Se on sama kun poistettaaisiin kaupoista kassat ja annettaisiin asiakkaan maksaa ostokset ilman kontrollia vapaasti.
Ystäväni on erään kaupungin palkkalistoilla ja kertoi, että töistä lintsataan maanataisin ja perjantaisin tosipaljon, maksimimäärät mitä Kela vuodessa korvaa. Yksityisellä puolella on tiukempaa, koska omistajatahon on valvottava ettei firma mene konkurssiin kun töitä ei tehdä, mut palkkaa täytyy maksaa pinnareille.
Ei mikään ihme ettei Suomi nouse, koska syödään enemmän kuin tienataan.
Kaikki ei ole pinnareita, mutta yksikin on liikaa..
Karenssipäivä takaisin ja joutoväki pihalle joka ei viihdy töissä. / Joilta puuttuu motivaatio. Tulijoita riittää.
Ilman lääkärintodistusta 3päivää pois töistä täydellä palkalla.
10
101
Vastaukset
- yksityisyrittäjä
Tuo on ollut julkisen sektorin arkea jo vuosikymmenet . Hyvät on edut , ei voi muuta sanoa . Pitävät sitä normaalina .
- bnfnnfndmbfnfndnfffn
Ruotsissa sai tavallinen duunarikin saikuttaa päivän omalla ilmoituksella.
Tosin palkkaa siltä ajalta ei saanut, joten kaikille reilu peli.
Rakennusmies-seppo oli maanantaina aina aamupäivän vatsataudissa.
Perjantaina se hoki aamupäivän, että yhtään ei tee viinaa mieli. Tänään ei juoda. En edes ajattele viinaa. No tuollaiset puheet kun on, niin käytännössä ne viinat on jo juotu. Joten ruokatunnin jälkeen sepolta tuli tekstiviesti, että vatsatauti iski..
Ruotsin systeemissä seppo sai sentään tehdä sen 4 päivää töitä, suomen systeemissä seppo olisi työtön kokonaan. Voi miettiä, kumpi on yhteiskunnan kannalta parempi vaihtoehto..
Ja ei, minä en ollut tuo tarinan seppo. Minä kyllä valuin työmaamme maanantai-aamuna ajallaan, promilleissa kylläkin, mutta eipä sitä kukaan koskaan huomannut.- Näin Ruotsissa
Ruotsissa on aina ensimmäinen sairauspäivä ilman palkkaa tai sairauskorvausta.
Ennen maksoi sairaskassa toisesta sairauspäivästä lähtien korvauksen. Lääkärintodeistus vaadittin viikon sairastamisen jälkeen.
Nykyisin maksaa työnantaja ensimmäiset kaksi viikkoa, senjälkeen sairaskassa.
Ensimmäisestä sairauspäivästä ei makseta. Lääkärintodistus viikon sairastamisen jälkeen. Työnantaja voi vaatia lääkärintodistuksen ensimmäisestä päivästä lähtien usein toistuvissa lyhyistä sairauspoissaoloista johtuen. (förstadagsintyg)
Siis yhden päivän poissaolot eivät maksa työnantajalle mitään.
- Norjassa on ollut
käytäntö parikymmentä vuotta että 4 kertaa vuodessa voi olla 3 päivää saikussa ilman lääkärintodistusta eikä sen kanssa ole mitään ongelmia ollut.
- olen kunnan sossu!!
Suomessa kunnan ja kaupugin väki lähtee saikulle heti kun pomo sanoo et vanhat tekemättömät työt täytyisi tehdä. Julkisen puolen väkeä on liikaa.50%, ja valvonta nolla, pomot lintsaa samalla lailla.Päälle 40päivää lomaa vuotta kohti ja saldovapaat päälle.
- sgsdafasfasfadsfadfa
norjassa palkkataso tekee sen, että ei kehtaa fuskata. suomessa taas ei yhtään tee pahaa, jos teen työni huonosti ja saikutan välillä. yritän vain käyttäytyä sen saamani arvostuksen mukaan!
- 3Timo
"maksimimäärät mitä KELA korvaa"?!?
Missäs maailmankaikkeudessa KELA korvaa päivän sairauspoissaolot?!? :D :D
Ja kun työ sekopäät aina narisette noista duunareitten sairauspoissaoloista (joita aiheettomia on todellisuudessa tosi vähän! Mutta totuushan ei teistä ketään tunnu kiinnostavan! :/ ) mutta ei kiinnosta kyllä ketään kiristä valtion tai kunnan työntekijöiden talkoovapaista? :) - Legendaarista
Sori vaan, pojut, mutta nyt ammutte pahasti ohi hevosmiesten tietotoimiston varassa. Jopa Kuntatyönantajat joutui taannoin myöntämään, että maanantai- ja perjantaipoissaoloja ei ole kunnissa yhtään sen enempää kuin yrityksissäkään. Poissaoloja on julkisella sektorilla kaikkinensa suhteellisesti vähemmän kuin yksityisellä sektorilla. Kaiken lisäksi työolotutkimukset ovat osoittaneet viime vuosina, että kunnissa on työntekijäkunta keskimäärin motivoituneempaa työhönsä kuin yrityksissä. Vaikka siis palkat ovatkin paljon pienemmät. Saikkuoikeus on, mutta sitä käytetään vain sairastuttaessa. Se, että joku tuntee jonkun lintsanneen, ei kerro asiasta yleisellä tasolla yhtään mitään. Itse työskentelen kuntayhtymässä ja olen aamuvarhaisella kaupungin läpi töihin ajellessani katsellut, kuinka suurimmassa osassa firmoista ei näy vielä minkäänlaista elämää. Iltahämärissä kotiin ajellessa on näky sama. Pakkohan se on uskoa, että kyllä kai niissäkin töitä tehdään johonkin aikaan taukojen välissä, mutta kovin lyhyeltä tuo työaika niissä vaikuttaa.
- tutkittu jo
Mutta muistappas että krooniset työlintasarit tekisivät tuota vaikka joka päivälle erikseen pitäisi hakea se lääkärin todistus ja joka käynnistä näpsähtää työnantajalle lasku. Tulee hyvin nopeasti kalliimmaksi. Saikkua saa kyllä helposti ihan lääkäriltäkin. Myös monet yksityisen puolen sopimusalat itseasiassa tekevät viikonloppuna saikuttelusta entistä kannustavampaa, koska monissa sopimuksissa sairaslomalla saat myös listan mukaiset vuorolisät.
"Karenssipäivä takaisin ja joutoväki pihalle joka ei viihdy töissä. / Joilta puuttuu motivaatio. Tulijoita riittää."
Karenssipäivä johtaa siihen että kaikki tosiaan keplottelevat itselleen sen lääkärintodistuksen ja siittä lasku tulee työnantjalle ja purkamatta koko sopimusjärjestelmää on hyvin hankala hankkiutua vaikituisista työntekijöistä. Ihan turhaa siis möykkäät ja poljet jalkaasi, asialle ei voi mitään tehdä. - ...
Olin eräässä työpaikassa. Valtio maksoi palkan. Arkipäivinä varsinkin aamuvuoroissa sairaslomia oli paljon. Sunnuntaisin oli harvoin kukaan pois töistä. Yksityisellä sektorilla sellainen peli ei onnistuisi, mutta kun valtio maksaa palkan, niin kukaan ei välitä. Jonkun mielestä ilmaisten vapaapäivien pitäminen oli työhön kuuluva etu, joka kaikkien pitäisi hyödyntää ja olla tyytyväinen.
Karenssipäivä on hyvä ehdotus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt344301Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.492283Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö471395- 851220
Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi381178Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.251146Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä501090Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161955- 59891
Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os175889