Mikä on Jumalalta?

Heitetäänpä sellainen kysymys ilmaan, että mikä adventtilahkon toiminnasta voisi olla peräisin juuri Jumalalta ja yhdelläkään ihmisellä ei voisi asiaa selittää?

Adventtilahko väittää olevansa Jumalan jäännösseurakunta, kuten tuhannet muutkin lahkot väittävät, joten luulisi tällaisella jäännöslahkolla olevan edes jotain sellaista, joka voidaan selittää vain ja ainoastaan jonkin jumalan avulla.

Edes yksi?

Löytyykö?

Tosin kunnon adventisti pystyy vallan mainiosti uskomaan useisiin keskenään ristiriitaisiin höpyksiin ja vieläpä nauttimaan mukavaa kuukausipalkkaa järjestön yläkerrasta, joten siinä mielessä kysymykseni ei tietenkään muuta mitään, eikä ole millään tavoin relevantti ;)

Kuten eräs minua fiksumpi kerran ilmaisi, niin hän muotoili asian jotenkin näin, että kun ymmärrät sen, että miksi sivuutat kaikki muut tuhannet jumalat, tulet ymmärtämään sen, etträ miksi minä en voi uskoa sinun jumalaasi.

12

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---)Adventtilahko väittää olevansa Jumalan jäännösseurakunta, kuten tuhannet muutkin lahkot väittävät, joten luulisi tällaisella jäännöslahkolla olevan edes jotain sellaista, joka voidaan selittää vain ja ainoastaan jonkin jumalan avulla.(---

      Adventtilahkon edustajat ja lahkoon "tarkan seulan" kautta läpi käyneet ns. "kirjanoppineet" luonnollisesti väittävät ja puhuvat vain sitä minkä ovat lahkonsa opinajoissa oppineet ja teologian opettajiltaan aikanaan imeneet itseensä.

      Monilla adventtikirkon pastoreiksi pyrkivillä kun vaihtoehdot ovat jääneet elämässä vähiin.
      Useat pastorit nimittäin omaavat "sukupolvirasitteen", eli heidän lähes koko sukunsa on ollut adventtilahkon jäseniä ja mikä tuntuukaan suvun sisällä sen makiammalta kuin se, että saadaan suvusta vähintään yksi pastoroimaan ja opettamaan muita?

      Sitä kyllä olen hivenen ihmettellyt, että mistä adventtilahkon päättäjät ovat saaneet päähänsä korostaa, että adventtikirkon pastorius on heidän jumalaltaan saama kutsumustyö?
      Pastorit mm. esittävät yhteen ääneen, että kutsu on saatu jumalalta tai jumalilta, vaikka useimmat ovat vain itse lähteneet esim. Toivonlinnan koulun jälkeen Newbold Gollegeen jatko-opintoja suorittamaan ja katselemaan maailmaa.
      Kun sitten se etappi ja aivopesu adventtikirkon omassa "korkeakoulussa" on ohi niin nuori tai vähän vanhempi pastorikokelas palaa hiljalleen Suomeen ja joutuu vaihtoehtojen puutteen vuoksi johonkin kirkkonsa pikkuseurakuntaan "pastoriharjoittelijaksi" ja sitten kenties jonkun vuoden päästä kätten päällepanemisen kautta vihitään esim. Vuosijuhlilla täysivaltaiseksi pastoriksi. Kaiken edellä mainitun taustalla on kuitenkin seurakuntien johtokunnat ja adventtikirkon piirikunnan kokoukset, joissa ruoditaan kunkin pastorikokelaan ns. "pätevyys" ja uskollisuus adventismia kohtaan.
      Missä kohtaa em. prosesseissa se Jumalan valinta sitten on oikein tapahtunut?
      Sitä voidaan perustellusti kysyä.

      Motiivina adventtikirkon pastoriuteen Suomessa on luonnollisesti myös helppo duuni ja lyhyet työpäivät ja -viikot.
      Monet pastorit kokevat myös olevansa muiden rivijäsenten yläpuolella ja he saavat suunnatonta tyydytystä siitä, että heillä on joukko kuulijoita, jotka arvostavat ja lähes palvovat heitä. Narsistinen luonteenpiirre on jostain syystä juuri adventistipastoreiden se hyve 1, jonka kaikki pastorit adventtikirkossa hallitsevat suvereenisesti. Onko se sitten joillain vain opittua tai opeteltua vai tuleeko se ihan luonnostaan? Mene ja tiedä.

      On siis täysin luonnollista, että lahkojen "kirjanoppineet" korostavat yhteen ääneen, juuri heidän lahkonsa erinomaisuutta ja sitä, että vain ja AINOASTAAN heillä on se totuus ja muut lahkot eivät ole saaneet sitä valoa, mitä heille jostain kumman syystä on suotu. Adventistit korostavat Ellen Whitea profetioiden kaikkitietävänä henkenä ja hänen ansiostaan adventismissa loistaa kirkkaampi valo kuin muilla koskaan.

      Kaupalliselta puoleltahan nämä kaikki "kikat" on saatu ja otettu.
      Jokainen kauppias ja "kaupparatsu" korostaa vain juuri sitä edustamaansa tuotetta ja sen tehokkuutta sekä vaikuttavia aineita ja samalla lyttää muiden tekeleet vain rihkamaksi ja amotöörien puuhasteluksi.

    • Ja taaaaas ???? !!!!

      Kuinkahan monet kerrat tämäkin asia on sinulle opetettu - mutta ei vaan mene perille. Jatkat samaa kyselemistä kerta toisensa jälkeen.

      • >>> Kuinkahan monet kerrat tämäkin asia on sinulle opetettu - mutta ei vaan mene perille. Jatkat samaa kyselemistä kerta toisensa jälkeen. >>

        Ja vastauksesi oli mikä?

        Mutta tuo käyttämäsi keino on suoraan amerikkalaisten lahkojen käsikirjasta, eli kun kysytään jotain, koeta antaa sellainen kuva, että sinulla on vastaus, mutta älä kerro sitä, koska sitä ei ole.

        Joten jos sinä tiedät, että mikä adventtilahkon oppien omituisuuksista on joltain jumalalta, eikä ihmisten mielikuvituksella voi asiaa selittää, niin kerropa se meille.


      • Hyrrääjät
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Kuinkahan monet kerrat tämäkin asia on sinulle opetettu - mutta ei vaan mene perille. Jatkat samaa kyselemistä kerta toisensa jälkeen. >>

        Ja vastauksesi oli mikä?

        Mutta tuo käyttämäsi keino on suoraan amerikkalaisten lahkojen käsikirjasta, eli kun kysytään jotain, koeta antaa sellainen kuva, että sinulla on vastaus, mutta älä kerro sitä, koska sitä ei ole.

        Joten jos sinä tiedät, että mikä adventtilahkon oppien omituisuuksista on joltain jumalalta, eikä ihmisten mielikuvituksella voi asiaa selittää, niin kerropa se meille.

        Onhan noita muitakin motiiveita lähteä esim. Newbold Gollegeen opiskelemaan ja "muailmaa kahtelemmaa".

        Yksi motiiveista on esim nuorilla pimpit / kikkelit ja niiden aikaansaamat suloiset väristykset, joita täällä Suomessa ahdasmielisessä ja pienessä lahkossa on vaikea päästä kokemaan ilman, että jäisi "rysän päältä" kiinni ja menettäisi siloiset adventtinuoren kasvot pastoreiden silmissä.

        Sukupuolinen kanssakäyminen kun "koeajomielessäkin" on kielletty "virallisesti" adventtikirkon sisällä Suomessa ja siksi esim. Newboldissa voi hommat hoitaa anonyymisti ja rotuun katsomatta.
        Monen adventtinuoren päässä kun jyskyttää tiedon -ja kokeilun jano, että millaista se olisi se "kielletty hedelmä" sen toisen, kenties saman lahkon nuoren kanssa ja jos se partneriehdokas sattuu olemaan vielä jotain eksoottista rotua, niin mielenkiinto sen kun vain kasvaa.
        Määrätynlaisia "sisäpiirin siittoloitahan" ne adventistien "yliopistotason" opinahjot ovat maailmalla. Isompaan laitokseen kun vielä mahtuu monenlaista nautintoa haluavaa, joten tarjontaa löytyy varmaan myös vähän vaativampaankin makuun kuin mitä pienemässä ympyrässä olisi mahdollista.


      • Naimaan!
        Hyrrääjät kirjoitti:

        Onhan noita muitakin motiiveita lähteä esim. Newbold Gollegeen opiskelemaan ja "muailmaa kahtelemmaa".

        Yksi motiiveista on esim nuorilla pimpit / kikkelit ja niiden aikaansaamat suloiset väristykset, joita täällä Suomessa ahdasmielisessä ja pienessä lahkossa on vaikea päästä kokemaan ilman, että jäisi "rysän päältä" kiinni ja menettäisi siloiset adventtinuoren kasvot pastoreiden silmissä.

        Sukupuolinen kanssakäyminen kun "koeajomielessäkin" on kielletty "virallisesti" adventtikirkon sisällä Suomessa ja siksi esim. Newboldissa voi hommat hoitaa anonyymisti ja rotuun katsomatta.
        Monen adventtinuoren päässä kun jyskyttää tiedon -ja kokeilun jano, että millaista se olisi se "kielletty hedelmä" sen toisen, kenties saman lahkon nuoren kanssa ja jos se partneriehdokas sattuu olemaan vielä jotain eksoottista rotua, niin mielenkiinto sen kun vain kasvaa.
        Määrätynlaisia "sisäpiirin siittoloitahan" ne adventistien "yliopistotason" opinahjot ovat maailmalla. Isompaan laitokseen kun vielä mahtuu monenlaista nautintoa haluavaa, joten tarjontaa löytyy varmaan myös vähän vaativampaankin makuun kuin mitä pienemässä ympyrässä olisi mahdollista.

        Suomen Adventtikirkko se vasta sisäpiirin siittola on! Käännytystyön yksi motiivi on saada uutta verta tähän rutsaiseen yhteisöön. Lisääntymisikäistä. Kun saavat naida vain keskenään. Tuon naimakiellon kumoaminen jo toisi tuuletusta asiaan, mutta ei käy, ei sitten millään. Pastori Flink vihkii mieluummin kaksi serkusta, joiden suvut ovat serkustelleet jo monessa polvessa, avioliittoon keskenään, kuin adventistin ja toisen uskovan. Biologisista seurauksista viis, pääasia, että molemmat ovat adventisteja.


      • hym
        Hyrrääjät kirjoitti:

        Onhan noita muitakin motiiveita lähteä esim. Newbold Gollegeen opiskelemaan ja "muailmaa kahtelemmaa".

        Yksi motiiveista on esim nuorilla pimpit / kikkelit ja niiden aikaansaamat suloiset väristykset, joita täällä Suomessa ahdasmielisessä ja pienessä lahkossa on vaikea päästä kokemaan ilman, että jäisi "rysän päältä" kiinni ja menettäisi siloiset adventtinuoren kasvot pastoreiden silmissä.

        Sukupuolinen kanssakäyminen kun "koeajomielessäkin" on kielletty "virallisesti" adventtikirkon sisällä Suomessa ja siksi esim. Newboldissa voi hommat hoitaa anonyymisti ja rotuun katsomatta.
        Monen adventtinuoren päässä kun jyskyttää tiedon -ja kokeilun jano, että millaista se olisi se "kielletty hedelmä" sen toisen, kenties saman lahkon nuoren kanssa ja jos se partneriehdokas sattuu olemaan vielä jotain eksoottista rotua, niin mielenkiinto sen kun vain kasvaa.
        Määrätynlaisia "sisäpiirin siittoloitahan" ne adventistien "yliopistotason" opinahjot ovat maailmalla. Isompaan laitokseen kun vielä mahtuu monenlaista nautintoa haluavaa, joten tarjontaa löytyy varmaan myös vähän vaativampaankin makuun kuin mitä pienemässä ympyrässä olisi mahdollista.

        onko näin?


    • Herran kansaako?

      Asiahan on juuri näinkin.

      Ystäväperheeni yksi lapsista oli lähdössä sinne Newbold Gollegeen opiskelemaan ja hän kertoi päällimmäiseksi motiivikseen juuri sen, että Suomessa adventtikirkossa on ei ole yhtään nuorta naista, joita hän voisi ajatella partnerikseen, joten paras vaihtoehto on siis mennä Newboldiin.
      Siellä kuulema on laaja valikoima puutteessa olevia partnereita, jotka vain odottavat saman lahkon seuralaista itselleen. Lontoon esikaupungin hostelleissa sitten käydään "koeajamassa vaimokokelaat".

      Sääli, että ahdasmielisen lahkon sisällä on asetettu niin tiukkoja säädöksiä nuorille, että vain maineen säilyttämiseksi lahkon sisällä on mentävä ulkomaille asti pakoon ahdasmielisyyttä. "Valvovan silmän" alta pois.

      • Naimaan!

        Adventistit saa naida vain keskenään...Suomessa kun kaikki on jotenkin kaikkien serkkuja ja serkun serkkuja ties miten monennessa polvessa, niin alkaa se geeniperimä olla jo aika suppea. Siksikin lähdetään rodujalostukseen ulkomaille. Onhan se himottavaa, kun on musta nainen naitavana junnulla. Ja kuten sanoit, voi koeajaa useampaa, kun ei Suomen kyttääjät ole tiirailemassa.


    • näkyy olevan näin.

      Näkyy Bushmannin palstalla jonkun aivojen sijaistsevan haarojenvälissä.
      Sanonta, siitä puhe, mistä puute. Eli joku ehkä keski-ikäinen teini taitaa olla äänessä.

      Mutta, hyvin edustaa myös koko kirjoitustarkoituksen tasoa.

      Keskustelkaahan keskenään, loistaa tuo viisaus niin runsaana lattianraosta.

    • Mikä on Jumalalta, kyselee bushman. No, ei ainakaan se bushmannin oivallus, ettei Jumalaa edes ole. Semmoinen ei ole Jumalasta.

      Nykymaailman tiedepohja sekä uskontopohja on syntyisin keskiajasta.
      cc.oulu.fi/~rar/historia/C_400-1350.html

      Muhammed vaati muslimeja, kristittyjä ja juutalaisia elämään sovussa keskenään, mutta nykyislam sotii itseään vastaan siinä.
      Useimmat ovat luopuneet rauhasta ja sotivat keskenäänkin.
      TÄMÄ on Jumalasta - palvelee Hänen kauaskantoisia suunnitelmiaan. Pyhä sota - jihad- oikeutti vain puolustautumaan, mutta nykyislam on muuntanut sen hyökkäyskäskyksi. Jumalan sallimuksesta. Sillä Hän kiihottaa antisemitistiset voimat Israelia vastaan ja saa siten oikeuden ja velvollisuuden tuhota ne.

      Jer. 6:4
      "Julistakaa Siionille pyhä sota", he huutavat. "Käykäämme sen kimppuun keskellä päivää!" "Mutta päivä laskee jo, illan varjot pitenevät."

      SAKARJA 14:
      2 Minä kokoan kaikki kansat taistelemaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, puolet kaupungin asukkaista viedään vieraaseen maahan. Mutta jäljelle jääneitä ei tuhota.
      3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä.
      - -
      12 Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.
      13 Sinä päivänä Herra saattaa heidät täyteen sekasortoon. He käyvät käsiksi toinen toiseensa, nostavat käden toistaan vastaan.
      - -
      16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
      17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta.

      Että mitenkä tämä adventtipalsalle kuuluu?
      No, adventistit ilmeisesti ovat oivaltaneet lehtimajanjuhlan tulevaisuuden ja pysyvyyden ,sillä Suomessakin vuosittain melkoisessa määrin adventtikirkko harrastaa ns. lehtimajanjuhlaa.
      Tiettävästi muut kirkkokunnat eivät sellaiseen ole heränneet! Toki Israelissa yksittäisiä käy paljonkin lehtimajanjuhlassa, joka on Israelin suurin vuotuinen juhla - ulkomaalaisten kristittyjen toteuttamat lehtimajanjuhlat. Kyllä niissä sikäläinen kulttuuriministeri käy puhumassa.

      https://www.google.fi/search?q=adventtikirkko lehtimajanjuhla&rlz=1C1AVNC_enFI564FI568&oq=adventtikirkko lehtimajanjuhla&aqs=chrome..69i57.9383j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8

      antti

    • Luemme sitten Raamattua tai seuraamme maailmanpolitiikkaa, samaa kieltä ne puhuvat. Raamattu tietää, mitä tuleman pitää.
      Jotkut sanovat että Raamatun profetiat ovat ehdollisia. No, Niinive armahdettiin ja voipi kai muitakin rangaistuksia peruuntua, mutta Jumalan kokonaissuunnitelmat perustuvat Hänen edeltätietämiseensä, joten suunnitelmat eivät sentään muutu.

      Kun Raamattu puhuu Assuuriasta, se joissain kohdin puhuu samaan syssyyn neuvonpidosta Damaskoksessa, joten voimme todeta, että SYYRIA edustaa Assyyriaa ja voimme myös todeta, että Syyria on taannoin ollut ja tulee taas olemaan avainasemassa, mitä tulee maailmanrauhaan ja Lähi-Idän. Linkissä ajankohtainen asiantuntija. Lisäksi raamatunkohtia.

      http://riss.ru/en/analys/2345-check-against-delivery#.UxbOBfl_tIF

      Voimme allaolevista jakeista nähdä, että kannattaa olla Israelin ystävä eikä sen vihamies.

      Jes. 10:5
      Voi Assyriaa, minun vihani ruoskaa! Suuttumukseni sauva on sen kädessä. [Jes. 36:1]
      Jes. 10:7
      Mutta Assyria itse uskoo toisin, itse se ei ymmärrä tehtäväänsä. Sillä on mielessään vain hävitys ja halu tuhota kansa kansan jälkeen.
      Jes. 10:13
      Sillä näin on Assyrian kuningas sanonut: "Käteni voimalla olen tehnyt tämän kaiken ja omalla viisaudellani: minä tiedän mitä teen. Minä olen siirtänyt kansojen rajat ja riistänyt itselleni niiden rikkaudet ja valtiaan tavoin syössyt kuninkaat valtaistuimiltaan.
      Jes. 10:17
      Ja Israelin Valosta tulee liekki, Israelin Pyhästä tulenlieska, joka yhdessä päivässä polttaa ja nielee Assyrian orjantappurat ja ohdakkeet,
      Jes. 10:24
      Mutta näin sanoo Jumala, Herra Sebaot: "Älä pelkää, kansani! Siion, älä pelkää Assyriaa, vaikka se lyö sinua ruoskalla ja kohottaa sauvansa sinua vastaan, niin kuin Egypti kerran.
      Jes. 11:16
      Niin avautuu valtatie hänen kansansa jäännöksen kulkea -- sen, joka on jäljellä Assyriassa -- samalla tavalla kuin tie aukeni Israelille sinä päivänä, jolloin se lähti Egyptin maasta. [2. Moos. 14:29; Jes. 43:16]
      Jes. 14:25
      Olen päättänyt tuhota Assyrian omassa maassani. Omilla vuorillani minä poljen sen murskaksi, ja ies heltiää Israelin hartioilta ja valjaat sen olkapäiltä. [Jes. 37:36]
      Jes. 19:23
      Sinä päivänä avautuu valtatie Egyptistä Assyriaan, ja assyrialaiset tulevat käymään Egyptissä ja egyptiläiset Assyriassa, ja egyptiläiset ja assyrialaiset palvelevat yhdessä Herraa.
      Jes. 19:24
      Sinä päivänä Israel kohoaa kolmanneksi Egyptin ja Assyrian rinnalle ja on siunauksena keskellä kaikkea maata.
      Jes. 19:25
      Herra Sebaot siunaa niitä kaikkia sanoen: "Siunattu olkoon kansani Egypti, siunattu kätteni luomus Assyria, siunattu minun oma kansani Israel!"
      Sak. 10:10
      Minä tuon heidät takaisin Egyptin maasta, kokoan heidät Assyriasta. Minä annan heille myös Gileadin maan ja Libanonin vuoret -- mutta sielläkään ei ole heille riittävästi tilaa. [Jes. 27:12,13; Miika 7:14]
      Sak. 10:11
      He kulkevat pois orjuudesta meren poikki, sen aallot minä lyön pois tieltä. Niili kuivuu pohjiaan myöten, Assyrian mahti murtuu, ja valtikka otetaan pois Egyptiltä. [2. Moos. 14:16]

      Israelilla ja Israelin ystävillä ja uskovaisilla on tulevaisuus ja toivo:

      Sak. 10:6
      Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan Joosefin heimoa. Minä saatan heidät kotiin, sillä minä armahdan heitä, ja he tulevat olemaan, niinkuin en minä olisi heitä hyljännytkään. Sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa, ja kuulen heidän rukouksensa.

      antti

    • Ei mitään.

      Tarinoita ja kertomuksia on monta, mutta todistettavasti Raamatun tarusto on erään paimentolaisheimon kansalliseepposta ja fiktiivistä tarustoa, jolla ei ole mitään pohjaa itse historiassa.
      Mitkään arkeologiset löydöt eivät ole vielä vahvistaneet edes sitä, että Raamatussa kerrottu Israelin kansan Egyptin orjuus olisi historiallinen tositapahtuma.
      Eivät mitkään. Yhtään ainoata mainintaa israelilaisista ei löydy esim. Egyptin historiasta, vaikka luulisi sen olevan tarujen sepittäjien kertomusten mukaan hyvinkin tärkeä kansa esim. Egyptin infrastruktuurin rakentajana, kuten Raamatun taruissa kerrotaan. Ei yhtä seinämaalausta tai kuvaa aiheesta, saati lausetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7150
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2184
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1429
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1143
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1127
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      330
      1015
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      863
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      845
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe