Jäähyväiset

surusilmä

Mitä mieltä olette...rakkaani kuoli 2,5viikkoa sitten enkä ole saanut hyvästellä enkä edes nähdä häntä.Kuolema tuli äkillisesti,ja en ollut läsnäkään,edes tietoinen asiasta. Myt mietittää Kannattaako enää katsoa viimeistä kertaa,kun ei arkkuunpanijat enää suositelleet koska aikaa kulunut ja silmät kuulemma auki ja jotain muita muutoksia lisää tullut. voiko jäädä katumaan kun ei katso,onko neuvoja.

14

383

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäähyväiset

Sinusta varmaan tuntuu epätodellislta se kuolema.
      Haluaisit toisaalta saada varmuuden,että hän on tosiaan kuollut.
      Toisaalta mietit, jääkö ikuinen trauma kun katsot kuollutta.
      Jos olisin sinä,menisin jättämään jäähyväiset Hänelle.
      Ei aika ole vielä liian pitkä.

• surusilmä

Kiitos vastauksestasi. Juuri näin, ymmärsit täysin mitä tarkoitan...ja miltä minusta nyt tuntuu/on tuntunut kokoajan :,(
        Tämän vuoksi kysyinkin,mitä tekisin... En saa ketään mukaani,joten joudun menemään sinne yksin. Yksi asia tietysti on , onko siis enää mahdollisuuksia katsoa;jos on kirkon säilytyksessä arkussa.
        Hautaustoimistossa kehotettiin kysymään saattajilta/arkkuunlaittajilta,ja he tosiaan sanoivat että ei suosittele. Toinen taas kysyi, haluatko katsoa.

• Säästä itseäsi

>Myt mietittää Kannattaako enää katsoa viimeistä kertaa...<

Ei todellakaan kannata, jos rakkaasi kuolemasta on jo 2,5 viikkoa. Kasvot ovat muuttuneet laikukkaiksi ja silmät vajonneet syvälle silmäkuoppiin. Usko pois, kadut varmasti myöhemmin jos katsomisen myötä kadotat vuosikymmeniksi elävän muiston rakkaastasi. On paljon parempi säilyttää elävä muisto, sen olen oppinut omasta kipeästä kokemuksesta jolta haluaisin sinut säästää.

Voit hyvästellä rakkaasi menemällä siunaustilaisuuteen tai haudalle, jolloin voit jättää jäähyväiset esimerkkiksi pudottamalla yhden punaisen ruusun sinne hautaan arkun päälle.

• elävä muistokuva

Samaa mieltä, ettei kannata katsoa koska ihminen alkaa hajota vaikka kuin kylmässä pidetään ennen hautajaisia. Tiedän monien kokemuksesta ja ammattinikin perusteella. On parempi että jää se muisto, mikä oli eläissä ja voi muistella katselemalla vaikka valokuvista kun läheinen oli elossa.

• 2,5 viikkoa

Vaimolleni tehtiin avaus kuoleman jälkeen ja olin laittamassa hänet arkkuun.
        Mielestäni hirveän isoja muutoksia ei vielä ollut tapahtunut.
        Tosin viikkoa myöhemmin tapahtuneen hautajaisten aikana osa sukulaisista hälusi nähdä vielä, tuolloin en halunnut että lapset näkevät äitinsä.
        Ehkä kyse on myös luonteesta, jos on tottunut kuolemaan ja osaa käsitellä sitä niin katsominen ei ole pahaksi mutta jos on taipuvainen painajaisten näkemiseen ja muutenkin herkkä niin silloin kannattaa jättää väliin.

• Kakskyt
        elävä muistokuva kirjoitti:

Samaa mieltä, ettei kannata katsoa koska ihminen alkaa hajota vaikka kuin kylmässä pidetään ennen hautajaisia. Tiedän monien kokemuksesta ja ammattinikin perusteella. On parempi että jää se muisto, mikä oli eläissä ja voi muistella katselemalla vaikka valokuvista kun läheinen oli elossa.

Mene ihmeessä, jos haluat! Sittenhän saat rauhan. Miksi haluat katsoa?

• Katsoin ukkia

mutta ei se ollut enää ukki. Vain jokin kuori. Muistan ukin elävänä en tuona kuorena.

• Voi Surusilmä!

Myötätuntoa sinulle.
      Ehkä olet jo päättänyt katsotko läheistäsi vai et. Ehkä koko kysymys ei enää ole ajankohtainen. Yleensä kannattaa kuunnella heitä, jota ovat laittaneet vainajan arkkuun. Mutta viime kädessä aikuinen itse päättää siitä, mitä tekee.
      Vainajan voi hyvästellä, vaikka hän onkin arkussa eikä häntä näe. Ja mielessäsi ja ajatuksissasi hyvästelet ja saattelet häntä monta kertaa ja pitkän ajan.

Siunaustilaisuudessa luetaan yleensä joku psalmi. Tässä sinulle katkelma yhdestä:

Herra, anna minun muistaa,
      että elämäni päättyy,
      että päivilleni on pantu määrä.
      Opeta minua ymmärtämään,
      kuinka katoavainen minä olen!
      Vain kourallisen päiviä sinä annoit minulle,
      elämäni on sinun silmissäsi kuin ohikiitävä hetki.
      Vain tuulenhenkäys ovat ihmiset, kaikki tyynni.
      Herra, onko minulla vielä toivoa?
      Kaikki on sinun varassasi.
      Kuule rukoukseni, Herra,
      ota vastaan avunhuutoni.
      Älä ole kuuro minun itkulleni!

Ps. 39:5–6, 8, 13

Päivi-pappi Hämeestä

• Surusilmä

Kiitos kaikille vastauksista. Tässä kävi nyt niin,että tänään vasta kykenin menemään kirkkoherran puheille, ja odotin kovasti että hän minut saattelisi kirkon kylmiöön katsomaan ja hyvästelemään rakkaani,mutta hän ei siihen ryhtynyt joten päätin,että näin kai paras.

Ja kummallista,että sieltä poistuttuani päätin mennä vielä kysymään asiaa hautaustoimistosta,joka järjesti mieheni hautajaiset lauantaina, ja hänet oltiinkin JUURI tuntia aiemmin,eli hetkeä aiemmin jo kuljetettu krematorioon--------> eli myöhäistä tuossa vaiheessa enää...krematorioon menemistä tuskin kukaan harkitsisi,ja jotenkin tunsin että tällä olikin jokin syvempi merkitys että myöhästyin siitä,että viimehetkellä haluaisin nähdä vielä kerran... en sitten ehtinyt. :,(
      Minulle sanottiin lauantaina,että maanantaina ehdin lisätä arkkuun jotakin jos haluan,kun oli puhetta että valokuvan haluaisin laittaa rakkaani mukana (meidän hääkuvan). Mutta sitäkään en siis ehtinyt,koska minulle ei ilmoitettu ollenkaan mieheni poisviemisestä täältä krematorioon.

On niin vaikea luopua rakkaastaan.

• Rakasta

Näin aina.

• Me lapset

Itse olen katunut kun en katsonut, koska musta tuntui jo silloin, että se jää vaivaamaan koko mun loppu elämän. En sitten katsonut mummaa viimeistä kertaa isäni vuoksi, koska hän olisi tullut mukaani eikä olisi halunnut katsoa kuollutta äitiään. Mutta en suinkaan ole katkera isälleni me olemme hyvissä väleissä ja onhan se mukava muistaa mumma kuvista ja muistoista.

• outoa

olen käynyt kattomassa vanhan mummoni sairaalan kappelissa.ja oli aivan kun olisi ollut vain pelkkä kuori kuin vahanukke:(ja 28v rakkaan veljeni kävin hyvästelemässä kirkon ruumishuoneella:(ja veljeni oli aivan kuin aina eläissään aivan kun ois vain nukkunut.en tiedä onko iällä eroa kun ihminen pois nukkuu:(

• ms69

Mieheni kuoli 4vuotta sitten.yllättäen. Kun hänet löydettiin niin en pystynyt mennä katsomaan,olin tietty shokissa,mutta ie myöskään suositeltu katsoista. Ruumiinavauksen jälkeen sairalan kappelissa arkussa.ennen kuljetusta siunauskappeliin kävin katsomassa.halusin ehdottomasti nähdä ja hyvästellä.kasvot oli peitetty liinalla,mutta sanoivat että voi katsoa jos haluaa,eivät kyllä suositelleet. Pelkäsin mennä.heti kuitenki tajusi ettei kulta ole tässä enää.vain kuori.vaikea selittää.silitin kättä ja hiuksia ja suukotin päätä.onneksi menin.ehdottomasti! En ole ennen nähnyt kuollutta.

• Marianilmestys

sama juttu. mies kuoli äkkiä vuosi sitten enkä ole vielä toipunut, onneksi ei ollut mitään kuolinirvistystä., näytti nukkuvalta vahanukelta. nuorin lapsistamme halusi laittaa arkkuun tarhassa tekemänsä liinan pään alle. se toteutui,josta olen tyytyväinen. hautajaiset meni sumussa.lasten olemassaolo ja jatkuva huolehtimen auttoi suruun. joudun tavallaan siirtämään omaa suremistani myöhemmäksi,mutta hyvä niinkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3990
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      44
      3616
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3188
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      93
      3057
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      88
      2046
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2008
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1869
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1821
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      34
      1810
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1754
    Aihe