Leuanveto ja Ylätalja ovat varmastikin kaksi kuningasliikettä yläselän lihaksiston kehittämiseen ja nämä liikkeet kuuluvatkin monen kehontakentajan, eli bodarin, vakioliikkeisiin. Kumpaakin liikettä pystyy tekemään sekä myötä, että vastaotteella. Mutta kumpi näistä liikkeistä on mielestänne tehokkaampi yläselän lihaksiston vahvistajana? Itse nostaisin näistä liikkeistä tuon leuanvedon ylätaljaa tehokkaammaksi. Syy on yksinkertaisesti siinä, että esimerkiksi kuinka moni 100kg:n painoisista kavereista voi sanoa pystyvänsä tekemään leuanvedossa kymmenen sarjan toiston? Varmaan aika harva. Toisaalta taas ylätaljassa, jonka painopakkaan on laitettu 1OOkg:a, voi sanoa aika monen kehonrakentajan pystyvän tekemään tuon kymmenen sarjan toiston. Tätä olen testannut kuntosalilla Lahdessa! Eli oman ruhon nostaminen on monin verroin rankempaa puuhaa, kuin pakkojen nostelu tässä liikkeessä.Lisäksi ainakin itse olen saanut parhaimman poltteen yläselkääni juuri tuolla leuanvedolla. Muttei tämä mielenkiintoinen keskustelu tästä aiheesta tyrehtyisi vain minun mielipiteisiini, niin pyytäisin myös teidän mielipiteitänne!
Leuanveto vs. Ylätalja
6
5149
Vastaukset
- antti
Niin, kyllähän varmaan toi oman itsensä nostaminen on rankkaa, mutten sitten tiedä, että onko se sitten tehokkaampaa, kuin ylätalja. Itse olen tehnyt vain tuota taljaa, joten kokemusta leuanvedosta ei ole. Pitäs varmaan aloittaa ja tehdä vaikka vuoroviikoin leuanvetoa ja ylätaljaa. 1.vko. ylätaljaa, 2. vko. leuanvetoa jne.
- Frank
Olen samaa mieltä kanssasi, leuanveto kyllä hakkaa ylätaljan 10-0. Ainut ongelma leuanvedossa on, että se on hieman hankalampi suorittaa käymään juuri selkälihaksiin verrattuna ylätaljaan, leuanveto tuppaa helposti käymään liiaksi hauksiin/kyynärvarsiin ja myös muihin lihaksiin. Jos tätä ei halua niin taljalla saa kyl keskityttyä paremmin juuri selkälihaksiin. Raskaudessa ja tehokkuudessa leuanveto on huomattavasti parempi, koska siinä ei juuri voi "huijata" omalla massalla, kuten taljassa. Leuanvedossa tulee myös peliin ns. uhkatila(olisit tippumassa jostain), niinkuin esim jalkakyykyssä/dipissä ja näin kropastaan saa enemmän irti. Kun voimat kasvavat ja leukoja menee jo mukava määrä, voi dippivyöhön ripustella lisäpainoja liikkeen raskauttamiseksi entisestään, tehoaa hyvin!
- arska
En bodaa kunhan kuntoilen. Oma paino riittää aika moneen liikkeeseen. Leuanveto ja dippi, vyölle lisäpainoa 20kg.Etunojapunnerrus 20kg painoa reppuun ja jalat puoli metriä ylemmäs. Yhden jalan kyykky jakkaralla ja painoa reppuun 20kg. Kotona kyllä "moduli" ja 150kg levypainot laakeroidulla tangolla yms. Mutta väitän että omapaino( sopivat lisäpainot)paljon "turvallisempi" kuin levypainoilla leikkiminen ja ristiselkäongelmat.
- kauramoottori
Minusta ylätaljalla vetoremmien kanssa treenaus on aika hyvä liike nimenomaan selkää ajatellen. Aika harva varmaan tekee vetoremmeillä leuanvetoja...vai tekeekö?
- Hermannipelle
ylätalja: tavallinen kahva ja kapea kahva.
alatalja
Leuanveto: myötäote ja vastaote ja kapea ote / lisäpainoilla
Kulmasoutu käsipainoilla yks tai kaks ja levytangolla jne.
Monipuolisuutta ja liikkeiden vaihtoa ajoittain, niin voi sitten taas palata takaisin toisiin liikkeisiin jne. - Juha
Teen säännöllisesti. Ehkä taljaa kuitenkin vähän enemmän. Ylätaljassa runkkaus taakse olen kyllä lopettanut kokonaan. Siitä oli hyötyä ne ekat 2kk.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225604- 324940
- 292834
- 342384
- 372078
- 152038
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121621
- 261582
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291509