Automyyjä "asiantuntijana"!

Esko P

Kaksi kertaa elämässäni olen myynyt käytettyä autoani netissä. Ensimmäisellä kerralla 1500 euron Toyota, toisella kerralla 1900 euron Mazda.

Molemmilla kerroilla autoja kärkkyi "helmeä etsivä" tai "täysin kunnossaolevaa yksilöä etsivä" ostaja. Ensimmäisessä tapauksessa tämä oli värvännyt merkkiliikkeestä uusien autojen myyjän "asiantuntijana" tutkimaan minun 1500 euron Toyotaani. Tuo automyyjä soitti minulle, sopi koeajon ja ryhtyi pätemään 16 vuotta vanhan auton kuluneista osista. Jos auto olisi ollut kuin uusi, hän ostaja olisi itse tullut kaupoille. Toisella kertaa kun kaupan oli Mazda, ostaja (sillä kertaa nainen) tuli mukamas pariskuntana miehen kanssa joka koeajon JÄLKEEN esitteli olevansa läheisen merkkiliikkeen vaihtoautokauppias, mukana autonhankinnassa vain kyseisen naisen pyynnöstä. Silläkään kertaa Mazda ei kelvannut, koska huoltokirjassa oli kahden leiman aukko.

V@ttu mitä meininkiä. Jos merkkiliikkeiden myyjät eivät saa oman putiikkinsa tuoretta kalustoa myytyä näille asiakkaille, miten he kuvittelevat että minun rippikouluikäinen 1500 euron hintainen kottero olisi vielä parempi?

Minäkin otan seuraavalla kerralla konetekniikan professorin mukaan autoliikkeeseen, uusien puolelle, ja käsken hänen luennoida automyyjälle huolimattoman suunnittelun vaikutuksista nykyajan riisikuppien käyttöikään. Kysymyspatteristoa unohtamatta.

18

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toyotat virheettömiä

Onhan 1500 euroa aika paljon 16 vuotta vanhasta autosta, eli riippuu yksilöstä milloin se kannattaa romuttaa, ennen vaiko jälkeen keskimääräisen romutusiän. Tuohon käyttöarvo-hintaan voi melkeinpä edellyttääkin että se on vain vanha eikä viallinen.

Renaultia, Peugeotia, Citroenia ja Fiatia saa tuohon hintaan kun auto on 12 vuotias.

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/suomen_autokanta/vuosittain/autokanta_31.12.2011/henkiloautojen_keskimaarainen_romutusika_maakunnittain_2011

• straight to my heart

Usein suoli24:n tekstejä lukiessa en ole ollut kenenkään kanssa näin samaa mieltä. Nyt osuit suoraan asiaan. 15 vuotta vanha auto ja porukka kehtaa potkia sen renkaita ja aukoa päätä? 15 vuotta vanha talokin menee pienemmillä kysymyksillä kaupaksi, eikä "joka kerta" joku urpota jostain pikkuvioista. AAAAtana!

Tän palstan kaikki tekstit on, kun joku osti auton missä myyjä kusetti, lasinpesunestettä ei tullutkaan tarpeeksi nopeasti, voi olla, että penkinlämmitinkin oli repsikan puolelta rikki.
      Käytetty on aina käytetty, myyjä ei sitä taikomalla saa virheettömäksi.

Toivottavasti saat myytyä jollekkin vähemmän nirsolle Esko P

• kin

Heh.
      Sinulla kaksi kpl esimerkkejä, millaista autokauppa on nykyään halvemmassa hintaluokassa.
      Ajatteleppas tuohon pienautoliike, joka myy 100-500kpl autoja/vuosi.

Ihan samat "asiantuntijat" ostomiehinä... eli ihan vaan huomiona ja ajatukseksi niille, joille se autokauppias ei ihan heti ollut käsi lipalla palvelua ja perziinnuolentaa tarjoamassa.
      Näiden "asiantuntijoiden" kanssa kun vuosikymmenen on jaaritellut, niin luutuu siinä iloisempikin ihminen pikkuisen kyyniseksi asiakkaiden vaatimuksia kohtaan.

Mitä edullisempi hinta, sen puupäisempiä ostajia on jonossa ja asiakkaaksi järjissään olevan valikoiminen on työläämpää. Valikointi kuitenkin kannattaa, sillä puupääostaja on puupää kaupan jälkeenkin.

• a ja b ja c

"Onhan 1500 euroa aika paljon"

Näin on, se on lähes miljoona vanhaa markkaa.

• Laskehan uudestaan.Eihän se oo lähelläkään vanhaa miljoonaa.

• pyöriköön

Hyvä Esko,

Juuri tämä on seurausta siitä kun paikallislehtien autoliitteissä annetaan neuvoja käytetyn auton ostajille. Lähes aina niissä toimittajien itse raapustamissa ohjeissa sanotaan että "käytä asiantuntijaa".

Heikommalla hoksnokalla varustettu kansanosa ottaa nuo sanomalehtineuvot kirjaimellisesti eikä edes ymmärrä, miksi auto kuluu käytössä. Itse olen tehnyt enemmän autokauppaa ja kohdannut ostajia, jotka jo puhelimessa lukee kysymyksensä suoraan viime torstain lehtijutusta. Kun verot maksavana autoalan yrittäjänä vastaan kysymyksiin "Kauanko auto on ollut omistuksessanne" ja "Miksi olette myymässä sitä", ja ostaja toteaa jokaiseen vastaukseeni monotonisesti "aha", tiedän etten myy autoa hänelle. Siitä seuraisi pelkkiä ongelmia mm. jälkeenpäin löytyvän nuppineulanpään kokoisen kiveniskemän tai talvirenkaiden yhden nastan puuttumisen muodossa, tonnin hintaisessa autossa.

Oikeanlainen ostaja on kiinnostunut siitä, että vanhalla autolla pääsee eteenpäin ja milloin sen seuraava katsastus on. Sitten kun myydään 20.000 euron hintaista autoa, on ihan ok ottaa kaveri asiantuntijaksi mukaan ja odottaa öljynvaihtojen olevan tehty.

• kin

"Oikeanlainen ostaja on kiinnostunut siitä, että vanhalla autolla pääsee eteenpäin ja milloin sen seuraava katsastus on. Sitten kun myydään 20.000 euron hintaista autoa, on ihan ok ottaa kaveri asiantuntijaksi mukaan ja odottaa öljynvaihtojen olevan tehty."

"Kun verot maksavana autoalan yrittäjänä vastaan kysymyksiin "Kauanko auto on ollut omistuksessanne" ja "Miksi olette myymässä sitä", ja ostaja toteaa jokaiseen vastaukseeni monotonisesti "aha", tiedän etten myy autoa hänelle."

Nämä allekirjoitan täysin ja lisäyksenä; Myyjä se on joka valitsee kenelle myy.

• Huh hah hei
        kin kirjoitti:

"Oikeanlainen ostaja on kiinnostunut siitä, että vanhalla autolla pääsee eteenpäin ja milloin sen seuraava katsastus on. Sitten kun myydään 20.000 euron hintaista autoa, on ihan ok ottaa kaveri asiantuntijaksi mukaan ja odottaa öljynvaihtojen olevan tehty."

"Kun verot maksavana autoalan yrittäjänä vastaan kysymyksiin "Kauanko auto on ollut omistuksessanne" ja "Miksi olette myymässä sitä", ja ostaja toteaa jokaiseen vastaukseeni monotonisesti "aha", tiedän etten myy autoa hänelle."

Pakko kommentoida. Hyvin tuntuu olevan asiat autopuolella. Jostain syystä erittäin kierot henkilöt on pesiytynyt automaailmaan vai tiedättekö ketään rehellistä korkeasti koulutettua automyyjää. En minäkään.

• fjfh jnbh v
        kin kirjoitti:

oletkohan oikeasti rehellinen autoalan yrittäjä, eikö asiakkaan pitäisi silloin jo etukäteen tietää ettei auto ole ollut omistuksessasi kovin pitkään?

Yksityiseksi tekeytyvän jobbarin kohdalla asia on toinen

• kin
        fjfh jnbh v kirjoitti:

oletkohan oikeasti rehellinen autoalan yrittäjä, eikö asiakkaan pitäisi silloin jo etukäteen tietää ettei auto ole ollut omistuksessasi kovin pitkään?

Yksityiseksi tekeytyvän jobbarin kohdalla asia on toinen

"oletkohan oikeasti rehellinen autoalan yrittäjä, eikö asiakkaan pitäisi silloin jo etukäteen tietää ettei auto ole ollut omistuksessasi kovin pitkään?"

Siinähän se kysymyksen hulluus onkin!
        Kysytään autoliikkeeltä "kauanko auto on ollut omistuksessanne"?!?
        Tämä on tosi; näinkin älyttömiin saa autoliikekin vastailla.

Viimeksi kun minulta tuota kysyttiin, vastasin rehellisesti, että liian kauan (auto oli 1kk liikkeen omistuksessa ja edelleen myynnissä) asiakashan meni ihan hämilleen ja jatkokysymys oli tietenkin "No mix oot myymässä? Onks jotai isompaa vikaa sitten?"
        Eihän tällaisille yksinkertaisesti voi myydä.

Joskus taannoin samaan kysymykseen pääsi hieman "näpäyttämään" hulluja kyselevää;
        "Tämä auto on ollut minulla kolme päivää."
        Aha...??? Siis päivää? Ei vuotta? Kuulinko oikein...?
        "Kyllä. Kolme pitkää vuorokautta. Oletko ostamassa autoa? Tuletko kaukaa? Onko vaihtoautoa?"
        ...eeeh... tuota... öööh... olen ostamassa. Joo... aika kaukaa... yli sata kilsaa ois matkaa ja ehkä ehtisin ens viikolla... ei oo vaihtoautoo... mut pitää miettii viel...

Ja kuten arvata saattaa, mittimiseksi jäi. Auto myytiin samana päivänä paikanpäälle marssineelle järki päässä olevalle asiakkaalle, käteisellä. Oli halpa ja toimiva, siksi nopea myynti oli odotettavissakin kun oikeanlainen asiakas paikanpäälle vaan vaivautui.

Samaa kastia ovat usein ne edellisistä omistajista kovastikin kiinnostuneet.

"Montako omistajaa on ollut?"
        En minä tiedä. (Ellei ole ollut vain 1, joka yleensä on sen verran uudehko autokin, että sen ainoan omistajan kaikki kuitit, asiapaperit jne. on mukana autossa.)
        Itse en ota ymmärtääkseni, mitä merkitystä on 1000-10000euron, 5-15-vuotiaan edellisillä omistajilla?
        Huoltokirjalla on merkitystä, eikä sillä monenko omistajan toimesta huollot on tehty.
        Ihan halvimmassa hintaluokassa 1000-3000euroa, ei välttämättä edes huoltokirjalla ole merkitystä vaan pikemminkin katsastuksella ja auton myyntihetken toimivuudella.
        Jos tonnin auto liikkuu ja toimii suht normaalisti, katsastus on voimassa ja tietenkin mahdollisimman tuoreesti katsastettu, niin on jo melko hyvä ostos. Vielä jos oikein se huoltokirjakin löytyy ja siinä edes viimeisimpiä huoltoja merkattuna, niin sehän on jo lottovoitto!

KOMMENTTINA VIELÄ nimimerkille "Huh hah hei", joka suolsikin melkoista tuubaa:
        "Jostain syystä erittäin kierot henkilöt on pesiytynyt automaailmaan vai tiedättekö ketään rehellistä korkeasti koulutettua automyyjää."

Minä tunnen.
        Tosin korkeahkon ÄO:ni turvinkaan en oikein käsitä logiikkaasi, miten korkea koulutus millään asteikolla tai tasolla korreloisi rehellisyyden tai kierouden kanssa?
        Onko kiero ja epärehellinen ihminen mielestäsi aina vähän koulutettu ja korkeasti koulutettu aina rehellinen ja jotenkin "parempi" ihminen?

Minulla kun olisi sellainen näppituntuma asiasta, että koulutuksella ei ole mitään merkitystä ihmisen rehellisyyteen tai epärehellisyyteen, kierouteen tai suoraselkäisyyteen.

• Luihu Luigi
        kin kirjoitti:

"oletkohan oikeasti rehellinen autoalan yrittäjä, eikö asiakkaan pitäisi silloin jo etukäteen tietää ettei auto ole ollut omistuksessasi kovin pitkään?"

Viimeksi kun minulta tuota kysyttiin, vastasin rehellisesti, että liian kauan (auto oli 1kk liikkeen omistuksessa ja edelleen myynnissä) asiakashan meni ihan hämilleen ja jatkokysymys oli tietenkin "No mix oot myymässä? Onks jotai isompaa vikaa sitten?"

Joskus taannoin samaan kysymykseen pääsi hieman "näpäyttämään" hulluja kyselevää;
        "Kyllä. Kolme pitkää vuorokautta. Oletko ostamassa autoa? Tuletko kaukaa? Onko vaihtoautoa?"
        ...eeeh... tuota... öööh... olen ostamassa. Joo... aika kaukaa... yli sata kilsaa ois matkaa ja ehkä ehtisin ens viikolla... ei oo vaihtoautoo... mut pitää miettii viel...

Ja kuten arvata saattaa, mittimiseksi jäi. Auto myytiin samana päivänä paikanpäälle marssineelle järki päässä olevalle asiakkaalle, käteisellä. Oli halpa ja toimiva, siksi nopea myynti oli odotettavissakin kun oikeanlainen asiakas paikanpäälle vaan vaivautui.

En minä tiedä. (Ellei ole ollut vain 1, joka yleensä on sen verran uudehko autokin, että sen ainoan omistajan kaikki kuitit, asiapaperit jne. on mukana autossa.)
        Itse en ota ymmärtääkseni, mitä merkitystä on 1000-10000euron, 5-15-vuotiaan edellisillä omistajilla?
        Huoltokirjalla on merkitystä, eikä sillä monenko omistajan toimesta huollot on tehty.
        Ihan halvimmassa hintaluokassa 1000-3000euroa, ei välttämättä edes huoltokirjalla ole merkitystä vaan pikemminkin katsastuksella ja auton myyntihetken toimivuudella.
        Jos tonnin auto liikkuu ja toimii suht normaalisti, katsastus on voimassa ja tietenkin mahdollisimman tuoreesti katsastettu, niin on jo melko hyvä ostos. Vielä jos oikein se huoltokirjakin löytyy ja siinä edes viimeisimpiä huoltoja merkattuna, niin sehän on jo lottovoitto!

"Jostain syystä erittäin kierot henkilöt on pesiytynyt automaailmaan vai tiedättekö ketään rehellistä korkeasti koulutettua automyyjää."

Minä tunnen.
        Tosin korkeahkon ÄO:ni turvinkaan en oikein käsitä logiikkaasi, miten korkea koulutus millään asteikolla tai tasolla korreloisi rehellisyyden tai kierouden kanssa?
        Onko kiero ja epärehellinen ihminen mielestäsi aina vähän koulutettu ja korkeasti koulutettu aina rehellinen ja jotenkin "parempi" ihminen?

Minulla kun olisi sellainen näppituntuma asiasta, että koulutuksella ei ole mitään merkitystä ihmisen rehellisyyteen tai epärehellisyyteen, kierouteen tai suoraselkäisyyteen.

Touchee, vai mitä? Korkea ÄO:si ei pystynyt ymmärtämään kysymystä; Tiedättekö ketään rehellistä korkeasti koulutettua automyyjää. Vinkkaa ihmeessä missä on myyjänä esimerkiksi yliopisto koulutuksen saanut automyyjä? En epäile etteikö heitä voisi joitain olla olemassa, mutta suurin osa on hiukan kieroja luonteeltaan kun puhutaan käytettyjen autojen myyjistä.

• kin
        Luihu Luigi kirjoitti:

Touchee, vai mitä? Korkea ÄO:si ei pystynyt ymmärtämään kysymystä; Tiedättekö ketään rehellistä korkeasti koulutettua automyyjää. Vinkkaa ihmeessä missä on myyjänä esimerkiksi yliopisto koulutuksen saanut automyyjä? En epäile etteikö heitä voisi joitain olla olemassa, mutta suurin osa on hiukan kieroja luonteeltaan kun puhutaan käytettyjen autojen myyjistä.

Kuten vastauksessani lukee:

"Minulla kun olisi sellainen näppituntuma asiasta, että koulutuksella ei ole mitään merkitystä ihmisen rehellisyyteen tai epärehellisyyteen, kierouteen tai suoraselkäisyyteen."

Touchee itsellesi, vai mitä?

Tuloksekas myyntityö, erityisesti kohtuullisen arvokkaiden käytettyjen tavaroiden kuten autojen myyntityö, vaatii melkoista luovuutta, psykologista pelisilmää, matemaattista lahjakkuutta ja muita ominaisuuksia, joihin vaaditaan jos ei virallista korkeakoulutusta niin vähintäinkin siihen verrattavaa monialaosaamista. Tuo moniala osaaminen (tekniikka, psykologia, matematiikka jne.) on joillekin synnynnäistä, itseopittua karismaattista lahjakkuutta. Jotkut hankkivat myyjätaitoja kursseilla ja koulutuksilla.

Väittäisin, että rehellistä, tuloksekasta autokauppaa ei kykene ihan jokapoika tekemään. Ei ainakaan asiakkaan petkutukseen ja kieroiluun perustuen se leikki kauas kanna.
        Toki autokauppiasta voi lahjattomammatkin leikkiä, siitä kun ei pitkässä juoksussa kuitenkaan mitään tule. Loppuu rahat ja sellaiset autokauppiasleikit melkolailla muutamaan vuoteen, usein vuosi tai kaksi ja firma on nurin.
        Touchee.

• Silmät auki
        Luihu Luigi kirjoitti:

Siis vertaatko oikeasti tutkintoja rehellisyyteen?? Pidätkö Kataista suoraselkäisenä joka maksoi kaverilleen 700000€ Jostain analyysistä valtion kassasta. Mehiläisen omistamia lääkäreitä jotka maksoivat voitot konserniavustuksina ulkomaille? Finnairin toimitusjohtajan talokauppoja? Kyllä jokainen normaali-ihminen haluaa hyötyä jostain enemmän jos siihen on mahdollisuus. Se on ihan normaalia jos sitä joskus ajattelee omalle kohdalleenkin. Riippumatta koulutuksesta.... Juu ja kyllä, olen kauppias. Myös kiero hiukan, mutta usko pois, yksityiset joilta autoni ostan, ovat erittäin harvoin niitä täydellisiä ihmisiä, jotka kertovat kaiken ja enemmänkin. Maailma ei nyt vaan pyöri sillä tavalla.

• ostan kunnollisista
        kin kirjoitti:

Minä tunnen.

Mikä teistä häkkiapinoista tekee noin hemmetin ylimielisiä?

• suokukko

Minä eläkeukko ajan kesät moottoripyörällä,talveksi ostan aina halvan tiisseli farkun joka on pakuksi rekisteröity keväälle pitää olla leimaa, poikkeuksetta kaikki ovat urakastaan selviytyneet, olivat ne volsuja voortteja tai japsikinnereitä.

• Back Back

Onko ne farkkudieselit keväisin helppo vai vaikea myydä, kun ostajat tenttaa miksi luovut autosta vain puolenvuoden omistuksen jälkeen?

Toisaalta jos myisit vastaavan hintaista taideteosta tai kultakelloa, kukaan ei kyselisi kauanko olet sen omistanut.

Suomalaisilla on joku ihme katkeruus käytetyn auton myyjiä kohtaan. Taidan ensi kerralla laittaa Nettiauton ilmoitukseen myös oman pärstäkuvani ja selostuksen millainen omistaja olen parin tonnin hintaiselle autolleni. Antaa vaimon vielä kirjoittaa minusta ja autosta blogin, linkitetään se myynti-ilmoitukseen. Takuulla herättää suuressa yleisössä sellaista kateutta ja pahennusta, että ostajaksi valikoituu narisijoiden sijaan helppo ja huumorintajuinen autontarvitsija.

• automasentaja -ex
        Back Back kirjoitti:

Onko ne farkkudieselit keväisin helppo vai vaikea myydä, kun ostajat tenttaa miksi luovut autosta vain puolenvuoden omistuksen jälkeen?

Toisaalta jos myisit vastaavan hintaista taideteosta tai kultakelloa, kukaan ei kyselisi kauanko olet sen omistanut.

Suomalaisilla on joku ihme katkeruus käytetyn auton myyjiä kohtaan. Taidan ensi kerralla laittaa Nettiauton ilmoitukseen myös oman pärstäkuvani ja selostuksen millainen omistaja olen parin tonnin hintaiselle autolleni. Antaa vaimon vielä kirjoittaa minusta ja autosta blogin, linkitetään se myynti-ilmoitukseen. Takuulla herättää suuressa yleisössä sellaista kateutta ja pahennusta, että ostajaksi valikoituu narisijoiden sijaan helppo ja huumorintajuinen autontarvitsija.

Tuo on totta.
        Kiinteistöjä ja vanhoja asuntoja syynnätään vähemmän kuin 2000euron käytettyä jolla ikää mittarissa jo yli 10vuotta.

Kysymykset aina samoja mutta "yksityiseltä" viimeiset autot ostanut ja olen ollut 3 omistaja näihin tiedän että kyseisiä autoja ei kannata antaa sinne liikkeeseen myyntiin koska eivät maksa niistä mitään (10000-25000euroa) hintataso eli huoltokirja tai selvitykset milloin missäkin jotain tehty , neitsyttähän näistä ei saa tekemälläkäään.

Hyvin noilla on tullut kohta 10vuotta liikuttua ja huoltojakin saanut tehdä ja eroonkin päässyt viimeisin meni 13vuotiaana ja oli käytössäni 6v.

• Heikot asiantuntijat

Eli asiantuntijana oli molemmilla kerroilla paskaa puhuvia vanhoja juoppoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7333
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      55
      4986
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4669
    4. 73
      4564
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4168
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      29
      3392
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2928
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2468
    9. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      47
      2467
    10. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      211