Certificat de conformité

COC

Pitääkö tuo todistus olla alkuperäinen leimoineen vai riittääkö kopiot siitä?

Aikoinaan ostin käytetyn auton jolla kaksi aiempaa omistajaa ja sain sen mukana mm. tositteen ensimmäisen omistajan tekemästä auton tilauksesta, sekä tuon COC todistuksen, mutta siinä ei ole sinisiä "aitoja" lemoja jne. vaan vaikuttaa ko. automallin alkuperäiseltä standarditodistukselta jollaisesta tehdyt kopiot ilmeisesti annetaan autoa lunastaessa paperien mukana kaikille uuden auton ostajille. Lieneekö tuo vakiokäytäntö?

Olen ex-pat (EU) ja harkitsen seuraavan maahan siirtymistä ja ajattelin tuon vanhan auton katsastaa ja rekisteröidä seuraavassa maassa. Heräsi kuitenkin kysymys onko tuollainen autoliikkeen tekemä kopio hyväksytavä formaaati.

Tarkka paikka, sillä ko. maahan kirjauduttuaan on vain 48 tuntia aikaa rekisteröidä auto ja sitä enen se tulee siellä katsastaa. Eli ei saa yksikään tarvittava paperi uupua prosessista tai muutoin jää ilman ajo-oikeutta odotellessa, että saa asiakirjat vaadittuun kuntoon.

Ohessa netistä löytämäni havainnollistava kuva ko. todistuksesta.

- http://www.goca.be/upload/AKCT/Specimens/COC.JPG

-

8

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tollintunttu

      Kunhan siitä näkyy auton versio ja variantti , niin ei ole väliä onko kopio vai ei.

    • tarkista

      Suomeen tarvitaan ainakin aina alkuperäinen asiakirja. Et ilmoita mihin maahan siirryt, mutta tarkista ihmeessä ao. maan määräykset ennen koin uskot tunttuja.
      Alkuperäisen saat tilattua esim TÜV:stä.

      • Turisti2006

        Alkuperäisen saa tilattua myös monen autonvalmistajan kotisivuilta , eikä
        maksa mitään .


    • COC

      Kohdemaassa kyse on Belgiasta ja autona MB.

      1) COC:n suhteen tietoa etsiessäni osuin oheiseen informaatioon, jonka mukaan COC:tä ei EU:ssa tarvita, alkuperäinen rekisteriote riittää, silloin kun kyseessä on toisessa EU-maassa rekisteröity auto. Tuon tiedon mukaan Belgia olisi nyt viiveella hyväksynyt tuon prosessin.

      Tuon tekstin mukaa kyseessä olisi EU-säädös vuodelta 2012 ja jota kaikkien EU maiden tulisi noudattaa:

      "Règlement technique des automobiles à l’arrêt de la Cour de Justice du 6 septembre 2012 (C-150/11)"

      - http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?id=VS300153291&contentdomains=POLINFO&lang=fr

      2) Katsastus. Edelleen tuon linkin tekstin mukaan myöskään toisesta EU-maasta tuotavaa autoa ei tarvitse erikseen katsastaa voidakseen sen rekisteröidä, mikäli EU-asetuksien mukaisesta ( Directive 2009/40/CE) toisen EU-maan katsastuksesta ei ole kulunut yli kahta kuukautta. Silloin uudessa rekisteröintimaassa riittää pelkkä ns. visuaalinen katsastus ja todiste siitä.

      Toistaiseksi avoin ja selvitettävä kysymys on se, että onko Belgia todella laittanut tuon säädöksen käytäntöön, sillä moni maa sooloilee pitkiäkin aikoja ennen EU-asetuksien todellista soveltamista.

      Turisti2006:lle

      Oletko varma tuosta autonvalmistajan kotisivujen kautta ilmaiseksi saatavasta COC-todistuksesta? Itsellä ei saksankieli taivu, joten haku sen osalta jää lyhyeksi (MB). Ainakin merkin virallinen maaedustaja (ei Saksa) muutama vuosi sitten ilmoitti hinnaksi n. 85e. Sitten monet eri välikädet pytävät jopa n. 150e COC:stä.

      - http://www.certificatconformiteeuropeen.com/

      Ps. Ilmeisesti ainakaan kaikki merkkilikkeet eivät anna autokohtaista leimattua ja allekirjoitettua COC-tositetta, vaan se on autonvalmistajan yhdestä ainoasta kunkin automallin dokumentista kaikille otettu otettu kopio ilman sen erityisempiä myyntiliikkeen varmistuksia ja leimoja. Ilmeisesti varsin standardikäytäntö? Mikä siis on ns. alkuperäinen formaatiltaan?

      Omani saksankielisessä kopiossa on paikkana Stutgard: kaksi allekirjoitusta ja niiden alla Vorstand Vertriem ja Bereischsleiter PKW Vertrieb. Eipä Stuttgartin henkilöt voi joka ainoaa todistetta eriksen allekirjoittaa ;-)

      • Asiaakinvähäsen

        Nuo 1 ja 2 kohdat pitävät paikkansa paitsi kohta 2 edellisen EU-maan katsastus saa olla puoli vuotta vanha. Monessa EU-maassa (myös Suomessa) ei lukutaito riitä selvällä suomenkielelläkin EU:n sivuilla olevan tekstin lukemiseen ja sitten toteutetaan kaikkia kummia juttuja.
        Kohdan 1 vain rekisteriotteen vaatiminen toisessa EU-maassa vanhan auton rekisteröimiseen on ollut voimassa Suomessakin vuodesta 1995 eli kun liityimme EU:hun. Jostain kumman syystä CoC vaan vaaditaan Suomessa laittomasti jota muiden maiden viranomaiset kummastelevat. Tuo 2009 on vaan uusittu versio vanhasta laista. Lienee turha mainita että Suomi on hyväksynyt EU-lait ilman valituksia eli ne ovat voimassa. Ihmisten pitäisi olla hieman oma-alotteisempia eikä niellä niin helposti laittomuuksia. Ehkä nämä ovat jotain Venäjän peruja Suomessa.
        EU suosittelee kohtuullista korvausta CoC:sta ja sen mielestä hinta saa olla vain 50e max. Yleensä paperin saa ilmaiseksi.


      • COC
        Asiaakinvähäsen kirjoitti:

        Nuo 1 ja 2 kohdat pitävät paikkansa paitsi kohta 2 edellisen EU-maan katsastus saa olla puoli vuotta vanha. Monessa EU-maassa (myös Suomessa) ei lukutaito riitä selvällä suomenkielelläkin EU:n sivuilla olevan tekstin lukemiseen ja sitten toteutetaan kaikkia kummia juttuja.
        Kohdan 1 vain rekisteriotteen vaatiminen toisessa EU-maassa vanhan auton rekisteröimiseen on ollut voimassa Suomessakin vuodesta 1995 eli kun liityimme EU:hun. Jostain kumman syystä CoC vaan vaaditaan Suomessa laittomasti jota muiden maiden viranomaiset kummastelevat. Tuo 2009 on vaan uusittu versio vanhasta laista. Lienee turha mainita että Suomi on hyväksynyt EU-lait ilman valituksia eli ne ovat voimassa. Ihmisten pitäisi olla hieman oma-alotteisempia eikä niellä niin helposti laittomuuksia. Ehkä nämä ovat jotain Venäjän peruja Suomessa.
        EU suosittelee kohtuullista korvausta CoC:sta ja sen mielestä hinta saa olla vain 50e max. Yleensä paperin saa ilmaiseksi.

        Ongelmana näissä asioissa on se, että monetkin maat laahaavat jalkojaan varsin kauankin ennenkuin laittavat erinäisiä EU-asetuksia käytäntöön (eivät toisinaan edes omia kansallisia äänetettyjä lakejaankaan), eli tarvitsee aina tapauskohtaisesti etukäteen varmistaa kunkin maan pelisäännöt.

        Helpompi lähestymistapa on suhatua asioihin tietyllä filosofialla ja suoraan taipua vaadittuun prosessiin, niputtaa asiakirjat ja saada asia sitten nopeammin finaaliin.

        Oheisella Belgian virallisella sivustolla mainitaan, että käytetty tuontiauto on katsastettava paitsi jos se on tuontimaassa jo omissa nimissä ja omat tiedot ovat rekisteriotteessa. Kuitenkaan ei mainita erikseen riittääkö vain se, että katsastus on edelleen voimassa. Joissakin maissa autot katsestetaan joka toinen vuosi, Belgiassa vuosittain.

        "Le véhicule d’occasion doit être présenté au contrôle technique, sauf si vous en étiez le titulaire déjà à l’étranger (votre nom figure sur le certificat d'immatriculation étranger)."

        - http://mobilit.belgium.be/fr/circulationroutiere/immatriculation/importe/

        Belgiassa tuontiauto, uusi tai käytetty, myös muuttoauto (sen vaadittavine papereineen) tulee aivan ensiksi käyttää tullissa (vaikuttavat vai tarkistavan paperit, eivät itse autoa?), josta saa rekisteriinhaku-kaavakkeen leimoineen.

        Sen jälkeen mahdolliseen katsastukseen (?) ja rekisteröintihakemuksen kanssa hakemaan vakuutus ja sen jälkeen rekisteröinti. Belgiassa vakuutusyhtiö (tai mandaatti) tekee netissä rekisteröintipyynnön, joka on yleensä välitön ja sitten 24h kuluessa tulee virallinen takakilpi postissa kotiin. Etukilpi tulee käydä teettämässä hyväksytyllä pajalla.

        Neljä kolmesta rekisteröinnistä tapahtuu etänä valtuutettujen välikäsien kautta. Kilpeä ei edes saa "luukulta" vaikka paikan päälle menisi jonottamaan.

        Olen koettanut soittaa Brysselissä olevaan tulliin varmistaaksen vaaditut paperit ja mahdollisen katsastuksen, mutta toistaiseksi eivät ole vastanneet puhelimeen.

        Kaikki netissä oleva tieto ei ole ajankohtaista, eikä aina edes virallisilla sivuillakaan. Juuri löysin oheiset sivut ja siellä olevat yhteystiedot joista koetan varmistaa voimassa olevan käytännön.

        - http://www.blbe.be/en/importing-and-registering-car

        - http://www.blbe.be/fr/node/1110


    • Fjddd

      Coc:a ei tarvita Suomessakaan, mikäli ajoneuvosta tai rekisteriotteesta löytyy tarvittavat tiedot eli Eu-tyyppihyväksyntä numero tai vaihtoehtoisesti tyyppi, versio ja variantti.

      • COC

        Mahtaneeko olla EU-maita joiden rekisteriotteessa ei jompia kumpia tietoja ole kirjattuna? Ehkä, sillä onhan noita hieman "eksoottisiakin" EU-maita.

        Omassani en tunnista EU-typpihyväksyntä-numeroa, mutta näkyvissä on: henkilöauto, auton merkki, tyyppi (numerosarja), valmistajan sarjanumero, korityyppi, moottori (di), paikkaluku ja painotiedot, ensimmäinen rekisteröinti-pvm, sekä oma rekisteröinnin pvm (ei ensimmäinen omistaja).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      5189
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3195
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2439
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      249
      1502
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      81
      1260
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      133
      1108
    Aihe