Luther ja Lasarus-VERTAUS

kyrkoPostillaI,n:o66

rikas mies ja Lasarus .


Luther sanoo sitä myös vertaukseksi ===>>>

**Eräs arvostettu alkukielinen käsikirjoitus alkaa jakeen 19. sanoilla:
"Ja hän puhui myös toisen vertauksen." Näin Codex Bezae Cantabrigiensis, 400 / 500 vuosiluku. Tämän käsikirjoituksen mukaan kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta siis todellakin on vertaus.

Myös__ Luther __piti tätä kertomusta vertauksena,
sillä hän sanoi kyrko-Postillassaan (I, n:o 66, s.89):

"Lukuunottamatta tä-tä evankeliumimme esittämää ver-ta-us-ta,
ei Raamatussa ole ainoatakaan kohtaa, joka vastustaisi sitä käsitystä,
että kuolleet tämän elämän päätyttyä nukkuvat aina viimeiseen päivään asti.
Ja vertauksia ei pidä soveltaa siten,
että ne joutuvat ristiriitaan Raamatun selvien ja ilmeisten lauseiden kanssa."
http://koti.mbnet.fi/rape1941/oiek2.htm

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukemisen paikka;

      Sanamies ei ole selvillä Idollinsa Lutherin opetuksista?

      Eli ei ole __lukenut ___Lutherin kirjoituksia laisinkaan ?

      Lutherhan selvästi sanoo
      että kertomus köyhästä Lasaruksesta on VERTAUS.

      • AHAA VASTAUKSENI ON POISTETTU!!!! MIKSI????

        Ei ole vertaus eikä vertaukset ole satuja kuten todistajat väittävät


      • Puhu TOTTA;
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        AHAA VASTAUKSENI ON POISTETTU!!!! MIKSI????

        Ei ole vertaus eikä vertaukset ole satuja kuten todistajat väittävät

        totuusvoittaaaina20.2.2014 00:24
        AHAA VASTAUKSENI ON POISTETTU!!!! MIKSI????
        Ei ole vertaus eikä vertaukset ole satuja kuten todistajat väittävät**********


        Todistajat eivät taatusti sano vertauksia saduiksi
        kuten tietämättömät ja ymmärtämättömät tekevät.

        Heidän omat julkaisut kertoo niistä hyvinkin ar-vos-ta-vas.ti,Sanamies.
        Kannattaa tutustua .
        Lukutaitoisille paljon asiaa...

        esim näin...=>

        ***Tehokkuus
        . Kuvaukset eli vertaukset ovat tehokas opetuskeino ainakin viidellä tavalla:
        1) Ne vangitsevat huomion ja pitävät mielenkiintoa vireillä;
        vain harvat asiat pystyvät herättämään yhtä paljon kiinnostusta kuin
        kokemus tai kertomus.
        Kukapa ei olisi kuullut kuvauksia tuhlaajapojasta ja kadonneesta lampaasta!

        2) Ne virkistävät ajattelukykyä;
        vertauksen merkityksen pohdiskeleminen siinä esitettyjen abstraktien totuuksien ymmärtämiseksi on erinomaista aivovoimistelua.

        3) Ne herättävät tunteita,
        ja totuuksien tavallisesti selvien ja käytännönläheisten sovellusten avulla ne tavoittavat kuulijan omantunnon ja sydämen.

        4) Ne helpottavat muistamista;
        kertomuksen voi palauttaa jälkeenpäin mieleensä ja sitä voi myöhemmin soveltaa.

        5) Niiden avulla totuus säilyy,
        koska ne ovat käyttökelpoisia ja ymmärrettäviä kaikkina aikoina.

        Tämä johtuu siitä, että ne käsittelevät elämään ja luontoon liittyviä asioita,
        kun taas pelkkien sanojen merkitys voi muuttua.

        Tämä on yksi syy siihen,
        että Raamatun totuudet ovat nykyään aivan yhtä kirkkaita
        kuin ne olivat niiden lausumis- tai kirjoittamisaikaan.

        Tarkoitukset.
        Kuten edellä osoitettiin, kaikkien kuvausten päätarkoitus on opettaa.
        Mutta Raamatun kuvauksilla on muitakin tarkoituksia:...***==> lisää =>>
        http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200002147?q=Kuvaukset eli vertaukset ovat tehokas opetuskeino&p=par


      • ei ilman kuvausta pu
        Puhu TOTTA; kirjoitti:

        totuusvoittaaaina20.2.2014 00:24
        AHAA VASTAUKSENI ON POISTETTU!!!! MIKSI????
        Ei ole vertaus eikä vertaukset ole satuja kuten todistajat väittävät**********


        Todistajat eivät taatusti sano vertauksia saduiksi
        kuten tietämättömät ja ymmärtämättömät tekevät.

        Heidän omat julkaisut kertoo niistä hyvinkin ar-vos-ta-vas.ti,Sanamies.
        Kannattaa tutustua .
        Lukutaitoisille paljon asiaa...

        esim näin...=>

        ***Tehokkuus
        . Kuvaukset eli vertaukset ovat tehokas opetuskeino ainakin viidellä tavalla:
        1) Ne vangitsevat huomion ja pitävät mielenkiintoa vireillä;
        vain harvat asiat pystyvät herättämään yhtä paljon kiinnostusta kuin
        kokemus tai kertomus.
        Kukapa ei olisi kuullut kuvauksia tuhlaajapojasta ja kadonneesta lampaasta!

        2) Ne virkistävät ajattelukykyä;
        vertauksen merkityksen pohdiskeleminen siinä esitettyjen abstraktien totuuksien ymmärtämiseksi on erinomaista aivovoimistelua.

        3) Ne herättävät tunteita,
        ja totuuksien tavallisesti selvien ja käytännönläheisten sovellusten avulla ne tavoittavat kuulijan omantunnon ja sydämen.

        4) Ne helpottavat muistamista;
        kertomuksen voi palauttaa jälkeenpäin mieleensä ja sitä voi myöhemmin soveltaa.

        5) Niiden avulla totuus säilyy,
        koska ne ovat käyttökelpoisia ja ymmärrettäviä kaikkina aikoina.

        Tämä johtuu siitä, että ne käsittelevät elämään ja luontoon liittyviä asioita,
        kun taas pelkkien sanojen merkitys voi muuttua.

        Tämä on yksi syy siihen,
        että Raamatun totuudet ovat nykyään aivan yhtä kirkkaita
        kuin ne olivat niiden lausumis- tai kirjoittamisaikaan.

        Tarkoitukset.
        Kuten edellä osoitettiin, kaikkien kuvausten päätarkoitus on opettaa.
        Mutta Raamatun kuvauksilla on muitakin tarkoituksia:...***==> lisää =>>
        http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200002147?q=Kuvaukset eli vertaukset ovat tehokas opetuskeino&p=par

        Ilman kuvausta hän ei puhunut heille’ (‎3 osumaa)
        14 Palauta toiseksi mieleesi vertaus lähimmäistään rakastavasta samarialaisesta. ... Vertaus on erään määritelmän mukaan vertailu tai rinnastus,
        ja se voi olla ”lyhyt, tavallisesti keksitty kertomus,
        joka sisältää jonkin moraalisen tai hengellisen totuuden”.
        w02 1/9 s. 13-18 - Vartiotorni 2002


      • vertaus vaillavertaa
        ei ilman kuvausta pu kirjoitti:

        Ilman kuvausta hän ei puhunut heille’ (‎3 osumaa)
        14 Palauta toiseksi mieleesi vertaus lähimmäistään rakastavasta samarialaisesta. ... Vertaus on erään määritelmän mukaan vertailu tai rinnastus,
        ja se voi olla ”lyhyt, tavallisesti keksitty kertomus,
        joka sisältää jonkin moraalisen tai hengellisen totuuden”.
        w02 1/9 s. 13-18 - Vartiotorni 2002

        Voi uskotonta viinitarhaa! (‎3 osumaa)
        ”TÄMÄ vertaus on melkeinpä vailla vertaa, kun ajatellaan sen erittäin kaunista kieltä ja verratonta ilmaisukykyä. ... 2 Jesajan vertaus alkaa seuraavasti: ”Antakaahan kun laulan rakkaalleni laulun rakastetustani, hänen viinitarhastaan.
        ip-1 7. luku s. 73-86 - Jesajan profetia I (ip-1)


      • arvokas vertaus
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        AHAA VASTAUKSENI ON POISTETTU!!!! MIKSI????

        Ei ole vertaus eikä vertaukset ole satuja kuten todistajat väittävät

        Et tiedä missä se menestyy (‎6 osumaa)

        3 Sinapinsiementä koskeva vertaus, joka sekin on merkitty muistiin Markuksen 4. ... • Mitä Jeesuksen vertaus sinapinsiemenestä opettaa Valtakunnan kasvusta ja hengellisestä suojasta?
        w08 15/7 s. 17-21 - Vartiotorni 2008


      • vertaus /rukouksesta
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        AHAA VASTAUKSENI ON POISTETTU!!!! MIKSI????

        Ei ole vertaus eikä vertaukset ole satuja kuten todistajat väittävät

        Pyytäkää jatkuvasti, niin teille annetaan” (‎5 osumaa)
        Ensimmäinen vertaus keskittyy rukoilijaan (Luukas 11:5–8). ... Mitä tämä vertaus opettaa rukoilemisesta?
        w13 1/4 s. 11 - Vartiotorni 2013


      • vertaus ei satua
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        AHAA VASTAUKSENI ON POISTETTU!!!! MIKSI????

        Ei ole vertaus eikä vertaukset ole satuja kuten todistajat väittävät

        Kuvaukset (‎6 osumaa)
        rinnakkain tai yhteen asettaminen’) on laajempi merkitys
        kuin suomen sanoilla ”sananlasku” tai ”vertaus”. .
        .. Sana ”kuvaus” on kuitenkin laaja-alainen,
        ja siihen voi sisältyä ”vertaus” ja monissa tapauksissa myös ”sananlasku”.
        it-1 s. 1391-1402 - Opas, 1. osa


      • armollisuus
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        AHAA VASTAUKSENI ON POISTETTU!!!! MIKSI????

        Ei ole vertaus eikä vertaukset ole satuja kuten todistajat väittävät

        ehei, ei satua....

        Miten voimme olla armollisia? (‎4 osumaa)
        12 Jeesuksen vertaus orjasta, joka oli isännälleen, kuninkaalle, velkaa 60 miljoonaa denaaria, osoittaa erään tavan olla armollinen. ... 13 Kuinka voimakkaasti edellä kerrottu vertaus korostaakaan sitä,
        että armollisuuteen sisältyy halukkuus antaa anteeksi!
        w07 15/9 s. 26-30 - Vartiotorni 2007


      • vertaus sekin
        armollisuus kirjoitti:

        ehei, ei satua....

        Miten voimme olla armollisia? (‎4 osumaa)
        12 Jeesuksen vertaus orjasta, joka oli isännälleen, kuninkaalle, velkaa 60 miljoonaa denaaria, osoittaa erään tavan olla armollinen. ... 13 Kuinka voimakkaasti edellä kerrottu vertaus korostaakaan sitä,
        että armollisuuteen sisältyy halukkuus antaa anteeksi!
        w07 15/9 s. 26-30 - Vartiotorni 2007

        Oletko sinä ”rikas Jumalalle”? (‎4 osumaa)
        Vertaus kerrotaan Luukkaan 12:16–21:ssä. ... 4 Jeesuksen vertaus on monille tuttu.
        w07 1/8 s. 26-30 - Vartiotorni 2007


    • niinpä,jåå-å

      ^^^^ Maailmanlopun läheisyys oli Arffmanin mukaan
      olennainen osa Lutherin ymmärrystä ja motivaatiota.

      — Luther oli lopun ajan profeetta ja sellaisena hän itsekin piti itseään.

      Hän oikeasti pohti, että saapa nähdä,
      tuleeko loppu jo hänen omana elinaikanaan.

      Sen vuoksi hän ei esimerkiksi suunnitellut kirkolle sukupolvien ja vuosisatojen mittaisia rakenteita ja esimerkiksi uusien kirkkojen rakentaminen luterilaisille alueille pysähtyi. Eihän ollut mitään järkeä rakentaa kirkkoja, kun elettiin lopunaikoja, Arffman sanoo.^^^
      http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2009-11-19/lopunaikojen-profeetta

      Luther siis odotti maailmanloppua jo elinaikanaan.

    • muut osaavat

      Luther kirjoitti niin.
      kyrko-Postilla I, n:o 66, s.89

      Vaikka Sanamies EI OSAAkaan LUKEA,
      se ei saa Lutherin sanoja poispyyhityksi.

      Luthertutkijat nauraa tollasille kuin sanamies :D

    • niin on

      "Köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan
      (jae 22: siis sieluineen ruumiineen).

      Rikaskin kuoli, mutta hänet aivan normaalisti haudattiin (ainakin ruumis).

      Rikkaan ruumiin jäsenet joutuivat siis hautaan,
      -- mutta kuitenkin hän vei ne mennessään tuonelaan saakka,
      koska (jae 23) hänen kerrotaan "nostaneen silmänsä tuonelassa."

      Jatkossa hän pyytää Aabrahamia lähettämään Lasaruksen "kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään hänen kieltään."

      Tiedämme varmasti,
      että hautaamisessa rikkaan miehen ruumiinjäsenet jäivät hautaan,
      ja kuitenkin hänellä oli silmät ja kieli tuonelassa,
      kuten Lasaruksellakin sormet......

      Kyse on vertauksesta ihan selvästi.

    • Saarn. 9:5

      Martti Luther itse kirjoittaa:
      "Lukuunottamatta tätä evankeliumimme esittämää vertausta,
      ei Raamatussa ole ainoatakaan kohtaa, joka vastustaisi sitä käsitystä,

      että kuolleet tämän elämän päätyttyä nukkuvat aina viimeiseen päivään asti.

      Ja vertauksia ei pidä soveltaa siten,
      että ne joutuvat ristiriitaan Raamatun selvien ja ilmeisten lauseiden kanssa."

      Niin=> nukkuvat aina viimeiseen päivään asti =>
      tuomiopäivänä vasta heräävät.
      Joten ei ne seilaa Helvettii eikä Taivaaseen kun kuolee.

      sanoo LUTHER kirjoituksissaan,
      odoteellen Tuomiopäivää jolloin Jeesus tuomitsee.

      Ihmiset tuomitsee mielellään muita Helvettiin,
      mutta Tuomiopäibä on vasta tulossa .

      Vainaat on kuolonunessa,
      ja
      KUOLLEET EIVÄT TIEDÄ MITÄÄN,
      sanoo RAAMATTU.


      5. Sillä elävät tietävät,
      että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Saarn.9.html

      Raamattu ei valehtele,
      mutta
      Ihmiset valehtelevat.

    • Luther sanoo;

      Kristittyjen mielipiteet jakaantuvat
      sen suhteen,
      milloin pelastetut pääsevät “taivaaseen” Jeesuksen ja Jumalan tykö.

      Luther uskoi siihen,
      että ihmiset nukkuvat ruumiin kuoleman jälkeen
      tiedotonta kuolonunta ja
      heräävät vasta viimeisenä päivänä (tai Kristuksen tulemuksessa) tietoiseen elämään.
      http://kristinusko.wordpress.com/helvetti/

      • näppisvihre :)

      • http://goo.gl/4aRVaB

    • 19.28

      Jeesuksen puheet muualla evankeliumeissa
      ovat ristiriidassa tämän vertauksen yksityiskohtien kanssa.

      Herra puhui monta kertaa tulevasta ylösnousemuksesta ja tuomiosta,
      joka oli kohtaava sekä vanhurskaita että vääriä.

      Näistä kuvauksista käy ilmi,
      että tuomio pannaan käytäntöön vasta ylösnousemuksen jälkeen,

      ei heti kuoleman jälkeen, niin kuin juutalaiset uskoivat.
      (Matt. 12:41-42; Joh. 6:39-40, 44.)

      Tämä käy ilmi erityisen hyvin seuraavista Herran sanoista:

      “Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita,
      koska hän on Ihmisen Poika. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee,
      jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin,
      ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen,
      mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

      En minä itsestäni voi mitään tehdä.

      Niin kuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea,
      sillä minä en kysy__ omaa__ tahtoani,

      vaan __hänen__ tahtoaan, joka on minut __lähettänyt__.” (Joh. 5:27-30)

      Jos kerran kuolleet olisivat
      jo nyt tietoisessa tilassa tuonelassa
      ja kärsisivät tuskaa ennen kuin heitä on edes tuomittu,
      niin miksi Jeesus puhui näin?

      Miksi hän sanoi kuolleiden nukkuvan sen sijaan,
      että olisi kertonut heidän olevan tuonelan liekissä
      tai Aabrahamin helmassa? (Mar. 5:39)

      Kun Jeesuksen ystävä Lasarus oli kuollut, niin Jeesus sanoi:

      “Ystävämme Lasarus nukkuu,
      mutta minä menen herättämään hänet unesta.” (Joh. 11:11)

      Opetuslapset luulivat hänen puhuvan “unessa nukkumisesta”,
      mutta Jeesus sanoi heille suoraan: “Lasarus on kuollut!” (j.14)

      Jeesuksen kuvaukset
      ihmisen kuolemanjälkeisestä tilasta nukkumisena ja unena
      ovat jyrkässä ristiriidassa sen kanssa,
      mitä hän kertoi vertauksessaan rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta.

      Koska Vanhastakaan testamentista ei löydy mitään vastaavaa,
      on hyvin kyseenalaista,
      että Jeesus olisi pitänyt vertauksen yksityiskohtia tosina.
      Miten sitten fariseukset ja muut juutalaiset suhtautuivat niihin?

      Ihan ensin on todettava se,
      että juutalaisten uskomukset tuonpuoleisesta
      eivät olleet yhtenevät Jeesuksen aikana.

      Saddukeukset eivät uskoneet ylösnousemukseen eivätkä enkeleihin,
      mutta fariseukset uskoivat kumpaiseenkin. (Matt. 22:23; Apt. 23:6-8.)

      Oli myös kirjanoppineita, jotka uskoivat pelkästään vanhurskasten ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään, mutta eivät väärien ylösnousemukseen ja iankaikkiseen kärsimykseen.
      (Luuk. 20:35-40; vrt. Jes. 26:14-21)
      http://kristinusko.wordpress.com/helvetti/

    • ilimanmuuta ON

      selvästi vertaus

    • riparilla oli

      Luterilaisella riparilla ainakin sanottiin että on vertaus.

    • 1+18

      kyllä vertauksetkin ovat sellaisia tilanteita jotka ovat mahdollisia, vaikeaa asiaa havannoilstetaan esittämällä jokin yksinkertaisempi vertaus. miksi Jeesus olisi kertonut joitain muinaisia taruja, joihin ei itsekkään uskoisi, ei vertaukset ole sellaisia.

      En usko tätä vertaukseksi kun on nimeltä mainittu tässä tämä köyhä. Jeesus tuntee omansa nimeltä.

      Jos Jeesus olisi halunnut kertoa jostakin tässä elämässä tapahtuvista osien vaihtumisesta, niin olisi sellainen tarina ollut paljon helpompi kertoa muuten,kuin se, että tässä osat vaihtuivat kuoleman jälkeen.

      Siinä mielessä voi olla kertomus, että jos juuri tämä ei tapahtunut, niin on kuitenkin malliesimerkki todellisesta tapauksesta, mitenkä voi käydä.

      Tietysikin näitten ihmisten liharuumiit olivat haudassa ei ne lihallisista kehoaan kuoleman yli vieneet, vaan heillä oli siellä taivaalliset ruumiit, kuitenkin sellaiset joissa aistit ovat tallella.
      Jeesuksen kuoleman jälkeen ei uskovat enään mene tuonelaan lohdutuksen puolelle, niinkuin tässä tarinassa vielä oli, asia muuttui Jeesuksen kuoleman jälkeen, kun hän astui aslas ja tyhjensi tuonelan ja vei saaliit ylös korkeuteen.

    • Tule seuraajakseni

      ”Ilman kuvausta hän ei – – puhunut heille” (‎3 osumaa)
      Mikä vertaus tulee mieleesi? ... Raamatussa on seuraavanlainen vertaus:
      lapset ovat ”kuin oliivipuiden pistokkaita” (Psalmit 128:3).
      cf 12. luku s. 118-127 - ”Tule seuraajakseni” (cf)

    • Eden= totta

      Eeden – ihmiskunnan alkuperäinen koti? (‎2 osumaa)
      He sanovat, että kertomus Eedenistä on pelkkä myytti tai vertaus. ... Raamatun mukaan kertomus Eedenistä ei kuitenkaan ole vertaus vaan todellista historiaa.
      w11 1/1 s. 3-4 - Vartiotorni 2011

    • verrattavissa

      ”Vanhurskaat loistavat kirkkaasti kuin aurinko” (‎2 osumaa)
      Vertaus vehnästä ja rikkakasveista ... 3 Vertaus kuuluu seuraavasti:
      ”Taivasten valtakunta on verrattavissa mieheen, joka kylvi hyvää siementä peltoonsa.
      w10 15/3 s. 19-23 - Vartiotorni 2010

    • arvokas vertaus

      Rakennatko hiekalle vai kalliolle? (‎2 osumaa)
      Yksi näistä kielikuvista – vertaus kahden talon rakentamisesta – korostuu, koska Jeesus päätti puheensa siihen. ... Jos ymmärrät,

      mitä tämä vertaus merkitsee,
      havaitset myös, miten voit pysyä vakaasti Kristuksen seuraajana,
      kohtasitpa millaisia uskonkoetuksia tahansa.
      w08 1/11 s. 29-31 - Vartiotorni 2008

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      42
      2734
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      75
      1739
    3. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      99
      1730
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1618
    5. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      77
      1359
    6. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1254
    7. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1144
    8. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      85
      1140
    9. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      251
      1118
    10. Oon vähän pettynyt

      Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi
      Ikävä
      110
      1115
    Aihe