukset
- ~~tähkäpää~~
Minun mielestäni voi olla sekä hyväntahtoista, että pahantahtoista sarkasmia ja ironiaa.
Hyväntahtoinen sar./iron. tulee esille siten, että se ikäänkuin auttaa toista osapuolta katsomaan asiaa toiseltakin kantilta, eli hienovaraisesti ohjaa toista laajempaan katsantokantaan.
Sark./iron. ovat myöskin loistava huumorin ja tilannekomiikan keino sellaisessa porukassa, jossa tunnetaan hyvin toinen toisensa ja voidaan luottaa siihen, että sillä ei ole tarkoitus haavoittaa tai piikittää toista.
Eli mielsetäni tämä Wikin määritelmä on liian kankea ja rajavaa:
"Sarkasmi on purevaa ivaa tai purevan ivallinen ilmaus. Se on sanallista ironiaa joka on tarkoituksellista ja yleensä loukkaavaksi tarkoitettua, ja voi kohdistua ihmisiin tai tapahtumiin."
Ei sarkasmin ja ironian tarvitse aina olla ivaa, eikä ole aina ivaavaa.Hetkinen hei...luitko tuon linkin? Sarkasmin VIRALLINEN määritelmä on se että se on kuin onkin AINA purevaa ivaa. Se ei oikeasti ole muuta.
Tilannekomiikka on ERI ASIA.
Se että sillä tarkoitetaan jotain muuta tekee siitä sellaista jota voi kuvata sanalla nokkeluus.
Kaikki tosin ei sarkasmia ymmärrä, niin on käynyt minulle useasti, jolloin loukkkaannun vielä lisää ja olen vielä enemmän sarkastinen ts.ivallinen ja kysyvä.- ~~tähkäpää~~
sarisusannass73 kirjoitti:
Hetkinen hei...luitko tuon linkin? Sarkasmin VIRALLINEN määritelmä on se että se on kuin onkin AINA purevaa ivaa. Se ei oikeasti ole muuta.
Tilannekomiikka on ERI ASIA.
Se että sillä tarkoitetaan jotain muuta tekee siitä sellaista jota voi kuvata sanalla nokkeluus.
Kaikki tosin ei sarkasmia ymmärrä, niin on käynyt minulle useasti, jolloin loukkkaannun vielä lisää ja olen vielä enemmän sarkastinen ts.ivallinen ja kysyvä.Tilannekomiikka on todellakin tilannekomiikkaa, mutta kuten kirjoitin, sen yhtenä ilmaisemismuotona kuten huumorinkin, saatta todella hyvin toimia hyvän tahtoinen sarkasmi, jos porukka / yhteisö on sellainen, joka sitä ymmärtää ja tietää, että kysymyksessä ei ole kenenkään henkilökohtainen ivailu tai piikittäminen.
En lukenut nyt tuota kyseistä linkkiä, sillä se on minulla jopa kirjallisessa muodossa olemassa, sillä olemme eräällä porukalla keskustelleet paljonkin kyseisestä aiheesta. :) ~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Tilannekomiikka on todellakin tilannekomiikkaa, mutta kuten kirjoitin, sen yhtenä ilmaisemismuotona kuten huumorinkin, saatta todella hyvin toimia hyvän tahtoinen sarkasmi, jos porukka / yhteisö on sellainen, joka sitä ymmärtää ja tietää, että kysymyksessä ei ole kenenkään henkilökohtainen ivailu tai piikittäminen.
En lukenut nyt tuota kyseistä linkkiä, sillä se on minulla jopa kirjallisessa muodossa olemassa, sillä olemme eräällä porukalla keskustelleet paljonkin kyseisestä aiheesta. :)Joo, mietittyäni asiaa niin tilannekomiikka on muuten juuri nimenomaan sarkasmia, eikä se ole pahantahtoista. Mutta se voi tuntua siltä.
Jos kohde on "liian herkkä"...
Sitä ei ole tarkotettu sellaiseksi että se pitäis ottaa tosissaan.
Jostain syystä tällä palstalla ne ei kukaan ymmärrä mun vitsejä... xDsarisusannass73 kirjoitti:
Joo, mietittyäni asiaa niin tilannekomiikka on muuten juuri nimenomaan sarkasmia, eikä se ole pahantahtoista. Mutta se voi tuntua siltä.
Jostain syystä tällä palstalla ne ei kukaan ymmärrä mun vitsejä... xDPS. Pohdittuani asiaa vielä lisää niin pyörrän tuon minkä sanoin. Tilannekomiikka on ironiaa ennemmin kuin sarkasmia.
PS. Pohdittuani asiaa vielä lisää niin pyörrän tuon minkä sanoin. Tilannekomiikka on ironiaa ennemmin kuin sarkasmia.
Jatkuu.. Wiki vahvistaa asian. Sen mukaan ironia on tilannesidonnaista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ironia
Toivon ettei näitä viestejäni poisteta. Lähden taas töihin ja katsotaan sitten taas mitä täällä on jäljellä illalla.
Olen oudon huumorintajuni takia epäsuosittu henkilö tällä palstalla.
Jotkut taas kehuvat nokkelaksi.- ~~tähkäpää~~
Joo, mietittyäni asiaa niin tilannekomiikka on muuten juuri nimenomaan sarkasmia, eikä se ole pahantahtoista. Mutta se voi tuntua siltä.
Jostain syystä tällä palstalla ne ei kukaan ymmärrä mun vitsejä... xDTämä nettikeskustelu on siitä tosiaankin harmillista, että kun emme tunne toisiamme, eikä meillä ole kehon kieltä käytettävissämme, saattaa meidän huumorilla heittämämme asia kääntyä ihan joksikin muuksi, kuin mitä olemme tarkoittaneet.
Itse olen elänyt ja kasvanut hyvin huumoripitoisessa ympäristössä ja usein täällä naureskelenkin yksikseni joillain näillä tilanteilla, mitä täällä tapahtuu ja mieleni tekisi joskus heittää täysin huumorille, kun huomaa että, joillakin on pipo nyt niiiiiiin mahottoman kiereällä, että....mutta ei sitä oikein auta tehdä täällä .:)
Olen ollut puhelinkeskusteluissa joidenkin täällä netissä tapaamieni ihmisten kanssa ja on ollut tosi huikeaa nähdä, miten erilaisen kuvan ihmsestä saa, kun keskustelee hänen kanssaan, kuin mitä on saanut näiden kirjoitettujen viestien pohjalta.
ps. Jäin miettimään sanojasi. Saatat tähkis olla sittenkin oikeassa.
Sarkasmissa tarkoitetaan jotain muuta kuin se ilkeys...meinaan vaan että se ilkeys ja se piikki on sellaista tilannekomiikassakin että se on loukkaavaa että hyväntahtoisuutena ei ihminen pysty ottamaan vastaan.
Jos sarkasmin avulla pyrkii neuvomaan toista niin se on varmaa että siinä vain loukkaa sitä kohdettaan.
Minä jos kuka sen tiedän.
Sillä ei pääse toivottuun lopputulokseen ...kukaan.- ~~tähkäpää~~
Uskoinkin, että pääsemme näkemään tämän asian vielä samalla tavoin, kunhan kykenemme keskustelemaan niin, että tiedämme, mitä kumpikin tarkoittaa.
Minäkin olen sitä mieltä, että sitä ei tulisi harjoittaa ainakaan henkilökohtaisesti täysin tuntemattoman ihmisen kohdalla esim. tällaisessa nettikeskustelussa, jossa emme tunne toinen toistamme paremmin, emmekä näin ollen voi tietää, mihin kohtaan sarkasmimme kolahtaa hänessä, emmekä tiedä toisen humoorintajun rajoja.
- sarkasmin toimittaja
Sarkasmi ei ole syntiä, etkö ole lukenut Eliaan tapausta?
1. Kuningasten kirja 18:27 Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".- sarkasmin toimittaja
Sarkasmi on viiltävää ivaa, jonka tarkoitus on paljastaa TOTUUS.
sarkasmin toimittaja kirjoitti:
Sarkasmi on viiltävää ivaa, jonka tarkoitus on paljastaa TOTUUS.
Plussat sulle...
*surullinen huokaus*- Eenokki 12
Plussat sulle...
*surullinen huokaus*sarkasmi on sala-ivaa esim. Jeesus sanoi rikkaalle nuorukaiselle....tee se niin saat elää(täytä laki)
Aroille ja herkille ihmisille ei pitäisi olla sarkastinen eli käyttää sala-ivaa.
Koville ja paatuneille sen sijaan pitää olla sarkastinen että korvat heillä heiluvat punaisina ja nokka tuhisee.
- ~~tähkäpää~~
Nyt vasta huomasin, että tämä aihe liittyykin suurempaan kokonaisuuteen, eli johonkin vanhaan tapahtumaan, josta en tiennyt mitään.
Toivon sydämestäni, että pääsette asiassa sopuun!Tähkis..tässä ketjussa ei ole tarkoitus puhua henkilöistä vaan keskustella siitä onko sarkasmi synti, johon kysymykseen kukaan ei ole ottanut vielä kantaa.
Nyt täytyy tosiaankin lähteä...tulen katsomaan illemmalla onko ketju vielä tallessa.
- j.t.p.
Sinun elämässäsi on KAIKKI syntiä, koska olet hylännyt Vapahtajan tarjoaman ARMON ja PELASTUKSEN Hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa.
Sen vuoksi onkin turha kysyä, onko sarkasmi, tai jokin muu asia elämässäsi enemmän tai vähemmän syntiä.
Sinä olet synnin orja, niin kuin Raamattu asian ilmaisee. Synti hallitsee ja kahlitsee sinua - kaikessa. Olet siis synnin orjaksi myyty.
Suurin ja samalla kadottava synti elämässäsi on ollut hylätä Jeesuksen Golgatan ristillä vuodattamansa sovitusveri ja Hänen sinun edestäsi kärsimänsä sijaisuhri.
Oikeastaan tämä aloituksesi pitäisi laittaa poistoonkin saman tien.- j.t.p:lle
Miksi? Kannatatko sensuuria?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781