Olen yrittänyt etsiä vastauksia netistä ja kirjasta (joo lukiota käyn) mutta en silti ymmärrä että mitä se tarkoittaa. :(
Mitä tarkoittaa sosioekonominen asema?
2
859
Vastaukset
- 4654644
Katsopas tämä sivu: https://www.stat.fi/meta/kas/sosioekon_asema.html
Selityksen pitäisi olla lukiolaiselle ymmärrettävä. - osa-aika-ajettelija
Sosioekonominen asema, sen on pitkälle perinnöllinen. Työläisperheen lapset harvemmin ainakaan aiemmin suorittavat akateemista lopputukintoa.
Koulutuksen avulla harvoin on onnistuttu tuota asemaa muuttamaan.
Sosiaalinen asema nauttii tiettyä arvostusta ja siihen liittyy tietty status. Ekonominen asema taas kertoo enemmän aseman taloudellisista hyödyistä.
Esim lastentarhan opettaja ja kirjastonhoitaja ovat joutuneet opiskelemaan
yliopistossa useita vuosia. Mutta ansio on alhanen alle 3000 € /kk kaikkinen ikälisineen.
Työssään oppinut kokenut ja pätevä muurari saattaa ansaita jopa 6000 €/kk
Asemassa painottuu ekonominen asema enemmän kuin sosiaalinen.
Harvemmin nykyisen enää mutta. Ammattimiehenä (kouluttamaton) hyvin työnsä oppinut ja menestyvän yrityksen perustanut johtajaksi kasvanut on hyvän sosioekonomisen aseman saavuttanut. 10-30 000 €/kk
Parhaan sosioekonominen aseman koulutuksella
maassamme on ovat saavuttaneet
Lääkärit
Juristit
Kauppatieteilijät KTM
Diplomomi-insinöörit
Apteekkarit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243