VT-kortti

VT-kortti

Mitä VT-kortti tarkoittaa?

" VT- kortti tarkoittaa epäasiallista Raamatun ja etupäässä vanhan testamentin käyttämistä argumentoinnissa tai suoraan keskustelussa. Jonkin asian saattamista huonoon valoon rinnastamalla se satunnaisten yhtäläisyyksien perusteella vanhaan testamenttiin kutsutaan ”VT-kortin pelaamiseksi”, millä viitataan vertauskuvallisesti korttipeleihin. Jonkin asian moraalista tuomitsemista tällaiseen satunnaiseen yhtäläisyyteen vetoamalla pidetään argumentaatiovirheenä, jolle on annettu nimi Reductio ad Old Testamentum."

"Vastaava tapaus on myös niin sanottu natsikortti ja rasistikortti."

Tällä argumentaatiovirheen esille nostaminen ja tuominen lopettaa länkyttämisen vanhan testamentin puolelta, koska vanha testamenttihan ei ole enää voimassa uskoville, uuden ja paremman testamentin astuttua tilalle.

Käyttäkää.

8

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rapanhapakko

Älä höpäjä. Kunnon "tosikristityt" uskovat että myös Vanha testamentti on TOTTA. Ja että Jumala ON Vanhassa testamentissa kuvattu Jumala. Kaikkine kansanmurhineen, ryöstämiseen komentamisineen, omankin kansan rutolla tappamisineen ja uhrilihan käryn haistelemisineen.

Jos niiden kertomusten kuvaama EI sinusta ole oikea Jumala, SANO SE NYT! Sanosano!

Pikkujuttu sitten, jos UT:n aikaan se Jumala olisi kokenut äkillisen mielenmuutoksen Jeesuksen hahmossa. Sitäpaitsi jos kolmiyhteisyysoppia ajatellaan, niin sittenhän se oli Jeesus ITSE joka teki nuo VT:n asiat tai oli ainakin siihen aikaan samaa mieltä!

"VT-kortilla" on tarkoitus herätellä uskovaisia huomaamaan uskontonsa kokonaisuus, niitä ikäviä puolia myöten, niitä jotka sivuutatte kuin sivuasiona.

Ja vaikka katsoisi pelkkää UT:n tulkintaanne, niin sehän on vielä ilkeämpää kuin VT. Esitätte "Hyvänä Sanomana" että Jeesus pelastaa Helevetiltä..... jonka opissanne ihan itse HALUATTE muille kuin Jeesukseen uskoville.

Ei VT:ssäkään mitään noin kauheaa ollut. Tapetutkin vain kuolivat eivätkä sen jälkeen joutuneet vielä Helevettiinkin.

• VT- ja UT, on Sana.

Jep. Vanhatestamentti on Jeesuksen ajan raamattu, sen pohjalta näemme kirjoitukset ja myös Uudentestamentin.
      ts. Raamattu on kokonaisuus ja näemme Jumalan pelastussuunnitelman.

Uusitestamentti kertoo, kuinka joistakin asioista meitä varoitetaan vanhantestamentin puolelta. Se panee lukemaan ja kas, sieltä löydämme viestin epäuskosta ja tottelemattomuudesta, myös siitä, että Jumalan tahto on hukattu.
      Siksi ihmisen epäusko on ollut VT- puolella kadottava ja näin meitä varoitetaan, että se on myös Uudenpuolen ongelma.

Siis oiva kokonaisuus viitaksi Jumalan valtakuntaan.

• Rapanhapakko

Miksi sinä HALUAT uskoa tuollaiseen systeemiin, mukaanlukien Vanhan testamentin Jumala ja että tarvittaisiin "pelastusta" joka vain Jeesukseen uskomalla toimii, ja muut ehkä Helevettiin?

Kai sinä ymmärrät, että tuohan on ihan perverssi systeemi?
        Kai olet nykyaikana jo kuullut, ettei sitä eikä koko VT:n jumalan olemassaoloa (niiden kertomusten totuudenmukaisuutta) ole yleisesti pidetty totena pitkään aikaan?

Koeta tajuta, että SINÄ ITSE HALUAT moista ilkeää systeemiä, ja tahallasi suljet silmäsi muulta. Olet siitä IHAN ITSE VASTUUSSA, ei kuvittellinen Jumalasi, johon nöyrää teeskennellen sairaat halusi projisoit. Täytyy vaatia teiltä ihan henkilökohtaista vastuuta jutuistanne. Niinhän muiltakin muilla aloilla vaaditaan.

Siis miltä tuntuu olla noin paha ja sepittää moinen kummallinen kultti hyväksi asiaksi?

Turha kysyä, sinusta se tuntuu niiiiin hyvältä ja kohta valehtelet lisää.

Eikä "VT-kortti" tosiaan mikään turha ole. Tuon systeeminne kuulu perusrakenteena halunne uskoa että se heimojumala on todellinen, ja että Jeesus kompensoi tottelemattomuutta ihmisuhrina sille "isälleen". Ja jos ei siihen usko ja vielä oikealla tavalla, joutuu luultavasti Helevettiin.... se nimenomaan ON teidän uskontonne. Perustuen nimenomaan VT:n tulkintaanne, jota eivät edes juutalaiset hyväksy.

Koettaisitte joskus edes jonkinlaista rehellisyyttä ja moraalista harkintaa. Mutta ettehän te kekkulit halua. Ja kohta kuuluu lisää kulttinne ihmisiltä oppimaanne kaanaankieltä ja valheita että Pyhä Henki teille juttelee. Koska nautitte pahuudesta ja valheellisuus on kultissanne niin hyve ettei siitä enää välitetä.

• Otahan selvää.
        Rapanhapakko kirjoitti:

Miksi sinä HALUAT uskoa tuollaiseen systeemiin, mukaanlukien Vanhan testamentin Jumala ja että tarvittaisiin "pelastusta" joka vain Jeesukseen uskomalla toimii, ja muut ehkä Helevettiin?

Kai sinä ymmärrät, että tuohan on ihan perverssi systeemi?
        Kai olet nykyaikana jo kuullut, ettei sitä eikä koko VT:n jumalan olemassaoloa (niiden kertomusten totuudenmukaisuutta) ole yleisesti pidetty totena pitkään aikaan?

Koeta tajuta, että SINÄ ITSE HALUAT moista ilkeää systeemiä, ja tahallasi suljet silmäsi muulta. Olet siitä IHAN ITSE VASTUUSSA, ei kuvittellinen Jumalasi, johon nöyrää teeskennellen sairaat halusi projisoit. Täytyy vaatia teiltä ihan henkilökohtaista vastuuta jutuistanne. Niinhän muiltakin muilla aloilla vaaditaan.

Siis miltä tuntuu olla noin paha ja sepittää moinen kummallinen kultti hyväksi asiaksi?

Turha kysyä, sinusta se tuntuu niiiiin hyvältä ja kohta valehtelet lisää.

Eikä "VT-kortti" tosiaan mikään turha ole. Tuon systeeminne kuulu perusrakenteena halunne uskoa että se heimojumala on todellinen, ja että Jeesus kompensoi tottelemattomuutta ihmisuhrina sille "isälleen". Ja jos ei siihen usko ja vielä oikealla tavalla, joutuu luultavasti Helevettiin.... se nimenomaan ON teidän uskontonne. Perustuen nimenomaan VT:n tulkintaanne, jota eivät edes juutalaiset hyväksy.

Koettaisitte joskus edes jonkinlaista rehellisyyttä ja moraalista harkintaa. Mutta ettehän te kekkulit halua. Ja kohta kuuluu lisää kulttinne ihmisiltä oppimaanne kaanaankieltä ja valheita että Pyhä Henki teille juttelee. Koska nautitte pahuudesta ja valheellisuus on kultissanne niin hyve ettei siitä enää välitetä.

Aika kellarissa olet ollut ja tietosi hakenut sieltä. Muuta ei voi todeta.

Aivan samaa, kuin eräät kertovat, ettei esim. Aatun polttouuneja ollut, se on propakandaa.

• Rapanhapakko
        Otahan selvää. kirjoitti:

Aika kellarissa olet ollut ja tietosi hakenut sieltä. Muuta ei voi todeta.

Aivan samaa, kuin eräät kertovat, ettei esim. Aatun polttouuneja ollut, se on propakandaa.

Minäkö vai suuntasitko viestisi edelliselle?

Jos ei minulle niin sori, JOS minulle niin:
        Missä ketjun päässä Pielisen takana nimenomaan teitä hihhuleita sikiää, jos ette huomaa että teillä on hassu huuhaakultti, jolle muu kansa naureskelee? Miten voi olla mahdollista olla sitä huomaamatta nyky-Suomessa?

Tai miten voi olla, että ette käsitä miten ahdas, julma ja todellisuuden vastainen kulttinne mielikuvitusmaailma on?

Ihan tosifundiksilla se Nuoren Maan kreationismi 6000 v maailmoineen. Evoluutiosta ette ymmärrä mitään, kaikki on ihmislajia varten, kaikkea hallitsee juuri se VT:n Jumala jonka toimet kaikkine raakuuksineen olivat teistä joko hyvä juttu tai sitten sivuasia. Järjestelmällsesti kieltäydytte katsomasta ihan jo yleistietoa, ettei huuhaakultissanne ole mitään perää. "Hyvänä sanomana" teidän pitää ensin itse haluta että toisenuskoiset ja uskonnottomat joutuvat ikuiseen kärsimykseen ja vain Jeesukseen oikein uskomalla "pelastuu".

Yhtä takapajuista kuin islam, yhtä typerää ja teennäistä kuin vaikkapa jehovantodistajuus, mormonismi tai skientologia. Jos minä kulkisin kadulla levittämässä "sanaa" että maailmaa hallitsee Hobutu-Mobutu-heimon sodanjumala Bulele-Wulele joka loi maailman 2000 vuotta sitten ja joka rakastaa sinua niin että jos häneen uskot, et kuolemasi jälkeen joudukaan kasarille ikuisesti käristymään vaan pääset Bulele-Wulelen paratiisisaarelle. Ja että kuolleet sukulaisesi ja ystäväsi ovat jo siellä pannulla käristettävinä, mutta sinulla on mahdollisuus pelastua..... niin minulle syystäkin naureskeltaisiin ja saattaisipa joku lopulta äityä vetämään turpiinkin.

Ja sitten ette muka huomaa miten omituinen ja julma maailmanselitys tuo teidän on??? Sokeitako olette? Katsokaa ympärillenne, lukekaa muutakin kuin uskontoanne. Perehtykää tieteisiin ja taiteisiin.

Mutta että ketkut noin käännätte, että uskossanne olemattomat ne "kellarista" ovat. Ihan hävytön röyhkeys teillä. Jos siis minulle ylläolevan suuntasit. Jos et, niin sori :-)

• Rapanhapakko
        Rapanhapakko kirjoitti:

Minäkö vai suuntasitko viestisi edelliselle?

Jos ei minulle niin sori, JOS minulle niin:
        Missä ketjun päässä Pielisen takana nimenomaan teitä hihhuleita sikiää, jos ette huomaa että teillä on hassu huuhaakultti, jolle muu kansa naureskelee? Miten voi olla mahdollista olla sitä huomaamatta nyky-Suomessa?

Tai miten voi olla, että ette käsitä miten ahdas, julma ja todellisuuden vastainen kulttinne mielikuvitusmaailma on?

Ihan tosifundiksilla se Nuoren Maan kreationismi 6000 v maailmoineen. Evoluutiosta ette ymmärrä mitään, kaikki on ihmislajia varten, kaikkea hallitsee juuri se VT:n Jumala jonka toimet kaikkine raakuuksineen olivat teistä joko hyvä juttu tai sitten sivuasia. Järjestelmällsesti kieltäydytte katsomasta ihan jo yleistietoa, ettei huuhaakultissanne ole mitään perää. "Hyvänä sanomana" teidän pitää ensin itse haluta että toisenuskoiset ja uskonnottomat joutuvat ikuiseen kärsimykseen ja vain Jeesukseen oikein uskomalla "pelastuu".

Yhtä takapajuista kuin islam, yhtä typerää ja teennäistä kuin vaikkapa jehovantodistajuus, mormonismi tai skientologia. Jos minä kulkisin kadulla levittämässä "sanaa" että maailmaa hallitsee Hobutu-Mobutu-heimon sodanjumala Bulele-Wulele joka loi maailman 2000 vuotta sitten ja joka rakastaa sinua niin että jos häneen uskot, et kuolemasi jälkeen joudukaan kasarille ikuisesti käristymään vaan pääset Bulele-Wulelen paratiisisaarelle. Ja että kuolleet sukulaisesi ja ystäväsi ovat jo siellä pannulla käristettävinä, mutta sinulla on mahdollisuus pelastua..... niin minulle syystäkin naureskeltaisiin ja saattaisipa joku lopulta äityä vetämään turpiinkin.

Ja sitten ette muka huomaa miten omituinen ja julma maailmanselitys tuo teidän on??? Sokeitako olette? Katsokaa ympärillenne, lukekaa muutakin kuin uskontoanne. Perehtykää tieteisiin ja taiteisiin.

Mutta että ketkut noin käännätte, että uskossanne olemattomat ne "kellarista" ovat. Ihan hävytön röyhkeys teillä. Jos siis minulle ylläolevan suuntasit. Jos et, niin sori :-)

Vähemmistön kultti teillä ja hiipumassa. Enää 27 % suomalaisista uskoo Jumalaan, 21 % ei. Vielä vuonna 1999 peräti 47% ihmisistä uskoi Jumalaan. 15-24 -vuotiaista vain 15 % uskoo Jumalaan.

Sitten vielä niistäkin jotka sanovat uskovansa Jumalaan, harvempi varmaan uskoo kuten helluntailaisuudessa tai fundamentalismissa uskotaan.

Nuoriso varsinkin erkaantuu koko jumaluskosta. Minä olen 51-vuotias tavallisen tyypin evlut, eikä minunkaan pireissäni silloin paljoa uskontoa mietitty eikä otettu vakavissaan esim. fundamentalismin maailmankuvaa. Ihan tavallinen kansa piti jo silloin tosiuskovaisia kajahtaneina hörhöinä.

Joten oli uskontonne oikein tai väärin, ei minunkaan asenteeni mistään kellarista tule. Te tulette. Eikä minulla tietämättömyydesta, tiedän uskonnostanne ja Raamatusta enemmän kuin tavan kansa yleensä.

• VT-kortti
    • Myötähäpeä

Minua ärsyttää jo se, miten kristityt ovat jälkeenpäin liimanneet juutalaisten pyhiin teksteihin omat kuvitelmansa. He luulevat, että joissain kohdissa VT:a viitataan Jeesukseen. Asia ei tietenkään niin ole, sen juutalaiset tietävät. Eikä VT:n Jumala ole kolmiyhteinen eikä hän tuomitse ketään kadotukseen. Vasta Uuden testamentin kirjoittajat muuttivat Jumalan julmaksi tuomitsijaksi, joka korvaa ihmisten synnit väkivaltaisella ristiinnaulitsemisella. Jonkun PITI kärsiä!

Kristityt eivät tunne Vanhaa testamenttia ja sen historiaa lainkaan ja lukevat sitä ihan miten sattuu ilman, että kuuntelisivat juutalaisten opetuksia asioista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11319
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9272
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3700
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3609
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      19
      3000
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2733
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2450
    Aihe