miten kukaan pappi tai kukaan voi haukkua ns. naturalistia ikoneita epäpyhiksi ja niitä kamalia tikku-ukko ikoneja pyhiksi.
1 Esineet eivät ole pyhiä Jumala on.
2 Maalaus tyylin perusteella ei voi määritellä onko asia pyhä vaiko ei tästä on hyvänä esimerkkinä Kozheltsanin ihmeitätekevä ikoni sekä Valamon Jumalanäidin ihmeitätekevä ikoni.
On pakanallista ajattelua pelkän maalaustyylin perusteella tuomita ikoni oikeaksi tai vääräksi ikoniksi.
Nyt saisi esipaimen Arseni jo puuttua kovemmalla kädellä tähän " oikea ja väärä" ikoni vouhotukseen jota jotkut ikonipiiriläiset levittää.
Muualla maailmassa ei ole tälläistä jaottelua oikeaan ja väärään.Tämä on muutenkin niin nolo asia ja johan tästä oli kiivas kiistely aikoinaan teologien ja ikonimaalareiden kesken ja lopputulos oli se ettei voi määritellä oikeaa tai väärää ikonia.
Lisäksi hengelliset asiat ovat erikseen maallisista on aikalailla sairasta erotella"oikeat ikonimaalarit" tavallisista harrastelijoista jollakin ikonimaalarit ry:llä.Mitä hengellistä tuollaisella toiminnalla oikein jossa erotellaan oikeat ja väärät ja ylistetään tietyn aikakauden maalaustekniikkaa oikeana.Ei mitään.
Häpeäisivät.
Vai vielä kutsustä voi liittyä jäseneksi heheh anna minun kaikki kestää.
Keitä he oikein luulevat olevansa?
Ikoni profeettojako ja millä valtuuksilla?
Omilla varmaankin.
Ikoneista hieman
19
221
Vastaukset
- maallikko x
Lisäksi kaikissa vanhimmistä suomen kirkoist aon kaikissa nämä ns. naturalistiset romanttiset kauniit ikonit.
Nämä niitä hakkuvat varmaan hävittäisivät kaikki nuo kauniit ikonit epäpyhinä.
Tekisi mieli mennä ikonipiiriin ja maalata lasten persjalkaisista ja tikku-ukoista ikoni ihan uhalla ja vakavalla naamalla ja katso miten alkaisi pelihousut repeillä.- T. Ollo
Asia lienee kuitenkin niin, että Suomen vanhoista kirkoista löytyvät romanttisen kauniit ikonit eivät ole ortodoksisen maailman vanhimmat ikonit. Ne eivät siis kelpaa muuksi kuin esimerkiksi maalausaikansa ikoneista.
Millaisia siis olivat vaikkapa 1400- tai 400-luvuilla maalatut ikonit?
Jos sinä "maallikko x" tykkäät romanttisista ikoneista, niin mikäpä siinä. Älä kuitenkaan väitä, että ne olisivat sen oikeampia kuin muut.. Vai ovatko sittenkin sinun mielestäsi? - maallikko x
T. Ollo kirjoitti:
Asia lienee kuitenkin niin, että Suomen vanhoista kirkoista löytyvät romanttisen kauniit ikonit eivät ole ortodoksisen maailman vanhimmat ikonit. Ne eivät siis kelpaa muuksi kuin esimerkiksi maalausaikansa ikoneista.
Jos sinä "maallikko x" tykkäät romanttisista ikoneista, niin mikäpä siinä. Älä kuitenkaan väitä, että ne olisivat sen oikeampia kuin muut.. Vai ovatko sittenkin sinun mielestäsi?Ne eivät siis kelpaa ( kenen mielestä eivät kelpaa) kenellä on oikeus se määritellä?
Millaisia siis olivat vaikkapa 1400- tai 400-luvuilla maalatut ikonit ( sellaisen joka ei ole paljoa maalanut ja jolla ei ole ollut kunnon vehkeitä maalata ja sen takia niistä on tullut tökeröitä)
että ne olisivat sen oikeampia kuin muut. ( kyse ei ole siitä kuka on oikeassa tai mikä on oikea koska sellaista ei ole) ( on vain rumaa ja kaunista ja jotain mikä on hengellisestikkin kaunista pitää kunnioittaa kauneudella eikä rumuudella) - canto del pilon
T. Ollo kirjoitti:
Jos sinä "maallikko x" tykkäät romanttisista ikoneista, niin mikäpä siinä. Älä kuitenkaan väitä, että ne olisivat sen oikeampia kuin muut.. Vai ovatko sittenkin sinun mielestäsi?Kerronpa sinulle totuuden.
Joku ruma nainen joka ei osaa maalata ei kestä kauniita ikoneita koskapa tietää että on itse huono maalari ja ei osaa sellaisia maalata.
Tästä on hyvä lähteä. - T. Ollo
maallikko x kirjoitti:
Ne eivät siis kelpaa ( kenen mielestä eivät kelpaa) kenellä on oikeus se määritellä?
Millaisia siis olivat vaikkapa 1400- tai 400-luvuilla maalatut ikonit ( sellaisen joka ei ole paljoa maalanut ja jolla ei ole ollut kunnon vehkeitä maalata ja sen takia niistä on tullut tökeröitä)
että ne olisivat sen oikeampia kuin muut. ( kyse ei ole siitä kuka on oikeassa tai mikä on oikea koska sellaista ei ole) ( on vain rumaa ja kaunista ja jotain mikä on hengellisestikkin kaunista pitää kunnioittaa kauneudella eikä rumuudella)Nimimerkki "maallikko x", et siis tiedä mikä on se periaatteellinen eli teologinen syy maalata ikoneita mielestäsi tökeröön tyyliin ja silti viitsit arvostella?!
Otin tahallani esimerkiksi 1400-luvun. Siloinhan esim. Andrei Rublev maalasi ikoneita ja ehkäpä maailman kuuluisimman ikonin "Pyhä Kolminaisuus". Onko sekin tökerö? T. Ollo kirjoitti:
Nimimerkki "maallikko x", et siis tiedä mikä on se periaatteellinen eli teologinen syy maalata ikoneita mielestäsi tökeröön tyyliin ja silti viitsit arvostella?!
Otin tahallani esimerkiksi 1400-luvun. Siloinhan esim. Andrei Rublev maalasi ikoneita ja ehkäpä maailman kuuluisimman ikonin "Pyhä Kolminaisuus". Onko sekin tökerö?Kyllä sitä saa mielipiteensä sanoa ja puolustaa omaa mielipidettään.
Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu vai mahtuuko?
Kun minä maalaan ikoneita niin viis veisaan "teologisesta tyylistä"
se että onko viiva suora vaiko kaareva ei ole mitään hengellistä eikä teologista merkitystä.
Samoin ei silläkään näyttääkö pyhä tai Kristus ikonissa ihmiseltä vaiko esimerkiksi eläimeltä tai mopolta tai muumiolta.
Mielelläni kunnioitan pyhiä ihmisiä kauniina kuin rumina tai tunnistamattomina olentoina.
Ainoa opillinen tavoite ikonien maalaamisessa on että niissä on oikeat tekstit ja oikeat värit ja oikeat henkilöt.
Ainoa hengellinen tavoite ikonien maalauksessa on että se tehdään rukouksessa ja nöyryyden hengessä.
Kerran ikonipiirissä eräs tuttava maalasi pyhän ksenia pietarilaisen joka onnistui todella hyvin ja hänellä oli oikein murheelliset aidot kasvot niin eikös siihen pyyhältänyt "opettaja" ja käski maalata kasvot uudestaan sillä seurauksella että niistä tuli kuin muovailuvahasta kiukkuisen lapsen muovaamat luonnottomat kasvot.
Jos luovalta ihmiseltä lannistaa oman tuotteliaisuuden niin jäljestä ei tule kuin väkinäistä ja siitä menee "henki" ja en yhtään epäilisi että "opettajan" aikaansaama palaute pilaa niin hengellisen tunnelman että lopputuloksen.
En tunne kuka on kuka ikonimaalareista minusta se ei ole oleellista he ovat ihmisiä siinä missä muutkin.Ei liene tarvetta ylistää ketään yli tai ali muiden.
http://pictify.com/157184/troitsa-the-holy-trinity-by-andrei-rublev
Tarkoittanet tuota.halusit mielipiteeni ja sen myös rehellisesti kerron sinulle.
On ruma pirun ruma onkin.Tämä ikonin kuvatus/irvikuva ( kuten ikonimaalaritkin kuvaavat naturalistisia ikoneita) ei elä se on kuollut kuva.Kädet eivät ole ihmisen kädet vaan E.T.: kädet ja pään muoto mukaisee samaa alienia.
Pyhillä ihmisillä on varmasti ollut kova elämä mutta ei heitä tarvitse maalata sen näköisinä kuin olisivat ottaneet turpiinsa.
Ai niin pyhä kolminaisuus, voiko pyhää kolminaisuutta edes kuvailla mitenkään.
Toki joillakin ihmisillä näkee yhtä ryppyisiä vaatteita mutta minusta kun vaate laskeutuu niin se ei mene viivasuorasti ei minun mielikuvituksessa eikä realiteetissa ainakaan.
Äläkä kehtaa sanoa minulle miksi niistä maalataan epärealistisia minusta siihen ei liity mitään pyhää, hengellistä eikä teologista koska minä en siihen usko enkä allekirjoita sitä minkä kenties joku on joskus innostuksissaan keksinyt omasta päästään.Olipa sitten kuka tahansa.Epärealistinen ei ole yhtään sen hengellisempi kuin realistinen hengettömämpikään.
Edelleenkään minä en maalaa ikoniin mitään muuta suoraa kuin raamit ja jos se ei kelpaa ihmisille niin ei ole minun ongelma.
Olen monet monituiset haukkumiset kuullut näitä kauniista ikoneista ja miettinyt että sekö se tekee näistä ikonimaalareista niin hyviä kun saa päästellä suustaan oikein antaumuksella näitä haukkuja.
Kelpaa heidän kuitenkin kirkossa käydä jossa on näitä kauniita ikoneita...silloin harvoin kun siellä käyvät.
Ja olen lukenut kaikki puustaavit mitä ikoneista on kirjoitettu mutta kaikkea ei tarvitse uskoa vaan epärelevantteja asioita voi myös suodattaa poiskin.
Vaikka joku lahjoittaisi minulle miljoonana ikonin niin polttaisin sen äkkiä pois jos se olisi tikkuviivoin maalattu.
- who is god
Tuolla perusteella saisivat alentaa hieman omaa kauneuttaankin sekä kirkkojensakkin kauneutta.
Jos ikoni ei saa olla kaunis miksi sitten kirkko, kultaukset tai papiston asutkaan?- -------
Ja taas päästiin asiaan!
- målaren kat
------- kirjoitti:
Ja taas päästiin asiaan!
Minua hengellistä näkemystäni loukkaavat nämä ikonien rumuudella raiskaajat.
Ja vielä enemmän loukkaa se eriarvoistaminen kenellä on oikeus ja mikä on oikea luokittelu.Sitten kun tulisi itsensä Jumalan suusta vaan kun ei tule.
Vedän rastin sen papin ja kaikkien yli jotka ylistävät näitä rumuuksia ja pitävät niitä oikeina ja toisia vääränä.
- yötönyö
Ikonin "hyvyys" on maalaajan ja katsojan silmässä. Näitä sivuja kun lukee, käsittää että ortodoksit on eripuraista sakkia. Ja nyt huomaa että ikonimaalaritkin ovat. Onneksi olen saanut nököttää takavasemmalla, ja olen säästynyt kaikelta toralta.
- noloa
Ovat jotkut pitkänlinjan maalarit jopa niin omapäisiä että vaikka kuinka piispa tai muu papisto sanoisi niin jänkkäävät vastaan.
Sitten tietysti alkaa piispojen ja papiston arvosteleminen ja mitätöinti jos ei saa niitä tikku-ukkojaan piirrellä.
Omanarvontuntoisia "ikonimaalareita" sellaistako lie heidän nöyryys.
- Pohjalauta
Länsimaisen taiteen mukeiset "ikonit" ovat hengellisiä maalauksia.
Itäiset ikonit maalataan tiettyjen opillisten ohjeiden mukaisesti, jolloin erilaisilla viivoilla ja esineillä on merkityksensä. Esimerkiksi henkilöiden keskinäiset mittaushteet kuvaavat itse kunkin hengellistä merkitystä. Samoin värit liittyvät henkilöiden asemaan, eivätkä esimerkiksi auringonvalon tulosuuntaan.
Minulla ei ole täsmällistä tietoa eri ikonien maalausohjeista, mutta sen mukaan mitä olen eri ihmisiltä kuullut, niitä ohjeita on vaikea sovittaa länsimaiseen ikonitaiteeseen.Itäiset ikonit maalataan tiettyjen opillisten ohjeiden mukaisesti ( ei ole olemassa läntisiä tai itäisiä ikoneita on vain ikoneita)
tiettyjen opillisten ohjeiden mukaisesti ( nämä ohjeet tuskin on Jumalalta ilmoitettu tai raamattuun painettu)- mantsan ope
Olis tosi kiva jos joku maalaisi ikonin kokeillakseen rajojaan ja tekisi sen esimerkiksi kaj stenwallin ankkatyylillä ja iskisi chalisen paikalle vaikka muovisen saunakauhan, käyttäisi kuoseissa vaikka marimekkoa ja tämän vielä maalaisi sellaisessa perspektiivissä että siitä saa sen visuaalisen kuvan että asiat ikäänkuin tulevat ulos ikonista tippuakseen pois.
Mahtaisi olla yhtä suuri hitti kuin nämä itäiset ikonit.
Itäisiähän ovat nimenomaan nämä venäläiset naturalistiset uudenaikaiset ikonit ja bysanttilaiset tikkuviiva muhkurapäät antiikin ikonit nimenomaan lännestä mikäli minun maantiedon taidot vähääkään ovat oikeassa rooman sijainnista jossa bysantti sijaitsi verrattuna novgorodin sijaintiin joka oli idässä.
- yötönyö
epitimia kirjoittaa asiaa.
- T. Ollo
Keskustelun aloittaja "maallikko x" vetosi piispa Arseniin. Kun piispa Arseni tietääkseni itsekin on ikonimaalari, niin kysynpä, että millaisia ikoneja hän maalaa? Romanttisen kauniita - joita "maallikko x" taisi ihailla -, vaiko jotakin muuta?
"maallikko x" tekisi palveluksen tälle keskustelulle linkaamaalla tänne muutaman piispa Arsenin ikonin. Sittenhän tuo nähtäisiin!No varmasti voisi maalata parempiakin romanttisia ja kauniitakin ikoneita mutta voisikohan olla niin että maalaa nopeasti maalattavia ikoneita?Kun luostarilla on sen verran sitä velkaakin maksettavana.
Miksi pitäisi rumia ikoneita linkata tänne.Mieluimmin niitä kauniita.
Aloin tässä miettimään että pitäisiköhän pyyhkiä esipaimenen maalaama käsi omasta ikonista pois ihan vain protestiksi.
- pyhät pelihousut
http://www.orthodoxartsjournal.org/the-icon-of-st-christopher/
- vastavuoroisesti
Jätin lukematta saarnan ristin kumartamisesta näiden ikoni kommenttien takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224750Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43384Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263180Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262617Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu702332Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91384Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171245Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41128