vanhuksen kotihoito

kipu*kipu-kipu

Minulla on nyt käyty kotonani, kotihoidon puolesta avustamassa minua peseytymisessä ja tänään oli sitten sellainen hoitaja, joka patisti minua nousemaan pyörätuolista seisomaan ja kävelemään ilman hänen avustustaan WC-pöntölle.
Ja minä intin vastaan, ja sain kyllä kasivarren mihin tarttua. Että on kun tuo kotihoitaja olisi pyrkinyt tuolla omatoiminnallisuus vaatimuksellaan siihen, etten enää hänen avustuksensa jälkeen, pystyisi koskaan enää jaloilleni nousemaan, että kyllä pitää olla pirullista meininkiä? Kun on annettu ymmärtää, että kotihoitajat ovat terveyskeskuksen lääkärin kanssa kanssakäymisissä, että heillä pitäisi olla tiedossa kunkin, heidän apuaan tarvitsevan vanhuksen kuntoisuus ja esim. kivuliaisuus. Kun esim. minulla on nivelrikkoiset polveni niin kipeät, etten saa kipujen vuoksi nukuttua, eikä kipujeni lievittämiseksi ole löydetty tarpeeksi tehokasta lääkitystä, että kun nousen jaloilleni jo se, on suuri voimain koetus, että katson omatoiminnallisuus pakotteet kohdallani olevan kiusantekoa.
Että jo on pirullista, tuo menneillään oleva puumi, joka on jokaisessa vanhustenpalvelu pisteessä, on näet keksitty, että kun vanhus pakoitetaan toimimaan itse, se auttaa pitkittämään vanhuksen omatoimisuutta. Kun minun mielestäni tuolla omatoiminnallisuuteen pakolla tähdätään eliniän lyhentämiseen.
Tätä omatoimisuuden mallia minuun sovellettiin kerran ollessani niin sanotussa, Intervallihoidossa, eli vanhustentalossa 5 vuorokautta sen vuoksi, kun omaishoitajani oli sairaalassa. Ja se Intervallihoidossa olo oli karmeaa!
Meni kaksiviikkoa ennen kun toivuin tuosta Intervallihoidosta.
Mitähän sitä hallitus keksii seuraavaksi eliniän lyhennyspuumiksi? Ja miksi kiusaamisella pyritään elinikää lyhentämään, kun halvempi vanhukselle parempi/inhimillisempi vaihtoehto olisi saada eutanasia?

25

624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahalta tuntuu

No ei tuo kyllä mitenkään mukavalta vaikuta. Ei ole mitään järkeä kävelyttää, jos siitä seraa vain kipua ja mielipahaa. Onkohan kaikki hoitajatkaan aina aisiansa tasolla. Pitää vain olla jämäkkä ja pitää päänsä.

• Niin kauan on järkeä kävelyttää kun on kyky kävellä vielä tallella. Jos sitä jää vain makaamaan ja istumaan, siitä ei kohta ylös pääsekkän ja liikkumattomudeen seurauksena tulee monta muta ongelmaa. Kipu tulee kuitenkin hoitaa.

• kipu*kipu-kipu
        lusiina kirjoitti:

Niin kauan on järkeä kävelyttää kun on kyky kävellä vielä tallella. Jos sitä jää vain makaamaan ja istumaan, siitä ei kohta ylös pääsekkän ja liikkumattomudeen seurauksena tulee monta muta ongelmaa. Kipu tulee kuitenkin hoitaa.

Se on niin hyvä sanoa, että kävellä täytyy niin kauan, kun vaan voi, tykkään, ettei tuota tarvitse nykyaikana erikseen kertoa, kyllä nykyaikana on ihmiset erittäin hyvin tietoisia liikunnan merkityksestä. Kun lusiina nimimerkki huomauttaa, "Kipu tulee hoitaa". Jos kipu olisi hoidolla mahdollista poistaa, olisi tarvetta koittaa väkisin kävellyttää. Jos epäilette, että ihminen haluttomuuttaan ei kävele niin, koittakaa ihmeessä olla kävelemättä muutama viikko niin, takuulla teille selviäisi se, ettei ihmiset haluttomuuttaan kävelyä vältä, perkele.Mitä varten aina ja joka kerta, vanhoja ihmisiä pyritään syyllistämään? Miten joku ihminen voi kuvitella, että se on mukavaa, kun on liikkumatta paikoillaan, Onko liikkuminen näille lusiinan tapaisille itselleen niin, vastenmielistä, että olettaa sen olevan kaikista muistakin vastenmielistä?

• pesijä
        kipu*kipu-kipu kirjoitti:

Se on niin hyvä sanoa, että kävellä täytyy niin kauan, kun vaan voi, tykkään, ettei tuota tarvitse nykyaikana erikseen kertoa, kyllä nykyaikana on ihmiset erittäin hyvin tietoisia liikunnan merkityksestä. Kun lusiina nimimerkki huomauttaa, "Kipu tulee hoitaa". Jos kipu olisi hoidolla mahdollista poistaa, olisi tarvetta koittaa väkisin kävellyttää. Jos epäilette, että ihminen haluttomuuttaan ei kävele niin, koittakaa ihmeessä olla kävelemättä muutama viikko niin, takuulla teille selviäisi se, ettei ihmiset haluttomuuttaan kävelyä vältä, perkele.Mitä varten aina ja joka kerta, vanhoja ihmisiä pyritään syyllistämään? Miten joku ihminen voi kuvitella, että se on mukavaa, kun on liikkumatta paikoillaan, Onko liikkuminen näille lusiinan tapaisille itselleen niin, vastenmielistä, että olettaa sen olevan kaikista muistakin vastenmielistä?

Kukin toiminta kykynsä mukaan. Ei siinä perkeleet ja kiukkuisuus auta yhtään.

• kurttunaama
        lusiina kirjoitti:

Niin kauan on järkeä kävelyttää kun on kyky kävellä vielä tallella. Jos sitä jää vain makaamaan ja istumaan, siitä ei kohta ylös pääsekkän ja liikkumattomudeen seurauksena tulee monta muta ongelmaa. Kipu tulee kuitenkin hoitaa.

Ei lusiina kulta asia aina ole niin, että kävelyttämisessä olisi järkeä.
        Kipeät nivelrikkoiset polvet kun ovat sitä kipeämmät, mitä useammin jalkojen pälle nousee ja mitä enemmän kipeiden nivelrikkoisten polvien päällä kävelee, sitä nopeammin liikuntakyky häviää kokonaan.
        Jos teillä on joskus ollut kipeä paise, voitte kuvitella mitä tuo paise tykkäisi siitä kun kävelisitte se jalkapohjanne alla.

• kurttunaama kirjoitti:

Ei lusiina kulta asia aina ole niin, että kävelyttämisessä olisi järkeä.
        Kipeät nivelrikkoiset polvet kun ovat sitä kipeämmät, mitä useammin jalkojen pälle nousee ja mitä enemmän kipeiden nivelrikkoisten polvien päällä kävelee, sitä nopeammin liikuntakyky häviää kokonaan.
        Jos teillä on joskus ollut kipeä paise, voitte kuvitella mitä tuo paise tykkäisi siitä kun kävelisitte se jalkapohjanne alla.

Niin kauan on järkeä kävelyttää kun on kyky kävellä vielä tallella.Jos ei ole niin ei ole, ei kai sen sen kummempaa. Ei siinä Lusiinankaan kullittelut auta :).
        Jos on todettu että ei enää kävelylykyä ole niin mikäs siinä sitten, siihen on tyytyminen mutta toivottavasti mielialakaan sitten ei käänn pelkästään perkeleeksi ja hoitajien haukkumiseksi.

Kuitenkin käyttäisin kaikki mahdolliset keinot oman kävelykykyni säilyttämiseen ja käyttäisiin siinä ammattiauttajiakin apuna.Kaikki mahdolliset järkeviksi katsotut hoitomuodot ja apuvälineet käyttöön sillä liikkumiskyky kuitenkin on se joka mahdollista paljolti itse kunkin itsenäisen selviytymisen.

• Ihmiset on yksilöitä

Omatoimisuutta siinä varmaan haetaan. Vanhoja ihmisiä pidetään kuin pikkulapsia,jotka eivät ymmärrä omaa parastaan. Joskus niin voi ollakin, mutta ei todellakaan aina. Kyllä ihminen itse tietää, jos paikkoja särkee, eikä pysty liikkumaan vaikka kuinka koittaisi , ei vaan pysty. Miten sen kyllin selvästi voisi ilmaista. Pelottavaa tulla vanhaksi, kun kukaan ei usko mitä koittaa sanoa.
      Kivunhoitoon pitäisi myös satsata,ettei kenenkään tarvitsisi kärsiä kivuista ja säryistä.

• kipu*kipu-kipu

Ei se että on paljon ikää merkitse sitä, että on kipuja ym. joka rajoittaa normaalia elämää. Se on sairaus, vika, tai vamma, ei ikä. Mikään sairaus ei kysele sitä, minkä ikäinen ihminen on. Että ei vanhuutta kannata pelätä minkään muun vuoksi, kun sen vuoksi, ettei vanhuksia enää mielletä ihmisiksi, kerron seuraavan esimerkin todellisesta elämästä.
        Minua on nyt käyty avustamassa peseytymisessä noin 9-kertaa ja melkein joka kerta on ollut eri ihminen kotipalelusta minua auttamasta, se että on ollut eri ihmisiä ei minun mielestäni ole mitenkään vastenmielistä mutta, kun sanon minä mitä hyvänsä sellaista asiaa, joka pitäisi välittää kaikille niille, jotka tulevat minua auttamaan niin. Tieto ei ole kulkenut. Paperit häviävät matkalla, sanaa ei saa millään menemään niin, että seuraavaa avustajaa olisi informoitu asiasta. Tälläinen toiminta jos mikään, todistaa sen, miten asiattomasti ja välinpitämättömästi minuun vanhukseen, ammattiaan vanhustenhoidossa harjoittavat suhtautuvat. On kun koko kodinhoitojärjestelmä toimisi periaatteella, ei millään, mitään väliä.

• pesijä

Ei se että on paljon ikää merkitse sitä, että on kipuja ym. joka rajoittaa normaalia elämää. Se on sairaus, vika, tai vamma, ei ikä. Mikään sairaus ei kysele sitä, minkä ikäinen ihminen on. Että ei vanhuutta kannata pelätä minkään muun vuoksi, kun sen vuoksi, ettei vanhuksia enää mielletä ihmisiksi, kerron seuraavan esimerkin todellisesta elämästä.
        Minua on nyt käyty avustamassa peseytymisessä noin 9-kertaa ja melkein joka kerta on ollut eri ihminen kotipalelusta minua auttamasta, se että on ollut eri ihmisiä ei minun mielestäni ole mitenkään vastenmielistä mutta, kun sanon minä mitä hyvänsä sellaista asiaa, joka pitäisi välittää kaikille niille, jotka tulevat minua auttamaan niin. Tieto ei ole kulkenut. Paperit häviävät matkalla, sanaa ei saa millään menemään niin, että seuraavaa avustajaa olisi informoitu asiasta. Tälläinen toiminta jos mikään, todistaa sen, miten asiattomasti ja välinpitämättömästi minuun vanhukseen, ammattiaan vanhustenhoidossa harjoittavat suhtautuvat. On kun koko kodinhoitojärjestelmä toimisi periaatteella, ei millään, mitään väliä.

Mikä asia pesuissa on niin ihmeellistä että Se ei hoidu siinä pestessä? Jos esität niin utopistisia toiveita ettei niitä ole tämän päivän kotihoidossa mahdollisuus toteuttaa.

• kipu*kipu-kipu
        pesijä kirjoitti:

Mikä asia pesuissa on niin ihmeellistä että Se ei hoidu siinä pestessä? Jos esität niin utopistisia toiveita ettei niitä ole tämän päivän kotihoidossa mahdollisuus toteuttaa.

Niin Pesijä, kotiini kotihoidosta tullut avustaja, ei suostunut tukemaan minua pesulle mennessäni, kun pelkäsi, että saatan kaatua hänen päälleen.
        Ja juuri sitä varten minulla on tuo pesuavustaja, että he tukisivat minua niin, että voisin mennä suihkuun peseytymään.
        Kotihoito ei toimi myöskään paperiasioissa, paperit katoavat ja tilalle on tuotu uudet paperit joilla on niin kiire saada takaisin, että vain allekirjoitus puolittain pakotetaan kirjoittamaan, että näin ei kyllä tehdä muille, kun vanhuksille, paperit vaaditaan allekirjoittamaan, ilman että allekirjoittaja tietää mitä allekirjoittaa, koska paperia ei ole muilta osiltaan täytetty.
        Kaikki ohjeet mitä noille pesuavustajille antaa ja mitä he lupaavat toimittaa eteenpäin kaikkien, minun luonani käyvine avustajien tietoon, mikään ohje ei ole mennyt perille.
        Onkohan tämä käytäntö koko maassa, en tiedä, mutta mielestäni tälläinen tapa toimia osoittaa sitä, ettei minkäänlaista arvoa avuntarpeessa olevalle vanhukselle anneta.

• kipu*kipu-kipu kirjoitti:

Niin Pesijä, kotiini kotihoidosta tullut avustaja, ei suostunut tukemaan minua pesulle mennessäni, kun pelkäsi, että saatan kaatua hänen päälleen.
        Ja juuri sitä varten minulla on tuo pesuavustaja, että he tukisivat minua niin, että voisin mennä suihkuun peseytymään.
        Kotihoito ei toimi myöskään paperiasioissa, paperit katoavat ja tilalle on tuotu uudet paperit joilla on niin kiire saada takaisin, että vain allekirjoitus puolittain pakotetaan kirjoittamaan, että näin ei kyllä tehdä muille, kun vanhuksille, paperit vaaditaan allekirjoittamaan, ilman että allekirjoittaja tietää mitä allekirjoittaa, koska paperia ei ole muilta osiltaan täytetty.
        Kaikki ohjeet mitä noille pesuavustajille antaa ja mitä he lupaavat toimittaa eteenpäin kaikkien, minun luonani käyvine avustajien tietoon, mikään ohje ei ole mennyt perille.
        Onkohan tämä käytäntö koko maassa, en tiedä, mutta mielestäni tälläinen tapa toimia osoittaa sitä, ettei minkäänlaista arvoa avuntarpeessa olevalle vanhukselle anneta.

Vaikeaa ottaa kantaa kun ei ei tunne tarkemmin tapaustasi.

Minun läheiselläni käy kotihoto ja harvemmin siellä enää papereita näkee vaan kaikki asiakirjat sairasketromuksineen on tietokoneella sähköisessä muodossa ja jos sinne jotain kirjoittaa, se ei sieltä häviä vaan näky kaikille osallistujille.

Totta on että kotihoidossa kuten muuallakin hoitopaikoissa tänä päivänä vaihtuu henkilökunta ja joka kerta saattaa tulla esim pesijä, mutta eikö kuitenkin kaikkien kannalta parasta olisi se, että kohdeltaisiin ystävällisesti ja asiallisesti puolin ja toisin, tällöin se käynti olisi molemmille osapuolille miellyttvämpi. Ja kannattaa ottaa selvää, mitä tarkalleen ottaen sovitussa hoito- ja palvelusopimuksessa on sovittu. Onhan mahdollisuus palkata yksityinen pesijä, sitä kautta ainakin pesijä olisi ain sama.

• MUUMMEL

Minä olisin sitä mieltä,että näin korkeatasoisessa maassa paras tapa Eutanasia...
        Tietenkin asikkaan suostumusella... Minulle HENKILÖKOHTAIN AJATUS ON JOS VAAN SAAN EHDOTON EUTANASIA...

• Kaikkiakanssa

On siinä kivulla vaatimukset! Taitaa olla extreemesuihku kyseessä, jos ohjeet pitää erikseen antaa kyseistä toimitusta varten. Kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin hoito- ja palvelusuunnitelman, jonka mukaan toimitaan ja sen ajan puitteissa, joka siihen on sovittu Miksi annat ohjeita, jos niitä ei ole kyseisessä suunnitelmassa ja jos niitä ei ole, niin miksi ne ovat tärkeitä viestittää vaihtuvalta henkilöltä toiselle? Kuten itsekin olet todennut, ettei homma niin toimi!

Papereiden allekirjoituksesta voit aina kysyä alueesi kotihoidonohjaajalta, jonka puhelinnumeron olet saanut.

Tottakai asiakkaan tulee liikkua itsenäisesti voimiensa mukaan ja tarvittaessa käyttää apuvälineitä, jotka hänelle on hyviksi todettu ja toiminta- ja fysioterapeutin kotikäynneillä harjoiteltu.

Työntekijä ei ole se apuväline, johon asiakas tukeutuu kaatumisen estämiseksi! Jos asiakas kaatuu, niin työntekijän on hyvä mennä pois alta! Mikään vakuutus ei korvaa, jos työntekijä on omalla menettelyllään aiheuttanut itselleen työtapaturman esim. yrittäen estää huonosti pystyssäpysyvää kaatumasta! Mitä oikein ajattelet?

Hyvää jatkoa sinulle sopeutumisessa yhteiskunnan systeemiin!

• kipu*kipu-kipu

Kyllä sitä on helppo syyttää yhteiskunnan systeemiin soveltumattomaksi, tämä yhteiskunnan systeemi, kun sen omakohtaisesti saa kokea on vallan toista, mitä oletetaan niin, se on suuremmaksi osaksi vanhustenhoidossa. Mainitsitte toimintasuunnitelman ja että sen mukaan toimitaan, mutta kun toimintasuunnitelmaa ei ennätetä lainkaan laatia, mitäs siitä sanotte?
        Se kun avustajat vaihtuvat, ei merkitse mitään, vain sillä on merkitystä, miten he toimivat.
        Yhteiskunta koittaa änkeä kaikki vanhukset kotiin, mikä tarkoittaa sitä, että kun kotona ei olla laitoksessa niin, on vähemmän näkösällä ja sen turvin, kun silmäpareja ei ole useampia todistamassa tapahtumia, voidaan hoitaa ja kohdella hoidontarpeessa olevia miten kukin hoitaja tahtoo.
        Miksi te, jotka koette minun olevan turhasta valittelija luulette, että Suomessa joka toinen päivä joku vanhus tekee itsemurhan?
        En minäkään aiemmin voinut uskoa, ettei Suomessa kunnioiteta ihmisoikeuksia, ennen kun se omakohtaisten kokemusten, sairauden myötä tuli selväksi.
        Jos taas pyritte vakuuttelemaan sitä, ettei asia ole niin, ettei ihmisoikeuksia kunnioiteta niin, miksi muuksi selitätte sen, kun eduskunta laati ikäihmisten hoitoa varten muista kansalaisistaan eriävän, erikoislain, vanhustenpalvelulain siitä huolimatta, että maassamme jo oli olemassa Perusturvalaki, joka jos sen mukaan toimittaisi, takaisi jokaiselle kansalaiselle hyvän hoidon ja hoivan?
        Ja ei Suomi olisi koskaan saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta langettavia tuomioita ihmisoikeuksien rikkomisesta, eikä koskaan olisi ollut tarpeellista kerätä nimiadressia ihmisarvoisen vanhuuden puolesta, jos vanhustenhoito olisi maassamme hyvä
        Turha on luulla minun tarkoittavan sitä, että vanhusten huonohoito olisi hoitajien syytä, olen vankasti sitä mieltä, että vanhusten huonohoito on päättäjiemme syytä. Maassamme kun ei ole olemassa ketään, joka huolehtisi siitä, että yhteiskuntamme toimii voimassaolevien lakiemme mukaan.

• Kaikkiakanssa

Hyvin tiedät, miten systeemi toimii! Sen tietävät myös työntekijät! Kaikilta odotetaan liikaa ja puheet ja teot ovat ristiriidassa keskenään.

Tässä vaan systeemissä mennään! Päättäjiä kiinnostaa enemmän erilaiset mittarit, joita vanhustyössä tehdään; pituus, paino, toimintakyky, muisti, liikunta, ravinto, lääkitys jne..., kun varsinainen hoito. Mittareihin käytetään uskomattoman paljon aikaa, joka on pois varsinaisesta hoitotyöstä. Niiden sanotaan tuovan laatua vanhustyöhön, mutta kaikkihan sen tietävät, ettei niin suinkaan ole, vaan systeemi palvelee jotain lääketeollisuutta ym. mistä saadaan enemmän tuottavuutta (rahaa).

Siinä systeemissä asiakkaan suihkutoiveet on todellakin toissijainen juttu, paitsi silloin, kun omainen antoi palautetta suihkuttamattomuudesta, niin joulun ajaksi palkattiin lisäväkeä pyhiksi suihkuttamaan ja sai asiakkailta hämmästynyttä palautetta, että ei kai nyt pyhänä suihkuun!

Että semmosta se vaan on, eikä siinä paljon poliitikoilla ole sananvaltaa siinä vaiheessa, kun asiakas ja työntekijä kohtaavat. Yritetään vaan selvitä niillä eväillä, mitä on!

• Mmmmmmnnnnn

Näin on,että ihmiset eivät ole vielä tajunneet mitä vanhustenhoito on. Tajuavat se siinä vaiheessa kun tulevat itse vanhaksi. Jos vielä muisti pelaa....siinä vaiheessa voi vain toivoa,että on omaisia jotka huolehtivat.

• kipu*kipu-kipu

Niin, "Kaikkiakanssa", näinhän se tietysti on, että on pyrittävä selviytymään,koska se on pakko kaikilla niillä, jotka eivät huononkuntonsa vuoksi pysty muuttamaan muualle. Mutta ei vaikenemalla asioihin muutosta parempaan koskaan saada.
      Jos kansa jolla on toimintakykyä, käsittäisi, että se sama kohtalo odottaa heitä, mikä on nyt meneillään vanhustenhoidossa niin, kansalaiset ei suostuisi odottelemaan tumputsuorina kohtaloaan, jos kansalla olisi halua vaikuttaa sihen, että ihmisiä hoidetaan maassamme, voimassaolevien lakien mukaisesti, meillä olisi oikeasti kansalla hyvinvointi.

• Ihmetystäkerrakseen

Mielenkiintoisaa lukea vanhuksen ihan omia kokemuksia kuinka nämä asiat menevät siellä kotona. Olisi hyvä, jos muutkin kertoisivat omakohtaisia kokemuksiaan. HS oli hiljan juttu kuina vanhus maksoi hoitokodille yli 5000 euroa kuussa hoidostaan ja ihmetteli siinä sivussa mihin hänet sitten pannaan kun rahat on loppu. Siinä siirrettiin vanhuksen omaisuutta hoitokodin tilille kovaa vauhtia. Hinta laatusuhde oli sitä, että ei edes ulkoilemaan ollut päässyt pitkiin aikoihin. Käänteisen asuntolainan huono puoli on kuulemma siinnä, että haja-asutusalueella on huonompia vanhusten koteja, jotta niistä olisi korvaamaan vanhuksen hoitoja...

Mihin maailma on menossa. Vanhusten asunnot ainakin menevät tätä rataa pörssiyhtiöille ja veroparatiiseihin.

• jkdghu

Hei kipu kipu jne Kiinnostaa tietää paljonko joudut maksamaan tuosta "painista" noitten hoitajien kanssa.

• Kaikkiakanssa

Ei ole oikein auennut, mikä hoidossasi on hoidettu huonosti! Pesutukea olet ilmeisesti pyytänyt ja sitä myös saanut! Missä siinä suihkun lomassa ilmenee arvostuksen ja kunnioituksen puute ja miten sen pitäisi ilmetä, kun kyse on ihan tavallisesta tapahtumasta ihmisen elämässä?

• kipu*kipu-kipu
        Kaikkiakanssa kirjoitti:

Ei ole oikein auennut, mikä hoidossasi on hoidettu huonosti! Pesutukea olet ilmeisesti pyytänyt ja sitä myös saanut! Missä siinä suihkun lomassa ilmenee arvostuksen ja kunnioituksen puute ja miten sen pitäisi ilmetä, kun kyse on ihan tavallisesta tapahtumasta ihmisen elämässä?

Niin "Kaikkiakanssa", Olen pyytänyt kotiavunpalvelua siksi, kun tarvitsen toisen ihmisen tukea kyetäkseni menemään pyörätuolista suihkukomeroon.
        Ja viimekerralla minua avustamassa ollut henkilö, ei uskaltanut antaa minulla käsikynkkäänsä, vaan hän tarjosi kämmentä tuekseni, joka ei ollut riittävä tuki, ja kun en saanut riittävästi tukea, jalkani meni tästä pesulla käynti koettelemuksesta niin huonoon kuntoon, että en tiedä pystynkö enää koskaan suihkussa käymään.
        Ja arvannette mitan paljon minua suututtaa, kun ensin oltuani sairaalan päivystysosastolla 1 vuorokauden niin, tuo reisu huononti kuntoani niin paljon, että ennen sitä, kun pystyin rollaattorin avulla nousemaan vuoteelta ja käymään vuoteelleni, käymään omatoimisesti ruokapöydässä suihkussa ja WC:sä niin, tuon sairaalassa käynnin jälkeen en ole pystynyt omatoimisesti enää nousemaan vuoteeltani, enkä käymään vuoteelleni, en pysty rollaattorin avulla enää ollenkaan liikkumaan. Ja tähän kaikkeen omatoiminnallisuuden katoamiseen on syynä se, kun sairaalassa ei ollut pyörätuolia, ei korotettuja istuimia, minkä vuoksi kuntoni huononi ja kunnolla. Ja sitten yhteiskuntamme muka pyrkii omatoiminnallisuuden pakotteilla elvyttämään ja pitkittämään vanhusten omatoiminnallisuutta.

• kipu*kipu-kipu kirjoitti:

Niin "Kaikkiakanssa", Olen pyytänyt kotiavunpalvelua siksi, kun tarvitsen toisen ihmisen tukea kyetäkseni menemään pyörätuolista suihkukomeroon.
        Ja viimekerralla minua avustamassa ollut henkilö, ei uskaltanut antaa minulla käsikynkkäänsä, vaan hän tarjosi kämmentä tuekseni, joka ei ollut riittävä tuki, ja kun en saanut riittävästi tukea, jalkani meni tästä pesulla käynti koettelemuksesta niin huonoon kuntoon, että en tiedä pystynkö enää koskaan suihkussa käymään.
        Ja arvannette mitan paljon minua suututtaa, kun ensin oltuani sairaalan päivystysosastolla 1 vuorokauden niin, tuo reisu huononti kuntoani niin paljon, että ennen sitä, kun pystyin rollaattorin avulla nousemaan vuoteelta ja käymään vuoteelleni, käymään omatoimisesti ruokapöydässä suihkussa ja WC:sä niin, tuon sairaalassa käynnin jälkeen en ole pystynyt omatoimisesti enää nousemaan vuoteeltani, enkä käymään vuoteelleni, en pysty rollaattorin avulla enää ollenkaan liikkumaan. Ja tähän kaikkeen omatoiminnallisuuden katoamiseen on syynä se, kun sairaalassa ei ollut pyörätuolia, ei korotettuja istuimia, minkä vuoksi kuntoni huononi ja kunnolla. Ja sitten yhteiskuntamme muka pyrkii omatoiminnallisuuden pakotteilla elvyttämään ja pitkittämään vanhusten omatoiminnallisuutta.

No jos se oli se vaiva minkä vuoksi yhden päivän siellä olit. Ei kai muutoin päivässä hyvä kunto romahda kuitenkan?

• Kaikkiakanssa

Miten liittyy arvostukseen ja kunnioitukseen? Noinhan se homma toimii, kun kunto vaan laskee, eikä mikään suju kuten ennen, niin ottaahan se päähän ja on aina jonkun toisen vika. Niin se vaan elämä menee!

Pyydäppä nyt toiminta-ja/tai fysioterapeuttia käymään ja vähän funtsaatte, onko jotain tehtävissä olosi helpottamiseksi. On vaan aika turhaa työntekijöille tai nettiin kiukutella. Aika pienet mahdollisuudet niiden avulla on oloa kohentaa!

Eikä se työntekijä edelleenkään ole mikään nojapuu, johon koko painollasi tukeudut!

• fjrfirj

Niilllä vajakeilla jotka vanhuksia kiusaa on sitten varmaan amk = entinen amiskoulutus. Toivottavat tuo ei pidä paikkaansa. Mulle aikoinaan iäkkään sukulaiseni luona kävi sellainen outo sattumus, kun tölmäsi mun läheisen olohuoneeseen sukulaisilta pyydetyillä avaimilla, kehusteli., että hänen mielestään on hyvä, kun enää ei tarvitse hoitajan viedä edes roskapussia ulos ja akka oli innotustunut jostakin ihmeen "geronomi"-amiskoulutuksesta: olisin ymmärtänyt sen kommentin, jos sanoja ei olisi ollut aivan täysi ääliö ja seiskan peruskoulutason täysi puupää. Toivottavasti tuo kirjoitus on paskaa.

• Eikös amk tarkoita ammattikorkeakoulua mikä tas ei tarkoita samaa kuin aiempi "amiskoulutus" el ammattikoulu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82