Professori: ateistien älykkyys näköharhaa

Ottakaa jo opiksi

"Omistan vanhoja Neuvostoliitossa painettuja kirjoja, jotka kertovat tieteellisestä maailmankatsomuksesta. Kirjoissa julistetaan, miten totuus on tieteen tuloksissa eikä pappien löpinöissä. Samoin tiede osoittaa, miten Neuvostoliitossa kaikki on hyvin."

"Kirjahyllyni aarteet muistuivat mieleeni, kun luin Rochesterin yliopiston suuresta tutkimuksesta, jonka mukaan ateistit ovat älykkäämpiä kuin uskonnolliset ihmiset. Humanistin silmään tarttuu tässä tutkimuksessa kaksi ongelmallista käsitettä, nimittäin uskonto ja äly. Jos tiede tutkii niitä, olisi kai hyvä tietää, mitä sellaiset ovat."

"Esimerkiksi uskonto ja äly ja etenkin niiden korrelaatioiden mittaaminen ovat läpeensä länsimaisia keksintöjä. Suuressa osassa maailman kieliä ei ole edes sanoja, jotka vastaisivat käsitteitä äly ja uskonto."

http://www.hs.fi/tiede/a1377840850207

Jospa, ateistit, lopettaisitte sen lätinänne suuremmasta älykkyydestänne. Tiede on puhunut.

34

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Umppu1

Lainaamasi artikkeli on tiedelehden kolumnistin henkilökohtainen mielipide. Hänen siteeraamansa Rochesterin yliopiston tutkimus puolestaan on meta-analyysi, joka perustuu yhteensä 63:een tutkimukseen vuodesta 1928 alkaen. Kumpikohan on luotettavampi?

• Ottakaa jo opiksi

Nyt en yhtään ymmärrä mistä puhut.

• Kalapagos (ei kirj.)
        Ottakaa jo opiksi kirjoitti:

Nyt en yhtään ymmärrä mistä puhut.

a) On professorin mielipide
        b) On 63 tutkimusta, joista on tehty kattava yhteenveto, jonka mukaan ateistit ovat älykkäämpiä kuin teistit. Yhteenveto perustuu 63 tutkimuksen tuloksiin, jotka yhdistämällä on saatu aiempi lopputulos.

Vertailun vuoksi.
        a) Sinä tiputat pallon 63 kertaa ja huomaat sen tippuavan aina alaspäin
        b) Professori ei pudota palloa kertaakaan. Tästä huolimatta professori väittää, että pallo kyllä tippuu ylöspäin, koska pallo oli punainen ja punainen on kommunistien ja Stalinin lempiväri.

Kumpaa uskomme noita 63 tutkimusta ja niistä tehtyä laajaa ja kattavaa yhteenvetoa vai professoria, joka heti kättelyssä rinnastaa ateismin ja kommunismin ja yrittää näin myrkyttää kaivon?

Professori on toki oikeassa, että älykkyyttä on montaa erilaista lajia, mutta siinä mielessä kuin sana tällä hetkellä länsimaissa tunnetaan ja sitä käytetään niin se ei viittaa esimerkiksi musikaalisuuteen tai sosiaalisiin taitoihin vaan enemmänkin nopeaan aivojen prosessointikykyyn.

Jos professoria haluaa selvittää ovatko teisti musikaalisempia niin se on eri asia tai jos professori haluaa selvittää ovatko teistit sosiaalisempi niin sekin on eri asia ja näille käsitteille on jo olemassa omat määritelmänsä.

Professori ei tiedä mistä puhuu tai voi tietääkin, mutta puhuu pashaa oma etu mielessään. Professori ei edes yritä olla objektiinen, mikä on tieteellisen tutkimuksen lähtökohta. Professorin kirjoitus on vain ja ainoastaan yhden ihmisen mielipide asiasta, josta hän ei todennäköisesti tiedä enempää kuin tavantallaaja. Ai niin, mutta kommunismi eli hän on oikeassa.

• niin se on

Kyllä tuon tiesi.
      Hihuatskien on vaan pakko yrittää pönkittää itsetuntoaan jollain.

• älykäs atte boi

Kas kun ymmärsit tälle osastolle kirjoittaa?
        Vai laitoitko vain "puumerkkisi" ylle älyämättä?
        Älyjä on erilaisia joista vähiten älykäs on sellainen joka ei alkujaan ole ollut ns, "välkky" vaan yrittänyt lukemalla opetella elämän perusasioita, ymmärtämättä lukemaansa. Älykkyyttä ei todellakaan mitata lukemien kirjojen määrällä.
        Paljon lukeneesta voi vain sanoa hänen olevan lukenut ja ehkä vielä sivistynytkin, mutta älykkääksi häntä ei voi välttämättä kutsua. Älykäs on älykäs ja viisas jo ilman lukemattakin.
        Näiden ns. kirjanoppineiden "älynväläyksiä" saa lukea ja kuulla lähes päivittäin noissa sähköisissä medioissa.
        Liekö runsas esiintymisilmiö johtua helppoudesta ottaa ja esittää kantaansa yksinkertaisen tekniikan avulla.

• "Jospa, ateistit, lopettaisitte sen lätinänne suuremmasta älykkyydestänne."

Miksi? Eihän tuo kirjoittaja tuonut mitään todisteita esiin vaan pelkkää tyhjän päällä olevaa lätinää.

• Entinen ate

Miksi? Eihän tuo kirjoittaja tuonut mitään todisteita esiin vaan pelkkää tyhjän päällä olevaa lätinää. "

Et tainnu edes ymmärtää jutun pointtia.

• Entinen ate kirjoitti:

Miksi? Eihän tuo kirjoittaja tuonut mitään todisteita esiin vaan pelkkää tyhjän päällä olevaa lätinää. "

Et tainnu edes ymmärtää jutun pointtia.

"Et tainnu edes ymmärtää jutun pointtia."

Ymmärsin oikein hyvin. Sinä sanoit, että tiede on puhunut. Jos tiede on puhunut, on sinulla syytä näyttää ne pheet. Ympäripyöreät spekuloinnit siitä, mitä älykkyys on, ei ole tieteen "puhumista".

Äo:ta kuitenkin mitataan, eivätä ne tulokset muutu toisiksi sillä, että ihmetellään, mitä älykkyys mahdollisesti tarkoittaa.

Äo:n mittaustulokset eivät ole näköharhaa vaikka se ei tyydyttäisi sinun tai jonkun muun käsitystä siitä, mitä älyykkyys on. On siis turha sanoa jotain harhakuvaksi sillä perusteella, että luo oman määritelmän siitä, mitä älykkyys on. Ymmärrätkö?

• Hmhnm

Älykkyyttä on erilaisia. Tää ateistien palvoma "nörtti" älykkyys, niin arvokasta kun Se onkin on yliarvostettua mun mielestä.

Sitten on elämän kokemuksista opittu ymmärrys/viisaus, jota itse pidän enempi arvossa.

t:uskis

• Mykistynyt

Niin, kyllähän se on todellista älykkyyttä ja syvällistä viisautta uskoa että maailma ja ihmiskunta ovat 6000 vuotta vanhoja ja uskoa että minun ikioma näkymätön mielikuvituskaverini olisi ihan oikea ja todellinen, kun taas parin miljardin muun ihmisen näkymättömät mielikuvituskaverit ovatkin ihan vääriä eivätkä totta.

Moisen syvällisen viisauden edessä sitä ihan mykistyy, päivittäin.

• Hmhmm

Meinaan et esim. Tää Hawkins on vissii älykäs, mut ei tietääkseni mikään ihmissuhde expertti. Mielestäni siihen tarvitaan erilaista älykkyyttä.

Mut en mä sitäkään viisautta palvo, pidän vaan enempi arvossa. Molempia esimerkkejä voi käyttää väärin. Jeesukseen taas voi luottaa. :)

• mette.soderman
        Hmhmm kirjoitti:

Meinaan et esim. Tää Hawkins on vissii älykäs, mut ei tietääkseni mikään ihmissuhde expertti. Mielestäni siihen tarvitaan erilaista älykkyyttä.

Mut en mä sitäkään viisautta palvo, pidän vaan enempi arvossa. Molempia esimerkkejä voi käyttää väärin. Jeesukseen taas voi luottaa. :)

Hawking ei ehkä ole ihmissuhde-ekspertti. Olisitko sinä, jos olisit pyörätuoliin sidottu puhekyvytön ja kommunikoisit puhesyntaattorilla yksi kirjain kerrallaan?

• Hmhmn
        mette.soderman kirjoitti:

Hawking ei ehkä ole ihmissuhde-ekspertti. Olisitko sinä, jos olisit pyörätuoliin sidottu puhekyvytön ja kommunikoisit puhesyntaattorilla yksi kirjain kerrallaan?

En ole muutenkaan. ;D

• ateisti7878
        Hmhmm kirjoitti:

Miksei tämä Jeesuksesi kommunikoi ihan korvin kuultavalla äänellä ja ilmesty vaikka näkyvässä muodossa KOKO ihmiskunnalle? Minun näkökulmastani Jeesuksesi on pelkkä mielikuvitusystäväsi..oikeat ihmissuhteete perustuu konkretiaan.

• Hmhmm
        ateisti7878 kirjoitti:

Miksei tämä Jeesuksesi kommunikoi ihan korvin kuultavalla äänellä ja ilmesty vaikka näkyvässä muodossa KOKO ihmiskunnalle? Minun näkökulmastani Jeesuksesi on pelkkä mielikuvitusystäväsi..oikeat ihmissuhteete perustuu konkretiaan.

Sinun näkökulmasi on mulle ihan sama. :)

• atte343434
        Hmhmm kirjoitti:

Sinun näkökulmasi on mulle ihan sama. :)

Kerroppas nyt meille minkälainen tämä sinun suhteesi on Jeesukseen, joka ei kommunikoi aistein havaittavasti? Uskotko siksi Jeesukseen, koska olet lukenut hänen seikkailuistaan Raamatussa ja sitten olet päättänyt luoda tämän omituisen "suhteen", joka ulkopuolisille näyttäytyy siltä, kuin kommunikoisit mielikuvitusystävän kanssa?

• lentävä lehmä
        mette.soderman kirjoitti:

Mette, Hmhmm ei puhunut Hawkingista vaan Hawkinsista. Hawkins on suuri ajattelija, jota kukaan ei kuitenkaan ole koskaan tavannut saati nähnyt.

Eikä kyseessä ole edes Coleman Hawkins.

• Hmhmm
        atte343434 kirjoitti:

Kerroppas nyt meille minkälainen tämä sinun suhteesi on Jeesukseen, joka ei kommunikoi aistein havaittavasti? Uskotko siksi Jeesukseen, koska olet lukenut hänen seikkailuistaan Raamatussa ja sitten olet päättänyt luoda tämän omituisen "suhteen", joka ulkopuolisille näyttäytyy siltä, kuin kommunikoisit mielikuvitusystävän kanssa?

Jeesus antaa sydämeen rauhan jota maailmasta ei löydy. Hän vapauttaa ahdistuksista ja ongelmista. Eheyttää koko ihmisen! Ihan hyvä diili, kun ei maksa mitään. Kannattaa kokeilla. :)

• onk Raamattu totta
        Hmhmm kirjoitti:

Jeesus antaa sydämeen rauhan jota maailmasta ei löydy. Hän vapauttaa ahdistuksista ja ongelmista. Eheyttää koko ihmisen! Ihan hyvä diili, kun ei maksa mitään. Kannattaa kokeilla. :)

"Jeesus antaa sydämeen rauhan jota maailmasta ei löydy."
        Millainen on rauha jota ei maailmasta löydy?

• Hmhmm
        onk Raamattu totta kirjoitti:

"Jeesus antaa sydämeen rauhan jota maailmasta ei löydy."
        Millainen on rauha jota ei maailmasta löydy?

Nuorena(melkein lapsena) eksyin huumeiden pariin. Elin 10.v sekakäyttäen melkein kaikkea mahdollista. Tästä ajasta noin 4 viimeistä vuotta oli jo melko rankkaa päänsekoitusta. Lopetin kaikki aineet kun sain lapsen (nyt n.13.v kuivilla.), mutta paluu normi elämään oli vaikeeta, koska tuosta käyttämis ajasta oli jäänyt kaikenlaisia ongelmia, ahdistusta, paniikkihäiriöitä yms... Ajatukset olivat myös aika eri maailmasta, kun tuosta kuplasta ulos lähdin, joten työpaikan pitäminen ja arjessa pärjääminen oli hankalaa.

Lopulta kun erosin tyttöystävästäni romahdin totaalisesti. Kutsuin ystäväni, jonka tiesin olevan aidossa uskossa ja pyysin häneltä apua.

Oli uskomaton herätys, Jeesus tuli sydämeeni ja otti pois kaiken ahdistuksen.
        Oli todella outoa, kun elämäni oli täysin hukassa/sekaisin mutta sydämessä oli rauha, tiesin että nyt olen oikealla tiellä!

• satujahannevain
        Hmhmm kirjoitti:

Nuorena(melkein lapsena) eksyin huumeiden pariin. Elin 10.v sekakäyttäen melkein kaikkea mahdollista. Tästä ajasta noin 4 viimeistä vuotta oli jo melko rankkaa päänsekoitusta. Lopetin kaikki aineet kun sain lapsen (nyt n.13.v kuivilla.), mutta paluu normi elämään oli vaikeeta, koska tuosta käyttämis ajasta oli jäänyt kaikenlaisia ongelmia, ahdistusta, paniikkihäiriöitä yms... Ajatukset olivat myös aika eri maailmasta, kun tuosta kuplasta ulos lähdin, joten työpaikan pitäminen ja arjessa pärjääminen oli hankalaa.

Lopulta kun erosin tyttöystävästäni romahdin totaalisesti. Kutsuin ystäväni, jonka tiesin olevan aidossa uskossa ja pyysin häneltä apua.

Oli todella outoa, kun elämäni oli täysin hukassa/sekaisin mutta sydämessä oli rauha, tiesin että nyt olen oikealla tiellä!

Tätä samaa tarinaa ne muidenkin uskontojen ja jumalien palvojat ovat kertoneet. Ehkä niitä jumalia on sitten monia! Tai ehkä te kaikki olette hyviä valehtelemaan itsellenne :)

• Hmhmm
        satujahannevain kirjoitti:

Tätä samaa tarinaa ne muidenkin uskontojen ja jumalien palvojat ovat kertoneet. Ehkä niitä jumalia on sitten monia! Tai ehkä te kaikki olette hyviä valehtelemaan itsellenne :)

Mä en kyllä tiedä yhtään muita, mitkä "korjaa" rikkinäisiä ihmisiä niin kuin Jeesus.
        Siis aidosti eheyttää täysin pohjalle ajautuneen ihmisen.
        Mun mielipide on et Jeesus on tie, totuus ja elämä. Silti, jos joku onnistuu eheyttämään itsensä vaikka sählyä pelaamalla, ei se multa oo pois. Silti kysyttäessä, kerron todistukseni, mitä mulle tapahtu ja mihin uskon. :)

• satujahannevain
        Hmhmm kirjoitti:

Mä en kyllä tiedä yhtään muita, mitkä "korjaa" rikkinäisiä ihmisiä niin kuin Jeesus.
        Siis aidosti eheyttää täysin pohjalle ajautuneen ihmisen.
        Mun mielipide on et Jeesus on tie, totuus ja elämä. Silti, jos joku onnistuu eheyttämään itsensä vaikka sählyä pelaamalla, ei se multa oo pois. Silti kysyttäessä, kerron todistukseni, mitä mulle tapahtu ja mihin uskon. :)

Juu, näistä ihmisten keksimistä noin 500 000 eri jumalasta ja uskonnosta löytyy kasa edustajia joita heidän palvomansa jumala on koskettanut, korjannut, antanut satoa, pelastanut sairaudelta jne

Ei se minua haittaa mikä sinut on korjannut. Halusin vain osoittaa että tämä sinun jeesuksesi ei ole mitenkään ainutlaatuinen jumala tässä suhteessa. Ovatpa nuo taivaalla liihottaneet alienitkin auttaneet monia kymmeniä tuhansia ihmisiä :)

• ihan terve
        Hmhmm kirjoitti:

Eli sinä, kuten niin monet uskontoverisikin, olet aivosi parantumattomasti huumeilla tuhonnut sekakäyttäjä. Joka ihmettelee miksi normaalit tervejärkiset ihmiset eivät koe samoja harhoja. Eipä kannattaisi ihmetellä.

Katsos kun me normaalit tervejärkiset ihmiset, jotka emme ole ryssineet koko elämäämme pienestä pitäen emmekä tuhonneet aivojamme sekakäytöllä, emme myöskään kohtaa sinun näkymättömiä mielikuvituskavereitasi. Eikä meillä ole sellaiseen mitään tarvettakaan. Minullakin on kaikin puolin hyvä elämä ja erittäin hyvin toimivat aivot, eikä koskaan mitään havaintoja näkymättömistä mielikuvituskavereista. Eikä aivovaurion hankkiminen todellakaan kiinnosta.

Pitkään, vuosikausia jatkunut ankara sekakäyttö tuhoaa aivoista pysyvästi ne osa-alueet, joita tarvitaan juuri korkeampaan loogiseen ja kriittiseen päättelyyn. Siihen mitä voidaan kutsua myös älykkyydeksi tai viisaudeksi. Vauriot ovat sitä vakavampia mitä nuorempana käyttö on aloitettu (vielä kasvuvaiheessa olevat aivot) ja mitä pitempään käyttö on jatkunut (kymmenen vuotta). Vauriot ovat peruuttamattomia eivätkä koskaan parane kokonaan. Sorry vaan.

Mutta aika vakuuttava todistus siitä, mikä uskonnolliset kokemukset aiheuttaa, todellakin. Tosin vastaavia tarinoita olen kuullut vaikka kuinka paljon, ei siis mitään uutta. Kun aivot eivät toimi, eikä ole enää kykyä mihinkään loogiseen ja kriittiseen päättelyyn, niin muinaisten vuohipaimenten sadut uppoavat ilman pienintäkään järjen äänen vastarintaa. Eipä ihme että uskovat ovat niin "nerokkaita" ja niin syvästi halveksivat sitä mitä heillä ei itsellään ollenkaan ole, siis älykkyyttä ja järkeä, yleensä myös koulutusta ja sivistystä.
        Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista...

• Hmhmm
        ihan terve kirjoitti:

Eli sinä, kuten niin monet uskontoverisikin, olet aivosi parantumattomasti huumeilla tuhonnut sekakäyttäjä. Joka ihmettelee miksi normaalit tervejärkiset ihmiset eivät koe samoja harhoja. Eipä kannattaisi ihmetellä.

Katsos kun me normaalit tervejärkiset ihmiset, jotka emme ole ryssineet koko elämäämme pienestä pitäen emmekä tuhonneet aivojamme sekakäytöllä, emme myöskään kohtaa sinun näkymättömiä mielikuvituskavereitasi. Eikä meillä ole sellaiseen mitään tarvettakaan. Minullakin on kaikin puolin hyvä elämä ja erittäin hyvin toimivat aivot, eikä koskaan mitään havaintoja näkymättömistä mielikuvituskavereista. Eikä aivovaurion hankkiminen todellakaan kiinnosta.

Pitkään, vuosikausia jatkunut ankara sekakäyttö tuhoaa aivoista pysyvästi ne osa-alueet, joita tarvitaan juuri korkeampaan loogiseen ja kriittiseen päättelyyn. Siihen mitä voidaan kutsua myös älykkyydeksi tai viisaudeksi. Vauriot ovat sitä vakavampia mitä nuorempana käyttö on aloitettu (vielä kasvuvaiheessa olevat aivot) ja mitä pitempään käyttö on jatkunut (kymmenen vuotta). Vauriot ovat peruuttamattomia eivätkä koskaan parane kokonaan. Sorry vaan.

Mutta aika vakuuttava todistus siitä, mikä uskonnolliset kokemukset aiheuttaa, todellakin. Tosin vastaavia tarinoita olen kuullut vaikka kuinka paljon, ei siis mitään uutta. Kun aivot eivät toimi, eikä ole enää kykyä mihinkään loogiseen ja kriittiseen päättelyyn, niin muinaisten vuohipaimenten sadut uppoavat ilman pienintäkään järjen äänen vastarintaa. Eipä ihme että uskovat ovat niin "nerokkaita" ja niin syvästi halveksivat sitä mitä heillä ei itsellään ollenkaan ole, siis älykkyyttä ja järkeä, yleensä myös koulutusta ja sivistystä.
        Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista...

Okei. Varmasti oot osittain ihan oikeessakin. En mä syytä ketään, enkä ole oikeestaan tuputtamassa teille sen kummemmin mitään. Kuhan kerroin.

On se silti jonkin sortin ihme mitä mulle tapahtu. :)

Mut joo, vähän taas iskettiin leimaa otsaan. Ei se kyl mua haittaa mitä sä musta mietit, jos oon sun mielestä nyt vajaaälynen, jonka mietteillä ei oo merkitystä, koska olet niin paljon fiksumpi ja sillein nii sitten sä kelaat niin. Mä en. :)
        Pidän muuten älykkyyttä kovastikkin arvossa et siinä olet kyllä väärässä.

... Tätä palstaa lukiessani oon huomannu et on täällä muutama fiksusti asioita pohdiskeleva ateisti, ja sitten se taustalla määkivä lauma, joka toistaa juttuja jota on kuullu. Ei pahalla jos kolahti johonkin. ;D

• ihan terve
        Hmhmm kirjoitti:

Okei. Varmasti oot osittain ihan oikeessakin. En mä syytä ketään, enkä ole oikeestaan tuputtamassa teille sen kummemmin mitään. Kuhan kerroin.

On se silti jonkin sortin ihme mitä mulle tapahtu. :)

Mut joo, vähän taas iskettiin leimaa otsaan. Ei se kyl mua haittaa mitä sä musta mietit, jos oon sun mielestä nyt vajaaälynen, jonka mietteillä ei oo merkitystä, koska olet niin paljon fiksumpi ja sillein nii sitten sä kelaat niin. Mä en. :)
        Pidän muuten älykkyyttä kovastikkin arvossa et siinä olet kyllä väärässä.

... Tätä palstaa lukiessani oon huomannu et on täällä muutama fiksusti asioita pohdiskeleva ateisti, ja sitten se taustalla määkivä lauma, joka toistaa juttuja jota on kuullu. Ei pahalla jos kolahti johonkin. ;D

Sorry vaan jos sanoin suoraan sen mitä ajattelin, enkä turhia kaunistellut.

Kannattaa myös muistaa, mistä tämä koko keskusteluketju alkoi eli lukea tuo ihan ensimmäinen viesti. Ja siitä näkee, että koko tämä(kin) ketju alkoi (taas kerran) ateistien solvaamisesta ja haukkumisesta.

Joten joo, sorry vaan jos vastaamme samalla mitalla. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos aina vain solvaatte ateisteja minkä ikinä ehditte, niin kannattaako todella ihmetellä vastauksia?

Jos näkymättömät mielikuvituskaverit auttavat sinua elämään ihmisiksi, niin varmaankin se on ihan hyväksi sinulle. Tosin samat näkymättömät mielikuvituskaverit käskevät toisia ihmisiä vihaamaan tulenpalavasti homoja ja kieltämään näiltä tasa-arvoiset ihmisoikeudet yhteiskunnassa. Mikä taas ei ole niinkään hyväksi kaikille. Näkymättömän mielikuvituskaverin kuvitteellinen tahto kun on erittäin heikko peruste kieltää toisilta ihmisiltä tasa-arvoisia oikeuksia (enkä minä ole homo, tämä oli vain esimerkki).

Minä olen kasvanut uskovassa kodissa ja minua on lapsesta saakka hakattu päähän raamatulla (myös ihan oikeasti) ja kerrottu miten olen viheliäinen syntinen moraaliton arvoton saasta joka ansaitseekin tulla kidutetuksi ikuisesti helvetin tulijärvessä. Ja jostain kumman syytä en kokenut tuota kovinkaan yleväksi tavaksi edistää mitään ymmärrystä ihmisten välillä.

Ja aina kun kuulen uskovien puhuvan lähimmäisenrakkaudesta minua alkaa naurattamaan. Ei se Pyhä Viha ja lähimmäisenHakkaus ole mitään rakkautta. Se on vain vihaa, sitä tulenpalavan ankaraa vihaa ja ahdasmielistä suvaitsemattomuutta jota minä en elämääni todellakaan enää koskaan kaipaa. Uskonto on ehkä tuonut sinun elämääsi jotain hyvää, mutta maailma on täynnä ihmisiä joille uskontosi on tuonut vain vihaa ja monenlaista kärsimystä.

Ja ihan turha yrittää säälittävää argumenttivirhettä "väärä kristitty". Olen kuullut sen miljoona kertaa ja se on silti aina ja yhä edelleen typerääkin typerämpi argumenttivirhe, joka ei merkitse mitään eikä muuta mitään.

• Hmhmm
        ihan terve kirjoitti:

Sorry vaan jos sanoin suoraan sen mitä ajattelin, enkä turhia kaunistellut.

Kannattaa myös muistaa, mistä tämä koko keskusteluketju alkoi eli lukea tuo ihan ensimmäinen viesti. Ja siitä näkee, että koko tämä(kin) ketju alkoi (taas kerran) ateistien solvaamisesta ja haukkumisesta.

Joten joo, sorry vaan jos vastaamme samalla mitalla. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos aina vain solvaatte ateisteja minkä ikinä ehditte, niin kannattaako todella ihmetellä vastauksia?

Jos näkymättömät mielikuvituskaverit auttavat sinua elämään ihmisiksi, niin varmaankin se on ihan hyväksi sinulle. Tosin samat näkymättömät mielikuvituskaverit käskevät toisia ihmisiä vihaamaan tulenpalavasti homoja ja kieltämään näiltä tasa-arvoiset ihmisoikeudet yhteiskunnassa. Mikä taas ei ole niinkään hyväksi kaikille. Näkymättömän mielikuvituskaverin kuvitteellinen tahto kun on erittäin heikko peruste kieltää toisilta ihmisiltä tasa-arvoisia oikeuksia (enkä minä ole homo, tämä oli vain esimerkki).

Minä olen kasvanut uskovassa kodissa ja minua on lapsesta saakka hakattu päähän raamatulla (myös ihan oikeasti) ja kerrottu miten olen viheliäinen syntinen moraaliton arvoton saasta joka ansaitseekin tulla kidutetuksi ikuisesti helvetin tulijärvessä. Ja jostain kumman syytä en kokenut tuota kovinkaan yleväksi tavaksi edistää mitään ymmärrystä ihmisten välillä.

Ja aina kun kuulen uskovien puhuvan lähimmäisenrakkaudesta minua alkaa naurattamaan. Ei se Pyhä Viha ja lähimmäisenHakkaus ole mitään rakkautta. Se on vain vihaa, sitä tulenpalavan ankaraa vihaa ja ahdasmielistä suvaitsemattomuutta jota minä en elämääni todellakaan enää koskaan kaipaa. Uskonto on ehkä tuonut sinun elämääsi jotain hyvää, mutta maailma on täynnä ihmisiä joille uskontosi on tuonut vain vihaa ja monenlaista kärsimystä.

Ja ihan turha yrittää säälittävää argumenttivirhettä "väärä kristitty". Olen kuullut sen miljoona kertaa ja se on silti aina ja yhä edelleen typerääkin typerämpi argumenttivirhe, joka ei merkitse mitään eikä muuta mitään.

Ei mua ihan oikeesti paljoa haittaa mitä ihmiset täällä kirjottaa, voit olla sen suhteen täysin huoletta. :) Jos saan jotain uusia näkökulmia asioihin, niin jes hyvä homma!
        Sen takia mä täällä lähinnä ite oon.

Se on jännä juttu, et vaikka raamatussa selkeästi lukee, että ihmisen ei tulis tuomita toisia ihmisiä(koska ei ihan oikeesti ole varaa. Armosta meidät pelastetaan, ei ansioista) niin jatkuvasti kristityt sitä tekee. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sanon mä... Tää pätee myös ei-kristittyihin.

• Ottakaa jo opiksi

>>>Jospa, ateistit, lopettaisitte sen lätinänne suuremmasta älykkyydestänne. Tiede on puhunut.

• Avara atte boi

Ihmisten älykkyys voidaan helposti rajata sillä, miten hän kokee tämän olemassa olevan olotilansa, Yleensä ne jotka "vannovat" näkemyksen puolesta ovat älyllisesti vajaatoimintoisia, koska omaavat hyvin kapean sektorin, minkä avulla maailmaa katselevat. Se selittää miksi heidän päähänsä ei millään iskostu, että on olemassa vaihtoehtoisia näkemyksiä, jotka yleensä ovat oikeita ja realistisia.
        Fanaattisesti poliittiset, uskonnolliset, rotuarvostelijat, makuarvostelijat, ym. ym.
        kapean näkemyksen omaavat ovat niitä joille on vain "lusikalla annettu"

• Avara atte boi kirjoitti:

Ihmisten älykkyys voidaan helposti rajata sillä, miten hän kokee tämän olemassa olevan olotilansa, Yleensä ne jotka "vannovat" näkemyksen puolesta ovat älyllisesti vajaatoimintoisia, koska omaavat hyvin kapean sektorin, minkä avulla maailmaa katselevat. Se selittää miksi heidän päähänsä ei millään iskostu, että on olemassa vaihtoehtoisia näkemyksiä, jotka yleensä ovat oikeita ja realistisia.
        Fanaattisesti poliittiset, uskonnolliset, rotuarvostelijat, makuarvostelijat, ym. ym.
        kapean näkemyksen omaavat ovat niitä joille on vain "lusikalla annettu"

Ero on ajattelussa. Se ajattelun alapään edustajat ovat niitä ehdottoman varmoja ja terävin kärki taas kovin harkitsevia ja epäileviä.
        Yksinkertaisen ihmisen ajattelu on yksinkertaista ja siihen uppoaa helpommin salaliitot ja yliluonnolliset selitykset koska ne ovat helppoja omaksua niille jotka eivät kriittiseen ajatteluun kykene.

Sanoihan se Bertrand Russell että:
        "Maailman kiusana on se, että typerät ovat ehdottoman varmoja ja viisaat täynnä epäilystä."

• Ajattelu kiellettyä
        ikiateisti kirjoitti:

Ero on ajattelussa. Se ajattelun alapään edustajat ovat niitä ehdottoman varmoja ja terävin kärki taas kovin harkitsevia ja epäileviä.
        Yksinkertaisen ihmisen ajattelu on yksinkertaista ja siihen uppoaa helpommin salaliitot ja yliluonnolliset selitykset koska ne ovat helppoja omaksua niille jotka eivät kriittiseen ajatteluun kykene.

"Maailman kiusana on se, että typerät ovat ehdottoman varmoja ja viisaat täynnä epäilystä."

Juuri noinhan se menee. Sama vuorenvarma uskonvarmuus on äärihindulla, hellarilla ja talebanilla. Jokainen on sataprosenttisen vuorenvarma oman uskonsa ja uskontonsa Totuudesta. Kuitenkin tiedämme erittäin hyvin, että missään tapauksessa he kaikki eivät voi olla oikeassa.

Täydellisen sataprosenttisen uskonvarmuuden, jonka puolesta ihminen on vaikka valmis uhraamaan oman henkensä, voi siis aiheuttaa jokin mikä ei taatusti voi olla millään tavalla totta.

Ja mitä tästä opimme? No hihhulit eivät opi mitään, aivan kuten eivät ikinä opi ja me tervejärkisetkään emme opi mitään, koska kaikki tuo jo erittäin hyvin tiedettiin aikaisemminkin. Mutta voihan sitä kerrata, jos vaikka joku hihhuli joskus erehtyisi ajattelemaan jotakin - vaikkakin näitä palstoja lukiessa sellainen tuntuu niin kovin epätodennäköiseltä...

• vbv

Tää nyt todistaa vain sen, että se että joku on proffa ei kerro hänen älykkyydestään, loogosuutensa ja argumentointinsa tasosta mitään, professori voi olla tollo, mielikuvitusolennopalvoja siinä missä muutkin.

Vanha juttu sitä paitsi, johan tästä kuolleella ja kuopatulla Kirkko kuulolla -palstalla keskusteltiin.

• Kalapagos (ei kirj.)

Professorit ovat yleensä vain yhden alan eksperttejä, eikä heidän tietotaitonsa tai osaamisensa ole muilla aloilla sen kummempaa kuin keskimääräisellä suomalaisella.

Aloittajan pointti on vähän sama kuin monella muullakin uskovalla eli tarve vedota auktoriteettiin. Ei professorius tee kenenkään mielipiteistä oikeita tai tosia vaan hyvin perustellut argumentit. Nythän kyseinen kaveri väittää oman mututietonsa olevan luotettavampaa kuin alaa tuntevien tutkijoiden tekemät tutkimukset.

• Tuo proffa yritti vain hieman laittaa balsamia uskovien särkyneeseen sydämeen.
      Hän pyörittelee käsitteitä älykkyys ja uskonto tarkoituksena antaa vaikutelma että ne ovat liian epämääräisiä edes suurinpiistein määriteltäviksi ja ettei niiden välisistä suhteista tarvitsisi siksi juuri välittää.
      Höpsis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe