Certificat de conformité

COC

Pitääkö tuo todistus olla alkuperäinen leimoineen vai riittääkö kopiot siitä?

Aikoinaan ostin käytetyn auton jolla kaksi aiempaa omistajaa ja sain sen mukana mm. tositteen ensimmäisen omistajan tekemästä auton tilauksesta, sekä tuon COC todistuksen, mutta siinä ei ole sinisiä "aitoja" lemoja jne. vaan vaikuttaa ko. automallin alkuperäiseltä standarditodistukselta jollaisesta tehdyt kopiot ilmeisesti annetaan autoa lunastaessa paperien mukana kaikille uuden auton ostajille. Lieneekö tuo vakiokäytäntö?

Olen ex-pat (EU) ja harkitsen seuraavan maahan siirtymistä ja ajattelin tuon vanhan auton katsastaa ja rekisteröidä seuraavassa maassa. Heräsi kuitenkin kysymys onko tuollainen autoliikkeen tekemä kopio hyväksytavä formaaati.

Tarkka paikka, sillä ko. maahan kirjauduttuaan on vain 48 tuntia aikaa rekisteröidä auto ja sitä enen se tulee siellä katsastaa. Eli ei saa yksikään tarvittava paperi uupua prosessista tai muutoin jää ilman ajo-oikeutta odotellessa, että saa asiakirjat vaadittuun kuntoon.

Ohessa netistä löytämäni havainnollistava kuva ko. todistuksesta.

- http://www.goca.be/upload/AKCT/Specimens/COC.JPG

-

8

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tollintunttu

      Kunhan siitä näkyy auton versio ja variantti , niin ei ole väliä onko kopio vai ei.

    • tarkista

      Suomeen tarvitaan ainakin aina alkuperäinen asiakirja. Et ilmoita mihin maahan siirryt, mutta tarkista ihmeessä ao. maan määräykset ennen koin uskot tunttuja.
      Alkuperäisen saat tilattua esim TÜV:stä.

      • Turisti2006

        Alkuperäisen saa tilattua myös monen autonvalmistajan kotisivuilta , eikä
        maksa mitään .


    • COC

      Kohdemaassa kyse on Belgiasta ja autona MB.

      1) COC:n suhteen tietoa etsiessäni osuin oheiseen informaatioon, jonka mukaan COC:tä ei EU:ssa tarvita, alkuperäinen rekisteriote riittää, silloin kun kyseessä on toisessa EU-maassa rekisteröity auto. Tuon tiedon mukaan Belgia olisi nyt viiveella hyväksynyt tuon prosessin.

      Tuon tekstin mukaa kyseessä olisi EU-säädös vuodelta 2012 ja jota kaikkien EU maiden tulisi noudattaa:

      "Règlement technique des automobiles à l’arrêt de la Cour de Justice du 6 septembre 2012 (C-150/11)"

      - http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?id=VS300153291&contentdomains=POLINFO&lang=fr

      2) Katsastus. Edelleen tuon linkin tekstin mukaan myöskään toisesta EU-maasta tuotavaa autoa ei tarvitse erikseen katsastaa voidakseen sen rekisteröidä, mikäli EU-asetuksien mukaisesta ( Directive 2009/40/CE) toisen EU-maan katsastuksesta ei ole kulunut yli kahta kuukautta. Silloin uudessa rekisteröintimaassa riittää pelkkä ns. visuaalinen katsastus ja todiste siitä.

      Toistaiseksi avoin ja selvitettävä kysymys on se, että onko Belgia todella laittanut tuon säädöksen käytäntöön, sillä moni maa sooloilee pitkiäkin aikoja ennen EU-asetuksien todellista soveltamista.

      Turisti2006:lle

      Oletko varma tuosta autonvalmistajan kotisivujen kautta ilmaiseksi saatavasta COC-todistuksesta? Itsellä ei saksankieli taivu, joten haku sen osalta jää lyhyeksi (MB). Ainakin merkin virallinen maaedustaja (ei Saksa) muutama vuosi sitten ilmoitti hinnaksi n. 85e. Sitten monet eri välikädet pytävät jopa n. 150e COC:stä.

      - http://www.certificatconformiteeuropeen.com/

      Ps. Ilmeisesti ainakaan kaikki merkkilikkeet eivät anna autokohtaista leimattua ja allekirjoitettua COC-tositetta, vaan se on autonvalmistajan yhdestä ainoasta kunkin automallin dokumentista kaikille otettu otettu kopio ilman sen erityisempiä myyntiliikkeen varmistuksia ja leimoja. Ilmeisesti varsin standardikäytäntö? Mikä siis on ns. alkuperäinen formaatiltaan?

      Omani saksankielisessä kopiossa on paikkana Stutgard: kaksi allekirjoitusta ja niiden alla Vorstand Vertriem ja Bereischsleiter PKW Vertrieb. Eipä Stuttgartin henkilöt voi joka ainoaa todistetta eriksen allekirjoittaa ;-)

      • Asiaakinvähäsen

        Nuo 1 ja 2 kohdat pitävät paikkansa paitsi kohta 2 edellisen EU-maan katsastus saa olla puoli vuotta vanha. Monessa EU-maassa (myös Suomessa) ei lukutaito riitä selvällä suomenkielelläkin EU:n sivuilla olevan tekstin lukemiseen ja sitten toteutetaan kaikkia kummia juttuja.
        Kohdan 1 vain rekisteriotteen vaatiminen toisessa EU-maassa vanhan auton rekisteröimiseen on ollut voimassa Suomessakin vuodesta 1995 eli kun liityimme EU:hun. Jostain kumman syystä CoC vaan vaaditaan Suomessa laittomasti jota muiden maiden viranomaiset kummastelevat. Tuo 2009 on vaan uusittu versio vanhasta laista. Lienee turha mainita että Suomi on hyväksynyt EU-lait ilman valituksia eli ne ovat voimassa. Ihmisten pitäisi olla hieman oma-alotteisempia eikä niellä niin helposti laittomuuksia. Ehkä nämä ovat jotain Venäjän peruja Suomessa.
        EU suosittelee kohtuullista korvausta CoC:sta ja sen mielestä hinta saa olla vain 50e max. Yleensä paperin saa ilmaiseksi.


      • COC
        Asiaakinvähäsen kirjoitti:

        Nuo 1 ja 2 kohdat pitävät paikkansa paitsi kohta 2 edellisen EU-maan katsastus saa olla puoli vuotta vanha. Monessa EU-maassa (myös Suomessa) ei lukutaito riitä selvällä suomenkielelläkin EU:n sivuilla olevan tekstin lukemiseen ja sitten toteutetaan kaikkia kummia juttuja.
        Kohdan 1 vain rekisteriotteen vaatiminen toisessa EU-maassa vanhan auton rekisteröimiseen on ollut voimassa Suomessakin vuodesta 1995 eli kun liityimme EU:hun. Jostain kumman syystä CoC vaan vaaditaan Suomessa laittomasti jota muiden maiden viranomaiset kummastelevat. Tuo 2009 on vaan uusittu versio vanhasta laista. Lienee turha mainita että Suomi on hyväksynyt EU-lait ilman valituksia eli ne ovat voimassa. Ihmisten pitäisi olla hieman oma-alotteisempia eikä niellä niin helposti laittomuuksia. Ehkä nämä ovat jotain Venäjän peruja Suomessa.
        EU suosittelee kohtuullista korvausta CoC:sta ja sen mielestä hinta saa olla vain 50e max. Yleensä paperin saa ilmaiseksi.

        Ongelmana näissä asioissa on se, että monetkin maat laahaavat jalkojaan varsin kauankin ennenkuin laittavat erinäisiä EU-asetuksia käytäntöön (eivät toisinaan edes omia kansallisia äänetettyjä lakejaankaan), eli tarvitsee aina tapauskohtaisesti etukäteen varmistaa kunkin maan pelisäännöt.

        Helpompi lähestymistapa on suhatua asioihin tietyllä filosofialla ja suoraan taipua vaadittuun prosessiin, niputtaa asiakirjat ja saada asia sitten nopeammin finaaliin.

        Oheisella Belgian virallisella sivustolla mainitaan, että käytetty tuontiauto on katsastettava paitsi jos se on tuontimaassa jo omissa nimissä ja omat tiedot ovat rekisteriotteessa. Kuitenkaan ei mainita erikseen riittääkö vain se, että katsastus on edelleen voimassa. Joissakin maissa autot katsestetaan joka toinen vuosi, Belgiassa vuosittain.

        "Le véhicule d’occasion doit être présenté au contrôle technique, sauf si vous en étiez le titulaire déjà à l’étranger (votre nom figure sur le certificat d'immatriculation étranger)."

        - http://mobilit.belgium.be/fr/circulationroutiere/immatriculation/importe/

        Belgiassa tuontiauto, uusi tai käytetty, myös muuttoauto (sen vaadittavine papereineen) tulee aivan ensiksi käyttää tullissa (vaikuttavat vai tarkistavan paperit, eivät itse autoa?), josta saa rekisteriinhaku-kaavakkeen leimoineen.

        Sen jälkeen mahdolliseen katsastukseen (?) ja rekisteröintihakemuksen kanssa hakemaan vakuutus ja sen jälkeen rekisteröinti. Belgiassa vakuutusyhtiö (tai mandaatti) tekee netissä rekisteröintipyynnön, joka on yleensä välitön ja sitten 24h kuluessa tulee virallinen takakilpi postissa kotiin. Etukilpi tulee käydä teettämässä hyväksytyllä pajalla.

        Neljä kolmesta rekisteröinnistä tapahtuu etänä valtuutettujen välikäsien kautta. Kilpeä ei edes saa "luukulta" vaikka paikan päälle menisi jonottamaan.

        Olen koettanut soittaa Brysselissä olevaan tulliin varmistaaksen vaaditut paperit ja mahdollisen katsastuksen, mutta toistaiseksi eivät ole vastanneet puhelimeen.

        Kaikki netissä oleva tieto ei ole ajankohtaista, eikä aina edes virallisilla sivuillakaan. Juuri löysin oheiset sivut ja siellä olevat yhteystiedot joista koetan varmistaa voimassa olevan käytännön.

        - http://www.blbe.be/en/importing-and-registering-car

        - http://www.blbe.be/fr/node/1110


    • Fjddd

      Coc:a ei tarvita Suomessakaan, mikäli ajoneuvosta tai rekisteriotteesta löytyy tarvittavat tiedot eli Eu-tyyppihyväksyntä numero tai vaihtoehtoisesti tyyppi, versio ja variantti.

      • COC

        Mahtaneeko olla EU-maita joiden rekisteriotteessa ei jompia kumpia tietoja ole kirjattuna? Ehkä, sillä onhan noita hieman "eksoottisiakin" EU-maita.

        Omassani en tunnista EU-typpihyväksyntä-numeroa, mutta näkyvissä on: henkilöauto, auton merkki, tyyppi (numerosarja), valmistajan sarjanumero, korityyppi, moottori (di), paikkaluku ja painotiedot, ensimmäinen rekisteröinti-pvm, sekä oma rekisteröinnin pvm (ei ensimmäinen omistaja).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1299
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1088
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      63
      1073
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      999
    5. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      162
      997
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      963
    7. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      876
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      791
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

      Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      725
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      724
    Aihe