Miksi jotkut evoluutioihmiset ajattelevat, että sattumalla ei ole suurta roolia elämän olemassaololle? Eikös virallisen teorian mukaan joku asteroidi osunut johonkin planeettaan, josta kimposi jotain materiaalia maapallolle, joka lopulta mahdollisti elämän täällä maassa? Eikös tuo ole suuri sattuma?
Sattuma
48
144
Vastaukset
- junnuevo
Nyt olet kuule sekasin, ei evoluutiop teoriaan kuulu mitään elämänsyntyä.
- ap...
Älä anna tuon termin "evoluutioihmiset" häritä. Laita tilalle vaikka ateistit tai mikä tahansa muu.
ap... kirjoitti:
Älä anna tuon termin "evoluutioihmiset" häritä. Laita tilalle vaikka ateistit tai mikä tahansa muu.
Evoluutioteorian hyväksyjien enemmistö on kyllä ihan muita kuin ateisteja.
- ap...
RepeRuutikallo kirjoitti:
Evoluutioteorian hyväksyjien enemmistö on kyllä ihan muita kuin ateisteja.
Mene muualle saivartelemaan.
- å:)
ap... kirjoitti:
Minkä takia jumala loi maailman
- ap...
å:) kirjoitti:
Mistä minä tiedän? En minä edes tiedä onko jumalaa. Ei aloitukseni liittynyt siihen mitenkään.
ap... kirjoitti:
Mistä minä tiedän? En minä edes tiedä onko jumalaa. Ei aloitukseni liittynyt siihen mitenkään.
Sitten et tiedä mistä elämä tuli
ap... kirjoitti:
Mielelläni en, jos sopii. Kun olen täällä jo saivarrellut tuhansien viestien verran, palstan kreationistitkin alkavat tuntua lähes omilta kädellissukulaisilta.
Mielelläni en, jos sopii. Kun olen täällä jo saivarrellut tuhansien viestien verran, palstan kreationistitkin alkavat tuntua lähes omilta kädellissukulaisilta.
Kiipeä puuhun ja ole kuin kotonasi
- jyrrrrrrr
"Nyt olet kuule sekasin, ei evoluutiop teoriaan kuulu mitään elämänsyntyä."
Olen samaa mieltä kanssasi. Aloittaja sekoittaa nyt tietämättömänä kahta tieteellistä teoriaa. - å:)
jyrrrrrrr kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi. Aloittaja sekoittaa nyt tietämättömänä kahta tieteellistä teoriaa.No siitä ei pääse mihinkään etteikö elämä olisi sattumaa, jo tän pallon olemassa olo sattumaa.
Aattele että olisi joku heppu joka tuumaisi että tehdäämpä maailma. - ap...
jyrrrrrrr kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi. Aloittaja sekoittaa nyt tietämättömänä kahta tieteellistä teoriaa.Olen kutsunut kreationismin kieltäjiä ehkä harhaanjohtavalla termillä. Sanoin jo ylempänä että kutsukaa heitä millä nimellä tahansa. Huomaa kyllä että ollaan suomi24:ssä, kun keskustelu on pelkkää vittuiIua ja saivartelua.
Rautalangasta vajaaälyisille:
Monet kreationistit antavat maailman synnylle yleensä kaksi vaihtoehtoa
1) sattuma
2) älykäs suunnittelu
Tähän hyvin usein vastataan (sanamuoto vaihtelee, mutta sanoma on jokseenkin sama) että sattumalla ei ole sijaa. Tai ainakin sen merkitystä vähätellään, sanomalla että kyse on jostain säännönmukaisesta ilmiöstä, eikä sattumasta.
Aloituksessa annoin esimerkin sattumanvaraisesta ja hyvin olennaisesta tapahtumasta elämän muodostumisen kannalta. Vai mikä sääntö tai kemiallinen reaktio paktti meteoriitin törmäämään johonkin ja roiskimaan elämää juuri tänne? Eikö kyseessä ole sattuma? Esimerkkejä on lisääkin jos niitä haluaa, mutta tyydytään nyt tuohon ettei palstan pohat rupea saivartelemaan lisää. - å:)
ap... kirjoitti:
Olen kutsunut kreationismin kieltäjiä ehkä harhaanjohtavalla termillä. Sanoin jo ylempänä että kutsukaa heitä millä nimellä tahansa. Huomaa kyllä että ollaan suomi24:ssä, kun keskustelu on pelkkää vittuiIua ja saivartelua.
1) sattuma
2) älykäs suunnittelu
Tähän hyvin usein vastataan (sanamuoto vaihtelee, mutta sanoma on jokseenkin sama) että sattumalla ei ole sijaa. Tai ainakin sen merkitystä vähätellään, sanomalla että kyse on jostain säännönmukaisesta ilmiöstä, eikä sattumasta.
Aloituksessa annoin esimerkin sattumanvaraisesta ja hyvin olennaisesta tapahtumasta elämän muodostumisen kannalta. Vai mikä sääntö tai kemiallinen reaktio paktti meteoriitin törmäämään johonkin ja roiskimaan elämää juuri tänne? Eikö kyseessä ole sattuma? Esimerkkejä on lisääkin jos niitä haluaa, mutta tyydytään nyt tuohon ettei palstan pohat rupea saivartelemaan lisää.Olemassa oloamme ei ole ennalta määrätty, jokin on loksahtanut kohdalleen kun olosuhteet ovat sattumalta olleet kohdallaan.
- tieteenharrastaja
ap... kirjoitti:
Olen kutsunut kreationismin kieltäjiä ehkä harhaanjohtavalla termillä. Sanoin jo ylempänä että kutsukaa heitä millä nimellä tahansa. Huomaa kyllä että ollaan suomi24:ssä, kun keskustelu on pelkkää vittuiIua ja saivartelua.
1) sattuma
2) älykäs suunnittelu
Aloituksessa annoin esimerkin sattumanvaraisesta ja hyvin olennaisesta tapahtumasta elämän muodostumisen kannalta. Vai mikä sääntö tai kemiallinen reaktio paktti meteoriitin törmäämään johonkin ja roiskimaan elämää juuri tänne? Eikö kyseessä ole sattuma? Esimerkkejä on lisääkin jos niitä haluaa, mutta tyydytään nyt tuohon ettei palstan pohat rupea saivartelemaan lisää.Elämän tulo muualta Maahan ei ole vastaus elämän syntymisen ongelmaan. Se on tieteessäkin vähemmistöhypoteesi, enemmistö pitää abiogeneesiä Maassa sitä todennäköisempänä.
Tieteessä ei ole pyhiä kirjoja eikä "virallisia" ratkaisuja. - friendship
å:) kirjoitti:
å:):lle
Jumala loi maailman ihmisille ja ihmisistä hän halusi itselleen ystäviä jotka ymmärtäisivät jotain saamastaan ilmaisesta elämän lahjasta.
Evokit eivät ymmärrä. - ei ollukka
tieteenharrastaja kirjoitti:
Elämän tulo muualta Maahan ei ole vastaus elämän syntymisen ongelmaan. Se on tieteessäkin vähemmistöhypoteesi, enemmistö pitää abiogeneesiä Maassa sitä todennäköisempänä.
Tieteessä ei ole pyhiä kirjoja eikä "virallisia" ratkaisuja.Oletko kuullut tieteen tietäneen mitään?
EN MINÄKÄ. friendship kirjoitti:
Jumala loi maailman ihmisille ja ihmisistä hän halusi itselleen ystäviä jotka ymmärtäisivät jotain saamastaan ilmaisesta elämän lahjasta.
Evokit eivät ymmärrä.>Jumala loi maailman ihmisille
Vasta hyvin lyhyen aikaa ihmiset ovat edes kyenneet tekemään havaintoja maailmankaikkeuden ilmeisen pienestä osasta. Erittäin epätodennäköinen ajatus siis, ja muuttuisi järkevämmäksi vasta jos uskoisimme että "ihmisiä" on vähän kaikkialla avaruudessa. Tietääkseni fundikset eivät kuitenkaan noin ajattele.
>ihmisistä hän halusi itselleen ystäviä jotka ymmärtäisivät jotain saamastaan ilmaisesta elämän lahjasta.
Vai niin, mutta ei kuitenkaan luonut meitä haluamikseen vaan syntiin välittömästi lankeileviksi surkimuksiksi. Lopuksi hän rankaisee koko roskasta meitä huonosti luotuja eikä ota vastuuta mistään.
Ja kretu uskoo...ei ollukka kirjoitti:
Oletko kuullut tieteen tietäneen mitään?
EN MINÄKÄ.Perähikiän tietsikanlousku toimii Jeesuksen nimellä ja verellä. :D
- tieteenharrastaja
ei ollukka kirjoitti:
Oletko kuullut tieteen tietäneen mitään?
EN MINÄKÄ.Olen kuullut ja nähnytkin. Otapa tulpat ja laput pois, niin sinäkin...
- Anonyymi
ap... kirjoitti:
1) sattuma
2) älykäs suunnittelu
Aloituksessa annoin esimerkin sattumanvaraisesta ja hyvin olennaisesta tapahtumasta elämän muodostumisen kannalta. Vai mikä sääntö tai kemiallinen reaktio paktti meteoriitin törmäämään johonkin ja roiskimaan elämää juuri tänne? Eikö kyseessä ole sattuma? Esimerkkejä on lisääkin jos niitä haluaa, mutta tyydytään nyt tuohon ettei palstan pohat rupea saivartelemaan lisää.Joo huomaa että ollaan pussihousukanavalla... ei auta kuin... niin... mitä.... olla cool... das vi danja
- Anonyymi
friendship kirjoitti:
Evokit eivät ymmärrä.Yksinkertaisesti juuri noin,mutta,monelle se menee yli hilseen.
- Anonyymi
>Jumala loi maailman ihmisille
Vasta hyvin lyhyen aikaa ihmiset ovat edes kyenneet tekemään havaintoja maailmankaikkeuden ilmeisen pienestä osasta. Erittäin epätodennäköinen ajatus siis, ja muuttuisi järkevämmäksi vasta jos uskoisimme että "ihmisiä" on vähän kaikkialla avaruudessa. Tietääkseni fundikset eivät kuitenkaan noin ajattele.
>ihmisistä hän halusi itselleen ystäviä jotka ymmärtäisivät jotain saamastaan ilmaisesta elämän lahjasta.
Vai niin, mutta ei kuitenkaan luonut meitä haluamikseen vaan syntiin välittömästi lankeileviksi surkimuksiksi. Lopuksi hän rankaisee koko roskasta meitä huonosti luotuja eikä ota vastuuta mistään.
Ja kretu uskoo...koeta ymmärtää,että Jumala antoi ihmiselle valinnanvapauden tehdä hyvää tai pahaa.Jos ei olisi valinnanvapautta jokainen tekisi juuri niin kun on ohjelmoitu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
koeta ymmärtää,että Jumala antoi ihmiselle valinnanvapauden tehdä hyvää tai pahaa.Jos ei olisi valinnanvapautta jokainen tekisi juuri niin kun on ohjelmoitu.
>ihmisistä hän halusi itselleen ystäviä
Missäs noin on sanottu? Ettet vain pistänyt jumalasi päähän oman mieleisesi aatoksen.
Tuo muuten kuvastaa hyvin sitä omahyväisyyttä, että universumi olisi ihmistä varten. No ei, kyllä luonto pärjää hyvin ilman ihmistä.
"Eikös tuo ole suuri sattuma?"
Tunnetusti asteroideja osuu planeettoihin. Jos niissä asteroideissa nyt sattuu olemaan elämän siemeniä, niin kaipa niitä planeetoillekin voi päätyä.- tieteenharrastaja
Asteroiditörmäys kyllä kuumennusdesinfioi mahdollisesti kyydissä olevan elämän. Se saattaa kuitenkin lingota pieniä kivenmurikoita pois kohdeplaneetaltaan ja niiden laskeutuminen metoriittina naapuriplaneetalla voi jo mennä rauhallisemmin.
Silti kokonaisketju on elämälle monella tapaa riskialtis eikä siis kovin tavallinen. tieteenharrastaja kirjoitti:
Asteroiditörmäys kyllä kuumennusdesinfioi mahdollisesti kyydissä olevan elämän. Se saattaa kuitenkin lingota pieniä kivenmurikoita pois kohdeplaneetaltaan ja niiden laskeutuminen metoriittina naapuriplaneetalla voi jo mennä rauhallisemmin.
Silti kokonaisketju on elämälle monella tapaa riskialtis eikä siis kovin tavallinen.Asiallinen pointti. Ja vaikka niitä elämän palikoita saattaa olla kehittynytkin asteroidivyöhykkeellä...
http://phys.org/news/2013-10-theory-seeds-life-asteroids.html
..niin eihän asteroidin tarvitse kokonaisena tulla Maahan...
http://www.physics.org/article-questions.asp?id=96
Kuinkahan se muuten pienempi komeetta kuumuu, kun tulee kaasukehän kautta ja lasahtaa akumereen?- å:)
A10097 kirjoitti:
Asiallinen pointti. Ja vaikka niitä elämän palikoita saattaa olla kehittynytkin asteroidivyöhykkeellä...
Kuinkahan se muuten pienempi komeetta kuumuu, kun tulee kaasukehän kautta ja lasahtaa akumereen?Jos tollatavalla ajattelette että asteroidi, onhan elämä jossain pitänyt syntyä vaikka mitä väliä sllä on,
Voi olla että hamassa tulevaisuudessa asia selviää jos sittenkään, - tieteenharrastaja
A10097 kirjoitti:
Asiallinen pointti. Ja vaikka niitä elämän palikoita saattaa olla kehittynytkin asteroidivyöhykkeellä...
Kuinkahan se muuten pienempi komeetta kuumuu, kun tulee kaasukehän kautta ja lasahtaa akumereen?Meteorin tai komeetan ilmajarrutuksen teho ei kasva kappaleen massan suhteessa, joten vain tiettyä rajaa pienemmät jarruttuvat mataliin nopeuksiin ennen maahantuloa. Kappaleen kuumenemisessa jarrutuksen aikana on sama epälineaarisuus.
Komeetat myös höyrystyvät ja menettävät paljon massaansa, mikä sekin vähentää törmäysvaikutusta.
Törmäyksessä koko mappaleen jäljellä oleva liike-energia muuttuu lämmön sekä törmäysheitteleiden liike-energian summaksi. Suuri asteroidi voi kiehauttaa magmaksi itsensä lisäksi ison kappaleen maanpinaa. - Anonyymi
Meteorin tai komeetan ilmajarrutuksen teho ei kasva kappaleen massan suhteessa, joten vain tiettyä rajaa pienemmät jarruttuvat mataliin nopeuksiin ennen maahantuloa. Kappaleen kuumenemisessa jarrutuksen aikana on sama epälineaarisuus.
Komeetat myös höyrystyvät ja menettävät paljon massaansa, mikä sekin vähentää törmäysvaikutusta.
Törmäyksessä koko mappaleen jäljellä oleva liike-energia muuttuu lämmön sekä törmäysheitteleiden liike-energian summaksi. Suuri asteroidi voi kiehauttaa magmaksi itsensä lisäksi ison kappaleen maanpinaa.Kyllä tämä maailma on luojan luoma... mieti esim verisolua.. mitä se pitää sisällään.. entä sylki, entä siemenneste, entä ilma jota hengitämme, ok ei selviä mysteeri nyt koska se on niiiiiin iso tämä mysteeri...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tämä maailma on luojan luoma... mieti esim verisolua.. mitä se pitää sisällään.. entä sylki, entä siemenneste, entä ilma jota hengitämme, ok ei selviä mysteeri nyt koska se on niiiiiin iso tämä mysteeri...
Ei noissa ole mitään mysteeriä, luonto on pullollaan vastaavia ja iso osa evoluutiohistoriaa on ihan havaittavissa tänäkin päivänä. Vain sellaiselle henkilölle, joka ei ole kyennyt tai viitsinyt opiskella, mitä luonnosta tiedetään, kaikki tuollainen on niiiin isoa mysteeriä.
- kvasi2
Tuollainenkin tapahtuma saattaisi olla täysin deterministinen.
- sivuhuomauttaja
Fred Hoyle taisi olla sitä mieltä, että elämä tuli pyrstärin matkassa. Eikös hnellä ollut muitakin hassuja ajatuksia?
- ..huomenta
Pää menee puhki jos mietit elämän syntyä, käsittämätön juttu.
Paras olla miettimättä riittää kun tulet toimeen tässä ja nyt. - tieteenharrastaja
Hoylella oli "aineen jatkuvan luomisen" teoria ja hän oli kuolemaansa saakka alkuräjähdysteorian vankka vastustaja. Tappio katkeroitti hänet perusteelisesti ja vanhemmalla iällä hän myös menetti rationaalisen ajattelukykynsä, vaikka oli siihen saakka ollut huipputason tähtiteiteilijä.
- kvasi2
Hoylella oli "aineen jatkuvan luomisen" teoria ja hän oli kuolemaansa saakka alkuräjähdysteorian vankka vastustaja. Tappio katkeroitti hänet perusteelisesti ja vanhemmalla iällä hän myös menetti rationaalisen ajattelukykynsä, vaikka oli siihen saakka ollut huipputason tähtiteiteilijä.
Kuinka usein tieteellisen urasi aikana tuli eteen tilanne, jossa huomasit tai joku huomautti sinulle, että teit virheen ja syy virheeseen osoittautui johtuvaksi subjektiivisesta maailmankatsomuksestasi?
- tieteenharrastaja
kvasi2 kirjoitti:
Kuinka usein tieteellisen urasi aikana tuli eteen tilanne, jossa huomasit tai joku huomautti sinulle, että teit virheen ja syy virheeseen osoittautui johtuvaksi subjektiivisesta maailmankatsomuksestasi?
Ei koskaan, kahdesta syystä. En ole harjoittanut tiedettä eikä minulla ole ollut tieteellistä uraa, vaikka olen opiskelemalla hankkinut siihen pätevyyden.
Virheet, joita toki olen työurani aikana tehnyt koko joukon, eivät koskaan ole aiheutuneet maailmankatsomuksestani (uskosta Jumalaan), koska en ole havainnut edes tarvetta sekoittaa sitä rationaaliseen päättelyyn. - å:(.)
Ei koskaan, kahdesta syystä. En ole harjoittanut tiedettä eikä minulla ole ollut tieteellistä uraa, vaikka olen opiskelemalla hankkinut siihen pätevyyden.
Virheet, joita toki olen työurani aikana tehnyt koko joukon, eivät koskaan ole aiheutuneet maailmankatsomuksestani (uskosta Jumalaan), koska en ole havainnut edes tarvetta sekoittaa sitä rationaaliseen päättelyyn.Sillä on väliä miten maailmaa katsomme, jos eläisimme raamatun mukaisessa maailmassa eäisimmekö vielä keskiaikaa.
- Älä töpeksi
Virheet, joita toki olen työurani aikana tehnyt koko joukon, eivät koskaan ole aiheutuneet maailmankatsomuksestani (uskosta Jumalaan), koska en ole havainnut edes tarvetta sekoittaa sitä rationaaliseen päättelyyn.Olisit vai tieteenharjoittaja sekoittanut Raamatun ohjeistuksen elämääsi niin olisit säästynyt monilta mokilta.
Esim. evokkien parisuhteet ovat lyhytikäisiä ja onnettomia juuri hyvän opastuksen puutteen vuoksi.
Miltäs tuntuisi ajatus siitä että mies on perheen pää? Hehe. Älä töpeksi kirjoitti:
Olisit vai tieteenharjoittaja sekoittanut Raamatun ohjeistuksen elämääsi niin olisit säästynyt monilta mokilta.
Esim. evokkien parisuhteet ovat lyhytikäisiä ja onnettomia juuri hyvän opastuksen puutteen vuoksi.
Miltäs tuntuisi ajatus siitä että mies on perheen pää? Hehe.Miltäs tuntuisi ajatus siitä että jyrr ottaisi nyt aamunappinsa.
Kiva kuitenkin että kaalisi kuvittelee sulle perheen, jossa olet jopa pää. Ei ne harhat aina niin kenkkuja ole.- tieteenharrastaja
Älä töpeksi kirjoitti:
Olisit vai tieteenharjoittaja sekoittanut Raamatun ohjeistuksen elämääsi niin olisit säästynyt monilta mokilta.
Miltäs tuntuisi ajatus siitä että mies on perheen pää? Hehe.Ole huoletta. Rationaalinen päättely ei ole koko minun elämäni:
"Miltäs tuntuisi ajatus siitä että mies on perheen pää? Hehe."
Tuntuisi vaimon sortamiselta puolen vuosisadan kiinteän parisuhteen jälkeen.
- Anonyymi
Sattumaa ei ole olemassa... ei ole... kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu juurikin siksi että kaikki on ennalta suunniteltu. . Ihmisten, eläinten ym elämä ei ole sattumaa... sattuma on ihme sana, se on tietämättömän sana...
- Anonyymi
Silloin ei ole vapaata tahtoakaan eikä ole sattumaa että pidän jumala-taruja osoituksena uskovien henkisestä kehittymättömyydestä ja naiivista itsekeskeisyydestä.
- Anonyymi
Sanotaan näin että näet etukäteen mitä tulevaisuus tuo eteesi... se tapahtuu... näin on minun kohdallani... näen etukäteen mitä tulee ja se tulee halusin tai en... isot ja pienet asiat... mutta kun ns näen omia asioitani niin en saa enkä voi syventyä niihin sen enempää, ne näyt ovat ikäänkuin häivähdyksiä... jälkeenpäin vasta tajuan että jaa tää oli tätä eli en ole selvänäkijä..
- Anonyymi
Sattumalla on suuri rooli elämän syntymiselle ja sille miksi se on juuri nykyisenlaista. Ei sitä kielletä, mutta se vain ei ole ainoa tekijä, kuten kreationistit sen haluavat esittää, tyyliin: olematon räjähti ja siitä syntyi sattumalta ihminen.
Esittämäsi "virallinen teoria" on oman väärinymmärryksesi tuote. Elämän synnystä on olemassa hypoteeseja, mutta ei testattavia teorioita. On osoitettu, että elämän syntyyn tarvittavia yhdisteitä, mm. aminohappoja voi syntyä niissä olosuhteissa, jotka maapallolla on oletettavasti muinoin vallinnut. Avaruudessta on löydetty melko monimutkaisia orgaanisia yhdisteitä ja on mahdollista, ehkä todennäköistäkin, että niitä olisi kulkeutunut tännekin. Maata enemmän tämä liittyy arvioihin elämän mahdollisuudesta muualla maailmankaikkeudessa. On myös heitetty idea, että elämä olisi syntynyt muualla ja tullut sitten Maahan. Tämä ei selitä elämän syntyä, mutta tuo siihen vain vaikeusasteen lisää. Toki sekin on varteenotettavampi vaihtoehto, kuin uskomus Jumalan taikatempusta, jonka ainoa argumentti on, ettei tiedetä ja mitä tiedetäänkin se kielletään. - Anonyymi
Mielenkiintoinen kysymys on, että mikä on sattumaa ja mikä on väistämätöntä.
Lotto on kreaionistienkin paljon käyttämä vertailukohta. Onko lottovoitto sattuma vai onko se väistämätöntä? Se riippuu miten asiaa katsoo. Yksittäisen kierroksen lottovoittajan kannalta lottovoitto on äärimmäisen epätodennäköinen sattuma. Mutta jos ajattelee sitä kuinka moni tänä vuonna on voittanut loton päävoiton, niin sen joukon olemassaoloa suunnilleen sen kokoisena kuin se on, voi pitää väistämättömänä.
Vastaavasti kun universumissa on (ainakin) pari tuhatta miljardia galaksia, joissa kussakin on keskimäärin satoja miljardeja tähtiä ja vähintään yhtä paljon planeettoja, niin miten pieni pitäisi todennäköisyys elämän synnylle olla, että sitä ei olisi tapahtunut missään eikä koskaan?- Anonyymi
Lottovoittajalle voitto oli niin epätodennäköinen että sitä voi pitää suorastaan ihmeenä. Kuitenkin pelin järjestäjän kannalta on varmaa, että lottovoittajia ilmaantuu jos ei ihan joka viikko, niin tämän tästä.
Vaikka elämän syntyminen juuri tietylle maan kaltaiselle kiviplaneetalle olisi niin epätodennäköistä että sitä voisi pitää suorastaan ihmeenä, niin koko universumin mittapuulla ... - Anonyymi
Koska elämän syntymekanismia ei (vielä) tunneta, niin emme tiedä onko maapallon elämä luokkaa loton 4 oikein vai kosmisen eurojackpotin superjättipotti.
- Anonyymi
"Joku huomasi sattumalta, se oli kai Watkinson..."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401