Pidin itseäni jo entisenä vippaajana, mutta huonostihan tässä taas kävi...
Olen totaalisessa velkahelvetissä ollut jo 10-vuotta. Enää en tiedä mitä tekisin, joten onko vinkkejä??
Olen ex-kumppanini ja oman hölmöilyn toimesta velkaantunut jo n.10 vuotta sitten. Olen kiltisti maksellut joka erän ja luottotiedot ovat kunnossa. Olen myös yhdistellyt lainojani esim. Citibankin luotolla, joka on ollut vikaratkaisu. Ongelma on siis se, että lainat eivät lyhene kun korot ovat niin järjettömän suuret ja joka erä jonka olen maksanut, on pakko ollut nostaa takaisin elämiseen.
Velkaa on n. 35000 euroa ja olen koko ajan maksanut yli puolet tilistäni lyhennyksiä. Normaalia elämää en siis ole pystynyt elämään, kun ei ole ikinä rahaa.
Takuu-Säätiö on kokeiltu ja yhtä isoa pankkilainaa haettu. Ongelma on se etten omista asuntoa tms. jonka voisin pantata lainaa vastaan. Takaajia ei saa kiinnittämään asuntoansa maksuvaikeuksissa olevan suureen lainaan.
Takuu-Säätiö ja vapaaehtoinen velkajärjestely edellyttävät nykyisen avopuolisoni osallistumista asiaan, vähintäänkin siinä muodossa että puolelta vuodelta pitää esittää kaikki tulot ja menot, velat yms. En voi häneltä sellaista vaatia, koska hänellä ei ole mitään tekemistä velkojeni kanssa. Meillä on lisäksi aivan eri tilit ja rahat, eikä kumpikaan kysele toisen rahoja. Hän siis ei vain kuulu tähän soppaan!
Ideana siis olisi, että saisin velkani maksettua; olenhan niitä koko ajan maksanutkin. Mutta mikä on se ratkaisu? Onko kellään kokemusta/tietoa?
Omasta mielestäni olen jo kaikki kokeillut. Vai jätänkö kaiken maksamatta ja hankin itseni ulosottoon? Se taitaa olla helpoin ratkaisu.. Miten se käytännössä tapahtuu ja mitä maksetaan ja kauanko?
Kertokaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ex vippaaja teki sen taas, uusi velkakierre on käsillä :/
17
781
Vastaukset
- Kekkonen2
En osaa itse auttaa, mutta toivon vilpittömästi voimia ja jaksamista.
- sejuttuon
vierasraha on kuin tuli- Hyvä renki ja huono isäntä. Ei vieras pääoma ole mikään ongelma, mutta tuo jatkuvassa vipissä eläminen on sellainen, että siihen turtua. Jos on vaikka 5000e velkaa ja sitä hoidetaan vaikka 200e/kk, nii se on sitten aivan sama meneekö siihen hoitoon aikaa 5 vuotta vaiko 10v. 20v ikäinen kuvittelee, että on 20v aikaa ja se 20v ikäsenä velkaantunut kuvittelee, että saa vielä nelikymppisenä sen 20v aikaa asioitten hoitoon ja siinä ajassa sitten saa vaikka arpavoiton tai tapaa rakastavan ihmisen jolle se juttu on helppo hoitaa.
Itsellänikin on taustaa velasta. Olen kuitenkin ne velat hoitanut asiallisesti, joissa oli nimi velallisen kohdalla. Ehkä sillä viisaudella mitä on, niin ei olisi pitänyt tehdä mitään, mutta kaikenperusta on ollut se, että velkojen kappalemäärä on ollut rajallinen. Maksimissaan samaan aikaan ollut kaiketi kolme velkaa kahteen eri paikkaan ja aina henkilötakaaja.
Lisäksi veloista on ollut itse tehty seuranta-arkki taulukkolaskennassa, joka on kertonut sen kuinka asiat oikeesti on. Ei se velan euromäärä ole yksin se juttu, van myös se paljonko velkaa nyt on kaikesta ja kuinka velan määrä kehittyy.
Ja joskus on pakko myös olla aika ettei velkaa ole ollenkaan. Jo muutamien kuukausien tauko velassa saa aikaan kunnianhimoa, joka tyrehdyttää velanoton pidemmäksi aikaa.
Mä oon joskus ajatellu, että vaikka itse olen mitä olen, niin ei minulla ole oikeutta alkaa antamaan arvostelua kaukana oleville korviaan myöden veloissa oleville. Kyllä minäkin olen kantapäänkautta asioita ajanut. Asiat ei keikille ole samantapaa kirkkaita. Ongelmat eivät esty kuin vippien jakoa rajoittamalla, ja pankkien tarkemmalla kontrollilla ja hitomoisella yhteistyöllä. Asioitten läpinäkyvyys on se juttu! - Velkavelho
Poimin tekstistäsi seuraavat asiat: "jo 10-vuotta - on pakko ollut nostaa takaisin elämiseen - yli puolet tilistäni - Normaalia elämää - ei ole ikinä rahaa - En voi häneltä sellaista vaatia." Sinun normaalissa elämässäsi kaikki hankinnat päivittäisestä ruoasta kestokulutushyödykkeisiin ostetaan velaksi. Säästöjä ei kerry, kun maksuvara hupenee lainafirmojen vaatimiin kuluihin. Elintasosi hupenee kuukausi toisensa perään, kun toisilla ikäisilläsi varallisuus kasvaa - ja vaadit, että avopuolisosi seisoo rinnallasi tumput suorina, tekemättä asialle mitään, ikäänkuin jatkuva köyhtymisesi ei vaikuttaisi hänenkin elämäänsä.
Pyydän sinua nöyrtymään, jos ei oman etusi tähden niin edes puolisosi takia. Vain oma ylpeytesi estää sinua saamasta apua Takuu-Säätiöstä. Halvempikorkoisena lainana maksat pottisi muutamassa vuodessa. Tietenkin puolisosi tuloja katsotaan ensimmäiset kuukaudet, mutta ei siksi, että hän jotenkin joutuisi osallistumaan velkoihisi, vaan määrittämään oma maksuvarasi, joka puolison ansiosta on korkeampi, maksaahan hän puolet sähköstäsi ja vuokrastasi.
Toinen urakka sinulla on kulutustottumuksissasi. Miksi nostat luoton takaisin käyttöösi, kun näet ja tiedät kusevasi housuihisi pakkasella? Liität yhteen sanat normaali elämä - rahaa. Elämäsi on rakentunut siten, että 'normaali' tarkoittaa rahan kuluttamista. Minulla, kuten monella muullakin suomalaisella, 'normaali' tarkoittaa rahan säästämistä. Tilille kertyneelle käteiselle pohditaan sopivaa sijoitusrahastoa, osakepottia, metsäpalstaa tai tuikitarpeellista kestokulutushyödykettä. Juuri niistä euron-parin piittaamattomista ostoksista karsimalla, halvempaa ruokaa ja kierrätystavaraa käyttämällä oikaiset päivittäisbudjettisi. Niin ne rikkaatkin tekevät. - semmostapossakkaa
Moi äiti !
No en tiedä oletko äitini mutta kirjoituksen sisältö ja kirjoitustyyli oli vaan yks yhteen oman äitini tilanteen kanssa, hän tosin ei suostu kanssani juurikaan asiasta keskustelemaan niin tuli vaan mieleen että olisipa se surkuhupaisaa jos suomi24:llä sitten kyselisi vinkkejä.
Mutta asiaan, mielestäni ulosotto on ainakin harkittavissa oleva vaihtoehto.- hhjklöhhkf
Olen samaa mieltä siitä,että uo on järkevä vaihtoehto,jos et Takuusäätiön takausta ajattele. Uo:ssa velan korko tippuu jossain vaiheessa tiettyyn korkotasoon,joka nyt tietääkseni on 7,5 %. BigBankkien ym. korot ovat helposti noin 20-30%. Ja jos olet sopinut pitkiä maksuaikoja esim. 10 v,joudut helposti maksamaan alkuperäisen summan moninkertaisena takaisin. Ilmeisesti näin olet tehnyt,koska velkapääoma ei näytä pienenevän. Toinen syy on tietysti se,että otat uutta luottoa kokoajan tilalle. Päästä velat ulosottoon tai tee itsellesi vapaaehtoisen lainakielto,jotta et saa lisää lainaa. Ja sitten maksat pois niitä velkoja. Laske maksukieltolaskurin avulla paljonko ulosotto ottaisi palkastasi velkojenmaksuu. Itselläni se on noin 800 €/kk ja 1500 €/kk jää muuhun. Enen ulosottoa olin samassa suossa kuin sinä ja yritin jonkin aikaa maksaa velkoja velalla. Tiesin,että se on typerää,mutta yritin silti selvitä niin. Luottotiedot toki menivät,kun päästin lähes kaikki velat ulosottoon. Mutta ulosoton myötä talousasiat ovat selkiytyneet ja pystyn jopa tekemään ylimääräisiä lyhennyksiä ulosottoon ja lyhentämään asuntolainaa. Tiukkaa toki on,mutta noin viiden vuoden päästä kaikki on maksettu.
- 565657575757
hhjklöhhkf kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä,että uo on järkevä vaihtoehto,jos et Takuusäätiön takausta ajattele. Uo:ssa velan korko tippuu jossain vaiheessa tiettyyn korkotasoon,joka nyt tietääkseni on 7,5 %. BigBankkien ym. korot ovat helposti noin 20-30%. Ja jos olet sopinut pitkiä maksuaikoja esim. 10 v,joudut helposti maksamaan alkuperäisen summan moninkertaisena takaisin. Ilmeisesti näin olet tehnyt,koska velkapääoma ei näytä pienenevän. Toinen syy on tietysti se,että otat uutta luottoa kokoajan tilalle. Päästä velat ulosottoon tai tee itsellesi vapaaehtoisen lainakielto,jotta et saa lisää lainaa. Ja sitten maksat pois niitä velkoja. Laske maksukieltolaskurin avulla paljonko ulosotto ottaisi palkastasi velkojenmaksuu. Itselläni se on noin 800 €/kk ja 1500 €/kk jää muuhun. Enen ulosottoa olin samassa suossa kuin sinä ja yritin jonkin aikaa maksaa velkoja velalla. Tiesin,että se on typerää,mutta yritin silti selvitä niin. Luottotiedot toki menivät,kun päästin lähes kaikki velat ulosottoon. Mutta ulosoton myötä talousasiat ovat selkiytyneet ja pystyn jopa tekemään ylimääräisiä lyhennyksiä ulosottoon ja lyhentämään asuntolainaa. Tiukkaa toki on,mutta noin viiden vuoden päästä kaikki on maksettu.
paljonko on ulosotossa?
- hhjklöh
565657575757 kirjoitti:
paljonko on ulosotossa?
Noin 50 000 €.
- oppia ikä kai?
Sitten kun jäät työttömäksi ( toivottavasti ) niin tiedät mitä se selviytyminen tarkoittaa. Äläkä huoli, voudista saat tosi pitkä-aikaisen ystävän. Voit jo nyt asennoitua tulevaan "normaali"- elämään syömällä vaikka kaurapuuroa muutaman viikon.
- APUA! OIKEESTI!
APUA! EIKÖ KUKAAN OSAA AUTTAA???
HÄTÄHUUTOJA VIESTITÄN!- hhjkköhjikblö
No kyllähän sinulle on eri vaihtoehdot jo kerrottu (tosin tuo 'avunhuuto' taitaa olla joku provo. Jos takuusäötiö ei tule kyseeseen,niin anna velkojen mennä ulosottoon ja maksat ne sen kautta pois. Luottotiedot menee,mutta se on hyvä asia kohdallasi.
- APUJA OIKEESTI!
APUA EIKÖ KENELLÄKÄÄN OLE MITÄÄN OIKEITA APUJA, ÄSKEINEN KIRJOITTAJA ON HALPA RÖLLI!!!1111
- avulias
Voisin ehkä lainata max 1000 €. Onko mitään vakuuksia?
- nykyvippaaja
On!!
Kiitos!
Minulla on noin 13 000 euron arvoinen auto tällä hetkellä! - apua tarjoava
No,niin. Myy se auto ja maksa osa veloista pois. Olisit siis todellakin valmis velkaantumaan lisää. Ja jos työmatkaan tarvitset autoa, niin selvitä kuitenkin ensin mahdollisuus käyttää julkisia kulkuneuvoja, kimppakyytiä jne. Ja hanki hyvä ihminen edes vapaaehtoinen luottokielto itsellesi, sillä kohta sinulla on 50 000 € velkaa. Olen ollut samassa jamassa ja minulle pelastus oli ulosotto. Ja nyt velat lyhenee todellisuudessa eikä näennäisesti velkaa velan päälle systeemillä.
- nykyvippaaja
Kahta en vaihda: auto ja vanha Lugerini!
Joistain asioista ei tinkitä. Mutta auto voi toimia vakuutena!
Voi olivatko lainaajat vain HUIJAREITA?? niin kun yleensä?- takaisin on maksetta
Olet kohta itsekin huijari, jos otat velkaa, jota et pysty maksamaan takaisin. Ongelman ydin taitaa olla se,että mistään et ole valmis tinkimään.
- nykyvippaaja
takaisin on maksetta kirjoitti:
Olet kohta itsekin huijari, jos otat velkaa, jota et pysty maksamaan takaisin. Ongelman ydin taitaa olla se,että mistään et ole valmis tinkimään.
Miksi kommentoit kun olet vain trolli?
Tarvin laiana ja minulla on takuu josten mene pois?`????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672385- 661367
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww691130EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41097- 77803
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660- 43658
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe23615- 27581