Juttelin pari päivää sitten helluntailaisen työkaverini kanssa. Keskustelu päätyi uskoon ja uskontoihin. Tuttavani alkoi puhua siitä, että vain Jeesuksen kautta minäkin voin pelastua tms. Kerroin, että ymmärrän, että kristityt ajattelevat niin. Mutta minä en ole kristitty enkä siis tarvitse pelastusta lainkaan. Kun minä kuolen, niin minä vain kuolen - ei muuta.
Olin huomaavinani, että ajatukseni loukkasi työkaveria, joten vaihdoin puheenaihetta. Nyt jäin miettimään, tulkitsinko oikein hänen tunteitaan? Voiko uskova suorastaan loukkaantua siitä, jos toinen on uskonnoton? Ajattelen nyt, että taisin itse olla hiukan liian herkkä toisen puolesta.
Miten on: voiko uskova hyväksyä uskonnottoman sellaisena kuin hän on? Vai olenko jollain tavalla huono/heikko/pelottava/typerä ihminen uskovien silmissä, kun en usko mihinkään jumalaan, enkä paholaisen tai taivaan olemassaoloon? Olisko minun parempi olla kertomatta uskonnottomuudestani, kun olen kristittyjen seurassa? Sellainen olo jäi, ettei uskonnoista kannata välttämättä keskustella ellei ole ihan pakko. Tuntui kuin minua olisi katsottu hieman alaspäin...
Uskonnoton kysyy
2
54
Vastaukset
- hellari...
Kun olen pitkään uskossan ollut ja oeln kai tottunut juttelemaan kaikenlaisten ihmisten kanssa. Titenkään toisen tunteisiin ja ei voi samaistua. Yritän miettiä syitä keskustelukumppanisi reaktioihin. Jospa hänkin alkoi tuntemaan, että et ymmärrä ja hyväksy häntä, pidät ehkä moukkana tai vajakkina? Joillekin voi olla vaikea ymmärtää, että toinen ei mitenkään voi uskoa, kun itselle usko on niin tärkeä osa elämää ja voi kauhistuttaa, mitä seuraa jos ei usko? Jumalattoman asema vloi jopa hirvittää? Se että ollaan ihmisinä täysin eri aaltopituudella, voi ahdistaa herkkiä. Jospa tätä' henkilöä on joskus loukattu tai pilakattu uskomattominen taholta?
Olen kyllä sitä mieltä, että sinulla on oikeus jutella uskomisestasi ja myös siitä, että et usko?
Monia liikuttaa politiikkaan ja uskontoon, eettisiin kysymyksiin liittyvät asiat ja niistä voi keheytyä väittelyjä ja voimmakkaita tunnemylläköitä. Täsät syystä kai on yleisesti sovittu, että työpaikoilla, tuntemattomien parissa ja yleisissä tiloissa ei uskonnosta ja politiikasta ole fiksua alkaa juttelemaan. Pitää veistellä sitä small talk-jutustelua.
Tallaisia ajatuskia tuli mieleen. - jaikalii
Keskustelukumppaisi koki että sinä panit halvasta hänen uskonsa, hän kun uskoo että vain Jeesuksen kautta ihminen voi pelastua. Sen hän myös kertoi sinulle. Sinä ilmoitit hänelle suoraan uskovasi ettei sinun tarvitse pelastua mistään. Se on ristiriidassa hänen ja krisitillisen uskon ja Raamatun Sanan kanssa.
Uskova työkaverisi koki sielussaan tuskaa siitä että sinä et usko Jumalaan ja Jeesukseen etkä niin myöskään voi Raamatun Sanan ja hänen uskonsa mukaan pelastua niin kauan kuin pysyt uskosta osattomana. Uskova kärsii siitä kun hänen omaisensa ja ystävänsä eivät usko. Siksi he kertovat näistä asioista että mahdollismman moni voisi tulla uskovaksi ja pelastua. Ehkä työkaverisi itse on tullut uskoon kun joku uskova on hänelle kertonut näistä asioista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi614809Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1034526- 794000
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963897Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1212942- 352698
- 282617
- 372612
- 382579
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232444