Mitä on kaahaus???

eikkis

Mitä on mielestänne kaahaaminen?

Jos jollain tiellä esim. kehä2:lla on 60km/h rajoitus (tunnelin kohdalla) ja ajan sitä vaikka yöllä reilua 80 tai 100km/h niin kaahaanko?
Niille jotka ei tiedä niin tie on täysin suora ja paremmassa kunnossa kuin suurin osa moottoriteistä.

Tai sitten länsiväylällä, rajoitus on 80km/h ja parhaimmillaan oliko siinä 3 vai jossain kohdin jopa 4 kaistaa samaan suuntaan. Jos ajan sitä taas silloin kun ei ole muuta liikennettä vaikka reilua satasta niin kaahaanko?

Sitten joku motareista: rajoitus 120km/h tie surkeassa kunnossa ja yöllä näkyvyys todella rajattu koska usein valaistus puuttuu. Ja ajan sitä 120km/h niin miksi en silloin kaahaa???


Niin kaahaaminen kuten rajoituksetkin on vain jonkun valopään useimmiten idioottimainen keksintö! (taajamat sitten erikseen, paitsi 30km/h joka on liian vähän ihan mihin vaan.)

Siksi olenkin ruvennut ajattelemaan rajoituksia suosituksina joista tidän mitä vauhtia muut ehkä ajavat.

Silloin tällöin poliisi pysäyttää ja ottaa maksun siitä, että saan ajaa omien menohalujeni mukaan.
Yli suositusnopeutta ajaminen vain maksaa vähän enemmän. Vähän kuin jos tienaat enemmän niin maksat veroja enemmän.

27

2057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaista

      että ajetaan muutaliikennettä nopeammin ja eikä välitetä muista tielläliikkujista mitään

      • tommi

        Miksi jos ajat "ylinopeutta" keskellä yötä tyhjällä tiellä sinut luokitellaan kaahariksi ja jos jäät kiinni saat sakot liikenteen vaarantamisesta? Minkä liikenteen?


      • Kaahari kai

        Lehtiä lukemalla olen tullut siihen johtopäätökseen että kaahaaminen ja ylinopeus eivät ole sama asia.
        Voi tietysti olla median tyhmyyttä, kun tuntuvat jokaisessa asiassa/otsikossa käyttävän sanaa kaahata. Usein jopa väärin taivutettuna.


    • Mie

      - Kaahaus = liian kovaa ajaminen tai holtiton ajaminen; ajamista, joka tilanne huomioon ottaen on liian vauhdikasta.
      - Matelu, hidastelu, etanointi = liian hiljaa ajaminen, ajamista, joka tilanne huomioon ottaen on tarpeettoman hidasta.

      Nämä eivät ole mitään virallisia määreitä, joille olisi olemassa jokin kaava.

      Se on vähän kuin alkoholin vaikutuksenalaisena ajaminen. Jos juon lusikallisen konjakkia, alkoholi ei vielä vaikuta ajamiseeni. 0,4 promillea jo ehkä vaikuttaakin, mutta sitä ei ole sanktioitu. O,5:stä saa sakkoa, mutta ei vankeutta eikä raipaniskuja.

      Olenkin ruvennut ajattelemaan promillerajoja suosituksina, joista tiedän, missä rajoissa useimmat muuta ajavat. Silloin tällöin poliisi pysäyttää ja ottaa maksun siitä, että saan ajaa omien mielihalujeni mukaan. Yli suosituspromilleiden ajaminen vain maksaa vähän enemmän. Voi siinä korttikin mennä, mutta kortitta ajamisesta ei muuta seuraa kuin pienet rapsut. Vähän kuin jos tienaat enemmän niin maksat veroja enemmän.


      Itseäni on askarruttanut myös sellainen pohdinta, että mitä on varkaus? Joskus nimittäin tapanani on lainata kanssaihmisten ajoneuvoja. Sehän ei ole varkautta, vaan ainoastaan luvatonta haltuunottoa eli lainaamista. Koska kyseessä ei ole varkaus, olenkin ruvennut ajattelemaan lakia tältä osin vain suosituksena, josta tidän, että yleensä toivottavaa on ajaa omalla autolla tai ainakin pyytää lupa vieraan auton omistajalta.

      Silloin tällöin poliisi pysäyttää ja ottaa maksun siitä, että lainasin lähintä sopivaa ajoneuvoa.

      Toisinaan luvaton haltuunotto maksaa - vähän kuin jos vuokraat auton, niin joudut siitä maksamaan. Silti tämä luvaton lainaaminen tulee pitkän päälle halvemmaksi; vähän kuin jättäisi tv-luvan maksamatta.

      • #4653419

        "Itseäni on askarruttanut myös sellainen pohdinta, että mitä on varkaus? Joskus nimittäin tapanani on lainata kanssaihmisten ajoneuvoja. Sehän ei ole varkautta, vaan ainoastaan luvatonta haltuunottoa eli lainaamista. Koska kyseessä ei ole varkaus, olenkin ruvennut ajattelemaan lakia tältä osin vain suosituksena, josta tidän, että yleensä toivottavaa on ajaa omalla autolla tai ainakin pyytää lupa vieraan auton omistajalta."

        Olet käsittänyt tämän sosialistivaltion syvimmän olemuksen. Onnittelen!


      • gaga

        No kuten itsekin huomasit, pienessä sievässä saa ajaa, mutta hiukka enempi kännissä ei. Se on nimittäin vaarallista.

        Sekin tosin riippuu viinapäästä. Itse en rattiin hyppäisi 0,4-promillen kaasussa, sen verran pahasti heittää silmän kanssa, joku toinen tosin saattaa olla yhtä huono kuski 0,6-promillen hönössä kuin selvinpäinkin. Varminta on ajaa ilman viinaa.

        Varastaminen on aina joltain pois, se ei siis ole minkään matemaattisen kaavan mukaan keksitty rajoitus vaan fakta. Ellei se ole sinun, se on jonkun muun.

        Kenen omaisuutta nopeus on? Kuka omistaa ajan?

        Liikenneturva kertoo että auto pysähtyy palttiarallaa reilun 50-metrin matkalla satasen vauhdista.

        Kumma juttu mutta kun autolehdet ovat ihan tavallisilla perheautoilla testanneet saman niin pukkaa jäämään pysähtymismatka alle 40 metrin.

        Eli se pysähtymismatka ei riipu pelkästään nopeudesta. Pysähtymismatkalla rajoituksia kuitenkin perustellaan.


      • Kaahari kai
        gaga kirjoitti:

        No kuten itsekin huomasit, pienessä sievässä saa ajaa, mutta hiukka enempi kännissä ei. Se on nimittäin vaarallista.

        Sekin tosin riippuu viinapäästä. Itse en rattiin hyppäisi 0,4-promillen kaasussa, sen verran pahasti heittää silmän kanssa, joku toinen tosin saattaa olla yhtä huono kuski 0,6-promillen hönössä kuin selvinpäinkin. Varminta on ajaa ilman viinaa.

        Varastaminen on aina joltain pois, se ei siis ole minkään matemaattisen kaavan mukaan keksitty rajoitus vaan fakta. Ellei se ole sinun, se on jonkun muun.

        Kenen omaisuutta nopeus on? Kuka omistaa ajan?

        Liikenneturva kertoo että auto pysähtyy palttiarallaa reilun 50-metrin matkalla satasen vauhdista.

        Kumma juttu mutta kun autolehdet ovat ihan tavallisilla perheautoilla testanneet saman niin pukkaa jäämään pysähtymismatka alle 40 metrin.

        Eli se pysähtymismatka ei riipu pelkästään nopeudesta. Pysähtymismatkalla rajoituksia kuitenkin perustellaan.

        Virastoissa ne väittää kaikkea paskaa.
        vanha auto pysähtyy 100km/h vauhdista n.50m, totta.
        Se että ne väittävät saman auton pysähtyvän 50km/h vauhdista 25m, vale.
        Matka on enään 12,5m puhdasta fysiikkaa.


      • K.Ä.
        gaga kirjoitti:

        No kuten itsekin huomasit, pienessä sievässä saa ajaa, mutta hiukka enempi kännissä ei. Se on nimittäin vaarallista.

        Sekin tosin riippuu viinapäästä. Itse en rattiin hyppäisi 0,4-promillen kaasussa, sen verran pahasti heittää silmän kanssa, joku toinen tosin saattaa olla yhtä huono kuski 0,6-promillen hönössä kuin selvinpäinkin. Varminta on ajaa ilman viinaa.

        Varastaminen on aina joltain pois, se ei siis ole minkään matemaattisen kaavan mukaan keksitty rajoitus vaan fakta. Ellei se ole sinun, se on jonkun muun.

        Kenen omaisuutta nopeus on? Kuka omistaa ajan?

        Liikenneturva kertoo että auto pysähtyy palttiarallaa reilun 50-metrin matkalla satasen vauhdista.

        Kumma juttu mutta kun autolehdet ovat ihan tavallisilla perheautoilla testanneet saman niin pukkaa jäämään pysähtymismatka alle 40 metrin.

        Eli se pysähtymismatka ei riipu pelkästään nopeudesta. Pysähtymismatkalla rajoituksia kuitenkin perustellaan.

        Se 50 m. on kyllä aika optimistinen arvio. Jos 40 metriin päästään testattessa uusia autoja, on tilanne käytännössä aivan toinen.

        Keskimääräinen auto ei ole uusi. Sen jarrut eivät uutenakaan olleet niin hyvät kuin nykyautoissa, ja nyt ne ovat juluneet - kuten renkaatkin.

        Todellisissa olosuhteissa reaktioaika heittää peliin vielä sekunnin, joka satasen vauhdissa tarkoittaa noin 30 metrin lisämatkaa.


      • matka
        gaga kirjoitti:

        No kuten itsekin huomasit, pienessä sievässä saa ajaa, mutta hiukka enempi kännissä ei. Se on nimittäin vaarallista.

        Sekin tosin riippuu viinapäästä. Itse en rattiin hyppäisi 0,4-promillen kaasussa, sen verran pahasti heittää silmän kanssa, joku toinen tosin saattaa olla yhtä huono kuski 0,6-promillen hönössä kuin selvinpäinkin. Varminta on ajaa ilman viinaa.

        Varastaminen on aina joltain pois, se ei siis ole minkään matemaattisen kaavan mukaan keksitty rajoitus vaan fakta. Ellei se ole sinun, se on jonkun muun.

        Kenen omaisuutta nopeus on? Kuka omistaa ajan?

        Liikenneturva kertoo että auto pysähtyy palttiarallaa reilun 50-metrin matkalla satasen vauhdista.

        Kumma juttu mutta kun autolehdet ovat ihan tavallisilla perheautoilla testanneet saman niin pukkaa jäämään pysähtymismatka alle 40 metrin.

        Eli se pysähtymismatka ei riipu pelkästään nopeudesta. Pysähtymismatkalla rajoituksia kuitenkin perustellaan.

        "Liikenneturva kertoo että auto pysähtyy palttiarallaa reilun 50-metrin matkalla satasen vauhdista.

        Kumma juttu mutta kun autolehdet ovat ihan tavallisilla perheautoilla testanneet saman niin pukkaa jäämään pysähtymismatka alle 40 metrin."

        Sikäli, kun autokouluoppikirjoista jotain muistan, niin jarrutusmatka ja pysähtymismatka eivät ole synonyymejä. Jälkimmäinen sisältää reaktioajan, joten satasen vauhdissa hieman yli 50m matkalla reaktioaikoineen pysähtyvä auto ei ole tavallinen perheauto vaan jokin kevyt kilpa-auto tai moottoripyörä voivat noihin päästä.


      • gaga
        matka kirjoitti:

        "Liikenneturva kertoo että auto pysähtyy palttiarallaa reilun 50-metrin matkalla satasen vauhdista.

        Kumma juttu mutta kun autolehdet ovat ihan tavallisilla perheautoilla testanneet saman niin pukkaa jäämään pysähtymismatka alle 40 metrin."

        Sikäli, kun autokouluoppikirjoista jotain muistan, niin jarrutusmatka ja pysähtymismatka eivät ole synonyymejä. Jälkimmäinen sisältää reaktioajan, joten satasen vauhdissa hieman yli 50m matkalla reaktioaikoineen pysähtyvä auto ei ole tavallinen perheauto vaan jokin kevyt kilpa-auto tai moottoripyörä voivat noihin päästä.

        se jarrutusmatka. Tuli vihre. Pysähtymismatka on Lt:n mukaan 80m, reaktioidessa menee hiukka alle 30m.

        Ja autolehdet ovat testanneet niitä jarrutusmatkoja, ei reaktionopeutta.


      • 330d ja hajis

        eri asioista.
        -alkoholi vaikuttaa AINA ajokykyyn. Siinä pitäisi olla 0-toleranssi.
        -Varastaminen on joltakin muulta pois ottamista. Millä tavoin vertauksesi kohtaa "ylinopeudella" vähäisessä liikenteessä ajamisen? Varastetaanko siinä joltakin tietä?
        Juttuna kirjoituksesi oli hauska. Mutta vain juttuna.


      • Mie
        330d ja hajis kirjoitti:

        eri asioista.
        -alkoholi vaikuttaa AINA ajokykyyn. Siinä pitäisi olla 0-toleranssi.
        -Varastaminen on joltakin muulta pois ottamista. Millä tavoin vertauksesi kohtaa "ylinopeudella" vähäisessä liikenteessä ajamisen? Varastetaanko siinä joltakin tietä?
        Juttuna kirjoituksesi oli hauska. Mutta vain juttuna.

        Kirjoitus oli hyvä ja moni koira älähti, kun kalikka kalahti.

        Mitäs, jos tulkitaan myös keltaisen viivan ylitys, vilkun käyttämättä jättäminen, katsastamattomalla ajoneuvolla ajaminen, punaisia päin ajo, ajovalojen käyttämättä jättäminen, sumuvalojen polttaminen ilman sumua, kiihdyttäminen toisen ohittaessa, kännykkään puhuminen ajaessa ja takapuskurissa roikkuminen myös toimenpiteiksi, joita voi harrastaa hyvällä omallatunnolla, kunhan vain lompakko kestää.

        Jos minä ajan sumarit päällä, varastanko minä joltain valoa? Jos ajan liian lähellä edessä ajavaa, varastanko hänen takaansa tyhjää tilaa? Jos en käytä vilkkua, onko se muilta pois? Jos puhun ajaessani kännykkään, varastanko toisilta puheaikaa. Jos ohitan keltaisella viivalla, varastanko silloin valkoista?

        Enpä tietenkään, sillä nämähän ovat vain osa niiden henkilöiden normaalia ajosuoritusta, joille nopeusrajoituksetkin ovat vain ohjeellisia.


      • Tomppa
        Mie kirjoitti:

        Kirjoitus oli hyvä ja moni koira älähti, kun kalikka kalahti.

        Mitäs, jos tulkitaan myös keltaisen viivan ylitys, vilkun käyttämättä jättäminen, katsastamattomalla ajoneuvolla ajaminen, punaisia päin ajo, ajovalojen käyttämättä jättäminen, sumuvalojen polttaminen ilman sumua, kiihdyttäminen toisen ohittaessa, kännykkään puhuminen ajaessa ja takapuskurissa roikkuminen myös toimenpiteiksi, joita voi harrastaa hyvällä omallatunnolla, kunhan vain lompakko kestää.

        Jos minä ajan sumarit päällä, varastanko minä joltain valoa? Jos ajan liian lähellä edessä ajavaa, varastanko hänen takaansa tyhjää tilaa? Jos en käytä vilkkua, onko se muilta pois? Jos puhun ajaessani kännykkään, varastanko toisilta puheaikaa. Jos ohitan keltaisella viivalla, varastanko silloin valkoista?

        Enpä tietenkään, sillä nämähän ovat vain osa niiden henkilöiden normaalia ajosuoritusta, joille nopeusrajoituksetkin ovat vain ohjeellisia.

        voisin sinänsä ehdottaa tässä vaiheessa sotakirveiden hautaamista, vaikka tästä asiasta eri mieltä olisimmekin.


      • gaga
        Mie kirjoitti:

        Kirjoitus oli hyvä ja moni koira älähti, kun kalikka kalahti.

        Mitäs, jos tulkitaan myös keltaisen viivan ylitys, vilkun käyttämättä jättäminen, katsastamattomalla ajoneuvolla ajaminen, punaisia päin ajo, ajovalojen käyttämättä jättäminen, sumuvalojen polttaminen ilman sumua, kiihdyttäminen toisen ohittaessa, kännykkään puhuminen ajaessa ja takapuskurissa roikkuminen myös toimenpiteiksi, joita voi harrastaa hyvällä omallatunnolla, kunhan vain lompakko kestää.

        Jos minä ajan sumarit päällä, varastanko minä joltain valoa? Jos ajan liian lähellä edessä ajavaa, varastanko hänen takaansa tyhjää tilaa? Jos en käytä vilkkua, onko se muilta pois? Jos puhun ajaessani kännykkään, varastanko toisilta puheaikaa. Jos ohitan keltaisella viivalla, varastanko silloin valkoista?

        Enpä tietenkään, sillä nämähän ovat vain osa niiden henkilöiden normaalia ajosuoritusta, joille nopeusrajoituksetkin ovat vain ohjeellisia.

        "Jos minä ajan sumarit päällä, varastanko minä joltain valoa?"

        Et mutta MUUT AUTOILIJAT saattavat häikäistyä.

        "Jos ajan liian lähellä edessä ajavaa,
        varastanko hänen takaansa tyhjää tilaa?"

        Kyllä. Ei saa ajaa liian lähellä TOISTA AUTOILIJAA.

        "Jos en käytä vilkkua, onko se muilta pois?"

        Kyllä sillä MUUT AUTOILIJAT eivät tiedä minne olet menossa.

        "Jos puhun ajaessani kännykkään, varastanko toisilta puheaikaa."

        Et. Ellet sitten puhu JONKUN TOISEN puhelimella.

        "Jos ohitan keltaisella viivalla, varastanko silloin valkoista?"

        Keltaisella viivalla ei saa ohittaa sillä vastaan voi tulla TOINEN AUTOILIJA.

        Alkaako valjeta?


      • Mie ite
        gaga kirjoitti:

        "Jos minä ajan sumarit päällä, varastanko minä joltain valoa?"

        Et mutta MUUT AUTOILIJAT saattavat häikäistyä.

        "Jos ajan liian lähellä edessä ajavaa,
        varastanko hänen takaansa tyhjää tilaa?"

        Kyllä. Ei saa ajaa liian lähellä TOISTA AUTOILIJAA.

        "Jos en käytä vilkkua, onko se muilta pois?"

        Kyllä sillä MUUT AUTOILIJAT eivät tiedä minne olet menossa.

        "Jos puhun ajaessani kännykkään, varastanko toisilta puheaikaa."

        Et. Ellet sitten puhu JONKUN TOISEN puhelimella.

        "Jos ohitan keltaisella viivalla, varastanko silloin valkoista?"

        Keltaisella viivalla ei saa ohittaa sillä vastaan voi tulla TOINEN AUTOILIJA.

        Alkaako valjeta?

        Jos sinä ajat ylinopeutta, voit joutua vesiliirtoon ja joku sivullinen voi loukkaantua.

        Jos sinä ajat ylinopeutta, jarrutusmatkasi venyy etkä ehkä ehdi väistää tielle hoipertelevaa tenavaa.

        Jos sinä ajat ylinopeutta, tielle tulevan on vaikea arvioida lähestymisnopeuttasi oikein.

        Lisäksi monelle muulle näyttäisi olevan vaikeata yhdistää sellaisia asioita kuin kova vauhti ja vilkun käyttö. Ainakin nämä tuntuvat kääntäen korreloivan keskenään.

        Ihmisillä tuntuu muuten olevan taipumus vähätellä omien paheidensa/rikkeidensä merkitystä ja korostaa toisten tekemän töpeksinnän haitallisuutta.

        Esim. ylinopeutta ajavat pitävät "alinopeutta ajavia" suurimpina riskien aiheuttajina ja päin vastoin.


      • 330d ja hajis
        Mie ite kirjoitti:

        Jos sinä ajat ylinopeutta, voit joutua vesiliirtoon ja joku sivullinen voi loukkaantua.

        Jos sinä ajat ylinopeutta, jarrutusmatkasi venyy etkä ehkä ehdi väistää tielle hoipertelevaa tenavaa.

        Jos sinä ajat ylinopeutta, tielle tulevan on vaikea arvioida lähestymisnopeuttasi oikein.

        Lisäksi monelle muulle näyttäisi olevan vaikeata yhdistää sellaisia asioita kuin kova vauhti ja vilkun käyttö. Ainakin nämä tuntuvat kääntäen korreloivan keskenään.

        Ihmisillä tuntuu muuten olevan taipumus vähätellä omien paheidensa/rikkeidensä merkitystä ja korostaa toisten tekemän töpeksinnän haitallisuutta.

        Esim. ylinopeutta ajavat pitävät "alinopeutta ajavia" suurimpina riskien aiheuttajina ja päin vastoin.

        asioista oikeilla nimillä: Ylinopeus= nopeusrajoitusmerkin ilmoittama max. nopeus.
        Sillä on harvoin tekemistä oikean TILANNENOPEUDEN kanssa. Tilannenopeus tarkoittaa aivan yksinkertaisesti sitä, että vaikka kyltti antaa luvan ajaa kovempaa, niin se ei ole välttämättä se oikea nopeus esim. mainitsemiisi tapahtumiin.
        Tämä toimii myös kääntäen. Jos ajat (varsinkin talvirajoitusaikaan) maantiellä 80km/h kun keli on hyvä, liikennettä vähän ja tiekin on sula, niin se on todella turhauttavaa. Silloin voisi ajaa selvästi kovempaa ilman mitään sen kummempaa riskiä.


      • gaga
        Mie ite kirjoitti:

        Jos sinä ajat ylinopeutta, voit joutua vesiliirtoon ja joku sivullinen voi loukkaantua.

        Jos sinä ajat ylinopeutta, jarrutusmatkasi venyy etkä ehkä ehdi väistää tielle hoipertelevaa tenavaa.

        Jos sinä ajat ylinopeutta, tielle tulevan on vaikea arvioida lähestymisnopeuttasi oikein.

        Lisäksi monelle muulle näyttäisi olevan vaikeata yhdistää sellaisia asioita kuin kova vauhti ja vilkun käyttö. Ainakin nämä tuntuvat kääntäen korreloivan keskenään.

        Ihmisillä tuntuu muuten olevan taipumus vähätellä omien paheidensa/rikkeidensä merkitystä ja korostaa toisten tekemän töpeksinnän haitallisuutta.

        Esim. ylinopeutta ajavat pitävät "alinopeutta ajavia" suurimpina riskien aiheuttajina ja päin vastoin.

        Sinun esimerkeissäsi oli mukana muuta liikennettä, kun taas ylinopeutta voi ajella yksinään aivan huoletta ja ilman pelkoa välittömästä vaarasta.

        "Jos sinä ajat ylinopeutta, voit joutua vesiliirtoon ja joku sivullinen voi loukkaantua."

        Pakkoko siinä kaatosateessa on kaahata ja vesiliirtoon voi joutua myös sallittua nopeutta ajaessa.

        "Jos sinä ajat ylinopeutta, jarrutusmatkasi venyy etkä ehkä ehdi väistää tielle hoipertelevaa tenavaa."

        Moottoritiellä? Tyhjällä maantiellä? Noita tielle hoipertelevia pikkulapsia on noissa paikoissa harvemmin tullut vastaan. Alueilla joilla on jalankulkijoita, risteyksiä, näköesteitä tms. ei kannata ajaa ylinopeutta, ei siksi että ehtisi pysähtyä kun joku tulee eteen vaan siksi ettei kukaan voisi syyttää mistään jos onnettomuus tapahtuu. Jos väistämisvelvollinen ei väistä niin siinä on aika vähän tehtävissä, ajoi mitä nopeutta tahansa.

        "Jos sinä ajat ylinopeutta, tielle tulevan on vaikea arvioida lähestymisnopeuttasi oikein."

        Juu mutta mullakin on silmät päässä ja jos joku on tulossa tielle, tai kun risteysalue on lähestymässä niin sellaisia pässejä varten voi hieman hidastaa, ja antaa palaa taas kun ollaan selvillä vesillä. Luuletko että ajan silmät kiinni jalka suorana?

        "Lisäksi monelle muulle näyttäisi olevan vaikeata yhdistää sellaisia asioita kuin kova vauhti ja vilkun käyttö. Ainakin nämä tuntuvat kääntäen korreloivan keskenään."

        Tuntuu se vilkunkäyttö olevan hankalaa muillekin, joten kaikkea kunniaa on turha lievää ylinopeutta ajaville antaa. Itseasiassa puolisokea mummo joka hädin tuskin löytää vaihdekepin hukkaa yleensä myös vikkukytkimen.

        "Ihmisillä tuntuu muuten olevan taipumus vähätellä omien paheidensa/rikkeidensä merkitystä ja korostaa toisten tekemän töpeksinnän haitallisuutta."

        Totta. Kännykkä korvalla, ilman turvaväliä, turvavyö auki ja pikkulapsi ilman turvaistuinta kyydissä ajellaan turvallisesti rajoitusten mukaan. Kaaharithan ovat vaarallisia, eikö?

        "Esim. ylinopeutta ajavat pitävät "alinopeutta ajavia" suurimpina riskien aiheuttajina ja päin vastoin."

        Totta. Ja ovat molemmat melkein oikeassa. ylinopeutta ajavat ohittelevat kaikkia ja saattavat siten vaarantaa liikennettä, mutta "alinopeutta" ajavat aiheuttavat ohituspaineita myös niille jotka yleensä eivät ohittele. Ja kun ohitustaidoton saa tarpeekseen köröttelijästä niin vaaratilanne on mahdollinen.

        Ei se vauhti vaan se äkkipysäys. Ja äkkipysäksen välttämiseksi voi tehdä muutakin kuin laskea nopeutta niin kauan ettei enää edes liikuta.


      • Mie taas
        gaga kirjoitti:

        "Jos minä ajan sumarit päällä, varastanko minä joltain valoa?"

        Et mutta MUUT AUTOILIJAT saattavat häikäistyä.

        "Jos ajan liian lähellä edessä ajavaa,
        varastanko hänen takaansa tyhjää tilaa?"

        Kyllä. Ei saa ajaa liian lähellä TOISTA AUTOILIJAA.

        "Jos en käytä vilkkua, onko se muilta pois?"

        Kyllä sillä MUUT AUTOILIJAT eivät tiedä minne olet menossa.

        "Jos puhun ajaessani kännykkään, varastanko toisilta puheaikaa."

        Et. Ellet sitten puhu JONKUN TOISEN puhelimella.

        "Jos ohitan keltaisella viivalla, varastanko silloin valkoista?"

        Keltaisella viivalla ei saa ohittaa sillä vastaan voi tulla TOINEN AUTOILIJA.

        Alkaako valjeta?

        Sumarit päällä voi ajaa myös silloin, kun ei ole muuta liikennettä, keltaisen viivan ylittäjä ei aina kohtaa vastaantulijaa, suurin osa rattijuopoista ei aja kolaria... ja niin edelleen.


    • karvapää

      selitä, sekus ajat mut yritä pysyy tiellä, sekun ei teiltä teineiltä aina onnistu.

    • raef

      ajelen yleensä n. 30-40 kmh ylinopeutta ja en minä mielestäni "kaahaa"
      mielestäni kaahaus on taajama-aluilella kaistapäistä kiihdyttelyä...

    • aarnikotka

      kaahausta tai liikenteen vaarantamista on sellainen nopeus ja odottamaton liikennekäytös, jota muut liikkujat eivät voi tai osaa odottaa kyseisellä tieosuudella ja kyseiseen kellonaikaan ja muun liikenteen huomioonottaen.

      Eli tyhjällä tieosuudella kaahauksen rajan ylittäminen vaatii jotain muutakin, kuin pelkän x km/h ylinopeuden.

    • eno

      Lue jostain lehdestä niin selviää! Eiköhän taas kohta tule lööppi missä joku "kaahaa" päättömästi tyhjällä motarilla satasen alueella 120km/h...

      Rajoituksella ei mielestäni ole mitään tekemistä kaahaamisen kanssa. Jos joku valopää laittaa täysin alimitoitetut nopeusrajoitukset ja ajat siinä järkevän sopivasti ylinopeutta et kaahaa (siis motarilla voit ajaa ainakin 160km/h ilman että se olisi edes hurjastelua.) Mutta jos vedät keskellä kaupunkia sata lasissa kumit savuten niin se täyttää mielestäni kaahauksen tunnusmerkit.

      Miksi suomessa motarilla lujaa ajaminen on KAAHAAMISTA mutta vaikka saksan autobahnilla ei? Se on siis vain niiden mainitsemiesi suositusten huomiota jättämistä...

    • Kaahari Kake

      - turhaa kiihdyttelyä
      - turhaa ohittelua
      - liian suuria tilannenopeuksia (ei tarkoita ylinopeutta)

    • kahaamaton

      Toivottavasti korttis on usein ja pitkään poliisin hallussa.

    • Kallonkutistaja

      Kaahaus on pakonomaista (tiedostettua tai tiedostamatonta) tarvetta ajaa nopeammin kuin olisi järkevää, ja lisäksi niin, että riskitaso nousee (tiedostettuna tai tiedostamatta).

      Eli olet ihan oikeilla jäljillä noissa esimerkeissäsi.

      "Siksi olenkin ruvennut ajattelemaan rajoituksia suosituksina joista tidän mitä vauhtia muut ehkä ajavat." Tästä puolestaan on lyhyt matka mielivaltaisuuteen. Esim. kun tulli piti autoverosääntöjä vain suosituksina, niin moni piti "arpomalla" saatua tuontiveroa mielivaltaisuutena. Siksi säännöt pitäisi olla riittävän selkeät kaikille ja myös niiden noudattaminen.

    • "Kaahari"

      Kaikki ei ole kaahausta. Jos itse ajan esin suoralla 200km/h kunnon autolla / prätkällä ja joku toinen vanhalla viritetyllä, niin mun mielestä jälkimmäinen on kaahari !!!
      Menkää mikroautoradoille opettelemaan !!!! Siellä myöskin reaktionopeus alkaa kehittyä parempaan suuntaan ! Siellä todella oppii reagoimaan. Myöskin suosittelen kaikille prätkän hankkimista (vaikka mopon). Eikun metsään sateella puiden väliin, niin kyllähän oppii hallitsemaan ja taas reaktiot paranee. PS. Kokemusta on...!

      • Kallonkutistaja

        Osaat varmaan kertoa, minkälainen vaikutus on 200km/h:ssa, jos reaktionopeus on saatu mikroautorataharjoittelulla saatu pudotettua 0,6sekunnista 0,3 sekuntiin, jos tätä reaktionopeutta tosissaan joutuisi käyttämään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6434
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3230
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1746
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      999
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe