Olen ihan pihalla tämän temperamenttisen (toivotavasti on sitä) poikani kanssa. Kerronpa suoraan esimerkkitilanteen tältä päivältä, samankaltaista (joskaan ei ihan yhtä hurjaa) on ollut aiemminkin viime aikoina mutta kyllä tämä ääritapaus on.
Mentiin pojan kanssa ystävän luo kylään, joilla pari kk nuorempi poika, olemme tavanneet useasti ennenkin molempien kotona. Koko aamun poika oli ollut ihan iloinen, nälkä eikä väsykään ollut. Menimme siis kyläpaikkaan, ja tuskin sain edes kenkiä pois pojalta, kun oli jo rientänyt leikkimään uusilla leluilla (kyläpaikan pojan). Leikki innoissaan ja kävin rentona nojatuoliin rupattelemaan. Pojan iloista leikkiä kesti pienen tovin, kunnes ikätoveri meni pojan lähettyville leikkimään omilla leluillaan, omia leikkejään. Poikani kävi sitten järjestelmällisesti hakemassa pois kaikki lelut, joila ystävän poika yritti leikkiä. Kielsin. Tähän asti kaikki ihan normaalin ja tavallisen kuuloista, eikö?
Mutta sitten poikani "napsahti". Tuli aivan hysteerseksi, ITKI kuin paniikissa, kun toinen poika halusi myös, luonnollisesti, leikkiä leluillaan. Poikani keräsi syliinsä kaikki autot ja lelut, jotka sai, ja kiikutti niitä hysteerisenä pois toisen luota ja kiipesi niiden kannssa syllini. Ei eders itse voinut leikkiä keräämillään leluilla, kun oli vaan "pakosalla" toista poikaa, eikä olisi halunnut häntä lähelle, ilmeisesti koska toinen oli "uhka" poikani hamstraamille leluille. Koko ajan oli poika aivan totaalisen hysteerinen, melkein hätäitkua itki, kun toinen koski joihinkin leluihin, vaikka siis ihan eri paikassa oleviin, omiin leluihinsa. Itku vaan ei loppunut. En tiennyt mitä tehdä: pitää tietenkin torua, kun poikani vie toiselta leluja, mutta eikö samalla pitäisi yrittää lohduttaa lasta, joka on lähes PANIIKISSA? No, ei auttanut ainakaan se, että odotin tilanteen rauhoittuvan itsekseen ja pojan ymmärtävän, että toisenkin pitää antaa leikkiä. Itku oli todella lohdutota, ja poika oli mielestäni jopa kauhuissaan! Näennäisesti siis siksi, ettei itse saanut KAIKKIA leluja pitää. Tunsi kamalaa tuskaa mistä vaan lelusta, johon toinen edes koski.
Tässä välissä poika söi ja joi täysin normaalisti, istui hetken sylissäni (luime kirjaa) täysin normaalisti - siis kunnes näki taas tämän toisen pojan leikkimässä, jolloin alkoi parkua jälleen. Kun kähdimme pois kylästä, poika oli taas ihan oma itsensä, osoitteli kaikkea tiellä kulkevaa ja halusi tietää mikä mikin on.
Olin/olen itsekin lähes paniikissa - en todellakaan tiedä, voiko tuollainen olla ns. "normaalia" (mitä se sitten onkaan), ainakaan en itse ole ihan vastaavaa koskaan nähnyt, eikä kyllä tainnut olla ystäväkään, joilla kyläilimme. En myöskään tiedä, mitä ihmettä pitäisi minun tilanteessa tehdä?
Aion ottaa asian puheeksi neuvolassa tällä viikolla, mutta PLIIS, olkaa kilttejä ja kertokaa, jos olette joskus kuulleet näin raivokkaan ITKUISESTA (lelujen) omistushalusta - vai onko tämä vain mustasukkisuutta äidistä? Eroahdisusta, joka ilmenee, vaikka olen paikalla? Olen AIVAN ymmälläni, itseänikin ihan tässä itkettää. Jos nyt joku tämän sepustuksen jaksoi lukea...
Voiko tälläinen 1½-vuotiaan omistushalu (?) olla "normaalia"?
9
4155
Vastaukset
- äippäpäippä
Tuo on ihan normaalia ja ohimenevää. Siellä vain oli niin paljon mitä hän halusi. Sitä kesti meillä noin vuoden ja sitten helpotti. :)
- ohi menee
Keljuahan on kun noin tapahtuu, mutta monet lapset ovat jossakin vaiheessa omistusvimmaisia.
Ehkä poikasi on vielä niin pieni, että on parempi, että leikkii yksikseen.
Olen joskus lukenut, että alle 3-vuotias ei osaa vielä jakaa leikkiä toisen kanssa, vaan leikkii mieluummin yksin.
- tarja
kannattaa puuttua koko ajn niinkuin olet tehnytkin,koska sillä on taipumus jatkua sitten isompanakin.Minulla on juuri 2 täyttävä lapsi jonka kanssa käyn leikkipuistossa miltei päivittäin niin siellä on yksi 4-5 vuotias poika joka ärsyttää minua ihan suunnattomasti.Se lapsi oikein vaanii mitä esim. omani,pienempi rupeaa touhuamaan ja juoksee oitis siihen kiikkuun minne pienempi on menossa,ottaa lelut kädestä,rikkoo kakut,kiipeeää liukumäessä vastakarvaan ettei toiset pääse laskemaan yms.Ja tämän lapsen oma leikkiaika menee täysin tähän pienempien häiriköintiin,ja hoitotäti ei mahda mitään.Hetkeksi kiikkuun rauhoittumaan ja kohta uusi ralli päällä.Tuommoisella 1½ vuotiaalla vielä se on normaalia ja menee varmaan ohi kun siihen vaan maltillisesti puututaan ja ohjataan huomaamattomasti toisiin hommiin kun näyttää siltä että kaverin lelut rupeaa kiinnostamaan.Omallani oli tuossa vajaa kolmevuotiaana aikoinaan semmoisia raivareita kun piti lopettaa joku kiva homma,sitten erään kerran oltiin taas lähdössä kerhosta josta ei päästy kuin raivarin kera aina pois hän sai sellaisen raivarin ettei koskaan aikaisemmin ja repi kiukkuspäissään juuri askartelemansa paperisen pupun niin tuhannen päreiksi ettei sitä enää saanut edes korjattua,mutta tämäpä oli viimeinen raivari minkä hän sai.Sen koommin ei se poika enää suuttunut niin kovasti.Tajusiko sitten tehneensä itselleen hallaa kun pupun repi vai mikä,mutta ne loppui siihen.
- saman
Meillä oli vaan niin päin että olin se jonka lapsen luokse tuli kyläilemään toinen lapsi joka aivan samalla tavalla "paniikissa" rupesi haalimaan tavaroita. Tämä ei tuntunut kenestäkään osapuolesta mukavalta.. lapseni (1v 3kk) oli ohmeissään vaikka ei hirveästi välittänyt. Molemmat äidit ihmeissään ja vieraana oleva lapsi paniikissa. ei mukavaa.. asia helpottui vähän kun lähdimme ulos jossa ei ollut leluja, mutta esimerkiksi jos lapsi meni kiikkuun ja omani lähestui sitä hän laittoi nukkensa kiikkumaan toiseen että pystyi saamaan molemmat kiikut itselleen.
mutta kyllä se siitä.. rauhallisesti totuteltiin lasta vaihtamaan leluja niin muutaman päivän päästä olikin helpompaa. - meilläkin
Kuulostaa että on tyypillistä 1-2 vuotiaan lapsen käytöstä.
Käytkö muuten lapsesi kanssa kerhoissa tai paikoissa, joissa on muitakin lapsia ja yhteiset lelut? Siellä törmää samaan tilanteeseen joka päivä, koko ajan - siis KOKO AJAN!
On ihan totta, että suunnilleen alle 3 v ei vielä osaa leikkiä toisten lasten kanssa, noin pieni leikkii yksin ja itsekseen, mutta nauttii kyllä siitä, että toinen leikkii siinä vierellä.
Leikit eivät myöskään ole kovin pitkäjänteisiä. Mielenkiinto loppuu nopeasti ja siirtyy seuraavaan aiheeseen ja leluun.
Olen käynyt 1 vuotiaani kanssa noissa kerhoissa, ja huomannut että juuri tommoset alle 2 vuotiaat - 1-1,5 vuotiaat lapset haluavat juuri sen lelun, mikä on toisellakin. Leluja haalitaan kainaloon, niitä vahditaan ja varjellaan, ja "kytätään", milloin toinen luovuttaa = irrottaa otteensa lelusta, ja sitten syöksytään ottamaan se itselle.
Jos itsellä on punainen auto, ja vieressä on lapsi jolla on tasan samanlainen punainen auto, 1 vuotias hylkää omansa ja haluaa sen kaverin auton itselleen. Sitten paikalle tulee toinen pikkuinen, joka vie vapaana olevan auton, jonka tämä ensimmäinen haluaa itselleen........
Ja jos itsellä on lelu kainalossa, ja toinen pieni on tulossa kohti, alkaa A) meteli = tämä on minun, et vie tätä! B) karjunta ja uhittelu = tätähän et muuten ota! / anna minulle se heti!
Aikuisen tehtävä on vahtia ja opettaa jo noinkin pienelle, että kädestä ei oteta. Jos tilanne menee toisenkin kerran samantyyppiseksi, on varmaankin parasta puhaltaa peli poikki ja keskeyttää leikki hetkeksi ja rauhottua sylissä. Tuon ikäinen ymmärtää jo puhetta älyttömän paljon, muisti vaan on lyhyt, joten joudut muistuttamaan ja "vahtimaan " koko ajan, että leikki sujuu ongelmitta. - hei
Tässä iässä alkaa uhmaikä jo näkyä ja kuitenkin lapsen on vielä vaikea ajatella asioita solidaarisesti,se tulee vasta 3.ikävuoden vaiheilla. Jatkakaa samalla tavoin kylässä käyntiä ja antakaa ajan kulua,ole tioukka sen suhteen ettet anna periksi vaan hän oppii että tässä on raja,hän ei sillä itkupuuskalla saa tahtoaan läpi,pysy siinä päätäväisenä ja tyynenä. Lopputulos on hyvä. Kehitysvaihe vain teillä menossa.Tuttua hommaa meilläkin,mutta ne pian menee ohi-ja taas tulee uutta =)
- isosisko
Mun pikkuveli halusi aina sen lelun jolla aijoin leikkiä rupesi kinuamaan lelua itelleen isoveli otti lellun minulta väkisin ja antoi hänelle, melkein heti pikkuveli hylkäsi lelun johonkin toiseen huoneeseen.(minä silloin 4v, pikkuveli 1v ja isoveli 11v), sama toistui joka lelussa ja muutui vasta viisivuotiaaksi tultuaan ja isoveljen lakkattua liikasuojelemasta häntä.
- tuskaa
isosisko kirjoitti:
Mun pikkuveli halusi aina sen lelun jolla aijoin leikkiä rupesi kinuamaan lelua itelleen isoveli otti lellun minulta väkisin ja antoi hänelle, melkein heti pikkuveli hylkäsi lelun johonkin toiseen huoneeseen.(minä silloin 4v, pikkuveli 1v ja isoveli 11v), sama toistui joka lelussa ja muutui vasta viisivuotiaaksi tultuaan ja isoveljen lakkattua liikasuojelemasta häntä.
Lapsesi on ilmeisesti perheenne ainokainen ja näin ollen on saanut kaiken huomion ja ollut keskipisteenä eli ei ole tottunut jakamaan tavaroita oli ne sitten omia tai toisen.Kuuluu tuohon ikään ja omaa tahtoa pitää käyttää ja näyttää.Kannattaa vaan keroa että leluilla saa leikkiä kaikki lapset vaikka sen lelun jakaminen ottaakin koville.
- Äiti, 28
Minulla on myös juuri puolitoistavuotias poika, ja kuulostaa tutulta. Hän on saanut vaikean lähdön tähän elämään, ja vaikea asfyksia diagnoosi syntymän jälkeen. Hän on ollut pienestä asti kaikessa erittäin temperamenttinen, myös tuota omistushalua on ollut. Raivokohtaukset ovat välillä kamalaa katsottavaa meille kaikille, ja välillä syyksi riittää se, että isoveli, 5v, on samassa huoneessa kuin "vahdittava" asia. Kun tilanne oli aivan ylivoimainen, kävimme keskussairaalan lapsipsykologin tutkimuksissa, joka arveli, että pojan kielellisessä kehityksessä saattaa olla ongelmia, lähinnä puheen ymmärryksessä. Minun mielestäni ei ole eikä ole ollutkaan. Tämä käynti oli jo ennen vuoden ikää. Saimme hyviä ohjeita, jotka auttoivatkin. nyt on kuitenkin puolitoistavuotiaan uhma, ja samanlainen käytös pahentunut. Neuvoiksi raivareihin saimme sen mm., että jos lapsi ei satuta itseään, voi olla kiinnittämättä huomiota. (helppoa, kun lapsi karjuu niin, että ei edes välillä muista hengittää, ja oksentaa lopuksi). Jos lapsi on vaarassa satuttaa itseään, silloin napakasti syliin, ja voi yrittää rauhoitella puhumalla hiljaa, tai vaikka hyräilemällä. Tätä syliraivoa voi kestää yli vartinkin, ja lopussa olimme molemmat hiestä märkiä. Alkuun nämä asiat tuntuivat todella työläiltä toteuttaa, mutta pian alkoi tulostakin tulla. Lasta pitää myös muistaa kehua, kun asia menee hyvin, ja aktiivisestikin voi harjoitella vaikeita asioita. Siinä vaiheesa, kun lapsi on hysteerinen, on aivam turha puhua mitään, hän ei ole vastaanottavainen. Kysypä neuvolasta onko kotikunnassasi joku asiantuntija, jolle voisit saada ajan. Meillä tilanne kaikineen alkoi helpottaa, kun saimme monenlaista apua, kuten yöunet toimimaan (pojalla oli vaikea uni-valverytminhäiriö, Nukkui vain lyhyitä pätkiä, ja öisin heräsi jopa yli 20 kertaa raivoamaan). Minusta tuntui, että olin täysin epäonnistunut äiti, kun en saanut lasta rauhoittumaan. Siihenkin auttoi se, että kuulin muillakin olevan samoja ongelmia. Tällä hetkellä suurin osa raivareista menee ohi sillä, että sanon pojalle, että tuosta ei ole apua, ja jätän raivoamaan. Kohta poika jo tuleekin hymyilevänä perässä. Mitä enemmän kiinnitän huomiota häneen raivarin tullessa, sitä kauemmin se meillä kestää.
Olemme sopineet myös perhepäivähoitajan kanssa, että toimimme samalla tavalla kotona ja hoidossa, sillä tavoin toivon, että uhman mentyä ongelmakin taas helpottaa. Haluan uskoa, että meillä ongelman suurin "syy" on temperamentissa, poika on erittäin villi ja iloinen, mutta mielialat heittelevät laidasta laitaan nopeastikin.
Voimiam sinulle ja perheellesi!
Ja puhu asiasta muiden äitien kanssa, heillä voi olla erittäin hyviä käytännön vinkkejä. Ja vaikka he eivät osaisikaan auttaa, saat ainakin puhua. Älä tee sitä virhettä kuin minä aikanaan, että emme käyneet välillä missään, kun pelkäsin ihmisten reaktioita. Lopulta olin niin puhki, että en tiedä miten olisi käynyt, jos en olisi lopulta itkenyt ja vaatinut jotain apua. Tuntuu, että jos kauniisti ongelmasta mainitsee, ei apua välttämättä saa. Itse soitin omalle lääkärille, joka kiirehti aikaa neurologin vastaanotolle, (pojan kehitysseuranta-aika oli silloin jo yli kaksi kuukautta myöhässä lääkäripulan vuoksi). Samalla hän teki neurologille selväksi, miten laaja ongelmamme oli. Pahinta aikaa muistelemme nyt jo vapautuneesti, mutta silloin oli nauru kaukana, kun mieheni oli paljon matkoilla, itse opiskelin ja yritin jaksaa nukkumatta juuri lainkaan. Myös vanhempi poikamme oireili, eihän hänkään voinut ymmärtää mistä on kyse, eikä voinut nukkua edes korvatulppia käyttämällä heräilemättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187