Hei autonharrastajat.
Olen tässä miettinyt entisöintipajan (korin ) perustamista , mutta haluaisin mielipiteitä
onko tämmöiselle tarvetta täällä Suomessa . Mulla on yli 30 kokemus autojen
peltitöistä ja harrastamisesta Ammatiltani olen autopeltiseppä .Olen entisöinyt ,kustomoinut ja korikorjannut omia autoja Työkaluja löytyy mm englannin pyörä , kutistus ja venytys laite , haulityyny , eckold konevasara ,pullmax ,rungon oikaisuun autorobot mittalaitteet ,kanttikone 2m ym käsityökaluja
Käyttääkkin noita laitteita osaan Tilatkin on mutta ahtaat .
Mietin vain että voisiko tätä tehdä ammatikseni ,jotem laitoin tännekkin
kyselyä , Kommentoikaa kiitos
Onko kysyntää entisöintipajalle Suomessa
27
2234
Vastaukset
- Maine pitää saada !
Kyllähän rahamiehet ovat jossain määrin alkaneet suosia museoautoja...
- 30-luvun ford
Kyllä olisi tarvetta, jos työn hinta kohtuullinen, etenkin jos paja ei olisi toisella puolella suomea.
Voisi tosiaan ulkoistaa joitakin peltitöitä, jotka vaativat listaamiasi laitteita.
Joku tuossa totesikin, että on alettu suosia vanhoja autoja, eikä pelkästään museoautoja, se on totta. Rahalla saa uuden ökyauton, niissä ei vain ole sitä henkeä ja persoonnallisuutta, mitä vanhoissa. Vanhoista 1920 - 1950 luvun puutteellisista koreista voi rakennella uudemman rungollisen jenkkialustan päälle rodeja ym. - 1619
Kysyntää "halvalle" työlle kyllä löytyy mutta sillä tulolla ei yrittäjä oikein pärjää...
- Pienet markkinat
Täällä on yksi asiansa osaava huippuluokan entisöintipaja jossa hoituu kaikki entisöinnin osa-alueet, hintataso ei vaan ole tavalliselle harrastelijalle. Ne kenellä ei ole varaa teettää, tekevät yleensä itse tai tuttavien avustuksella. Hinnalla voi kilpailla tiettyyn pisteeseen asti, tämän jälkeen laatu alkaa kärsiä joka ei taas ole toivottavaa. Nykyään kaikki palvelut halutaan yhdestä paikasta, joten hieman arveluttaa kuinka pelkillä peltitöillä pärjää. Ainakin kaikki korityöt maalauksineen pitäisi saada saman katon alta.
Kyllä siitä ammatin saa mutta kysynnän määrä voi olla aika vaihtelevaa joten ei takaa säännöllisiä tuloja pelkillä entisöintitöillä, vaan joutuisi tekemään kolari ja ruostehommia myös. Toiseksi yrittäjien elämä on tehty Suomessa melko hankalaksi joten kannattaa tutkia se puoli huolella, onko vaivan arvoista? - Seppo Sepon Seppo
Kyllä niitä on entisöintipajoja on ollut mutta lopettaneet koska maksavia asiakkaita ei löydy ja vapaa-aikaa ei paljon ole.Sitten jos maksat verot ym maksut niin haitarin soittaja torilla hankkii saman ilman paperisotaa ym Täällä tulee yritykseen monta osakasta.Sitten näissä entisöinneissä menee aikaa valtavasti ja tavallinen asiakas kuvittelee että auto on entisöity viikonlopun aikana.Kokemusta on.
- Se ol ja män.
Uskoisin samaa. Pitää tehdä edullisesti, hyvää työtä ja pirun nopiasti.
Tein jonkinverran juttuja, mutta alkoi kilikellot kilistä, eräs yrittäjän
suurin uhka KATEUS? - Mutzibur
Se on harmaatalous ainoastaan mikä täällä kannattaa.
- Voisi kokeilla
Melko selvää, että autojen entisöinti lisääntyy seudulla, jonne ilmestyy osaava peltikorjaaja. Monelle autoharrastajalle juuri peltityöt se vaikein osuus. Kun ei osaa hitsata ja puuttuu särmäreitä ja kanttikoneita. Monella taidot tehdä autoon vaikka kaikki muut hommat, mutta peltihommia ei.
Monenkohan muistan valittaneen, että ei tahdo saada peltitöitä teetetyksi ei maanittelulla, ei rahalla. Jos laittaa töilleen hieman kalliimman hinnan ja lupaa ottaa kohteita reilusti työn alle, ilman kuukausien odottelua, niin sillä konseptilla pitäisi pärjätä.
Maalaus on toinen hankala aihe entistäjälle. Mutta en tiedä vielä yhdenkään projektin jääneet sen vuoksi avoimeksi, että ei löydy suosiollista maalaria. - ilmaiseksi kyllä
Varmasti kysyntää tai oikeastaan kyselijöitä löytyisi,mutta kun kerrot että se maksaa oikein rahaa ja tällä tarttisi elääkkin pyörittää muita menoja,niin siihen se jää sitten.
Maailma on muuttunut valtavasti ja nykyään netistä ym autoja löytyy jos jonkunmoista ehjästä vähänajetusta näihin lahoihin Suomi romuihin jotka valitettavasti yleensä vielä mielenkiinnotomia,hinnat alkaen massamalleja.
Valitset vaan merkin,mallin ja vaikka värinkin enempi valmistetuissa.
Harvassa ovat ammattimaiseen entisöintiin menevät ja harvinaista korimallia-merkkiä olevat Suomi autot joilla jotain "markkina-arvoa/keräilyarvoa"siinä mielessä että kannattaisi ja ettei jostain "Kaliforniasta"löydy muutamalla tonnilla ehjää hyväpeltistä mallia joka kaupanpäälle hinnaston yläpäästä varusteiltaankin monesti...
Ne muistoja herättävät vaarin ja isäukon ym autot ei kuulu niihin tyyliin kupla,Skooda,IFA,Mosse tai peräti kutos Chevy neliovisena perusmallina...ymmärrätte mitä ajan takaa.
Ei Suomessa mikään käsityö autojen parissa kannata verollisena ainakaan eikä kokopäiväisenä.
Liian pieni,kateellinen ja sisäsiittoinen takapajula!- ölkjhgfdåpoiupåöi
kaltaisiasi tonttuja kuitenkin touhuaa muka autoalan ammattilaisina
jospa hellittäisitte ja katsoisitte itsellenne muita aloja
kunnei kerran kannata - oikealla otteella
ölkjhgfdåpoiupåöi kirjoitti:
kaltaisiasi tonttuja kuitenkin touhuaa muka autoalan ammattilaisina
jospa hellittäisitte ja katsoisitte itsellenne muita aloja
kunnei kerran kannataValivalipohjalta ei ikinä kannata. Toiset kuitenkin saavat kannattamaan. Kyllä Suomessakin entisöintitoiminta on saatu kannattamaan. Ei tosin kaikkien kohdalla.
- Seppo Sepon Seppo
Täällä yksi tonttu joka viettää autojen parissa.Kyllä tavallisissakin korjaamista riittää joten en ala kellekään entisöintejä tekemään.Pienemmällä työllä saa paremman hinnan näissä nykyautoja korjatessa.Jo vuonna 77 hitsasin eräälle Mersumiehelle koko päivän itse siinä pyöri seläntakana.Mitään ei olisi saanut maksaa kun hän oli siinä muka apuna.Kyllä entisöinneissä niin valtava työ että sopii kaikkien kokeilla.Ostakaa kaikki työkalut ja hankkikaa tilat sitten vain ilmoitus että entisöintejä suoritetaan.Sitten maksatte kaikki pakolliset maksut ym niin vuoden kahden päästä huomaatte että haitaria torilla soittaessa hankkii saman vaikka ei niin osaisikaan soittaa.Kokemusta on entisöinneistä ym.Nyt nykyautojejn parissa.
- Ykä
Kyllä talkootyölle on aina kysyntää.Minäkin neuvoin aina sellaiset ruostevauriokorjaukset joita ei kannattanut korjaamossa tehdä niin ammattikouluun.Nyt ovat kuulemma nämä hitsaustyöt lopettaneet täällä Lahdessa.
- Lakkari
Syy miksi viestiketjun laitoin alulle oli etta onko Suomessa halua teetattaa oikeanlaista entisointia Ns.ruostevaurio korjaukset eivat minua kiinnosta.
Yksi kaveri tarjosi porche 911 ruostevauriokorjausta . Me tutkittiin ja se oli pohja reikia taynna . Ehdotin etta tehtasi kunnolla purettaisi putsattaisi massat ym pois.
laitettaisi uusi lattia ym . Kaveri sanoi etta hitsaa vaan paikat reikien paalle etta menee katsastuksesta lapi. En ruvennut tekemaan koska se ei ole minun mielestani oikeanlaista entisointia
. Nyt olen jenkkilassa tekemassa paria autoa.
Taalla asakas haluaa peltitoissa korkeaa laatua.
Alustan pellit hitsataan ja hiotaan niin ettei saumoja nay.Lokasuojan levitykset tig hitsataan hiotaan, ei tayteta tinalla . Hitsaus saumat ei saa nakya. Tyon alla samanlainen Porche kuin ennen mainittu ,Suomessa ehka kalliimpi.
. Nyt en halua kehua jenkkilaa etta taalla on kaikki paremmin. Sutta ja sekundaa taallakin tehdaan,esimerkkina vaan.
Ja sen takia kun ihmettelette enko osaa oikein kirjoitusta.
Mutta kiitos kommenteista.Ne on ehka samansuuntaisia kuin itsekkin olen
ajatellut - poppii9
Hiukan olen tutkaillut muiden ajoneuvojen kuin autojen entisöintiä, mutta ei ole markkinaa.
Työ on kannattavaa vain jos tekee ns. viimeisen päälle, että hinta nousee tarpeeksi korkeaksi jotta businesta löytyy. Halvan pään hinnoittelun tuotto uppoaa kuluihin ja materiaaleihin.
Vain se pieni huippu kaikkein parasta laatua tuottaa jotain katetta, ja niiden ostajia rahamiehiä on suomessa todella vähän.
Suomessa voi elää pääkaupunkiseudulla tasan yksi pikku entistämö, ei yhtään enempää. Onhan noita ollut, ja mennyt, lopettaneet kun ei ole asiakkaita. - "ammattilaisia"joo
Se on justiin näin,liian pieni maa jossa ilmasto on syvältä minkään massiivisemman harrasteautoilun piiriin,mikä niinkuin Suomeksi tarkoittaa että kauniiden ja lämpöisten ajopäivien määrä on pieni tai olematon,hieman vuodesta riippuen.
Se pistää monenkin ajattelemaan mille tasolle ajokkiaan kannattaa entisöidä,kaluston ostamista,säilytys/tallijuttuja ym maksuja mitä täällä varsinkin autoiluun keksitään ja on aina keksitty!
Sama juttu tietty mp,onpahan senverta helpompi vaan osien määrältään ja kooltaan harrastella ellei nyt ääritapauksiin mennä.
kalustoa on tuhottomasti tuotu ns uustuontina ja lisää tulee!!
Toki hienoimmat ja upeimmat liukui lama-aikaan Ruotsiin ja jopa takaisin rapakon taa,mutta onhan tätä kalustoa kaikenmoista kukkaron mukaan yhäkin.
Lisää löytyy ebaysta tms,meinaan ettei kovin huonoja kukaan entisöi enää ellei kyse jostain tosi harvinaisuudesta ja moniko niitäkään vie ammatti-entisöintiin ja mikä lie "ammattilaisten "tasokin todellisuudessa kun kuka tahansa voi olla "ammattilainen"
Tottahan raha houkuttaa tälläkin alalla ja pakkelimiehiä räkä hitsareita iät ja ajat.... - On töitä
Entisöintitöitä on kyllä tarjolla mutta ei riittävästi että voisi pelkästään entisöintiin keskittyä. Jos on korjaamo niin sivutuotteena onnistuu kyllä mutta töitä on niin vähän että sillä ei pidetä korjaamoa pystyssä. Ne asiakkaat on harvassa jotka on valmiita maksamaan työstä käyvän korvauksen.
- Joo, tervetuloa!!!
Väärään osoitteeseen ei kannata korjaamoa laittaa. Oikeassa osoitteessa korjaamo pärjää, jos osaa ollenkaan olla yrittäjänä. Ammattitaitoa tietysti tarvitaan. Oikein sijoitettu, entisöintiin erikoistunut korjaamo pärjää esteettä, jos on hyvä tuntemus museoautoista. Entistämöitä on mennyt vuosien mittaan nurin, mutta aika moni aivan aiheesta. Ovat olleet enemmänkin autoilukulttuurin tallenteiden tärväämöitä. Mutta asiantuntevalle yrittäjälle olisi Suomessa varmaan tilaa tälläkin hetkellä.
- Seppo Sepon Seppo
Sopii sitten laittaa entisöintipaja.Näet mitenkä kannattaa? Kokeile vaikka ensin mopon entisöintiä.Suomessa kaikki on vääriä osoitteita jos entisöintiä tekee.Suomessa niin vähän rahamiehiä ja hekin penninvenyttäjiä.Kokemusta heistäkin 38 v Harmonikansoittaja hankkii torilla saman kun entisöijä ilman paperisotaa ym.
- olympia record
Moro!
mulla olis opel vm-53 peltitöitä osaavalle ns .tyrkyllä.
joko myyn tai teetän pelti ja korityöt jollakulla muulla kun en itse osaa.
En lähde kyseistä autoa pilaamaan. - Ei halpaa
Yleensä näissä toimitaan niin että viet auton korjaukseen ja maksat etukäteen muutaman tuhat euroa ja työn edistyessä lisää tarpeen mukaan.
- Vespula
Takuulla tarvetta on ja kiinnostuneita vahoista autoista vielä enemmän.
Peltiseppiä aina tarvitaan ja hinta on se ratkaiseva juttu.
Jotta voisit saada asikkaita hinta ainakin aluksi pitäisi olla kohtuullinen
Otetaanpaä esimerkkiä:
Asiakkaan laskutus sis ALV 25€ => maksujen ja verojen jälkeen jää käteen 9,88€ /h => laskutettavaa 160h/ kk = 1580€/ kk
Kun sairastut myyntitulot loppuvat.
Älä anna työtä ulos kuin maksua vastaan, niin hyvää kaveria ei olekaan ettei se jättäisi maksamatta, sitäpaitsi sinähän rahoitat yrittämistäsi.
Muista että luppoaikaa ja osien etsimistä et voi laskuttaa tai asikkaat äänestävät.
Turinatuokioita asiakkaiden kanssa tuppaa tulemaan kun ne yrittävät tinkiä sinulta ammattisalaisuuksia tai muuten vaan pyörivät haittoina uteliaina.
Tietenkin sinulla on lisäksi kuluja jotka asiakkaan on maksettava, sähköt, kaasut, vahinko/ vastuuvakuutukset, apuaineet, trasselit siivous tilavuokra/ kuoletus jotka pienentävät tuntipalkkaasi.
Tarvikkeet voinet laskuttaa erikseen, mutta konerikot yms.
Jos olet henkilöyhtiö saat vähentää kustannuksia.
Jos olet yksityishenkilö et saa kaikkia vähennyksiä.
Tiedän erään alany rittäjän joka ei hoitanut maksuja ja veroja istui linnassa ja maksaa nyt kalliisti ulosoton kautta kaiken ja mätkyt päälle.- kjhgfdfg
eli laskutus 4 000 kuussa, tuosta saa kaapia päältä heti tonnin pari pois työssäkäymiskuluihin kuten vuokraan ja enemmänkin riippuen projektin ja siinä tarvittavien materiaalien luonteesta.
Kyllä 40 euroa tunti on minimi, että kulujen ja verojen jälkeen jää elämiseenkin jotain.
Kuinka monen perse kestää maksaa vuosikymmenien aikana moneen kertaan ratsupaikoilla turatun kadetin korin peltitöistä ja maalaamisesta kymppitonni tai enemmän, kaikki muut entisöintikulut siihen päälle.
Ei todellakaan ole entisöinti persaukisten harrastus.
Itse teen entisöintitöitä joutoaikoina muiden töiden ohessa.
- Iver Johnson
Joopa joo 25 e tunti.Mitä järkeä on taistella vanhojen romujen kimpussa jos nykyautojen korjaujsesta saa puolet enemmäm ja ylikin. Vanhoissa romuissa paljon hitsarravaa peltiä lankaa kaasua ja sähköä kuluu.Mitä siitä jää jos tekee 25 e tunti? Kun kerran alkaa puoli ilman tekemään saa tehdä lopunikää. Kyllä tässä 37 v aikana on tullut nähtyä monenlaista puliveivaria.
- Mutzibur
Oikeassa olet.Ilmaiselle työlle on aina kysyntää.Näissä uudemmissakin autoissa riittävästi korjattavaa.Miksi lähteä askarteleman ja paskartelemaan vanhoja romuja ? Moni on sitä yrittänyt ja todennut ettei kannata.
- JKL---89
Onkos Jyväskylän suunnalla autokorinkorjaaja koulutusta (autopeltiseppä)? Suuri kiinnostus olisi alalle ja koulutusta kohtaan.
- JKL---89
Lähempä sitte Jämsään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 521115
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892