Nurmon kappeliseurakunnan Lapin rippikoululeiri muuttui keskityleiriksi, jossa lapsilta takavarikoitiin matkapuhelimet kuulusteltiin yöllä gestapon tapaan ja annetiin joukkorangaistus ja lapsia itketettin ja painostetiin ilmiantamaan toisiaan. Rippikouleirin vetäjänä toimi naispappi.
Rippikoululeirejen järjestäminen tulisi lopettaa, jos ne alkavat muistutaa keskitsyleirejä. Ei ihme että vuonna 2013 erosi kansankirkostamme yli 40.000 ihmistä.
Rippikoululeiri muuttui keskitysleiriksi
37
1981
Vastaukset
- enedeskuulukirkkoon
Lapset ovat nykyään vain niin vässyköitä. Ensin ei noudateta sääntöjä ja sitten itketään lehdissä, kun tulee seurauksia. Luultavasti kotonakaan ei ole ollut mitään kuria, niin tuleehan se riparilla sitten järkytyksenä että on rajat.
Nimim. en edes kuulu kirkkoon - kasvatusta
Hyvä kuin edes jossain laitetaan rajat nuorisolle! Hyvä naispappi! Kiitos! Turha paisutella asialla liikaa lehtien palstoilla ja nyt täälläkin. Maksan iloiten kirkollisveroni varsinkin nyt, kun luin napakasta toiminnasta nuoriemme hyväksi.
- vätys
Oikea teko naispapilta . Jonkun pitää laittaa nua ruikoot kurihin kun kotona ei osata .
- TMP
On hyvä, että edes joku yrittää kasvattaa. Ihmisen elämään kuuluu edes jonkinlaisia tapoja ja sääntöjä.
- hohhoh123456789
HÖPÖHÖPÖ, Onko sinun pikku pekka-leenalta otettu puhelin pois kun on häirinnyt "opetusta" Ja sitten kun jarkko-marjaana on poltellut tupakkia on haluttu tietää kuka on poltellut,, koska ovat heidän vastuullaan siellä. Heräkkää ne äiteen ja isän kullan murut osaa olla juania.
- Justiinsajoo
Muistiko kullannuppu kertoa että miksi näin tapahtui? Vai kertoiko kullannuppu tapahtumista vain sen osan millä sai kotona sympatiat puolelleen, ja ehkä vielä hiukan "väritettynä". Olivat varmaankin aivan kiltisti, niin kun nyt tuon ikäiset aina ovat, pappi vaan oli gestapolaisia, niinkö?
- jgyyiogo456
"Pappia kyydissä",mees ny peilinetehen ja katto siihen, mitä näkyy? Olis kuule ittensä sivistämisen paikka! On se hyvä, notta nualle pilallepassatuulle kullannupuulle eres johonaki jokku rajat laitetahan! Äläkä usko kaikkia mitä se kersa sulle valehteloo!!
- Kasvattaja kans
Niin se leiri ei varmaan mennyt pilalle siksi että asian selvittämiseen meni tunteja, vaan siksi , että sovittuja sääntöjä oli rikottu. Ja piste!
- kirjanoppinut
Kirkko opettaa jo lapsena ilmiantamaan lähimmäisensä. Tällä kertaa vain sähkötupakoinnista. Hävetkää Nurmon kappeliseurakunnan naispapit ja muut fariseukset. Nahkurin orsilla tavataan.
- kolmans valtakunta
NatsiSaksan aikana todetiin, että naiset ovat parhaita kiduttajia ja kuulustelijoita.
- Nuorten parhaaksi
Kuuntele! Muuten kielesi tekee sinut kuuroksi,,,, eli lue viestejä ajatuksella.
- Eikä sossun luukulle
Joka ei työelämässä ymmärrä sääntöjä noudattaa, on sossun luukuttaja, siellä ei paljon hyssytellä eikä kotoväkeä kuunella, vaikka kuinka parveansa suojelisi,
-hyvä se on opetella rajattuja sääntöjä noudattamaan.- leipäpapit
Mitä työelämän ja käytöksen sääntöjä Nurmon naispapit soveltava ?
- Tänne mun tupakit!
leipäpapit kirjoitti:
Kyllä nykyaikana pitää kersojen saada rippileirillä rauhassa tupakkia vetää ja kalijaa naukkailla! Hullua mennä rajoottamahan , ei ihme että kirkosta erotahan kun touhu on tosiaan kun keskitysleirillä- kännykätkin otetahan pois jottei kersat saa rauhassa viestitellä OMILLA puhelimilla kavereitten kanssa ja pelata ja kattella youtubeetä kun alkaa raamatun sana ja tollot säännöt tökkimähän.
- Realismia ees hiukan
leipäpapit kirjoitti:
Toivottavasti kirjoittelijat ovat ns. murkkuja niin lapsellisia ovat nuo
kirjoitelmat, arvostelut.
- skenaario
Eiköhän sinne "riparille" mennä vapaehtoisesti. Jos tälläinen meno jatkuu vielä naispappejen toimesta saatta nuoret "äänestää jaloilaan" ja riparileirit jäädä historiaa osaanottajien puuttuessa ja kirkkolaitos jatkaa näivettymistään Suomessa. Täytyy vain muistaa, että Islam on maailman eniten leviävä ja vetovoimasin uskonto tällä hetkellä. Tuleeko Islam korvaamaan kristinuskon jos luterilainen kirkko näivettyy tulevaisuudessa, mieti sitä.
- Justiinsajoo
Riparille mennään siksi että vanhemmat niin odottavat ja koska kaveritkin menee. Tuon ikäisistä vain harvoja kiinnostaa se varsinainen sisältö. Kirkkolaitos varmaankin "näivettyy", mutta siksi että uskontojen "pakkosyöttö" ei enää toimi tänäpäivänä kun yhä nuoremmat saavat tietoa muistakin vaihtoehdoista, kuten kirkkoon kuulumattomuudesta. Enpä tiedä mitään syytä miksi nuoret muka siirtyisivät luterilaisen uskonnon piiristä islamilaiseen uskoon. Kaikkien uskontojen merkitys tulee vähenemään ajan mittaan kun ei eletä enää niin pienissä piireissä.
- olitteko leirillä?
Mitä vittua te tästä asiasta puhutte kun ette näköjään tiedä mitään koko asiasta ?
- entäs sinä
Kuka sinä sitten olet?
- vääriä tietoja
entäs sinä kirjoitti:
Kuka sinä sitten olet?
No se ei kuulu sinulle, mutta olen kuullut että leiri EI mennyt aivan noin kun siitä on täällä ja lehdessä kirjoitettu :s
- vaikeneva
vääriä tietoja kirjoitti:
No se ei kuulu sinulle, mutta olen kuullut että leiri EI mennyt aivan noin kun siitä on täällä ja lehdessä kirjoitettu :s
Mutta sinä olet ylpeä itsestäsi, koska tiedät miten asiat ovat menneet?
Taputatko itseäsi myös selkään? - asiat selville
vaikeneva kirjoitti:
Mutta sinä olet ylpeä itsestäsi, koska tiedät miten asiat ovat menneet?
Taputatko itseäsi myös selkään?Minua vain ärsyttää kun asiasta puhuu kaikki paskaa kun ei tiedä miten asiat on oikeasti menneet :s.
- järki käteen
Se on ihan normaalikäytäntö että jos yöllä ei nukuta niin puhelimet kerätään aina yöksi pois. Ja kuulustelu meni varmaan sen takia yömyöhään että tarvi enää seuraavana aamuna ja päivänä selvittää asiaa. Ja uskon että se ei lapsista kovin paljon tunnu rangaistukselta että saavat lähteä päivää ennen pois. Ja kyllähän asiaa täytyy selvittää jos tiedetään että joillakin on mukana sähkötupakat ja kukaan ei ole siitä kertonut vaikka on kysytty. Eiköhän rupea jo riittämään jauhaminen tästä asiasta, reiriläiset eivät varmasti oikein tykkää kun heistä puhutaan. Ja asiastahan ei tiedä muutakun leiriläiset itse kaikista parhaiten.
- nuorten puolesta
NatsiSaksassakin oli "normaalikäytäntö" että juutalaiset ja homot lähetetiin keskityleireille. Rippukoululeirit eivät saa muodostua keskitysleireiksi tai ne tulee lopettaa.
- puolesta fiksujen
nuorten puolesta kirjoitti:
NatsiSaksassakin oli "normaalikäytäntö" että juutalaiset ja homot lähetetiin keskityleireille. Rippukoululeirit eivät saa muodostua keskitysleireiksi tai ne tulee lopettaa.
Saksassa taidettiin viedä pakolla, ripari on vapaaehtoinen.
Jos ei noudata sääntöjä, miks sinne pitää änkiä?
- Miksi.....
Sähkötupakat kerättiin pois, poltteliko sopimattomaan aikaan. Ympäristöllehän siitä ei ollut mitään haittaa. Halusiko jompi kumpi osapuoli esittää valtaansa?
- EHKÄSIKSI
Heippavaan,Älä ole sinisilmäinen , esitätkö vain tietämätönta.SÄHKÖTUPAKKAAN saa mömmöpatruunoita.HALOO.
- mieti vähän
Koska ne ovat kielletty alle 18 vuotiailta. Ja olen kuullut leirin säännöistä, että ei saa käyttää mitään päihteitä ja jos ei pysty olla viikkoa ilman tupakkaa niin keskustellaan leiriläisen ja hänen vanhempien kanssa. Ja jos kaikilla joilla oli sähkötupakka niin olisi ollut lupa niin eihän tästä tälläistä haloota olisi syntynyt. Jos säännöissä lukee että ei saa ollaa päihteitä eikä mitään tupakkatuotteita mukana niin kyllähän ne pitää kerätä pois koska muuten seurakunta rikkoo lakia kun antaa alaikäisten käyttää päihteitä.
- mieti vähän
mieti vähän kirjoitti:
Koska ne ovat kielletty alle 18 vuotiailta. Ja olen kuullut leirin säännöistä, että ei saa käyttää mitään päihteitä ja jos ei pysty olla viikkoa ilman tupakkaa niin keskustellaan leiriläisen ja hänen vanhempien kanssa. Ja jos kaikilla joilla oli sähkötupakka niin olisi ollut lupa niin eihän tästä tälläistä haloota olisi syntynyt. Jos säännöissä lukee että ei saa ollaa päihteitä eikä mitään tupakkatuotteita mukana niin kyllähän ne pitää kerätä pois koska muuten seurakunta rikkoo lakia kun antaa alaikäisten käyttää päihteitä.
Tämä oli siis vastaus tuohon "miksi sähkötupakat kerättiin pois...." viestiin. Tuli vahingossa uusi keskustelu.
- katsoppa tarkemmin
mieti vähän kirjoitti:
Tämä oli siis vastaus tuohon "miksi sähkötupakat kerättiin pois...." viestiin. Tuli vahingossa uusi keskustelu.
Ei kyllä tullut uutta keskustelua, se on vastaus nuolta vaan ei näy jos moni vastaa samaan viestiin
- niimpäs olikin
katsoppa tarkemmin kirjoitti:
Ei kyllä tullut uutta keskustelua, se on vastaus nuolta vaan ei näy jos moni vastaa samaan viestiin
Ai katoppas vaan
- Tätä mieltä
Loppuiko siis Nurmon rippikoululeirin pito tupakkaan/sähkötupakkaan? Miten se luterilaisen kristinuskon opetus voi kersojen kanssa olla sisällöllisesti noin vaikeaa, jos heti jo tupakantumppeihin kompastutaan?
On se näköjään vaikiaa olla oikia uskovainen., Helpompi kun luopuu ajatuksesta jo kersana. - Onnelliset vässykät
Eli summarum virkaintoinen pappistäti pilasi monen nuoren ainutlaatuisen riparikokemuksen, turhamaisella kaakatuksellaan, toivottavasti nukkuu yönsä hyvin ja halailee leiriläisiä hyvällä omallatunnolla. Joskus pikkumainen käytös saa aikaan paljon pahaa, olisi osattava katsoa "läpisormien" ja suhteuttaa rikoksen suuruus ja sen seuraamukset. Nuoren ensimmäinen kokemus riparista, pitäisi todellakin olla iloinen tapahtuma, onnekseni olmilla lapasillani oli leppoisa miespappi samaisesta kirkosta, lapsillani oli hauskoja kokemuksia kerrottavana vielä pitkän aikaa, kun leiri ja konfirmaatio oli ohi. Ps. kaikillahan siel oli ollu kännykät mukana mutta ei niitä oltu pois kerätty, kunhana olivat yöllä viltin alla niitä salaa käyttäneet, se tuo nuorelle jännitystä, gestapomeinigillä sekin pieni ilo voidaan pilata.
- 6+8
Sähkötupakka samoin kuin tavallinen tupakka ei kuulu nuorten rippileirille. Jos kielletään ja sitten toisen pään kautta no ei se mitään , kuuluu nuoruuteen jää vaan mukavia muistoja, silloin ollaan kyllä hakoteillä rippikoulunuorison kanssa. Jos tuossa vaiheessa on niin riippuvainen tupakasta, ei leiririppikoulu ole oikea paikka ei isoselle eikä rippikoulua käyvälle.Onhan niitä vielä muunkin laisia rippikouluja.
- Dodge..
6+8 kirjoitti:
Sähkötupakka samoin kuin tavallinen tupakka ei kuulu nuorten rippileirille. Jos kielletään ja sitten toisen pään kautta no ei se mitään , kuuluu nuoruuteen jää vaan mukavia muistoja, silloin ollaan kyllä hakoteillä rippikoulunuorison kanssa. Jos tuossa vaiheessa on niin riippuvainen tupakasta, ei leiririppikoulu ole oikea paikka ei isoselle eikä rippikoulua käyvälle.Onhan niitä vielä muunkin laisia rippikouluja.
Kyllä minä olen iloinen, että pappi osoitti selkärankaa ja piti pintansa, se mikä on kiellettyä se sitten on. Vanhempien pitäisi oikein kiittää, että joku pistää rajoja ja kasvattaa.
- järjestys ennenkaikk
Dodge.. kirjoitti:
Kyllä minä olen iloinen, että pappi osoitti selkärankaa ja piti pintansa, se mikä on kiellettyä se sitten on. Vanhempien pitäisi oikein kiittää, että joku pistää rajoja ja kasvattaa.
Vanhematkin näköjään osasta pitäisi laittaa leirille kasvatukseen ja pitemmälle sellaiselle.
- khtrjkkl45mjui
järjestys ennenkaikk kirjoitti:
Vanhematkin näköjään osasta pitäisi laittaa leirille kasvatukseen ja pitemmälle sellaiselle.
Oottahan huamannu, notta vanhemmat ne kasvatusta enemmän tarttis! Nuaret on fiksuja, eikä ne täälä rutaja, mutta nykypäivänä vanhemmista löytyy monehen junahan, täysiä k...päitä!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2592727Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172197Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3391934- 1051659
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois961599Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2081313- 671220
- 251141
- 501103
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl751083