Kaste jakaa kristittyjen mielipiteitä, pitääkö vauva kastaa vai vasta uskonsa tunnusta aikuinen tai 15v.? Ja pitääkö kasteen olla pelkkä pään valelu vai upotus?
Raamatussa mainitaan toisissa kohdissa ensin kaste ja sitten opetus ja joissain kohdissa päinvastoin. Miten siis on kasteen laita, kuinka paljon merkitystä on se suoritustavalla?
Upotus- vai valelukaste?
23
199
Vastaukset
- *Faith*
Näistä kasteasioista on keskusteltu vaikka kuinka monessa Suomi24:n ketjussa.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, ettei kastetun iällä tai tavalla ole mitään väliä. Kaste ei pelasta ketään, joten pääasia että ylipäätään kastetaan.
Itse kannatan lapsikastetta (jo kasteen eksorkistisen merkityksen vuoksi), mutta lapsikasteen tulisi aina merkitä sitä, että lapsesta pyritään kasvattamaan kristitty pienestä pitäen.
On ihan tyhmää kastaa lasta vauvana, ostella sitten hänelle kaiken maailman Harry Potter -kirjat ja mörköelokuvat, ja odottaa, että koulu ja rippikoulu hoitavat hengellisen kasvatuksen! - ensndsd
Eikö luterilainen kirkko opeta, että kasteessa lapsi saa lahjaksi uskon?
- Pitää paikkansa:
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kaste
Lapsenuskoa pitää kuitenkin ruokkia, jotta se säilyyy ja muuttuu aikuisen suhteeksi Jumalaan. Nykyaikana niin käy valitettavan harvoin. Minun kirjoitus on poistettu. MIKSI???
Upotus tai valelukaste
Sana baptidsoo tarkoittaa montaa eri asiaa. Esim. pestä kastella kastaa kostuttaa valella vihmoa puhdistaa ammentaa joutua veden kanssa tekemisiin.
ROOM.6:3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Ei ole mitään yhteyttä upotuskasteeseen. Väite on yhtä tyhjentävä.
MARK.1:10. Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niin kuin kyyhkysen laskeutuvan häneen
Vedestä nouseminen ei tarkoita yhtään, että olisi kastettu upottamalla. On sama kuin äiti huutaisi lapselleen, että tule ylös vedestä ei lapsen tarvinnut olla upotettuna vaan ainoastaan vedessä. Kaste pyrittiin suorittamaan virtaavassa veressä, koska se oli puhtainta ja raikkainta.
1KOR.10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus
Tässäkin Juutalaiset saivat kastelu kasteen ei upotusta. Sen sijaan egyptiläiset upotettiin ja he hukkuivat. Eli valelukaste oli pelastus ja upotus oli kuolema.
APT.22:16. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Tässäkin on pestä ei upottaa. Raamattu ei mainitse missään upottamista.
APT.16:33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
Tässäkään ei ole mitenkään mahdollista kastaa upottamalla. Koska vankin vartian kodissa tuskin oli syvää allasta.
Siihen aikaan olisi pitänyt kantaa vettä kaivosta monta kertaa johonkin altaaseen ja vaihtaa aina välillä vesi.
Jerusalemissa ei ollut mahdollista kastaa 3000 upottamalla ensimmäisenä helluntaina.
Eikä etiopialaisen hoviherran kastaminen välillä Jerusalem Gaza olisi mahdollista upottamalla, koska siellä ei ollut kuin korkeintaan jokunen kevätpuro.
Myös Vanhassa Testamentissä on kasteeseen viittaavaa. 4MOOS.8:6. "Ota leeviläiset israelilaisten keskuudesta ja puhdista heidät.
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, ja ajattakoot he koko ruumiinsa partaveitsellä ja peskööt vaatteensa ja puhdistakoot itsensä.
HES.36:25. Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
PS.51:9. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin- Dippauskastelu
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Minun kirjoitus on poistettu. MIKSI???
Upotus tai valelukaste
Sana baptidsoo tarkoittaa montaa eri asiaa. Esim. pestä kastella kastaa kostuttaa valella vihmoa puhdistaa ammentaa joutua veden kanssa tekemisiin.
ROOM.6:3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
MARK.1:10. Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niin kuin kyyhkysen laskeutuvan häneen
Vedestä nouseminen ei tarkoita yhtään, että olisi kastettu upottamalla. On sama kuin äiti huutaisi lapselleen, että tule ylös vedestä ei lapsen tarvinnut olla upotettuna vaan ainoastaan vedessä. Kaste pyrittiin suorittamaan virtaavassa veressä, koska se oli puhtainta ja raikkainta.
1KOR.10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus
Tässäkin Juutalaiset saivat kastelu kasteen ei upotusta. Sen sijaan egyptiläiset upotettiin ja he hukkuivat. Eli valelukaste oli pelastus ja upotus oli kuolema.
APT.22:16. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
APT.16:33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
Tässäkään ei ole mitenkään mahdollista kastaa upottamalla. Koska vankin vartian kodissa tuskin oli syvää allasta.
Siihen aikaan olisi pitänyt kantaa vettä kaivosta monta kertaa johonkin altaaseen ja vaihtaa aina välillä vesi.
Jerusalemissa ei ollut mahdollista kastaa 3000 upottamalla ensimmäisenä helluntaina.
Eikä etiopialaisen hoviherran kastaminen välillä Jerusalem Gaza olisi mahdollista upottamalla, koska siellä ei ollut kuin korkeintaan jokunen kevätpuro.
Myös Vanhassa Testamentissä on kasteeseen viittaavaa. 4MOOS.8:6. "Ota leeviläiset israelilaisten keskuudesta ja puhdista heidät.
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, ja ajattakoot he koko ruumiinsa partaveitsellä ja peskööt vaatteensa ja puhdistakoot itsensä.
HES.36:25. Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
PS.51:9. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisinJuutalaiset saivat kastelu kasteen ei upotusta. Sen sijaan egyptiläiset upotettiin ja he hukkuivat. Eli valelukaste oli pelastus ja upotus oli kuolema.*****
LOL
Sanamiehen opetuksissa on komiikkaa :D
eikös riittäs jos dipattas pikkuvarvas /pikkurilli veteen? - vesi-insinööri
Minun kirjoitus on poistettu. MIKSI???
Upotus tai valelukaste
PS.51:9. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisinEikä etiopialaisen hoviherran kastaminen välillä Jerusalem Gaza olisi mahdollista upottamalla, koska siellä ei ollut kuin korkeintaan jokunen kevätpuro.****
Puhut ihanhulluja Sanamies.
Toki parituhatta vuotta sitten siellä oli paljon enemmän vettä kuin nykyisin. vesi-insinööri kirjoitti:
Eikä etiopialaisen hoviherran kastaminen välillä Jerusalem Gaza olisi mahdollista upottamalla, koska siellä ei ollut kuin korkeintaan jokunen kevätpuro.****
Puhut ihanhulluja Sanamies.
Toki parituhatta vuotta sitten siellä oli paljon enemmän vettä kuin nykyisin.Kuinka sitten kastetiin Jerusalemissa 3000 upottamalla?
- piis ov keik
Kuinka sitten kastetiin Jerusalemissa 3000 upottamalla?
No Jordanissahan vettä silloinkin virtasi?
kauankos siinä menisi?
http://www.youtube.com/watch?v=y43i6EsrQt4 piis ov keik kirjoitti:
No Jordanissahan vettä silloinkin virtasi?
kauankos siinä menisi?
http://www.youtube.com/watch?v=y43i6EsrQt4Jerusalemista on matkaa Jordanille. Tuskin 3000 vaelsi sinne kastettavaksi
- Jordan KELPAA kyllä
Jerusalemista on matkaa Jordanille. Tuskin 3000 vaelsi sinne kastettavaksi
totuusvoittaaaina20.2.2014 00:13
Jerusalemista on matkaa Jordanille. Tuskin 3000 vaelsi sinne kastettavaksi**
Jaaha?
Jeesus Kristus kastettiin Jordanissa.
Ihan taatusti se sama Jordan kelpasi
uusille kristityille ERITTÄIN hyvin.
Sanamies halveksii Jeeuksen Kristuksen
kastejokea Jordania, miksi? - kävelytaito tarpeen
Jordan KELPAA kyllä kirjoitti:
totuusvoittaaaina20.2.2014 00:13
Jerusalemista on matkaa Jordanille. Tuskin 3000 vaelsi sinne kastettavaksi**
Jaaha?
Jeesus Kristus kastettiin Jordanissa.
Ihan taatusti se sama Jordan kelpasi
uusille kristityille ERITTÄIN hyvin.
Sanamies halveksii Jeeuksen Kristuksen
kastejokea Jordania, miksi?Moni oli tullut aika kaukaa Jerusalemiin silloin juhliin.
Taatusti kelpasi heille Jordan kastepaikaksi,
kun siinä oli Herramme Kristuskin kastettu.
Nikki 'totuusoittaaaina' on kyllä habitukseltaan niin tukevaa tekoa että saattaisi hengästyä jo ajatuksesta,
mutta kun ei ollut autoja ,
oli ihmiset tottuneet reissaamaan omin jaloin ja vaikka aasilla.
Ne ei istuneet sohvapottuina lätkää kotinurkasta töllöttämässä
kuten nykyihmiset :D
soffapotaatti ei asiaa ymmärrä ?
- simppeliä ku mikä
Kaste VEDELLÄ ja Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on kaste.
Ei ole merkitystä kastetun iällä, ymmärryksellä, sukupuolella, veden määrällä, veden lämpötilalla, jne jne - uskovan kaste
En lukenut toisten kommentteja mutta vastaan. Ensin tulla tietoisesti uskoon, sitten kaste ja ja sen jälkeen opetus ja opetushan jatkuu koko elinajan seurakunnassa. Iästät voidaan sanoa, että henkilön kypsyyden mukaan. Jos lapsi ymmärtääuskoontulon ja haluaa ottaa Jeesuksen vastaan omana vapahtajanaan ja ymmärtää myös kasteen merkityksen, niin silloin voidaan kastaa. Monella tämä asia tulee henkilökohtaisesti ymmärretyksi noin 12-vuotiaana.
Kyllä upotuskaste on se ainoa raamatullinen kastetapa. Jossain Kiinan vankiloissa ovat kastaneet valelemalla ja silloinkin niin että koko vartalo kastuu.Myös lapsikaste on Raamatun mukainen
APT.2:39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
APT.16:33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta
Omaisissa oli myös lapsekin.
JOH.3:5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Kaste on välttämätön.
Tuossa oli myös lapset mukana. Ei lapsia jätetty egyptiläisille.- lapset VAUVOJA kaikk
Myös lapsikaste on Raamatun mukainen
APT.2:39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
APT.16:33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta
Omaisissa oli myös lapsekin.
JOH.3:5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Kaste on välttämätön.
Tuossa oli myös lapset mukana. Ei lapsia jätetty egyptiläisille.100-vuotiaalla on 80-vuotias LAPSI.
Sanamiehen mielestä tämä 80 vee on VAUVA,
onhan hän sen satavuotiaan LAPSI. lapset VAUVOJA kaikk kirjoitti:
100-vuotiaalla on 80-vuotias LAPSI.
Sanamiehen mielestä tämä 80 vee on VAUVA,
onhan hän sen satavuotiaan LAPSI.Etkö ole koskaan tavannut yhtään nuorempaa kuin 80v. ???? Oletko naimisissa sitä vahemman kanssa?
- lapset aikuisiakin
Etkö ole koskaan tavannut yhtään nuorempaa kuin 80v. ???? Oletko naimisissa sitä vahemman kanssa?
Sinä Sanamies et ymmärrä
että sana lapsi
ei ole sanan VAUVA synonyymi. ?????
- ef344556
Nuo henkiläökohtaiset ymmärrykset ja uskoon tulot tyekevät kasteesta ihmisen suorituksen. Lapsen kaste kuvaa Jumalan tekoa, ansaitsematonta armoa.
- puistattavaa touhua
Minun täytyy ihan rehellisesti sanoa, että minä aina ihmettelen näitä kirjoituksia. Joku, joka väittää olevansa kristitty, väittää että Jumala on pitänyt kirkkoa ja antanut Poikansa maailman syntien puolesta ja sitten Hän on sen jälkeen tunaroinut kunnolla tai ollut täysin välinpitämätön, koskapa ei ole vaivautunut kertomaan, että olisi pitänyt kastaa aikuisena, ja joudutte kaikki helvettiin sen takia. Hän on päättänyt vain pelastaa nuo muutaman hengen, jotka ovat "hiffanneet" suuren totuuden, nimittäin, että kirkot ovat perkeleestä ja lapsikaste. Miten te voitte väittää olevanne edes kristityitä? Ateistin ymmärtäisin. Mutta että kristitty väittää, että Jumala ei olisi muka aikaa sitten viheltänyt peliä poikki? Jeesuksen risti on siis Jumallekin halpa?
Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että lapset eivät saa kristillistä kasvatusta. Ei Jumala ole todellakaan pystyttänyt uutta lakia, ja jonka pikkutarkkoja hienonhienoja kastemenoja noudattamalla pelastumme. Turhaan te saarnaatte kirkoille tuosta aikuiskasteesta. Aivan täydellisen turhaan. Miten nämä palstat ovat täynnä näitä ihmisiä, joilla ei ole alkeellista Jumalan tuntemusta ja he tulevat väittämään, että heillä sitä juuri on? Mistä teitä löytyy määrä tuollaisia narreja, jotka väittelee julkisesti ihmisten edessä kasteista? Ketä te narrit olette? Ei edes luterilaisella palstalla saa olla rauhassa teidän omavanhurskaalta lakiperustetulta uskonnoltanne. Te luulette, ettei teillä ole ketään ihmisiä, joita te seuraatte. Te luulette, ettei teillä ole "pyhiä", te luulette, että teillä ei ole traditiota. Teillä on oma traditionne. Turhaan te taistelette täällä toisia kristityitä vastaan. Täällä on kaiken maailman hölmöä. Seuraavaksi tänne varmaan tulee taas joku jankuttamaan lauantai-sapatista, ja nyt sitten joudutaan helvettiin, kun vietetään vääränä päivänä sapattia. Nämä ovat siis aivan uskomattomia juttuja. Te kaikkein hölmöimmät kuvittelette itseänne kaikkein lähimmiksi Jumalan opetuslapsiksi. Yleensä vielä kaikkein karseimmatkin. - karpolla on asiaa
"pitääkö kasteen olla pelkkä pään valelu vai upotus?"
Kyllä upotus on mun mielestä se sopivin kaste niille jotka johtavat ihmisiä harhaan väärillä opeilla.
- Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. (Matteus 18:6)
Eli siis papeille tällainen kaste koska Jeesuksen oppeihin ei kuulu pappeus eikä muunlainenkaan uskonnollinen tai maallinen johtajuus tai oppi-isänä toimiminen.
- Älkää te antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä teillä on vain yksi opettaja ja te olette kaikki veljiä. (Matteus 23:8)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rabbi
^ Rabbi tai rabbiini (klassisessa hepreaksi רִבִּי, ribbī;, nykyhepreassa רַבִּי,rabbī) on juutalaisuudessa opettaja, viisas henkilö, kirjaimellisesti "suuri (henkilö)".
- Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa. (Matteus 23:9)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
^ Suomen kielen sana pappi on lainasana, joka tarkoittaa isää.
- Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus. (Matteus 23:10)
"Miten siis on kasteen laita, kuinka paljon merkitystä on se suoritustavalla?"
Mitä tällä kasteella haetaan? Hyväksyntää omassa kirkossa vai jonkinlaista Pyhän Hengen voitelua? Jos hakee hyväksyntää omasta kirkosta, on syytä kuunnella kirkon johtohahmoja eli pappeja. - jännäjuttukse
Hassua, että toiset asiantuntijat väittävät, että nimenomaan upotuskaste uskovalle ja toiset väittävät yhtä lujaa että valelukaste vauvalle. Molempien mielipiteet perustunevat noihin samoihin Raamatun kohtiin.
- asiaa täältäkin
Kasteen ulkoinen toimitusmuoto ei ole sama kuin kasteen merkitys.
Jos upotuskaste olisi ainoa oikea menetelmä, herää kysymys, miten kuivien alueiden pakanoita olisi voinut käännyttää kristityiksi.
Jokien lähellä upotuskaste on voinut olla käytännöllisempi ja myös liikuttavampi rituaali kuin veden kantaminen valelemista varten. Muotoseikat jos nousevat tärkeämmiksi kuin merkitykset, se kertonee kai siitä, kuinka ihmiset ovat kiintyneitä omiin tapoihinsa?
Me tykkäämme kovasti rituaaleista, joihin sitten itse kukin liitämme niihin merkityksiä. Sinällään siinä ei ole pahaa mutta jos ne nousevat tärkeämmäksi ja niiden avulla painostetaan, loukataan tai mitätöidään toinen toisemme uskoa, eivät ne enää palvele hyvää.
Koska olen ollut ateisti, ei lapsiani kastettu. Katsoin että päättävät sitten itse. No, yksi lapsista halusi liittyä luterilaiseen seurakuntaan, joten hänet kastettiin ennen konfirmaatiota. Hänen lapsensa ovat kastettuja. Hyvä niin.
Tunnen myös ihmisiä, jotka ovat halunneet uskoon tulemisen vuoksi myös ”uskovien” kasteen aikuisena. Tavallaan se kruunaa sen uskoon heräämisen. Ihan hyvä niinkin. Tosin tunnen myös erään, joka on saanut kaksi aikuiskastetta, koskapa liittyi suuntaukseen, joka ei hyväksynyt muiden kasteita.
On myös neuvottu, että kun joku ”tulee” uskoon, hänet voi kastaa missä vain – suihkussa, uimarannalla jne. muiden uskovien kastaessa. Enkä oikein ymmärrä, mitä merkitystä sillä on, kuinka paljon vettä käytetään kasteessa? Veden runsausko siitä tekee ”paremman”?
No, Mielestäni nämä ovat meille ihmisille tärkeitä. Se mitä Jumala vaatii, on vain usko Häneen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212217- 651050
- 107960
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r70903Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p54885- 43873
Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55848Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na30838KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.9828Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(46779